Pan-orthodox
reële
nu een
Concilie is
mogelijkheid
EPD VERHUIST NAAR FRANKFORT
Nieuwe
Raad van Kerken
gisteren opgericht
Opmars „sekten"
in Oekraïne
Een woord voor vandaag
Sluisinternaat
bij Bcirtimeus
KVP-delegatie
in De Achttien
OOSTERS-ORTHODOXE KERKEN STAP VERDER
Negen
kerken en twee gastleden
Huishoudcursussen
voor platteland
KAMERLEDEN
ZIJN GEEN
WERKNEMERS
Sombere cijfers
Wereldraad helpt
Indianen
In maalstroom
van verwarring
Sekten laten
zich wel
registreren
VOORAL ONDER JONGEREN
Veel Arabieren
in Israël
worden jood
Küng nog niet
naar Rome
ZATERDAG 22 JUNI 196*
Gisteren stonden we stil bij de woorden van Johannes: ,Jk
schrijf dit, opdat gij niet tot zonde komt". Maar zijn die woor
den wel reëel? De kansel heeft er immers bij iedereen inge-
hamerd dat alle mensen zondigen. In de kerkdienst wordt week
in week uit de genade afgekondigd, zodat een Groningse
boerin verstoord me eens zei: „Jullie christenen nemen het
maar gemakkelijk. Je leeft in de week maar raak, en zondags
raak je in de schuiver geving alle weer kwijt".
We hebben te gemakkelijk gesproken over het feit dat we
allemaal zondaars zijn. En daarom misschien gaan we ook te
licht over tot genadeverkondiging. Zonde is geen algemene
zaak en genade is dat al evenmin.
Zonde is een heel persoonlijke zaak, dat laat Johannes hier
tussen de regels door zien. De nadruk mag niet liggen op
..alle mensen hebben gezondigd"maar op: „Ik heb gezon
digd". En dat is niet iets waar je zo maar over heen kunt
lopen.
En genade is al even persoonlijk. Want Johannes erkent dat
ieder mens tot de conclusie moet komen: „Ik heb gezondigd".
Dan zegt hij: ,JZn als iemand gezondigd heeft, wij hebben
een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige."
Zondigen wil zeggen tot de conclusie komen: Nu heb ik alles
kapot gemaakt, alles wat mooi en goed en nieuw was. Maar
er is hoop. Christus wil het allemaal weer nieuw maken.
Maar dan moeten we naar Hem toe. Persoonlijke zonden
maken een persoonlijke vergeving noodzakelijk.
We lezen vandaag: 2 Koningen 2 115
We lezen morgen: 2 Koningen 2 1625
ZEIST Bartimeus, het christe
lijk instituut voor blinden en slecht-
zienden te Zeist, gaat binnenkort i
een internaat openen waar ongeveer j
twaalf jongens en meisjes zo zelf- I
standig mogelijk kunnen wonen. Op
deze wijze wordt de kloof tussen het
oude internaatsleven en de maat
schappij kleiner, zodat de jongelui
beter zullen zijn aangepast.
Dit heeft prof. dr. I. A. Diepen
horst als voorzitter gisteren op de
jaarvergadering meegedeeld. In de
omgeving van Bartimeus is reeds een
villa voor dit doel aangekocht.
Bartimeus, dat altijd veel toe
komstplannen heeft, maar wat pu
bliciteit betreft al te geheimzinnig
doet, hoopt over enkele jaren ook
een dorp voor blinden te bouwen.
DEN HAAG Na het aftreden
van voorzitter mr. Aalberse en het
uittreden van de radicalen is de
KVP-delegatie naar de Achttien
thans als volgt samengesteld, onder
voorbehoud van het fiat van het par
tijbestuur: partijvoorzitter mr. A. P.
J. M. M. van der Stee, vice-voorzitter
F. G. van der Gun, het Tweede-Ka
merlid mejuffrouw G. S. H. M. Kok,
Th. Laan, drs. H. A. M. Eisen en ir. J.
J. W. Stienen.
Als fractievoorzitter neemt ook drs.
W. K. N. Schmelzer aan de bespre
kingen deel. Volgende week donder
dag wordt het volgende gesprek ge
houden.
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Het ziet ernaar uit dat de droomwens van vele
oosters-orthodoxen om een eigen oosters concilie te organi
seren in vervulling zal gaan. De vierde pan-orthodoxe confe
rentie. die in de afgelopen week in de omgeving van Genève
werd gehouden, heeft een dergelijk concilie een grote stap
dichterbij gebracht. Besloten werd zelfs dat de zelfstandige
Oosters-Orthodoxe Kerken in Chambéy een eigen kantoor
zullen vestigen, dat zich met de voorbereiding van het con
cilie zal bezig houden.
(Van onze kerkredactie
UTRECHT Gisteren is de
niewe Raad van Kerken in
Nederland opgericht.
De raad koos dc prases van
de hervormde synode, dr. G. de
Ru tot voorzitter. Vice-voorzitter
werd de bisschop van Breda H.
Ernst, penningmeester de re
monstrant, mr. A. G. Lubbers.
Verder zullen in het modera-
men zitting hebben de praeses
van de vorige gereformeerde
synode, dr. P. G. Kunst, de
doopsgezinde predikant dr. H.
B. Kossen en de oud-katholiek
M. Kok als assesoren. Mejuf
frouw mr. S. M. Holstein neemt
evenals in de oude Oecumeni
sche Raad het secretariaat weer
op zich.
Negen kerken zijn tot deze raad
toegetreden: de Doopsgezinde Broe
derschap, de Evangelische Broederge
meenten, de Evangelisch-Lutherse
Kerk, het Genootschap der Vrienden,
de Gereformeerde Kerken, de Neder
landse Hervormde Kerk, de Oud-Ka
tholieke Kerk. de Remonstrantse
Broederschap en de Rooms-Katholie-
ke Kerk.
Verder zijn als gastleden van de
raad toegetreden het Leger des Heils
en de Nederlandse Protestantenbond.
Deze geloofsgemeenschappen zijn
formeel gastlid, omdat zij geen kerk
in de eigenlijke zin van het woord
"zijn.
DOEL
De preambule van het statuut
luidt: „De kerken, aangesloten bij
de Raad van Kerken in Nederland,
willen in getuigenis en dienst gestalte
geven aan de gemeenschap van ker
ken. Zij doen dit in het geloof in de
éne Heer Jezus Christus, het Hoofd
der kerk en de Heer der wereld."
De raad heeft volgens het statuut
inzonderheid tot taak:
a. het beraad over en het gestalte
geven aan de samenwerking en een
heid van de kerken in getuigenis en
dienst door het initiatief nemen tot
het bevorderen van al datgene wat
alle of een deel van de kerken, die
aan de raad deelnemen, gezamenlijk
kunnen doen:
b. de gezamenlijke bezinning op
vragen aangaande geloof en leven en
het bevorderen van die bezinning in
de kerken.
De betekenis van de nieuwe opzet
wordt (in een artikel in het Alge
meen Doopsgezind Weekblad) bondig
samengevat door dr. H. B Kossen,
benoemd hoogleraar aan het doopsge
zind seminarie te Amsterdam:
Deze is in de eerste plaats gelegen
in de toetreding van de Rooms-Ka-
tholieke Kerk en van de Gerefor
meerde Kerken. De Oecumenische
Raad van Kerken in Nederland, die
op 10 mei 1946 werd opgericht,
bestaat behalve uit de Nederlandse
Hervormde Kerk als enige reus uit
een aantal kleuterkerkjes, die teza
men slechts ongeveer twee procent
van de Nederlandse bevolking om
vatten, tegwijl dit percentage voor de
Hervormde Kerk op ongeveer 30
gesteld kan worden. In de nieuwe
Raad komen de verhoudingen door
de toetreding van de Katholieken en
Gereformeerden dus totaal anders te
liggen.
In de tweede plaats zullen de deel
nemende kerken nauwer betrokken
zijn bij de nieuwe Raad dan zij dit
waren bij de Oecumenische Raad.
Om een maximum aan communicatie
met de deelnemende kerken te verze
keren zullen twee leidinggevende
oersonen van iedere kerk in de Raad
zitting krijgen. Hoe serieus deze
nieuwe opzet van rooms-katholieke
zijde genomen wordt blijkt bijvoor
beeld uit het feit. dat zij Kardinaal
Alfrink en Mgr. Ernst, bisschop van
Breda, als afgevaardigden hebben
aangewezen.
In de derde plaats is de nieuwe
Raad zo gestructureerd, dat binnen
zijn kader nu eens èlle deelnemende
kerken aan een bepaalde activiteit
zullen deelnemen, dan weer een deel
ervan tot samenwerking op een be
paald gebied zal overgaan, als er nL
bij de andere led en kerken onoverko
melijke moeilijkheden blijken te
bestaan tegen het participeren op het
betreffende gebied.
De structuur van de nieuwe Raad
is 'dus zo soepel, dat enerzijds een
maximum aan mogelijke zinvolle sa
menwerking verkregen kan worden,
terwijl anderzijds geen enkele deel
nemende kerk gedwongen kan wor
den tot het meedoen aan activiteiten,
die strijdig zouden zijn met eigen
overtuiging.
Dit betekent, dat ook deze nieuwe
Raad niet gezien kan worden als de
éne kerk, waarin aan de kerkelijke
verdeeldheid een einde gekomen zou
zijn. Ook deze nieuwe Raad zal niet
meer kunnen zijn dan een dienaar en
een instrument van de deelnemende
kerken om zich tezamen te laten be
trekken in het werk. dat de éne Heer
ook vandaag in de wereld wil ver
richten.
Of hij als zo n dienaar en instru
ment zal kunnen functioneren zal ge
heel afhangen van de geest, waarin
de deelnemende kerken dit nieuwe
avontuur tezamen gaan ondernemen.
Zal dit een geest van wantrouwen en
eigenbaat zijn. van „houd wat je
hebt", van „zorg dat het eigene er
niet door in de knel komt", of zal het
de Geest zijn. die ons zo tezamen in
Christus' zending betrekt, dat wij on
ze eigen deelbelangen gaan vergeten
terwille van het grote doel, de ver
vulling van de aarde met een vrede
des Heren, met het heil van onze
God?
Daarvan zal het afhangen,
of deze stap tot vernieuwing,
tot nieuwe perspectieven op
werkelijke eenwording, op een
wording in dienst, tot het om
smeden van een aantal ver
deelde kerken tot een goed in
strument voor God", aldus dr.
Kossen.
DEN HAAG De stichting voor
Huishoudelijke voorlichting patte-
land heeft in een goed verzorgde bro
chure het programma 1968''69 uit
gestippeld.
Uit de praktijk is gebleken dat en
kele wijzigingen in de cursussen no
dig waren, zodat de voorlichting be
ter afgestemd is op de vraag van de
huisvrouwen. Ook laat men de cur
sisten nu de keuze tussen drie, vier
of zes lessen van 2V» uur.
Alle huisvrouwen en meisjes vanaf
achttien jaar. ook als zij geen lid zijn
van een vrouwen- of jongerenorga
nisatie. kunnen aan de cursussen
meedoen.
Een kleine greep uit de activiteiten
van de stichting: een cursus variaties
met brood, reparaties in de huishou
ding. kneepjes van het vak (naaicur
sus). tuin en bloemen en meer bewe
gen voor ouderen. Het programma
Raadsman Speek wil
opnieuw procederen
BOSTON De raadsman van dr.
Benjamin Spock, de Amerikaanse
kinderarts die deze week werd ver
oordeeld omdat hij jonge mannen had
aangeraden dienst te weigeren, heeft
gisteren een nieuw proces aange
vraagd.
De raadsman. Boudin. meent dat
zijn cliënt niet was geconfronteerd
met de getuigen tegen hem en niet op
de hoogte was gesteld van de aard
van de aanklacht
DEN HAAG Minister Beernink
voelt niets voor de gedachte om leden
van de Tweede Kamer, zjj het ook
slechts formeel, de positie van werk
nemers te geven.
Dit blijkt uit de memorie van ant
woord op het voorstel om de schade
loosstelling voor Kamerleden te ver
hogen van ƒ20.000 tot ƒ25.000. Een
stichting, die formeel, als werkgever
van de Kamerleden zou optreden, is
volgens minister Beernink in strijd
met het karakter van het Kamerlid
maatschap en zou ook op zichzelf een
oneigenlijke rechtsfiguur zijn.
De bewindsman waarschuwt ertegen
dit lidmaatschap te zien als een fun-
tie of betrekking, die met dezelfde re
gelen zou moeten worden omringd als
een betrekking in loondienst.
WASHINGTON Tien procent
van alle Amerikaanse kinderen komt
voor hun achttiende in aanraking
met de rechter. Bijna een miljoen
verdwijnt jaarlijks voortijdig van
school.
Een half miljoen kinderen lijdt aan
verlamming als gevolg van
hersenschade, een half miljoen ande
ren aan vallende ziekte. Verder zijn
er dan nog bijna twaalf miljoen van
onder de achttien wier ouders te arm
zijn om voldoende voeding, huisves
ting of gezondheidszorg te verschaf
fen.
Deze sombere cijfers over de Ame
rikaanse jeugd gaf president Johnson
gisteren bij de beëdiging van Frede
rick Delli Quadri als hoofd van het
Amerikaanse bureau voor jeugdza
ken.
TRIEST Bij vechtpartijen tus
sen stakende metaalbewerkers en
de politie zijn gisteren in Triest 11
mensen gewond geraakt Vier van
hen moesten naar het ziekenhuis
worden gebracht. De metaalbewer
kers wilden bij de opening van de
jaarbeurs protesteren tegen de trage
gang van zaken bij de verbetering en
uitbreiding van de scheepswerven.
Zij gooiden de ramen van diverse
paviljoens op de jaarbeurs in, wier
pen auto's omver en sloegen met
stokken op de auto's van functiona
rissen die zich naar de ope
ningsplechtigheid begaven.
Voor de vierde maal sinds de we
reldoorlog kwamen vertegenwoordi
gers van de Oosters-Orthodoxe Ker
ken bijeen. Ditmaal waren het er 29,
die 12 van de 14 zelfstandige, natio
nale Kerken vertegenwoordigden.
Voorzitter was metropoliet Meliton,
die het oecumenisch patriarchaat
vertegenwoordigde. De vergadering
werd gehouden in het oosters-ortho-
doxe conferentiecentrum van
Chambésy.
In een slotcommuniqué wordt ge
zegd dat het bijeenroepen van een
pan-orthodox concilie „het hoofddoel
van de orthodoxie" zal zijn. Evenals
het Vaticaans Concilie de Rooms Ka
tholieke Kerk in staat stelde om
nieuwe lijnen te trekken voor het
werk van die westelijke kerk in deze
zo snel veranderende tijd, zal dit
pan-orthodox concilie de oosterse ker
ken in staat moeten stellen een dui
delijk antwoord te geven op de nieu
we vragen.
Deze nieuwe vragen zijn niet al
leen opgekomen uit de nieuwe tijd.
Zij zijn ook ontstaan doordat deze
vroeger vaak sterk geïsoleerde, natio
nale kerken in de laatste twintig
jaar meer contacten hebben gekre
gen, zowel met de Rooms Katholieke
Kerk als nog sterker met de pro
testantse kerken.
Geen voor-concilie
nen als buiten die kerk verzet. De
officiële naam is dan ook geworden
„Tweede Vaticaans Concilie."
Zowel de Rooms Katholieke Kerk
als de Oosters Orthodoxe Kerken ge
ven die naam „oecumenisch concilie"
alleen aan de eerste zeven wereld
concilies of synodes van de kerk
geschiedenis. Dat zijn de concilies
van Nicea (325), Constantinopel (381),
Efeze (431), Chalcedon (451), Constan
tinopel (553), Constantinopel (680 met
aanvulling in 692) en Nicea (787).
In de Christelijke Encyclopedie
schrijft prof. dr. D. Nauta dat de
Reformatie eigenlijk alleen de eerste
vier erkende en eerbiedigde. Toch is
het de laatste jaren ook in pro
testantse kring de gewoonte gewor
den om te spreken over de zeven
oecumenische concilies.
Pan-orthodox
Oorspronkelijk was het de bedoe
ling eerst een soort voor-concilie te
houden, dat het pan-orthodox concilie
zou moeten voorbereiden Dat
voor-concilie zou in het bijzonder
eerst de verschillende zelfstandige
kerken bijeen moeten brengen, opdat
zij werkelijk samen in het echte con
cilie de huidige problemen zouden
kunnen gaan bespreken.
Kennelijk hebben de vier pan-or
thodoxe conferenties die nu gehou
den zijn, al zeer vruchtbaar gewerkt.
Besloten werd namelijk om dit
voor-concilie niet te houden, maar
direct heen te sturen naar een echt
concilie.
De voorbereidingen zullen zich nu
gaan afspelen in een serie „pan-or
thodoxe conferenties voor het conci
lie". De naam van de huidige serie,
die alleen nog maar een soort ver
kennend karakter droeg is dus uitge
breid. Deze naam maakt reeds duide
lijk dat van nu af aangestuurd zal
worden op het concilie.
Niet oecumenisch
Over een naam voor dit concilie is
nog niet gesproken, maar het is al
wel zeker dat niet de naam „oecume
nisch concilie" gebruikt zal worden.
Toen paus Johannes XXIII het conci
lie van de Rooms Katholieke Kerk
aankondigde, werd eerst wel van een
„oecumenisch concilie gesproken,
i maar al spoedig kwam er zowel bin-
GENèVE De Wereldraad van
Kerken heeft geld ter beschikking
gesteld van >de Braziliaanse kerken,
die bezig zijn een onderzoek in te
stellen naar de toestand van 'de Indi
anen in de binnenlanden.
De Braziliaanse raad van kerken
bestudeert de mogelijkheden voor
een langdurig ontwikkelingsproject
voor deze Indianenstammen, die met
vernietiging bedreigd worden. Dit
project zal worden uitgevoerd in sa
menwerking met het ministerie van
binnenlandse zaken en de nationale
stichting voor de Indianenzorg.
Deze stichting werd in maart door
het ministerie opgericht om de Dienst
ter bescherming van de Indianen te
vervangen, nadat aan het licht was
gekomen, dat een groot aantal amb-
tenaren van deze dienst actief of stil
zwijgend had meegeholpen aan uit
roeiingsacties tegen de Indianen.
Vooral de Oosters-Orthodoxe Ker
ken houden sterk vast aan het oecu
menisch of wereldomvattend verband
van de eerste zeven concilies. Zij
hebben nimmer de pretentie willen
voeren dat zij de gehele wereldkerk
omvatten. Vandaar dan ook dat het
komend concilie waarschijnlijk de
geschiedenis zal ingaan als het ten
minste ooit georganiseerd wordt,
j want er zijn nog vele hindernissen te
overwinnen onder de naam van
Pan-orthodox Concilie.
Toch wordt er de laatste jaren
weer iets meer gesproken over de
mogplijkheid van een „oecumenisch
concilie." Op een vergadering in
Bristol van Faith and Order" (Ge
loof en Kerkorde) van de Wereldraad
van Kerken werd dit thema weer op
gevat. Daar werd echter met nadruk
uitgesproken dat de Wereldraad van
Kerken daar zelf een dergelijk conci
lie niet zou kunnen organiseren.
Reeds in die naam wordt uit
gesproken dat dit een raad van ker
ken is en de assemblees dus niet
kunnen fungeren als een wereldsyno
de. Nu de Oosters-Orthodoxe Kerken
volop mee gaan doen in die Wereld
raad en er nauwere contacten komen
met Rome, begint de droom van een
oecumenisch concilie toch weer in
het verschiet te komen.
Maar een pan-orthodox concilie is
wel een reëlere mogelijkheid gewor
den. Niet slechts werd besloten om
een serie pan-orthodoxe voorberei-
I dingsconferenties te gaan beleggen,
maar bovendien werd een voorberei
dingscommissie ingesteld die haar
bureau zal vestigen in Chambésy. De
j commissie zal staan onder auspiciën
van het oecumenisch partriarchaat in
I Istanboel.
I
Ondertussen gaan de gesprekken
met de andere kerken voort. De
zelfstandige kerken werd aangera
den om de contacten met Rome ver
der uit te breiden. Maar er werd geen
speciale orthodoxe commissie voor
gesprek ingesteld.
Wel bestaat er een gezamenlijke
commissie voor het contact met de
andere kerken, bijvoorbeeld de ker
ken die zijn aangesloten bij de Lu
therse Wereldfederatie. Daarbij werd
echter opgemerkt dat ook contacten
onderhouden zullen worden met de
grotere Lutherse Kerken die niet bij
de LWF zijn aangesloten. Dat geldt
met name voor de Lutherse Kerk,
synode-Missouri.
Als lid van de Wereldraad van
Kerken, zo besloot de conferentie,
zullen de Oosters-Orthodoxe Kerken
volledig hun bijdrage leveren. Vol
gens het persbericht werden verschil
lende besluiten genomen die betrek
king hebben op de assemblee van
Uppsala, maar niet werd meegedeeld
wat die besluiten inhielden.
De gereformeerde emeritus-predi
kant ds. A. M. Lindeboom heeft een
brochure het licht doen zien, waarin
hij kritisch ingaat op de verhouding
hervormd-gereformeerd. Na een ana
lyse van de situatie in de Hervormde
Kerk is zijn conclusie, dat er van
herstel van de kerkelijke ge
meenschap nog geen sprake kan zijn,
omdat de Hervormde Kerk nog niet
is teruggekeerd tot de waarachtige
dienst des Heren.
Dat klinkt wat farizeïsch, maar
zo is „In de maalstroom van verwar
ring" niet.
Wel menen wij. dat Lindebooms
tekening van de Gereformeerde Ker
ken te onproblematisch is en niet
meer helemaal klopt op de werke
lijke situatie anno 1968. Uitgave Buy-
ten en Schipperheyn te Amsterdam
(77 blz., 4,50).
(Van onze Spaanse correspondent]"
MADRID De mormonen, de
gesloten broeders (een groep
vergadering van gelovigen) en
de „radicale pinkstergemeenten"
hebben zich bij de regering la-
ten registreren.
Dit zijn zeer kleine groepen, die bij
de meeste ook niet-rooms-katholiek»
Spanjaarden volkomen onbekend
zijn. Tot nu toe was het onbekend
dat er mormonen in Spanje waren
Nu zijn zij officieel erkend, terwij!
de twee grootste protestantse kerken,
de baptisten en de hervormden (de
Spaanse Evangelische Kerk) niet er
kend zijn.
De oud-katholieken (de Episcopaals-
Hervormde Kerk) hebben besloten
zich niet te laten registreren. Deze
kerk onderhoudt nauwe relaties met
de Spaans Evangelische Kerk.
Sommige waarnemers zien iets ge
meenschappelijks tussen de kerken,
die zich niet hebben laten registre
ren: zij staan op nog al goede voet
met de progressieven in de Rooms-
Katholieke Kerk (waarvan het be
kend is, dat zij geadviseerd hebben
de wet niet te accepteren en samen
met hen te blijven strijden tegen het
godsdienstig conservatisme).
De hervormden en de oud-katholie
ken zijn lid van de Wereldraad var.
Kerken, terwijl de groepen, die zich
wel hebben laten registreren, in grote
meerderheid tegen de oecumenische
beweging zijn. De baptisten, die zich
niet hebben laten registreren, zijn
verdeeld over het vraagstuk van de
oecumene.
Ds. José Cardona Gregori heelt
bekendgemaakt, dat 150 protestantse
gemeenten, behorend tot zeven
verschillende kerken, zich hebben la
ten registreren. Dat is ongeveer de
helft van de protestantse gemeenten
in Spanje.
(Van een onzer medewerkers)
JERUZALEM Het Israëlische
j opperrabbinaat heeft bekendgemaakt,
dat sinds 'de Zesdaagse oorlog het
aantal aanvragen om tot het joden
dom toe te treden, aanmerkelijk is
j toegenomen.
Het zijn vooral Arabieren in de
vorig jaar door Israël veroverde ge
bieden, die jood willen worden. Sinds
de Zesdaagse oorlog zijn duizend
aanvragen bij het rabbinaat inge
diend.
Verleden jaar zijn 350 christenen
en islamieten tot het jodendom toe
gelaten. nadat zij het vereiste exa
men in joodse kennis voor het rabbi
naat met goed gevolg hadden afge
legd en de zekerheid was verkregen,
dat zij de joodse wetten zullen nale
ven.
I Hier staat tegenover, dat ook een
j onbekend aantal joden sinds de
1 Zesdaagse oorlog tot de islam is
j overgegaan, hoofdzakelijk meisjes,
die met een Arabier trouwden.
Sinds 1956 zijn in Israël driedui
zend mensen tot het jodendom toege
treden.
MOSKOU In de atheïsti
sche literatuur in Rusland
maakt men zich zorgen over
de toenemende invloed van de
„sekten" in de Oekraine.
Vooral de leeftijdsopbouw van
deze groepen verontrust de
atheïsten. Bij een godsdienst-
onderzoek in een bepaalde
streek bleek, dat van de aan
hangers van de sekten slechts
53 procent ouder was dan 50
jaar. Bij de orthodoxen was het
aandeel van de boven-de-vijf-
tigers 80 procent.
De leeftijdsgroep 30 - 49 jaar lever
de 40 procent van de sekteleden en 7
procent was beneden de dertig. Bij
de orthodoxen was 18 procent tussen
de 30 en de 49, terwijl slechts twee
procent van de orthodoxe gelovigen
jonger was dan 30 jaar.
De enquêteurs stelden ook een on
derzoek in naar de oorzaak van de
groei van de sekten. Van de onder
vraagde sectariërs bleek slechts 23
procent van huis uit in de sekte te
zijn opgegroeid.
ZOEKEN
Een en twintig procent kwam tot
de sekte door zelfstandig zoeken naar
de waarheid, 6 procent onder invloed
van godsdienstige geschriften en 25
procent door zending of weldadig-
heidswerk. Elf procent werd sektelid
als gevolg van persoonlijk leed.
(Van onze kerkredactie)
FRANKFORT De „Evangelische
Pressedienst", meestal afgekort tot EPD,
het persbureau van de Duitse kerken, is
verhuisd naar Frankfort aan de Main.
In een gebouw van zes verdiepingen
worden tal van organen en bureaus on
dergebracht die zich bewegen op het ge
bied van de kerkelijke informatie en pers.
De EPD is meer dan een informatiedienst van
de Duitse regionale kerken. Zij is een persbureau
dat kerkelijk nieuws verschaft van binnen- cn
buitenland aan de kranten, radio, televisie _-n aan
tal van kerkelijke organen. Door een dagelijkse
persdienst is dit bureau geworden tot meer dan
een Duitse organisatie. Ip tal van landen worden
de berichten van de EPD gepubliceerd.
In Nederland kennen wij, behalve het Katho
liek Nederlands Persbureau, geen organisatie die
dagelijks berichten verzendt. Er is trouwens vrij
wel geen enkel land in Europa waar de kerken
verder komen dan hooguit een wekelijks persbul
letin. Wie dan ook op de hoogte wil blijven var.
wat er dagelijks in de kerken gebeurt is wel op
deze uitgave aangewezen.
ZELFSTANDIG
Een tweede voordeel van deze dienst boven die
van vele kerken is ook haar grotemate van
zelfstandigheid. De EPD weet zich wel gebonden
aan de Duitse kerken, maar bezit een „zelfstandi
ge verantwoordelijkheid". Daardoor maakt zij
niet alleen openbaar wat vanuit de kerk gepubli
ceerd mag en moet worden, maar ook wat zij uit
eigen vrije nieuwsgaring bijeen brengt.
Het kerkelijk nieuws uit Nederland, bijvoor
beeld. bereikt de Duitse massamedia vrijwel
uitsluitend via deze weg. De EPD heeft dan ook
in ons land een eigen en actieve correspon
dente, mevrouw Lydia Klijn, de echtgenote van
ds. G. P. Klijn van de „Open Deur", die ook voor
haar huwelijk jarenlang verbonden was aan dit
werk.
BEGIN
Dit kerkelijke informatiebureau begon zijn
werk kort na de eerste wereldoorlog in Berlijn.
Na de tweede wereldoorlog moest het geheel op
nieuw worden opgezet. Het koos toen Bethel als
centrale plaats, waar het in ging wonen bij de
Duitse inwendige zending. Die hulsvesting was
slechts bedoeld als tijdelijk, maar de enkele jaren
werden er meer dan 21.
Deze week vond de verhuizing plaats naar
Frankfort en kreeg de EPD tevens een nieuwe
leiding. Dr. Focko Lüpsen was op zijn 70ste ver
jaardag afgetreden en werd opgevolgd door
Hanns-Wolfgang Hessier, een journalist van pro
fessie. Hessier begon zijn journalistieke werk
zaamheden na de oorlog in Berlijn en heeft de
laatste jaren vanuit Genève het werk geleid van
de persdienst van de Lutherse Wereldfederatie.
SPANNING
Het is zijn taak om het werk verder te leiden
en uit te bouwen. In een persoonlijk artikel
schrijft hij zijn abonnees dat hij daarbij trouw
blijft aan de oorspronkelijk opzet: „Gebonden
aan de opdracht van de kerk zal de EPD haar
werk doen in zelfstandige verantwoordelijkheid".
„Het is niet altijd gemakkelijk om deze dubbele
verantwoordelijkheid in de praktijk waar te ma
ken", schrijft hij. „De EPD wil tegelijkertijd zo
wel de zaak van de kerk als de zaak van de pers
dienen. Het succes en het vertrouwen dat gewon
nen moet worden hangt geheel af van de vraag
hoe zij in de spanning van die beide verant
woordelijkheden haar weg vindt. Deze spanning
kan een last worden", zegt hij nog, „maar zij kan
ook vruchten afwerpen".
Vooral in het westen van de Oe
kraine is de invloed van de sekten
groot, maar door de trek naar de
industriegebieden van Charkof, Dnje-
propetrowsk en het Donjets-bekken
wordt nu ook in Oost-Oekraine de
invloed van de Orthodoxe Kerk aan
getast.
Onder 'de „sekten" zullen wel voor
namelijk de baptisten moeten worden
verstaan.
ROME De rooms-katholieke
Zwitserse theoloog prof. dr. Haw
Küng die zich in Rome moet verant
woorden voor bepaalde denkbeelden
in zijn boek De Kerk, heeft te ken
nen gegeven nog niet te gaan.
Hij stelt als voorwaarde, dat hij
best bereid is tot een gesprek, maar
dat mag niet het inquisitiekarakter
van vroeger hebben. Ook wil hij in
zage hebben in het dossier dat Otta-
viani over hem heeft aangelegd.
Prof. Küng schrijft dit aan kardi
naal Seper. het hoofd van de congre
gatie van de geloofsleer, die hem
heeft ontboden.
Waarover men het prof. Küng wil
praten is niet bekend, maar aangeno
men wordt dat het gaat over zijn
opvattingen over het pausschap',
waarmee hij de paus zou hebben be
ledigd.
De congregatie van geloofsleer
heeft vorig jaar gewaarschuwd, dat
Küngs boek De Kerk niet in een an
dere taal dan het Duits mocht
verschijnen. Toch is het in het bui
tenland uitgegeven, in ons land bij
Paul Brand.
NED. IIERV. KERK
Beroepen te "Leiden, toezegging, wijk-
gemeente Boshuizerwijk (vac. H. Bou-
ter): J. Poort te Leiden, wijkgemeente
Kooi wijk.
GEREFORMEERDE KERKEN
J. Lammers te
Aangenomen naar Aalten (vac. L. J.
Groede): J. Tevel te Zwiindrecst-Groote
Lindt.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Groningen-Zuid: B. v,
Zuijlekom te Bergentheim
GREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt voor Elspeet en Arnemuiden:
J. Pannekoek te Terneuzen.