NORM EN INFORMATIE
IN ETHIEK ONMISBAAR
Straf tegen marktkoopman
Pieter ten Bos was juist
Vormingswerk
hart gemeente
moet in
komen
Vel
Container: schip voor de deur
Een woord voor vandaag
Hervormde predikanten vergaderen
Uw probleem
is het
onze....
PROF. VERKUYL VOOR STUDENTEN:
Er
op
zijn vier reacties
wereldproblemen
BER0EP1NGSWERK
VRIJ-EVANGELISCHE PREDIKANTEN
DRAKA
Prof. Belinfante
rector magnificus
Wl). d« in Adam. zijn, worden door de lovende Heer uit
genodigd om „in Christus te komen". In Hem zullen allen
levend gemaakt worden, zegt Paulus in I Corinthe 15. Een
struik die stoelt op een wortel zal zeker in de lente uitlopen.
Sommige christenen zijn daar al zo blij mee, dat ze over iets
anders niet willen nadenken. Uit reactie, omdat er vroeger te
veeVover de hemel is gesproken en geschreven, willen ze nu
aRj^n over de aarde spreken, over ons leven in deze wereld
alfamensen die in Christus zijn.
Ze zijn als een boerdie zijn land bewerkt, maar nooit naar
de lucht bekijkt. Geen boer zal dat ooit nalaten, want hij moet
juist de bewerking van zijn land af laten hangen van de lucht.
Komt er regen dan kan hij op vette klei beter niet ploegen,
maar blijft het droog, dan is het beter om niet te planten,
anders verdroogt de helft eer het wortelschiet.
Een christen mag en moet verder kijken dan het stukje aarde
waarop hij geplaatst is, want Christus, de Opgewekte komt
weer, opdat ook wij opgewekt zullen worden. Wat wij nu
ontvangen hebben in Hem is nog maar het prille begin. We
leven nog in de tijd van de beloofde vervulling en nog niet in
de eeuw van de vervulde belofte.
Het is goed ons te verwonderen over wat we al hebben, maar
het is beter om ook te beseffen dat het beste nog komen moet.
In ohristlijke zin bezig zijn met het aardse leven en onze op
dracht is goed. Maar het ogenblik komt dat we door de
naderende aardse dood niet meer bezig kunnen zijn. Wie dan
,,naar de lucht gekeken" heeft, weet dat er nog meer te doen
komt. De belofte is er dat het graf ons niet zal vasthouden,
maar dat Christus komt, opdat wij ook „opgewekt" verder
kunnen gaan met Zijn werk.
We lezen vandaag: I Petrus 4 12-19.
Renkema voor chr. kruideniers
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De wisselwer
king tussen normen, zedelijke
beslissingen en informatie is ge
stoord door de snelle verande
ringen in kerk en wereld. Eerste
taak voor de theologisch-ethi-
sche bezinning is het weer op
gang brengen van deze wissel
werking.
Aldus een van de stellingen die
prof. dr. J. de Graaf gisteren verde
digde op de hervormde predikanten
vergadering. Er is altijd wel evolutie
in de moraal geweest, zei hij. En
nieuwe inzichten hebben altijd tijd
en strijd gekost om gemeengoed te
worden. Maar nu doet dit alles zich
op enorme schaal voor. De moraal
zelf ondergaat een metamorfose.
Op weg naar een technocratische
samenleving is het voor de mens
heid namelijk niet langer mogelijk
om voor de ethische bezinning terug
te vallen op de natuur en de na
tuurlijke wetten. Neem begrippen als
vruchtbaarheid, arbeid, sparen, so
berheid. Vroeger was de vraag naar
het waarom eenvoudig. Ze waren
zonder meer noodzakelijk voor het
bestaan. Nu is dat anders.
HULPCONSTRUCTIES
De wisselwerking bij het totstand
komen van een zedelijke beslissing is
gestoord. Sommigen laten zich bij
hun beslissing helemaal leiden door
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Hoe hoog waren de
AOW-uitkeringen in 1963, 1964,
1965?
Antwoord: Gehuwd en ongehuwd
in 1963 2414 en 1553, 1964 f 2856
•n 184é, 1965 ƒ3831,12 en ƒ2680,56.
Vraag: Een leraar Engels aan een
high school in Canada is van
oorsprong Nederlander en beheerst
de Nederlandse taal vrij goed. Wan
neer hij in Nederland een aanstel
ling rou wensen aan een HBS, zou
hij dan als Bachelor of Arts in En
gel* een kans hebben?
Antwoord: Een Bachelor of Arts
in Engels kan in Nederland les ge
ven aan een middelbare school,
maar volgens de laagst betaalde
schaal (NWB) wat een korting van
27 3/4 pet. inhoudt. Van het aantal
lesuren hangt het af of hij daarmee
in zijn onderhoud zal kunnen voor
zien.
Vraag: Ik bezit een eigen woning
met bewijs van eigendom voor de
volgende zaken: een huis met het
recht van erfpacht van de grond
waarop het staat, en verder daarbij
behorende grond, te zamen 6 aren en
50 centiaren. Kan ik huis en grond
nu particulier verkopen?
Antwoord: De erfpachter is be
voegd het recht van erfpacht te ver
vreemden, met hypotheek te be
lasten en de grond gedurende het
tijdvak van de erfpacht met erf
dienstbaarheden te bezwaren. Lees
goed de erfpachtbepalingen na.
Vraag: Kan u mij beroep en
godsdienst zeggen van S. Ulfers, de
schrijver van het bekende boek
Oostloorn?
Antwoord: Ds. S. Ulfers was Her
vormd predikant. De roman speelt
t« Heemse bij Hardenberg.
Vraag: Ik heb een schilderstukje
gekregen van iemand, die het wilde
weggooien, een landschap met boer
derijtjes en een oude kerk. De naam
van de schilder is moeilijk te ontcij
feren, zoiets als Cornelis Kauj-
grag(og). Is deze schilder u bekend?
Antwoord: Wij konden geen na
men van schilders vinden die enige
gelijkenis met de door u opgegeven
naam vertoonden. Laat het eens in
een museum zien.
Vraag: Zestig jaar geleden kwam
er in Den Haag een Surinamelaan
voor. Nu kan ik op de kaart alleen
maar een Surinamestraat vinden.
Antwoord: Volgens het gemeente
archief komt in een lijst van straat
namen van 1912 de naam Suriname
laan niet voor. De naam Surina
mestraat is in 1881 ingevoerd. Is u
volstrekt overtuigd dat er nader on
derzoek nodig is. dan wil de archi
varis daartoe wel overgaan, maar
misschien is er nog wel een lezer,
die inlichtingen kan verstrekken.
OEGSTGEEST Een theolo
gie der transformatie, een zoe
ken naar het verband tussen per-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Yerseke: E. J. Rietveld
te Harderwijk; te Hornhuizen, c.a.:
j kand. T. R. Scholten te Groningen; te
Schoonhoven (vac. H. Jongerden) en te
Hardinxveld-Giessendam: E. M. Bakker
te Tholen.
Benoemd te Witteveen (Dr.)kand.
J. R. Smit te Emmen.
Bedankt voor Valburg-Homoet: H.
Zethof te Kockengen; voor Gertdèren
I (toez.): G. Voordijk te Mastenbroek,.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Z.-Beijeriand; te Klaas- -v
«aal en te Schoondijke: kand. J. D. v. de contra-revolutie die blmd. dool
Sinte Maartensdijk te Rotterdam; te j en hard neen zegt tegen deze vragen
Hijken en te Opperdoes: kand. W. J. v. i en het rad der geschiedenis wil te-
d. Kerk te Amsterdam. rugdraaien.
soonlijke bekering en structurele
bekering heeft prof. dr. J. Ver-
kuyl, algemeen secretaris van de
Nederlandse Zendingsraad, be
pleit op de paasconferentie van
de studentenzendingscommissie,
die dezer dagen in Oegstgeest is
gehouden.
Deze theologie zag hij als antwoord
van kerk en theologie op de uitda
ging, die de wereldproblemen stellen.
Volgens de spreker zijn er vier soor
ten theologische reacties te on
derscheiden op de verhouding tussen
de rijke en de arme landen, de pro
blemen van oorlog en vrede en de
sociale, economische en politieke ont
wikkeling in wereldperspectief.
Blind en doof
Ten .eerste is er de theologie van
Aangennomen naar Ten Post (Gr.)
(voor deel v. d. week): W. Reeskamp
te Groningen-oost.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Den Haag-oost: G. Mul
ders te Murmerwoude.
Bedankt voor Enumatil; R. Hoogsteen
te Den Ham (O.); voor Smilde; Ooster-
wolde; Kantens; Ferwerd-Hallum; Ave-
reest; Dedemsvaart; Hoek en voor
Sneek: kand. J. Kruidhof te Hattem.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Enschede-oost: J. Weste-
I rink te Kerkwerve; te Rotterdam-zuid:
j drs. J. P. Versteeg te Wormerveer.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Wageningen: P. Blok te
Dirksland.
Bedankt voor Bodegraven, Boskoop
en Woerden: Chr. v. d. Poel te Yerseke;
voor Opheusden en voor Leerdam: J.
Karens te Nienwerkerk (Z.).
De Nehroeprijs voor 1967 zal
worden verleend aan paus Paulus VI,
zo wordt uit goede bron in Nieuw
Delhi vernomen. De prijs bedraagt
47.500. Oe Thant heeft de prijs voor
1966 gekregen.
Ten tweede is er een piëtistische
theologie, die alleen aandacht heeft
voor het persoonlijke heil en die deze
vragen ontwijkt of ontvlucht.
Ten derde is er de theologie van de
status quo, die geen architectonische
maatschappijkritiek gedoogt en slechts
enkele niet-fundamentele verbete
ringen wil zien aangebracht.
Revolutie
Een vierde reactie is de theologie
van de revolutie, waaraan onder an
dere Harvey Cox en Shaull bezig
zijn. Prof. Verkuyl toonde zich niet
enthousiast over de term „theologie
van de revolutie". Daarom bepleit
hij zoals geragd de theologie van
de transformatie. In een dergelijke
theologie zouden begrippen tot ont
wikkeling moeten komen als collec
tieve zonden, structurele zonden, een
structurele bekering en een ontwik
keling van een ethiek die zich niet
alleen bezighoudt met het individuele
en de micro-ethische vragen, maar
die zich ook werpt op de macro-
ethische vragen.
de bestaande regels en normen. Zij
moeten bedenken, aldus prof. De
Graaf, dat de normen maar hulpcon
structies zijn.
Anderen leggen alle nadruk op de
informatie. Inderdaad, wij kunnen
ons niet meer de luxe permitteren
onze oorspronkelijke attitude te
handhaven met het kleine stukje in
formatie dat we hebben. Maar toch
moeten we de betekenis van de nor
men niet onderschatten. Ze verschaf
fen een stukje objectiviteit. Onze
versie van de situatie is de situatie
zelf nog niet.
Daarom wilde prof. De Graaf de
normen niet prijsgeven voor de vage
gedachten van liefde en situatie van
de new morality. Onze subjectieve
attitude zoals die door de new mora
lity wordt beklemtoond, lijdt onder
optisch bedrog als gevolg van onze
zonde en eindigheid.
Wat de new morality situatie-
ethiek noemt is in werkelijkheid
vaak een utilisme en dan nog met
zwakke sociale aspecten. Het gaat in
de ethiek niet alleen om het indivi
duele, maar ook om structuren en
regels. En is de liefde de enige vorm?
Tekenend voor de new morality
vond prof. De Graaf de volgende ty
pering: de hoop is voor de toekomst,
het geloof voor het verleden de lief
de voor het heden.
Met het geloof weet men geen
weg. En wat wil de liefde? Hij pleitte
ervoor de ethiek van de liefde nieuw
elan te geven uit het geloof en de
hoop.
REACTIEVERSUH1JNSEI,
In feite vond prof. De Graaf de
new morality een onbelangrijke aan
gelegenheid die veel te veel aandacht
krijgt, verklaarbaar als reactie op
respectievelijk het Victorianisme in
Engeland en het fundamentalisme in
Amerika.
De new morality verspilt energie
in achterhoedegevechten. Het gaat
hier niet om nieuwe maar om oude
problemen en vooral het geobsedeerd
zijn door de vragen van sexuele mo
raal werkt remmend op de voort
gang van het ethisch nadenken in
kerk en theologie.
ANTICIPATIE
Tegenover de nieuwe moraal dient
geen restauratief prescriptieve mo
raal gesteld te worden (herstel van
de oude moraal van dit mag niet en
dat mag niet). En ook geen moraal
van langzame aanpassing maar een
moraal van anticipatie, gedragen
door een ethiek waarin het eschato
logisch moment duidelijk meespreekt.
De lezing van prof. De Graaf zal
In de Waagschaal worden gepubli
ceerd.
Uit de openingstoespraak van, sy-
nodepraeses dr. G. de Ru alleen dit:
de mondige leek is er niet mee ge
baat als de dominee onmondig wordt
door zich te generen voor zijn vak
en dat te verdampen in sociologie,
psychologie en dergelijke.
De domineespreek door ds. J. van
der Wiel uit Haarlem ging over de
verzoening in de woestijn.
's Avonds trad voor de predikan
ten het Haagse cabaret Pepijn op.
KOPENHAGEN Dominee
Berg van de Absalomkerk in de
Deense hoofdstad ergerde zich
vaak aan de kinderen in zijn
gebouw, als zij zicli zaten te
vervelen tijdens de dienst. Maar
ook had hij vaak medelijden met
de kleintjes, die het gesprokene
niet konden volgen. Nu is het
allemaal anders. De dominee
deelt nu aan de ingang strip
boekjes uit hetgeen een groot
succes blijkt te zijn. Rust in de
kerk een tevreden kinderen.
(Van onze soc.-econ. redactie)
AMERSFOORT De heer
P. Renkema, voorzitter van de
Christelijke Kruideniersbond,
heeft zich gisteren in de jaar
vergadering van de bond weer
een krachtig verdediger getoond
van de vaste prijs voor het
merkartikel. Hij betreurde het,
dat er nog te veel fabrikanten
zijn, die weliswaar een vaste
prijs aangeven, maar zich hier
aan niet onder alle omstandig
heden houden. Er zijn sympto
men, dat met name het groot-
De matras
waarop U
wérkelijk
uitrust!
Van
DRAKA.
AMSTERDAM Prof. mr. A D.
Belinfante (56) is aan de universiteit
van Amsterdam benoemd tot rector
magnificus voor een periode van drie
jaar met ingang van het studiejaar
1968—'69.
Prof. Belinfante die in 1967 voor
twee jaar benoemd werd tot pro-rec
tor, volgt prof. mr. J. van der Hoeven
als rector magnificus op, die zijn func
tie, welke hij vier jaar heeft vervuld,
een jaar voor het verstrijken van zijn
ambtsperiode neerlegt.
Prof. Belinfante is sedert 1959 hoog
leraar in het administratief recht en
inleiding tot het staatsrecht
Werkgelegenheid neemt sterk af
(Van onze sociaal-eco
nomische redactie)
UTRECHT De container komt
als een vloedgolf op het vervoer af.
Deze ontwikkeling is te vergelijken
met de verdringing van het zeilschip
door het stoomschip. West-Duitsland
wü tot 1971 450 containerstations la
ten bouwen.
Op de stations worden de goede
ren door goederentreinen van de
vervoersondernemingen overgeno
men om later weer met vrachtwa
gens naar hun bestemming te wor
den gebracht. Nog dit jaar willen de
Duitsers 25 van dergelijke stations
gereed hebben, die in totaal zestig
miljoen Mark gaan kosten.
„Het Seinlicht", orgaan van de
Protestants christelijke bond van
vervoerspersoneel, schrijft deze
week, dat de ontwikkeling ook grote
gevolgen gaat krijgen voor de werk
nemers in het vervoersbedrijf. De
werkmethoden worden anders, maar
ook de werkgelegenheid komt in ge
vaar.
Studiedagen
De Christelijke internationale fe
deratie van vervoerspersoneel heeft
op een aantal studiedagen bijzonde
re aandacht aan het vraagstuk
besteed. De „Overseas Containers
Ltd." in Engeland heeft al 5000 con
tainers in bestelling. De „Sea Land",
de grootste container-carrier, zal
zijn aantal containers in 1968 opvoe
ren tot 20.000 eenheden.
De container wordt „het schip
voor de deur". De automatisering
aan boord van de schepen zal ook
het aantal bemanningsleden vermin
deren. De bemanning van de Liber-
ty-schcpen bedroeg 30 tot 40 kop
pen; van de containerschepen wordt
dit 20 tot 36. Ook in de havens komt
er een overschot aan mankracht.
Bovendien kan in de toekomst het
reuzen-vrachtvliegtuig een grote
concurrent worden van het contai
nerschip. Zowel voor de spoorwe
gen, het wegvervoer als de binnen
vaart zijn grote veranderingen op
komst, aldus „Het Seinlicht" van de
PCB.
Papierwinkel
De opmerking van de commissaris
der Koningin in Zuid-Holland, mr.
J. Klaasesz, dat we in Nederland
met een „ambtelijke papierwinkel"
te maken hebben, vindt veel weer
klank bij de middenstandsvakpers.
„De christelijke kruidenier" schrijft,
dat de heer Klaasesz de dank van
het bedrijfsleven verdient, indien
hij erin slaagt de papierwinkel
daadwerkelijk te lijf te gaan.
„Ieder die zijn zaak een meter wil
uitbouwen", schrijft het blad,
„wordt dermate bedolven onder de
paperassen, dat hij het gevoel heeft
in korte tijd sterk verouderd te zijn
vanwege alle bijkomende
rompslomp. De klachten van het be
drijfsleven hebben tot nog toe wei
nig uitgericht. Misschien dat de
commissaris meer succes heeft.
Maar het zal hem wel inspanning
kosten!"
Melkprijs
In verschillende kruidenierszaken
wordt de laatste tijd melk beneden
de vastgestelde prijs verkocht. De
kruideniersvakcentrale heeft thans
haar leden gevraagd, zich aan de
officiële prijsstelling te houden. Op
deze wijze kan ook beter een loyale
samenwerking met de melkhandel,
die lange tijd de melklevering aan
kruideniers heeft geboycot, worden
bereikt.
De Protestants christelijke bond
van handelaren in melk schrijft, dat
men zich niet verzet tegen levering
van melk aan kruideniers maar op
voorwaarde dat deze levensmid de-
lenbedrijven de melk niet gaan
misbruiken als lokartikel door ver
koop tegen stuntprijzen. De kruide
niersorganisaties blijken hier nu zelf
ook tegenstander van.
De vertegenwoordigers van de
melkhandel nodigen thans de krui
deniers uit met elkaar om de tafel
te gaan zitten, om deze zaak, waaro
ver bij de organisaties nog nauwe
lijks verschil van mening blijkt te
regelen. Minister en produkt- en be
drijfschappen behoeven zich dan
niet met onderlinge ruzies bezig te
houden, maar kunne.i gezamenlijk
front maken tegen dwaas en onver
antwoord prijsgeknoei.
(Van onze kerkredactie)
NIJVERDAL Het piëtisme is de bakermat van vrijwel alle
relevant kerkewerk en van talloze kerkelijke organisaties, ook van
het moderne vormingswerk. Het mag dan waar zijn dat het piëtisme
al te grote aandacht had voor de menselijke ziel, het is daarbij nooit
gebleven. Op weg naar die ziel ontdekte men, dat men de gehele
schepping nodig had. Vanuit een bewogenheid over zielen kwam
men tot een bewogenheid over mensen.
Dit zei drs. L. van der Molen gisteren op de Vrij-Evangelische pre
dikantenconferentie te Nijverdal.
winkelbedrijf nog wel eens pro
fiteert van leveringen tegen
lagere prijzen, die aan de zelf
standige detaillist met kleinere
omzetten voorbijgaan.
Alleen de groep zogenaamde Fi-
va-fabrikanten (twaalf) houden zich
stipt aan de spelregels van de vaste,
prijzen voor het merkartikel.
De heer Renkema noemde het ge
val van de marktkoopman Pieter ten
Bos, die Douwe Egberts-artikelen
verkocht tegen te lage prijzen. Dj
heer Ten Bos, die hiervoor tot gevan
genisstraf werd veroordeeld en in
hongerstaking ging (wij schreven uit
voerig hierover in onze bladen)
wenste zich aan de vaste-prijzenpoli-
tiek voor het merkartikel niet te'
houden, omdat de kleine detaillist
dikwijls het slachtoffer wordt van dii
systeem.
Niet straffeloos
De heer Renkema juichte echtei
het optreden van de fabrikant, dij
behoort tot de Fi va-groep en die de'
veroordeling van de heer Ten Bosl
bewerkte, van harte toe. Hij verge
leek de afspraak tot het aanhoudt
van vaste prijzen voor merkartikelei
met een collectieve arbeidsovereen
komst, waarvan de werkgevers en
werknemers ook niet straffeloos mo-|
gen afwijken.
Een werkloze, die bij een bepaalde
ondernemer arbeid komt aanbieden
tegen een loon beneden de cao-norm,
maakt dezelfde fout als 'de mid
denstander, die beneden de vaste
prijs verkoopt, aldus de heer Renke
ma. Hij vroeg zich af of een werklo
ze, die op deze voorwaarde niet in
dienst wondt genomen en daarna in
hongerstaking gaat, ook zoveel
instemmende publiciteit zou krijgen
als de heer Pieter ten Bos na het
verkopen van merkartikelen tegen te
lage prijzen.
De heer Renkema moest daarbij
toegeven, dat Nederland op het ge
bied van de vaste prijzen voor merk
artikelen een eiland in Europa
vormt.
Ten slotte sprak de voorzitter van
de Christelijke Kruideniersbond zicla
nadrukkelijk uit voor een grotere sa-|
menwerking van de christelijke mid
denstandsbonden op levensmiddelen-
gebied. Hij dacht daarbij aan de sla
gers, de bakkers, de melkhandelaren
en de detaillisten in groenten en
fruit. Met deze vier organisaties sa
men zou hij één organisatie binnen
het Nederlandse christelijke onderne
mers verbond willen vormen.
UTRECHT De Studentenpartij
Stud '75 wil de Nederlandse Studenten-1
raad uit de impasse halen (ontstaan na
het aftreden van het bestuur) door ver
vroegde verkiezingen te houden. In sep
tember en oktober zouden dan tegelijk
de grondraden en een nieuw NSR-be-
stuur moeten worden gekozen.
Stud '75 wil alle studenten aan de
verkiezingen laten deelnemen.
De heer W. A. W. de Graaf van Stud
'75 (gekozen tot „formateur" na het
heengaan van het NSR-bestuur) heeft
deze plannen aan de vertegenwoordi
gers der andere partijen voorgelegd.
Stud '75 wil het afgetreden bestuur-
Bomhoff gelegenheid gev enaan te blij
ven tot de verkiezingen.
Weer in Europa
Kopenhagen
Londen
Amsterdam
Brussel
Luxemburg
Partis
Nice
Frankfort
München
Zürich
Genève
Locarno
Wenen
Innsbruck
Mallorca
Madrid
mist
mist
zw.bew.
zw bew.
licht bew.
geh.bew.
.onbew.
zw.bew
geh.bew.
licht bew.
onbew.
onbew.
onbew.
Deze predikantenconferentie heeft
altijd een geheel eigen sfeer. Geen
rijen stoelen, maar een grote cirkel
om een U-vormige tafel, dat
maakt deze vergadering tot een grote
gesprekskring. En een gesprek werd
het, want niet alleen lokte het refe
raat een diepgaande discussie uit. 's
avonds moest een forum tal van
praktische problemen beantwoorden,
waarbij al spoedig de forumleden
weer gewone deelnemers waren ge
worden, al hadden zij dan ook het
recht van het laatste woord.
Het vormingswerk is wel eens ge
noemd een vierde vorm van kerkzijn,
naast kerkgang, catechese en huisbe
zoek. zei drs. Van der Molen. Maar
duidelijk bleek dat hij het met die
uitspraak niet geheel eens was. Tegen
het einde van zijn referaat zei hij,
dat naar zijn mening het vor
mingswerk meer is dan een aanvul
ling op het gewone kerkewerk. In dit
I werk gaat het niet om een nieuwe
I vorm van kerk-zijn, maar om een op
gang brengen van een stuk nieuw
leven.
Kerkdienst
j Op de achtergrond van de door
hem afgewezen gedachte van „aan-
maar plaatsen op de weg naar mor
gen. Het gaat erom, dat de leken, als
het bevroren kapitaal van de kerk,
weer „ontdooid" worden.
Structuren
Wc zullen in de kerk moeten
werken in de richting van nieuwe
structuren, kleine groepen gericht op
actie. Daarom moet het vor
mingswerk, dat nog te veel aan de
periferie van de kerk staat, in het
hart van het gemeentewerk komen.
In de dicussie wees drs. Van der
Molen met kracht de gedachte af, dat
de kerkdienst meer zou zijn dan de
catechese of het huisbezoek of een
bijbelstudiegroep. Dan maken we van
de kerkdienst een soort sacrament,
zei hij.
De vrees werd door enkele vra
genstellers geuit, dat de kerk en de
kerkdienst wel erg op de achtergrond
komen te staan. Maar ook dat bleek
niet de bedoeling te zijn van deze
spreker.
„Ik wil de kerk helemaal niet op
lossen, maar haar juist vinden. Wij
eisen van onze predikanten dat zij
zes jaar naar de theologische school
vullend kerkewerk" stond naar zijn j gaan, maar de andere leden behoeven
mening de gedachte die bij velen
leeft, dat de kerkdienst in parochiële
vorm de hoeksteen is van het geeste
lijk leven. Dan wordt vergeten dat in
de Middeleeuwen de parochie slechts
een middel was om beslag te leggen
op het platteland. Als leerling van
prof. dr. J. C. Hoekendijk stelde hij
met hem de vraag; zien we nog wel
dat de kerk een vorm is van het
apostolaat?
Het vormingswerk wil uiteindelijk
een nieuwe aanpak van het evange
lische leven. Vanuit een missionair
moet een missionaire levensstijl
opstaan. Het heeft tevens een kri
tische functie. Het wil de kerk halen
uit haar kloostergeest, haar niet terug
roepen tot de patronen van gisteren,
niets te leren. Dat kan niet langer.
Daarom moet juist het vormingswerk
ingevoegd worden in het gewone ge
meentewerk. Als predikanten moeten
we meer gemeenteleden opleiden
voor kringwerk en andere activitei
ten. Wij zijn opgeleid om mensen te
scholen."
Huwelijk
Het forum kreeg niet veel vragen
toegespeeld, slechts vijf, maar zij
brachten stuk voor stuk de tongen
los. De belangrijkste waren wel vra
gen over het gemengde huwelijk van
een vrij-evangelisch lid en een
rooms-katholiek en over de komende
Raad van Kerken.
Slechts eenmaal, zo bleek uit de
bespreking, hebben een pastoor en
een vrij-evangelisch predikant samen
een huwelijk ingezegend. Ook bleek
dat enkele predikanten samen met
een pastoor gezocht hebben naar een
andere en betere oplossing als een
gemengd paar hen vroeg om samen
hun huwelijk te sluiten.
Algemeen was toch wel het gevoe
len dat een gemengd huwelijk niet
de beste oplossing is voor een jong
paar.- Vaak wordt wel gesproken over
een oecumenische dienst, maar in
wezen accentueert een dergelijke
dienst toch weer de verdeeldheid, zei
een aantal predikanten.
Een ander bezwaar vonden velen
dat de pastoor toch niet bereid is om
tijdens een gezamenlijke dienst de
vragen te laten stellen door de predi
kant. Daarin zagen zij toch een ach
terstellen van het ambt van predi
kant ten opzichte van dat van
priester.
Raad van Kerken
Besluiten werden niet genomen,
dat kan een dergelijke vergadering
ook niet, maar de bespreking stelde
toch de predikanten in staat hun in
zichten te toetsen aan die van ande
re. Zo ging het ook gisteren over de
nieuwe Raad van Kerken.
Duidelijk bleek dat sommigen hun
verzet niet hebben opgegeven, maar
ook dat anderen in deze raad juist
nieuwe mogelijkheden zien, die er
naar hun gevoelen in de oude Oecu
menische Raad niet -zozeer waren.
Ook op dit punt stond het peilen van
meningen voorop en niet het vinden
van een toekomstige gedragslijn. De
bondsvergadering van juni zal daaro
ver hebben te beslissen.
Op deze eerste vergadering legde
voorzitter ds. J. Karelsc na veertien
jaar en secretaris M. Nijkamp na vijf
jaar hun functies neer. Niemand
kreeg bij de eerste stemming een
meerderheid, maar de meeste stem
men verkregen ds. Jac. Verboom van
Dordrecht als voorzitter en ds. P.
Tönjes als secretaris. Zij werden toen
bij acclamatie gekozen.