Rapport
niet van
Berkhof
tafel
over
ambt
geveegd
SUPRA
SUPRA
Nigerianen op
synode geweest
Veel kritiekmaar langste applaus
Autorace
Jeugd niet gelukkig
met liturgieontwerp
Belgische kranten in
technische unie
c
Studenten verliezen
band met gemeente
Een woord voor vandaag
Oostduitsers
mogen niet
naar Uppsala
„Recht op zeggenschap99
NSR-visie op taak van
Academische Raad
VOORSTEL: OUDERLING IN
ALLE RECHTEN VAN AMBT
Synode keurt
advies over
moslims goed
Ds. Y. K. Vellenga
(71) overleden
Predikanten
willen
derde rector
Ds. S. Doornbos
(85) overleden
WOENSDAG 19 JUNI 1968
Daar is Jezus dan in Kapernaüm, en nauwelijks heeft het
bericht van Zijn aanwezigheid zich verspreidof van alle
kanten komen belangstellenden naar Hem toe. Toch kleeft
hieraan een angstig „maar". Er is iets niet in orde. Daar na
deren vier mannen met een verlamde. Zij zullen van Jezus'
komst hebben gehoord en van de gelegenheid gebruik hebben
willen maken de zieke tot Hem te brengen, in het geloof dat
Hij hem zal genezen.
Vooruit mensen, gaat asjeblieft opzij, opdat wij met deze man,
die de hulp van de Here nodig heeft, Hem zo dicht mogelijk
kunnen naderen. Het zou normaal zijn geweest als de
menigte uiteen was geweken. Maar niets daarvan. Ze konden
de verlamde niet tot Hem brengen vanwege de schare, ver
telt Marcus (2 :4).
In feite komt dit hierop neer, dat de schare die ene man belet
tot Jezus te gaan. Ontzettende gedachte. Mensen, die er oor
zaak van zijn dat een ander niet tot de Here kan komen. Zij
staan hem letterlijk in de weg.
In wezen is er sindsdien niets veranderd. Nog altijd zijn men
sen voor tallozen een beletsel bij Jezus te komen. En het is
een vraag, die ons bezig moet houden, dag in, dag uit: ben ik
door mijn houding, mijn gedrag, een beletsel voor anderen
om met de nood van hun leven, tot Jezus te gaan?
We lezen vandaag: 1 Koningen 22 15—28.
Biesheuvel
Het is een publiek geheim, dat mr.
Biesheuvel al jaren geleden minister
van buitenlandse zaken hoopte te
worden. Het is ook al lang bekend, dat
hij bezwaren heeft tegen het beleid
van mr. Luns.
De wijze, waarop hij hem bestrijdt
is echter onparlementair. Dat was het
geval op een convent van de ARP te
Utrecht, waar mr. Biesheuvel als
„tijdvulling" zijn mening over het
MLF-plan gaf, terwijl het beraad in
het kabinet (waarvan hij deel uit
maakte) nog niet was afgesloten.
Iets soortgelijks gebeurde zaterdag
te Rotterdam. Hij ontzag zich zelfs
niet, kritiek te leveren op een partij
genoot, die deel uitmaakt van het hui
dige kabinet, terwijl hij wist, dat deze
zich niet kon verdedigen.
Voor een parlementslid en zeker
voor een fractieleider is dit ontoelaat
baar. Die hoort zijn kritiek in het
parlement te spuien, waar aangevallen
bewindslieden zich kunnen verdedi
gen. Op een andere partijbijeenkomst
in Utrecht heeft mr. Biesheuvel (zich
vergelijkend met dr. Zijletra) gezegd,
dat hij een blijver is. Hij was toen
nog minister, maar ook hij bleek geen
blijver te zijn, in tegenstelling tot rari
Luns.
Wil mr. Biesheuvel blijven als frac
tieleider, dan zal hij zich voortaan de
consequenties daarvan moeten realise
ren. Waar blijven we anders met onze
christelijke partijpolitiek?
Rotterdam J. van Zanten.
(Vervolg van pag. 1)
Daarna reed de auto tegen de me
taalbewerker A. van Aken uit de
Adrianastraat, 18 jaar, die een eindje
verder fietste naast zijn buurmeisje
Beatrix van Woerdenbach, ser
veerster, 21 jaar.
Beiden gingen tegen de grond; de
jongeman Van Aken werd evenals de
heer Van der Beek met zware inwen
dige kneuzingen naar het Bergweg-
ziekenhuis gebracht, waar ook hij
overleed. Mejuffrouw Van Woerden
bach werd met een gapende hoofd
wond en ontvellingen over het gehele
lichaam naar het Dijkzigt-ziekenhuis
gebracht
VERNIELD
Dimitrios N. die de wagen bestuur
de, is met zwaar inwendig letsel naar
het St.-Franciscus-gasthuls gebracht,
waar hij onmiddellijk werd geope
reerd. Hij is in direct levensgevaar.
Van de drie andere inzittenden van
de wagen, allen in Rotterdam wonen
de Grieken, kreeg Alexander Bortei-
BERLIJN Ook ten aanzien van
de assemblee van ide Wereldraad
van Kerken in Uppsala zijn de Oost-
duitse autoriteiten blijkbaar van
plan, dezelfde harde visum-politiek
van de laatste jaren tegenover de
kerken te voeren.
Gisteren is bekend geworden, dat
aan de bisschippen Friedrich Krum-
macher en Gottfried Noth, die de
Evangelische Kerk in Uppsala zouden
vertegenwoordigen, een uitreisvisum
is geweigerd.
Vakantie zonder
ECHTE KOFFIE is als eeo
zee zonder zon.
kant en klaar gemalen
altijd vacnmnvers: óók op reis
DEN HAAG Bij de hoofdafde
ling bouwzaken onderwijs bestaat
een aanzienlijke achterstand in de
afdoening van stukken. Staatssecre
taris mr. J. H. Grosheide antwoordt
dit op vragen van de Tweede Kamer
leden Berg en Tans (soc).
De achterstand is voornamelijk
veroorzaakt door personeelsproble
men. Intussen zijn reeds maatregelen
genomen ter verhoging van de doel
matigheid, al is het zeer moeilijk
voor bestaande vacatures geschikte
krachten aan te trekken.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De jongeren
zijn niet gelukkig met een li
turgie voor de hervormde
dienst op Palmzondag, waarin
gedoopt wordt en jongeren be
lijdenis doen. Opnieuw werd
door jongeren herhaald, wat zij
reeds eerder hadden gevraagd:
een scheiding tussen belijdenis
en avondmaal.
Indertijd is de hervormde jeugd
beloofd dat ze meer betrokken zou
worden in de besluitvorming op de
synode. Gisteren was een delegatie
aanwezig om mee te praten over een
liturgische kwestie, omdat die te ma
ken had tnet het belijdenis doen.
Jannie W. Abrahamse uit
Sint-Laurens vond dat op het ogen
blik het belijdenis doen te veel een
toegangsbewijs voor het avondmaal
is. Zij wilde die meer het karakter
geven van een inzegening in het
ambt van gelovige.
Ook de andere jongeren reageerden
op soortgelijke wijze. Adriaan Basti-
aanse vroeg aandacht te schenken,
omdat 10.000 jongeren betrokken zijn
bij de voorbesprekingen over deze
naz uit de Westerstraat, 34 jaar, een
op twee plaatsen gebroken arm en
een zware hersenschudding. Speiros
Stratikos, eveneens uit de
Westerstraat, 34 jaar, had een heup
fractuur, een zware hersenschudding
en schaafwonden. Constantijn Chavi-
aros uit de Nieuwe Binnenweg, 31
jaar, had hoofdwonden, een schou
derfractuur en een zware
hersenschudding. Alle drie gingen
naar het Dijkzigt-ziekenhuis.
De auto werd geheel vernield.
UTRECHT De Nederlandse
Studenten Raad organiseert op
22 juni in Utrecht een vergade
ring waar hoogleraren, stafle
den en studenten gaan praten
over een toekomstige Academi
sche Raad en de wijze waarop
deze haar taak zou moeten ver
vullen, alsmede het rapport-Ma-
ris. De NSR heeft dit in een brief
aan minister Veringa meege
deeld en de bewindsman ver
zocht geen gewicht te hechten
aan een door de Academische
Raad op dezelfde dag eventueel
uit te brengen advies.
De Nederlandse Studenten Raad
zegt in de brief aan de minister on
der meer dat de volgende overwegin
gen aan hei initiatief ten grondslag
liggen:
1. De commissie-Maris heeft twee
jaar de tijd gehad om een structuur
te ontwerpen en daarna nog eens een
jaar oïn daar een toelichting bij te
stortvloed van kritiek, waarin het
rapport nog voordat het gepubliceerd
werd ten onder ging.
2. Vervolgens heeft de Acade
mische Raad bijna een half jaar de
tijd gehad om tot een alternatief te
komen. Dat is nog niet gelukt. De
nieuwste voorstellen van de dage
lijkse raad van de Academische Raad
gaan uit van dezelfde basis-principes;
zij zijn niets anders dan „Maris in
een nieuwe verpakking".
3. De Academische Raad heeft tot
nu toe een openbare discussie en een
algemene meningsvorming over de
organisatorische herstructurering van
de universiteiten in de weg gestaan.
4. De Academische Raad voldoet
niet aan de opdracht die haar bij
haar oprichting is meegegeven, na
melijk „om te voorkomen dat de
overheid zelf noodgedwongen in be
langrijke vraagstukken beslissingen
moet nemen zonder dat de directe
betrokkenen in onderling overleg en
beraad daarover hun oordeel ge
vormd en hun mening hebben ken
baar gemaakt".
j„_. 5. Door de werkwijze en de huidige
bedenken. Het resultaat ontlokte een I structuur van de Academische Raad
zaak. Dat zijn er „geen 24" voegde
hij er aan toe.
Zondvloedgebed
In het nieuwe liturgisch ontwerp
komt ook het zogenaamde „zond
vloedgebed" voor uit de oude litur
gie. Mejuffrouw R. J. Okken uit Gro
ningen zag dat aJs een soort middel
eeuws memento mori. Voor haar was
de liturgie te veel binnenkerkelijk en
te weinig gericht op de dienst aan de
naaste. J. J. Grootenboer vond het
stuk te „romantisch introvert".
De kritiek van de jongeren werd
ook geuit door synodeleden. Hoewel
de commissie, die het stuk opstelde,
het verdedigde was er geen tijd voor
een verdere discussie. Het stuk is be
doeld als een proef-ontwerp, waar
mee nog geëxperimenteerd wordt.
Over al dan niet aanvaarding werd
dus niet gestemd.
Vragen
Volgens dit liturgisch ontwerp kan
de predikant de volgende vragen
stellen:
„Wilt gij saamhorig en eenstemmig
zijn met de gemeente, die gedoopt is,
in de dood en de opstanding van Je
zus Christus antwoordt mij dan:
„Belijdt gij, dat de Heer uw God is
en dat Hij God over de goden is, de
Vader van zijn volk en Schepper van
de hemelen en de aarde?"
„Erkent gij, dat Zijn koninkrijk
nabij gekomen is in Jezus de Messias
en dat gij geroepen wordt om Hem te
volgen?
„Vertrouwt ge, dat de Heilige
Geest ons leiden zal in alle waarheid
en bijstaan tot aan de voleinding?"
Jongeren hadden liever „jij" willen
zien, maar zeiden ook genoegen te
nemen met „U". Maar het „gij" von
den zei uit de boze. Ook waren ze
allerminst ingenomen met de woor
den „saamhorig en eenstemmig". Ze
vonden het geheel te mooi van taal
om aan te spreken.
JERUZALEM Op het internatio
nale zionistisch congres, is geen nieu
we voorzitter gekozen in de plaats
van de afgetreden dr. Nahum Gold-
mann.
Na tien dagen bijeen te zijn ge
weest is dinsdag het congres beëin
digd. Een begroting van 325 miljoen
dollar is tijdens het congres goedge
keurd.
is het op 22 juni uit te brengen ad
vies op geen enkele wijze een weer
gave van de heersende mening in de
academische wereld.
6. De dagelijkse raad hanteert het
volgende beginsel voor medeverant
woordelijkheid van leden van het
wetenschappelijk korps en studenten
voor de universiteit namelijk: „aan
hen moet in beginsel medeverant
woordelijkheden gegeven worden,
opdat zij zich medebetrokken kunnen
voelen bij het functioneren van de
universiteit".
De NSR daarentegen is de mening
toegedaan dat hoogleraren, stafleden
en studenten bij de universiteit be
trokken zijn, dat zij als volwassenen
mede verantwoordelijk zijn voor wat
de universiteit met hun werk beoogt
te bereiken en bereikt en omdat zij
(mede-) verantwoordelijk zijn, heb
ben zij recht op zeggenschap.
De conclusie kan slechts deze zijn,
dat de huidige Academische Raad
geen waarde heeft als vertegen
woordigend lichaam van de acade
mische wereld en dat het door haar
uit te brengen advies daarom ook
geen enkele waarde heeft als advies
van de acadehiische wereld".
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Het rapport van prof. dr. H. Berkhof over het
ambt is niet van de tafel geveegd door de hervormde synode. Het
is ook niet unaniem aanvaard als een mogelijke nieuwe weg naar
de toekomst. Het zal in de toekomst wel ter discussie komen van de
classes, kerkeraden en gemeenteleden.
Misschie vatte prof. dr. A. J.
Bronkhorst de langdurige en soms
verwarde discussie nog het best sa
men, toen hij zei dat de synode naar
aanleiding van dit rapport moest
besluiten of ze in het ambt alles bij
het oude wilde laten en dan het
rapport terzijde leggen of nieuwe
wegen wilde gaan zoeken voor de
toekomst die vanuit dit rapport
inderdaad getrokken kunnen worden.
Het probleem na de discussie was
gisteravond om half twaalf dat de
synode eigenlijk die keus niet wilde
aanvaarden of nog niet wilde aan
vaarden. Helemaal zeggen: deze weg
van Berkhof willen wij gaan, durfde
ze niet. Maar evenmin wilde ze zeg
gen: dan laten we alles bij het oude.
In wezen stonden prof. Berkhof,
met zijn rapport dat ds. F. H.
Landsman wilde doorzenden naar de
classes, en ds. K. Exalto tegenover
elkaar. De laatste wilde dat de syno
de ook naast het rapport-Berkhof
inzage zou krijgen in het oude
rapport, dat alleen de raad voor de
zaken van kerk en theologie heeft
bereikt en toen in een mist van te
genstellingen is verdwenen, om pas
daarna een uitspraak te doen.
Combinatie
Ds. M. A. Krop van Groningen pro
beerde een soort combinatie van bei
de voorstellen aangenomen te krij
gen. Omdat geen van de drie
voorstellen een meerderheid kreeg
(Landsman 21, Exalto 13 en Krop 11
stemmen voor) moest na de
avondsoep nog verder beslist worden
hoe er gehandeld moest worden.
Plotseling trok toen ds. Exalto zijn
voorstel in ten gunste van dat van
Krop. Het door ds. Landsman inge
diende voorstel rapport-Berkhof
doorzenden naar de classes werd
verworpen met 25 tegen 21 stemmen.
Het voorstel-Krop werd aangenomen
met 26 tegen 24 ^temmen. Maar door
dé wijze waarop de voorstellen wa
ren geformuleerd, was nog geen hel
der inzicht gekregen over de vraag
hoe de synode Jnxi eigenlijk stond te
genover het rapport-Berkhof-sec.
Het gevolg is nu, dat in de komen
de tijd in de discussie over het ambt
een rapport betrokken zal worden,
dat eigenlijk nooit bestaan heeft. Bij-
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De nieuwe dag
was vannacht net begonnen toen de
hervormde synode zijn laatste stem
ming hield. Met 21 tegen 20 stemmen
er waren al wat synodeleden naar
bed werd het advies, gegeven aan
de hervormde gemeente van Deven
ter, goedgekeurd om de kerk af te
staan aan de moslims voor hun ge
bedsdiensten.
Oorspronkelijk werd gedacht dat
dit een advies was van de Raad voor
Zending. Tijdens de late discussie
bleek dat het een persoonlijk advies
was geweest van ds. P. J. Mackaay,
dat gedekt werd door zijn collega's
van Oegstgeest.
Vanuit de classis Deventer had de
heer Joh. Konijnenberg het oordeel
van de synode gevraagd over dit ad
vies. Zowel prof. dr. H. Jonker als ds.
P. Kikstra waren van mening dat de
gemeente van Deventer een andere
weg had moeten gaan.
Ze zouden er geen bezwaar tegen
gehad hebben als de gemeente geld
beschikbaar had gesteld om een
ruimte voor de diensten van de
maand der gebeden (de zgn. rama
dan) te geven, maar de kerk had
nooit mogen worden afgestaan. „Je
mag niet gastvrij zijn tegenover een
andere god", zei prof. Jonker.
Ouderling P. van Kleunen en ds. P.
Koeman uit Bruchem spraken zich
tegen het advies uit. Ds. P. J. Mac
kaay verdedigde het. Hij meende dat
de kerk onder deze geste niet uit
kon, maar had de gemeente wel dui
delijk gezegd, dat zij haar leden en
de mensen in Deventer duidelijk
moest maken via de kansel, de
kerkelijke pers en persconferenties,
dat het er hierbij zeker niet om gaat
dat de kerk zegt dat Allah ook de
god en vader van Christus is.
na veertien jaar lang heeft een com
missie daaraan gewerkt. Toen het in
de Raad voor de zaken van kerk en
theologie besproken werd, bleek dat
leden van de commissie dit rapport
toch eigenlijk niet wilden aanvaar
den, waardoor die commissie uiteen
viel.
Nu moet dit oude rapport, waar
dus geen commissie in zijn geheel
achterstaat, tóch dienen om de syno
de voor te lichten en eventueel straks
ook het kerkvolk, als de synode ten
minste op een komende zitting
besluit dit rapport met het herschre
ven rapport-Berkhof in te zenden.
Kritiek
Tegen het rapport van Berkhof
werd kritiek geuit, die in veel op
zichten niet ter zake was. Zo werd
gesteld dat hij de ouderling geheel
wilde laten vervallen. Deze gedachte,
zo antwoordde prof. Berkhof, berust
te geheel op een misverstand.
Prof. Berkhof wilde de ouderling
niet laten vallen, maar hem integen
deel volledig laten delen in alle rech
ten van het ambt Hij meent dat bij
Calvijn reeds een weg gekozen is die
vol onduidelijkheden zit
De predikant mag wel Woord en
sacrament bedienen, de ouderling
niet. Er wordt gezegd dat de ambten
gelijk zijn, maar in wezen is een ou
derling maar een halve predikant.
Prof. Berkhof wil een ouderling
die. als er geen predikant is, het
recht heeft om voor te gaan in de
dienst des Woords en om de sacra
menten te bedienen, zoals dit reeds
nu in vele Vrije Evangelische Ge
meenten de gewoonte is.
Een ander misverstand is, dat ge
zegd werd dat Berkhof de gerefor
meerde kerkstructuur wil wijzigen.
Dr. W. A. Nijenhuis zei al dat de
visie van Berkhof volkomen gerefor
meerd is en ook Berkhof zelf verde
digde het gereformeerde karakter
van zijn rapport
Ver vreemden
Dit misverstand werd in de hand
gewerkt door de opmerking van prof.
Berkhof, dat hij wilde dat de her
vormde kerk enigszins zou vervreem
den van de gereformeerde traditie
Later erkende hij dat hij een ver
keerd gebruik gemaakt had van dit
woord. Hij wilde die traditie niet de
rug toekeren, maar er op een zekere
afstand van gaan staan om eens op
nieuw op basis van de Bijbel te be
kijken wat nu werkelijk schriftuur
lijk is.
Zo bleek uit de vragen van de sy
nodeleden en de antwoorden van
Berkhof, dat er nog wel meer
misverstanden waren. Maar ook
bleek dat er principiële verschillen
waren.
Een van deze principiële verschil
len werd naar voren gebracht door
prof. dr. H. Jonker. Hij zei dat Berk
hof het ambt te veel laat opkomen
uit de gemeente. Hij wilde een ambt
dat rechtstreeks van God is gegeven,
wel aan de gemeente, maar er toch
een beetje los van.
Deze visie, zei Berkhof, leidt direct
naar het ambt van predikant en dan
is er eigenlijk geen plaats meer voor
de ouderling en de diaken. Dat had
prof. Jonker ook zelf eigenlijk al toe
gegeven, toen hij erkende dat hij ei-
MEPPEL Op 71-jarige leeftijd is
overleden de bekende gereformeerde
predikant ds. Y. K. Vellenga te Mep-
pel. Ds. Vellenga was een man van
gezag op de synodes, die goed voor
zijn mening uitkwam en was vooral
bekend als de eindredacteur van het
Gereformeerd kerkblad voor Drente
en Overijssel.
Van 1927 tot aan zijn emeritaat op
1 januari 1967 was ds. Vellenga pre
dikant te Meppel. Ondanks vele be
roepen, niet het minst uit Rotterdam,
bleef hij deze plaats trouw tot hij
toen hij al zeventig was om ge
zondheidsredenen met emeritaat ging.
Ds. Vellenga werd geboren in
Scharnegoutum, studeerde aan de VU
en aanvaardde in 1924 zijn ambt in
Oosterzee. Later ging hij naar Mep-
pel.
De begrafenis is zaterdag om
twaalf uur op de algemene begraaf
plaats te Meppel. na een rouwdienst
in de aula van de begraafplaats, die
om tien voor half twaalf aanvangt.
BRUSSEL Twintig Vlaamse en Franstalige kranten, die gezamenlijk de
meerderheid bezitten van de dagbladoplage in België hebben gisteren een
unie opgericht. Hierin zullen de bladen op technisch en advertentiegebied
samenwerken, maar op redactioneel, financieel en juridisch terrein blijven
ze onafhankelijk.
In de Belgische krantenwereld zijn nu alleen de socialistische bladen niet
bij een groepering aangesloten. De Vlaamse kranten De Standaard, de Gazet
van Antwerpen en Het belang van Limburg padden in januari al een groe
pering gevormd voor samenwerking op advertentiegebied.
genlijk alleen de gewone gemeente
predikant als volop in het ambt zag
staan. Ieder ander staat maar half in
het ambt, meende hij.
Berkhof zei dat op die manier de
predikant centraal staat, met de ou
derling en de diaken als assistenten
naast hem. Dat is een visie die veel
leeft, vooral waar de dominee
spreekt over „mijn ouderlingen en
diakenen". Maar Berkhof wil een to
taal andere weg op, waardoor ook de
ouderling en de diaken volop aan het
ambt deel kan hebben.
Luthers
Volgens prof. Jonker, zo verduide
lijkte prof. Berkhof nog tijdens zijn
antwoord op de kritiek, is het ambt
wel als instrument aan de gemeente
gebonden, maar niet essentieel voor
de gemeente. „Ik wil dat het zowel
instrumenteel als essentieel voor de
gemeente zal zijn. Christus schenkt
zijn ambten aan de gemeente".
Het merkwaardige van deze discus
sie was dat het rapport door de aan
wezige leden van de Gereformeerde
bond unaniem als niet goed gerefor
meerd werd afgewezen en ook wel
door een aantal anderen maar dat
prof. Berkhof een man als prof. Jon
ker toevoegde: „Uw denken is Lu
thers."
In ieder geval zal prof. Berkhof nu
zijn rapport herschrijven en daarbij
zoveel mogelijk rekening houden met
de vragen en kritiek van de synode.
De hoofdlijn zal echter hetzelfde blij
ven.
Al kreeg prof. Berkhof veel kritiek
te horen, toch kreeg hij ook het
langste applaus dat waarschijnlijk
ooit op een synode aan iemand is
gegeven. In dat applaus was vooral
de waardering verwerkt die Berkhof
verdiende voor zijn knap en sympa
thiek antwoord op alle kritiek, maar
ook toch wel voor zijn enorm stuk
werk dat ongetwijfeld in de verdere
discussie over het ambt een belang
rijke rol zal gaan spelen.
SCHIPHOL e=i Een delegatie van
de Nigeriaanse christelijke kerken is
gisteren van Schiphol vertrokken na
een bezoek te hebben gebracht aan
de hervormde synode in Driebergen
en kardinaal Alfrink.
Zij hebben een beroep gedaan de
invloed aan te wenden inzake een
verzoening tussen beide strijdende
partijen: Nigeria en Biafra.
In meer west-Europese landen heb
ben zij leiders van christelijke ker
ken steun gevraagd. Zij hebben Ita
lië, Zwitserland, Duitsland, en Zwe
den bezocht.
Camping, caravan, zomerhuis,
bergen, bossen, zee,
neem - kant en klaar - van thuis
ECHTE KOFFIE meet
kant en klaar gemalen
altijd vacaomvers; óók op reif
Protest ter synode
over seminarium
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Honderd her
vormde predikanten zijn ver
ontrust over de toekomst van
het theologisch seminarium,
waar alle hervormde aanstaan
de predikanten nog een na-
opleiding krijgen. Zij hebben
zich tot de synode gericht, om
dat het moderamen besloten
zou hebben geen derde man in
het rectorium te benoemen.
Op het ogenblik is dr. J. M. de
Jong rector en dr. Beeker con-rector.
De honderd predikanten schrijven:
„Wij vragen ons af of dat bericht
niet alle aandacht van uw vergade
ring verdient, gezien de belangen die
hier op het spel staan."
„Het seminarium is ftnmers voor
een groeiend aantal predikanten
een geestelijk centrum geworden van
groot belang, zowel theologisch als
pastoraal. Predikanten-conferenties,
thema-studieweken, studiegroepen
van oud semesterleden, persoonlijke
pastorale begeleiding: zij zijn uit het
leven van velen niet meer weg te
denken en nemen in omvang gedurig
toe."
„Wij spreken de nadrukkelijke
wens uit, dat het u dan ook mogelijk-s
zal zijn de beslissing van uw mode-
ramen in duscussie te nemen?*
Dè honderd predilkanten zijn bang"
dat de beslissing fnuikend zal werk-
ken op de groei van het werk. De
brief is onder meer ondertekend door
de synodeleden ds. P. Kikstra van Op-
humus Mijjes van Amsterdam. Uit
Alers en ds. Th. M. Loran, uil Den
Haag ds. B. Duisterhof en ds. P.
Lugtigheid sr. Uit Leiden de rooms-
katholieke priester L. J. Oudejans.
Niet door, maar al vóór contact
met academiepredikanten
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Enkele afgevaar
digden spraken gisteren hun bezorgd
heid uit op de hervormde synode
over het werk van de studentenpre
dikanten. Wordt, zo vroeg bijvoor
beeld ouderling D. Dooren uit Mid-
delstum, de studentengemeenschap
geen kerk in de kerk. Hij klaagde dat
vele studenten zich in de gewone ge
meenten meer thuis voelen.
Antwoord van de studentenpredi
kanten: de meeste studenten zijn al
vervreemd van die gemeenten voor
ze aan de universiteit gaan studeren.
Ook prof. dr. H. Jonker uitte een
dergelijke klacht. De band wordt
steeds slapper, zei hij. Hij erkende
dat het studentenwerk moeilijk is,
maar hij meende toch dat de studen
ten wat meer zelfverloochening moe
ten leren om met de andere gemeen
teleden samen Christus te belijden.
Hij constateerde dat het werk van
de studentenpredikanten althans vol
gens het verslag, eenzijdig is. Er
wordt te veel nadruk gelegd op de
dienst, te weinig op het feit dat het
evangelie ook uitgedragen wordt in
de verkondiging en de waarheid, de
leer.
APELDOORN In de leeftijd van
85 jaar is te Apeldoorn overleden ds.
Sietse Doornbos, emeritus-predikant
van de gereformeerde kerk van
Amsterdam.
In de hoofdstad stond de predikant
vele jaren, namelijk van 1921 tot
1950, waar hij bijzondere aandacht
had voor het evangelisatiewerk en
het werk onder de joden.
In zijn eerste plaats Doetinchem
werd hij in 1909 predikant. In 1917
ging hij naar 's-Hertogenbosch om in
1921 zich in Amsterdam te vestigen.
In Apeldoorn zal donderdag om
half zeven een rouwdienst worden
gehouden in het gebouw „De Loo-
hofwaar de predikant de laatste ja
ren heeft gewoond.
Zijn begrafenis is vrijdag om een
uur op de begraafplaats Zorgvlied te
Amsterdam.
Ds. J. A. Eekhof gaf toe dat het
moeilijk is om de studenten te
oriënteren aan de kerk en trouw te
leren aan de empirische gemeente.
De kerk maakt het de jongeren op
tal van punten niet al te gemakke
lijk. Niet alleen studenten hebben
moeite met het vinden van aanslui
ting, dat geldt ook voo andere groe
pen jongeren.
Ds. R. Zuurmond, de academiepre
dikant uit Delft, merkte op dat de
studenten niet door dit werk ver
vreemden, maar dat de studentenpre
dikanten in aanraking komen met
vele jongeren die voorheen al ver
vreemd zijn van de kerk.
Ds. F. N. M. Nijssen had bezwaar
tegen de uitdrukking „gewone ge
meente". Dat doet het voorkomen,
alsof die de enige juiste gemeente
zou zijn. Dan wordt verloochend dat
de kerk veelvormig kan zijn in een
heid. Het is goed dat de plaatselijke
gemeente solidariteit vraagt van de
studenten, maar dan moet de ge
meente zelf solidair in de wereld
staan.
NED. HERV. KERF
Beroepen te Schoonrewoerd: A. Wis-
gerhof te Veenendaal; te Zoetermeer
(vac. K. H. v. Wingerden - toez.): H.
Goedhart te Rotterdam-Delfshaven; te
Amsterdam (Oranjekerkgem.-B): dr.
C. Graafland te Veenendaal.
Aangenomen naar Haarlem-Schoten:
B. W. Vermaat te St Nicolaasga.
Bedankt voor Goudswaard: J. Kruyt
te Rotterdam-Hillegersberg.
Benoemd tot directeur vormingsc.
Oolgaardt te Arnhem: J. Ponne, voor
ganger NP3 te Huizen (N.H,).
Beroepbaarstelling: kand. W. Schaap,
Kapelweg 1, De Bilt (U.) en kand. B.
Wallet, Lessinglaan 28, Utrecht,
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuwolda-Woldendorp
(Gr.) en te Oosterend-Bozum (Fr):
kand. C. Zeeman te Marken; te Wad-
dinxveen (vac. J. Snoey): L. Buiten
huls te Oosterwolde; te Bovensmilde:
kand. D. Braam te Leiderdorp; te Har-
melen en te Linschoten: W. J. Markus
te Wateringen.
GEREF. KERKEN (vrtfgem.)
Beroepen te Capelle a. d. IJssel: B. v.
Zuylekom te Bergentheim.
Bedankt voor Ommen: A. Jagersma
te Groningen.