potten OPEN BRIEF BLAD ZIJ Toetje van kokosnoot en perzikroom Gezond koken met pittige pannenset BIJ BOYMANS-VAN BEUNINGEN: van Christine dialoog ZATERDAG 8 JUNI 1968 VREEG Lena soms een nieuwe spaarpot toen de oude kapot ging? Of is de grove bruine spaarpot-met-knop een namaak van moeder Le na voor dochter Lena? Je vraagt het je af als je twee bolvormige spaarpotten naast el kaar ziet staan, beide ongeveer 150 jaar oud, beide met de naam „Lena" ingekerfd, de één met, de ander zon der knop. Voor wie was dat aardige oranje bolletje met bloempje bestemd, dat alleen geschikt is om kleine muntjes zoals halve centen of dubbeltjes in te sparenDe spaarpotten zwijgen in hun glazen vitri nes. Ze vertellen wél het ver haal van een volk, dat wist van oppotten. Onze voorvade ren en -moederen stopten hun munten in spaarpotten van drieërlei vorm. De bolvorm, de beker- of bokaalvorm en tenslotte de spaarpot in dier vorm. Merkwaardig is dat de spaar potten in de loop der tijd geen of nauwelijks veranderingen onder gingen. Van de Middeleeuwen af tot ver in de negentiende eeuw bleef de pottenbakker trouw aan de bolvorm op voet, en aan het spaarvarken dat in 1731 al is gesignaleerd, dat ook nu nog in Makkums blauw besteld kan wor den. Meisjes Veel spaarpotten dragen meisjesnamen: spaarden zij er mee voor hun uitzet? Beheerden ze het geld van man of zoon? Alweer, de aandachtige bezoeker raadt er naar. Wat deed Trijntje Cornells met de muntjes uit haar spaarpot, gedateerd 1790, of Alida goverdina van Hoorn wier naam Deze bolvorm op ronde voet bleef de pottenbakker trouw in de loop der eeuwen. Bolvormen komen zouel in de laal-Romeinse lijd, de veer tiende als de zeventiende eeuw voor. prijkt op een blauwe spaarpot met tin-email aardewerk? Ken nelijk was sparen een zeer persoonlijke bezigheid. Vele spaarpotten droegen initi alen, namen, opschriften, data. Waarschijnlijk ontvingen kinde ren een eigen spaarpot bij hun geboorte of ter gelegenheid van hun verjaardag. Waren onze voorouders zuinig met hun geld, aan de spaarpot zelf hechtten ze als voorwerp weinig waarde. De prachtige collectie van „De Spaarbank Rotterdam" ter gele genheid van haar 150-jarig jubi leum tentoongesteld In museum Boymans-van Beuningen in Rot terdam is vaak samengesteld uit... bodemvondsten. Een vondst in de gracht van Leiden, bij het baggeren in de Schelde bij Ant werpen, bodemvondsten uit Keu len en Middelburg, uit Rotter dam. Zelfs gaf de grond in Nij megen een laat Romeins bolvor mig spaarpotje prijs in het na jaar van 1951. De collectie is beperkt tot spaarpotten van aardewerk. Ver vaardigen van een goede spaar pot is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het nuttige voorwerp is geen simpel geboetseerd haantje of een eenvoudig op het draaischijf gevormde bol op voet! Het essentiële van elke spaarpot is nu eenmaal het „niets", de hol te of ruimte, waarin later de muntstukken een veilige plaats moeten krijgen. Het maken van een hol nagenoeg gesloten li chaam met een zo dun mogelijke wand was een opgave, waar me nige aankomende pottenbakker moeite mee heeft gehad. Vaak dragen spaarpotten opschriften: meisjesnamen, data, of aansporingen tot sparen. Op deze Delfts-blauue vaasvormige spaarpot met deksel uit 1738 staat: aansien doet Gedenken. Ze is helemaal uit Washing ton gekomen om Nederland se huisvrouwen voor te lich ten over een nieuwe kook- methode: de Amerikaanse Dorothy Godfrey. Ze maakt ons complimentjes over onze sappige groente die we in overvloed hebben, over onze goede manier van koken, over de zuinig heid van de Nederland se huisvrouw. Ze vindt het afschuwelijk dat ze geen woord van ons Nederlands verstaat, terwijl de aanwezi gen in de zaal vlot van En gels op Frans overswitchen als een Belgische sales-mana ger de verkoopmethode rechtstreeks aan particulie ren verdedigt. Toch blijft ze glimlachend en beleefd haar wijsheden spuien. Dorothy Godfrey is „huishoud kundig directrice" van Renaware. Rena-ware is 25 jaar geleden door een Nederlandse immigrant, Bert Zijlstra opgericht. Bert, en nu zoon Otto, verkopen roest vrijstalen pannen waarin je met heel weinig water „waterless" kunt koken. De spijzen worden op een matige vlam gezet, als ze koken vormt een ring van con- densdruppels onder de deksel een ..waterslot" zodat geen stoom meer ontsnapt De pit wordt zo Bol Spaarpot in diervorm: ecu spaar-zwaan uil de eerste helft t bodemvondst uit de Schelde. ttrtrtririrtrtrtrirtrtrtt ir it -Cr-üirirtfCrtririrCrirti Vele pottenbakkersgilden zoals bijvoorbeeld in Gouda in de ze ventiende eeuw, eisten voor de meesterproef een spaarpot in de vorm van een „bol met gleuf" op lange schacht en met ronde voet uit klei gevormd. Het zachtge- bakken aardewerk uit rood-, geel-, of witbakkende klei werd meestal met een laagje loodgla- zuur geheel of gedeeltelijk be dekt Eerst in de zeventiende eeuw komen een soort luxe-spaarpot ten. We zien ze uit Delftsblauw, vaak hebben ze een vaasvorm. de versiering vormt hetzelfde pa troon als op ander Delftsblauw aardewerk. Naast het spaar-varken zien we de spaar-zwaan. de spaar-haan, ook de kip als dier vorm. Een liggende hond op de bovenkant van een spaarpot met donkerbruin loodglazuur komt ook voor. Symbolen? Dieren die je 's zomers vetmest om 's win ters eten in de kuip te hebben. Dat van de hond kan mogelijk de trouw zijn waarmee gespaard diende te worden. Ontwerpen Tot getrouw sparen noodde ook het opschrift van een fraaie Delftsblauwe spaarvaas met deksel, waarop de spreuk: aansien doet gedenken, uit 1738. Dé tentoonstelling is ten eerste aangevuld met spaarpotten uit bruikleen van particuliere verza melaars en andere musea, ten tweede met eigentijdse ontwer pen naar aanleiding van een prijsvraag die de Spaarbank Rot terdam ter gelegenheid van haar lustrum uitschreef. Vijftig Ne derlandse pottenbakkers werden uitgenodigd ontwerpen in te stu ren. Er is een spaarpot van Etie van Rees, er zijn bizarre maaksels van Annemiek Koo- ten-Post, een vrekkig echtpaar dat een enorme spaarpot torst en daaraan bijkans bezwijkt, ver vaardigd door H H. Kamerlingh Onnes te Voorschoten. Hans de Jong maakte een grote doos met daarop een (eigen?) hand, aan weerszijden een „appeltje voor de dorst". Aad de Wit uit Moor drecht maakte een spaarpot met handen: werkende handen, van gende handen, bij elkaar schra pende handen. Lily ter Kuile zocht het in een enorme flat, de munt rolt door het trappenhuis naar beneden. Je kunt bij ieder gezin naar binnen kijken. Op de zijkanten van de flat schrijft 'Lily. Zij sparen voor hun kin deren, hun welvaart, hun dro- ■men, hun liefde, voor hun dood. Elisabeth Gerst maakte lieftal lige spaarpotten: twee vrouwtjes. Adriana Baarspul uit Landsmeer kwam met een spaarpot in de rorm van een miereneter met vijf jonge miereneters op de rug. Onze hedendaagse kunstenaars hebben allemaal fantasie op „sparen" los gelaten. Diet Wieg man uit Schiedam vervaardigde een monster, dat de illusie geeft van: eenmaal geld erin. dan er niet meer aankomen! Of vindt Diet sparen monsterachtig? Mo gelijk. want Pieter Geraedts maakte een prachtige ronden schaal in pastelkleur, je kunt het (spaar) geld er zóweer uithalen alsof hij zeggen wil: sparen is uit de tijd. Zo denkt Adriek Westenenk uit Amsterdam er óók over. Zijn in zending was de meest originele, vond de jury, en artistiek gespro ken een daad van betekenis. Zijn pot heeft namelijk geen spaar-functie. Het is een „schijn- zwanger-spaarvarken". De geld- spleet is alleen een aandui ding en laat geen geld door. Westenenk vindt dat je in deze tijd niet meer in ernst een echte bruikbare spaarpot kunt maken, „en zo kwam ik tot dat ge frustreerde, aan schijnzwanger- schap lijdend diertje". Sober laag mogelijk gedraaid en in evenveel tijd als de „normale" kookmethode pruttelt de maaltijd gaar. Voordelen Mevrouw Godfrey somt de voordelen op, maar wij weten dat de Nederlandse huisvrouw al „modern" kookt: met weinig warm water groente en aardap pelen opzetten, lager draaien zo dra het kookt en geen voedings stoffen door de gootsteen spoe len! „Kijk niet iedere keer nieuwsgierig in de pan. dan ontsnapt er stoom. Schudt de pan maar." en Dorotfcy danst vrolijk de twist voor haar kookpit. De pannen die Renaware ver koopt bestaan uit drie lagen staal, ze zijn gebombeerd dus makkelijk schoon te houden, sommige binnenpannen kunnen als deksel op de grotere pannen gezet worden, de pan kan zo tot het „topje" gevuld, de handgre pen zijn van bakeliet en de dekselknoppen ook, zodat de kookster haar handen niet hoeft te branden. Aan de pan zit een schenkrand. In de „Dutch oven", het grootste exemplaar kan, met nagenoeg geen vet, vlees aange braden worden. De pannen zijn mooi van vorm en kunnen van het gas of electrische kookplaat (ze zijn voor beide geschikt) zo op tafel, daarna in de koelkast. Cassette Maar.... welke Nederlandse huisvrouw heeft zo'n grote koel kast? Maar... de set, die zeven pannen omvat, kost 789.-. Daar bij krijg je een veertigdelige cas sette cadeau. Wil je die niet, dan biedt de zaak een klein pannetje aan met een groentemolen. Ook die niet nodig? Dan blijft er nog de tafelbakpan als „cadeau". Los se pannen zijn niet verkrijgbaar. De verkoop gaat niet via de han del maar aan particulieren zoals met Tupperware. De eerste prijs verwierf Henk Groenhuis: een mannetje dat so ber en strak van vorm is; op het lang-gerekte hoofd staat een ma ger geraamte hierdoor valt het geld in de welvarende buik. Een ingetogen werkstuk functioneel en bruikbaar en door de aard van de vorm goed reproduceer baar. Henk won er ƒ500,- mee. Vele inzendingen zijn intussen verkocht. De bekoorlijke exposi tie „Nationale spaarpotten Oud en Nieuw" is tot 30 juni aanstaande te zien. Entree een kwartjp, goed voor een rustig uurtje potten-kijken in de tuin- zaal van museum Boymans-van Beuningen. Levenslang De firma garandeert de pan nenset levenslang, er komen ver koop- of serviceadressen in de grote steden zodat de koopster een adres heeft waar ze met haar klachten heen kan. Nog iets: de pannen zijn door hun degelijke constructie vrij zwaar te hante ren. Deksels kunnen als schaal op tafel dienst doen. Als u of uw verloofde dochter zo'n set aangeboden wordt, slaap er dan nog eens een nachtje over. Nö een handtekening zit je le venslang aan de pannen, het „ca deau" en de 789.- vast. www»»»1 Dit recept kunt u als toetje gebruiken, maar als luchtige verfrissing op een warme dag. als toch niemand echt trek heeft om uitgebreid te eten. is het ook uitstekend ge schikt. Nodig is: half kopje eiwit ten, een eetlepel citroensap, wat zout, half pond suiker vijfenzeventig gram geschil ferde kokosnoot, vijfenzeven tig gram amandelen Voor de saus: een blik «acht honderd gram) perziken (schij ven). een kopje room. twee drup pels amandelextract, wat zout De oven zeer heet zetten. Ei witten, citroensap en zout door elkaar slaan, de suiker toevoegen en dit geheel stijf slaan. De geschilferde kokosnoot en aman delen er doorheen doen en het mengsel uitsmeren over een licht ingevette bakplaat. Om de rand een reepje aluminiumfolie aan brengen. zodat het niet kan verschuiven. De plaat in de oven avtten. deze uit draaien en het WWW W» WW»' mengsel laten staan totdat cu oven volkomen koud is (een nacht over laten staan is wel het beste). De saus als volgt maken: de perziken afgieten; iets minder dan de helft van de perziken fijn stampen en de rest ervan voor de garnering bewaren. De room met het zout en de amandelextract stijf slaan en hier de gestampte perziken doorheen doen. Het ge heel opdienen met de saus van room en perziken. Wij vroegen u over de voorlichting in het tv- programma over de ge boorte. Hier volgen een paar reacties: ,,'s Zondags is het niet mijn gewoonte t.v. te kijken, maar dit programma wilde ik eens zien," zegt mevrouw S. tc V. „Je kunt toch nog heel wat van zulke onderwerpen leren- veel van wat er bij verteld werd was nieuw voor mij". Op een CNV-avond kwam dit onderwerp later ter spra ke: ik was de enige die het programma gezien had. Zij hadden verwacht dat het pro gramma sensationeel zou zijn. Ik vertelde dat juist dit niet het geval was en daarom de uitzending ook zo mooi was. Een mevrouw zei: „Dat zou ik nu nooit willen zien de geboorte van een baby." Dat idee had ik ook wel eens, maar daar ben ik nu wel van teruggeko men. Ik vond het een heel goede uitzending." Mejuffrouw R. te S. is blij dat Dialoog haar de gelegen heid geeft haar mening over de bewuste tv uitzending te geven: „Ik vond het zeer schokkend en verbijsterend dat een vrouw zich in deze omstandigheden en deze hou ding aan ieder die het zien wilde vertoonde. Ik ben van mening dat wij. vrouwen van Nederland, met de meeste klem moeten protesteren te gen deze en dergelijke uitzen dingen. Het wonder van de geboorte en alles wat daarmee samen hangt wordt verlaagd tot een vulgair kijkspel. De kijkdicht heid zal ongetwijfeld zeer hoog geweest zyn, niet be vorderlijk voor onze geeste lijke volksgezondheid. Ik hoop en verwacht dat u veel gelijk luidende reacties zult krij gen." Wonder Mevrouw M. te G. zegt er dit van: „Ik heb met mijn man en een vriendin die kraamverzorgster is buitenge woon genoten van de uitzen ding. Het is niet onze gewoon te op zondag de tv aan te zet ten. maar het wonder steeds weer opnieuw te mogen bele ven, zowel bij mens als dier heeft diepe indruk op ons ge maakt. Vooral die dieren die in het wild leven. Wat is God groots als je steeds opnieuw dit leven mocht zien groeien." En Mevrouw A. te Z. zegt: „Als moeder van vier kinderen heb ik nu dankzij die uitzen ding zelf eens kunnen zien hoe een kind geboren wordt. Als het bij jezelf zo ver is, heb je het zo moeilijk dat je op dat moment niet helemaal beseft dat het geboren worden zo geweldig mooi en zo won derlijk is. Zulke stukken op de tv zijn opbouwend, daar kan men nog van leren. Ik hoop dat u dit in uw blad opneemt, dan kunnen de mensen van de tv lezen hoe er over zulke programma's ge dacht wordt." Walgelijk Maar de lieer H. te H. vond de uitzending zoals hij ge bracht werd een „Walgelijke demonstratie van hedendaagse „openheid". Dat de moeder noch de vader er blijkbaar enig bezwaar legen had dat hun intiemste zaken op deze wijze werden tentoongesteld was zonder meer aanstootge vend. En dat de recensent van een andere krant dit wel aan voelde en die van ons blad niet, vind ik zeer teleurstel lend." Mejuffrouw N. te V. vond de film mooi en duidelijk maar.... „Ik kan niet begrijpen dat een vrouw zich tot zoiets durft te lenen. Men zou kun nen zeggen dat de schaamte helemaal niet meer aanwezig is. Zelfs sommige dokters vin den het gek als ze merken dat bepaalde patiënten zich scha men. Als je dergelijke films ziet, zou je je kunnen afvra gen of je maar niet gelijk één met de natuur moet worden en dan meteen alle kleren af werpen." Beschaafd Mevrouw V. te G. zegt: „De tv uitzending die op zo bui tengewoon beschaafde en ge voelige manier de geboorte van een mensenkind liet zien (na de geboorten in de dieren wereld) vond ik prachtig. Ik was blij dit wondere gebeuren ook eens te mogen zien. Ik hoop dat veel jongeren dit ook hebben gezien." „Daar ik mijn hele leven op een boerderij gewoond heb, en zeven bevallingen heb doorge maakt, had ik geen be langstelling voor dit program ma". aldus mevrouw O. te M. ..Mijn kinderen en de oudere kinderen hebben 't program ma wel gezien, zij vonden het wel leerzaam. Zelf heb ik op de tv eeris een gedeelte van een geboorte gezien uit Ing- mar Bergmans film „Zo be gint het leven." Ik heb dit programma afgezet, omdat ik het een smartelijke vertoning vond, die veel herinneringen bij me opriep." Tot slot hierover mevrouw A. te Z. „Mijn persoonlijke re actie bij het zien van een ba rende vrouw, was er een van diepe schaamte. Ik heb zelf ook kinderen, maar ik kreeg nu het gevoel daar zelf voor Jan Rap en zijn maat te kijk te liggen. Natuurlijk is dat al les een groot mooi wonder, maar dat behoort ri^i. te ge beuren in een slaapkamer met geen andere getuigen dan de echtgenoot, arts of verloskun dige en verpleegster. Ik zal natuurlijk wel weer niet bij de tijd zijn. Tegen woordig vraag ik me als vrouw vaak af: „Heeft het nog zin jezelf redelijk fatsoen lijk aan te kleden, of doen we dat alleen voor de kou? Het schijnt erg vlot te zijn zoveel mogelijk bloot te zijn. Hoe denken de jonge mannen en echtgenoten daarover. Zijn die daar allemaal mee ingeno men?" Monopolie Nogmaals iets over de huisarts. Mevrouw G. te B. vindt dat artsen teveel een monopoliepositie hebben: „O- ver allerlei dingen kan men in ons land zijn beklag doen; juist op een terrein waar het gaat over leven en dood weet men niet waar men terecht kan. Wie weet waartoe het medisch tuchtcollege dient? Ik niet. Wie zou durven klagen? Men is, vooral op het platte land, veel te afhankelijk van zijn huisarts. De artsen zouden zelf zo'n zware verantwoordelijkheid niet alleen moeten willen dra gen. Bij de kankerbestrijding worden de symptomen gepu bliceerd. waarmee men naar de dokter moet. Waarom dan geen voorlichting over andere ziekten? Men weet dan met welke klachten men niet moet blij ven doorlopen en wanneer men moet aandringen op een briefje voor de specialist. Tot slot dit: veel artsen la ten duidelijk merken dat ze mensen die gauw klagen flauw vinden. Gevolg: menigeen verzwijgt klachten die ogenschijnlijk onbetekenend zijn. Twee mij bekende uitspraken van specialisten: „Was u maar eerder geko men" en „U had geen dag la ter moeten komen." „Tegenwoordig stuurt de dokter een patiënt eerder naar een specialist dan vroeger" is de mening van mevrouw O. tc B. „Werd je vroeger overspannen dan zei de dok ter: „Werken, werken, je moet krachten nemen om te werken en niet géven aan je zenu wen." Het was een hard ge neesmiddel, zonder nasmaak. Als je na lang vallen en op staan de oude werd, was alles vergeten. Nu gaan vele mensen naar een inrichting als ze overspannen zijn. Met voorde len misschien, maar dan dat vreselijke terugkeren tot je gewone leven. Alle genezingen zijn van onze grote Medicijn meester. maar welke weg is beter de eerste of de tweede?" LAATST reed ik langs de markt, zag plantjes van een kleur die het precies zou doen in de tuin, en kocht er vijf. Ik had niets bij me. geen tas, geen mand, en verzocht de meneer die ze mij verkocht kweker? tuinder? bloemenman? een flinke krant eromheen te slaan. „Jan, geef eens een krant erbij" riep hij tot een leuke jon gen van een jaar of 10, en Jan sprong over een tiental geraniums om by me te komen, legde een krant op de tegels en zei: „heel goede krant, de Boskoopse". Ik moest lachen, de krant was in mijn ogen zo dun. ONWILLEKEURIG denk je: ach Boskoop wat kan daar nu in de krant te zetten zijn. Het is raar, maar je voelt je als niet-Boskoopse meer bij-de-tijd, meer betrokken bij de grote we reldgebeurtenissen, maar „staan" in het volle leven en zodra die gedachte door je heen gaat weet je dat dat klinklare onzin is, want wat weet je nu meer? Het leven is werkelijk niet meer of minder de moeite waard door het wel of niet weten van: wat het Holland-Festival gaat bieden, wat op allerlei congressen wordt beweerd, wat er in een stad met meer inwoners dan Boskoop van zelfsprekend meer aan ongelukken gebeurt. Het helpt immers nt«t; heel veel weten gaat als ballast een tijdje mee en dan overboord, ZO, al fietsend met mijn Bos koopse lading in de arm. streepte ik een en ander in mijn leven door en eindigde bij een bijna niet meer deelnemen, bij een vereenvoudiging des levens: laten we een beginsel van een boom ko pen. dan een huisje, de nodige boeken erin, en rustig voortleven tot de boom schaduw geeft. Maar de volgende morgen schikten alle kranten een moord in hun lay-out en voelden we ons in Boskoop, Je ruzalem en New York weer op nieuw betrokken bij alles wat onze medemens: de mens aangaat ZO is er een menselijk af-en-aan, onvermijdelijk. Zou dat onge veer zijn wat een briefvriendin be doelde toen zij me schreef hoe meer dan genoeg ze soms had van alle dienstbetoon? „U schregf over orde, dat het voor je moet léven om orde te zijn, dat het beweeglijk leven is, absoluut. Past u dat ook toe op b.v. weldoen, van dienst zijn? Het is zo gek, eerst drijft je wat je toch noemen mag: de geest van Christus. Als ik niet meer zie hoe mensen elkaar tot hulp zijn, eikaars lasten verlichten, dan hoeft het voor mij niet meer. Als ik zelf niet steeds weer nede righeid betracht, mezelf geef, dan zie ik van mezelf eigenlijk nauwe lijks meer iets christelijks. OF het moest al zijn dat ik op den duur wat minder driftig word, maar ja, wat er dan niet is. nl. mijn driftigheid is er niet, dat kan ook niet blijken. Maar bij al mijn activiteit komt een mo ment dat ik mezelf zie praten, ge baren maken, mooie dingen be weren. mensen nalopen om ze te stimuleren, dat dodelijke moment waarop je jezelf ziet fietsen, zoals je de voorkant van je huis ziet. En 't is een vorm geworden, je moet wel doorgaan, het bouwsel mag niet omvallen. Is dat zoiets als u bedoelde, hebben we daarvoor ook dat onbestemde gevoel nodig: God helpt je erdoor? Is dat de Hei lige Geest: je overtuiging dat je God bent tegengekomen. Hem hebt ontmoet, en nu met Hem de weg loopt?" JA. dat heb je, voor zover het in enkele woorden is uit te druk- drukken, goed begrepen. Vroeger leek alles vast te liggen, maar na tuurlijk was dat niet zo, vast werd star en daarachter brak het leven zich baan, achter de voorkant van het huis krioelde het van verande ringen. Wel is het zo, meen ik, en ik weet niet of jij die ervaring ook hebt. dat vroeger de mensen die voorkant ten koste van alles wilden behouden, terwijl wij nu dikwijls de achterkant van ons ge luk willen accentueren. TKZELF heb b.v. heel dikwijls A een soort gevoel dat ieder me anders ziet dan ik ben: ik werk er zelf aan mee dat men me zo ziet, niei dat ik het erop aanleg maar het gebeurt gewoon, ik kan het niet helemaal keren. Denk je b.v. in dat je je lam en bromme rig voelt, of dat je erg aan iets twijfelt, of dat je een zo gecompli ceerd stukje mens bent op een bepaalde dag dat je je geen raad weet met jezelf. Nu komen er mensen aanwippen. Wat gebeurt er? Die mensen zien je gegaran deerd anders dan je van binnen, in je onrustige, wat wrevelige hart bent. Veins je nu? VjEE. dat is het niet. Maar men- s sen veranderen je, je toont een voorkant die je ook bent en ja, dan doe je, dan ben je zoals je niet wilt. Ook gebeurtenissen veranderen je: wat je jaren ver foeide wordt op je weg geplaatst cn het wordt je tot behoud, tot leven. Wat als dienstbetoon was versleten, wordt opnieuw in an dere vorm weer dienst. Je moet er alleen stil op wachten, want het gaat niet om dat dienstbetoon, het hóeft niet, het mag. Het is precies als in Boskoop: juist als je in Londen en Amsterdam pas leeft, blijkt bij inzien Boskoop hetzelfde leven te omvangen, moet hoog en nederig om het even onder dezelfde vergeving door. ACH, wat doet het er toe, roep je het is net zoiets als wat je al weet: mensen sterven, men sen hebben pijn, mensen moeten afscheid nemen, toch gaan altijd weer mensen van elkaar houden, elkaar helpen, willen mensen sa mengaan. De dommerds, zou je zeggen. EN dan, precies, doet het er weer toe. Dan ga je al de zoge naamde domme dingen weer doen: liefhebben, helpen. En .veer de kringloop van teleurstelling, pijn, ontzetting, wanhoop en tranen in. Maar Goddank is de Geest geen drankje. Op. dat kan niet Uit geput is geen woord in deze ca tegorie. Je hoeft er niet lang mee te doen. Het deed al iets met jou. Toen je er r - geen notie van had.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 16