Suriname-zending viert
175-jarig bestaan
Geref ormeerde
wereld"
is er nooit geweest
Nog veel bejaarden
armoede
op
rand
Niet te snel besluiten tot
ontbinding van Kamers
Een noord voor vandaag
PIONIERS
VAN
OECUMENE
Straks half jaar goedkoop reizen
Uw probleem
is het
onze...
Algemene Bank Nederland
55
HOGESCHOOLDAG IN
KAMPEN
Anders gebrek aan eerbied voor kiezers
Ds. A. J. Radder
ARPsec-retaris
gepromoveerd
Drs. Combrink
gepromoveerd
overleden
Vrijmaking in
Heemstede
BERQEPiMGSWËRK
In Johannes 21 keert de evangelist terug tot het verhaal van
Lucas, waarin de discipelen van achter hun netten werden
weggeroepen (lees Lucas 5 1-11 maar). Toen gaven zij alles
op om Christus te volgen. Vanaf dat ogenblik zorgde de Heer
voor hen.
Nu is de Heer opgestaan. Hij is niet meer dag in dag uit licha
melijk aanwezig. En Petrus keert terug naar zijn oude beroep.
Hij moet immers voor zichzelf en voor zijn gezin zorgen.
En net als die nacht in Lucas, eer ze de rabbi volgden vangen
ze niets. Ze werken tevergeefs. Daar ligt een waarschuwing
in. Wie eenmaal de Here Jezus gekend heeft kan zijn leven
niet meer in eigen handen nemen. Christus heeft beloofd voor
ons te zorgen. Hij wil verantwoordelijk zijn voor ons leven.
Wie dan van Zijn weg zich afkeert, zal in het niets terecht
komen.
De opgestane Heiland wil ons even zeer nabij zijn als Hij de
twaalf discipelen nabij was. De grote zekerheid van de chris
ten is „Hij zorgt voor mij." Maar dan moeten wij Zijn aanwe
zigheid erkennen. Daarom lezen we in de brieven van Jo
hannes zo vaak: Blijf in Hem. Als Petrus zijn eigen weg gaat,
vangt hij niets. Als hij naar de Here Jezus luistert is zijn net
vol, overvol. Dat geldt ook nu nog voor ons.
We lezen vandaag: I Koningen 13 11-22.
(Van c
kerkrcdactie)
ZEIST Het oudste zendings
genootschap van Nederland, de
Suriname-zending van de Evan
gelische Broedergemeente, viert
zaterdag zijn 175-jarig jubileum.
De oorsprong van de Evangelische
Broedergemeente ligt dan honderd
jaar voor de Reformatie in de bewe
ging van Johannes Huss in Bohe-
men-Moravië. Na eeuwen van strijd
en vervolging komt in 1722 een groep
vluchtelingen op het landgoed van de
graaf von Zinzendorf in Saksen te
recht. Zij vestigen daar een ge
meenschap, die ze Hernhut (onder
des Heren hoede) noemen. De graaf
raakt zo onder de indruk van hun
geschiedenis en bijbels getuigenis, dat
hij hun geestelijke leider wordt. Het
zendingswerk wordt ter hand geno
men.
In 1738 stichtten de Hernhutters
bij IJsselstein (Utrecht) een pleister
plaats voor de overzee trekkende en
Telefoonnummer
voor bejaarden?
URK Veel oudere mensen
vooral de thuiswonende bejaarden
zouden veel meer rust hebben als er
in iedere gemeente een vast telefoon
nummer is dat ze kunnen draaien om
hulp of voorlichting te krijgen.
Deze gedachte opperde minister
Roolvink gisteren in Urk bij de ope
ning van het bejaardenoord van de
Talmastichting. Hij dacht dat de tele
visie hierbij behulpzaam zou kunnen
zijn door regelmatig op dat telefoon
nummer te wijzen.
De minister van sociale zaken en
volksgezondheid zei dat de aanpak
van de voor de bejaarden te treffen
voorzieningen veelal bemoeilijkt
wordt door de houding van de be
jaarden zelf. ,.Zij moeten zich niet
generen voor hun problemen".
Hij vroeg aandacht voor het stre
ven de bejaarde zo lang mogelijk in
staat te stellen thuis voor zichzelf te
zorgen. Zij moeten zo veel mogelijk
wezenlijk in de maatschappij blijven,
aldus minister Roolvink.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Onlangs las ik van de
schenking van een zonnewijzer door
de gemeente Rotterdam aan Mon
treal. Waarvoor was dat?
Antwoord: Bij de 325ste verjaar
dag van de stichting van Montreal
heeft Rotterdam een enorme zonne
wijzer aangeboden. Het feest werd
17 mei 1967 gevierd, maar toen was
het werk nog niet klaar. Bij een reis
van een Rotterdamse delegatie heeft
burgemeester Thomassen daarom
aan zijn collega Drapeau een model
aangeboden. In januari 1968 echter
is de 2,5 meter hoge en 3560 kg
wegende zonnewijzer naar Montreal
verscheeps en daar geplaatst.
Hulp van lezers: Vele lezers heb
ben ons meegedeeld dat De Heilige
Oorlog van Bunvan in het Neder
lands in de handel is. Men wende
zich tot de boekhandel. Vorig jaar
zijn herdrukken verschenen van alle
werken van Bunyan in het Neder
lands.
De lezers verschaften ons tevens
een eerbiedwaardige lijst van uitge
vers, bij wie de laatste eeuw het
boek in het Nederlands versohenen
is. De oudste van die lijst was wel
de bekende Haagse christelijke
boekhandel J. van Golverdingen, die
het werk in 1859 uitgaf.
Vraag: Daar ik al jarenlang zout
loos moet eten, moet ik steeds zout
arme melk kopen, wat kostbaar is.
Hoe wordt het zout uit de melk ge
haald en zou ik dat zelf thuis kun
nen doen?
Antwoord: Ontzouten van melk is
zeer kostbaar en kan alleen geschie
den met dure machines en in het
groot. Voor een particulier is dit
niet te doen. Wij zullen u maar niet
vermoeien met een beschrijving van
dit proces.
Vraag: Is een zelfstandig schilder
wettelijk verplicht premie te beta--
len aan het bedrijfspensioenfonds
voor het schildersbedrijf ook als hij
daartegen bezwaren heeft? En kan
hij nog verplicht worden om van 3
jaar terug te betalen als zij hem
met ingang van januari 1968 willen
inschrijven?
Antwoord: Als zelfstandige in het
schildersbedrijf is u wettelijk ver
plicht die premie té "betalen. Als u
verzuimd heeft u aan te melden,
wordt in de regel de premie over de
laatste 5 jaar met interest u n reke
ning tebracht. Dus u komt er nog
betrekkelijk goedkoop af. Toch
heeft u recht bezwaren in te bren
gen. maar u deelt niet mede van
welke aard die zijn,
PCOB bepleit
correcties
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT Nog te lage
AOW-uitkeringen, het ontbreken van
een vakantieuitkering en te hoge zie
kenfondspremies zijn de hoofdbezwa
ren die de protestants christelijke
Ouderenbond hebben voor wat be
treft hun inkomen.
Voorzitter J. L. Overbeek uit
Utrecht wijdde daaraan gisteren aan
dacht in zijn rede op de achtste
jaarvergadering van deze bond en
aarzelde niet daarover teleurstelling
uit te spreken.
Er zijn op Sociale Zaken bespre
kingen geweest te komen tot
AOW-uitkeringen op basis van het
netto minimum loon, wat temeer no
dig is, omdat 46 procent van alle
„trekkers" het alleen van AOW of
AWW moeten hebben. Dat kan nog
niet worden gehonoreerd.
Over een vakantie-uitkering van 2
procent zeide minister, dat dit 83
miljoen zal"vergen en een premïéver
hoging van 0.2 procent. Ook dat is
nog niet te verwezenlijken.
De steeds hogere ziekenfonds pre
mies zijn in zeer veel gevallen te
bezwaarlijk. Het kan toch niet. aldus
de voorzitter, dat men boven de 6700
gulden per jaar 12 procent van zijn
inkomen aan premie moet betalen?
In de voortgezette vergadering ging
CNV-secretaris L. de Graaf nog na
der op deze problematiek in. U moet
niet vergeten wat er de laatste
kwarteeuw allemaal meer is omge
gaan in de sociale verzekeringssfeer,
zei hij. In 1950 was dat nog 86 mil
joen; nu is dat al 10 miljard en over
vijf jaar zal dat meer dan 18'/s mil
jard zijn. Vergeleken met de stijging
van het nationale inkomen is dat bij
na vier maal zo veel.
Op den duur een staatspensioen,
waardoor iedereen 70 procent van
zijn laatst verdiende salaris krijgt?
Een niet eenvoudige zaak, temeer,
daar er al zoveel in bedrijfspensioen
fondsen IS ondergebracht. Maar aan
gezien het bij de overheid reeds zo is,
moet dat op den duur toch ook wel
zijn gevolgen hebben in het be
drijfsleven.
In de middagvergadering werden
een aantal voorstellen behandeld,
waarvan er één voor bredere kring
interessant is. Een afdeling stelde
voor de Ned, Spoorwegen te verzoe
ken het AOW-tarief, dat thans be
jaarden tegen betaling van ƒ25 in de
gelegenheid stelt voor half geld te
reizen gedurende drie maanden, deze
termijn uitgebreid, te krijgen, tot een
half jaar.
De voorzitter, zelf oud-spoorweg-
maji. had daar zijn licht informeel
eens bij de vroegere werkgever op
gestoken. Hij zei dit: het is niet on
mogelijk dat de NS nog eens zover
zullen komen, maar een beslissing
daarover is nog geen feit.
WASHINGTON NcNamara,
president van de wereldbank zal in
Boekarest besprekingen voeren over
een mogelijk lidmaatschap van Roe
menië van de wereldbank en het
internationale monetaire fonds.
vandaar terugkerende zendelingen.
In dat jaar is er al sprake van een
„Broedersociëteit in de' Verenigde
Nederlanden ter uitbreiding van het
Evangelie onder de heidenen". Als
Christiaan David in 1747 van IJs
selstein naar Groenland vertrekt,
krijgt hij van Nederlandse zen
dingsvrienden veel materiaal ten
geschenke.
In 1793 zijn het. typerend voor de
Broedergemeente, de Duitser Christi
aan David Rothe. de Deen Erich von
Ranzau en de Nederlander Renatus
van Laer, die deze Broedersociëteit
een officiële status geven. Zij woon
den alle drie in Zeist. Zo ontstond
het Zeister Zendingsgenootschap.
Kanselruil
De Evangelische Broedergemeente
heeft baanbrekend werk verricht op
het gebied van de oecumenische be
weging. Men kent al lang kanselruil
met predikanten van andere kerken
en ook het dubbele lidmaatschap.
Reeds in 1793 bestond dé „Broederso
ciëteit" behalve twaalf leden van de
Broedergemeente uit tien adviseren
de leden uit andere kerken. Ook nu
nog zitten in het zendingsbestuur
drie adviserende leden uit de Gere
formeerde Kerken en drie uit de Ne
derlandse Hervormde Kerk.
Op de zendingsfeesten spraken
honderd jaar geleden mannen als
Beets, Van Oosterzee, Doedes, Van
Toorenenbergen en Valeton en nu A.
Rigters, wijlen B. Richters, P. L.
Schram en J. Verkuyl.
Het waren de adviserende leden
van de „Broedersociëteit" die vier
jaar later, in 1797 geïnspireerd door
het werk van de Broedergemeente
betrokken waren bij de oprichting
van het Nederlands Zendeling Ge
nootschap, de voorloper van „Oegst-
geest", zoals de predikanten Masman
uit Utrecht en Verster uit Rotterdam, j
Van meet af was sprake van harte- j
lijke samenwerking.
getrokken. Het zendingsgenootschap
der Evangelische Broedergemeente
heeft daarbij de rol van dienstbode
mogen vervullen."
De Suriname-zending heeft er
thans na 175 jaar 178 zendingsarbei
ders. 72 christelijke gemeenten, 12
kinderhuizen. 1 landelijk jeugdcen
trum, 3 hospitalen. 10 poliklinieken, 3
muio's, 3 ulo's, 63 lagere scholen, 32
kleuterscholen, samen ruim 25.000
leerlingen en 600 leerkrachten.
Viering
Het jubileum wordt morgen ge
vierd met een zendingsappel, dat om
half elf in de kerk aan het Zuster
plein begint. Prof. dr. J. M. van der
Linde houdt de jubileumrede. Verder
wordt er van gedachten gewisseld
over „Kom over de Brug en nu ver
der", worden de nieuwste zen
dingsfilms over Suriname vertoond
en is er een Surinaams programma
van muziek, zang en voordracht
kunst.
Vandaag is in het Zeister Slot de
jubileum-tentoonstelling „Suriname
en het werk van de zending" geo
pend. Deze expositie is tot en met 29
juni zes dagen per week geopend,
inclusief Hemelvaartsdag en Tweede
Pinksterdag. Zondag is zij gesloten.
Er is ook gelegenheid tot het deelne
men aan excursies over het terrein
van de Broedergemeente.
Komt u geld te kort voor een volmaakte
vakantie? Dan is dit de splinternieuwe
oplossing: u leent bijvoorbeeld 1.000,— van
de Algemene Bank Nederland - u geniet van
uw vakantie en u betaalt terug in twaalf
maandelijkse termijn van 89,—. 't Kan ook in
zes of negen maanden, als u daaraan de
voorkeur geeft. Vraag inlichtingen over de
nieuwe Vakantielening bij een van onze vele
kantoren óf bij uw reisbureau.
U bent welkom bf] de
(Van een onzer verslaggevers")
KAMPEN Wij staan mid
den in een ontwikkeling, ook op
theologisch gebied en wij zien
niet waar het heen gaat, maar
wij moeten er wel voor wr
dat wij niet ergens heen i
Visie ven' wy moe^en gaan> zei prof-
I dr. H. Ridderbos gisteren op
Dat de protestantse zending een j de Theologische Hogeschooldag
grote internationale beweging is ge- van de Gereformeerde Kerken,
worden, dal in hel werk steeds meer A H s Bnlta» slot eo
leken worden ingeschakeld, dat de pro( dr N Ridd„bos hielde„ in
I de morgenbijeenkomst korte inleidin-
gen over spanningen in het gerefor-
aanpak steeds meer oecumenisch
wordt; is volgens1 Karl Barth te dan
ken aan de visie en ide stuwkracht,
die er is uitgegaan van. graaf von
Zinzendorf en de kleine broederge
meente.
Vanuit Nederland wordt nu al 175
jaar het zendingswerk in Suriname
gesteund met mensen en geld. Een
folder van de Suriname-zending zegt
daarvan: „De geschiedenis van Suri
name kan niet geschreven worden
met voorbijgaan aan de diepe sporen
die het evangelie van Jezus Christus
er in het volk van Suriname heeft
meerde leven. In de middagbijeen
komst reageerden
vragen.
Men stelt wel eens de vraag of de
gereformeerde wereld is veranderd,
aldus dr. Bruins Slot. Hij zei: Er is
geen gereformeerde wereld. Wel een
gereformeerd leven zoals dat in de
Reformatie gestalte kreeg.
Het gereformeeerde leven is een
produkt van Genève, van Afschei
ding en van Doleantie. Het doel was
echter niet een aparte wereld te
scheppen, maar de kerk te formeren.
Telkens slaagde de doelstelling niet
en ontstonden er kerkscheuringen.
CULTUUR
Stukken van de wereld werden
losgelaten. Ten opzichte van de cul
tuur stelde men zich defensief in. Ra
dio en televisie hebben de wereld
weer in onze huizen gebracht.
verbazen, zei prof. Ridderbos. Het zat
eigenlijk al in de lucht.
De toenemende belangstelling voor
de wereldproblematiek, zending, we-
relddiakonaat, ontwikkelingshulp,
voor de geestelijke en maatschappe
lijke structuren van het moderne le
ven, voor de problemen van oorlog
en vrede en voor wat in onze tijd een
radicalisering van de christelijke po
litiek zou mogen heten, zijn als posi
tieve elementen van het gereformeer
de leven te waarderen.
BEDREIGINGEN
Het gereformeerde leven wordt
echter in zijn ontwikkeling bedreigd
Er waren ook vragen gesteld over
de exegese van de eerste hoofdstuk
ken van Genesis. De toekomst is ook
geschiedenis, aldus prof. Ridderbos.
Aan de hand van het verslag dat de
Bijbel geeft van de toekomst weten
wij niet precies hoe die toekomst zal
zijn. Men kan nu wel zeggen dat de
Heilige Geest machtig genoeg is om
ons aan de hand van foto's te open
baren hoe die toekomst zal zijn, maar
die foto's zijn er niet,
De Bijbel komt tegemoet aan ons
voorstellingsvermogen. Het is ons
wel duidelijk wat de bedoeling van
God in het verleden is geweesL^n
wat zijn bedoeling met de toekomst
maar we kunnen er niet-zo over
liddagbijeen- ^oor een opvatting van hét evaDgelie praten_.alsof. ,\ye er-.-bij zijn gewekt
op honderd j dje de verzoening door God in
verzoening
Christus terug doet treden bij het
belang van de intermenselijke ver
houdingen
Een andere bedreiging is volgens
prof. Ridderbos dat een interpretatie
van de Heilige Schrift wordt gegeven
door aan de Schrift zelf vreemde op
vattingen van geschiedenis, waar
heid, gerechtigheid, mens zijn, e.d.
JEUGD
Prof. Ridderbos merkte op dat de
problemen van geloof en wetenschap
niet vermeden moeten worden. We
moeten er aan gaan staan. Er moet
openheid zijn. Dat over het gezag
van de schrift zou worden gesproken
zat er al jaren in, zei prof. Ridderbos.
Zal de kerk haar centrale betekenis
- voor heel het gereformeerde leven
Wat wij vroeger werelds vonden behouden, dan zal behalve aan de
wordt nu niet meer werelds geacht. I inhoud van rta nrediwn» „n u»
Over wat er op het ogenblik ge
beurt moeten wij ons niet te zeer
(Van onze parlementsredactie) i
DEN HAAG Het recht van
Kamerontbinding vloeit niet
voort uit een bepaald beginsel in feite gebrek aan eerbied voor de
zoals de volkssoevereiniteit. 1 ki""s Men r0"" h'"
bindingsrecht. Hij vindt het niet erg
als men de kiezers vraagt een keer
extra naar de stembus te gaan. Bij
herhaalde ontbinding zou men echter
Het kan vanuit het oogpunt van
verschillende beginselen wor
den toegepast. In ons land dient
het ter bevordering van het
evenwicht tussen regering en
Staten-Generaal.
Tot deze conclusie komt de secreta
ris van de Anti-Revolutionaire Partij
mr. W. de Kwaadsteniet, in zijn
proefschrift „Het recht van Kamer
ontbinding". waarop hij vanmiddag
aan de Vrije Universiteit tot doctor
in de rechtswetenschappen promo
veerde. Promotor was prof. dr. L. W.
G. Scholten.
Dr. De Kwaadsteniet noemt het
ontbindingsrecht een organisatorisch
technisch middel in het staatsbestel,
dat nuttig kan zijn om bij stagnatie
de staatsmachine weer op gang te
brengen. Naar zijn mening kan dit
recht in diverse verschijningsvormen
van de democratie functioneren. De
democratie is echter niet afhankelijk
van het aanwezig zijn van het ont
bindingsrecht. Zo komt het in de
staatsinrichting van de Verenigde
Staten niet voor.
De jonge doctor gaat onder meer
uitvoerig in op de betekenis van Ka
merontbinding voor de kiezers en
voor de Staten-Generaal. Hij stelt
dat door ontbinding de volksverte
genwoordiging niet aan de kant
wordt gezet. Het kabinet kan name
lijk niet zonder Kamers regeren.
Anderzijds is er ook geen sprake
van rechtspraak in hoger beroep, ar
bitrage of bindend advies, via de kie
zers. Ontbinding geeft de kiezers
geen extra macht of invloed boven
die welke zij bij normale verkiezin
gen hebben. Ontbinding bevordert
slechts het ontstaan van een nieuw
politiek beeld. Na het schudden der
kaarten is een nieuw spel mogelijk.
Dr. De Kwaadsteniet is voorstander
1 van een beperkt gebruik van het ont-
kiezers tonen. Men roept hen dan
steeds naar de stembus, hoewel kort
tevoren een uitspraak is gedaan.
Bij een conflict tussen Kamer en
regering zal men Kamerontbinding
slechts in het uiterste geval moeten
toepassen. Voordien kan men een op
lossing zoeken door het vraagstuk „in
de ijskast te plaatsen" of een rege
ringsvoorstel in te trekken. Vervol
gens kan de regering zich onder pro
test bij de opvatting van de Kamer
neerleggen, dan wel aftreden. Pas
hierna moet men de mogelijkheid
van Kamerontbinding overwegen.
Ontbinding mag alleen toegepast
worden bij een onontwarbaar conflict
tussen Kamer en regering; tussen bei
de Kamers of in de boezem van het
kabinet. Hij acht het niet juist wan
neer bij een kabinetsformatie afspra
ken worden gemaakt omtrent een
mogelijke ontbinding.
Referendum
Ontbindingsverkiezingen kunnen
niet op een lijn worden gesteld met
het referendum. Bij een referendum
vraagt men de kiezers een concrete
vraag met ja of neen te beantwoor
den. Bij ontbindingsverkiezingen bie
den de partijen een geheel politiek
program aan.
Doorgaans kunnen de kiezers zich
over het vraagstuk waardoor de
breuk ontstond, onvoldoende een oor
deel vormen. Vaak speelt de betrok
ken kwestie bij de ontbindingsver-
kiezingen een ondergeschikte rol. In
feite gaat het bij deze verkiezingen
slechts om de representativiteit van
l de politieke samenstelling der Kamer.
De ARP-secretaris voelt trouwens
weinig voor invoering van een refe
rendum. Hij stelt zich op het stand
punt dat de wetgevende arbeid door
samenwerking van kabinet en Sta
ten-Generaal tot stand moet komen.
De volksvertegenwoordiging houdt
daarbij een zekere zelfstandigheid in
haar oordeelsvorming ten opzichte
van de kiezers. Ze moet trouwens
volgens de grondwet zonder last of
ruggespraak stemmen.
Bij de Kroon
Dr. De Kwaadsteniet meent dat het
initiatief om tot Kamerontbinding
over te gaan primair bij de Kroon
berust. Hij noemt Kamerontbinding
een van de onderdelen uit het
staatsrecht, waar de Koning persoon
lijk een zekere invloed heeft. Wel
kunnen de publieke opinie, de pers
en de Kamers de stoot geven tot een
uiteindelijke beslissing om tot ont
binding over te gaan.
Dc Raad van State behoort wan
neer deze het Koninklijk gezag waar
neemt, het ontbindingsrecht niet te
hanteren. In beginsel kan ook een
demissionair kabinet verantwoorde
lijkheid dragen voor een Kameront
binding. hoewel dit in ons land onge
bruikelijk is.
In het proefschrift wordt een histo
risch overzicht gegeven van de ge-
dachten die sinds 1814 over het ont
bindingsrecht zijn ontwikkeld. Ook
I wordt het recht van Kamerontbin
ding. zoals dat bestaat in Engeland,
I België. Frankrijk en Duitsland be
handeld.
Over de ondergang van de Wei-
marrepubliek, die leidde tot de op
komst van Hitier, merkt hij op dat
de negatieve werking van het ontbin
dingsrecht hier gezocht moet worden
in mensen en omstandigheden en niet
in een verkeerde juridische vormge
ving van het ontbindingsrecht.
Stellingen
In een van zijn stellingen zegt dr.
De Kwaadsteniet nog dat de ook door
AMSTERDAM Vanmorgen is
aan de Vrije Universiteit gepromo- i
veerd tot doctor in de godgeleerdheid
drs. H. J. B. Combrink te Amster- i
dam. Hij is 27 jaar. De titel van het
proefschrift van deze Zuidafrikaan i
I van geboorte luidt: „Die diens van
Jesus, 'n eksegetiese beskouing oor
Markus 10:45" Promotor was prof.
dr. R. Schippers,
In het proefschrift merkt dr. Com-
brink op, dat er dikwijls op wordt
aangedrongen dat de diaconie van de
kerk Christologisch moet zijn gefun- j
deerd. Daarom vindt hij het de moei
te waard die dienst van Jezus aan
een nader onderzoek te onderwerpen.
1
In Marcus 10 vers 45 wordt
geschreven: „Wat ook de Zoon des
mensert is niet gekomen om Zich te
laten dienen, maar om te dienen en
j zijn leven te geven als losprijs voor
i velen."
I De jonge doctor concludeert dat
j Jezus' dienst realiteit was, persoon-
lijk en verzorgend, maar de hoogste
i vorm van Zijn dienst was, dat Hij
j zichzelf als Losprijs voor velen heeft
j gegeven.
Dr. Combrink studeerde aan de
I Universiteit van Pretoria. In 1964
kwam hij naar Nederland en in 1965
legde hij zijn doctoraal examen theo
logie aan de VU af.
christenen vaak aangenomen negatie
ve houding tegenover homofielen, de
ze groep onrecht doet.
Verder moet de Kieswet zo worden
gewijzigd dat het verbinden van
lijsten van kandidaten van verschil
lende politieke partijen mogelijk is.
Ook pleit hij voor uitbreiding van
de bevoegdheden van de Rijnmond-
raad. Overheidssubsidie aan politieke
partijen acht hij in beginsel aan
vaardbaar.
inhoud van de prediking ook aan de
mondigheid van de gemeente blijven
de en toenemende aandacht moeten
worden besteed en zullen voor de
gemeentevorming nieuwe wegen
moeten worden gezocht.
Prof. Ridderbos merkte tenslotte op
dat de leeftijd van de gemeenteleden
die de kerkelijke vergaderingen be
volken voor een goede vertegen
woordiging van het kerkelijk leven
veel te hoog ligt. Het is van belang
dat daar de stem van de jeugd wordt
gehoord.
Bij. de bespreking van de schrifte
lijk gestelde vragen zei prof. Ridder
bos. dat men elkaar onderling nu
veel minder dwingt dan vroeger. We
moeten elkaar de christelijke vrij
heid gunnen. De persoonlijke verant
woordelijkheid blijft. Als wij het
hebben over ons levenspatroon, dan
hoort de christelijke organisatie tot
dat patroon, zei prof. Ridderbos. We
moeten in vrijheid leven, maar we
moeten niet leven als individualisten.
Er moet wil tot samenwerking zijn
en dat komt tot uiting in de christe
lijke organisaties.
VREDE
Dr Bruins Slot zei dat het ontzet
tend moeilijk is dat de kerken
uitspraken doen over oorlog en vre-
de. De vraagstukken zijn zeer gecom-
pliceerd en er zijn aspecten die de
kerken niet kunnen beoordelen. Je
kunt je dan afvragen of deze zaak j
niet beter aan de politieke partijen
kan wordgn overgelaten.
Prof. Ridderbos had weinig waar- j
dering voor die predikanten die op I
de kansel allerlei eigen wijsheid po
neren over politieke vraagstukken. I
Zij kunnen wel menen de juiste visie j
te hebben, maar zij moeten dan ook
weten dat er kerkleden zijn die me-
nen vanuit het evangelie een andere
visie te hebben.
Een predikant moet zich daarom
matigen. Op de preekstoel moet hij
de boodschap van het evangelie
brengen. Op de kansel moet worden
gebeden en deze gebeden zijn van
veel meer betekenis dan domi
neeswoorden over de politiek. Het
komt voor, zei prof. Ridderbos, dat
predikanten een politieke beschou
wing houden op de kansel en die
even onderbreken voor het zoge- GEREF. GEM. IN NED
n.,md uitleggen van de tekst en Beroepen te Rotterdam-cen.rum,
Zl P onderwerp lerugko- te Dordreoht en te Rijssen: kand. J.
m'de Groot te Veenendaal
SOESTDIJK In de leeftijd vu
64 jaar is overleden ds. A. J. Rad-
der te Soestdijk, emeritus 'predikant
van de gereformeerde kerk van I
Kamperland (Z.).
Ds. Arie Johannes Radder deed j
in 1937 zijn intrede in de gerefor
meerde kerk te Ofctoland. Na de
oorlog in 1946 ging hij naar 1
Numansdorp.
Van 1950 tot hij met vervroegd
emeritaat ging in 1967 stond 'hij in
het Zeeuwse Kamperland.
Maandag is de 'begrafenis om
'half drie op de 'hervormde begraaf
plaats in Soest na een rouwdienst
in de Juliana'kei'k in Soestdijk, die
om half tfwee begint.
HEEMSTEDE Een ouderling en
pen diaken van de gereformeerde
kerk (vrijgemaakt) hebben de ge
meente opgeroepen de leiding van de
meerderheid van de kerkeraad niet
meer te volgen. Zij hebben aparte
kerkdiensten belegd.
Reden is. dat de classis Haarlem
uiteengevallen is. Haarlem en Heem
stede wilden het samenleven niet
verbreken met de kerk van
Haarlemmermeer-Oostzijde, waar
van de predikant ds. H. J. van der
Kwast een ondertekenaar is van de
Open Brief. In verband hiermee
heeft ook in Haarlem zich een
minderheid afgescheiden.
De kerk van Heemstede heeft
243 zielen. Predikant is ds. C. P.
Plooy.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lienden: J. Vroeg-
indewey te Maarssen.
Bedankt voor Schoonhoven (vac,
H. Jongerden): E. M. Bakker te
Tholen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Rockanjc:
kand. J. D. Sinte Maartensdijk te
Rotterdam, die bedankte voor Le-
wedorp, Klaaswaal, Zuid-Beijer-
land en Schoondijke.
GEREF. KERKEN (vrijgem.) 1
Aangenomen naar Loosdrecht: J.
Venhoeff te Vroomshoop.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepbaarstelling: de classis Den
Haag heeft geëexamineerd en beroep
baar verklaard: W. J. Buijs. Oude
Singel 142 te Leiden. Kand. Buijs
I wordt predikant volgens artikel 8
I v. d. 'kerkorde („singuliere gaven").