De kerken moeten van hun inkomen percentage afstaan r KERKEN MOETEN GEEN STAMCAFE'S ZIJN Straf en beloning voor Kamerleden Prof. Smelik op gereformeerde kansel Een woord voor vandaag Niet alleen de staat moet 1 procent geven voor hulpverlening Uw probleem is het onze. Dr. A. HOOGERWERF: Prebish in van roept hulp christenen Utrechtse kerk verkocht Gereformeerden naar Uppsala en Lunteren Huur Mbuma-zending voor keuze Kapelaan promoveert op Calvijn bij prof, S. v, d. Linde VRIJDAG 3 MEI 1968 Gisteren schreven wij over de trouw van God. We zeiden toen dat daaruit niet de conclusie getrokken mag worden dat wij maar door kunnen zondigen. Daarop worden we gewezen in de volgende pericoop, Jesaja 54 1-17. Daar staan eerst de woorden: „Gij, ellendige, door storm voortgedrevene, ongetrooste." Die woorden zouden kunnen slaan op het onbekeerde Israël. Maar dan vallen ze wat raar in dit hoofdstuk, waarin gesproken wordt over het recht van de knechten des Heren, de gerechtvaardigden in Christus. Neen, veel logischer is het aan te nemen dat zo ook gesproken kan worden over de kinderen van God, die de Here Jezus kennen als hun Heiland, aan wie God Zijn trouw heeft toe gezegd, maar die toch steeds weer hun eigen wil doen, hun eigen weg gaan en hun eigen wensen laten prevaleren. Een christen die weet gezondigd te hebben voelt zich ellen- dig, juist omdat hij weet wat vergeving is. Zo'n christen is onzeker, voelt zich stuurloos, heen en weer geslingerd, om dat hij niet luistert naar de Gids. Hij is een ongetrooste, om dat hij God de rug heeft toegekeerd. Daarom waarschuwt ons Jesaja: ,£)oor gerechtigheid zult gij bevestigd worden." Gerechtigheid is hier: door recht te doen. Het komt er wel degelijk op aan hoe wij leven. Maar door zonde verspelen we niet Gods trouw, maar wel on? levens geluk. We lezen vandaag: I Koningen 5 1-18. In Beiroet, Libanon, vergaderden eind april 30 orthodoxe, pro testantse en rooms-katholieke experts op het gebied van de ontwik kelingshulp met vijftien vertegenwoordigers van wereldorganisaties, als Unesco, de Wereldbank en de wereldvoedselorganisatie om te bespreken hoe de jonge staten het beste geholpen kunnen worden. De bijeenkomst was bijeengeroepen door de Wereldraad van Kerken en het Vaticaan. De Nederlander, prof. dr. J. Tinbergen was een van de twee voorzitters. Bileven dlc niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln alzonder- lljke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een gehuwde vrouw is 68 jaar oud en de 64-jarige man is in valide geworden. Kan de vrouw AOW krijgen? Antwoord: Ja. naar alle waarschijnlijkheid is zij „kostwin- nende". De vrouw wordt als kost- winster beschouwd als de man door invaliditeit zijn brood niet kan ver dienen en overigens niet te hoge in komsten heeft. Zij moet zich dus wenden tot de raad van arbeid. Vraag: Een vader wil 4.000 uit erfenis ontvangen aan zijn gehuwde dochter schenken op voor waarde dat hij elk jaar de rente ontvangt. Welke fiscale gevolgen heeft dit? Antwoord: De vader schenkt niet de volle waarde van die 4.000, doch slechts de blote eigendom, ter wijl hij zelf het vruchtgebruik be houdt. De blote eigendom is dus minder waard van de f 4.000. Hoe veel het verschil bedraagt, is afhan kelijk van de leeftijd van de vader. Tot 2.000 per jaar mag een ouder vrij schenken aan een kind. Het is dus in elk geval veiliger de schen king over twee jaar te verdelen. Het geld levert voor de dochter geen inkomsten op, zodat zij daaro ver geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Krijgt de vader een aan giftebiljet, dan moet hij het volle bedrag van de rente opgeven voor de inkomstenbelasting. Loontrek- kenden met minder dan 15.000 loon en minder dan 400 nevenin komsten vallen in de regel niet in de inkomstenbelasting. Ontvangt hij totaal meer dan 400 rente, dan moet hij een aangiftebiljet aanvra gen. Vraag: Voor studietoelagen had ik me gewend tot provinciale staten. Aanvankelijk afwijzend antwoord. Later van deze instantie de raad me te wenden tot het Rijk, omdat dit gunstiger regelingen treft. Waar moet ik mij vervoegen? Antwoord: Wend u tot het mi nisterie van onderwijs en we tenschappen, afdeling rijksstudietoe lagen, Nieuwe Uitleg 1, Den Haag. Mondelinge inlichtingen op maanda gen en donderdagen van 14 tot 16 uur in de Rutger Jan Schimmelpen- nincklaan 3. Den Haag. Bezoek tele fonisch aankondigen voor 11 uur, te lefoon 070 - 652920. Vraag: Door brandende kaarsen zijn schroeivlekken ontstaan in een gotisch kast Hoe kan ik die bijwer ken. Antwoord: Is de schroeivlek op pervlakkig, dan kan u deze wellicht wegschuren met fijne staalwol. Is deze dieper doorgedrongen, dan zal u het verbrande hout voorzichtig met een beitel moeten wegsteken en de ontstane holte opvullen met vloeibaar hout. Hierna de plek bij werken met beits in de vereiste kleur. (Van onze kerkredactie) BEIROET Niet alleen de rijke landen moeten een be paald percentage van hun nationale inkomens ter beschikking stellen van de ontwikkelingsgebieden, ook de rijke kerken moe ten daarin een voorbeeld geven. Dit is de wens van de christen experts op het gebied van de ontwikkelingshulp, die eind april in Libanon vergaderden. stellen. Terwijl de experts blijven spreken over één procent van het na tionale jaarinkomen, wordt voor de kerken geen bepaald percentage ge noemd. De slotboodschap van de conferen tie, richt zich tot drie groepen: de sta ten van het westen, de ontwikkelings landen en de kerken. ]\A WERELDHANDELSCONFERENTIE De kerken van het westen, zo wordt in een slotboodschap aan de wereld gezegd, moeten een zeker en jaarlijks toenemend percentage van hun kerkelijke inkomsten ter beschikking van de hulpverlening (Van onze kerkredactie) WESTEN (Van onze parlementsredactie) AMSTERDAM Dr. A. Hoo gerwerf, pas benoemd tot lector in de politicologie aan de Vrije Universiteit, heeft vanmiddag in zijn openbare les over „De ver tegenwoordigende rol van het parlementslid" verschillende mogelijkheden genoemd die naar zijn mening van het parlement meer een volksvertegenwoordi ging zouden maken waarvan wel de voornaamste is: belast het parlementslid minder. Daarbij dacht hij aan vergroting van het aantal parlementsleden, een zeer aanzienlijke uitbreiding van de parlementaire staf en beperking van nevenfuncties. Daarnaast zou men het vooral kunnen zoeken in vermin dering van de wetgevende activitei ten door allerlei detailregelingen over te hevelen naar het overleg tussen departementen en belangengroepen. Voordeel daarvan zou een meer rechtstreekse inspraak vari belang hebbenden zijn. Het parlement zou zich meer tot hoofdlijnen moeten beperken, voor wat de wetgeving betreft, en meer tijd moeten besteden aan de controle op het regeringsbeleid, het contact met de kiezer en de zogenaamde „loopjongens- en ombudsmanrol". LASTHEBBERS Dr. Hoogerwerf onderscheidde twee grondpatronen ten aanzien van de vertegenwoordigende rol van het parlementslid: de autocratische en de democratische. De autocratische op vatting ziet de parlementariër als een gemachtigde, die voorlichting aan de kiezers behoort te geven. De demo cratische als een lasthebber van kie zer. partij of belangengroep, door wie hij zich ook behoort te laten voor lichten. De heer Hoogerwerf gaf de voor keur aan een gemengde opvatting: de parlementariër is iemand die zowel een lastgeving in de vorm van een partijprogram) als een machtiging (om het program op de best moge lijke wijze te realiseren) ontvangt, en die zowel voorlichting geeft als ont vangt. Deze communicatie in twee richtingen maakt het parlementslid voldoende vrij om een slagvaardig beleid te voeren. Ervan uitgaand dat een groeiend deel van de Nederlandse bevolking een minder autocratische opvatting wenst dan men thans bij parle mentsleden meent waar te nemen en UTRECHT Het aartsbisdom Utrecht heeft de uit 1877 daterende Sint Willibrorduskerk verkocht aan de aannemer A. J. Lisman uit Groe- nekan. Ruim een jaar is deze kerk in de Utrechtse binnenstad al buiten ge bruik. De heer Lisman wil proberen de kerk voor sloop te behoeden door er een passende bestemming voor te vinden, waardoor de kerk niet alleen in haar totaliteit behouden blijft, maar bovendien een levend middel punt wordt van kerkelijk leven. Hij wordt daarbij gesteund door een commissie, waarin zowel rooms-katholieken als protestanten zitting hebben. De Sint Willibror- 1 Als niet stemhebbend lid zijn afge- duskerk geldt als een zeer belangrijk i vaardigd prof. dr. J. L. Koole. drs G. voorbeeld van de neo-gotisch archi- j Y. Vellenga. <3s R J. van der Veen lectuur. drs Chr. Steenwinkel. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Ook de Gereformeer de Kerken hoewel geen lid zul len vertegenwoordigd zijn op de Vierde Assemblee van de Wereldraad van Kerken te Uppsala, Zweden. Zij werden afgevaardigd als „gedele geerd waarnemer", dat wil zeggen dat ze in bijzondere omstandigheden ook zullen mogen spreken. De Gereformeerde Kerken zullen worden vertegenwoordigd door prof. dr. Herman N. Ridderbos en prof. dr. C. van der "Woude. Ook prof. dr. G. C. Berkouwer zal in Uppsala zijn, omdat hij door de Wereldraad als adviseur is uitgenodigd. Prof. dr. J. Verkuyl woont de vergadering bij als fraternal delegate namens de Neder landse Zendingsraad. Ook de delegatie naar de Gerefor meerde Oecumenische Synode, die van 13 tot 23 augustus in Lunteren bijeen komt is nu vastgesteld. De Ge reformeerde Kerken vaardigden af, dr. C. Gilhuis, prof. dr. J. Verkuyl, ds. P. Visser en ieder voor een deel van de vergadering prof, dr. J. van den Berg en prof. dr. D. C. Mulder. dit laatste ook als doel ziende, komt de heer Hoogerwerf bij zijn sug gestie, parlementsleden minder te be lasten. SELECTIE Een gevolg van het streven naar de democratische opvatting zou dan i kunnen zijn, een stelsel van „belo- j ningen" en „straffen", die de verte- j genwoordigde aan de vertegenwoor- diger oplegt. De beloningen: verhoogde schade loosstelling, prestige, voldoening, en vrije tijd. De straffen: meer selectie bij de kandidaatstelling langs de weg van vergroting der interne par tijdemocratie. De heer Hoogerwerf bracht nog even een verkiezingsonderzoek van 1967 in herinnering, waarbij 64 pro cent van de kiesgerechtigden zei het eens te zijn met de uitspraak, dat de Tweede-Kamerleden te weinig reke ning houden met wat de kiezers wil len". Dat zou zijns inziens kunnen bete kenen. dat de kiezers het parle mentslid meer zien in de rol van lasthebber (van de kiezers) en ook meer opwaartse communicatie (van kiezers naar gekozene) willen dan het parlementslid dit zelf inziet. (Van onze kerkredactie) WASSENAAR Voor het eerst na ruim veertig jaar heeft, naar thans blijkt, prof. dr. E. L. Smelik zondag 21 april weer een gereformeerde kerkdienst geleid. Prof. Smelik is evenals dr. J. J. Buskes een van de drie nog in leven zijnde „slachtoffers van Assen." „De dienst, waarin prof. Smelik voorging, wilden wij helemaal beschouwen als een gewone dienst. Wij hebben er geen speciale rucht baarheid aan gegeven. Ik heb geen speciaal woord gesproken en prof. Smelik heeft in zijn preek ook niet gerept over de gebeurtenissen", ver telt ds. D. van der Meulen. gerefor meerd predikant te Wassenaar (Cen trum) ons. Gelijk bekend preekte dr. Buskes na de terzijdestelling van de Asser leeruitspraak in Wassenaar-Zuid en in een officiële verzoeningsdienst in Amsterdam. Ds. Van der Meulen vond het pijnlijk, dat zo de indruk gewekt werd. alsof dr. Buskes het enige slachtoffer was. terwijl prof. Smelik (in tegenstelling tot dr. Buskes) destijds is afgezet. Daarbij werd hij getroffen door een opmerking van prof. Smelik in een van zijn postilles (preekschetsen): „Ik kom met mijn papieren woord op kansels, waar ik zelf niet toegelaten wordt." Prof. Smelik preekte over 1 Thes- salonicenzen 5: 21 „Toetst alles en behoudt het goede." De industriële landen moeten zich bereid verklaren één procent van hun nationale inkomen ter beschikking te stellen van de ontwikkelingslanden. Zij mogen dat geld niet als leningen verstrekken, maar moeten het echt schenken. Maar dat is niet voldoende. Uit privégelden moet minstens nog een zelfde som geïnvesteerd worden in de jonge staten om hen in staat te stel len te industrialiseren of hun land bouwmethoden te verbeteren. Bovendien zullen de besluiten die werden genomen door de wereldhan delsconferentie betreffende de prijs van de grondstoffen, zeker tot 1975 moeten gelden. Maar ook de jonge landen zelf moeten iets doen, en zich niet alleen maar laten helpen. Zij moeten in de eerste plaats aandacht schenken aan de modernisering van hun landbouw methoden, opdat er meer voedsel ge produceerd zal worden. Tegelijkertijd moeten de landen waar de bevolking uitzonderlijk snel toeneemt, maatre gelen treffen om die bevolkinsgroei af te remmen. Deze christelijke experts weigerden echter iedere methode van geboor- tenbeperking te onderschrijven. De rechten en de godsdienstige overtui gingen van het gezin mogen daarbij niet aangetast worden. Voorts moeten de ontwikke lingslanden grote aandacht schenken aan de uitbouw van hun agrarisch, technisch en economisch onderwijs. Bovendien moeten zij samen ge meenschappelijke markten openen, opdat de industriële investeringen op elkaar kunnen worden afgestemd. Daardoor worden de industriële mo gelijkheden uitgebreid, komen de landen in een betere concurrentie positie en kunnen zij zeker zijn van toenemende handelsactiviteiten. De boodschap richt zich ook tot de christenen. De meeste christenen le ven in het westen, waar tachtig pro cent van alle rijkdommen ter beschikking staan van twintig pro cent van de wereldbevolking. De christenen genieten daarom in het bijzonder van de ongelijk verdeelde welvaart. Dat stelt hen verantwoordelijk, omdat het geloof hen juist oproept om zich in te zetten voor eenheid en gerechtigheid in de gehele wereld. Het kerkelijke diakonaat moet zo omgebouwd worden dat ook het we- relddiakonaat kan worden opgeno- j men in de kerkelijke budgetten. Een jaarlijks groeiend percentage van het kerkelijke inkomen moet daaraan worden besteed. Om dit drievoudige doel te kunnen verwezenlijken moeten de massame dia meer ingeschakeld worden om te laten zien hoe de mensen in de ont wikkelingslanden leven. Waar blijft wetsontwerp verantwoordingsplicht? DEN HAAG Het liberale Twee de-Kamerlid Wiegel heeft minister Beernink gevraagd spoedig een wetsontwerp over de verantwoor dingsplicht voor de burgemeester in te dienen. Hij herinnert eraan dat de minister eind februari heeft beloofd dat het ontwerp nog dit parlementaire jaar aan de Kamer zal worden aangebo- I BEIROET De organisator van de grotendeels mislukte wereld-handelsconferentie heeft de hulp ingeroepen van de christenen om de westerse we reld te interesseren voor ont wikkelingshulp. Secretaris-gene raal Raoul Prebish sprak aan het begin van de conferentie van christelijke experts in Beiroet. Letterlijk zei hij: „Wij hebben de hulp nodig van de christelijke kerken om de solidariteit van de mensen on derling te bereiken, die -nodig is om alle hulpbronnen van de wereld te ontsluiten." Prebish zei teleurgesteld te zijn, dat de wereldhandelsconferentie er niet in is geslaagd om werkelijk tot een wereldwijde strategie van ont wikkelingshulp te komen. Naar zijn mening hebben de rijke landen van het westen nog niet ingezien hoe noodzakelijk dit „explosief probleem" moet worden opgelost. MBOYA. De Afrikaanse staten zijn te klein om eigen economische eenhe den te vormen, zei hij. Alleen door regionale samenwerking zullen zij in staat zijn op maximale wijze gebruik te maken van hun hulpbronnen. Een probleem voor de Afrikaanse staten is, vervolgde hij, dat in het koloniale tijdperk de staten eigenlijk alleen verbindingen hadden met het noorden. Daardoor richten alle ver bindingswegen zich op de havenste den. Wil Afrika zich verder kunnen ont wikkelen, dan zullen er tussen de staten verbindingswegen moeten ko men. Daarvoor is echter de hulp no dig van de rijke landen. Pas als die verbindingswegen er zijn, kunnen economische gemeenschappen groei- met recht von koop ^9%% m v.a. éiVl pjnnd. zonder eerste storting Demonstraties van 111e modellen te Rotterdam dagelijks van 10 -4 but door onze WiulIczer-cigaDtJt JOOP WALVIS. Reeds duizenden Tnuzieklieftiebbets leer* den met bet nonnalenotenschriftdoot mid" del van het-unieke aanwijssyste&m op de Wnrlitzet-school vlot orgelspelen. Enorme sortering Piano's «75.- HtlUr melrechlvonkoop vomf.15,-P."pJ- zonder eerste storting - let wels •hoge inruilwaarde.e Z voor Uw oude PIANO, HARMO- J NIUM. of ELECTRONISCH ORGEL Vraag folders en inlichtingen bij de Wurlitzer-ïmporteurs in ROTTERDAM Naar aanleiding van ons verslag van de zendingsdag van de Gereformeerde Gemeenten vernemen wij nader, dat zendeling Van Woerden sinds enige tijd geen deel meer uitmaakt van de zendings- Ookde vertegenwoordiger van de j staf Van de Vrije Presbyteriaanse PESSIMISTISCH den. Wereldbank sprak tamelijk pessi mistisch. Harold Graves zei: „In de afgelopen decennia hebben we heel wat oplossingen gevonden voor agra rische. financiële en handelstech nische problemen, maar we zijn er niet in geslaagd deze te verwezenlij ken, omdat daarvoor de politieke in zichten moeten veranderen, en dat is ons nog steeds niet gelukt." Doel van de conferentie van Bei roet was, zei Joseph Gremillion, de secretaris van de pauselijke commis sie voor gerechtigheid en vrede, om een strategie en gezamenlijk pro gramma te ontdekken, waardoor de kerken een „christelijke pressure- group" in hun landen kunnen worden om de openbare mening te verande ren. opdat er eindelijk politieke besluiten zullen kunnen worden ge nomen. GEBOORTENBEPERKING In een gezamenlijk rapport over geboortenbeperking zagen de pro testant dr. Richard Fagley en de rooms katholiek Arthur McCormaok nieuwe mogelijkheden voor de jonge staten. Sedert het Vaticaanse concilie kunnen zij meer nadruk leggen op het persoonlijk geweten van man en vrouw binnen het huwelijk. Ook eist de rooms-katholieke Kerk niet langer dat haar inzichten voor iedereen gelden. Daardoor kun nen jonge staten beslissingen nemen, die misschien voor het rooms-katho lieke volksdeel niet geheel aanvaard baar zijn, maar voor de anderen wel. De schrijvers van het rapport wil len geen eenzijdige nadruk op ge boortenbeperking. Die moet een inte graal deel vormen van andere metho den om een land sociaal en econo misch op te bouwen. De ontwikkelingslanden moeten in de eerste plaats hun aandacht beste den aan de verhoging van de land- bouwopbrengsten en de economie. De kerken moeten de geboortenbeper king plaatsen in de context van ware menselijke liefde en het nobele ide aal van het huwelijk. Tegelijkertijd moeten zij echter de consequenties publiceren van een te snelle bevol kingsgroei. GEMEENSCHAPPEN Het idee om de jonge staten samen te bundelen tot economische ge meenschappen. waarover wordt gesproken in de slotboodschap, werd gelanceerd door de minister van eco- 'Westersingel 42-44 •R'dom tel. (010) 13 50 25 Kerk van Schotland. De heer Van Woerden wil zen dingswerk gaan verrichten ineen an der deel van Rhodesië. Daarbij wilde hij geen binding hebben met de bestaande classis op het zendingsveld en met het Fieldcommittee. Dit was voor de Vrije Presbyteriaanse Kerk niet aanvaardbaar, waarop hij zijn ontslag nam. In Schotland wordt Van Woerdens besluit betreurd, omdat hij in Mbuma goed werk heeft verricht. Deze kleine Schotse kerk hoopt, dat de Mbu- ma-vrienden in Nederland haar zen dingswerk zullen blijven steunen. In middels is een Schotse arts benoemd tot directeur van het Mbuma-zieken- huis. Een en ander heeft beroering ge wekt in kringen van de „Nederlandse stichting tot ondersteuning van het geestelijke en medische werk op de Mbuma-zendingspost in Rhodesië' uitgaande van de Free Presbyterian Church of Scotland." Een sterke stroming in het bestuur stemt er mee in, dat Van Woerden nu door de Gereformeerde Gemeenten wordt uitgezonden naar Rhodesië, sa men met een jonge zendeling van deze kerk. die nog in opleiding is. De Nederlandse stichting zou haar steun dan op dit werk moeten richten. An deren willen de stichting opheffen, terwijl er ook stemmen opgaan, die de Schotse zending in Mbuma willen blijven steunen. Het is waarschijnlijk, dat de Mbu- ma-zendingsdag, die door vierduizend mensen pleegt te worden bezocht, dit jaar zal worden afgelast. Zendeling Van Woerden en de Schotse predi kant ds. A. F. Mackay zouden er spreken. Men heeft er de Utrechts» Margriethal voor gehuurd voor 8 ju- 1 mische zaken van Kenia, Tom. J. (Van een onzer medewerkers) UTRECHT Gistermiddag promoveerde een rooms-katho lieke kapelaan, M. J. J. P. de Kroon, by de Utrechtse hoog leraar dr. S. van der Linde tot doctor in de theologie. Hy schreef een dissertatie over „De eer van God en het heil van de mens", als een bydrage aan „het verstaan van de theologie van Johannes Calvyn" zoals die zyn neerslag vindt in het beroemde werk De Institutie. Kapelaan De Kroon ondernam zijn studie vooral, omdat hij tot zijn ver wondering vaststelde dat de „Gloria Dei", de eer van God, die bij Calvijn een zo markante nadruk heeft, al thans in Nederland nooit diepgaand werd bestudeerd. In vele buiten Nederland versche nen studies over Calvijn vindt hij de zijns inziens onjuiste poging die eer van God tot een allesverklarende grondprincipe van Calvijns theologie te maken. Dat bracht mee, dat in zo'n kader de mens en zijn heil sterk in het gedrang moest komen. Dank zij een diepgaande studie van Calvijns belangrijkste werk. De In stitutie, komt de kapelaan tot de con clusie dat de theologie van Calvijn bipolair van structuur is. Dat wil zeg gen dat God en Zijn eer wel een do minerende plaats innemen, maar dat de eigen plaats en de waarde van de mens toch blijft gehandhaafd. Een van de conclusies van de auteur is dat de afstand tussen Calvijns den ken en de juist verstane intenties van de rooms-katholieke theologie veel kleiner is dan gewoonlijk wordt aan genomen. Stellingen Kapelaan De Kroon, geboren in 1928, werd aan het seminarie van het bisdom Den Bosch opgeleid tot priester. Hij vervolgde zijn studie aan de rooms-katholieke universiteit van Nijmegen. Namens rooms-katho- liek Eindhoven is hij lid van het presidium van de gemeenschap van kerken in die stad, waar hij sedert 1961 kapelaan is. Aan het proefschrift voegt kape laan De Kroon twaalf stellingen toe. We citeren de eerste twee: 1. Bij Calvijn is het zo veelvuldig en gemakkelijk aangenomen dua lisme van Gods eer en 's mensen heil niet aanwezig. Ook de tegenstelling die men in dit kader tussen Luther en Calvijn pleegt te maken is on houdbaar. 2. Calvijn belijdt de waarachtige tegenwoordigheid van Christus in het Heilig Avondmaal. BEROEPINCSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Dinteloord (toez.): G. Voordijk te Mastenbroek Aangenomen naar Apeldoorn (toez.): M. v. d. Leun te Workum. Bedankt voor Nieuwpoort (toez.): G. J. Rebel te Waspik; voor Ede (vac. J. v. d. Heuvel i: G. v. Esetrik te Gene- muiden. GEREF. KERKEN Beroepen te VoHenhoven/stad - Krag- genburg: kand. W. J. v. d. Kerk te Am sterdam. j GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zoetermeer: Chr. v. d. Poel te Yerseke, die belankte voor Franklin Lakes (N.Y. - V.S.): voor Mijdrecht en voor Scheveningen: C. Harinck te Utrecht. GEREF. KERKEN (vi-ygem.) Beroepen :e Oosterwolde-Smilde: kand. R. T. Urban te Drachten. Indrukken van een jongere, die voor het eerst een conferentie van de (gere formeerde) Stichting Gemeentetoerus ting heeft meegemaakt geeft Rob van Asch (22) in het volgende weer. Op de conferentie werd de volgende vraag gesteld: Hoe kunnen we God weer vinden?'We moeten maar vergeten, dat we God al kennen en dus wat dat betreft klaar zijn. Dat is een hele stap, de eerste stap op de goede weg. We moeten intens gaan zoeken naar God, via de bijbelse borden, die Christus in ons leven heeft neergezet. En dan kan het gebeuren dat je een macht in je leven, in de wereld om je heen ontdekt, een unieke macht, die in je dagelijks leven toch een gat slaat. Je wordt bevrijd en boven jezelf uitgetild; je komt in de ruimte te staan en een onverwacht uitzicht, doorzicht komt op je af. De wereld wordt weer fris en nieuw voor jou en voor de mensen met wie je omgaat. De verkeerde dingen in je leven worden ontmaskerd. Je gaat zien wie je eigenlijk bent en je krijgt een flauw ver moeden wie en hoe God is. Je moet wel blijven zoeken om dat verrassende op het spoor te blijven. Geestverwanten, gelijkgerichten zoeken daarom el kaar op en zo ontstaat de kerk. Stemming Wat is die kerk die je zondags bezoekt en waar aan je misschien in de week nog wel wat tijd geeft? Waar begint ze en waar houdt ze op kerk te zijn? Een stamcafé, waar je regelmatig binnenvalt, omdat je er nu eenmaal thuis hoort? Je kunt er genieten van leuke exegetische vondsten en je gaat met een zoete stemming weg. Of lijken veel kerken vandaag meer op een cafe taria? Je komt daar tenslotte om jezelf te bevredi gen en niet om de onbekende naast je te ontmoe ten. Anderen zeggen dat de kerk bestaat uit die mensen en groepen van mensen (bijv. Sjaloom) die de vernieuwende macht in hun dagelijks leven waar maken, niet eerst aan zichzelf denken en juist de lijdende naaste dichtbij en veraf gaan helpen door in hem Gods beeld te zien, nieuw zien. Dat zijn mensen, die de vrede, de sjaloom rond zich verspreiden en zieke medemensen niet oplap pen maar geheel genezen. Dat zijn ook mensen, die daadwerkelijk aan de maatschappijvernieuwing meewerken. Veel van hen willen ook de huidige kerk verrassend nieuw maken. Je gaat immers de hele bewoonde wereld nieuw zien. Zij zouden in hun kerk (en dat hoeft niet persé dat vertrouwde gebouw met het torentje te zijn) met elkaar willen praten over het nieuwe leven, die nieuwe wereld. Ze gaan samen de naam van die overrompelende macht zoeken om het verkeerde zo weg te bidden. Dan komt ook de behoefte om te danken voor de nieuwe wereldstructuur-orde, die bij jou is begonnen. Sommigen gaan zingen over de nieuwe geest die ze beleven en nieuwe liederen ontstaan. Anderen beelden dat verrassende uit en zoeken verder. Ook komen er economen en technici aan het woord. Zij geven aan hoe de samenleving nog beter kan wor den georganiseerd, hoe de individuele mens eraan kan meewerken dat de arme landen geen fooi va.i onze gestolen rijkdom krijgen, maar dat de arbeid en arbeidsbeloning zo eerlijk mogelijk over de bewoondé wereld worden verdeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2