Remonstranten beraden Gsv stemde niet zich over kerkgebouw over opheffing Toornvliet eigen Had Eindbedrag 28 miljoen Breuk in Tehuisgemeente typerend voor situatie Promotie ds. Str Vrije Universiteit rciys Groei naar steeds grotere verbanden Een woord voor vandaag V akantieregeliiig voor voortgezet onderwijs Huria Batakkerk zendt 11 man uit BEZWAARDEN VERDEELD Weerstand tegen Mattheuspassion in Israël Standbeeld van Wilbebnina op liet Damrak Het sendrachtig gebed heeft een gevolg. In Handelingen 1 15 lezen we: ,J£n in die dagen stond Petrus op onder de broeders Let op de woordkeus van Lucas. Hij bedoelt meer dan dat Petrus uit zijn stoel opstaat om een rede te houden. Niet voor niets staat er „in die dagen". Het opstaan van Petrus wordt in direct verband gebracht met het eendrachtig gebed". Dat laatste het gebed maakt het eerste mogelijk: het opstaan. Maar vergeet ook het slot niet. Petims staat op onder de broeders". De discipel krijgt een eigen plaats. Als hij gaat spreken gaat hij voor hen niet alleen tot hen spreken. Er is geen discussie na zijn toespraak. Hij vertolkt al hun ge dachten. Na zijn toespraak wordt alleen het ..amen", zo zij het, gehoord. Uit de zekerheid van het geloof wordt het eendrachtig gebed geboren en uit dit eendrachtig gebed de eendrachtige beslis sing. Neem daarentegen de kerk zoals die vandaag is. In deze kerk zijn vleugels, die verharden zich tot modaliteiten, die ver stenen tot partijen. En wie opstaat om te spreken wordt tegen gesproken. Wat .is de diepste achtergrond. Gebrek aan gebed. Nog meer, gebrek aan geloofszekerheid waaruit het gebed wordt geboren. De oplossing is daarom niet: ..meer biddenmaar allereerst Christus opnieuw als de levende Heer ontdekken. We lezen vandaag: Efeze 1 1-14. We lezen morgen: Efeze 1 15-23. ZATERDAG 25 MEI 1961 (Van onze kerkredactie) LEIDEN In artikel 187 van de kerkorde van de Remon strantse Broederschap staat, dat elke gemeente tenminste over één kerkgebouw zal beschikken. In hoeverre is dat vandaag nog haalbaar? Is een eigen kerkgebouw nog noodzakelijk als „gezicht" van de gemeente naar buiten? Het kerkgebouw is het voor naamste onderwerp van bespreking op de algemene vergadering van de Remonstrantse Broederschap. die gisteren en vandaag in de Stadsge hoorzaal te Leiden gehouden wordt. Waren het gisteren de zakelijke pun ten van de agenda, die aan de orde kwamen, vandaag stonden drie nota's nieuwing van de kerk waarschuwt de nota er voor, dat dit niet ten koste mag gaan van andere activiteiten, zo als vormingswerk. kadertraining, jeugdwerk of uitbreiding van het aantal predikantsplaatsen. Is het toch mogelijk, dan doet de nota enkele suggesties, om het kerkgebouw beter te exploiteren (zoals: schakel de bur- kerkgebouwen de eerste plaats In nam. Het grootste deel van de re monstrantse gemeenten blijkt voor de vraag te staan, hoe het kerkge bouw van de gemeente bewaard moet blijven voor de toekomst, welke functie het kan hebben en wat er moet gebeuren, als de gemeente het kerkgebouw niet meer kan onderhou den. aldus de nota. In geval van restauratie of ver- Ziekte en genezing in O.T. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Ds. Th. Struys, gereformeerd zieken huispredikant in de hoofdstad, is aan de Vrije Universiteit gepro moveerd tot doctor in de theolo gie. Zijn proefschrift was geti teld „Ziekte en genezing in het Oude Testament" Als promotor trad op prof. dr. H. N. Ridder bos.- De dissertatie van dr. Struys Is een lijvig boekwerk geworden. Bij Kok Kampen kwam het van de pers. Hij heeft zich speciaal bezig gehouden met de Psalmen en het boek Job. Enkele van zijn conclusies zijn: Het spreken van het Oude Testament over ziekte en genezing is sterk be paald door een „diesseitige" levenso riëntatie. De relatie van ziekte tot zonde is blijkens het Oude Testament te ge compliceerd. dan dat- ze zonder rpeer als een relatie van straf kan worden gekarakteriseerd. Wanneer het Oude Testament hel hart, de ingewanden, de nieren en andere organen betrekt in de beschrijving van gevoelsbelevingen worden bedoelde organen daardoor niet aangeduid als ..zetels van bet gevoelsleven", maar komt tot uit drukking de invloed van psychische factoren op de lichamelijke gesteld heid. Het boek Job bedoelt niet te ont kennen, dat er een relatie is tussen rechtvaardigheid en voorspoed, zonde en onheil, maar wil laten zien. dat deze relatie een regel is. die door Jhwh gehanteerd wordt, waarbij Hij zich door de mens niet laat nareke nen. Enkele van de verdere stellingen, die dr. Struys aan zijn proefschrift toevoegde, luiden: Waarheid De kwestie van „de waarheid aan het ziekbed" beschouwe men niet zo zeer vanuit het negende geboed (Ex. 20.16) alswel vanuit het zesde gebod (Ex. 20,13) en men henadere haar vooral vanuit het gebod der liefde (Rom. 13,10). Eén eenzijdige kwalificatie van het Pinksterfeest als „Zendingsfeest" kan leiden tot enerzijds een veronachtza ming van de andere aspecten van het werk van de Heilige Geest, anderzijds een versmalling van het roepings besef van de kerk in deze tyd. Bij verwijzing naar een specialist late de huisarts zich niet slechts lei den door de medische bekwaamheid van eerstgenoemde, maar ook door het feit. dat er een nieuwe inter menselijke vertrouwensrelatie dient te ontstaan. Thijs Struys werd 13 november 1923 te Rotterdam geboren. Hij stu deerde aan de Vrije Universiteit. Op 8 februari 1948 werd hij predikant in Diever. In 1951 vertrok hij naar Drie bergen en in 1956 deed hij zijn intre- Amsterdam. Bij zijn promotie fungeerden twee broers, drs. W. Struys, verbonden aan Den Alerdinck te Heino en drs. J. H. Struys. arts te Rotterdam, als para nimfen. op het program, waarvan die over de eerlijke gemeente in, om contacten te leggen met verenigingen of instellin gen. die ruimten willen huren). Het probleem krijgt weer een nieu we dimensie erbij, als een naburig kerkgebouw van een andere gemeen te de desbetreffende kerkeraad voor eenzelfde probleem stelt. Daarom pleit de nota voor breed beraad, voordat definitief nieuwe voorzieningen worden getroffen: in de plaatselijke raad van kerken of alleen tussen kleine kerken, die voor hetzelfde probleem zitten. Als één ge meente dit probleem op tafel legt, kan het als een kettingreactie wer ken. Misschien dat in dit beraad al vrij spoedig een oplossing gevonden wordt. Anders verdient het aanbeve ling, om ook in andere kringen rond te zien naar een partner: kruisvere nigingen, consultatiebureaus, biblio theken. volksuniversiteit, het Nut. Kerken in scholen en wijkgebouwen zijn vrij veel voorkomend. Er zijn ook voorbeelden, waar met de bouw van dergelijke gebouwen a] rekening is gehouden met de mogelijkheid van kerkdiensten. De vraag wordt gesteld, of het kerkgebouw aan de buitenkant als kerk te herkennen moet zijn. Het is natuurlijk niet onbelangrijk hoe het gebouw er uitziet. De buitenkant kan neutraal zijn, maar kan ook het stempel dragen van de service, die vanuit het gebouw geschiedt. De ker ken, die hier diensten gaan houden, kunnen zich dan afvragen, of de rela- tip tot deze service uitsluitend zake lijk zal zijn. In de nota over samenwerking (Van onze kerkredactie) BLOEMENDAAL Rond radio- Bloemendaal is het derde blad on^fean. Het „comité ter behartiging van de belangen van de radioge meente en van de radiopredikant ds. G. Toornvliet" heeft bekend gemaakt, dat het zich genoodzaakt ziet een ei gen blad uit te geven, waarin ds. Toornvliet zijn gesprekken met de luisteraars kan voortzetten en waarin het comité zijn plannen kan voorleg gen en vragen kan beantwoorden Gelijk bekend, was het oorspronke lijk ene blad van radio-Bloemendaal per 1 januari al gesplitst. Het blad „Kerk zonder Grenzen" kwam onder auspiciën van deputaten radio-evan gelisatie van Noord-Holland, terwijl de kerk van Bloemendaal voortaan een eigen contactblad uitgaf „Radio- Kerk-Bloemendaal". Het comité is verder van plan, zo veel mogelijk bijeenkomsten te orga niseren, waar ds. Toornvliet en de radiogemeente elkaar kunnen ont moeten. Gedacht wordt aan Haarlem, Amsterdam. Leiden, Den Helder en Hilversum. Het comité maakt melding van ,;een stroom van ontroerende brieven en telegrammen" en zegt verder van het besluit tot ontslag van ds. ToornVliet: „Het is duidelijk gebleken, dat men van het bestaan van een radioge meente niet wil weten en dat men het werk, zoals dit door ds. Toorn vliet gedaan wordt, niet wenst. Men heeft een streep door zijn levenswerk gehaald. Door de besluiten van de synode is gebleken, dat de kerk haar deuren dicht houdt voor de wereld. God echter is bezig deze deuren vol ledig open te stoten en wij willen daartoe gehoorzaam in zijn dienst staan." Ds. Toornvliet zal, gelijk bekend, zijn zaak aanhangig maken op de ge nerale synode. I wordt de verwachting uitgesproken, I dat er plaatselijk vele oecumenische j activiteiten te verwachten zijn. De I Remonstrantse Broederschap kan de- ze plaatselijke initiatieven, die ieder onderling weer geheel verschillend kunnen zijn, waarderen vanuit een congregationalistisch gezichtspunt. De samenwerking behoeft niet van boven af te komen, maar kan ook van onder op komen. De suggestie wordt gedaan, dat de broederschap een open werkorde of open kerkorde kan aanbieden, om plaatselijke sa menwerkingsstructuren te regelen. De verschillende samenwerkingsvor men zouden daarin naast elkaar gete kend kunnen worden met de juri dische. financiële, organisatorische vraagstukken. Tevens de vraag, hoe contact met de landelijke organen behouden kan blijven. Misschien kunnen er bilaterale of multilaterale overeenkomsten tussen kerken gesloten worden, waardoor plaatselijke samenwerkingsvormen gestimuleerd worden. Doe-groepen De nota pleit er voor. dat de „func tionele" groepen (zoals vor mingswerk. studentenwerk, jeugd werk, industriepastoraat) in de oecu menische organisaties niet tegenover de eigenlijke kerkgenootschappen in de verdrukking komen. Juist uit de aandacht voor deze „doe-groenen" moet blijken, dat de oecumeni?<fie samenwerking er niet een is uit ar moede. In de derde nota worden aanbeve lingen gedaan inzake vormingswerk, maatschappelijk, jeugdwerk en inci dentele taken voor plaatselijke ge meenten. LONDEN 200 studenten van de universiteit van Norwich hebben gistermiddag een betoging gehouden tijdens een bezoek van koningin Eli zabeth. Zij protesteerden tegen de naar hun mening overdreven uitga ven die gemaakt waren ter geleeen heid van het koninklijk bezoek. Een kleine groep tegen-demonstranten ontplooide spandoeken met de woor den: „neen tegen anarchie, ja tegen monarchie". (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Over het voor waardelijk besluit betreffen de het al dan niet voortbestaan van het Gereformeerd School Verband (GSV) kon gisteren op de algemene vergadering niet worden gestemd om de eenvoudige reden, dat het vol doende aantal stemgerechtig den er niet was. Slechts 102 waren er van het benodigde aantal van 792. Dit laatste ge tal is driekwart van het totaal aantal stemgerechtigden. Daarom is voor woensdag 5 juni 's middags om drie uur in het Jaarbeursrestaurant een buitengewo ne algemene vergadering uitgeschre ven. Voorwaarde tot ontbinding van het GSV is dan. dat twee derde van het aantal aanwezige stemgerechtig den voor ontbinding stemt. Ds. W. de Graaf uit Zaltbommel memoreerde dat de vereniging voor Christelijk Nationaal School ver- C. Egas voor hervormde diakenen AMERSFOORT Wij groeien steeds meer toe naar een samenleving, die weinig ruimte zal bieden voor een leven in de eigen vertrouwe- lijke kring. De jongere gene raties zien zich geplaatst voor allerlei actuele vraagstukken, zoals oorlog en vrede, rassen discriminatie. ontwikkelings hulp, automatisering, bureau cratie en ontmenselijking van de samenleving. Aldus oud-staatssecretaris C. Egas op de goedbezochte veertigste zomer- DEN' HAAG Voor de rijksscho len voor voortgezet onderwijs zal de herfstvakantie worden vervroegd KerTtvaka^tiV'^erint^Mterdag conferentie van hervormde diakenen, i êen èigenïnbreng vereisen. De Kerstvakantie begint zaterdag ^ctPrPn vanHaatr on het Evert r>„ worden in bredere verbanden. Dit zal ook voor de jongeren iets betekenen ten aanzien van de meest fundamen tele noden. Van het diakonaat wordt verwacht, dat het actueel en bij de tijd is. In het vervolg van deze conferentie werd gediscussieerd over vragen rond de schaalvergroting, die zowel functionele, geografische als le vensbeschouwelijke aspecten heeft, niet een vlucht zijn uit de eigen ver antwoordelijkheid, maar doet een ap pel op de diepste motieven, die het diakonaat drijven. Zowel in het maatschappelijk werk. de gezinsver zorging. het gehandicaptenwerk en de bejaardenzorg staan wij voor beslissingen, die een vooruitzien en voor 25 december en duurt 17 dagen, zodat de leerlingen weer op dinsdag naar school moeten. De Paasvakantie duurt elf dagen. Valt eerste Paasdag voor of op 9 i april, dan is de eerste vakantiedag j Goede Vrijdag. Valt Pasen later, dan 'begint de vakantie op zaterdag voor de Stille Week. De Pinkstervakantie omvat de za- terdag voor en de dinsdag na Pinksteren. De zomervakantie vangt aan op za- I terdag. na de laatste vrijdag in juni en duurt acht weken. Op maandag na die vakantie begint het nieuwe schooljaar. Hierop komt de vakantieregeling in hoofdzaak neer, die staatssecretaris mr. J. H. Grosheide van onderwijs en wetenschappen mede namens de mi nister van landbouw heeft getroffen. De regering gaat in per 1 september van dit jaar. Voor de zomervakantie geldt deze regeling ook voor de ge meentelijke en bijzondere scholen voor voortgezet onderwijs. Er zijn een paar uitzonderingen. Daartoe behoort., dat de herfstva kantie dit jaar. oog niet vervroegd is voor de rijksscholen voor VOW, HA VP. MAVO en onderwijzersoplei ding. Voor deze instellingen is vast gesteld de week. waarin 1 november valt I die gisteren en vandaag op het Evert Kupersoord gehouden is. De vragen betreffende technologie, bureaucratie, ontmenselijking, gebrek j aan persoonlijke inspraak en verant- j woordelijkheid, tendenties tot ge- weid. discriminatie van rassen en groepen, onzekerheid over waarden I en normen zijn zo gebonden aan de j gemeenschap als geheel, dat zij nati- j onaal en interkerkelijk bepaald zijn binnen de Nederlandse situatie. Dat neemt niet weg. dat deze vragen een j antwoord behoeven, ook op lokaal ni veau. zij het dat wij de grotere ver banden in het oog moeten houden, aldus de heer Egas. De overheid voelt zich steeds meer verantwoordelijk voor allerlei inci dentele noden van de burgers. Zij bevordert de volksgezondheid en het maatschappelijk welzijn. Hierdoor wordt de aandacht van het diakonaat steeds meer gericht op de fundamen tele noden, die het moeilijkst te ver zachten of te verhelpen zijn. Het kerkelijk denken wordt meer hori zontaal op de wereld gericht in socia le verbanden van grotere omvang. De heer Egas noemde de behoefte aan religieuze geborgenheid alge meen menselijk. Aan de boodschap van Christus zal zonder kerkelijke haarkloverij vorm gegeven moeten De andere sprekers op deze confe rentie waren drs. P. A. C. Douwes. directeur hervormd maatschappelijk werk in Groningen en ds. L. Alons. algemeen secretaris van de generale diakonale raad over respectievelijk schaalvergroting en schaalverkleining in het diakonaat. DJAKARTA De Huria Kristen Batak Protestantse Kerk in Sumatra heeft besloten elf missionaire predi kanten uit te zenden naar andere de len van Sumatra en zelfs buiten In donesië. Deze kerk heeft de laatste jaren een ongelooflijk snelle groei doorge maakt. Zij zendt nu zes mensen uit als evangelist ten dienste van de Karo Batak Kerk. Een gaat de Nias-kerk helpen bij de opleiding van godsdienstonderwijzers. Weer een an der gaat werken onder moslim-arbei ders in Noord-Sumatra. Verder zal er een predikant van deze kerk worden uitgezonden naar de Sengois in Maleisië, terwijl er dan nog twee beschikbaar zijn voor ande re kerken in Zuidoost-Azië. GRONINGEN De „Te huisgemeente" rond de afge zette vrijgemaakte predikant ds. A. van der Ziel is uiteen gevallen. Circa honderd men sen hebben afgelopen zondag apart kerk gehouden. Zij zijn het er niet mee eens, dat de Tehuisgemeente via een „fe deratief verband" aanstuurt op samensmelting met de Gereformeerde Kerken. Voor hen preekten kandidaat H. Kiezenbrink van Wapenveld en ds. H. van Ommen van Zaandam. De Tehuisgemeente ontstond in 1965, toen ds. Van der Ziel als predi kant van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Groningen-Zuid werd afgezet, omdat hij tegen de zin van zijn kerkeraad samensprekingen had gevoerd met de gereformeerde kerk. Ongeveer zeshonderd geïneen- teleden vroegen ds. Van der Ziel met zijn dienstwerk voort te gaan. Zo ontstond een gemeente, die naar de vergaderplaats waar men sa menkwam. al gauw Tehuisgemeente genoemd werd. Poeingen tot herstel van de breuk mislukten. Tegelijk begonnen eind 1966 sa- mensDrekingen met de Groningse gereformeerde kerken, die op 1 juni 1967 resulteerden in een ge- meenschappeliike verklaring van verzoening. In november maakten zich echter zes ambtsdragers van de Tehuisgemeente in een eezamenliike brief los van deze verklaring, die ze eerder aanvaard hadden. Meerdere Tehuismensen wilden geen samen gaan met de Gereformeerde Kerken Intussen werden de samenspre kingen voortgezet. Van de ziide van de Tehuisgemeente werd toen een federatief verband voorgesteld. Dit was voor de gereformeerden aan vaardbaar. al werd van hun kant wel gesteld, dat zo'n verband niet iarenlang gerekt zou kunnen wor den Op enkele details na (zoals de frekwentie van de kanselruil) was de„p federatie er door. Nu de minderheid in de Tehuisge meente toeh niet akkoord kan gaan met deze onlossins. is het te ver wachten. dat er van het federatief verband niets meer zal komen, door dat de meerderheid zieh spoedig met de gereformeerde kerken zal vereni gen. Katalysator Deze ontwikkeling in de Tehuisge meente is van grote betekenis. De ..zaak-ds. Van der Ziel" immers functioneerde de afgelopen iaren steeds als een katalvsator van het conflict in de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) Meerdere predi kanten plachten demonstratief te preken in de Tehuisgemeente, ter wijl zij ook ds. Van der Ziel op hun eigen kansel lieten voorgaan, om te laten merken, dat zij zijn afzetting niet erkenden. Een stroomversnelling trad eind 19RR op. toen 25 vriigemaakten (Van onze kerkredactie) waaronder 19 predikanten, op Her vormingsdag een Open Brief aan de Tehuisgemeente schreven als betui ging van solidariteit. Zij keerden zich daarin tegen wat zij de „vrij makingsideologie" van prof. J. Kamphuis c.s. noemden, maar waarschuwden de Tehuisgemeente tegelijk (we zeggen het nu met ei gen woorden) om niet te haastig met de Gereformeerde Kerken in zee te gaan. gezien de ontwikkeling daar (oecumene, Schriftgezag, kerkorde). De „riching-Kamphuis" las in de ze brief, dat de ondertekenaars de belijdenis disputabel stelden. Prof. Kamphuis eiste van de kerkeraden. dat deze predikanten als „kwade herders" zouden worden behandeld. In gemeenten, waar de kerkeraden hier geen gevolg aan gaven, riep hij de mensen op „achter" de ontrouwe kerkeraden vandaan". Dit gaf een sneeuwbaleffect, want ook degenen, die aan de Open Brief part noch deel hadden, maar de gemeenschap met de ondertekenaars niet wilden verbreken, werden vervolgens als „kwade herders" beschouwd. Dit al les ging gepaard met een trieste reeks plaatselijke scheuringen, soms zelfs meerdere in één gemeente, en veel misère in classes en synoden. BegriiDeliik. dat de ontwikkeling van de Tehuisgemeente bii deze be zwaarde vriieemaakten niet in goe de aarde valt. In hun blad ..Op bouw" schreef de Kamper oredikant ds. G. Visèe vorige week in een soort nieuwe Open Brief aan ds Van der Ziel c.s.: „Daarvoor hebben wij u niet geholpen!" Velen lijden nu. „omdat zij u in woord en daad de rechterhand der gemeenschap gereikt hebben. Zij hebben u niet in de steek gelaten in uw nood. Ze mogen er toch op reke nen. dat u hèn niet in de steek laat. nu zij ïn nood ziin om u! Rliift de gemeenschap bewaren met die vrij gemaakte kerken, die mèt u en gro tendeels om u in nood en moeite eeraakten." Verdeeld Intussen is het kamp van de be zwaarde vrijgemaakten meer ver deeld dan ooit. Sommigen stappen direct over naar de Gereformeerde Kerken. zoals recentelijk de Amsterdamse nrerhkanfen J. P. van der Stoel en P. Wulffraat en hun Oeestgeester collega drs. R. Brands (allen merkwaardigerwijs Open-Briefondertekenaars). Anderen doen dezelfde stap. maar od meer geleidelijker wijze, zoals ds. Van der Ziel. Sommigen denken in de richting van een eigen kerkverband, dat dar met andere kerken een federatief verband zou kunnen aangaan (onge veer la Groningen). Weer anderen zien de kerkorganisaties als de wor tel van alle kwaad en iiveren voor de vorming van vriie kerken a la Wolvega en Riisbergen. Hun voor man is mr. W. C. van Zwieten. hoofdredacteur van het blad Con tact. Maar de meeste bezwaarde vrijge maakten verwerpen al deze moge lijkheden. Zij blijven zich in hart en nieren vrijgemaakt voelen, al kun nen zij prof. Kamphuis in zijn abso lutisme niet volgen. Zij hopen, dat zij hun plaats binnen het kerkver band zullen-kunnen behouden of. te rugkrijgen. Een paar maanden geleden scheen daarvoor een mogelijkheid te ko men, toen dr. C. Trimp, medestan der van prof. Kamnhuis een „be ding" voorstelde. Maar doordat dr. R. H. Bremmer er wat al te gretig op inging, krabbelde dr. Trimn haastig terug en verdween dit perspectief weer even snel als het gekomen was. Sluiten De meerderheid is op het ogenblik hard bezig de gelederen te sluiten In de weerbarstige ressorten Alk maar en Haarlem zijn nieuwe classes gesticht (het middel, dat vo rig jaar reeds in Noord-Brabant met succes werd toegepast). Amsterdam volgt binnenkort. In de kerk van Utrecht-Centrum is de breuk een feit geworden. Woensdag 5 juni moet een buitengewone svnode van de Overijsselse kerken over de situ atie in Kamnen beslissen. Maar het is moeilijk in te zien hoe dit sluiten van de gelederen ge realiseerd kan worden, zolang de consensus ontbreekt over de vraag waar de grens exact moet liggen Anderziids zijn ook de bezwaarden allerminst eensgezind over de te volgen gedragslijn. Een voorbeeld van de ingewikkel de situatie is de positie van de Haarlemse predikant ds. F. van Deursen. Op enkele gemeenteverga deringen lichtte hij ziin gemeente voor over de situatie (in druk verschenen bii Wesdi'k en Liebeek te Barepdrecht) Daarbii deed hij naar twee kanten kritiek horen De ODen-Briefschriivers verweet hij oppervlakkigheid in hun analvse van de kerkeliike situatie en sa- mensDreking met de Gereformeerde Kerken wees hii af. Maar teeelnk waarschuwde hij voor het ker- kistisch perfectionisme van de bestrijders van de Open Brief. Hel gevolg was enerzlids een scheuring in zijn gemeente: aanhan gers van prof. Kamnhuis scheidden zich van hem af. En tegellik wordt ds. Van Deursen door het blad van de Tehuisgemeente IrerkeUilrp hoog moed en zondig isolationisme ver weten. Een spoedig einde van deze tragische ontwikkeling is men seliikerwijs gesproken nie* te verwachten, al blijven vele vrijgemaakten hopen op de doorbraak van een rreuwr visie, sterk genoeg om de een heid te herstellen. (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM Orthodoxe joden hebben In Jeruzalem en in Tel Aviv uitvoeringen van de Mattheuspassion verstoord. Bachs schepping werd dit jaar voor het eerst in Israël ten gehore ge bracht. De uitvoering, tijdens het muziekfestival in Aboe Gosj, verliep ongestoord en de muziekrecensènten roemden de Nederlandse solisten Ma rianne Dielemann, Arjan Blanken en Herman Schey, die gastrollen vervul den. Burgemeester Teddy Koliek van Jeruzalem heeft het ontreden van de rustverstoorders, leerlingen van tal moedscholen. een erfenis genoemd van de joodse mentaliteit in de verstrooiing. „Ik onderga de Mat theuspassion op ongeveer gelijke wij ze als muziek uit India." band (CNS) in haar jaarvergadering van 11 april met één stem tegen een beslissing in de zin van opheffing heeft genomen. De vereniging voor Christelijk Volksonderwijs (CVO) ziet zich op haar jaarvergadering op 31 mei voor eenzelfde beslissing ge plaatst. „Gezien de reeds gebleken bereid heid daar ons met CNS samen te gaan valt aan te nemen dat die beslissing ook door CVO zal worden genomen", meende de voorzitter. Bij samengaan in één vereniging staat vast, 1. dat de Heilige Schrift volgens de belijdenis van de Refor matie het uitgangspunt is: 2. het ge loof in Jezus Christus als Gods Zoon en zaligmaker de band is die samen bindt; 3. de gereformeerde belijders en de gereformeerde scholen zichzelf blijven; 4. de behartiging van de be langen van de christelijke scholen als scholen van de bijbel als hoogste doel wordt gezien en 5. openheid en vertrouwen ons vergezellen. Meewerken „De commissie van uitvoering van oordeel dat we van harte en met inzet van geheel onze kracht moeten gaan meewerken aan de oprichting van de ene nieuwe organisatie. Dit zal alleen kunnen als we bereid zijn onze huidige vereniging te ontbinden, zo- dra de nieuwe is opgericht. De com- m'ssie doet een dringend beroep op u allen om in deze richting uw volle J medewerking te geven." Een drietal sprekers wierp princi piële bezwaren op tegen opheffing. Drs. T. van Veen uit Utrecht, lid van de commissie van uitvoering ant woordde echter, dat voorstanders net zo goed principieel denken als te genstanders. Prof. dr. B. J. Oosterhoff uit Apel doorn voegde daaraan toe, dat er christelijke scholen zijn, die waar achtig niet minder christelijk ziin dan gereformeerde scholen. Juist in de toekomst is het isolement een ge vaar voor het christelijk onderwijs. I Kom over de Brug (Van onze kerkredactie) Een computor heeft uitgere kend hoeveel er precies gegeven is voor Kom over de Brug. Het juiste eindbedrag blijkt 28.100.000 gulden te zijn. Dit is nog ruim een miljoen meer dan de organi satoren dachten een week na de actie. Ongeveer 10 miljoen gulden zou ir termijnen betaald worden. Van da bedrag is nu reeds de helft binnen, Recordhouder van toezeggingen is iemand die in veertig termijnen wilde betalen. Iedere termijn betaalt hij 120.—. Van de 140 projecten hebben 43 reeds al het beloofde geld ontvangen. Van 33 projecten is de eerste termijn betaald. De eerste uitbetaling van nog 42 projecten kan ieder ogenblik ge schieden. Het kostenpercentage van de actie ligt beneden de vijf procent. AMSTERDAM Het standbeeld van wijlen koningin Wilhelmina zal t.z.t. geplaatst kunnen worden od de plaats op het Damrak, waar thans het noodgebouw van C en A staat B. en W hebben dit toegezegd aan het werkcomité dat de totstandkoming van dit standbeeld voorbereidt. Onder de burgerij en de zakenwe reld van Amsterdam is inmiddels een aeldïri-»ompU»-o<;actie begonnen. Amsterdamse beeldhouwster The- resia van der Pant f43) ontving op dracht het beeld te vervaardigen Voorlopig gaan haar gedachten uit naar een bronzen beeld van 3 meter hoog. geplaatst op een flinke sokkel. ATHENE De Griekse rechter Socratis Srcratidis die destijds de 7aak-Asoida heeft onderzocht, is zon der opgave van redenen ontslagen. Aspida het schildwas de code naam voor een geheime organisatie in het leger die zich ten doel zou hebben gesteld de macht over te ne men en de monarchie af te schaffen. Het aan het licht komen van deze zaak leidde i n juli 1965 tot een ernstige politieke crisis in Grieken land NED. HERV. KERK Beroepen te Krimpen a.d. Lek (toez.): H. Binnenkamp te Vriezen- veen. Bedankt voor Groot-Ammers: J. T. Cazander te Scherpenzeel. GEREF. KERKEN Paeparatoir geëxamineerd de kan didaten W. A. van den Berg, Juliana- laan 8, Sassenheim; A. Hansen. Les- turgeonstraat 20. Assen: H. R. Plomp, Westlandgracht 183 IV. Amsterdam: J F Put. Paulus Potterlaan 20. Soestdijk: B H Rootmensen, a/b Odyssee. Jachthavenweg steiger 7. Amsterdam: C van de Velde. Van Kinsbergenstraat 18. Amsterdam; A. Wilschut. Lumeystraai 24 TV, Amsterdam: W Wvbenga. Mesdag straat 19. Assen GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Rotterdam-West. te Groot-Ammers en te Vriezeveen: J. de Groot, kand. te Veenendaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2