"De hele zaal met twee poppen m je ban Psychologische verzorging in moderne omgeving «Ma 9 Zomerconcert in Leiden met het Madrigaalkoor Middeleeuwse spelen op Beestenmarkt Leidse Muziekschool met haar staalkaart Na verbouwing van huize St. Maarten Volgende week maandag en dinsdag Geslaagd voor Inas-exameii Tweemaal goud voor jubilaris Sehouten JUBILEUM BIJ HOUTHANDEL Cineeclub Leiden draait „Mussert" flDOFVUIl OPHAALDIEN5T. Vooropleiding lerares bij nijv. onderwijs -ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ- 55 M Op nieuwe leidse courant 3 ZATERDAG 15 JUNI 1968 LEIDEN „Na twee jaar is huize St. Maarten uit de sloop herrezen". Zo ziet de voorzitter van het bestuur, prof. mr. W. L. G. Lemaire, de restauratie van het oudste huis voor weeskinderen en bejaarden van Nederland aan de St. Jacobsgracht. Huize St. Maarten bestaat sinds 1739, toen het gesticht werd als „Ca- tholiek"-bejaarüen- en wezentehuis. In 1760 werd toestemming verkregen een rooms-katholieK armenbestuur in te stellen, dat zorg moest dragen voor de inrichting van het tehuis. Na de verbouwing in 1809, noodza kelijk als gevolg van de ontploffing van het kruitschip in 1807, kreeg het huis zijn sobere karakter en de som bere aanblik die het tot voor twee jaar heeft behouden. m l«ib wera een band gescnapen tussen nuize St. ivxaaruen en ae ome oer dominicanessen, wera net voor aie tija aoor letten beneera, na ïyio heelt een priorin ae aigeneie leiaing. ue iiuiuiige priorin xsonuauo is naast ae aireccrice, zuster cnaritas ae bouwcommissie, Destaanae uit ae aames M. JHerqum-van Verzen en Tn. w. Nooraam-van iviecneien en de heren H. j. Bots en ir. C. M. J. T. K. Ban, een van ae stuwende krach ten achter de vemouwing geweest. Historisch De plannen voor ue verbouwing waren ontworpen aoor het arcnitec- tenoureau van oene-Scnrama. Jue „aanneming ivlaaiscnappij (voor heen Bik en Breeaeveia) heelt de restauratie ungevoera. lie totaie kosten oedroegen i i.*uU.üuu„ waar van door miuael van subsidie tyiü.OUU is vernregen. noewei net huis voldoet aan ae eisen van ae moaerne ujd, is het historiscn ka- raater volleaig bewaard gebleven. Huize St. Maarten is een „ge mengd" huis, dat plaats biedt aan 77 kinaeren, variërend in leeftijd van anderhalf tot 17Vï jaar, en, hoewel het beleid erop gericht is, het huis uitsluitend tot iunderverblijfplaats te maken, 14 bejaarden in de leeftijd van 83 tot 94 jaar. Het gaat vooral om de sociaal-psy chologische begeleiding, in tegenstel ling tot in de 18de en 19de eeuw, toen de materiële waarden over heersten. Om het psychisch en maatschappelijk welzijn van de mensen te bevorderen, is een psy choloog aan het huis verbonden. Plezierig Het verbouwde huis, waarvan en kele zalen en kamers geheel nieuw lijn, maakt een plezierige indruk. Behalve spreekkamers voor de kin deren, kan men beschikken over lo kalen voor vrije expressie, moderne slaapzalen, waarin getracht is de .privacy' te bewaren, een ruime keu- la en een prachtig geoutilleerde keu ken. Het huis wordt gecompleteerd en opgefleurd met gemoderniseerde tuinen. (FOTO N. v. d. HORST) LELDEN Voor een maüg be zette Stadsgehoorzaal gaf gister avond het Nederlands Madrigaal koor onder leiding van Herman Strategier een zomerconcert met medewerking van enkele solisten. De min of meer ongunstige datum zal wel schuld dragen aan de vrij geringe belangstelling, het pro gramma was in elk geval niet on interessant. Van de merkwaardige Sybille- motetten van Lassus werden er twee uitgevoerd, een knap stuk werk stel lig, want deze gemanieëerd chroma tische stijl die toen juist nieuw was (1559) en authentiek Grieks pretendeerde te zijn maakt het de zangeres niet gemakkelijk. We vonden de prestaties van het koor deze avond stellig heel op vallend, doch de algemene voor drachtstijl wat mat, weinig gedurfd en geraffineerd. Deze Lassus-motet- ten mogen stellig expressiever wor den gezongen. De twee motetten van Verdi uit de Quattro Pezzi Sacri hadden ook geëmotioneerder gekund, met meer dynamiek en meer nadruk op de stemvoering der middenstemmen, vooral de Lauda alia Vergine is schitterend van harmonie doch vraagt zuidelijke gloed. De cantate no. 2 van de Zwitser Heinrich Sutermeister, met twee piano's gespeeld door Jan van der Meer en Tonny Weidner Van der Staay is een effectvol maar ver ouderd stuk ondergangsmuziek, zo als die kort na de laatste oorlog op gang maakten. De uitvoering maakte goed wat de inhoud van de muziek te wensen over liet. De revolutionaire, naturalistische toon van de inzet maakt al spoedig plaats voor een soort Brahms-Bar- tók-pathetiek, die tenslotte uitmondt in een heel vredige harmonie, waar na men alleen nog het „requiescat in pace" kan denken. Drie chansons voor koor a cappella van Herman Strategier kl geïnspi reerd door voorbeelden van H. An- driessen deden het goed, vooral de eerste, knap gezongen bovendien. Acht Europese volksliederen ge zet a la Britten door Ton de Leeuw, gezongen door de alt Eli sabeth Cooymans, waren een hoogtepunt, dankzij de fraaie stemkwaliteiten en dito voordracht van deze begaafde zangeres. We zullen zeker meer van haar horen, technisch en interpretatief LEIDEN De toneelgroep Hades uit Amsterdam, die op het ogenblik een tournee door Nederland maakt, zal volgende week maandag en dinsdag in de open lucht enkele middeleeuwse wagenspelen opvoeren. De voorstellingen worden gegeven op de Beestenmarkt op maandag- en dinsdagmiddag van twee tot vijf uur en maandag- en dinsdagavond van half acht tot tien uur. Opgevoerd worden „Lanseloet van Denemarken", de klucht „Nu noch" en het esbattement „Van den appelenboom". Naar middeleeuws gebruik zal er geen entreegeld worden geheven, maar na afloop met de pet worden rondgegaan. De toneelgroep Hades bestaat uit vijf beroepsacteurs, die tot voor kort aan een gezelschap waren verbonden, maar het avontuur misten waarnaar ze nu, rondtrekkend door Nederland en binnenkort ook door België, op zoek zijn. De groep, onder leiding van Maarten Lamers, is al opgetreden in o.a. Am sterdam, Rotterdam, Den Haag, Wassena-.r, Scheveningen en Tilburg. Het tournee, dat ongeveer vier weken geleden begonnen is, duurt tot half september. heeft ze snel een hoog niveau be reikt. Een concert voor vocaliserend koor, solo en piano vormde een uit stekende uitsmijter. De componist Géza Frid heeft zichzelf geen hoge eisen van oorspronkelijkheid gesteld en het stuk beroert de kitsch niet zo'n klein beete, maar het doet het wel en het werd meer dan uitstekend uitgevoerd, waarbij de zangeres Vera Verzijden en de pianist Jan van der Meer bijzondere lof toekomen. Een genoeglijke avond dus, die vooral na de pauze zeer geïnspireerd werd gerealiseerd en veel succes oogstte. Dr. J. van der Veen. LEIDEN Aan de Vakschool voor Meisjes, Rapenburg 23 zijn de vol gende leerlingen geslaagd voor het IN AS-EX AMEN: José van Baren. Leidschendam; Annemarie van den Berg. Leiden: José Blom. Voorschoten; Marieke de Boer. Leiderdorp; Tinie Broek, Zoe ter woude: Els Fluyt. Leiden; Ria Groen, Benthuizen; Wil Hagen: Lei den; Ellen van Hemert, Wassenaar; Janneke van Iterson; Sonja van der Marei, Voorschoten; Yvonne Molle, Leiden; Elly Overdevest, Zoeter- woude; Nannet Pierrot, Leiden; Ad- dy de Rooy, Zoetermeer; Loes de Ru, Leiden; Marianne van Sohaik, Leiden; Gerda Schakel, Leiden; Bar- rie Schuur, Leiden; Joke Selie, Lei- muiden; Trees Vaillant, Katwijk; Tineke Versteeg, Leiderdorp; Riet van Vliet, Hazerswoude; Marlies Wintermans, Voorburg; Willy de Wit, Warmond. LEIDEN De heer W. J. Schou ten is hartelijk gehuldigd in verband met zijn gouden-arbeidsjubileum in dienst van de distilleerderij en li keurstokerij Steffelaar, waar hij laatstelijk als keldermeester werkte. Dit jubileum betekende voor de heer Schouten tevens een afscheid. Hij gaat namelijk met pensioe. De directeuren A. A. Bakker en H. van Veen lieten zich in zeer waar derende zin over de jubilaris uit. Zij boden hem een reis aan en een al bum met in de afgelopen jaren ge maakte foto's. Van het centraal bureau voor ge distilleerd kreeg de heer Schouten een gouden medaille en de collega's verrasten hem met een gouden polshorloge. LEIDEN De heer H. A. v.d. Wa ter uit Leiden is gisteren in de kan tine van De Vereenigde Houthandel aan de Hoge Morsweg gehuldigd ter gelegenheid van het feit dat hij 35 jaar bij dit bedrijf werkzaam is. In een toespraak van de direktie kwam hij uit de verf als een vak man die zijn werk door en door be heerst en zonder veel woorden de gang erin houdt Direktie" en mede werkers boden hem en zijn vrouw cadeaus aan en spraken de hoop uit, dat hij nog even vitaal de 40 jaar zal mogen volmaken. Tijdens deze bijeenkomst werd te vens afscheid genomen van de heer a. N. Leuering, die na ruim 21 dienstjaren werd gepensioneerd. Hartelijke woorden van dank en af- söheidcadeaus vielen hem ten deel. LEIDEN Na het succes van de eerste cineeclubvoorstelling, waarbij de zaal was uitverkocht, wordt aanstaande maandag weer een film gedraaid t.w. „Mussert", een film die. in rijksopdracht vervaardigd, verboden is voor openbare voorstel ling. Tevens zal „Der Lachende Mann" worden vertoond, een film over ex-oostfrontstrijder Müller, die enige tijd Kongo heeft geterroriseerd met nog het hakenkruis op z'n borst. Omdat de voorstelling besloten moet zijn, kunnen toegangskaartjes alleen worden gekocht op vertoon van de lidmaatschapkaart van de ci neeclub, zo'n kaart kan worden ver kregen op het secretariaat. Boer- haavelaan 37 en bij diverse boek handels. De toegangskaartjes zijn ook aan de zaal verkrijgbaar. Er worden twee voorstellingen ge geven, om 19.30 en 21.30 in de kleine zaal van De Burcht. Donderdag 27 juni wordt in het Antdoniusclubhuis vertoond „Black Power" van Leonard Hermy, 21 uur. LEIDEN In de foyer van de Stadsgehoorzaal werd gisteravond de jaarlijkse demonstratie van Leidse Muziekschool-leerlingen gehouden. Die twee uren muziek- maken zijn bedoeld als een staal kaart van mogelijkheden na de al gemene muzikale voorbereiding, het basisonderwijs volgens Geh- relse.a., dat ook in andere delen van de Leidse agglomeratie gege ven wordt. In die zin heeft zo'n demonstratie een propagandistische strekking. Het was daarom heel prettig, dat de jon gelui niet voor lege stoelen. Maar in tegendeel voor een volle zaal musi ceerden. Vele ouders, maar zeker ook anderen, hoorden hen met grote aandacht aan en toonden zich gul met hun bijval. Maandag, buurt 17: Hoge Morsweg en Morsweg (van Lage Morsweg tot Hoge Morsweg) (ook de woonschepen), Mors- laan. Dr Lelylaan, Granaathof, Diamant laan, Onyxhof, Amethlshof, Smaragdlaan. Robijnstraat. Parelstraai. Topaaslaan. Aquamarijnstraat, Bothastrat. Herman Costerstraat, Morskade, Rijnhofweg. Maandag, buurt 19: Lage Morsweg. P C Hooftlaan, Vondellaan, Van Baerlestraat, Jacob catslaan, Gerard Brandstraat, Coorn- hertstraat. Const. Huygenslaan, Bredero- straat, Spieghelstraat, Roemer Visscher- straat, Tesselschadestraat, Leeghwater- straat. Storm Buyslngstraat Calandstraat. Leemansstraat, Conradstraat, Dijkstraat, Stuwstraat, Sluisstraat, Duikerstraat. Dam- laan, Haagsestraatweg. Dinsdag, buurt 18: Lammerschansweg (beide zijden van Zoeterwoudsesingel tot Station), Kamerllngh Onnesplein, De Slt- terlaan, v d Waalsstraat, Buys Ballot straat, Hugo de Vriesstraat, Kapteynstraat. v d Waalsplein, Van Bemmelenstraat. Lorentzkade (geheel), Zeemanlaan, Van 't Hoffstraat, Bakhuis RozerVoomstraat. Dinsdag, buurt 22: Melchler Treublaan. Stieltjesstraat, Franchimontlaan, v d Hoe- venstraat, Kanaalv^og (van v Vollenho- venplein tot spoorlijn), v d Sande Bak- huyzenlaan. Beyerlncklaan, Temminck- straat, Suringarstraat, Burggravenlaan ge heel). Asserstraat, Scholtensstraat, Mod dermanstraat, Oppenheimstraat. Donderdag, buurt 21: Havenplein. Haar lemmerstraat (van Haven tot Mare). Don- kersteeg, Kuiperssteeg. Dullebakkersteeg, Hoogiandsekerksteeg. Pelikaanstraat, Koe straat. Lege Werfsteeg, Duizenddraad- steeg. Van der Werffstraat, Bouwelouwen- steeg. Meermanshof. Druckerstraat, Mare- dorpsedwarsstraat, Grevenstraat, volders- gracht. Noord- en Zuid Rundersteeg. Jan- vossensteeg, Koddesteeg, Clarasteeg, Oude Singel (van Houtmarkt tot Mare). Oude Vest (van Havenplein tot Mare), Lange Zandstraal. Volmolengracht. Oostdwars- gracht. Koolstraat, Emmastraat. Baat straat. Donderdag, buurt 23: Haarlemmerstraat (van Turfmarkt tot Mare), Stille Rijn. Apothekersdijk, Schapensteeg, Goegerrlt- steeg, Prlnsessekade, Turfmarkt. Steen- straat, Beestenmarkt, Nieuwe Beesten markt, Kort Galgewater, Morsstraat. Smid- steeg. Narmstraat. Kruisstraat, le Binnen vestgracht, 2e Binnenvestgracht. St. Aag tenstraat. Lammermarkt, Marktsteeg. Lange Scheistraat, Nieuwe Mare, Oude Singel (van Mare tot Turfmarktbrug). Fokkestraat.Oude Vest (van Turfmarkt tot Mare), Lange Mare. Vrouwenkerkhof. Vrouwenkerkkoorsteeg. Dolhuissteeg. Si- onshof, St. Ursulasteeg, Caecillastraat Lange en Korte Lijsbetsteeg, Korte en Lange Agnletenstraat. Spijkerboorsteeg, Nieuwe Mare, Vestwal, 3e Binnenvest- gracht, Reineveststeeg. Langegracht, Vre dehof. Houtmarkt. Noorderstraat, Hen drikstraat. Vr(jdag, huurt 20: Van Vollenhovenkade. Van Vollenhovenplein, Snouck Hurgronje- straat, Huizlngastraat, Uhlenbeckkade, Colenbranderstraat. Meyerskade, Duyven- dakstraat, Kanaalweg (van Hoge Rijndijk tot v Vollenhovenplein), Rijndijkstraat, Kanaalstraat, Dozystraat. De Goejestraat. Cosijnstraat, Hartmanstraat, Roomburger laan, Hoge Rijndijk (van Utr. brug tol Wilhelminabrug). Catharinastraat, Rjjn- str oomstraat. Vrijdag, buurt 26: Hoge Rijndijk van Wil helminabrug tot Rijnvreugd), Utrechtse Jaagpad (van Wilhelminabrug tot Riln- vreugd). Rijnvreugd, Bruggestraat. Besjes laan, Park „Die Leythe". Roomburger- weg. Aarstraat, Meerburgerkade en straat. Gouwestraat. Amstelstraat. Leedestraaq Wiericksestraat, IJsselkade, Kasteelhof, Vliststraat, Zaanstraat, Maasstraat Merwe- destraat, Drechtstraat, Lingestraat, Spaar- nestraat, Lekstraat. Dit bont-gevarieerde concert fora het maar zo te noemen) was géén pro- minuten-parade; het gaf wél een goed leerlingen-gemiddelde. Een grote ver scheidenheid aan instrumenten, voor strijkers en blazers, noopte tot verge lijken en misschien wel tot kiezen. Het leek wel een catalogus, maar dan hoorbaar geïllustreerd. En het pret tige was, dat geen enkele der vele mogelijkheden zich opdrong. De directeur van de Leidse Volks muziekschool. Loek Stevens, leidde de verrichtingen kort en duidelijk in. Alle jeugdige muzikanten bewezen hun vakkundige op leiding. Ze speelden meestal beheerst, zonder ernstige on gevallen. De verschillen in muzikaal begrip verloochen den zich niet. Een paar toon den zich ritmisch op glad ijs, enkelen, o.a. bespelers van een trompet, een altblokfluit, gaven duidelijk blijk van ta lent. Na de pauze, verschenen ook en sembles op het toneel, eerst één met gitaren, later ook van blokfluitera. strijkers en slagwerkers. Daar tussen door hoorden we nog heel verdienstelijke voordrachten voor solo-blokfluit met piano-begeleiding (werk van Leopold Mozart en Han del). Het genoemde grote ensemble speelde met zeer veel succes een serie kleine, levendig en kleurig gecompo neerde stukken van Tera de Mare» Ooyens. Joh. Van Wolfswinkel LEIDEN Aan de chr. nijver heidsschool voor meisjes „Bolhui zen" zijn geslaagd voor Leiden: Nettie Been; Ellen Klinkhamer; Trees Nijhuis; Nan Verberg; Corrie van Weizen. Leiderdorp: Toos van Houwelin- gen. Katwijk: Willy Kulk; Elles Noort; Lenie Ouwehand: Willy van der Plas; Hanneke Schaap; Willy Scui- temaker. Noordwijk: Marian Passchier. Roelof arendsveen: Roos van Ber- kel; Mariët Reijnders. Sassenheim: Ritsje Anne Meyer; Hanneke Westerbeek. Voorschoten: Anita Matze V V u 'IJN VADER had in de jaren je weet wel, hoe dat gaat, we hadden een groot gezin en het waren moeilijke jaren, dus moest er wat worden bijgespijkerd. Nu deed hij in zijn vrije tijd al wat humoristisch werk op avondjes en zo. Op een gegeven moment hebben we toen een pop penkast gemaakt en wat goochel toeren aangeschaft en na enkele weken repeteren en studeren qa- ven we in de Sinterklaastijd van dat jaar de eerste voorstelling in een bovenzaal van de Harmonie voor Mercurius. Als jongen, van 12 jaar mocht ik in de kast meehelpen. Je weet anders niet, wat je beleeft, als je daar voor de eerste keer zo'n twintig minuten met je handen in de hoogte staat. Zo ben ik eigenlijk in het beroep van feest- arrangeur terechtgekomen. TOEN mijn vader er eenmaal mee was begonnen, is hij er mee doorgegaan. Na een paar jaar trokken we met een gezelschap door het land. Op die basis is het verder gegaan. In de oorlog na tuurlijk in beperkte mate, maar na de oorlog was er een enorme amusementshongerzodat we heel wat dorpen zijn afgereden. Een paar maanden later kwam er een teruggang en toen zijn we overgestapt op de kinderfeesten. Als feestarrangeur regel ik de hele boel zelf. Ik treed als bemid delend persoon op met daarnaast mijn eigen werk. Ik goochel, leid een quiz en verder zijn er kinder spelletjes als zeepbellen- en knal- paardenrace. Vooral dat laatste is erg leuk. Op het toneel staan twee paarden tegenover elkaar. Waar bij een normaal paard een staart zit, heb ik een ballon gemonteerd. De kin deren gaan op de paarden zitten en hoe harder ze rijden, des te meer lucht komt er in de ballon, tot ze klappen. Het kind, dat het eerst de ballon heeft laten klap pen, is winnaar. \P dit aanplakbiljet kun je zien, dat ik in 1947 al optrad onder de naam Pipo. Dat deden wij met jeugdfestivals. Er is vorig jaar in Leiden een affaire geweest over de echte Pipo, maar toen bestond die naam al. Naast mijn kinderfeesten doe ik elk jaar natuurlijk mee als Sinterklaas. Ilc mag wel zeggen, dat ik een buitengewone creatie heb met onder anderen twee zwarte Pieten, die met een tam- bourijn Spaanse liedjes zingen. Een jaar tevoren ben ik altijd al bezet voor 30 november en 7 de cember. Dan is er een enorm te kort aan mensen. Je begrijpt eigenlijk niet, dat er niet veel meer mensen zijn, die deze leuke hobby erbij doen. Kinderen zijn iets heerlijks. Als je twee uur lang voor een zaal staat en ze zijn allemaal enthou siast, geeft dat een enorme vol doening. Ze hebben altijd veel plezier. LEUK is ook, dat mijn zoon Wilbert (21) dit vak er als winstgevende hobby bij doet. Hij is eigenlijk fotograaf. Zo zie je, dat het van vader op zoon over gaat. Mijn vader de ouderen kennen hem nog wel als oom Bart heeft het tot zijn zeventigste volgehouden. Hij is nu 84. maar verleden jaar is hij nog Sinter klaas geweest. Ik ben begonnen als hulpje in de poppenkast en als zwarte Piet en zit nu al weer 38 jaar in het vak. Over twee jaar hoop ik mijn 40-jarig jubileum te vieren. Echt, ik houd van kinderen. Als ik op treed, pak ik ze meteen en laat ze niet meer los. Je probeert ze van het begin tot het einde te boeien. Uiteraard probeer je je programma zo veel mogelijk te variëren. Er is een tekort aan feestarran- geurs. In heel Nederland zijn het er twintig van beroep. De moei lijkheid is, dat je vastigheid moet hebben. Enorme pieken zijn na tuurlijk Koninginnedag, Sinter klaas, 5 mei ook wel en verder de zomervakantie, maar er zijn ook enkele maanden bij, dan is het echt moeilijk en moet je wel een jubileum van een bedrijf zien te krijgen of zo. /K WERK met drie standaard programma's, zodat ik zeker drie keer op dezelfde plaats zou kunnen optreden. Natuurlijk groeit zo'n programma mettertijd. Je ontwerpt wel eens wat nieuws en vaak loop je jaren rond met Feestarrangeur oom Wim Devilé (50), Marislaan 15 te Leiden, zoals hij op het toneel staat. een idee. dat je dan gaat realise ren. Het kinderpubliek is eerlijk en open. Volwassenen klappen nogal eens uit beleefdheid, maar kin deren roepen gelijk of ze het leuk vinden of dat er niets aan is. Ze zijn kritisch, maar ook erg dank baar. Soms komen ze naar je toe om te zeggen, dat ze het fijn vondgn. Het programma is nogal be werkelijk, maar ik word er niet moe van. Het opbouwen en opzet ten van de stellages, dat is het vermoeiendst. Soms werk ik vijf voorstellingen op één dag af. Ik breng een specifiek klassiek kin derprogramma, maar dan aange past aan deze tijd. /K weet echt niet of de kinde ren door de t.v. zijn verwend. Neem nou zo'n poppenkast, die gaat er nooit uit. Voor 500 kinde ren speel ik, dat Jan Klaassen met een vangnet een dief moet van- (Foto: Van der Horst). gen. Telkens als de kinderen be ginnen te schreeuwen, verdwijnt de dief. Dan zeg ik, jullie moeten heel stil zijn en pas als Jan Klaassen vlak achter de dief staat, hard roepen: Jan Klaassen. Als het dan zover is, hoor je 500 kinderen in koor brullen. Met twee poppen heb je de hele zaal in je ban. Je moet met de kinderen spe len. Als er een vervelende klier in de zaal zit, roep ik hem op het toneel en mag hij mij helpen met goochelen. Dan heb je geen kind meer aan hem. Op kinderfeestgebied ben ik een van de allerbeste feestarran geurs in het land. Waar ik ook kom, heb ik enorm veel succes. Maar ik weet mijn grens. Als je daar overheen gaat, ben je weg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 3