krant van FORMAAT NOVIB WIL OPSTUWEN TOT TWEE PROCENT RADIO WAS GOED KONINGINNEDAG VANAVOND TE ZIEN „Daadwerkelij ke gerecht igheicT Opa tussen mannequins Operatenor Mint geding in appel VRIJDAG 17 MEI 1968 Ned. 1 NCRV 7.06 uur Rodeo, muzikale amateurs proberen in 't zadel te blijven. 8.45 uur „Kent li mijn vrouw?" Autorijles. 9.15 uur Frank Sinatra-show. 10.05 uur documentaire over de Russische Epistimiya Stepanova. Ned. 2 AVRO 8.20 uur feuilleton Peyton Place. 8.45 uur finale Danstest '68 met Lonneke Hoogland als gastvrouwe. Hilversum I VPRO en VARA 7.35 uur kritische kunstrubriek, daarna hedendaagse muziek. 9.00 uur Radio Kamerorkest speelt Haydn, Mozart en Reger. 10.55 uur lichte muziek in Prettig Weekend. Hilversum 11 NCRV en TROS 7.10 uur ..Zomaar zomers", nieuw amusementpro- gramma. 9.00 uur detective-hoorspel van dr. Jules de Leeuwe „Wie dit gezien heeft 10.00 uur TROS-opinierubriek. 10.40 uur AU-in, amusementsprogramma. KADI» VA WVO Al» Hilversum I. 402 m. VPRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzendingen van het GPV. 18.30 Voor onvolwasse- nen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20 Krltiese universiteit, lezing. 19.30 Nieuws. 19.35 Kunst nader beschouwd. 20.00 Klarinet en piano. 20.45 Theologische gesprekken. VARA: 21.00 Ra dio-kamerorkest en solist. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelln- i. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Licht gevarieerd platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.00 We reldpanorama. 19.10 Muziek programma. 21.00 Wie dit ge zien heeft, detective-hoorspel. 21.40 Stereo: Lichte grammo- foonmuzlek. TROS: 22.00 Maandelijkse opinierubriek. 22.30 Nieuws. 22.40 All in: ge varieerd programma. 23.55-24.00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN P ROGRAMMA DRAADOMROEP VAN AVOND I. Domenlco Cimarosa. Uit ..II Matrimonio Segreto". II. Gloacchino Rossini. Uit ..II Barblere dl Slviglla". III. Vin- cenzo Bellini. Ouverture .Nor ma". IV. Gaetano Donizetti. V. Gulseppe Verdi ..II Trova- tore". VI. Pietro Mascagnl. Uit ..Le Maschere". TELEVISIE V A\ AVOIVD Nederland I. NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Recla me. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NCRV: 19.06 Rodeo: programma voor amateurs in de lichte muze. STER: 19 56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. NCRV: 20.20 Aktualllei- tenrubrick. 20.45 Kent u mijn vrouw? TV-feuilleton. 21.15 Show rond Frank Sinatra. 22.05 Het verhaal van een Russische moeder. documentaire. 22.30 Utrechts Byzantijns koor. NTS: 22.40-22.45 Journaal Nederland II. NTS. 18.50 Pi- po de clown. STER: 18 56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Weekjournaal (met titels voor gehoorgestoorden i. 19.25 Tips voor het vrije weekend. 20.00 Journaal en wcerover- zicht. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 Peyton Place, tv-feullleton. 20.45 In kleur: AVRO's Danstest 1968. 21.50 AVHO's Tele vizier. NTS: 22.20-22.25 Journaal. BELGIë Nederlands progr. kanalen: 2 en 10. 18.25 Schooltelevisie: Esthetische opvoeding: Hoe ontstaat een film? 18.55 Zand mannetje. 19.00 Filmmuseum van de schaterlach. 19.20 O- verz. tv-progr. tot 24 mei a s.. 19.35 Zoeklicht: culturele actu aliteiten. 19.52 Mededelingen en weerbericht. 20.00 Journaal. 20.25 Shaffy Chantant. klein- kunstprogramma. 2105 Een koning in Beieren, film over de romantische figuur van Ludwig II. 21.55 Nieuws 21.00-22.50 Hei getoo van Warschau. Historische docu mentaire. RADIO MORGEN Hilversum I. 402 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo- foonmuzlek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z O. 135: gevarieerd programma. (9.35-9.40 Waterstanden) 10.30 Vbor nu en later, lezing. 10.45 Lichte accordeonmuziek. 10.50 Tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Lichte grainmofoonmuziek. U.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo: Lichte gramrao- foonmuziek. 12.00 Sportverkie- zingen voor het seizoen l967-'68. <12.26-12.29 Mededelin gen voor land- en tuin bouw. 13.00 Nieuws. 13.11 VA- RA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers (gr.). 14.00 Uitlaat, voor twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine. NRU: 15.00 Cursus muziekluisteren. 15.20 Wat biedt de Mammoetwet Uw kind?, lezing. 15 35 Gram- mofoonmuziek. 15.40 Cursus muziekluisteren. 16.00 Nieuws. 16.02 Ik droom nog altijd in het Fries, discussie VARA: 16.30 Radio Kamerork., klein Radio Koor en soliste (opn) 17.15 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. Hilversum II. 298 m: NCRV: 7.00 Nieuws. 7J0 Het levende woord. 7.15 Stereo: Harprecital (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actuali teiten. 7.45 Stereo: Licht instrumentaal trio (opn). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.30 Klas sieke muziek op Uw verzoek (gr.). 10.15 Promenade orkest 10.55 Actuele kunstkroniek. u.OO Nieuws. 1102 Leren leven met de oekumene. lezing. 11.17 Klassieke grammofoonmuziek 11.55 Mededelingen KRO: 12 01 Lichte pianomuziek (gr 12.14 Marktberichten. 12.16 Over heidsvoorlichting. 12 26 Mede delingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actu aliteiten. 12.50 Rubriek over missie en zending. NRU: 13.00 Verzoekplatenprogramma voor de militairen. KRO: 14 00 P.M.: een weekblad met veel plaat jes. <16 00-16.02 Nieuws.). 16.25 Reportage van de Cup Final te Londen. 16.45 Lichte grammo foonmuziek. HIRO: 17.00 Vra gen aan Krishnamoentl. NRU: 17 30 Franse les. KRO: 18.00 Pocketradio voor tieners (Tussen 17.30 en 18.00 uur zal het programma onderbroken worden voor een reportage van de Ronde van de Haar lemmermeer.) Hilversum III. 240 m. FM-kanalen. KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws.) NRU: 12 00 Nieuws. 12.03 Nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Licht Instrumentaal sextet en solisten 13.30 Zuidzee-Serena- de. 14 00 Nieuws. 14.03 Voor t(w)ieners. 15.00 Nieuws. 15.03 Halte: voor twintigers. 15.30 Country en Western muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Actualitei ten. 16.07 Lichte grammofoon muziek. 17.00 Nieuws. 17 02-18.00 Sportshow met lich te grammofoonplaten. Televisie Nederland I: NTS: 13.30-15.00 Teleac (herhaling van zondag jl.). 16.00 Nieuws in 't kort. VARA: 16.01 Voor bejaarden. 17.00-17.30 Ja zuster, nee zuster. Bedrijfsleven: offers nodig (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De NOVIB gaat. onder het reeds bekende motto „Daadwerkelijke gerechtigheid", meehelpen de Nederlandse bij drage aan ontwikkelingslanden geleidelijk op te voeren tot twee procent van het nationale inko men. Zij doet dit als volgt. Aan alle Ne derlandse burgers zal worden ge vraagd het bedrag, dat de overheid op de begroting uittrekt, aan te vul len met een vrijwillige bijdrage tot één procent van het inkomen in 1968 en daarna steeds met een kwart pro cent per jaar meer tot twee procent in 1972. Drs. H. A. Korthals, voorzitter NO VIB, kondigde deze actie gisteren in de Irenehal op de jaarvergadering van deze organisatie aan „om zo druk uit te oefenen op bevolking en rege ring om deze percentages zo spoedig mogelijk geheel uit de publieke mid delen ter beschikking te stellen." Hij zei voorts: Tot nu toe betekent ontwikkelingssamenwerking voor rij ke landen nog maar het afstaan van een laagje welvaartstoeneming. Maar het zal in zekere zin moeten gaan om een der eigen welvaartsbronnen. In de middagvergadering leidde prins Bernhard een algemene gedach- tenwisseling over „techniek en wel vaart in hoog geïndustrialiseerde lan- Over niet al te lange tijd zal de wel vaart in hoog geïndustrialiseerde lan den staan en vallen met de resultaten die worden bereikt door het mede scheppen van welvaart in de „derde wereld" (term van president De Gaulle, die de Prins in dit geval l gaarne wilde overnemen). Het vestigen van eigen „industriële wereldrijkjes" elders is niet het ant woord op de uitdaging. Het gaat i vooral om geestelijke en sociale aan passing inzake techniek in te ontwik- i kelen landen. Onze eigen technolo gische ervaringen en organisatorische j patronen kunnen niet zonder meer i naar anders geaarde omgevingen worden overgebracht. Daar heersen andere denk- en gedragwijzen. An- j ders gezegd: men zal zich aan moeten passen aan de filosofie van de ont- wikkelingssamenwerking." Zeer praktisch ging daarop vervol gens dieper in de Philips-deskundige J. van Brink, bedrijfsleider van een „ontwikkelingsproeffabriek", die in Utrecht is gevestigd en „tot de nok toe vol zit met opdrachten." De vraag die 'hij voor el'ke vesti ging in een bepaald ontwikke lingsland met zijn team moet trach ten te beantwoorden is: hoe gaan we van onze hooggekwalificeerde pro- duktietechnieken terug naar iets wat geschikt is voor een minder ontwik keld land? Charles Onke van der Klas, juist 77 geworden, kreeg gisteren van de NOVIB twee verjaardagscadeaus, de erepenning en 11.000 voor een truck voor Gambia. Ook prof. dr. J. Tin bergen, de architect van het ontwik kelingswerk, kreeg de erepenning. Kruiswoord-puzzel Hoog cijfer van luisteraars HILVERSUM Circa dertig pro cent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder (2.700.000 perso nen) heeft op Koninginnedag ten minste een half uur naar het Natio naal Programma via Hilversum II geluisterd. Dit blijkt uit het continu programma-onderzoek dat in op dracht van NRU/NTS wordt uitge voerd door het bureau Intomart te [ilversum. I rrtet recht van koop m v.a. mm+Jm p.pind. zonder eerste storting Demonstraties van 511e modellen te Rotterdam dagelijks van 10 -4 uur door onze Wurlitzer-organist JOOP WALVIS. ?-eds duizenden muziekliefhebbers leer- den met het normalenotenschriitdoor mid- 1 del van het unieke aanviissvsteem op de I ■Wurlitzcr-school vlot orgelspelen. Enorme sortering Piano's.... .Prijzen v.a. 675.- Huur met recht van koop vanaf, 15- p.mnd. zonder eerste storting Let wel ■hoge inruilwaarde- voor Uw oude PIANO, HARMO- NIUM of ELECTRONISCH ORGEL J Vraag folders en inlichtingen bij j de Wurlitzer-importeur: De 2.700.000 Nederlanders luister den gemiddeld 4 uur naar het 17 uur durende gevarieerde programma, dat door de NRU vanuit een geïmpro viseerde Studio op de Dam in Amsterdam werd uitgezonden. Uit de hoge gemiddelde luister dichtheid per uur (7 pet. is 630.000 personen, bijna het dubbele van de normale beluistering) en hoge waar dering (75 tegen een normale gemid delde programma-waardering van 70) kan worden geconcludeerd, dat het Nationaal programma in deze vorm bij het luisterpubliek in goede aarde is gevallen. Dit geldt met name in vergelijking met het Nationale Pro gramma „oude stijl" waarvan voor zover hierover gegevens bekend zijn de gemiddelde luisterdichtheid en waardering op een vrij normaal ni veau lagen. De hoogste luisterdichtheid werd tussen 8.00 en 11.00 uur 's morgens gemeten, in welke periode gemiddeld 10 pet. (900.000 personen) het radi o-toestel op het Nationaal Program ma had afgestemd. Ook in de avonduren bleek de be langstelling groter dan normaal. Ruim 350.000 personen bleven tot middernacht naar het programma luisteren. Het direkte karakter van" de uit zending vanuit de hulpstudio op de Dam in Amsterdam wordt indien genoemd positief beoordeeld, evenals het spontane experimenteel improvisatorische karakter van het programma. Dit laatste argument wordt vooral door jongeren tot 30 jaar gehanteerd. Verder spreekt men zich vaak waar derend uit over de goede muziek tus- sen door, en over de nieuwtjes en actualiteiten van overal. Westersingel 42-44 •R'dorr tel. (010)13 50 25 Aan alles komt een einde (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De omroep bezit sinds jaren een personeelsblad vol wetenswaardigheden over mensen en zaken in het Hilversumse, „Inter com" genaamd. Advertenties van personeelsleden worden er gratis in opgenomen. Die zijn dikwijls heel leerzaamer wordt meestal van alles ter over name aangeboden, dat loopt van een flat via een filmcamera tot een trapnaaimachine. In het jongste nummer lezen wij in de betreffende kolom: Te koop trouwjapon met toebehoren maal 42 en kinderwagen wit met lichtblauw. Zo'n advertentie, daar gaat een wereld achter schuil Poëzie (5) Evenals zovele Nederlanders wil ook dr. Stolk graag etiketjes plakken. In grote lijnen kan ik het met zijn betoog eens zijn, alleen wil ik opmerken dat de diverse media behoren te registre ren wat er in de huidige tijd leeft, ook op literair, kunstzinnig en we tenschappelijk gebied. Ik ben er wel van overtuigd dat de meeste serieuze mensen de literaire „nieuwlichters" niet zullen waarderen, behalve som mige jongeren om zich heerlijk af te zetten en bepaalde ouderen uit een vorm van snobisme, slechts om te willen meedoen. Het heeft geen zin om de algemeen aanvaarde meesterwerken van de ou dere poëzie een andere naam te geven, want goede wijn behoeft geen krans. Ik zou willen voorstellen de naam „Hedendaagse poëziekte" te verlenen aan dat soort literatuur, waarvan dr. Stolk in zijn ingezonden stuk gewag maakte. i Voorburg C. Scverijn Jong gereformeerd (2) In zekere zin heb ik mij geërgerd aan de zinsnede „en dat zelfs gerefor meerden daaraan meedoen" in het in gezonden stuk van J. v. d. Zwan. Alsof de gereformeerden de i jé-van-hèt-christenen zijn. Ik heb dat j in mijn leven wel anders ondervon den. Het is niet zo. dat ik een hekel heb aan gereformeerden, maar zij laten zich vaak gaan door voor iemands voe- i ten te werpen: „ja. maar wij zijn ge- j reformeerd". In mijn ogen is een gere- I formeerde niet beter of christelijker aan een hervormde of welke andere j modaliteit ook. i Overigens kan ik de verontrusting j van de heer v. d. Zwan zeker wel onderschrijven. De sexuele ontwrich- j ting is heel erg, maar hoe kan het ook 1 anders bij de verwereldlijking van de kerken en van vele hunner voorgan gers. Scheveningen A. D. Dijkhuis 1 HILVERSUM De directeur van het christelijk instituut in Zuid-Afri- ka, ds C. F. Beijers Naudé is a.s. zondagavond 19 mei te gast in het J CVK-IKOR discussieprogramma Dat- I staat-te-bezien. Onderwerp van zijn j i gesprek met Henk Biersteker is de j 1 huidige situatie van de kerken in Zuid-Afrika. Zaterdag komt „Ja zuster, nee zuster" weer op het scherm. Opa (Leen Jongewaard) krijgt dan met mannequins te maken. De foto toont een voorproefje. LONDEN Op de kunstveiling van Sotheby is een glazen presse-papier met een rode salamander en een witte bloem in een glazen bol voor een recordbedrag van 51.500 gulden in andere handen overgegaan. Het stuk maakte deel uit van een Braziliaanse collec tie pressepapiers, die in totaal 650.000 gulden opbracht. Het verzamelen van presse-papiers werd mode, toen wijlen koning Faroek van Egypte grote bedragen aan deze liefhebberij besteedde. Alsof jij was de eerste de beste, zei Queeny veront waardigd. het is ongehoord, dear. John beende de kamer op en neer met een strak gezicht. Je zou zeggen, dat de man geweldig het land aan mij heeft en dat hij nogal aardig inlichtingen over mijn huise lijke omstandigheden heeft ingewonnen. Maar verkeerd uitgelegd dan toch. Ja allicht. Maar jij moet het je niet aantrekken, deary, ik zou alleen weieens willen weten waar hij zijn kennis vandaan heeft gehaald. Maak je er werk van. oom? vroeg Freek, ik vond het beslist een beledigend stukje. En ik heb zon idee, dat hij het boek niet eens goed gelezen heeft, die inhoud staat er zo raar onder. Beste jongen, zolang hij niet schrijft dat ik een dief of een moordenaar of een boef ben. wil ik er niet veel aan doen. Hij zou dan bovendien nog kunnen denken, dat cr mij erg veel aan gelegen is of hij mijn werk al dan niet op prijs stelt. Een recensent, die zijn mooi beroep zo te schande maakt, kan mij niet veel schelen. Zijn mening vertegenwoordigt eeu heel blad. oom. In naam, ja jong, daarom ook kan ik mij niet permitte ren met dat blad aan het bekvechten te gaan. De redactie zal het hoogstwaarschijnlijk wel voor haar medewerker moeten opnemen, al zal ze het er niet mee eens zijn. Bovendien ben ik niet zo beroemd, dat mijn boeken zo'n ruzie zouden kunnen verdragen, en voorts vind ik ruzie nooit goed voor iemands reputatie. Over de wegen lagen goud en ritselend de herfstbladeren, de zon zonk laag en stond steenrood. Lange schaduwen strekten zich over de warme zomeraarde, die open lag, vet en kaal rustend na gedane arbeid. Onder de dennen en sparren lagen zacht en glad de bruine naalden, paddestoelen kwamen groeien in de vochtige duisternis onder de bomen. Het water van de zee begon zijn lagere bassen te stemmen voor het winterconcert; witte schuimvlokken woeien over het verlaten strand, waar meeu wen kwamen stappen op voorzichtige sokken. Zij pikten naar visjes en grellen tussen de stenen der golfbrekers en tussen het aanspoelsel van de zee op het strand. Daar lagen ook de wieren. Groteske figuren tekenden zij op het donkere zand en de wind joeg door de helm der duinen met een zacht verstolen gefluister. Het was schoon en droevig, van een wondere schoonheid, die weinigen begrijpend kunnen dragen zonder erin onder te gaan. Freek ondervond het sterk die middag toen hij naar Nol die ging om haar een boek te brengen waar zij hem om had gevraagd. Mevrouw Vreiland was niet thuis, maar de jongejuffrouw zat boven te schilderen, zei het meisje, dat hem opendeed. Freek had Noldie nog nooit zien werken; voorzichtig opdat zij hem niet zou horen beklom hij de trap. 'The winter may pass and the spring disappear, the spring disappear... the summer too will vanish and then the year, and then the year... But this I know for certain: thou'lt come back again, thou'lt come back again; and e'en as I promised, thou'lt find me waiting then, thou'lt find me waiting then...' Freek bleef staan, zijn hand nog op de trapleuning. Dat lied... Het Solvejgslied.. Was het Noldie wel. die zong? Een zachte donkere stem droeg de woorden en neuriede het refrein, een vrouwestem. wetend wat zij zong. Een ogenblik dacht hij nog dat het misschien tante Lida was. maar het zingen kwam uit Noldies kamer. Behoedzaam ging hij verder, voelde zich eensklaps onverklaarbaar door die stem getrokken; hij opende de deur. De kamer was groot en van een klaar noorderlicht, dat binnenviel door hoge, glazen deuren. Twee muren waren van donker houtwerk, twee behangen met okergeel papier, Fr stond een divanbed onder een Indisch kleed, er was een wastafel, handig verborgen achter een goudgeel gordijntje. En verder was de kamer als Noldie zelf: hier een lap, daar een kussen, een paar wajangpoppen, en een kris aan de muur. Voor de glazen deur stond een kleine ezel, de tafel vas tegen één der muren geschoven, er stonden drie verschil lende 3toelen omheen. Noldie zat voor de ezel op een hoge tabouret, haar benen om de poten van haar zitplaats, het palet in haar linkerarm op haar knie. Zij werkte met langzame kleine bewegingen, heel anders dan zij iets anders deed op haar driftige jon gensachtige manier. Het hoofd met de korte dikke lokken was terzijde gebogen, de ogen, lichter nog dan anders, waren bijna toe. (Wordt vervolgd) „Hallo, we zijn hier!" „Ik heb het!" kwam de stem van Lappie, want die was het natuurlijk. „Ik heb het beeld gevonden!" Klop en Jonas holden naar de boot en stapten in. Ze kwamen tot hun enkels in het water te staan, want ze hadden nog niet gehoosd, maar dat kon hun op dat moment niets schelen. Zo snel ze konden, roeiden ze naar de plaats waar de stem vandaan gekomen was. Maar hoe ze ook keken, op het water was niets van Lappie te bekennen. Een ogenblik hielden ze op met roeien en keken elkaar verwonderd aan. Horizontaal: 1. werktuig - vreemde munt. 2. strijdperk - rivier in Duitsland. 3. de gezamenlijke hoe veelheid - lidwoord - familielid. 4. scheik. element (afk) - roofdier - ge luid van een ezel. 5. tasto solo (afk) - eer - levenslucht. 6. zorgwekkend - vlaktemaat. 7. insekteneter - fijne opening. 8. dunne overjas - oude re kening (afk) - sporeplant. 9. bijwoord - slang. Verticaal: 1. bijna - smekend woord. 2. stad in Frankrijk - rivier in Duitsland. 3. dessertvrucht - plaats in Duitsland. 4. een zekere - spijltje. 5. brede, grove lat - duw. 6. manier van klederdracht - plaats in Groningen. 7. bloedhuis - honingbij - voornaamw. 8. deel van een auto - Europeaan - elektrisch geladen atoom. 9. tent - droogoven tot het roosten van graan korrels. OPLOSSING VORIGE PUZZEL: Horizontaal: 1. baars, 4. prent. 8. of, 10. Aa. 12. sol, 15. robot, 17. emmer, 19. Spa. 20. eng. 22. art, 23. kleed, 24. ara, 26. lor, 27. dis. 29. lakei, 30. eerst, 31. Gen., 33. eo. 37. on, 38. steek, 39. paard. Verticaal: 1. boers, 2. af, 3. rij, 5. re, 6. na, 7. taart, 9. do, 11. aba, 12. stelling, 13. legeren, 14. oma, 16. ope ra, 18. ereis, 21. neo, 24. al'es. 25. aks, 27. dra. 28. stand, 32. ès, 34 Ot, 35. de, 36. ha. 37. o.r. Over play-back voor tv AMSTERDAM De operatenor John van Resteren heeft ook in ho ger beroep zijn kort geding gewon nen tegen de bij het NVV aangeslo ten Algemene bond van kunstenaars. Indirect ging het hierbij om net zogenaamde play-back systeem bij de televisie, waarbij een zanger alleen zijn mond beweegt en doet of hij zingt, terwijl in werkelijkheid een grammofoonplaat of band wordt af gedraaid. De solisten ontvangen wel een honorarium voor de beeld- er geluidopnamen, maar de musici -van de begeleidingsorkesten niet. De ABK voert nu een actie om ook betaling van de musici te verkrijgen. De Bond zond twee circulaires aan zijn leden waarin de musici werd verzocht geen medewerking te verle nen aan welke grammofoonplaten maatschappij dan ook voor het ma ken van een langspeelplaat van Van Kesteren. Het Amsterdamse Hof heeft het vonnis van de rechtbank bekrachtigd waarin staat dat de AKB zich van dergelijke circulaires moet onthouden en voorts moet de Bond het vonnis aan zijn leden sturen. Het Hof zei dat het het goed recht is om bezwaar te maken tegen het play-back systeem, maar in dit geval is er sprake van onaanvaardbare discriminatie tussen Van Kesteren en zijn collega's. 12. Jonas en Klop hielden zich zo stil mogelijk om goed te kunnen luisteren. „Ja," fluisterde Jonas, „nu hoor ik ook wat. Dat is dat knechtje van jouw natuurlijk." be dacht Klop. „Dat kan best," vond Jonas. „Lappie!" riep hij toen, „Lappie!" Zijn stem weerkaatste een paar maal door het bos en toen was alles weer stil. „Vreemd is dat, vind je niet. Klop". „Ja," antwoordde Klop zuchtend. Opeens wer den ze opgeschrikt door een kreet over het water. „Hallo! Waar zijn jullie?! Hallo!" Jonas spitste de oren en riep: Lappie Loep en het verdwenen standbeeld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15