wereld van een lifter PRIMATOUR S Banaal theater VOORU ALVIN AILEY KWAM VERRIJKT TERUG 'N FIJNE REIS ZONDER WAGENZIEKTE DOOR Joop gaat jas kopen in Afghanistan en oude platen in Kairo Huib Goudriaan Ontmoetingen Clochard Senaat wijst nota bestuursvorm af „Bagage" Platen kopen Wel warm Anna Blaman- en Chabotprijs uitgereikt tegen reisziekte 7lftC te land, ter zee en in de lucht CJlrl" Dansidioom is uitgebreid 9 WOENSDAG 26JUNM968 LODEWIJK DE BOERS DARTS EX I.VKFXSYXODE Het bloed wordt duur betaald in Koeweit evenals de olie: 30 dollar voor eenderde liter. „Prettige bijver- verdienste", vindt Joop Goudswaard, die wel eens zaken heeft gedaan met het Koeweitse Rode Kruis. „Trouwens in Saloniki ook; 90 procent van de mensen die daar in jeugdherbergen komen, weten dat het Griekse Rode Kruis om bloed verlegen zit. We hebben er erg ge lachen door ingewikkelde systemen te bedenken hoe een man om zijn bloed kan worden gevangen." Rotterdammer Joop Gouds waard weet ook hoe hy het al dus verdiende geld kan besteden. „In Tanger kan het goedkoopst worden gegeten in Casa Maria. Een maaltyd van vier gangen kost 1,50. De soep wordt opge schept uit een heel grote wasteil, het dessert is een meloen." Joop kan vertellen hoe de eigenaar van een eethuisje in Istanboel zijn buitenlandse gas ten verwelkomt; heel trots, met de enige twee woorden Engels, die hij kent: „Hallo, Charly!" Dit soort wetenswaardigheden wisselen een niet zo kinderachtig uit gevallen slag mensen de lifters in de eerste plaats uit. Als ze elkaar tenminste tegenkomen in de grote ca bines van het internationale wegver voer, op de zachte achterbanken van Mercedessen en Peugeots, of op het kille asfalt „on the road". Kiiidertientje Geachte heer Goudriaan, Geweldig! Hartelijk dank! Het moet u voldoening geven om zoveel met de pen te kunnen doen! Met zulke publiciteit bereikt u méér voor het ontwikkelingswerk voor kinderen dan menige goedwillende liefdadig- heidsbeweging. Mijn dochter* heus niet zo senti-r menteel, zei na het lezen: „Goed zeg, ik voel gewoon een brok in mijn keel en dat heb ik niet gauw!" Mag ik nog een krant ontvangen voor Canada? Ze zullen het daar ze ker aardig vinden een exemplaar te hebben. Ondertussen gaan van de week 70 tekeningen van het Baarnsch Lyceum naar Toronto, om bij de tekeningen van de Godelindeschool uit Hil versum te worden gevoegd. Het plan „Oorlog en Vrede" is nu uitgebreid met Joegoslavië en Roe menië. Van de week wil ik met de ambassades van deze landen gaan praten, omdat ik geloof dat contact met deze landen belangrijk is voor het kweken van een betere verstand houding en meer begrip onderling. Door de schoolvakanties staat de zaak thans natuurlijk een beetje stil. Hartelijke groeten en hoogachting, Namens het Regionale UNICEF Comité 't Gooi Vera Gerson Lobman, BLARICUM Status-spelletje Geachte heer „Huib Goudriaan", Elke morgen hol ik naar Schiphol. Van Haarlem uit. De nieuwe weg van Haarlem langs Amstelveen is vol blik. Weg, vangrail en blik, meer niet. Wie zou dan niet snoeihard gaan? Dus rijd ik met mijn Druppie, het Fiatje 500, op de oude Schipholweg, tweebaans met nog vriendelijk groen, een enkele boerderij. Wat koeien (heus) en schapen aan de andere kant van de sloot die de weg begeleidt. In het voorjaar springen nog de dartele lammetjes allerdwaast op hun wit houten stokjes. Nu, in juni. zijn het alweer grauwe pubers geworden. Maar goed. alles beter dan hijskra nen langs de weg en alwéér een paar bomen minder. Maximum 80 km. Het staat er toch echt en meermalen. Het Fiatje dat op de grote parallelweg een ver keersobstakel zou betekenen, holt hier rustig met 80 km-vaart voor de stofzuiger uit, die in zijn achterste raast. En samen zijn we haast geluk kig met de bomen en de koeien. Tot dat in het spiegeltje een grote auto opdoemt. Het feit dat hij groter wordt be wijst al dat hij te hard gaat. Daar zal ik mij niet over opwinden, dat moet de politie maar doen. Dan gaat het gebeuren. Het is immers geen show, als een grote auto rijdt achter een zo klein autootje als een Fiat 500 is? Dwin gen, opduwen, kleven zolang er te genliggers zijn. De oversteekplaatsen van de schoolgaande kinderen wor den niet geteld. Afremmen hiervoor, even vaart in houden wordt bestraft met een druk op de claxon. En opeens schiet de achterligger uit het spiegeltje weg en voorbij, haastig, haastig, het kan net nog. Een blik opzij en ik hoor ze denken: ja ja, Griet aan het stuur van een poppenwagentje. Daarna moet ik vaart minderen want de grote auto gaat vlak voor mij rijden met 70 km-vaart. Wat zou je je ook druk maken op een provin ciale weg? De rechterarm wordt op de andere stoelleuning gelegd. Aangezien ik op tijd op het werk moet zijn, ga ik voorbij als de kans Ontmoetingen, gemiste ontmoetin gen. Joop, lifter sinds 1962, kan ero- •ver meepraten. „Op weg,; naar Venetië kwamen mijn vriend; en ik een,,, klein, roodha rig meisje tegen, dat onze vaderlijke gevoelens opwekte. Er stopte halver wege een sportwagen, die maar één man kon hebben. Mijn vriend stapte in met de zware koffer van dat meisje, zodat ze niet meer zo hoefde te sjouwen. We verloren elkaar in Venetië uit het oog. Toen we, na in Griekenland te zijn geweest, op het station van München geld wisselden, zagen we ze weer. Ze kwam net aan met de trein uit Saloniki. We hoorden dat we in Saloniki de zelfde nacht in een jeugdherberg hebben geslapen, zonder dat we het wisten. Het meisje was die avond vroeg naar bed gegaan." De wereld blijkt zelfs voor lifters een kleine wereld. „We liftten eens van Straatsburg naar Parijs, zaten 18 uur achtereen in een vrachtauto, en zagen er dus smerig uit. Bovendien was na een lange tocht mijn broek versleten, en droeg ik Griekse sandalen zonder sokken. 's Avonds zaten mijn vriend en ik langs de Seine brood te eten op een bankje. Juist op die tijd kwam de politie clochards oppikken. Nou we vielen gelijk in de prijzen: clochard nummer een en twee! Wij mee naar het bureau, en in een kelder kwamen we weer een oude kennis tegen. Het was een Amerikaan, die het presteerde nog voordeliger te leven dan wij: hij had maar één maaltijd (van 2.50) per dag nodig. We had- schoon is. Dan trekt de grote auto op tijdens het passeren. Je laat je toch niet kisten door een 500? Het spelletje van opduwen, kleven, claxon en voorbijschieten herhaalt zich. Het gevaarlijke en irriterende status-spelletje. Mej. N. M. R. Wuis, HAARLEM Levensgevaarlijk Dafje Mijnheer, Koopt uw vakantie-autootje bij een bonafide handelaar, zou ondergete kende willen uitroepen. Bespaar u de bittere teleurstelling, die wij als ge pensioneerden, waarbij een lichame lijk gehandicapte vrouw, hebben moeten ervaren. Voor periodiek vervoer, o.a. naar de behandelende geneesheren en voor vakantiegenoegens was een autootje nodig. Buurman had, zo beweerde hij, een goedlopend Dafje voor ƒ300 te koop. Op het uiterlijk van het Dafje af gaande en op vertrouwen in de ver koper, kwam de koop tot stand. De eerste kosten, voor een nieuwe uit laat, waren 84. Maar spoedig bleek, dat het Dafje levensgevaarlijk was. Het liep vast, terwijl de vonken onderuit het dash board sloegen. Resultaat: geleend geld weg. Om te voorkomen dat het Dafje in handen van scharrelaars terecht zou komen, en weer slachtoffers zou ma ken, hebben wij het wagentje voor studie-aangelegenheden ter beschik king van de technische school gesteld. Hoogachtend, M. A. Schrader (Gep. ambtenaar) DEN HAAG DEN HAAG Een weinig talr^k publiek werd gister avond in de Koninklijke schouwburg geconfronteerd met „totaal-theater" van Lo- dewijk de Boer, wiens éénak- ters „Darts" en „Lykensyno- de" onder de dekmantel van het Holland Festival werden opgevoerd. Beide stukken hebben in Amster dam en ook daarbuiten talrijke op voeringen gekregen. Zelfs in het zes de Festival Mondial du jeune thea tre in Nancy, zodat het zich liet aan zien dat Studio de meest vooruit strevende toneelgroep qua repertoire en enscenering in ons land met een perfect geregistreerde voorstelling voor het voetlicht kwam. Directheid Lodewijk de Boer heeft zijn stuk ken die hij zelf regisseerde to taal-theater genoemd. De directe, kernachtige teksten zijn van onder geschikt belang, met dien verstande dat deze toelichting geeft op de ge ringe zeggingskracht die uit „Darts" en „Lykensynode" spreekt. De Boer UTRECHT De senaat van de rijksuniversiteit in Utrecht heeft zich gedistancieerd van de nota die door de Commissie bestuursvorm universi teit was opgesteld en die op 20 juni is gepubliceerd, daar deze ten dele door de feiten is achterhaald. Naar de mening van de senaat moet het bestuur van de universiteit verantwoording schuldig zijn aan een orgaan waarin alle geledingen van de universitaire gemeenschap zijn verte genwoordigd. Een bijzondere ervaring was het nemen van een Turks bad. „Je wordt gestoomd, gemangeld en uitgewrongen. En het gekste is, dat van die grote gasten dat doen. Het is er enorm warm, je wordt na afloop in doeken gerold, en dan komt een reusachtige masseur aan je armen en benen trekken: een soort mangel." Hi j is nooit bang in de wrakke auto- mqbielen, waarmee hij soms genoe gen moet nemen. „In Turkije reed ik mee in. een luxe wagen, nou ja luxe wagen, waar zo'n speling in het stuur zat dat de chauffeur drie keer moest draaien om door de bocht te komen. In Frankrijk lifle ik eens mee in een vrachtauto van 10 ton, waar 25 ton papier op lag. Op hellingen kon je beter uitstappen." Joop met een driesnarig tokkelin- strument (naam onbekend) dat hij kocht in Marrakech. den hem drie maanden daarvoor in Nice gezien." De jeugd vliegt uit: eens, voor de NCRV. De laatste jaren kan beter worden gespreken van „lift uit". Zonder geld te hebben, willen jon gens en meisjes toch de wereld zien. Electromonteur Joop Goudswaard (24) hoopt half juli te gaan 'duimen om een oude droom, het zien van de landen rondom de Middellandse Zee, te verwezenlijken. Het einddoel is Pakistan. De route: Frankrijk, Spanje, Marokko, Algerije, Tunis, Egypte. „In Port Said wil ik een boot proberen te krijgen naar Beiroet, en vandaar trek ik het Na bije Oosten in. Via Turkije en Grie kenland hoop ik terug te komen." Joop vertelt nochalant een paar ne vendoelen te hebben. „Ik wil naar Af ghanistan om zo'n met schapenbont gevoerde jas te kopen, die hier ƒ250 kost, maar daar 35." In Kairo wil hij terloops een pla tenwinkel opsporen, waarvan hij naam en adres bij een vorige trip in Athene heeft ontdekt. Joop, een en thousiast verzamelaar van grammo foonplaten met jazz uit de jaren twintig, vond in de Griekse hoofdstad een Paramount-plaat (voor kenners welbekend) met een plakkertje erop van genoemde winkel in Kaïro. „Nou moet ik toch even kijken of dat adres te vinden is." Uit Athene gaf hij toen de gekoch te platen mee aan een Nederlandse die de trein nam. Dat zal hem in Kaïro niet lukken. „In Athene vond ik voor Grieken land iets geks: een plaat van de Three Jacksons. „Ik heb 'daar drie uur gegrasduind, ik dacht dat ik in het hol van Alibaba terecht was ge komen." Ook Alibaba zal hij in het Nabije Oosten niet tegen het lijf lopen. Wel verwacht Joop „gekkere dingen" mee te maken dan op zijn vroegere rei zen. en schaduw was al te ver te zoeken. „Ik kon wel een eitje op m'n voor hoofd bakken." Misschien mede om dergelijke toestanden te voorkomen heeft hij een kaart van het Nabije Oosten ge kocht. „De oases staan er ook, dan weet ik waar ik water kan krijgen." Marokko, Turkije en Griekenland, Spanje en Portugal heeft Joop dus al eerder bezocht. In Saloniki at hij een visgerecht, waar hij drie dagen later nog naar rook. „1k weet niet wat het is ge weest, ik noem het maar stinkvissen. Ik at ook brood met iets ertussen, dat erg trilde; het zal wel inkvis geweest zijn." Joop weet dat in Turkije een over nachting 1,50, een warme maaltijd ook 1,50, een kopje koffie twaalf cent en een kopje thee tien cent kost „In een Turks theehuis hebben we uitgerekend, dat we nog geen 2,50 kwijt zouden zijn geweest, als we de hele menulijst hadden besteld, in clusief waterpijp-" Deze impressie van twee lifters schetste Joop in zijn dagboek op een van zijn trips. Links Jan Verhulst, rechts Joop. De adamsappel dttidt op honger, de stippen op de armen wijzen op de nodige injecties en de plekken aan de broeken op een versleten kruis en gaten. Van bagage hebben echte lifters geen last. Joop neemt op zijn volgen de reis mee: een rugzak, wat onder goed, zwembroekjes, een dikke trui, een dun truitje, een leren jack, een overhemd (dat hij aanheeft maar voortdurend wast), twee paar sokken, een broek, een waterdichte slaapzak, een paar sandalen, een zakschaak- spel, een fles water, een bestek, alu minium bord, beker, toiletspullen, een closetrol, verband, fles- en blfcopeners, knijpers, en touwtjes en een boek („Arthur, koning voor eens en al tijd"). Op vorige trektochten had hij de werken van Homerus, en Pirennes „Geschiedenis van Europa" bij zich. Hij heeft ook altijd een notitieboek voor aantekeningen in zijn rugzak. Daarin noteert hij, behalve zijn er varingen, recepten van buitenlandse gerechten. Hij houdt van uitheemse keukens, en dat moet ook wel. „Een echte lifter moet de maag van een kameel hebben." En dat niet alleen: „Ook het geduld van een Indiaan en een groot aanpassingsvermogen." „We hebben eens een hele dag tot 's avonds twaalf uur op dezelfde plek op een lift staan wachten. Maar we vermaakten ons weL Ik schat dat we ons twee uur hebben beziggehouden met een houtwurm, die we op een tak ontdekten." Ik waag het te vragen: „Wat deden jullie dan met dat beestje?" Joop: „We hebben 'm zingen geleerd." Gekke dingen? Joop: „Mijn vriend Jan Verhulst en ik wilden eens van Luxemburg naar Parijs liften, maar toen liep het zo uit de hand dat we in Zwitserland terecht kwamen. Er stopte iemand die naar Lausanne ging, toen zijn we maar ingestapt. Bij Zwitserland dacht ik aan sneeuw en ijs. maar het bleek 40 graden in de schaduw te zijn." Joop vond het in Spanje toch wat warmer. Hij wachtte een keer op een lift, twaalf meter van de grenspost van Gibraltar. Het wa6 er 45 graden, heeft alles op het visuele afgestemd. Een orkaan van geweld, bestaande uit irriterende geluiden van een slag werk, orgel en pneumatische boor heeft een primaire functie dat bij de toeschouwer daarentegen verwarring brengt en zelfs enige verveling ver oorzaakt. .Darts' dat vorig jaar voor 't eerst door Utrechtste studenten werd op gevoerd kreeg technisch gezien een perfecte opvoering die qua spel te weinig bezield was om te kunnen im poneren. Verschrikkelijk Het was een aaneenschakeling van banale handelingen en ergelijk gestuntel, waarin Marius Crans als koning Ekkard bezwijkt voor de schoonheid van zijn zuster en haar overweldigt. In de .diepste en voch- tigste kelders' van zijn paleis mar telt hij haar dood en verbrandt haar tenslotte. De koning herhaalt dit spelletje met zijn hofnar Roda (Lou Landré) deze verschrikkelijke geschiedenis die de ondergang van zijn rijk veroorzaakt. Met kleurendia's van Albert Seelen en absurd-futuristische maskers en kostuums van Astrid Weyman kreeg dit verhaal grove, nietszeggen de effecten mee van een regisseur die verstrikt is geraakt in zijn eigen cha otische .theater'. In 'Lykensynode' is het niet anders Paus Stephanus VI laat zijn voorgan ger, de gestorven paus Formosus op graven en gekleed in pontificale ge waden op een troon zetten om een oordeel over zijn leven te vellen. Hij beschuldigt hem ervan op onrecht matige wijze bisschop van Rome te zijn geworden. Ondanks het ge weeklaag van de bevolking wordt het vonnis geveld: het lijk wordt in de Tiber geworpen. Kitsch Lodewijk de Boer heeft een stuk .shock-therapie' in zijn stuk verwerkt dat eigenlijk de naam kitsch ver dient. De gruwelijke filmscènes met de kruisiging zijn goed voor het ver geetboek. De acteurs en actrices zijn instrumenten en verliezen hun persoonlijkheid in afmattende toneel handelingen. Deze Studio-opvoering mist zijn werking volledig. De toeschouwer raakt in verwarring. Het resultaat kan op den duur alleen dit zijn: lege zalen. Eigenlijk betreu renswaardig, een dergelijke Holland Festival-manifestatie. DAMMIS DE GEUS. ROTTERDAM Dinsdagmiddag zijn in de Rotterdamse Kunstkring de Anna Blamanprijs voor de litera tuur en de Hendrik Chabotprijs voor de beeldende kunst, beide ingesteld door het Anjerfonds Rotterdam, uit gereikt, de eerste aan Bob den Uyl, de tweede aan Wout van Heusden. Mevrouw C. Lührs-Vrugt, zuster van Anna Blaman, noemde Bob den Uyl ie"mand die onder een gelukkig gesternte is geboren omdat ook zijn debuut, de prachtige novellenbundel Vogels kijken, indertijd werd be kroond, en wel met de Amsterdamse gemeenteprijs. Maar ook vond zij hem een onmogelijk mens, omdat hij in onze stad vol lawaai „Een zachte fluittoon" de titel van zijn be kroonde verhalenbundel wist te onderscheiden. Zij roemde de humor in sommige van zijn verhalen en het feit dat de onverbloemde sex in zijn werk ontbreekt. Daarna reikte zij hem de door Willem Verbon vervaar digde penning en de geldprijs uit Mr. J. Huyts roemde Wout van Heusden als een kunstenaar, die in zijn etsen ook laat zien, dat hij het ambacht meester is. DEN HAAG De minister van buitenlandse zaken van Turkije, de heer Ihsan Sabri Caglayangil, zal een officieel bezoek brengen aan Neder land van 15 tot en met 19 juli. De Turkse minister reciproceert hierbij het bezoek dat minister Luns vorig jaar aan Turkije heeft gebracht al dus het ministerie van buitenlandse zaken. tabletten ROTTERDAM Na het succes, dat Alvin Alley en zijn balletgroep vorig jaar in ons land hebben gehad zijn hij en zijn dansers goede beken den voor het Holland-Festi- valpubliek. naar wie men met vreug de kon uitzien. Enkele dagen geleden gaf deze troupe in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag een ope ningsvoorstelling en met datzelfde programma is zij dinsdagavond in de Rotterdamse Schouwburg gekomen voor een publiek dat zich uitermate enthousiast betoonde. Er is heel wat veranderd sinds ver leden jaar. Het accent werd verscho ven van, zoals Ailey vorig jaar zei, „de culturele erfenis van de Ameri kaanse neger" naar de moderne Amerikaanse choreografieën, al wil dat niet zeggen, dat het neger-karak ter uit het programma verdween. De naam veranderde en werd „The Alvin Ailey American Dance Thea tre". De troupe werd grondig veranderd, slechts een enkeling was van vorig jaar te herkennen. -fa Rijkere taal Met dat al is de taal van Alley's dans rijker geworden. De spanning nam toe, soms, zoals in „The Black District" tot ijzige beklemming. The Black District van Talley Beat- ty tezamen met de assistent chore ograaf Michael Peters op muziek van Duke Ellington is van benauwende ac tualiteit, het gaat hierin om niet min der dan de spanning tussen neger en blanke in de Verenigde Staten. Het lichtende kruis op de kerk van de neger wordt tot het brandende kruis van de Ku-Klux-Klan, de bruutheid van de blanke leidt tdt plundering, chaos en dood. Dit ballet, waarmee de groep van Ailey nadrukkelijk een boodschap wil brengen, beleeft in ons land zijn wereldpremière. Wij kunnen ons voorstellen, dat Ailey er nog niet voor een Amerikaanse schouwburg publiek mee kan komen. -A* Europese premières Als tegenhanger een stuk van de van oorsprong Nederlandse maar al lang in Amerika werkende choreo graaf Lucas Hoving, Icarus op mu ziek van Sin-ichi Matsushita, dat, evenals de solo Journey van Joyce Trisier op muziek van Charles Ives een première is voor Europa. Journey is een héél langzaam ada gio met prachtig schrijdende en vloeiende beweging gedanst door Consuelo Atlas. In Icarus, de mythe die al zovele choreografen, dichters, en schilders inspireerde, is Daedalus, gedanst door Keivin Rotardier, een Egyptische fa rao. Judith Jamison, bekend van vo rig jaar, geeft als de Zon een boeiend adagio met heel mooie handbewegin gen. De kleine Miguel Godreau, ook van vorig jaar bekend, is een feno menale springer. W Negro-spirituals In het slotballet, Revelations, cho reografie van Ailey zelf met een aan tal negro spirituals als begeleiding komt de troupe weer in het oude spoor terecht. Beperkter van taal en daardoor minder boeiend dan het ge deelte voor de pauze. Donderdag komt de groep van Al ley weer in de Koninklijke Schouw burg in Den Haag, nu met een ander programma, waarin wel The Black District voorkomt, maar waarin als Europese premières Credo van John Fealy, Metallics van Paul Sanasardo en Prodigual Prince van Geoffrey Holder worden gegeven. HANS W LEDEBOER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 9