TV
Commentaar
PÜZZEIHOEK
VLIEGTOCHT VOOR VADER
RADIO
Alex van Wayenburg stopt
zijn Radioziekenbezoek
en
'm
Prins vertelt
Einde van een levenswerk
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
WOENSDAG 12 JUNI 1968
Zich eigenlijk in niets onderschei
dend van een aantal oud-oorlogsvlie-
gers die het Nederlandse 322ste squa
dron van de RAF hebben bemand,
vertelde ook prins Bernhard gister
avond gemoedelijk in het VARA-pro-
gramma over de oprichting van en
zijn bevindingen in deze luchtmacht-
eenheid, daterend uit 1943. Dat was
een sympathieke verrassing voor de
kijkers.
,.Ik had in die eerste oorlogsjaren
in Engeland eigenlijk niets te doen",
merkte de Prins onbevangen op, „en
ik voelde me altijd al aangetrokken
tot de vliegerij. Ik wilde ook een
eigen luchtmacht voor Nederland; ik
had de belangrijkheid van het lucht-
wapen leren kennen. Daarom was ik
blij toen ik mijn opleiding als oor
logsvlieger kreeg bij de Britse RAF
en ik heb van harte geijverd voor de
oprichting van het 322ste, door Ne
derlandse vliegers gevormde squa
dron".
Glimlachend zei de Prins: „De
Duitsers mochten mij niet", en: „Ik
was toen op een leeftijd waarop ik
zin had zelf iets te doen. Natuurlijk
mochten wij niet in andere toestellen
dan Britse Spitfires vliegen, maar
toen ik de Amerikanen ontmoette
kreeg ik toestemming in al hun
vliegtuligen mee te gaan.
Maar nooit heb ik boven Nederland
of Duitsland gevlogen. Ik heb altijd
contact gehouden met het 322ste en
ik ben er nog altijd trots op. vooral
als ik zie hoe de jongens van toen nu
hope rangen hebben bereikt."
Niet „alle jongens van toen" zijn
de oorlog doorgekomen: 16 van de 56
hebben in die jaren het leven verlo
ren en zij liggen begraven op vele
plaatsen in de wereld.
Van hen, die nog over zijn. vertel
den enkelen over hun belevenissen
van toen: angstige momenten in de
lucht, het met bier drinken afreage
ren van rouw over vrienden, het van
het bevrijde zuiden uit bombarderen
ran Duitse doelen in Nederland, de
luchtaanvallen op de V I's, en de fles
jenever die als beloning i-oor de
100ste neergeschoten vliegende bom
werd aangeboden.
Een tweede boeiend programma
van de VAR A-televisie was de eerste,
wel wat rommelige reportage van
Milo Anstadt ovr Joegoslavië, die
vooral een goede indruk gaf van het
samenraapsel dat dit vrij nieuwe
land eigenlijk vormt en van de po
gingen tot socialisatie van bedrijven,
waarover wij al eerder schreven.
SMARTLAPPEN
Hier tussen in Stond de show van
Johnny Hoes als co-produktie met de
BRT. Wij kunnen ons nauwelijks
voorstellen dat Hoes gelijk heeft met
zijn bewering, dat een heel groot Ne
derlands publiek heeft zitten wach
ten op dit ordinaire vertoon en
laag-bij-de-grondse liedjes, door
zwarte Lola, dikke Leo en Jeanne
van Veghel opgedist.
Voor het hoogst eenvoudige optre
den van de Heikrekels en de ijverige
musici mogen we een uitzondering
maken en wellicht keken inderdaad
velen uit maar Mary, de Zangeres
zonder naam, door Hoes „koningin
van het levenslied" genoemd.
Zij zong tussen de feestmutsen van
het Belgische publiek haar smartlap
pen met volle overgave, maar
schroomde niet, de platvloerse re
freintjes in de finale even hartelijk
mee te deunen. Haar klacht tijdens
de hofmakerij van Johnny Hoes „dat
zij nooit eerder op het scherm mocht
komen" is echter ongegrond: zij
stond vorig seizoen in het smartlap-
penprogramma van Hans Bik voor de
KRO-camera's, nog wel in haar ko-
ninginnekleed.
Maar de VARA heeft Johnny nu
zijn zin gegeven en de kijkers die
van dit genre houden, eveneens.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Wie radio
luisteraar is, kent hem: Alex van
Wayenburg, schepper en inten
sief leider van KRO's Radio
ziekenbezoek „De Zonnebloem".
Zijn luisterpubliek reikt tot ver
over de grenzen van de eigen
levensbeschouwing en zelfs tot
ver buiten de ziekenkamers
thuis en in inrichtingen.
Op 20 juni a.s. komt voor hem
het afscheid van het programma
dat hij in bijna 5000 uitzendingen
gedurende 23 jaren verzorgde,
hoewel de banden niet helemaal
worden afgebroken. Zijn 65ste
verjaardag is daaraan debet.
„Ik kwam in november 1930 bij de
KRO als omroeper," vertelt Van
Wayenburg op zijn eigen emotionele
wijze, precies zoals hij voor de mi
crofoon spreekt, „ik was toen van
1922 af journalist. Ik ben geboren in
Hor.: 1. zekere dans. 4. voorlich
ting, 7. muzieknoot. 8 bijb. figuur, 10.
godsdienst (afk). 12. eikenschors. 14.
soort, 15. Bitter vocht, 16. overblijfsel
bij verbranding. 18. katholieke ency
clopedie (aflk), 19. gezondheid (Fr). 22.
de gezamenlijke hoeveelheid, 24. ge- i
loofsheld, 25. net om patrijzen te j
vangen, 26. duivel 28. pers. voor-
naamw., 30. muzieknoot, 31. buiten- j
haven, 33. spijstafel, 35. zot, 37. deel
van een ontkenning (Fr), 38. lengte
maat, 40. spil van een wiel, 41. pet
(Vlaams), 42. deel van het gelaat.
VerL: 1. vragend voornaamw., 2.
muzieknoot, 3. iemand die treitert, 4; 1
paard, 5. meisjesnaam. 6. spoedig. 7. j
vogel, 9. viervoetig dier, 11. houtrol- j
letje. 13. vogel, 15. lijdzaam. 17. stijf,
18. helder. 0 vriend (Fr), gravu j
re. 22. voegwoord, 23. tijdrekening, j
25. zijstak Garonne. 27. bars. 29.
j aanw. voornaamw. 32. eikenschors,
j 33. scheepsvloer. 34. vreemde munt,
j 36. figuur in. het kaartspel, 38. fami- j
lielid, 39. muzieknoot.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. lans, 4. paar, 7. Ie, 8. Aa
ron, 10. e.k., 12. oog, 14. mos, 15. via,
16. en, 18. sa, 19. genet, 22. staal, 24.
Nederland, 25. regel, 26. ander, 28. er,
30. de, 31. een, 33. mak, 35. los, 37. te,
38. Demer, 40. nt, 41. koen, 42. iets.
Vert.: 1. Leo, 2. na, 3. Sam, 4. pos,
5. An, 6. rei, 7. long, 9. rok, 11. kaal,
13. genegen, 15. vaandel, 17. neder, 18.
stand, 20. ene, 21. tel, 22. sla, 23. adé,
25. roet, 27. rest, 29. dam, 32. eek, 33.
men, 34. kei, 36. ons, 38. do, 39. re.
WAKKEN De Nederlandse wiel
renner Bart Zoet heeft dinsdag in het
Belgische Wakken een profronde
over 140 kilometer gewonnen. Zoet
legde de afstand in 3 uur en 23 minu
ten af. Hij had een voorsprong van
50 meter op de Belg Mare de Block,
Bouquet werd derde op 45 seconden.
Nijmegen, mijn vader was notaris in
Beek. Na mijn schooltijd wilde ik
aan 't toneel, maar daarvan was in
die tijd natuurlijk geen sprake. Een
jaar heb ik notariaat gestudeerd,
maar daarvan kwam niets terecht.
Daarom koos ik voor de journa
listiek. Op een ogenblik begon mijn
hart naar de radio te trekken. Ik
solliciteerde bij de toenmalige voor
zitter van de KRO, pater Perquin.
Hij liet me komen op een avond.
Toen zei hij: „O, bent u mijn nieuwe
omroeper? Nou, begin maar meteen".
Er was een uitzending, een concert
onder leiding van Marinus van 't
Woudt. Zomaar in die ene oude villa.
„Daar is de microfoon", zei pater
Perquin... en toen riep ik maar om."
Dat zijn van die prachtige oude
herinneringen. Met Alex kreeg de
KRO zijn eerste echte omroeper. Tot
dan riep iedereen maar eens om,
zelfs de directeur, als het zo te pas
kwam.
„Tot aan de oorlog bleef ik omroe
per. Toen de bezetting de radio in
pikte, was er voor mij geen pro
bleem: ik viel erg ongelukkig van het
dak van mijn garage en liep een
schedelbasisfractuur op. Het was oor
log en er bestond nog geen penicilli
ne. in elk geval kreeg ik daarna een
infectie en ik tobde erg met mijn
maag, waaraan ik al geopereerd was.
Toen ik weer kon werken, was het
1945, de oorlog voorbij. Ik kon zo
beginnen bij Radio Herrijzend Ne
derland en ik wist wel, wat ik daar
graag wilde doen."
Ervaring
„Ik had het in mijn ziekte bij de
dood opgehaald en daardoor ook
meer dan ooit ervaren, wat ziekzijn
is, èn wat ziekenbezoek kan beteke
nen. Ik wilde radioziekenbezoek af
leggen, liefst iedere dag en ik kreeg
daarvoor meteen de kans bij Herrij
zend Nederland, waarin alle voorma
lige omroepen samenwerkten.
„Daardoor ik kreeg elke dag een
half uur, van 11 tot 11.30 uur
bracht ik ziekenbezoek voor alle om
roepen: maandags was het program
ma protestants getint, dinsdag katho
liek, woensdag was ik vrijzinnig pro
testants, donderdags humanistisch,
vrijdags neutraal.... en het ging best.
Maar toen de omroepen weer terug
kwamen ben ik bij de KRO gebleven
en hield daar ook op elke weekse
uitzenddag mijn ziekenbezoek..."
Hoe dat programma van Alex van
Wayenburg in elkaar zit, welke acti
viteiten aan boonwedstrijden, Sinter
klaaspakjes, jaarfeest en, in de
lè£t$t£~ja?'en,obk "Harten Vijf voor
ziekenvakanties, er traditie zijn ge
worden, behoeven we niemand te
vertellen*
Maar wat wellicht niet iedereen
weet is, dat juist in dit programma,
dat altijd levend uitgaat en zo gast
vrij is voor een keur van artiesten,
menige beroepsartiest van nu de
eerste nog amateuristische stappen
zette.
Jules de Corte speelde er vele ja
ren geleden een paar maal piano en
zei op een dag: „Ik heb een liedje
gemaakt, mag ik dat eens zingen?"
Dat was, in de Zonnebloem, het be
gin van een grote carrière.
Maar ook Corry Brokken begon er
en Maya Bouma. de musicus Tonny
Eyck, de boekbespreker Piet Oomes,
de acteur Egbert van Paridon en Jac
ques van Kollenburg. De Karsemey-
ers zaten vaak in het programma,
Joop Doderer, Eddy Christiani en Ru
van Veen, nu pianist bij Wim Kan.
Onvermoeibaar zette Alex van
Wayenburg, dan eens met assistentie,
dan weer alleen met zijn trouwe me
dewerkster Jo Eyckhoudt, zijn Radio
ziekenbezoek 23 jaren voort. Niette
min moest het programma het enige
malen weken, ja maanden zonder
Met de NCRV-televisie kunt u van
avond weer een kijkje nemen „In de
herberg" (oftewel een klein ouder
wets-gezellig Hilversums etablisse
ment), waar bekende programmame
dewerkers zoals Benedict Silberman,
Goos Kamphuis, Piet Ekel en Jan
Duiveman (die Barend de Beer zijn
stem geeft!) onder elkaar anecdotes
vertellen en ter afwisseling enige ar
tiesten optreden.
Bij deze behoren Los Maracaibo
(hier op de foto), een Noord-Spaans
kwartet, dat de hele wereld heeft
rondgereisd en nu een poosje in Ne
derland woont omdat ons ldnd zo
heerlijk centraal is gelegen in Euro
pa. Zangeres Maria del Carmen, is
„zo zonnig als Spanje zelf' en dat
belooft wat!
Het programma wordt gepresen
teerd door Lieke van Bommel, die
voor de Duitse tv als „het meisje
Marijke" Nederlandse taalles voor
beginners geeft en daarmee vooral
toeristen een genoegen doet.
Verder treden nog op het Sextet
Cheops (dat verleden jaar furore
maakte in Rodeo en de finale haal
de), alsmede Kees Vick en Geralda
Smeitink, die elk afzonderlijk komen
Verras hem op Vaderdag met een ingevulde bon voor 'n KW ART ET-vlucht!
KRO.
van Wayenburg (65): de
man na 38 trouw aan de
Hilversum I. VARA: 18.00
Nieuws. 18.16 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de WD.
18.30 Stereo: Vocaal- en
instrumentaal ensemble en
zangsolist. 18.55 Stereo: VA-
RA's Popshow. 19.30 Nieuws.
18.35 Buitenlands weelcover-
zicht. 19.45 Promenade-orkest.
20.15 Spreekt u maar
wedstrijd-programma. 20.45
Country en Western-muzlek
21.05 Klankbeeld over
Zuid-Af rika. 21.35 Interview
met Conny Stuart. 22.15
Franse chansons. 22.30 Nieuws.
22.40 SOS-berlchten. 22.45 Ac
tualiteiten. 22.55 Stereo: Klas
sieke en moderne kamermu
ziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10
Toeristische kroniek. 20.00 Con
cert: I. The New Philharmonia
Orchestra en solist: II. Ber-
lijns Filharmonisch orkest, dn
de pauze: 20.55-21.10 Klank
beeld). 22.05 Spiegel van Bel
gië. NVSH: 22.20 Sextant.
NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 X een
sprong in het duister.
23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA DRAADOM
ROEP VANAVOND
Mon beau chapeau. Calcutta.
Les citrons de Tel Aviv. Let's
face the music and dance. It's
now or never. Brazil. Mack
the knife. Many tears ago.
Sultry serenade. My Ylddlsche
Mommc. Itsy bitsy teenie
weenie. Donkey serenade.
Rêverie. Laura. Je t'aimerai.
Le bateau de Tahiti. U n'y a
plus d'après. Grenouille de
l'étang. Ballet-musette. La Ja
va-boogie. Stranger in para
dise. One kiss. Softly as In a
morning sunrise. Am I that
easy to forget. Indian love
call. Giannina mla. What eve
ry girl should know. My kinda
love. Tale of the fox. I'm be
ginning to see the light. C
Jam blues. Tlppin' In. You
look good to me. The girl
from Ipanema. D E. Time
and again. Goodbye J.D
kclcy. filmreportage. 21.45 Hier
en Nu In Latijns-Amerlka.
Illmreportage. 22.15 Avondslui-
ting. NTS: 22.20-22.25 Journaal.
België. Nederlands progr.
Kanalen: 2 en 10. 18.55 Zand
mannetje: Rick de Kikker.
19.00 Israëlisch godsdienstige
uitzending. 19.30 Jeugdtele-
vlsie. 19.55 Weerbericht. 20.00
Nieuws. 20.25 Humphrey Bog-
art-retrospectleve: Key Largo
(1948). van John Huston. 22.05
Paul Claudel: programma ge
wijd aan de Franse dichter
22.35 Nieuw-
TELEVISIE
VAVWOM»
Nederland I. NTS: 18.50 Ba
rend de Beer STER 18 56
clame. NTS: 19 00 Journaal
STER: 19.03 Reclame. NTS:
19.06 Nieuwe avonturen van de
Drie Musketiers. TV-feuille-
ton. 19.31 Persoonlijk: een se
rie kennismakingen met pro
minente staatslieden in- en
buiten Europa. STER: 19.56
Reclame. NTS: 20.00 JournaaL
STER: 20.16 Reclame. NTS:
20.20 Uitzending van de Boe
renpartij. 20.35 In kleur: De
Ijzeren maagd, speelfilm.
(Rijkskeuring: alle leeftijden).
22.10 Journaal. 22.15-22.30 Open
baar Kunstbezit.
Nederland II. NTS: 18.50 Ba
rend de Beer.wSTER: 18.56
Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
NCRV: 19.03 Alarm in de Ber
gen: Het verjaardagsgeschenk.
TV-feutlleton. 19.28 Het Neder
lands Kamerorkest. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Recla
me. NCRV: 20.20 In de her
berg. amusementsprogramma.
21.05 De Universiteit van Ber-
IIAIHO
MORGEN
Hllv.num I- ,02 m. AVRO
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek VPRO:
7 54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muzlek. <8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Stereo: Moderne muziek door
Engelse orkesten (gr.). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00-11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten. 12.00 Stereo:
Pianorecital. 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw.
12.29 Landbouwrubriek. 12.34
Lichte grammofoonmuzlek
voor oudere luisteraars. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal.
13.30 Stereo: Moderne kamer
muziek (opn.) 14.30 Programma
over Ferdinand Domela Nleu-
wenhuis. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws. 16.02 Het offer
van Helena, hoorspel. 17.10
Stereo: Koorxang. 17.30 Voor
de jeugd. 17.55 SOS-berlchten
Hilversum II. 295 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassiek en mo
dern platenprogramma. (7.30
Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Vakantietips. 8.45
Eucharistieviering in de studio.
9.15 Voor de hulsvrouw. NRU:
10.00 Wat heeft dat kind?, pe
dagogische lezing. 10.20 Muziek
uit de Barok (gr.) KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11 55 SOS-berichten. NCRV:
12.00 Stereo: Lichte grammo
foonmuzlek. 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw
12.30 Nieuws. 12.41 Actualitei
ten. 12 50 Gevarieerd program
ma. 13.30 Lichte grammofoon
muzlek. NRU: Fragmenten uit
musicals (gr.) NCRV: 14.30 Ste
reo: Altviool en klavecimbel.
15.00 Hervormde middagdlenst.
NRU: 15.30 Over hobby's en
liefhebberijen 15.50 Lezing
over jeugdmigratle. 16.00
Nieuws. 16 02 Klassieke en mo
derne kamermuziek (opn.)
16.50 Spelen met taal. 17.00 Ou
de' jazzmuziek. NCRV: 17.45
Sportactuallteiten. 18.00 Tijd
vrij voor muziek ln vrije tijd:
koorzang en harmonie-orkest.
Hilversum in. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9.00
Nieuws. 9 02 Voor de zieken.
9.30 Lichte instrumentale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Mu
ziek bij de koffie. <11.00
Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws.
12.03 De Inwoners van vrouwen-
akker praten gewoon tussen
de platen door. KRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Actualiteiten.
13.08 Knalmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Popmuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Where the action
is 16.00 Nieuws. 16.03 Pla-
tenshow. 17.00 Nieuws. 17.02
Actualiteiten. 17.07-18.00 Ver-
zoekplatenpro gramma.
Wil van Neerven (26), de nieuwe
leider van Radioziekenbezoek, die al I
een jaar is ingewerkt en vol zit met l
eigen ideeën.
zijn bezielende leiding stellen, omdat
opnieuw zeer ernstige ziekten hem
teisterden: nog twee maagoperaties
en tweemaal een zware hartaanval
brachten zijn leven enkele malen in
gevaar. Maar altijd kwam hij er
weer bovenop, altijd keerde hij in De
Zonnebloem terug, weer ervaringen
rijker en beter wetende dan wie ook,
waaraan een zieke behoefte heeft:
„Ziekte isoleert je tot op zekere
hoogte, maar dan moet je zelf leren
ontdekken, wat je steun kan geven.
Niet alleen op religieus igebied, maar
bijvoorbeeld een bepaalde tak van
kunst of een activiteit, die je ligt.
Daarop heb ik mijn programma's al
tijd trachten tc richten.
En nu is voor Alex van Wayenburg
bijna het moment gekomen om dit
levenswerk los te laten, althans wat
het maken van programma's en het
onderhouden van vriendschappen
via de microfoon betreft. Kan hij dat
opbrengen?
„Ja, niet met mijn hart. maar dat
hoeft niet. Ik krijg nu een hoofd
bestuursfunctie in de stichting De
Zonnebloem, die voortgekomen is uit
mijn programma en de zakelijke
kant van de traditionele ondernemin
gen leidt, direct ziekenbezoek be
tracht en het prachtige Harten
Vijf-werk dcet. Ik blijf dus geïnte
resseerd en werkzaam. Maar met
mijn verstand neem ik afscheid en
laat het radiowerk graag over aan
een zoveel jongere, die zijn moderne
en nieuwe ideeën aan de program
ma's geeft. Er komt verstandelijk ge
zien een tijd, dat je moet ophouden."
Overigens laat de KRO Alex van
Wayenburg ook niet voorgoed los.
Radioprogrammaleider Ben Brans,
die in 1946 door... Van Wayenburg
werd aangenomen voor het maken
van actuele reportages, zegt:
„Wij hebben dringend behoefte aan
een allround kracht, die nieuwko
mers gewoon het vak leert. Die ze
coacht en het hele bedrijf leert ken
nen. Personeelsgebrek verhindert
ons, daarvoor iemand vrij tc maken.
Maar als de heer Van Wayenburg
eerst eens wat rust heeft gehad, ho-
pen wij daarvoor op hem nog eens
een beroep tc kunnen doen. Niet
meer voor een hele dagtaak, maar
incidenteel".
En Alex van Wayenburg heeft
daarop geen nee gezegd.
Xed. 1 MS
7.06 uur De drie musketiers, feuilleton.
7.31 uur gesprek met Pompidou.
8.35 uur speelfilm (alle leeftijden) „De ijzeren
maagd".
\rd. 2 XCRV
7.03 uur serie „Alarm in de bergen".
7.28 uur Ned. Kamerorkest en violist Thomas Magyar
in het vioolconcert in d van Mendelssohn.
8.20 uur babbels en zang „In de herberg'
9.05 uur Franse reportage over de Universiteit van
Berkeley.
9.45 uur serie Latijns-Amerika: studenten, links en
minder links.
Uil vp
I VARA
8.15 uur
j 9.05 uur
9.35 uur
10.15 uur
'10.55 uur
7.10 uur
8.20 uur
10.05 uur
10.40 uur
Prysbellen naar de studio.
verhalen van Piet Kort over Zuid-Afrika.
gesprek met Conny Stuart.
Franse chansons
muziek voor kenners en liefhebbers.
Hilversum II NRU
vakantieprogramma Wegwezen
grote muziekwerken op de plaat.
Spiegel van België.
Iks,' een sprong in het duister.
113
Een dier is meerder dan een mens. daarheen ben Jk
gekomen. Mijn grootste wens is als mijn katten te zijn. Zie
haar gratie van bewegen, haar lenigheid, haar grillige natoer
en zo afgetrokken voor de mens, zo onverschilig. Ik heb
eerbied voor mijn medewerkers.
Het klonk wonderlijk en Jossie en Myra aanvaardden het
als zodanig, als de uitspraak van een wonderlijke man, maar
in Freek riep het een weerklank op en hij kreeg het gevoel,
dat hij er niet ver vanaf was de woorden van de dompteur
te beamen. Hoe, dat wist hij toen nog niet.
Myra kon Freek niet loslaten en hij van zijn kant dacht er
niet aan bij haar weg te blijven, ook al sprak hij nooit meer
met een woord over het weekend bij haar moeder en taalde
hij er niet meer naar met haar mee te gaan. Eigenlijk had
nu de vriendschap met het meisje voor Freek geen zin meer
maar toch kwam hij er niet toe haar te zeggen, dat hij met
meer komen zou. Hij nam zich voor plotseling weg te
blijven, maar haar hartelijkheid bleek toch een hechter band
dan hij wel had gedacht. Hij was er trouwens aan gewend
geraakt bij haar op haar kamer te komen en daar dan te
zitten en zich zo'n beetje te laten verwennen, zonder dat zij,
oppervlakkig vrolijk ding, ooit hem bepaald uitvroeg of zijn
gedachten trachtte te peilen.
Op een avond dat hij met haar in de schouwburg zat,
ontwaarde hij in de koningsloge zijn moeder met dokter
Wegen.
Snel boog Freek achterover, zocht zich klein te maken
achter zijn buurman. Als moeder hem zag, gaf dat weer
allerlei onverkwikkelijkheden en dan nog wel met Wegen
erbij...
Wat is er. Freek? Wie zie je?
Mijn moeder, daar, opzij in de koningsloge. Hij zit
naast haar.
Myra keek meteen, kinderlijk nieuwsgierig. Die dame
daar in het rood, met die lange snoer parels? Ik had haar
helemaal niet herkend, zeg, maar ja, ik was ook klein, hè,
toen ik haar 't laatst zag. Wat een mooie vrouw en zo'n
dame.
Het woord trof Freek. Kijk niet zo, snaauwde hij
gedempt.
Even gepikeerd trok Myra haar mond klein. Bang dat
ze ons samen ziet?
Ja natuurlijk het was meer oprecht dan beleefd,
daar krijg ik anders weer een eindeloos geduvel mee.
Het meisje bleef enkele ogenblikken zwijgen, dan hielpen
haar nieuwsgierigheid en haar losheid haar over zijn minde
re vriendelijkheid heen. Hij ziet er niet erg aangenaam
uit, dunkt me, zo bars, zo... net een slager.
Ja.
Myra keek naar haar vriend, die zo ver mogelijk op zijn
stoel achteruit geweken zat. Als je liever weg wilt...
Och nee, deed hij kortaf en onverschillig, dat geeft
nu toch niet meer. als ik opsta is het zo al mis. Mijn enige
kans is met een stok in mijn rug te blijven zitten.
Boos Freekie? Ik kan er toch niets aan doen.
Zij legde haar hand op zijn arm.
Hij trok een beetje terug. Ik zeg niet. dat je er wat aan
doen kunt. maar 't is vervloekt beroerd. Ja. en als je ze nu
maar aan blijft gapen, dan word ik boos.
Geschrokken ging ook het meisje rechtop zitten, maar zij
kon niet weerhouden dat telkens haar blik naar FTeeks
moeder dwaalde, zoals deze daar elegant met haar zwart
kanten waaier zich koelte toewuifde. Pas toen het 6tuk
begon, keerde zij zich zuchtend naar het toneel.
Meioe. is dat Freek niet?
Waar?
Daar. Zij duidde met haar waaier.
Wegen keek. Het was tusssn het eerste en tweede bedrijf,
de lichten waren juist weer aangegloeid. Het lijkt wel zo,
antwoordde hij.
En zou dat dan....?
't Zal wel. Kijk maar eens door je binocle. Nou, zo'n
lelijkerd heeft hij nu ook niet uitgezocht. Lijkt mij een lollig
licht ding.
Eleonoor kneep de lippen op elkaar. 't Kind ziet er niet
erg fijn uit, zei zij. zijn laatste woorden negerend, ik
begrijp niet hoe Freek durft zich zo met haar te laten zien.
Wegen lachte. Het licht doofde langzaam, het gordijn week
voor het tweede bedrijf.
Eleonoor kon haar aandacht er niet meer bij bepalen.
Telkens weer moest zij haar kijker richten op de plek waar
haar zoon zat met die meid. Hij had zich toen het licht op
was kennelijk weggehouden, schaamde zich natuurlijk om
door zijn moeder zo te worden gezien. Zou hij nog de
brutaliteit hebben met haar in de foyer te komen? Zou hij...?
(Wordt vervolgd)
Lappie Loep en het verdwenen standbeeld
32. Inderdaad, Lappie zag iets bewegen, maar toen hij
er resoluut op af stapte, vloog een kip kakelend op en
maakte herrie voor tien. Jonas, nog steeds op uitkijjk,
schrok ontzettend toen hij het spektakel op de hooizolder
hoorde. „Nou zullen we het hebben," zei hij vergenoegd.
„Zie je wel, een beetje verstand, wat combinatievermogen
en je bent detective...." Op dat moment versoheen Lappie
in de opening. Jonas begon tegen hem te praten, maar
Lappie zag of hoorde hem niet eens. Hij keek en tuurde
vanaf z'n hoge zitplaats naar buiten over de vlakke wei
landen. Toen wees hij nadrukkelijk in de richting van een
drietal bomen. Jonas keeik nu ook in die richting, maar zag
niets. Als de wind zo vlug liet Lappie zich langs de ladder
omlaag glijden. „Daar", riep hij, „Daar gaat ie...."!
PPER....OÉ f HGAt 06 AKKERS Itf ^AREN --
5 K-fÊROG.A - - f\L<> IK EEfJ UUR LATER
J Löekomea HAP oe KAST HM
Bontekoe
FERDNAND
-