NIET REACTIONAIR, NIET REVOLUTIONAIR
kleuterbubel
anne de vries
onvroomst
Evangelische
Kerk
registratieplicht
wijst
af
Classis laat beroepen
kandidaat niet toe
Vandaag vergadert
Raad van Kerken
Arbeiders niet bijster gesteld
op meer verantwoordelijkheid
Een woord voor vandaag
Blake en Visser Hooft waarschuwen oecumene in V.S.
Uw probleem
is het
onze....
Voor het eerst
MEAD-examen
Organisten van
Ger. Gemeenten
vergaderen
Kerken in Spanje
niet eensgezind
Bond-ig
Brazilië weert
zending uit
binnenlanden
Lustrum van
De Nijenburgli
Rome-Reformatie
discussie
Ds. A. H. Leij
(47) overleden
BEROEPIHOSWERK
DINSDAG 7 MEI 1968
Christus zegt: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de
gerechtigheid. Gisteren zagen wij hoe Hij Jesaja 55 1 citeerde:
..O, alle dorstigenkomt tot de wateren". Hij gebruikt alleen
een andere volgorde. Jesaja spreekt na de dorstigen over de
hongerenden, Christus andersom.
Jesaja zegt immers ook „en gij die geen geld hebt komtkoopt
en eet: ja komt. koopt zonder geld en zonder prijs".
Wat moet er gekocht worden? „Wijn. melk en brood." Het
gaat dus om mensendie honger hebben, maar het gaat tege
lijkertijd om een diepere honger dan die van de maag: „Hoort
aandachtig naar Mij, opdat gij het goede eet en uw ziel zich
in,overvloed verlustige."
Het gaat om „brood voor het hart". Want niet alleeii ons
lichaam heeft voedsel nodig, ook onze geest. Waar voeden we
onze geest, of beter in het verband van deze tekst, onze ziel
mee? Met de krant, die ons de nood van de wereld klaagt,
de laatste gruwelen van de geschiedenis voorzet? Zo vaak
komt de krant niet verder. Zij toont ons dat er iets volkomen
verkeerd is.
Op de klacht van de krant moet een antwoord komen. Het
Woord van God geeft dat antwoord. Hij zegt: Ik kan uw
nood lenigen, uw dorst lessen, uw honger stillen. Hij roept
roept ons tot Zich.
We lezen vandaag: I Koningen 8 4153.
)r. Visser 't Hooft
rechts?
(Van onze kerkredactie)
BUCK HILL FALLS,
USA De secretaris
generaal van de Wereld
raad van Kerken, dr.
Eugene Carson Blake.
heeft de Amerikaanse af
gevaardigden naar de
Vierde Assemblee ge
waarschuwd zich niet in
de hoek van de reactio
naire machten te laten
dringen. In dezelfde ver
gadering waarschuwde
de oud-secretaris-gene
raal, dr. W. A. Visser 't
Hooft, dezelfde afgevaar
digden zich straks niet al
te revolutionair op te
stellen.
Blake zei dat de kerker,
zich moeten inzetten voor so
ciale, economische en politie
ke problemen. Tot een bijeen
komst van 200 afgevaardigden
van kerken in de Verenigde
Staten zei hij, dat het „volko
men nutteloos en afgrijselijk"
is de „hongerenden het evan
gelie te verkondigen en niet
tegelijkertijd te zorcren dat ze
ook v/at te eten krijgen"
Volgens Blake moeten de
kerken de ethische principes
van het evangelie omzetten in
praktische ethische beslissin
gen. opdat de samenleving
veranderd kan worden. Doen
zij dat niet. dan worden ze
een volledig reactionaire
macht in de gemeenschap.
Visser 't Hooft richtte zich
in het bijzonder tot de Ame
rikaanse afgevaardigden die
straks de Vierde Assemblee
van Uppsala zullen bijwonen
Hij vroeg hun het podium
van de assemblee niet te ge
bruiken om kritiek uit te
brengen op de Amerikaanse
politiek in Vietnam en de
Amerikaanse rassenpolitiek.
Volgens Visser 't Hooft zou
een dergelijke propaganda te
gen het eigen land nadelig
zijn voor de oecumenische ge
dachte.
Samen met twee Amerika
nen heeft dr. Visser 't Hooft
een lijst van raadgevingen
opgesteld voor de Amerika
nen die naar Zweden zullen
gaan.
Hun wordt onder meer aan
geraden niet al hun tijd zoek
te brengen met andere Ame
rikanen, maar ook contacten
te leggen met kerkelijke lei
ders uit andere landen. Ook
kregen zij te horen dat ze
niet alles wat anderen zeggen
bij voorbaat al moeten
afschrijven als propaganda.
Dr. Blake
links?
Twee keer geslaagd en toch
(Van onze kerkredactie)
LEEUWARDEN De classis Leeu
warden van de Gereformeerde Ker
ken (vrijgemaakt) heeft tot tweemaal
toe kandidaat H. Klezenbrink te Wa
penveld. die beroepen was als predi
kant te Huizum. afgewezen. Met
goedvinden van de kerkeraad beeft
de heer Kiezenbrink het op hem uit
gebrachte beroep nu teruggegeven.
In de Gereformeerde Kerken (vrij
gemaakt) is het, evenals in de Gere
formeerde Kerken, de gewoonte, dat
aanstaande predikanten na hun kan
didaatsexamen aan de hogeschool
twee kerkelijke examens afleggen,
Eerst is er het préparatoir (voorbe
reidend) examen in de classis, waar
tij wonen. Na gunstige afloop van dit
examen zijn zij beroepbaar. Heeft de
kandidaat een beroep aangenomen,
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Een bejaarde heeft in zijn
testament bepaald dat de huurders
van zijn huis dit kunnen kopen. De
waarde van het huis is ƒ2400 hoger
dan de koopsom. Moeten de huur
ders over dit verschil successierecht
betalen?
Antwoord: Inderdaad, als intussen
de successiewet niet gewijzigd
wordt.
Vraag: Als een weduwe, die AOW
geniet, trouwt met een man die geen
recht op AOW heeft, verliest zij dan
haar uitkering?
Antwoord: Huwt zij met een man
die al 65 jaar of ouder is, en die
geen recht heeft op AOW, dan blijft
zij haar uitkering voor ongehuwden
ontvangen. Is de man jonger, dan
ontvangt zij geen uitkering.
Vraag: Een jongen van 17 jaar
werkt volgens het leerlingenstelsel.
Hij gaat dus een dag in de week
naar school en werkt de overige da
gen bij een bedrijf, waarvoor hij
40 loon ontvangt Komt de vader
ui aanmerking voor kinderbijslag en
aftrek loonbelasting?
Antwoord: Aangezien de school
tijd slechts een zeer kleine deel van
de week in beslag neemt en de zoon
het grootste deel van de week in
loondienst werkt, is er geen
aanspraak op kinderbijslag en op
kinderaftrek.
Vraag: Iemand kocht een
gashaard bij een firma, die thans
failliet is. Hij had daarbij een ser
vice-contract ad ƒ75 afgesloten.
Heeft hij nog recht op service, of
kan hij geld terug krijgen?
Antwoord: Het beste is na te
gaan, wie curator is en daar de vor
dering in te dienen.
Vraag: Een vrouw had haar huls
vermaakt aan een zoon, terwijl de
vader gedurende zijn leven het
vruchtgebruik van het huis kreeg.
Het huis wordt wegens ouderdom
verkocht. Is de zoon nu verplicht de
rente van de netto-opbrengt aan de
'•ader uit te keren? Hoe gaat het
dan met de belasting?
Antwoord: Een en ander moet in
de verkoopovereenkomst geregeld
worden in overleg met de notaris.
Men kan het zo regelen, dat de
vader het vruchtgebruik van de op
brengst ontvangt. In dat geval be
taalt hij in beginsel inkomstenbe
lasting over de rente. Men kan ook
een regeling treffen, waarbij de
zoon de opbrengst van de blote ei
gendom ontvangt en de vader de
opbrengst van de verkoop van het
vruchtgebruik. In dat geval is de
bron van inkomsten verkocht en de
vader betaalt geen inkomstenbe
lasting over de opbrengst. Werpt de
épbrengst een jaarlijkse rente af,
'dan Is deze rente belastbaar.
dan volgt in de classis, waar hij naar
toe gaat, nog het peremptoir (beslis
send) examen.
Kandidaat Kiezenbrink deed vorig
jaar zijn kandidaatsexamen aan de
Theologische Hogeschool te Kampen
en werd daarna met gunstig gevolg
geëxamineerd in de classis Harder
wijk. Hij kreeg behalve naar Huizum
ook een beroep naar Pernis. Een half
jaar geleden besliste hij. Hij deed
toen bij de classis Leeuwarden pe
remptoir examen.
Het resultaat was. dat deze classis
verklaarde geen vrijmoedigheid te
kunnen vinden, hem toe te laten tot
het ambt van dienaar des Woords. De
heer Kiezenbrink werd geadviseerd,
over enkele maanden weer examen
aan te vragen. Hij volgde dit advies
op, maar werd toen voor de tweede
maal afgewezen.
Open Brief
De classis heeft de Huizumer
kerkeraad gjeen motivering gegeven.
Wel is bekend, dat tijdens het exa
men de Open Brief aan de orde
kwam. De heer Kiezenbrink zei toen.
dat hij bezwaren tegen de inhoud
van deze brief had. maar niet zo ver
wilde gaan, dat hij de onderteke
naars niet meer gereformeerd zou
willen noemen.
Intussen blijft de heer Kiezenbrink
beroepbaar op grond van het examen
in de classis Harderwijk.
Het is in de kerkgeschiedenis vaker
voorgekomen, dat een classis bij het
peremptoir examen instemming eiste
met een veroordeling van door de
classis gesignaleerde ketterijen. De
classis Walcheren had er vanaf 1693
zelfs een apart belijdenisgeschrift
voor (de „Walcherse artikelen"). In
de twintigste eeuw waren het de
kwestie-Geelkerken en de Vrijma
king, die sommige kandidaten bij
hun peremptoir examen in moeilijk
heden brachten.
DEN HAAG Gisteren is voor hel
eerst het driedaags schriftelijk eind
examen MEAO gestart, een nieuw
soort onderwijs dat tot nu toe expe
rimenteel was, maar nu gaat inge
bouwd worden in de mammoetontwik
keling. MEAO betekent: middelbaar
economisch en administratief onder
wijs, dat een taalkundige opleiding (de
vroeger apart te behalen diploma's
handelscorrespondentie) en een comp
tabele afdeling omvat, die het accent
op boekhouden legt.
In de toekomst komt er een secre
tariaatsopleiding bij, speciaal geschikt
voor ambtelijke functies bij bestuurs
organen. Het program van al die af
delingen is omvangrijk voor drie jaar
studie, hetgeen ook bleek uit de tot nu
toe verstrekte examenopgaven. De
vooropleiding voor MEAO is vierjarig
MAVO (ulo).
De opgaven voor de taalkundige af
deling waren nogal pittig: die voor be
drijfsadministratie werden „redelijk en
niet moeilijk" gevonden.
Ook de Handelsavondscholen zijn
aan hun eindexamens begonnen. In to
taal komen hiervoor 5000 jongeren op,
gesplitst in drie- en vijfjarige oplei
ding. Bij sommige opgaven werd het
keuze-antwoorden-systeem toegepast.
Algemene indruk: niet te moeilijk en
voldoende tijd.
DORDRECHT De vereniging
van organisten der Gereformeerde
Gemeenten houdt zaterdag 11 mei
haar jaarlkjlöe algemene vergadering
Ih de kerk aan het Kasperspad.
's Morgens refereert de heer T.
Stolk uit Middelharnis over „Or
gelspel in de lijn onzer gemeenten",
's Middags zal onder meer het nieu
we orgel van de Dordtse gemeenten
(vanaf 15 maart in gebruik) worden
gespeeld. De morgenvergadering be
gint om kwart over tien, de middag
vergadering om twee uur.
LISSABON 159 Portugezen
advocaten, schrijvers, journalisten en
priesters hebben gisteren in een
brief aan het parlement in Lissabon
opheffing van de voorcensuur op de
pers geëist, zo is in oppositiekringen
in de Portugese hoofdstad vernomen.
De 159 stellen in hun brief, dat de
voorcensuur „41 jaar geleden bij wij
ze van voorlopige maatregelen is in
gesteld" en dat de perswet, in 1959
beloofd door premier Salazar, nog
steeds geen realiteit is.
(Van onze correspondent)
MADRID De Spaanse Evangelische Kerk zal zich niet
laten registreren. Dit besluit werd met overweldigende meer
derheid genomen door de synode van deze reformatorische
kerk. Van de 68 synodeleden sprak slechts één zich uit voor
het aanvragen van staatserkenning. Deze kerk is een van de
grootste protestantse kerken van Spanje.
Zoals bekend eist de nieuwe
Spaanse wet op de godsdienstvrijheid
dat alle niet-rooms-katholieke kerken
zich moeten laten registreren. Zij
zijn verplicht jaarlijks hun ledenre-
gisters en financiële boeken aan de
regering ter inzage te zenden. De
kerken moeten voor eind mei
staatserkenning aanvragen.
In een boodschap aan haar leden
verklaart de synode dat de Spaanse
Evangelische Kerk alle gevolgen van
deze beslissing wil dragen, liever dan
buigen voor een wet die niet aan
vaardbaar is.
De kerk zegt dat haar beslissing
gebaseerd is op de profetische roe
ping, die zij als kerk in de Spaanse
samenleving moet vervullen. Deze
kerk, die lid is van de Wereldraad
van Kerken en van de Hervormde
Wereldbond, bestaat uit groepen die
oorspronkelijk een gereformeerde, lu
therse. congregationalistische of me
thodistische signatuur hadden.
SPAANSE RAAD
Dit besluit zal van grote invloed
zijn op de vergadering van 'ie
Spaanse Evangelische Raad, die van
daag bijeenkomt. Deze raad overkoe-
ONDERZOEK CHRISTELIJK WERKGEVERSVERBOND
(Van onze sociaal-economische
redactie)
UTRECHT De arbeiders
zjjn niet zonder meer bereid
een grotere verantwoordelijk
heid in de bedrijven te aan
vaarden. Er bestaat wantrou
wen in de bedoelingen van de
leiding: tekort aan inzicht en
apathie zijn veel voorkomende
weerstanden.
Ook bij de leidinggevende mensen
bestaan weerstanden tegen het dele
geren van verantwoordelijkheden.
Ruimere taken zouden leiden tot
schade voor de produktie, de arbei
ders zouden er nog niet rijp voor
zijn of misbruik maken van de gro
tere bevoegdheid, terwijl er boven
dien bij nader inzien geen enkele
aanleiding is om veranderingen aar
Te brengen. De leiding zou in het
verleden al genoeg rekening gehou-
dea hebben met het geven van zo
ruim mogelijke taken aan de arbei
ders.
Dit zi-jn de eerste resultaten van
een experimenteel onderzoek in zes
ondernemingen naar de wenselijk
heid van meer verantwoordelijkheid
voor de werknemer in de onderne
ming. Op verzoek van het Verbond
van protestants-christelijke werkge
vers wordt dit onderzoek uitgevoerd
door het Sociaal wetenschappelijk
instituut van de Vrije Universiteit
onder leiding van prof. Van Zuthem
Dc anderhalf jaar die nu verstre
ken zijn, blijken echter onvoldoende
geweest te zijn om ingrijpende ver
anderingen te kunnen doorvoeren
met spectaculaire invloeden op fac
toren als produktlviteit, arbeids
vreugde en een gevoel van betrok
kenheid in de onderneming.
Voorwaarden
De Werkgever, orgaan van het
werkgeversverbond, schrijft dit in
het laatst verschenen nummer. Als
voorwaarden voor een verdergaand
onderzoek met duidelijker resulta
ten noemt De Werkgever:
1. Betere vorming van alle bij het
experiment betrokken leidinggeven
de niveaus evenals het uitvoerend
personeel.
2. Het maken van duidelijke
afspraken over de aard en de in
houd van het experiment, evenals
over de eventuele produktierisico's.
die men bij de start van het experi
ment wenst te accepteren.
3. Wenselijk is voorts, dat instan
ties als de vakbond of de onder
nemingsraad inspraak krijgen bij de
beslissingen in het kader van een
dergeliik experiment.
4. Als laatste voorwaarde noemt
De Werkgever een personeelsbeleid,
dat beoogt de verantwoordelijkheid
van de arbeiders voor de gang van
zaken in het bedrijf te vergroten en
daarvoor ook de wegen en middelen
te zoeken.
1951-1968
Het Grafisch Orgaan van de Ne
derlandse christelijke grafische be-
drijfsbond wijst erop, hoe wonder
lijk de meningen kunnen verande
ren in een betrekkelijk korte perio
de van ruim vijftien jaar. Het blad
maakt daarbij gebruik van opmer
kingen door proL Albeda gebezigd
in een artikel in Nederlandse Ge
dachten.
Ruim tien jaar geleden moest mi
nister Suuihoff, evenals zijn partij
genoot Drees in 1951. een beste
dingsbeperking en loonstop afkondi
gen. Het bedrijfsleven aanvaardde
toen die bestedingsbeperking zonder
meer. bijna onopgemerkt.
De publieke opinie reageert op dit
moment echter geheel anders op
minder ingrijpende maatregelen,
waarbij het woord bestedingsbeper
king nog niet is gevallen. In de ja
ren 19571958 lagen de werkloos
heidscijfers over het gehele land ge
nomen aelfs hoger dan nu. Maar nu
komen er demonstratieve vergade
ringen en toen niet. Het verschil in
reactie is bijzonder opmerkelijk.
Eén organisatie
Een vergaand staaltje van pogin
gen de positie van confessionele or
ganisaties te ondermijnen heeft de
Algemene Nederlandse drogisten-
bond geleverd.
Buiten de protestants-christelijke
en de rooms-katholieke drogisten
bonden om heeft de ANDB een NI-
PO-onderzoek georganiseerd onder
de drogisten in het gehele land over
het plan de bestaande drogistenor
ganisaties op te heffen en een nieu
we organisatie in het leven te roe
pen met als naam: Nederlandse
maatschappij ter bevordering van
de belangen van de drogist.
Het officieel orgaan van de Ne
derlandse christelijke drogistenbond
reageert hierop met de mededeling
dat samenwerking sen levensbelang
is. De NCDB wil alles doen om de
samenwerking te bevorderen, maar
de ANDB doet thans precies wat die
samenwerking ernstige afbreuk
doet.
pelt alle protestantse kerken. De bij
eenkomst zal twee dagen duren.
In een brief aan kerken en zendin
gen die in de raad zijn vertegen
woordigd, schrijft secretaris Humber-
to Capo: „De wettelijke situatie
waarin wij ons bevinden en de hou
ding die wij moeten innemen tegeno
ver de nieuwe wet, roepen ons op tot
een geheel nieuwe bezinning op onze
evangelische eenheid als dienst
knechten van Christus in Spanje, op
het dienstbetoon dat van ons als
christenen gevraagd wordt in deze
nieuwe, veranderende tijden en op
ons zicht op de moderne mens en wat
hij nodig heeft."
Zo mogelijk wil de raad proberen
tot een eensgezind standpunt te ko
men tegenover de nieuwe wet. Het is
echter de vraag of dit lukken zal,
omdat de meningen in vele kerken
veel meer verdeeld zijn dan in de
Spaanse Evangelische Kerk, die zich
tegen registratie uitsprak.
De jaad zal ook spreken over het
vierde nationale evangelische congres
dat op 31 oktober in Barcelona bijeen
zal komen om het feit te gedenken
dat honderd jaar geleden de tweede
Spaanse Hervorming begon, nadat
drie eeuwen geleden de Eerste Her
vorming geheel was neergeslagen
door de inquisitie.
VERGADERINGEN
Ook dc Vergaderingen van Gelovi
gen komen deze maand in Madrid
bijeen voor een jaarlijkse bondsver
gadering. Zij zullen ook spreken over
hun houding ten opzichte van 'de
lieuwe wet. De meningen zijn nogal
verdeeld.
De Vergaderingen van Gelovigen in
Noordoost-Spanje zijn fel tegen de
wet gekant. Zij zijn unaniem van
oordeel dat de kerken geen erken
ning van de staat moeten aanvragen.
Maar de Vergaderingen in Midden-
en Noordoost-Spanje denken er wel
over, erkenning aan te vragen, ook al
zijn bij hen de meningen onderling
toch ook nog verdeeld.
Het ziet er niet naar uit dat de
plaatselijk autonome vergaderin
gen onderling tot overeenstemming
zullen komen. Waarschijnlijk zal het
aan de plaatselijke vergaderingen
overgelaten worden te beslissen.
BARCELONA
Afevaardigden van verschillende
kerken in Barcelona, een protestants
bolwerk ook al zijn de protestanten
ook daar sterk in de minderheid,
hebben vergaderd met de Verdedi
gingscommissie van het Spaanse Pro
testantisme, de legale arm van de
Spaanse Evangelische Raad.
Hoewel geen van de plaatselijke
kerken zich al bij de staat hebben
laten registreren, bleek dat de afge
vaardigden, die verschillende deno
minaties vertegenwoordigden, onder
ling van mening verschillen over de
wenselijkheid van registratie. Alleen
enkele buitenlandse kerken hebben
nu erkenning bij de regering aange
vraagd.
RIO DE JANEIRO h- Het hoofd
van de Braziliaanse nationale stich
ting voor Indianen heeft verklaard,
dat buitenlandse zendelingen geen
toestemming zullen krijgen
„godsdienstige bijstand te verlenen
aan Indianen in de binnenlanden".
Jose de Queiroz Campos heeft ge
zegd. dat de zendelingen alleen „een
voudige medische hulp" mogen verle
nen.
De zendelingen zouden de Indi
aanse cultuur vernietigen.
Waarschijnlijker lijkt, dat het ver
bod verband houdt met het feit, dat
onlangs aan het licht is gekomen, dat
duizenden Indianen zijn uitgemoord
door Braziliaanse regeringsautoritei
ten.
UTRECHT Morgen zal in de
schouwburg te Utrecht het tienjarig
bestaan worden gevierd van de socia
le academie De Nijenburgh.
Op het programma staan lezingen
van prof. dr. C. A. van Peursen,
hoogleraar in de wijsbegeerte te Lei
den en aan de VU te Amsterdam,
van mej. dr. W. F. van Stegeren, lec
tor in de sociale pedagogiek aan de
VU, en dr. H. van den Berg, we
tenschappelijk hoofdambtenaar voor
de sociologie aan de VU.
UTRECHT Woensdagavond 15
mei wordt in een van de zalen van
de Jakobskerk. Jakobstraat 6 te
Haarlem een discussieavond gehou
den over het thema „Zijn er wijzi
gingen gekomen (zo ja - welke?) in
het Reformatie/Rome-beeld in Neder
land sedert het Tweede Vaticaans
concilie?"
Eerst geeft de Haagse predikant ds.
L. Lagerwey, voorzitter van "Pro
testants Nederland zijn visie. Daarna
zullen prof. dr. H. A. M. Fiolet en
prof. dr. H. Berkhof kritisch op zijn
voordracht ingaan. Om de discussie
zo breed en objectief mogelijk te
houden, zijn nog enkele andere
rooms-katholieke en protestantse
theologen uitgenodigd.
Deze avond, die om acht uur be
gint, staat onder auspiciën van de
Evangelische Maatschappij. Tevoren
houdt deze vereniging (van vier tot
zes uur) haar algemene vergadering.
Daar komen onder meer voorstellen
tot wijziging van de doelstelling en
herziening van het algemeen regle
ment ter sprake.
DJ1BOET1 Ali Aret, premier i
van het Franse gebied der Af ars en
Issa's (het voormalig Frans Somaliland.
is gisteren aan een moordaanslag ont
snapt Zijn chauffeur werd gedood.
Er is een verdachte gearresteerd, j
volgens de politie is het een lid van I
de Issa-stam.
9?
(Van onze kerkredactie)
GROSSALMERODE.
Duitsland Duitse vaders
en moeders behoeven de
kleuterbgbel van Anne de
Vries niet meer aan hun
kinderen voor te lezen. Al
wat ze te doen hebben is
een plaat op de grammo
foon te leggen en de kinde
ren kunnen luisteren. Het
Duitse protestantse zen
dingsgenootschap „Frohe
Botschaft" heeft een serie
van twintig grammofoon
platen uitgegeven, tien van
het Oude en tien van het
Nieuwe Testament.
Het merkwaardige is dat de
kleuterbijbel van deze pro
testantse schrijver via een
rooms-katholieke editie weer in
protestantse handen komt. Er
kwamen zelfs theologen en
godsdienstleraren aan te pas om
hem te „ontroomsen".
Kennelijk weten de uitgevers
van de grammofoonplaten niet
eens dat de Kleuterbijbel
geschreven werd door een pro
testant. In hun mededeling aan
de Evanglische Presse Dienst, het
perspureau van de Duitse ker
ken. wordt zelfs gesproken over
een „rooms-katholieke auteur"
R.k. editie
De Duitse editie van de Kleu
terbijbel werd uitgegeven door
de Christelijke Uitgeverij van
Konstanz. Deze heeft echter weer
een rooms-katholieke uitgever
toestemming gegeven om een
rooms-katholieke versie uit te
geven. Het Katholisches Bibel-
werk zag er iets in om er een
uitgave op grammofoonplaten
van te maken.
Dit plan is toen overgenomen
door de grammofoonplaten-
afdeling van „Frohe Botschaft"
in Grossalmerode bij Göttingen
die toen theologen en godsdienst
leraren aan het werk zette om de
urtgave voor pro'rstantse kinder
oren geschikt te maken.
Zo is Anne de Vries via een
..overgang" naar het rooms-ka-
tholicisme toch weer protestant
geworden, hoewel natuurlijk de
bekende, in 1964 overleden, pro
testantse schrijver zelf nimmer
rooms-katholiek is geweest.
Vertalingen
Hoewel de uitgever van de Ne
derlandse Kleuterbijbel Kok in
Kampen is, berust het recht voor
vertalingen bij de erfgenamen.
Die hebben toestemming gegeven
voor de rooms-katholieke editie.
Dit bijbels vertelboek is nu in 17
talen vertaald. Op het ogenblik is
in bewerking een uitgave in de
taal van Roeanda.
Naar wij van de uitgever J. H.
Kok vernemen zal nog deze
maand het tweede deel verschij
nen van Anne de Vries* vertaling
van het Nieuwe Testament. De
pocketuitgave is reeds klaar en
op het ogenblik worden de
laatste delen van de gebonden
uitgave gedrukt.
BUITENPOST Na een ernstige
ziekte is op 47-jarige leeftijd over
leden de gereformeerde predikant
ds. A. H. Leij. Ds. Leij werd eerst
op 42-jarige leeftijd predikant. Van
1962 tot 1966 stond hij in Ureterp,
vervolgens in Buitenpost.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Melissant: E. M. Bakker
te Tholen; te Zaamslag: A. T. Deinum
te Coevorden.
Aangenomen naar Dordrecht (vac.
A. L. v d. Smit): K. Schipper te Mid
delharnis
Bedankt voor Zwijndrecht (vac. G.
J. Hintzbergen): J H. Vlijm te Krim
pen a.d. IJssel.
Beroepbaarstelling: kand. Sj. C. van
Ketel te Weesp.
Emeritaat verleend aan ds. J. Bakker
te Randwijk.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar IJmuiden: J. Rij-
neveld te Capelle a.d. IJssel.
Bedankt voor Hattem: J. M. Goed
hart te Drachten.
EVANG. LUTH. KERK
Aangenomen naar Rotterdam (vac.
dr. C. H. Lindeijer): H. J. A. Haan te
Amsterdam-noord; naar Bensberg-
Refrath (W.-Duitsl mej. L. B. Poppe-
zijn te Eindhoven/
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Amsterdam-zuid: kand.
A. Vermaas te Driebergen.
REMONSTR. BROEDERSCH.
Beroepen te Eindhoven: T. v. Dijk
te Hoogeveen, die dit heeft aangeno
men.
HENGELO Gistermiddag is in
een ziekenhuis te Hengelo overleden
de 78-jarige J. G. Wensink uit Borne.
Hij werd zondagavond in zijn woon
plaats levensgevaarlijk gewond, toen
hij met zijn fiets werd aangereden
door een auto. a