Nieuw Ruimzicht begint de
2de eeuw met frisse moed
Joe Blinco
overleden
Hulp van werelddiaconaat
aan werkloze Arabieren
FHUDRITE
20senorita5
1.60
Dr. W. Aalders nieuwe
lector in Nijmegen
DOMINEES
ACHTER
PROTEST
STUDENTEN
Unie en De Brug zetten
activiteit samen voort
len woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze..
van deze glanzende onder-
zettertjes (met fijn Indisch motief) in etui
voor ieder die nu 'n nieuwe
abonnee opgeeft!
DINSDAG 25 JUNI 196«
Johannes springt soms op een merkwaardige wijze om met de
taal. Neem bijvoorbeeld het tweede hoofdstuk van zijn eerste
brief. Hij schrijft: „Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een
oud gebodtoch schrijf ik u een nieuw gebod."
En toch ligt in deze woorden een zinvolle gedachte, die door
twee groepen in de kerk vergeten wordt. Er zijn er die als
maar spreken over de wet. Zij vergeten dat sinds Christus de
wet anders op ons afkomt dan voor Zijn kruis en opstanding.
Tot hen zegt Johannes: ,,Tk schrijf u een nieuw gebod."
Er zijn er ook die alsmaar herhalen dat zij niet onder de wet,
maar onder genade leven. Tot hen zegt Johannes: ,Jk schrijf
ti een oud gebodhet Woord, dat gij gehoord hebt." Voor
mij is er geen twijfel aan dat hij daarmee het Oude Testament
bedoelt.
Want het oude gebod is in Christus nieuw geworden. De wet
die in al zijn veroordelende kracht op ons afkomt in het Oude
Testament en ons op de knieën dwingt is in Christus een
belofte geworden: „Gij zult", is een eis. een moeten en we
kunnen niet. Maar in Christus wordt „Gij zult" een belofte.
Hij zegt als het ware: Door Mijn kracht zult gij overwinnen.
Het oude heilige moeten" is in Christus een belofte van
kracht geworden. Genade is niet alleen kwijtschelding van
schuld, maar een belofte van nieuw leven en kracht.
We lezen vandaag: 2 Koningen 3 1327.
Leef- en werkgemeenschap
Eens bespot, nu geëerd
(Van onze kerkredactie)
DOORN Nieuw-Ruimzicht bestaat morgen honderd
jaar. Terwijl in de Rooms Katholieke Kerk de kleine seminaria
een zieltogend hestaan leiden, ziet het ernaar uit dat voor dit
instituut een geheel nieuwe toekomst is weggelegd.
\an alle predikantsplaatsen in ons land wordt er op het
ogenblik één op de zes bezet door iemand die enkele jaren in
dit internaat" heeft doorgebracht.
Geen slecht resultaat voor een instituut dat werd opge
richt door een afgescheiden predikant, ds. J. van Dijk Mzn. die
toch iets wilde doen voor de predikantenopleiding in de Her
vormde Kerk.
*n d^houdirig van die kerk is wel enige verandering gekomen: 1870.
Het officiële orgaan van de Hervormde Kerk schrijft: De mannen die uit
deze inrichting voort zullen komen, zullen mannen zijn zonder eigen wil,
zonder zelfstandigheid en misschien zonder overtuiging. Zy eijn van op
laag ortlhodox. Zy behoeven niet te denken, te twijfelen, niet te lijden en
te strijden, zij weten waarvoor zij in de wieg zijn gelegd."
1968: In Woord en Dienst schrijft de rector van het seminarium, dr.
J. M. de Jong: In de bewogen situatie van vandaag waarin zoveel onzeker
heid en aarzeling bestaat omtrent de inhoud, de goede zin en de praktische
mogelijkheden van het predikambt is het bovendien van grote betekenis
dat op het kerkelijk erf wat aan de rand, maar toch niet over de rand
een werkplaats en geestelijk centrum bestaat waar met kennis van zaken
en met volle aandacht dit hele proces gevolgd' wordt.
Aan Nieuw-Ruimzicht is de naam
van ds. Jan van Dijk Melleszoon ver
bonden. een jonge boer uit Tzum,
Friesland, die in zijn ouderlijk huis
reeds de invloed onderging van het
Friese reveil.
Hij kwam in contact met een af
gescheiden predikant en meende dat
hij in die kring het best zijn persoon
lijk geloofsleven zou kunnen uitle
ven. Na jaren hard gewerkt te heb
ben werd hij in 1862 predikant „op
artikel acht". De kleine afgescheiden
gemeente van Doetinchem beriep
UTRECHT Het werelddia
conaat van de gereformeerde
kerken verleent steun aan een
tweetal projecten. Ten eerste zal
het materiaal betalen, dat nodig
Is voor werkverschaffing van
werkloze Arabieren in Israël. En
ten tweede wordt het werk van
de noodlijdende Evangelische
kerk van Griekenland gefinan
cierd.
Brieven die niet zijn voorden
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: Een oude man. weduwnaar
en kinderloos, is plotseling doodge
bleven. Zijn broer heeft zijn goede
ren uit het rusthuis laten weghalen
en de begrafenis geregeld. Er zijn
nog enige duizenden guldens over
op een spaarbankboekje. Hij heeft
een niet-officiële verklaring achter
gelaten dat het geld bestemd is voor
een zendingsorganisatie. Runnen de
broers en zusters onderling de boe
del verkopen en de opbrengst bij
het kapitaal voegen? Hoe te hande
len met het spaarbankboekje?
.Antwoord: Kennelijk is de verkla
ring geen testament. Nu bestaat nog
de mogelijkheid dat de ongeldige
verklaring nog een geldige benoe
ming van een executeur testamen
tair bevat. Dan is de laatste gerecht
vaardigd de boedel te regelen. Voor
het overige zijn broers en zusters
vrij de zaak te regelen.
Wat de aanwijzing van een zen
dingsorganisatie betreft, zijn de erf
genamen niet verplicht het geld uit
te keren, doch volkomen vrij om
naar him geweten te handelen. In
overleg met de spaarbank kan men
hét saldo afwikkelen. Waarschijnlijk
zal deze een verklaring van erfrecht
vragen.
Vraag: Bij testament ontvangt een
der kinderen het recht na overlijden
van de vader onroerende goederen
te kopen voor de prijs die de vader
zelf jaren geleden heeft betaald. Is
een dergelijke bepaling geldig?
Antwoord: Als de andere kinderen
daarin berusten, zijn er geen com
plicaties. De andere kinderen kun
nen eisen dat de door het testament
bevoordeelde, dit voordeel inbrengt
bij. de verdeling der nalatenschap,
tenzij in het testament bepaald is
dat het bevoordeelde kind niet tot
inbreng verplicht is. In dit laatste
geval bestaat er echter nog de mo
gelijkheid dat de bevoordeling van
het ene kind zo groot is, dat het
minimum-erfdeel der andere kinde
ren daardoor wordt aangetast.
Vraag: Is er in Rotterdam een
werkplaats voor astma-patiënten?
.Antwoord: Revalidatie-inrichting
voor longpatiënten Deltakleinin-
dustrie „De Luchthaven", verzamel
gebouw Zuid, StroveIsweg 700 - 710,
Rotterdam 21.
De werkloosheid onder de Arabie
ren. zowel in Israël zelf als in de
bezette gebieden is bijzonder zorg
wekkend. Tienduizend gezinnen heb
ben geen enkel inkomen. In Nazareth
bijvoorbeeld is meer dan dertig pro
cent van de Arabische arbeiders al
een jaar werkloos.
In drie dorpen zullen nu wegen
worden aangelegd. In de eerste plaats
zullen kostwinners en jongeren te
werk worden gesteld. De Israëlische
regering betaalt de lonen van de 150
arbeiders. Het werelddiaconaat finan
ciert zoals gezegd de materia
len. Dat is bijvoorbeeld asfalt en de
huur van de walsen. Ook de Raad
van Kerken in het Midden Oosten
draagt het zijne bij.
Schoenen
In totaal heeft het gereformeerd
werelddiakonaat dit keer 200.000
uitgetrokken voor verdere hulp in
het midden Oosten. Behalve de wegen
aanleg financiert meri er nog een
werkverschaffingsobject mee. De
schonemakers van Jordanië kregen
namelijk opdracht 5000 paar schoe
nen te maken voor vluchtelingenkin
deren in Syrië. Deze schoenen kosten
7,50 per paar. Kortgeleden kregen
de Jordaanse schoenmakers ook
reeds een grote opdracht van hel ge
reformeerd werelddiakonaat. Toen
ging het om de leverantie van 5000
paar kinderschoenen voor de vluch
telingenkampen in Jordanië zelf.
Het hulpprogramma van de gere
formeerde kerken richt zich voor het
midden Oosten verder op het am-
bachtsonderwijs, kinderzorg en
huishoudcursussen in de vluchtelin-
gencentra langs de Jordaan. Hiervoor
beschikt men o.a. in Emmaus en Je-
bron over „family-centres", waar da
gelijks honderden ondervoede en zie
ke baby's en kleuters worden gevoed.
Ook kunnen verzwakte moeders er
weer op krachten komen en leren
hoe ze van hun armoedige behuizing
todh nog eeh „home" voor hun gezin
kunnen maken.
Ten slotte richt zich de hulp op de
Gazastrook. Onder leiding van de
Nederlander A. van Goor kwam in
deze streek reeds allerlei werk tot
stand. Het varieert van de verstrek
king van kunstledematen aan oor
logsinvaliden, medische zorg en am-
bachtsonderwijs tot het maken van
pompen in citrusplantages. die de
Wereldraad van Kerken hier heeft
aangelegd. In totaal besteedde het
gereformeerd werelddiaconaat sinds
de juni-oorlog van vorig jaar ongeveer
driekwart miljoen gulden aan hulpver
lening in het midden Oosten. (Het
gironummer van het werelddiaconaat
is: 2211 t.n.v. Alg. Diakonaal Bureau.
Koningslaan 7. Utrecht.)
Griekse kerk
Voor de hulp aan Grieknland is
80.000 uitgetrokken. De evange
lische kerk is in Griekenland een
zeer kleine minderheidskerk, die een
bijzonder moeilijk bestaan leidt naast
de machtige orthodoxe staatskerk.
Deze verzet zich met alle mogelijke
middelen tegen de ontwikkeling van
reformatorisch kerkelijk leven. Een
groot deel van de evangelische kerk
in dit land bestaat uit Grieken, die
destijds uit Turkije werden verdre
ven. Onder deze vluchtelingen waren
er velen, die in Turkije met de Ame
rikaanse zending in aanraking waren
gekomen en daardoor protestant ge
worden.
De hulp van de gereformeerde ker
ken is voornamelijk bestemd voor de
doorgaans uiterst armoedige vluchte-
I lingengemeenten in de dorpen. Onder
andere zal men er in nood verkeren
de predikanten steunen, enig jeugd
werk in zomerkampen mogelijk ma
ken en bijdragen in de reparatie
kosten van enige kerkgebouwtjes.
Verder financiert men de bouw
van een nieuwe vleugel van het Ar
meens christelijk bejaardentehuis in
Athene. Het gaat hier om kamers
voor zieke en geestelijk gestoorde be
jaarden, die vanwege hun armoede
door ziekenhuizen geweigerd worden.
Het bejaardencentrum wordt geleid
door medewerkers van de Morgen
landzending.
(Van onze kerkredactie)
LOS ANGELES In Califomië is
overleden de Britse evangelist Joe
Blinco. Elf jaar lang trok hij met
Billy Graham de wereld door als me
de-evangelist. Terwijl Graham de
grote avondsamenkomsten leidde,
sprak hij overdag in vele kleinere
bijeenkomsten voor jongeren, zaken
mensen, predikanten, studenten enzo
voort.
In verband met zijn gezondheid
trok hij zich vorig jaar uit het team
van Graham terug en werd hij direc
teur van een christelijk vormingscen
trum in Califomië.
Blinco was een eerste-generatie-
christen, die op zestienjarige leeftijd
samen met zijn ouders tot geloof
kwam. Hij had alleen een lagere
j schoolopleiding en werkte daarna tot
zijn twintigste in de kolenmijnen.
Daarna ging hij naar een bij-
belschool en werd door de Britse me
thodisten aanvaard als evangelist en
later als predikant. Hij heeft een
I groot aantal verlopen gemeenten
weer tot bloei gebracht.
hem. Daar zou hij ook de rest van
zijn leven doorbrengen.
Maar hij schreef nimmer de Her
vormde Kerk af als een dwaalkerk.
Terwijl sommigen als hoogste roe
ping de afscheiding predikten besefte
hij terdege dat daardoor ook een
scheuring tussen gelovigen ontstaan
was, die hij diep betreurde.
Eenheidsfront
Intens verlangde hij naar een een
heidsfront van alle gelovigen, onge
acht de kerkelijke denominaties
waartoe zij behoorden. Zijn gedach
ten worden misschien wel het beste
vertolkt in de in 1867 verschenen
brochure „Allieeren door Alliantie",
naar aanleiding van de wereldconfe
rentie van de Evangelische Alliantie
in Amsterdam.
Hij wilde alle positief gelovigen,
afgescheidenen en hervormden bij
eenbrengen in een eenheidsfront. Zo
wil hij het opkomend modernisme
langs een geestelijk weg overwin
nen. Hij wil hen niet uitbannen, maar
hen overwinnen door hen te winnen.
Maar hoe kan hij als afgescheiden
predikant iets doen voor de mensen
in de Hervormde Kerk? Hij ziet een
mogelijkheid. In 1866 komt de eerste
kwekeling bij hem in huis die hij zal
voorbereiden op de theologische stu
die. Zo wil hij de Hervormde Kerk
infiltreren met predikanten die het
evangelie verkondigen.
Begin
Een jaar later wordt reeds opge
richt de „Vereeniging tol bevordering
van de Inwendige Zending". Doel is
jonge mensen te helpen die predikant
willen worden. Reeds in 1863 had hij
zijn kleine kerkeraad zo ver gekre
gen dat hij de geslechte stadswal zou
kopen, een stuk grond van 1500 m2
voor 225 gulden, waarvan hij uit ei
gen zak de helft betaalde. Daar be
gon hij zijn werk, al spoedig voortge
zet in het buitentje „Ruimzicht", ge
kocht voor 7300 'gulden.
Een student van Ruimzicht vol
ijver over de boeken gebogen.
(Van een onzer verslaggeefsters)
NIJMEGEN Gistermiddag
heeft de Haagse hervormde pre
dikant dr. W. Aalders zijn ambt
als lector aan de rooms-katholie-
ke universiteit te Nijmegen aan
vaard. Hij zal het vak wereld-
protestantisme doceren.
Zijn openbare les was getiteld:
.Luther, de derde Elia". Hij merkte
op, dat de existentiële dialoog tussen
Luther en Erasmus werd gehouden in
een periode van de geschiedenis, die
treffende overeenkomst heeft met
onze tijd.
Actueel
Dat geeft die dialoog een grote ac
tualiteit. Het is de dialoog van geloof
en humanisme. Erasmus neemt het
op voor het moderne levengevoel en
verwacht daarvan een culturele revo
lutie die het heil aankondigt.
Het verwijt van Luther tegen
Erasmus is dat hij de mens te opper
vlakkig beoordeelt en de diepte van
de bijbelse mensbeschouwing niet
kent. De visie van Luther op de mens
is geboren uit zijn nieuwe verstaan
van het evangelie. De mens is beeld
van de God in wie hij gelooft en die
hij dient.
Geloof
In het subject van de mens vindt
de strijd plaats tussen Christus en de
macht der duisternis. Alleen het ge
loof in Christus maakt de mens vrij.
Het protestantisme heeft deze oer-re-
formatorische mensbeschouwing ter
zijde geschoven en heeft met E-
rasmus het moderne levensgevoel
aanvaard.
Daardoor heeft het de rijke moge
lijkheden die Luthers mensbeschou
wing bevatte, verspeeld. Het is niet
opgewassen geweest tegen de druk
van het humanisme en daardoor me
de schuldig aan het nihilisme. On
danks alle eer die aan Luther is toe
gekend als kerkhervormer is hij als
profeet van het rijk van Christus een
stem van een roepende in de woes
tijn gebleven.
Nieuw-Ruimzicht gaat uit van
de Vereniging Hervormd Oplei
dingscentrum te Doorn. Directeur
van het centrum is ds. G. H.
Wolfensberger, die jarenlang stu
diesecretaris van de Verenigde
Bijbelgenootschappen was. Vorig
jaar nam hij de leiding over
Nieuw-Ruimzicht over.
Naast dit werk zijn er ook an
dere activiteiten van de vereni
ging zoals het contact met de
kerken, de begeleiding van de
studenten die worden verricht
door de predikant-directeur van
de vereniging ds. D. J. Karres.
Helemaal duidelijk zijn de
functies niet uit elkaar te hou
den. Daarom staat ook een statu
tenwijziging op het programma
om ook statutair dit werk aan te
passen aan de nieuwe tijd.
Maar hij besefte dat predikanten
alleen het evangelie in ons land niet
zouden kunnen uitdragen. Er
moesten ook christelijke leken komen
op plaatsen van verantwoordelijk
heid, vooral christelijke artsen, zij
zouden grote invloed kunnen hebben
op ons volksleven. En zo werd de
Lukas-stichting in het leven geroe
pen, die jonge mensen intellectueel
en geestelijk wilde klaar maken voor
de medische studie.
En Van Dijk dacht nog wijder. Hij
kwam op de gedachte om honderd
predikanten en artsen als zendelin
gen naar Indië te zenden. Met een
miljoen gulden zou hij een heel eind
komen om dit doel te bereiken. Hij
kwam nooit verder dan 200.000 gul
den. maar dit plan typeert wel het
karakter van de koppige boerenzoon,
die niet klein kon denken.
Ruïnes
Jan van Dijk stierf op 15 januari
1909. Maar zijn werk ging door. ook
toen de gebouwen door oorlogsge
weld tot ruïnes werden. In Doorn
werd een Nieuw-Ruimzicht gebouwd.
Maar ook daar bleef de visie van ds.
Van Dijk leven, die in 1890 zei: Wij
moeten mannen hebben zonder dog
matisme en zonder een bepaalde
richting voor te staan. Het evangelie
kent geen richting."
Op het ogenblik wonen in de ge
bouwen dertig jonge mensen, twintig
die predikant willen worden, en tien
die een andere studierichting zullen
kiezen. Maar wie bij een internaat
denkt aan kostschool-jongens onder
de plak van de directeur, heeft het
bij het verkeerde eind.
Het bestuur heeft besloten in de
toekomst niet meer van een internaat
te spreken. Het blad Hervormd Ne
derland komt eind deze week met
een artikel waarin gezegd wordt:
„Van internaat tot communauteit."
Maar dat woord klinkt weer zo
kloosterachtig. Nieuw-Ruimzicht wil
veel meer een open leef- en werkge
meenschap zijn.
Want wie Nieuw-Ruimzicht verlaat
om naar de universiteit te gaan, laat
de deur niet in het slot vallen. Ze
blijven Nieuw-ruimzichtenaren. Iede
re week komen studenten terug voor
contact met de leiding, om er confe
renties bij te wonen, of om er in alle
rust te studeren.
Artistiek
De jonge mensen die theologie wil
len gaan studeren worden niet alleen
Een spelletje cricket zorgt tussen
de studie-uren voor ontspanning.
i volgepompt met Grieks. Latijn en
j Hebreeuws. Natuurlijk wordt er
I en met goede resultaten heenge-
werkt naar examens.
Dit opleidingscentrum wil meer. De
jonge mensen krijgen ook de kans
om zich artistiek te ontwikkelen. Al
jaren neemt muziek een belangrijke
plaats in het programma in. Maar
jongens met andere artistieke gaven
worden ook in de gelegenheid gesteld
om zich daarin verder te bekwamen.
Bovendien begint volgend jaar een
serie extra lessen naast de huidige
godsdienstige vorming, die meer ge
wijd zullen zijn aan praktische vra
gen waarmee de kerk in onze tijd
wordt geconfronteerd. En het ziet er
naar uit dat Nieuw-Ruimzicht in de
toekomst ook gaat meewerken aan
studiebekorting. De aanstaande theo
logen zullen hun academische studie
een half jaar kunnen bekorten als ze
op Nieuw-Ruimzicht zijn geweest.
Toen ds. Van Dijk honderd jaar
geleden dit werk begon, was hij zijn-
tijd al ver vooruit. Hij waagde het er
op de jonge mensen te laten samen
wonen in zelfregering. Er was een
merkwaardige vermenging van vrij
heid en gebondenheid. Die visie is nu
in moderne aanpak vertaald.
Nieuw-Ruimzicht is jong gebleven en
heeft weer een nieuwe toekomst voor
zich.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuwpoort (toez.) en te
Zalk en Veecaten: kand. G. v. d. End
te Kootwijkerbroek: te De Lier: H. M.
Boogert te Ophemert.
Aangenomen naar Stevensweert-
Maasbracht (schipperspred): H. w.
Doornink te Groede-Nieuwvliet; naar
Dubbeldam (vac. J. v. d. Velden): J. de
Jager te Rotterdam-Zuid: naar Hallum
c.a.: H. D. Homan te Zijpe; naar Zaan
dijk (toez.): drs. G. Nijenhuis, voorg.
Ver. Vrijz. Herv. te IJmuiden.
Bedankt voor Hazerswoude: B. C. de
Gelder te Wissekerke-
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zoetermeer. te Rijssen en
te Rilland Bath: kand. A. M. de Boer te
Ridderkerk.
Bedankt voor Kootwijkerbroek: A.
Kok te Poortvliet.
AMSTERDAM „De taak
van de kerk is de analyse der
studenten: het ontdekken van
de autoritaire structuren en d«
structurele onderdrukking, als
grotendeels juist te erkennen."
Met deze uitspraak geven d«
hervormde predikanten ver
bonden aan universiteiten
hogescholen in een moeilijk
leesbare nota hun waardering
over de protestbewegingen on
der de studenten.
Dat de studenten zichzelf en ande
ren hiervan bewust willen maken,
moet de kerk positief waarderen
waar mogelijk bevorderen, ichrijvei
deze predikanten.
De kerk moet meer verontrust zij
over de rustig-studerende massa dar
over de verontruste studenten ei
moet verwachten dat deze verschijn
selen niet van voorbijgaande
zullen zijn.
Burgerlijk
De kerk moet zowel binnen
buiten de kerk erop wijzen dat
mogelijkheid van een ideologist
verzieking van het verzet der studi
ten op een niet geringe wijze door
burgerlijke reactie bijvoorl
door ongenuanceerd gebruik
het schimpwoord „anarchisme"
de hand wordt gewerkt.
De hervormde predikanten hebbet
de nota opgesteld na overleg met di
studentenpastores van andere kerken
Aanleiding voor de nota was de
vraag van het moderamen der her
vormde synode en van het hervormd
universitair beraad.
Aan het begin van de nota wordt
een opsomming gegeven waartegen
in Nederland het studentenprotest
gericht kan zijn.
Dat is bijvoorbeeld tegen de opge
legde studieprogramma's, die ten dele
niet erg zinvol meer lijken, tegen de
vele feitenkennis in de opleiding, die
weinig kritische zin aankweekt.
Voorts tegen de autocratische posi
tie die een hoogleraar dankzij het
huidige systeem kan innemen, zowel
tegenover de wetenschappelijke staf
als tegenover studenten.
Efficiency
Ook kan het protest gericht zijt*
tegen een streven naar efficiency in
het universitaire apparaat voorzover
dit ten koste gaat van democratie en
vrijheid (plan-Maris) en tegen
inspraak van studenten die geen
werkelijke medezeggenschap is, maar
inkapseling en daardoor neutra
lisering van hun kritiek.
Wat de methode van protest be
treft wordt in de nota opgemerkt, dat
men niet de democratische organet
en politeke partijen gebruikt, omdat
deze geen mogelijkheid tot protest
bieden.
De predikanten menen wel, dat bij
protesten dubieuze faotoren een rol
kunnen gaan spelen, zoals destructie
ve agressiviteit en geloof in gemak
kelijke oplossingen op korte termijn
Weer in Enropa
Kopenhagen
Londen
Amsterdam
Brussel
Luxemburg
Parijs
Nice
Frankfort
Milnchen
ZUrlch
Genève
Locarno
Wenen
Innsbruck
Rome
Madrid
weer
half bew
regen
regen
goh bew
regen
geh. bew.
onbew.
regen
zw bew
zw. bew
onbew.
licht bew
zw. bew.
zw bew.
onbew.
onbew.
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG Het bestuur
van de Unie „Een school met
den Bijbel" en de Stichting De
Brug voor hulp aan protestants-
christelijk onderwijs buiten
Nederland hebben besloten dat
de activiteiten van De Brug
zullen worden geïntegreerd in
die van de Uie.
Binnen een jaar zal deze integratie
zijn voltooid en zal De Brug tot li
quidatie vap haar organisatie in de
huidige vorm zijn gekomen.
Het bestuur van De Brug zal in het
Unie-bestuur zijn vertegenwoordigd
en zal optreden als begeleidingscom
missie van de raad van advies van de
Unie voor de scholen waarmee tot nu
toe contact is onderhouden.
De donateursactie van De Brug
wordt in het totaal van de activitei
ten van de Unie ten behoeve van het
noodlijdende christelijke onderwijs
ingebouwd.
Het orgaan van De Brug zal wor
den geïntegreerd in dat van De Unie.
De eerstvolgende Uniecollecte zal
worden gehouden in de week van
tot 12 oktober; de opbrengst
bestemd voor het christelijk onder
wijs in binnen- en buitenland.
Ik geef op als
P nieuwe abonnee:
betaalt: per kwartaal per maand
Als beloning voor n
ontvang ik een set onderzettertjea.
De nieuwe abonnee krijgt onze krant
veertien dagen gratis.
Mijn naam
plaats:
Inzenden aan Bureau van dit blad