PREDIKANTEN WERKEN 56 EUR
Op Bali
maar afvalligheid
De Grote Ruil-ln-Winst
CNV laat zich
niet opjagen
Theologie kan
practischer
KERK BELEEFT MOEILIJKE TUD
Gevaar van kritisch
bijbelonderzoek niet
sterk overtrekken
Een woord voor vandaag
Jeugd confereert op
11 mei in Amsterdam
Fusie kerkelijke
audiovisuele
diensten
Gereformeerden
langer dan
hervormden
Ds. 0. W. Bouwsma
overleden
Etaleursschool
in Utreclit
Van Eiber gen: ivèl samenwerking
In mei: vergadering
Baptisten-unie
WOENSDAG S MEI 1968
Zie Ik heb hem tot een getuige voor de natiën gesteld, tot
een vorst en gebieder der natiën", zegt God in Jesaja 55. Wie
is die „hem?" In het vers daarvoor wordt gesproken over „de
betrouwbare genadebewijzen aan David."
Maar hoe kan God deze dingen zeggen over David, die allang
gestorven is. God spreekt kennelijk over een levende koning.
En ineens herinneren we ons hoe vaak de bijbel de Messias
ook David noemt. God spreekt over de Messias als een getui
ge, een vorst en een gebieder.
Maar Christus is nog lang niet gekomen als Jesaja deze woor
den optekent? Inderdaad. En Christus is nu naar de hemel
gevaren. En toch, voor Israël uit Jesaja's dagen, en voor ons
nu gelden deze woorden.
Christus getuigt ook in onze tijd. Hij spreekt door de bijbel,
Hij spreekt door Zijn gelovigen. Hij spreekt door Zijn daden.
En steeds meer gaan mensenogen verwonderd open en zeggen
ze: Hij leeft en spreekt tot mij!"
En ook in onze dagen wil Hij een vorst en gebieder zijn. Hij
wil alles te zeggen hebben over ons leven. Hij wil dat wij Zijn
macht en gezag erkennen. Hij wil dat wij Hem kronen in ons
leven, echt Koning laten zijn.
Hoe is dat mogelijk? Door eenvoudig te zeggen: „Heer, als
u leeft, neem dan mijn leven, wees mijn Koning." En omdat
Hij leeft zal Hij zich openbaren. Dat is niet te verklaren, maar
alleen te ervaren.
We lezen vandaag: I Koningen 8 54-66.
AMSTERDAM Thema van de
18e landelijke jeugdwerkconferentie
van de Nederlandse Jeugd Ge
meenschap (NJG) is de confrontatie
met de praktijk van de ontwikke
lingshulp.
Zaterdag 11 mei is die conferentie
In het Koninklijk Instituut voor de
Tropen in Amsterdam.
Inleiders zijn: mr. J. Everts, ver
bonden aan de financiële afdeling
van ontwikkelingshulp van het mi
nisterie van buitenlandse zaken, die
de wereldhandelsconferentie heeft
bijgewoond, dr. H. M. de Lange,
schrijver van het boek „Rijke en ar
me landen".
HILVERSUM De stichting Audio
visuele Dienst van de oecumenische
raad van kerken heeft het filmstro-
kenbureau van de Nederlandse Her
vormde Kerk overgenomen.
Sinds 21 jaar werd het bureau
geëxploiteerd door het hervormd
persbureau. Doel van de fusie is een
zo groot mogelijke samenbundeling
op het gebied van de audiovisuele
hulpmiddelen ten dienste van kate-
chese, jeugd- en vormingswerk en
andere takken van kerkelijke arbeid.
Het adres van de Audiovisuele
Dienst is Postbus 515, Hilversum; tel.
02150 - 12769.
LEIDEN De hervormde pre
dikanten werken gemiddeld 56
uur per week. Dit is gebleken uit
een enquete gehouden onder 162
predikanten onder de veertig
(zie elders op deze pagina). Vol
gens een oudere enquete onder
gereformeerde predikanten zou
den die gemiddeld 65 uur wer
ken.
De twee enquêtes zijn niet hele
maal te vergelijken, maar toch kun
nen wel enkele opmerkelijke con
clusies getrokken worden. Zo blijkt
dat een gereformeerde predikant ge
middeld veel meer tijd besteed aan
pastoraat, eredienst (voorbereiding
preek b.v.) en studie (gereformeerden
respectievelijk 18,5, 17,5 en 21,1, de
hervormden 13,7, 11,0 en 5,9 procent).
(Van onze kerkredactie)
De hervormde predikanten geven
veel meer tijd aan niet belangrijk
geachte vergaderingen gerefor
meerden 4,6, hervormden 6,3 procent)
en aan werk buiten de gemeente (ge
reformeerden 2,4 en hervormden 2,9
procent van hun tijd).
Evangelisatie
De jongste enquête van het Pasto
raal Instituut van Leiden brengt ook
een heel opmerkelijk verschil aan het
licht Volgens de oudste enquête vin-
JONGE PREDIKANTEN ONDERVRAAGD
MAAK DOCTORAAL VERPLICHT
(Van onze kerkredactie)
LEIDEN De theologische
opleidingen aan de Nederlandse
universiteiten moet meer geva
rieerd worden. Dit is de con
clusie van een enquête die werd
gehouden onder 162 hervormde
predikanten die in de jaren 1959
tot en met 1964 van het semina
rie van de Nederlandse Hervorm
de Kerk kwamen. Algemeen is
hun mening dat de opleiding veel
practischer moet worden.
De enquête werd gehouden door
Ellen Haas-Postma, Erwin W. B. Rui
tenberg en Herman H. v. d. Kloot
Meijburg als enquêtecommissie van
het Leidse Theologisch Instituut. Het
rapport van de enquête is zojuist
klaar gekomen.
De ondervraagde predikanten ach
ten kadervorming in de gemeente en
cursuswerk bijzonder belangrijk,
maar hebben er vaak geen tijd en
geen mensen voor. Ze besteden vrij
veel tijd aan kerkelijke commissies,
administratie en dergelijke, maar
vinden dat werk eigenlijk maar een
noodzakelijk kwaad.
Over het algemeen wordt de huidi
ge theologische opleiding vrij gunstig
beoordeeld, maar niet minder dan 77
procent van de ondervraagden vindt
toch dat de studie veel te weinig is
gericht op de praktijk. Zij vinden
zichzelf praktisch te weinig
geschoold. De oud-seminaristen wil
len allemaal meer training.
Meer training
Bijbelse theologie en exegese wor
den door allen hoog gewaardeerd.
Maar de ondervraagde predikanten
zouden graag een groot deel van de
historische vakken willen laten val
len om ruimte te krijgen voor meer
praktische training.
Opmerkelijk is dat de predikanten
die bijzonder werk verrichten in de
kerk minder te spreken zijn over hun
opleiding dan de predikanten die in
een gemeente staan.
Hoewel weinig gemeenteleden de
theologische opleiding van hun predi
kanten uitgesproken slecht vinden,
achten ook maar weinigen die oplei
ding uitstekend. De meesten reageer
den met „gaat wel", zodat kennelijk
ook de gemeenteleden graag wat ver
andering zouden willen zien.
De meeste ondervraagde predikan
ten waren tussen de 30 en de veertig
Jaar oud. Deze groep was gekozen,
omdat zij nog tamelijk dicht staat bij
de opleiding en toch reeds een be
hoorlijk aantal jaren praktijkerva
ring heeft kunnen opdoen.
Aanbevelingen
De enquêtecommissie komt aan het
■lot van haar rapport van 19 gesten
cilde vellen met een aantal aanbeve
lingen. De belangrijkste is wel het
voorstel om het kandidaatsexamen zo
te beperken dat het in drie jaar kan
worden afgelegd en het doctoraal
examen verplicht te stellen.
Volgens de commissie kan er voor
het kandidaatsexamen wel wat af
van de kerkgeschiedenis inclusief de
vroeg-christelijke letterkunde, arche
ologie moet facultatief worden, ter
wijl er een keuzemogelijkheid
geschapen moet worden tussen
godsdienst fenomenologie en antieke
godsdiensten.
De commissie pleit voor een docto
raal examen dat zich oriënteert op
drie hoofdvakken, zodat het ook ver
licht wordt. Wordt dit examen ver
plicht gesteld dan kan het kerkelijk
examen worden ingekrompen van
bijvoorbeeld zeven tot drie verplichte
vakken.
Differentiatie
Hoewel in opzet op die manier een
aantal kerkelijke vakken komt te
vervallen, krijgt de studie als geheel
na het kandidaatsexamen volgens de
commissie een ongekend grote moge
lijkheid van differentiatie, die tege
moet komt aan de persoonlijke be
langstelling van de student en aan de
voorbereiding voor een bepaalde
werkkring.
Op deze wijze kunnen schema's op
gesteld worden voor aanstaande
jeugdpredikanten, industriepredikan
ten, leraarspredikanten etc.
Door een dergelijke opzet, zo wordt
gezegd, behoeft geen student zich be
dreigd te gevoelen. Hij kan vrij kie
zen uit verschillende schema's, waar
binnen ook nog een bepaalde vrijheid
moet zijn.
Het belangrijkste vindt de commis
sie dat er ook ruimte gemaakt wordt
voor training. Daarbij moet vooral
het pastorale element het didac-
tisch-catechetisch element en het
werken in team-verband voorop
staan.
den de gereformeerde predikanten
dat de evangelisatie in belangrijkheid
direct volgt op catechisatie, eredienst,
studie en pastorale bezoeken.
Bij de hervormde predikanten zit
evangelisatie qua toegekende belang
rijkheid in de onderste regionen. Zij
achten evangelisatie van duidelijk
minder belang dan hun gereformeer-
licjit. Volgens de oudste eqnuête vin-
tijd betreft ontlopen de resultaten el
kaar echter niet veel.
De nieuwe enquête bracht nog een
merkwaardig verschil aan het licht
tussen wens en werkelijkheid. Her
vormde predikanten waarderen ka
dervorming, cursussen voor gemeen
teleden en vormingswerk hoog, maar
ze besteden er maar heel weinig tijd
aan.
Waardering
Kerkelijke commissies administra
tie en activiteitep in de burgerlijke
gemeente worden zeer laag gewaar
deerd maar nemen zeer veel tijd.
Vakken die hervormde predikanten
het meeste waarderen uit hun theolo
gische studie zijn bijbelse theologie,
exegese van Oude en Nieuyrè Testa
ment, catechetiek en homiletiek.
De vakken die het laagste gewaar
deerd werden zijn geschiedenis van
de antieke godsdiensten,
vroeg-christelijke letterkunde, arche
ologie, godsdienstwijsbegeerte en
kerkrecht.
MALAGA Bij een brand in het
Spaanse dorp Alora bij Malaga zijn
een man en vier van zijn dochters
om het leven gekomen. Zijn vrouw en
een andere dochter werden met zwa
re brandwonden in een ziekenhuis
opgenomen. Alleen een meisje van 10
maanden bleef ongedeerd.
(Van onze kerkredactie
OEGSTGEEST Dat er in Indonesië na de politieke om
wenteling van eind 1965 een opmerkelijke toeloop tot de
kerk is, is algemeen bekend. Minder bekend is, dat deze
groei zich niet in alle delen van Indonesië heeft voorgedaan.
Op het eiland Bali (het enige overwegend hindoeïstische ge
bied van Indonesië) is het tegenovergestelde gebeurd. Daar
heeft de kerk na de omwenteling juist een groot deel van
de leden, die zich voor september 1965 hadden aangesloten,
weer verloren.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dordrecht: H. v. d. Beid
te Beesd (Gld.); te Terneuzen (4e p.p.):
E. J. Rietveld te Harderwijk; te Broek
in Waterland (N.H.) toez.: J. Hiensch
te Odijk; te Sneek (vac. C. G. Wiegers
toez.): J. H. D. Louwerse te De Lier:
te Amsterdam (pred. voor b.w., voor
middelbare scholen)K. E. Eijkman,
vic. te Rotterdam; te Renesse c.a.: J. D.
M. A. Heikoop te Blankenham: te
Schoorl c.a.: J. A. Heldring te Heeze:
te Zoetermeer: C. Vos te Gouda; te
Waddinxveen: J. T. Cazander te Scher-
penzeel.
Bedankt voor Opende: C. J. Meilink
te Badhoevedorp,
Aangenomen naar Arnhem, jeugd
werk: H. H. Nieuwenhuizen te Amster
dam; naar Amersfoort: R. Houtsma te
Kijkersmilde; naar Maurik: W. J. van
't Einde te De Meern.
GEREF. KERKEN
Beroepen te O. en N. Wetering: S.
Hoekstra te Hasselt; te Spijkenisse:
drs. R. Brands, laatstel. vrijgem.-geref.
pred. te Oegstgeest; te Capelle a.d. IJs-
sel: J. P. van der Stoel jr. voorheen
vrijgemaakt pred. te Amsterdam.
Aangenomen: naar Utrecht, docent
TheoL Hogesch. te Makassar: drs. H.
van der Laan te Baarn.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen Buitenpost: H. J. Venhuizen
te Noordbergum: te Haulerwijk: kand.
R. T. Urban te Drachten: te Monster:
B. de Vos te Ten Boer.
Aangenomen naar Enschede voor
zendingsarb. op West-Irian: kand. J.
Kruidhof te Hattem, die bedankte voor
Tweede Exloermond en Valthermond.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Maarssen: G. Bijkerk te
Oud-Beijerland.
Aangenomen naar Amersfoort: B. v.
Smeden te Amsterdam-Nieuwwest, die
bedankte voor Veenendaal.
Bedankt voor Klundert: M. Baan te
Zeist.
Over de moeilijke periode, die de
Balische kerk thans doormaakt, ver
telt zendingspredikant ds. H. J. Visch
in het Zendingsblad van de Neder
landse Hervormde kerk.
Op 30 september 1965 telde de Ba
lische kerk ongeveer zevenduizend
leden, verspreid over dertig gemeen
ten. Deze kleine kerk leeft in een
zeer sterk georganiseerde hindoe-sa
menleving van ruim twee miljoen
mensen. Het is altijd bijzonder moei
lijk geweest voor leden van deze
Hindoe-Balische gemeenschap om
christen te worden. Daarom ging de
groei van deze kerk steeds langzaam.
Mensen werden christen vrijwel
uitsluitend via persoonlijke contacten
met christenen. Dit was en is nog
steeds de meest normale wijze van
uitbreiding van de Balische kerk.
Ds. Visch is er daarom van over
tuigd, dat de beste methode van
evangelisatie bestaat in het opbou
wen van gezonde sterke gemeenten,
waarvan de leden werkelijk levende
getuigen zijn van wat Christus in
hun leven deed. Hij noemt de ge
meenschap onder de christenen, de
merkbare veranderingen in hun le
ven en de hartelijke liefde voor hun
medemensen van veel grotere bete
kenis voor de uitbreiding van de
kerk dan welke andere missionaire
activiteit ook.
Er zijn op Bali ook wel grote evan
gelisatiemeetings georganiseerd met
buitenlandse evangelisten. Maar deze
campagnes maakfën niet de geringste
positieve indruk op de bevolking.
PLOTSELING
Juist daarom was het wonderlijk,
dat er in de jaren 1964-'65 een plotse
linge toename kwam van meer dan
duizend nieuwe leden van de Ba
lische kerk, vooral in Noord-Bali,
waar in korte tijd zes nieuwe ge
meenten ontstonden.
Achteraf meent ds. Visch. dat de
volgende punten hierbij een rol heb
ben gespeeld. In de eerste plaats had
de communistische partij in de perio
de 1963-'65 een zeer grote invloed ge
kregen op Bali. Bewust of onbewust
hadden de communisten geleidelijk
de hechte sociaal-godsdienstige struc
tuur van de Hindoe-Balische ge
meenschap ondermijnd door te pro
pageren, dat godsdienst een
privé-aangelegenheid is. Daardoor
werd het veel gemakkelijker voor de
mensen om van godsdienst te veran
deren en christen te worden.
Het tweede en wellicht nog belang
rijker punt is, dat het gerucht
verspreid was, dat de Balische kerk
materiële hulp gaf aan haar leden:
graan, kleding, melkpoeder en derge
lijke. Inderdaad beschikte de kerk in
die tijd over vrij grote voorraden
graan. Zij had die (maar veel te laat)
via interkerkelijke hulpverlening ge-
KAMPEN In de leeftijd van 55
jaar is gistermorgen overleden ds. O
W. Bouwsma; predikant van de gere
formeerde kerk-vrijgemaakt te Kam
pen.
Ds. Bouwsma verbleef in het zie
kenhuis wegens een hart-infarct.
Hij werd geboren op 18 augustus
1912 en was predikant te IJsselmui-
aen-Grafhorst van 1938 tot 1941, te
Breukelen van 1941 tot 1948 en te
Kampen sinds 1948.
UTRECHT In augustus zal een
nationale etaleursschool met een
vierjarige dagopleiding in Utrecht
worden geopend. Een dergelijke op
leiding bestond nog niet in ons land.
De toelatingseis zal zijn diploma
L.T.S., 3 jaar ULO of het diploma
lagere detailhandelschool. De school
zal met de nationale schildersschool
in Utrecht samenwerken. Van de vier
jaar zal het derde een praktijkjaar
zijn.
kregen, om de slachtoffers van een
vulkaanuitbarsting in 1963 te helpen.
Men liet er nu maar de leden van de
kerk van profiteren en het resultaat
was, dat veel arme mensen hierop
af kwamen. Sommige kerkleiders
waren erg enthousiast over deze
„massjmovement", maar anderen wa
ren sceptisch en bang, dat de nieuwe
leden al te gemakkelijk in de ge
meente werden opgenomen.
COMPACT
De iaatsten hebben gelijk gekregen.
Na de mislukte communistische
staatsgreep werden de communisten
radikaal uitgeroeid. De Hindoe-Ba
lische dorpsgemeenschap versterkte
zich zoveel mogelijk als een socia-
le-godsdienstige compacte eenheid,
waarin elk niet-hindoe element als
destructief en gevaarlijk werd
bestempeld.
In deze situatie werd het buitenge
woon moeilijk, soms zelfs gevaarlijk,
om over te gaan tot een andere
godsdienst. Ook werd er op de
pas-bekeerden zo'n pressie uitgeoe
fend, dat het grootste deel snel is
teruggekeerd tot de Hindoe-ge
meenschap.
Het is nu weer zo, dat alleen
mensen, die werkelijk gegrepen
zijn door Christus, de stap
durven wagen. Toch zijn niet al
de pas-bekeerden teruggevallen
Het mag, zo schrijft ds. Visch,
wel een wonder genoemd wor
den, dat ondanks alles er toch
nog een paar kleine groepen zijn
overgebleven.
LUNTEREN „Een besluit
tot verdergaande samenwerking
tussen de drie vakcentrales heeft
dermate vergaande gevolgen dat
het alleen maar genomen kan
worden na grondig intern beraad.
Het kan zijn dat het CNV daardoor
wat langer nodig heeft dan de ande
ren. Maar het CNV kan zich niet
veroorloven, zich bij zijn besluitvor
ming te laten opjagen door een
geïrriteerde partner, wie het niet
vlug genoeg gaat. Wij staan open
voor verdere samenwerking, maar
wij willen de tijd hebben om deze
zaak eerst in eigen huis grondig te
bezien. De verbondsraad zal uiteinde
lijk een uitspraak moeten doen".
Dit zei de voorzitter van het
Christelijk Nationaal Vakverbond, de
heer J. van Eibergen, gistermorgen
op het congres van de Christelijke
bedrijfsbond voor de handel, het
bank- en verzekeringswezen en de
administratieve kantoren in Lunte-
ren. Hij ging daar nader in op de
kritiek die de laatste weken met na
me van de zijde van het NVV is
geuit op het CNV, dat de samenwer
king tussen de drie vakcentrales zou
afremmen.
NVV-voorzitter A. H. Kloos heeft
vorige week in Doorn gezegd, dat hij
er teleurgesteld over is dat de drie
vakcentrales de afgelopen tien jaar
niet verder zijn gekomen dan de
aanstelling van een gezamenlijke se
cretaris voor het overlegorgaan.
De heer Van Eibergen stelde dat de
heer Kloos met deze uitspraak wel
(Van onze kerkredactie)
BOEDAPEST De Luther
se minderheidskerken hebben
zich met een probleem bezig
gehouden, dat overal in de we
reld de aandacht trekt: De
verhouding tussen het kritisch
bijbelonderzoek en het geloof.
Erkend werd dat er een kloof
is gegroeid tussen de theologie
en het kerkvolk. Die kloof
wordt echter niet overbrugd
door het kritisch bijbelonder
zoek af te wijzen, maar door
er met verstand gebruik van te
maken, was de conclusie.
De vergadering werd gehouden in
het kader van de Lutherse Wereldfe
deratie, maar alleen die kerken wa
ren vertegenwoordigd, die in hun
landen een minderheidspositie inne
men. Bedoeling van deze conferentie
is de problemen te bespreken, waar
mee juist deze kleine lutherse kerken
worstelen.
Ongeveer 100 vertegenwoordigers
uit twintig landen kwamen in de
Hongaarse hoofdstad bijeen. Naast
Estland en Letland, was voor het
eerst ook Litauen vertegenwoordigd.
Uit het westen waren Nederlanders,
Britten, Oostenrijkers, Italianen,
Fransen en Zwitsers aanwezig.
Fouten
Het kritisch bijbelonderzoek kan
het geloof niet scheppen, zei prof. dr.
Eduard Schweitzer uit Zürich, maar
het kan ons wel helpen om het
Woord Gods, dat tot geloof uitnodigt,
beter te verstaan.
Maar niet iedere vorm van kritisch
bijbelonderzoek achtte hij aanvaard
baar. In geen geval kan het kritisch
bijbelonderzoek de Waarheid bpwij-
zen. Vaak heeft het zware fouten ge
maakt, maar alleen dan als het niet
radicaal genoeg werd toegepast of als
het toch probeerde vooringenomen
denkbeelden van geloof of ongeloof
te bewijzen. Maar altijd weer hebben
volgende generaties zulke fQuten aan
de kaak gesteld en terecht afgewe
zen. Juist daarom moet het kritisch
bijbelonderzoek geen obstakels in de
weg gelegd worden.
Gevaarlijker
„Dat zou," zei Schweitzer, „voor
het geloof gevaarlijker zijn dan alle
resultaten van de wetenschap, die ten
onrechte zijn binnengeslopen... Gelo
ven is met Christus wandelen. Wie
dat doet is niet bang voor feiten die
het kritisch bijbelonderzoek ontdekt,
omdat hij weet dat als ze vals zijn,
ze toch wel weer afgewezen zullen
worden, maar als ze juist zijn, ze
hem zullen helpen om echter en dui
delijker te geloven."
De Roemeense theoloog, prof. dr.
Hermann Binder ging uit van de
stelling, dat er in onze tijd een ver
trouwenscrisis bestaat tussen theolo
gie en kerk. Hij sprak in het bijzon
der over de hedendaagse prediking.
Exegese, zei hij, is ontdekken wat in
het Nieuwe Testament centraal staat
en wat randverschijnselen zijn.
Weerklank
De prediking mag in onze tijd niet
uitgaan van de complexiteit van de
huidige wereld, veeleer heeft ze een
opdracht voor de tegenwoordige tijd.
Jezus kan niet verstaan worden uit
wat er om ons heen gebeurt, ook al
werkt Hij in de tegenwoordige tijd,
maar moet verstaan worden vanuit
Zijn opdracht waarmee Hij tot Zijn
volk kwam.
De derde spreker over dit onder
werp was prof. dr. Kurt Niederwim-
mer uit Wenen. Hij sprak in het bij
zonder over dit probleem in de cate
chisatie. We zullen, zei hij, meer naar
de vragen die de jonge mensen ons
stellen, moeten luisteren. Ze moeten
beseffen dat hun kritiek, ook hun
kritiek op de bijbel, bij ons niet op
verzet stuit, maar weerklank vindt.
Maak nu een Ruil-ln-Winst van
f7.50, f 10.-, f 15.- of f20.- op uw
'voorhistorische' foto-apparaat bij
aankoop van 't nieuwe toestel dat
u al zo lang wilt kopen.
Profiteer: de Grote-Ruil-ln-Winst
v
wordt u nu geboden door alle foto-
zaken in Nederland.
Herhaling:f7.50, f 10.-, f 15.- of f20.-
schoon terug tegen inlevering van
dat oude of kapotte ding bij
aankoop van een nieuwe.
J. VAN EIBERGEN
eigen geluid
een heel somber beeld heeft gegeven
van de werkelijke situatie. Onze sa
menwerking strekt zich veel verder
uit, aldus de CNV-voorzitter, de drie
trekken in heel veel gevallen samen
op, ze bepalen samen standpunten en
verdedigen die ook samen. Als voor
beeld noemde hij de SER-adviezen,
GEEN AFBREUK
De heer Van Eibergen verklaarde
wel dat deze samenwerking uitgaat
van het behoud van eigen zelfstan
digheid en dus van ieders recht zijn
eigen opvattingen kenbaar te maken.
Het CNV heeft dit de afgelopen tijd
enige malen gedaan, maar dat hoeft
volgens hem geen afbreuk te doen
aan de samenwerking.
De heer Van Eibergen voegde hier
aan toe dat het niet in het minst aan
het CNV te danken is dat in het
overleg Ihet gesprek over verdergaan
de vormen van samenwerking tussen
de <irie vakcentrales op gang is geko
men.
De heer Van Eibergen zei dat de
christelijke vakbeweging opnieuw
vanuit het Evangelie gestalte moet
geven aan datgene wat zij beoogt, en
dat zij moet overwegen of het relati
veren, wat vandaag de dag schering
en inslag is, aanvaardbaar is. „We
mogen ons niet la(en opjagen door
wie dan ook, al is het onze beste
vriend". Als we tijd vragen voor
rustig beraad, aldus de heer Van Ei
bergen, heeft dat niets te maken met
„de boot afhouden".
HENGELO Van woensdag 15 tot I
en met zaterdag 18 mei zal in Henge-
lo (O.) de 88ste algemene vergadering j
van de Unie van Baptisten Gemeen
ten in Nederland worden gehouden.
Een voorstel van de gemeente van
Eindhoven zal worden behandeld of
er een commissie kan komen, die met
andere kerk- en geloofsgemeenschap
pen die dezelfde nieuwtestamentische
gemeente-gedachte zijn toegedaan
zich zal beraden op welke wijze aan
de eenheid in Christus meer gestalte
kan worden gegeven.
Eindhoven heeft nog een ander
voorstel: een werkcommijfi# zou
moeten onderzoeken of er mogelijk
heden zijn om een aantal kleine ge
meenten samen te voegen tot één ge
meente, zodat één predikant wordt
gesalarieerd. Bovendien moet deze
commissie een prognose stellen naar
het aantal benodigde predikanten in
1971.
Zoals bekend is het voorstel om tot
de Raad van Kerken toe te treden
van de agendalijst geschrapt omdat
de discussie daarover nog niet is
beëindigd.