Oostenrijk bij EEG in de wachtkamer Bredero's Lucelle' na drie eeuwen nog springlevend Uit de Haagse hof geplukt Geen volledig lidmaatschap MoskouParijs en Rome tegen Vandaag nieuw Belgisch kabinet Triomf voor Pierre Boulez Weense school-cyclus uitbundig ontvangen Manifestatie De Krant lezenswaardige produktie Frank Otto snijdt Australisch wapen 5 MAANDAG 17 JUNI 1968 WENEN Oostenrijk zit nog altijd in de beslist niet aantrek kelijke wachtkamer van de Euro pese Economische Gemeenschap. Het vraagt niet om een volledig lidmaatschap, zoals Engeland en enkele andere landen van de Europese Vrijhandels Associatie. De neutraliteit, waartoe het zich bij de ondertekening van het Staatsverdrag verplichtte, sluit deze mogelijkheid uit. De Russische lei ders hebben daarover geen twijfel la ten bestaan, met name tijdens het bezoek, dat president Podgorny al ge ruime tijd geleden aan Wenen bracht. Bovendien heeft de Oosten rijkse minister van buitenlandse za ken, dr. Kurt Waldheim, enkele we ken geleden in Moskou informatieve besprekingen gevoerd, die ingetwij- feld mede betrekking hebben gehad op de integratieplannen, die Oosten rijk ten opzichte van de E.E.G. tracht te verwezenlijken. Verzet Minister Waldheim, die vanmiddag voor een vierdaags bezoek in ons land zou arriveren, vertelde ons vori ge week nog tijdens een interview te Wenen, dat zelfs een associatie-ver drag met de E.E.G. niet ter discussie kan staan, ook wanneer niet geleide lijk het volledige lidmaatschap wordt nagestreefd. In het verleden, ook toen de socialisten nog deel uitmaak ten van de regering, heeft Oostenrijk echter wel degelijk om associatie met de Europese gemeenschap gevraagd. Deze poging liep echter vast op ver zet van de Russen (daarbij gesteund door de naar Moskou lonkende Franse president). Ook Italië stak een spaak in het wiel, naar het heet van wege de terreurdaden van duitsta- lige groepen in Zuid-Tirol (de Itali aanse provincie Alto Adige). Aanvankelijk meende men te We nen, dat het met de Russische bezwa ren vvel zou meevallen. Per slot van rekening verhinderden zij bijna 20 jaar geleden ook niet, dat Oostenrijk (toen nog voor een deel door Russische troepen bezet) van de Marshallhulp profiteerde. De regering te Wenen is echter voorzichtiger ge worden als gevolg van de tegenwer king van Russen. Fransen en Italia nen. Onder dr. Waldheim, die pas in januari minister van buitenlandse za ken werd, streeft Oostenrijk nu naar een preferentieel handelsverdrag, dat verlichting kan brengen in de moei lijke economische situatie, waarin het land zich bevindt. Geen illusies Dr. Waldheim houdt nog steeds re kening met de mogelijkheid, dat Duitsland en Frankrijk het eens wor den over een formule, die weliswaar niet aan de Britse verlangens vol doet, maar voor landen als Oosten rijk (Zweden en Zwitserland) de een of andere aanvaardbare regeling niet uitsluit. BRUSSEL De Belgische formateur Eyskens heeft in het weekeinde zijn laatste besprekingen gevoerd met de leiders van de Christelijke volkspartij en de socialistische partij en met de ge gadigden voor de ministerportefeuilles, vandaag nog werd een nieuwe rege ring verwacht. Het nieuwe kabinet zou naast Eyskens als premier, 28 ministers tellen, onder wie vijftien van de CVP (8 Vlamingen en 7 Walen) en dertien van de BSP (6 Vlamingen en 7 Walen). De socialist Merlot zou vicepremier en minister van economische zaken worden. Kleuterleidster Toch kleuterleidster worden? Dat is de vraag die bij menig ouderpaar en bij vele meisjes leeft na de alar merende berichten over een overschot aan leidsters. Na een wat emotionele berichtge ving, is nu echter de aanmelding voor de eerste klassen der opleidings scholen zeer gering. Wat is echter de ware situatie? De laatste jaren nam het aantal aanmeldingen sterk toe. Daarom verzocht staatssecretaris mr. Grosheide de scholen niet onbeperkt leerlingen toe te laten. Hij wilde een aanmelding tot zeventig procent van de aantallen der laatste jaren. Nu zijn echter de aantallen meisjes die zich aanmelden geringer dan de staatssecretaris als maximum toestond. Er kunnen nog zeker 275 leerlingen worden geplaatst. Conclusie: als een meisje ambitie heeft kleuterleidster te worden, laat ze zich dan alsnog aanmelden. Insider (naam en adres ter redactie be kend) Prof. dr. Stephan Koren, de Oos tenrijke minister van financiën, die een plan heeft opgesteld om de economie van zijn land nieuwe impulsen te geven. De minister maakt zich geen il lusies en benadert het probleem op pragmatische wijze. Hij beseft, dat de bestaande discriminatie niet ge heel kan worden opgeheven. Tege lijkertijd realiseert hij zich evenwel, dat het veel nadeliger voor Oosten rijk is als het geheel wordt buiten gesloten. Als het land krijgt wat het hoopt is het overgeleverd aan de wil van de landen, die het in de Europese mi nisterraad (min of meer) voor het zeggen hebben. Wenen heeft niette min liever een half ei dan een lege dop, ook al weet het. dat het nog grote moeilijkheden moet oplossen, voordat het opgewassen kan zijn te gen de scherpe concurrentie op de Europese gemeenschappelijke markt. Italië Oostenrijk heeft reeds een uitge breid handelsverkeer met Italië en West-Duitsland. In de E.E.G. is Italië de grootste handelspartner van Oostenrijk. Het wekt dan ook verba zing, dat juist de regering te Rome zoveel moeilijkheden veroorzaakt. Een fel tegenstander van een speci ale relatie van Oostenrijk met de Eu ropese gemeenschap is de vroegere minister van buitenlandse zaken, Amintore Fanfani. Na de onlangs ge houden parlementsverkiezingen werd hij voorzitter van de Italiaanse „Tweede Kamer". Ook daar zal hij echter zijn invloed doen gelden. Bo vendien voorspelt de politieke crisis in Rome weinig goeds voor een snelle afwikkeling van het probleem. Discriminatie Oostenrijk, dat reeds veel nadeel ondervindt van het niet bij de E.E.G. aangesloten zijn, zal nog meer schade lijden, als de tolmuren in die ge meenschap vrijwel geheel worden neergehaald. De discriminatie wordt dan nog groter en zal de Oostenrijkse economie zwaar op de proef stellen. Deze moest zich in de afgelopen 30 jaar telkens instellen op andere omstandigheden. Nu er onzekerheid blijft bestaan over de toekomstmoge lijkheden en men niet weet, op welke markten tenslotte zal worden ge werkt, dreigt de verwarring toe te nemen. Voordat de socialistische partij (S.P.ö.) in 1966 uit het coalitiekabi net met de (conservatieve) Ö.V.P. trad verklaarde minister van buiten landse zaken Kreisky (soc.) in een interview met „Der Spiegel", dat de Oostenrijkse regering in de komende jaren voor een zware opgave zzou staan. Kreisky wist toen nog niet, dat de S.P.ö. in de oppositie zou gaan, nadat de Ö.V.P. de absolute meerderheid zou behalen. Koren-plan De uitsluitend uit ministers van de Ö.V.P. bestaande regering, tracht thans de economie nieuwe impulsen te geven aan de hand van het Ko ren-plan. waaraan in Oostenrijk gro te bekendheid is gegeven. Het plan draagt de naam van de huidige mi nister van financiën, prof. dr. Ste phan Koren, die een zo groot moge lijke steun voor het ontwerp te ver krijgen, voordat het definitief werd vastgesteld. Ook met de S.P.Ö. werd uitvoerig overleg gepleegd. De bereidheid van werkgevers en werknemers, grondige veranderingen in de economie door te zetten, ls nog niet groot, in het bijzonder vanwege het uitblijven van integratie in een of andere vorm met de E.E.G. Het is de taak van de regering, de bevol king duidelijk te maken, waar in de jaren '70 de zwaartepunten zullen liggen en welke nieuwe doelen na gestreefd moeten worden. Zij streeft niet alleen naar grotere werkgelegen heid, maar ook naar meer mobiliteit voor de werknemers. Met traditionele middelen zal zij er niet komen Oost-Europa Oostenrijk, dat sinds de oprichting lid is van de E.V.A. (Europese vrij handels-associatie, waarvan ook En geland lid is) wenst ook de handel met de communistische landen uit te breiden. Slaagt het daarin, dan krijgt het een deel van zijn traditionele af zetgebied terug. Nu al trekken veel Tsjechen in autobussen naar Oosten rijk om allerlei goedkope dingen (ny lons en ballpoints) te kopen. Ook de Russen willen de han delsbetrekkingen wel uitbreiden. Zij willen bijv. auto's op de Oostenrijkse markt brengen. Succes hebben zij daarbij niet. De Russische ambassade te Wenen beschikt over Westeuropese wagens voor het dagelijkse werk. Al leen voor officiële bezoeken van de ambassadeur beschikt men over een auto van Russisch fabrikaat.... Ina van der Molen in de titelrol en Joop Admiraal als Ascagnes in Brederode's „Lucelle", de Nederlandse toneelmanifestatie in dit Holland Festival. SCHEVENINGEN Eén van de minst aantrekkelijke en meest interessante onderdelen van het Holland Festival is de Schönberg-Berg-Webercyclus van het Residentie Orkest. Niet aantrekkelijk voor het grote pu bliek, omdat men in onze mu ziektempels nu eenmaal zweert bij de romantici en met het be luisteren van bijvoorbeeld het oeuvre van Debussy al een waag stuk vindt. Interessant, omdat juist een festival de gelegenheid biedt een dergelijke serie op te zetten om daarmede het publiek in de gelegenheid te stellen de waarde van de Weense School te leren kennen en wellicht zelfs leren te waarderen. Pierre Boulez, de componist-diri gent die zijn talrijke en veelzijdige talenten volledig in dienst stelt van de contemporaine muziek, heeft het probleem als volgt omschreven: „als men wil dat de muziek van onze tijd haar zin behoudt en niet iets wordt dat voorbehouden wordt aan een uit zonderlijk kleine groep ingewijden, dan is het onontbeerlijk dat men de Weense School bevordert tot het ge wone repertoire." De opzet van deze cyclus is, dat men met deze terugblik op Schönberg-Berg en Webern hoopt een doorblik te bereiken waardoor het mogelijk wordt dat men zelfs een blik vooruit krijgt. Dit doel en dit streven passen in de sfeer van een festival en is de inzet van de uitvoe renden ten volle waard. Teneinde het maximum aan moge lijkheden te bereiken heeft men de uitvoering van deze cyclus in handen gelegd van Pierre Boulez en de uit- voerings-praktijk heeft geleerd, dat hij de juiste man op de juiste plaats is. Van de zijde van het Residentie Nederlandse toneehnanifestatie in Holland Festival Dit is de 7-jarige Rebecca Howland, die binnenkort van dokter Norman Shumway in het medisch centrum van de Stanford-universiteit in Amerika een nieuw hart hoopt te krijgen. Het wachten is nu op een donor met een hart, dat klein ge noeg voor haar is. DEN HAAG Het is haast niet te begrijpen dat de tragi- i komedie ..Lucelle" door een Nederlander geschreven is: zo i spits, zo toneel op de punt van de degen is het. zo wervelend, zo verrassend, zo vliegensvlug wisselend van karakter, zou zo'n door en door vitaal stuk i werkelijk het werk van een Nederlander kunnen zijn? Dat bijv. de aalgladde Plautus het had gemaakt, of de elegante en char mante Marivaux, dat zou aanne melijk kunnen zijn, maar niet een lauwe, nuchtere, zwaar op de hand zijnde, bij voorbaat van nature al tot calvinist gepraedisponeerde Neder lander.... neen, dat is haast ondenk baar. Het stuk is zo on-Nederlands, dat de vaderlandse planken het decen niën lang geweerd hebben. Gelukkig heeft Johan de Meester het aan de vergetelheid ontrukt en het zo fris en onstuimig geregisseerd, dat het nim mermeer vergeten zal worden. Bre dero's blij- en treurspelletje „Lucelle" heeft zijn plaats op het Nederlands to neel herwonnen en zal er niet licht van verdreven worden. Het stuk is niet zo on-Xederlands omdat het door Bredero aan een Frans voorbeeld is ontleend, want niets is op toneelgebied zo Neder lands als juist dit „ontlenen". Neen, het exotische zit 'm veeleer daarin dat het door een dichter is gemaakt en dichters zijn juist zo schaars in onze lage landen. Bredero heeft toneel gemaakt bij de gratie van het liefste kind der poëzie: de illusie. En al mag dan vol- DOOR Dit maal zou het beter kunnen zijn: Uit de Haagse hof gevlogen. Het gaat namelijk over de parkiet van mevrouw Th. Thonus, Antwerp sestraat 1 in Scheveningen. Me vrouw Thonus is 91 jaar en heeft drie weken in ongerustheid geleefd over haar parkiet, die weggevlogen was. Die blauwe parkiet was echt haar kameraadje met wie ze hele gesprekken hield, want zijn woor denschat is enorm. Wat doe je als je parkiet weg vliegt? Overal vragen, advertenties zetten... Het hielp niets. Toen kwam mevrouw Thonus op het idee Willem Duys te hulp te roepen. De parkiet in de vuist bren gen was niet meer mogelijk, want de vuist is voorlopig uitgeteld, maar Willem kwam toch naar Schevenin gen om eens nader te informeren. Plaatste de oproep over de parkiet in zijn zondagochtendprogramma voor Hilversum drie; Muziek Moza ïek. Na tien minuten had hij al een telefoon gekregen van een meneer, die de blauwe parkiet in Noordwijk gesignaleerd meende re hebben. Popelend van nieuwsgierigheid' of mevrouw Thonus haar parkiet terug had gekregen, belde ik haar in de namiddag op. Van het Noordwijkse verhaal wist ze niets, want enkele ogenblikken na het parkietenverhaal van Willem Happy i'nil stond er een familie Koning bij me vrouw op de stoep met een blauwe parkiet in een doosje. Een zwijgende parkiet. Mevrouw Thonus ziet slecht en kon aan het uiterlijk van de vogel niet zijn identiteit vaststellen. Parkiet in kooi terug en nu maar hopen, dat het echt haar eigen dier tje is. Om dat te constateren zal het kleintje eerst tot rust moeten komen en weer aan de babbel slaan. Mevrouw vertrouwt daar wel op, want nog meer mensen waren met haar verlies begaan. Een meneer Wassen uit Wassenaar wisl van de parkiet geen kwaad maar greep de telefoon en belde Croiset. de helder ziende, op. Die antwoordde prompt: „De parkiet is honderd meter van het huis van mevrouw Thonus op een balconnetje beland. Het balcon ziet uit op een soort boomgaard...." En laat de parkiet nou inderdaad door de familie Koning op het bal kon zijn gevonden! Meneer Wassen is bovendien met spoed naar mevrouw Thonus gere den, waar inmiddels de balkon-par kiet ook gearriveerd was. Hopelijk is dit het happy-end van het parkietcnavontuur. Zo kan ik met een opgewekt ge luid eindigen, nu ik er zelf even uit ga vliegen voor een (welverdiende, schouderklopje) vakantie. Op woensdag 10 juli hoop ik terug te zijn met vele heerlijkheden uit de Haagse hof en andere lusthoven ge plukt. gens de „modernen" het toneel niet meer de speelplaats zijn van de il lusie, maar moet het 't zakelijke la boratorium zijn van de bittere reali teit, het was toch maar een verade ming in dit Holland Festival weer eens ouderwets toneel te zien, vol le ven, vol grilligheden, vol verwonde ring om het spel van liefde en geluk. Al is het dan ook een onmogelijk verhaal de dichter Bredero heeft er een schouwspel van het leven van gemaakt en in deze opvoering heeft hij vele toegewijde vrienden aange troffen. die hem hebben bijgestaan om te presenteren wat zijn verbeel ding heeft aanschouwd. Allereerst is daar regisseur Johan de Meester, die plotseling duidelijk demonstreert, dat hem de absurditeit, zoals wij die kennen uit het expressi onistische toneel en voor welke „gek heid" wij tegenwoordig weer oog ge kregen hebben, niet vreemd is. Niet voor niets was Johan de Meester in de bloeitijd van het expressionisme reeds een regisseur van naam. OVERW ELDIGENO Zoals hij bij monde van de kok Leckerbeetje (een kolossale rol van de Belg Ward de Ravet) de lof laat zingen op de godin der kookkunst (Anna van Beers beeldde de allego rische vrouwspersoon kostelijk uit) met behulp van de jeugdige kefcsmaat- jes van de Scapino-dansacademie; dat was werkelijk overweldigend goed toneel. Maar ook Jan van der Does en Ellen de Zwart hebben in hun decors en vaak potsierlijke kostuums de geest van het stuk uitnemend weten j te treffen, evenals de muziek van j Marijke Smit-Sibinga onze Hollandse I renaissance uitnemend wist te ver klanken. i De spelers hebben allen iets van I een maar weinig voorkomende be geestering aan de dag gelegd: Wim van Rooij als de hoogst joyeuze ba ron, Ina van der Molen als de lieftal lige Lucelle, Joop Admiraal als de aandoenlijke Ascagnes, Leo de Har- togh als de rechtschapen vader, Het ty Verhoogt als de liefelijke ge zelschapsdame. Kees Coolen als de robuuste Poolse kapitein, Alex Wile- quet als de lakei van de baron, Paul van Gorcum als de sluwe apotheker... Zij zijn stuk voor stuk de vertol kers geweest van Bredero's speelse geest. Juist ook de vondst om de rol len van kok Leckerbeetje en van la kei Pannetje Vet door Vlamingen te laten spelen gaf deze opvoering die levensechte kleur, die je vanwege het moderne toneel op onze planken al bijna was vergeten. KUNSTENAAR De tekstbewerking van Guus Re- kers en Jan Fontijn had het wezen van de oorspronkelijke tekst onaan getast gelaten en het toch mogelijk gemaakt het geheel even vlie gensvlug te volgen als het werd op gediend. Deze Nederlandse toneelma nifestatie heeft bewezen, dat iets wat werkelijk reëel was in zijn dagen het ook nu nog kan zijn hoeveel eeuwen er tussen mogen liggen. De Nederlandse renaissance heeft hier in een haast zuidelijke overdaad gestalte gekregen. Gerbrand Adriaens Bredero is in deze „Lucelle" weer naar voren ge komen als een oprechte kunstenaar. Een schande dat hij zolang zo haast vergeten was. Wie werkelijk van to neel houdt, kan „Lucelle" in Leiden nog zien op 21 juni, in Rotterdam op 22 juni en In Den Haag op 28 juni. Wie werkelijk van toneel houdt, mag zich deze kans niet laten ontgaan. Ev. Grol le Orkest heeft men het publiek zo goed en volledig mogelijk willen voorlich ten. In een oplage van 25.000 stuks heeft men een speciale krant laten verschijnen, die tevens dient als pro gramma. Een origineel initiatief op voortreffelijke wijze uitgewerkt. Het eerste van de vier concerten werd zaterdagavond in de Kurzaal te Scheveningen gegeven. Schönberg opende de rij en wel met het mono drama „Die glückliche Hand" op. 18. De tekst van dit werk kwam in 1910 gereed, de compositie voltooide hij in 1913. Dat was nog voor de tijd, dat Richard Strauss opmerkte: „de enige die de arme Schönberg nog kan hel pen is een psychiater". In die tijd was hij ook nog niet aan het 12-toonssysteem toe, al was hij wei in een periode van evolutie, waarin hij de basis der tonaliteit aan het verlaten was. De première van dit werk vond eerst in 1924 plaats, gelijk met Erwartung. De compositie ademt de geest van kwelling en vertwijfe ling, een hallucinerende angstdroom vol effecten. Kant ate Anton Webern, de componist die streeft naar economie in de instru mentatie, schreef met zijn 2e Kantate voor sopraan, bas, gemengd koor en orkest in 1943 zijn zwanezang. Ook in dit werk is Webern de man van de j eenvoud en klaarheid, hij schrijft ge comprimeerd met een grote intensi teit waarmede hij een maximum aan uitdrukking weet te bereiken. De zes gedichten van Hildegard Jo- ne schenken hem de gelegenheid zich uit te drukken in een fascinerende taal met een coloriet vol fluistering, tederheid en lyriek. Het is niet toe vallig, dat het grootste gedeelte van zijn oeuvre uit vocale composities bestaat, hierin ligt zijn grootste kracht. Dit „drie-in-één" concert had als hoogtepunt het werk van Alban Berg. de leerling die zijn meester Schönberg heeft overtroffen. De drie fragmenten uit zijn opera „Wozzeck" waren voor velen een belevenis, bij het beluisteren was er plotseling het contact tussen uitvoerenden en toe hoorders. een welhaast tastbare span ning. Lyrische intimiteit en drama tiek worden in een sterk persoonlijke stijl tot verklanking gebracht, het geen men in de Drei Orchesterstücke op overweldigende wijze kon waar nemen. Vertolkingen Pierre Boulez toonde zich een niet te evenaren pleitbezorger, die met verbluffende perfectie en met de in zet van zijn gehele muzikale persoon lijkheid dit concert heeft geleid. Het Residentie Orkest zal bij de komende concerten ongetwijfeld nog meer op hem ingesteld raken, reeds nu echter speelde men dank zij deze geniale dirigent op hoog niveau. De Engelse bariton John Shir- ley-Quirk bleek een vocalist die aan de technisch zware eisen wist te vol doen, doch daarbij een enigszins krampachtige indruk maakte. De so praan Haline Lukomska heeft met name in „Wozzeck" bewezen een zeer I groot zangeres te zijn, zij was de ster I van de avond. Het Nederlands Ka- l merkoor wist op volmaakte wijze te overtuigen, bijzonder knap wat hier op koortechnisch gebied werd ge- presteerd. I Een persoonlijke triomf voor Pierre l Boulez, dit eerste concert in een serie waarover men nog lang zal spreken. Het Residentie Orkest levert met de- I ze cyclus een waardevolle en suc- I cesvolle bijdrage aan het Holland Festival. Het publiek was zeer en- I thousiast! ADR. HAGER CANBERRA Frank Otto. een 45-jarige uit Nederland afkomstige beeldhouwer in Randwick, heeft de regeringsopdracht gekregen, uit hout het Australische wapen te vervaar digen dat een plaats zal krijgen bo ven de zetel van de „speaker" in het parlementsgebouw. Otto, die al ze ventien jaar in Australië woont, denkt 600 uren nodig te hebben om het wapen te snyden. DEN HAAG Onder de vlag van het Holland Festival hebben drie theatergezelschappen voor de jeugd Toneelgroep Arena, balletgroep Scapino en panto mimetheater Carroussel een gezamenlijk creatief spel opge- zet onder de titel „De Krant", waarvan zaterdagavond in een halfvolle Kon. Schouwburg in Den Haag de première ging. Dankzij de medewerking van het ministerie van c.r. m., het Cul- tuurfonds Buma en het Prins Bern- hard Fonds kregen de organisatoren van deze unieke „totaal-theater" ma nifestatie een niet onaanzienlijke som geld in handen om er wat van te maken. Het is een allerplezierigst schouwspel geworden over het meer in films, toneelstukken en verschil lende TV-produkties gebruikte thema van het dagblad. Onder regie van de acteur Erik Plooyer en voorts met medewerking van de jazzmusicus Willem Breuker en de drie ge zelschappen is een krant van de pers gekomen die het predikaat „goed verzorgd" en „lezenswaardig" ver dient. Als de lichten doven breekt een orkaan van geweld los in de orkest bak. Han Bennink bespeelt zijn drumstel, dat het enorme lawaai van de drukpers wil symboliseren. De krant wordt gedrukt en zal zijn lezers weer over alles en nog wat in lichten. Met ballet, toneel en pantomime wordt op een aanvankelijk kale to neelruimte duidelijk gemaakt wat er moet worden gedaan om een krant te vullen. Deze drie kunstvormen zijn geïntegreerd in een zich met vaart afspelende manifestatie, waarin re gelmatig het geluid van de voortrate- lende telex en de computer valt waar te nemen. Met gillende sirenes en geel flik kerlicht wordt het brandverslag geïllustreerd. Een prachtig stukje to taal-theater, compleet met brullend vuur, in gevaar veikerenden en de persfotograaf die zijn shots komt ne men De bewegingen spreken voor zichzelf. Nuchtere teksten van schrij ver Leo Jacobs scheppen een sfeer, zoals die in een redaktielokaal van een krant kan voorkomen. Actualiteit Arena, Scapino en Carrcussel von-: den uitstekend hun plaats in deze I gedramatiseerde wereld der actuali teit. Een kostelijke vondst was de demonstratie in een overbevolkte we reldstad van hen die willen slapen, gevolgd door een tegendemonstratie, waarin de woningnood treffend naar voren kwam. Origineel ook was steeds weer het gebruik van de enorme blokken waarop verschillende letters stonden aangegeven, ter illustratie van het bedoelde onderwerp. „De Krant" had een verrukkelijk modeverslag van actrice Shireen Strodker, een teleurstellend sport- verslag (Robert Borremans en Cor Stedelinck) en een fijna satire op de reclame-slogan en de fantastische stripverhalen die in een goed dagblad eenvoudigweg niet mogen ontbreken. De muziek van Willem Breuker overstemde het geheel dikwijls» waardoor het bijbehorende onder werp te nadrukkelijk over het voet licht werd gebracht. Ingenieus was het decorontwerp van Joop Beljon, die geheel juist heeft ingezien dat met teamwork veel te bereiken was. In de moderu briek waren de kostuums van Nelly Hoogendijk verrassend. Regisseur Erik Plooyer tenslotte bracht lijn in „De Krant" die als een volwaardig produkt werd afgeleverd. Was „De Krant" speciaal bedoeld voor jongeren, in de Kon. Schouw burg bleek 90 pet. van de plaatsen door ouderen ingenomen: een te leurstellend verschijnsel daar juist jongens en meisjes boven de 14-15 jaar veel plezier aan „De Krant" kunnen beleven. Het naprogramma bracht een enke le verrassing: Rob van Reyn die prachtige pantomimes gaf van een verstrooide meester-pianist en een solo over een kleine man. Het overige (volksdansen van Scapino) was zeker leuk en aardig, maar van te weinig niveau voor een Holland Festival. (Rotterdam, Schouwburg, 19 juni: 2 en 8.15 uur.) DAMMIS DE GEUS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 5