SPAANSE REGELINGEN TELEURSTELLEND i w Commentaar Hugenole bleef standvastig Geldroptegen 1970 federatie Zelfonderzoek over de ware liefde Een woord voor vandaag Protestanten moeten knoop nu doorhakken Concilie „Opleiding leraar aan universiteit" HERVORMD-GEREFORMEERD Predikant voor radio Vier kerken voor ve iligheid gesloten Voorstel: gratis leermiddelen „Inspiratie" geen theorie maar geloof CJV -jongerendag in Schiedam Indringende confrontatie De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! veel gekomen zijn. De schaduw van de doodscmfwypmfwm „En op de sabbat rustten zij naar het gebod", schrijf Lucas. Hebben ze werkelijk gerust? O, ze hebben niet gewerkt, niet gereisd, niet gevist, niet geoogst. Maar van rusten zal niet veel gekomen zijn. De schaduw van de doodsvallei lag over hen. Hun dromen waren stuk geslagen. Hun toekomstverwach ting was verbrijzeld. De discipelen hadden gedroomd van eer en aanzien, van een hoge positie onder Koning Jezus, van bevrijding van de Romeinse heerschappij. Hun rabbi waren ze kwijt. Nooit zouden ze meer Zijn gelij kenissen kunnen horen. Nooit zouden ze meer zien hoe men sen door Hem genezen werden. Nooit zouden ze meer met Hem door Palestina trekken. Hij was weg. Voorgoed begraven. Angst vervulde hun hart. Zouden de geestelijke leiders nu het volk tegen hen opzetten? Zouden ze ook gevangen genomen worden? Zouden ze ook gekruisigd worden? Wat zou er ge beuren? Onzekerheid had hen in hun macht. Wat moesten ze doen? Vluchten? Terugkeren naar Galilea? Weer aan het werk gaan? Een andere werkkring opzoeken? Ze heiligden de sabbat, maar die ene sabbat tussen kruisiging en opstanding heiligde hen niet. Ze rustten, maar de sabbat gaf hen geen rust. Ze lieten zich door hun omstandigheden beheersen. Want ze vergaten, dat God ook God van de omstandigheden is. Ze vergaten dat Hij de wereldgeschiedenis in de hand heep. Ze hadden geen rust, omdat ze niet geloofden. Geloven is de gang van de geschiedenis aan God overlaten, weten dat we bij Hem veilig zijn in de grootste nood. We lezen vandaag: Lucas 23 39-56. We lezen morgen: Lucas 24 1-13. We lezen Tweede Paasdag: Lucas 24 13-35. ZATERDAG 13 APRIL 196j IJ ET rooms-katholiek Pastoraal Concilie heeft tijd nodig gehad om goed op gang te komen, niet al leen in een lange periode van voor bereiding achter de schermen, maar ook in de plenaire zittingen. Maar al doende hebben de gedelegeerden geleerd. Hielden de dames zich in januari wat nerveus op de achtergrond, dit maal deden zij volop mee. Kwamen de jongeren in januari niet veel verder dan tot zinloze exclamaties, ditmaal kwamen zij met waarde volle voorstellen die de studiecom missie kennelijk over het hofd had gezien. Op hun aandrang vooral zal de voorlichting va nhet rooms-ka tholiek kerkvolk ter hand genomen worden op het gebied van de ont wikkelingshulp. Daarom is het eigenlijk jammer dat in oktober de plenaire zitting een geheel nieuwe samenstelling zal krijgen. Terwijl naar een protestant se synode mensen gezonden worden die al ervaring hebben in dergelij ke kerkelijke vergaderingen op pro vinciale synodes classes en kerkera den, komen op het concilie mensen die nog geheel moeten wennen aan de vergadersfeer. De bisdommen, die zelf hun delega ties samenstellen, zullen er goed aan doen, hun afvaardigingen niet al te grondig te vernieuwen en de kardinaal, die de resterende zetels verdeelt, opdat ook allerlei groepen In het kerkvolk, zoals arbeiders, huisvrouwen en jongeren, zich ver tegenwoordigd kunnen weten, moet ook maar geen grondige wijziging nastreven, anders zou de winst van de tweede zitting in de derde wel weer eens verloren kunnen gaan. In ieder geval is de Rooms-Katho- lleke Kerk binnen dit concilie een gesprek van de richtingen ontstaan. Zag het er een Jaar geleden nog naar uit, dat de beide extreme vleu gels elkaar nooit meer zouden vin den, nu kan op ieder woord een we derwoord volgen, kan ieder extreme en eenzijdige uitlating direct aan de kaak gesteld worden. Het concilie heeft de uitersten in de kerk weer dichter bij elkaar ge bracht. Er blijft nog veel te doen, maar dat reeds in een belangrijk winstpunt. Ziekenboot gaat in ons land varen DEN HAAG Binnenkort gaat er een nieuwe ziekenboot door de Neder landse wateren varen, de „Alex van Waayenburg", zo genoemd naar de man die jaren geleden de KRO-ru- briek Zonnebloem in het leven riep en vele jaren heeft geleid. Uit deze radiorubriek is een vereniging tot te- vordering van het welzijn van zieken voortgekomen, die thans de beschik king krijgt over een eigen boot, die een groot deel van het toeristensei- zoen door ons land zal varen. UTRECHT Prof. dr. J. C. H. Gerre'tsen, hoogleraar in de wiskunde ln Groningen, heeft op de algemene vergadering van de Vereniging voor mulo gepleit voor een vakopleiding voor leraren, zo mogelijk aan de uni versiteit Onderwijskundig gezien is de le raar aan de ulo en bij het vhmo een autodidact, aldus de hoogleraar. Er bestaat in ons land geen be roepsopleiding voor leraren en wat erger is, men heeft zich daar in le raarskringen ook steeds tegen verze't. Ook het voorstel van de commis- sie-Reinink in 1949 om afzonderlijke doctorale examens in te stellen, waarbij rekening werd gehouden met de toekomstige werkkring van de be trokkenen is niet verwezenlijkt om dat het bij de leraren zelf een slecht onthaal kreeg. (Van onze Spaanse correspondent). MADRID De Spaanse regering heeft deze week de lang verwachte „Regelingen" gepubliceerd, die een nadere uit werking vormen van de wet op de godsdienstvrijheid. De eerste reactie van de protestanten is er een van teleurstelling. De Regelingen bevatten niets nieuws. Binnen twee maanden moeten de protestantse kerken nu beslissen, of zij zich op de voorwaarden, die de regering stelt, laten registreren als „niet-katlioliek genootschap". tanten over de wet op de godsdienst vrijheid gunstiger zou kunnen doen stemmen. Op de persconferentie, tijdens wel ke de Regelingen werden bekend gemaakt, zei een functionaris van het ministerie van justitie: „Het is moge lijk, dat sommige protestanten de wet niet zullen aanvaarden en zich niet zullen laten inschrijven op de voorwaarden, die de wet stelt. In dat geval zullen hun rechten beperkt zijn. Zij zullen ook godsdienstvrij heid hebben, maar alleen als perso nen, niet als gemeenschappen. Zij zullen niet de vrijheid hebben van die genootschappen, die de wet wel accepteren." Het blijft een open vraag, wat dat zal betekenen. Hoe zullen zij evange lisatie kunnen bedrijven, huwelijken kunnen sluiten, begrafenissen kun nen leiden? Druk Tegelijk met de publikatie van deze Regelingen begint de regering de protestanten onder druk te zetten, opdat zij de wet toch zullen aanvaar den. In een missive van het ministerie van binnenlandse zaken aan plaatse lijke autoriteiten wordt misnoegen uitgesproken over het feit, dat de laatste tijd protestantse kerken ge opend zijn zonder voorafgaande toe stemming. Dit is op het ogenblik de gewone praktijk. De protestanten beginnen ergens zonder toestemming gekregen te hebben een kerk en als die kerk eenmaal functioneert, erkent de poli tie het feit van haar bestaan. Men gedoogt de kerk, ook al is er geen officiële erkenning gegeven. Tot nu toe was de stemming onder de protestanten over het algemeen sterk negatief, maar nog geen enkele kerk heeft een officieel besluit ge nomen. Men wachtte liever eerst de Regelingen af en de verwachting was, dat de zo omstreden wet, die verleden jaar juni aanvaard werd, daarin zou worden geïnterpreteerd op een positieve wijze, in de geest van het Vaticaans concilie. Dit is niet het geval. Een protestantse waarnemer rea geerde, toen hij van de Regelingen bennis had genomen: „Het ministerie is bij de voorbereiding van de Rege lingen zeer vriendelijk jegens mij geweest. Maar het heeft gedaan, wat de conservatieve rooms-katholieben wilden". Inzage Artikel 18 bepaalt, dat „niet-katho- lieke genootschappen" verplicht zijn, elk eerste kwartaal van het jaar hun boekhouding aan het ministerie van justitie ter inzage te geven. Hetzelfde geldt volgens artikel 11 ten aanzien van het lidmatenregister. Dit zijn juist de punten, die bij de protestanten zoveel verzet hebben opgeroepen en die zij als discrimine rend ervaren. Op deze wijze kan de staat de groei van de kerken gemak kelijk controleren. De staat kan zien, hoeveel mensen en wie overkomen uit de Rooms-Katholieke Kerk en kan dan de protestanten van „prose litisme" beschuldigen. De staat kan ook nagaan, waar het geld van de protestanten vandaan komt. Hij kan ze verplichten, niet te veel geld te gebruiken voor het drukken van bijbels of evangelisatie- lectuur. Want waarom zoveel litera tuur, als er maar dertigduizend pro testanten zijn? De staat kan verder de erkenning van een protestantse kerk binnen een maand intrekken, als hij meent, dat die kerk in strijd met de wet handelt. Dat betekent dan, dat aan alle activiteiten van die kerk een eind komt. Niets De Regelingen blijken niets te bevatten, wat de mening der protes- (Van onze kerkredactie) GELDROP De hervormde gemeente en de gereformeerde kerk van Geldrop aan de rand van Eindhoven hebben in prin cipe besloten, om tegen 1970 een federatief verband aan te gaan. Op deze wijze willen de Gel droppers enerzijds de band met hun respectievelijke kerkver banden bewaren en anderzijds ter plaatse alles zoveel moge lijk gemeenschappelijk opzetten. Alle kerkdiensten zullen dan ge meenschappelijk zijn. In vergaderingen van beide ge meenten is het plan van de kerkera den positief ontvangen en aanvaard. Vanaf 1963 is er op allerlei gebied samenwerking gegroeid. Zo is het jeugdwerk helemaal gezamenlijk op gezet, onder verantwoordelijkheid van beide kerkeraden. Er is een gemeenschappelijke cantorij, waar van de cantor door beide kerkeraden benoemd is. De gereformeerden maken voor hun kerkdiensten gebruik van de hervormde Goede Herderkerk, ter wijl omgekeerd al is afgesproken, dat de hervormden de gereformeerde kerk mogen gebruiken, waarvan de bouw binnenkort begint. Thans worden er jaarlijks onge veer tien gemeenschappelijke zon dagmorgendiensten gehouden plus nog wat zangdiensten op zondag avond. Maar, zo zegt de gereformeerde predikant ds. B. J. Aalbers (39) tot vorig jaar predikant te Dronten <=s ons: „Je kunt maar niet doorgaan met wat vrijblijvende samenwerking en gemeenschappelijke diensten. Je (Van onze kerkredactie) PARIJS De Franse protestanten herdenken, dat het morgen twee honderd jaar geleden is, dat Marie Durand na bijna veertigjarige gevangen schap werd vrijgelaten. Zij was vijftien jaar, toen zij in 1730 werd ingesloten in de toren van Constance. Dit onderdeel van het citadel van Aigues Mortes, aan de Middel- landse-zeckust ten westen van de Rhönemond, werd na de herroeping van het Edict van Nantes gebruikt als gevangenis voor hugenoten. Zij hield 38 jaar stand tegen alle pogingen, haar tot het rooms-katholi- cisme te doen overgaan. Ondanks de reumatische pijnen, waaronder ze leed in de voAtige torenkamer zonder venster, schreef ze brieven aan mede gevangenen en aan predikanten, die beroemd geworden zijn. Nog altijd is op een steen in haar kerker het woord „Résistez" (biedt wederstand) te zien, dat er door haar werd ingekrast. Op haar 54e jaar werd zij vrijgelaten. Eind augustus zullen herdenkingsplechtigheden worden gehouden. Onder meer zal een gedenkteken worden opgericht. moet zeggen, waar je naar toe wilt. Nu hebben we een duidelijke doel stelling." Binnenkort zullen de beide plaatse lijke mededelingenbladen worden sa mengevoegd tot één orgaan. Ook zal een boekje worden vastgesteld met gelijkluidende orden van dienst. AVONDMAAL De kerkeraden hebben verder als hun mening uitgesproken, dat op weg naar de nieuwe doelstelling reeds thans gemeenschappelijke vie ring van het avondmaal plaats dient te hebben. Dat onderstreept ds. Aalbers na drukkelijk. „We moeten niet pas beginnen met avondmaalsviering, als de federatie tot stand gekomen is." Hij beseft, dat deze zaken vooral in de Gereformeerde Kerken niet eenvoudig liggen (in mei zal de classis Den Bosch de Geldropse plannen bespreken), maar ds. Aal bers wijst er op, dat ook het Inter communierapport op de laatste gere formeerde synode de gemeenschap pelijke avondmaalviering „onder weg" situeert en niet pas aan het j eind van de weg naar eenheid. BRIEF Voor de hervormde ds. W. C. van Dam (41) sinds 1962 in Geldrop, tevoren luchtmachtpredikant ligt het wat gemakkelijker. Gisteren kreeg hij een brief van het modera- men van de Hervormde Kerk, die meedeelt het Geldropse experiment met grote belangstelling tc volgen en er positief tegenover te staan. Hij weet zich daarbij gesteund door vele artikelen van ds. F. H. Landsman in Hervormd Nederland over de toekomstige ontwikkeling van de verhouding der kerken in ons land. De gemeenten beginnen al steeds meer door elkaar te vloeien. Hij zou het daarom nog plezieriger vinden, als de federatie in september 1969 al een feit zou worden. Het is de bedoeling, dat er formeel twee ker keraden blijven met een eigen adres, maar dat zij nooit meer apart verga deren. Intern komt er een volledige integratie, zegt ds. Van Dam. GROEI De gereformeerde kerk werd pas vorig jaar zelfstandig. Tevoren res sorteerde Geldrop onder Eindhoven, Beide kerken groeien snel. De her vormde gemeente telt nu 2800 zielen, .de gereformeerde 700. Naar wij venemen, bestaan In meerdere plaatsen plannen, die in dezelfde richting als Geldrop gaan, onder andere in Eindhoven-Noord en ln een nieuwe wijk van Nijmegen. Voor het eerst (Van onze Spaanse correspon dent) MADRID Donderdag heeft voor het eerst in de geschiedenis van de Spaanse radio een predi kant een overdenking mogen uit spreken. Radio-Barcelona, een particu liere zender, nodigde in het kader var. een reekslijdensmedi taties ds. José M. Martinez, voor zitter van de bond van vrije evangelische gemeenten en pre dikant van de grootste kerk van Barcelona uit. Overigens: ds. Martinez kwam pas aan het woord, toen bijna iedereen sliep ('s avonds om half twaalf), nadat praktisch de hele dag boodschappen waren uitge zonden van bisschoppen uit heel Spanje en Latijns-Amerika. Ver der was uit de radioprogramma's in de kranten met geen woord op te maken, dat een protestant de overdenking zou houden. De goede bedoeling van het radio station was echter onmiskenbaar. DEN BOSCH Vier nieuwe rooms-katholieke kerken in Noord-Brabant moeten voorlopig bui ten gebruik worden gesteld in ver band met gerezen twijfel omtrent de veiligheid. Het betreft kerken in Eindhoven, Nuenen, Dongen en een noodkerk in Rosmalen. Een en ander geschiedt op verzoek van TNO. Na de instorting van een deel van de Lucaskerk in Den Bosch op 13 januari verzocht het bouwbureau van het bisdom Den Bosch aan TNO eni ge kerkgebouwen te onderzoeken, die op overeenkomstige wijze tot stand waren gekomen. Dit onderzoek in overleg met de architecten en constructeurs betrof met name kerken, waarvan de dragende onder delen evenals de Lucaskerk bestaan uit metselwerk van betonstenen. De drukspanningen in het metselwerk en de oplegconstructies werden ge controleerd, terwijl van twee kerken delen uit de muur werden gezaagd en beproefd. Voor vier kerken bleek het nodig een nader onderzoek in te stellen naar de konsekwenties van de ge- konstateerde teruggang van de ei genschappen van de materialen. UTRECHT De algemene verga dering van de Vereniging voor Mulo heeft een voorstel van de afdeling Utrecht aangenomen waarin wordt gepleit voor het gratis verstrekken van de benodigde leermiddelen voor alle leerlingen van het voortgezet on derwijs. In de 'toelichting wordt gezegd, dat het niet meer gratis beschikbaar stel len van boeken en leermiddelen aan de leerlingen van het mavo een enor me stap achteruit betekent in de so ciale ontwikkeling van ons land. De democratisering van ons onderwijs wordt hierdoor nirt alleen belem merd, doch zelfs teruggedrongen. De missive zegt: „Voor deze han delwijze, hoewel tegen de wet, kon voorheen begrip worden opgebracht, maar de niet-katholieke lichamen weten, dat het nu de politiek van de Spaanse regering is, de godsdienstige minderheden te erkennen, zodat er geen geldige reden meer is voor deze handelwijze." De moeilijkheid voor de protestan ten is echter, dat toestemming vra gen tegelijk betekent accepteren van de nieuwe wet. Ds. W. L. Tukker: (Van onze kerkredactie) UTRECHT „Klare Wijn" verwijt H. Bavinck, dat hij voor het moderne onderzoek gevlucht is ln de orga nische Inspiratietheorie, maar met Severijn zeggen we: wij hebben geen inspiratietheorie, organisch noch me chanisch, maar een insplratiegeloof. Wij geloven, dat de Heilige Geest op voor ons onnaspeurlijke wijze zijn mensen inspireerde tot spreken, in hét geheugen bewaren en schrijven. Aldus ds. W. L. Tukker uit Zwolle donderdagmiddag op de druk bezoch te Paasvergadering van de civltas studiosorum in fundamento reforma- to (CSFR). Hij noemde het verblijdend, dat in deze tijd de Heilige Geest veel meer dan vroeger genoemd wordt in de theologie en in het kerkelijk hande len, maar nog meer verblijdend zou het zijn, als men ook het werk van de Heilige Geest in de teboekstelling van het Woord helderder in het vi zier kreeg. De rechte houding van een christen tegenover Gods Woord is te vinden in artikel 5 van de Nederlandse Ge loofsbelijdenis: Al deze boeken alleen ontvangen wij voor heilig en kano- niek, om ons geloof daarnaar te regu leren (af te stemmen), daarop te gronden (de Bijbel wordt hier grond en in zekere zin voorwerp des geloofs genoemd!) en daarmee te bevestigen. De Bijbel heeft niet slechts een historisch of zedelijk gezag, maar een normatief gezag, aldus ds. Tukker. Een belangrijk deel van zijn betoog was een appel tot de studenten, om ernst te maken met het leven met dat Woord, ook in het studehtenle- ven. SCHIEDAM Op tweede Paasdag wordt in de sporthal Margriet de provinciale jongerendag gehouden van het christelijk jongeren verbond in Zuid-Holland. Het zeer gevarieerde programma vermeldt voor de morgen naar keuze creatief bezig zijn, verpozing bij een discobar, tafeltennis, volley en voet bal. Margie Ball, Jerry Rix, het trio Piet Daalhuis, het Leedy trio en the Ri vals staan op het middagprogramma, dat uitloopt op een meeting, 's Avonds prijsuitreiking en geani meerd slotbal. itht: r^JnaibtvxaA. ftitletüt t lidly %orï/tr d.t oioooi Mr* to or OzLh Ut* g.7jn >ncAi UTj keft du Vt-tUrs Voi-ira.aki cU.Ht&r of> - j/aaw Vertel het allen dat Hij leeft; Hij werd voor ons in 't graf gelegd, maar heeft de dood zijn macht ontzegd; die dood geweest is leeft! De Heer is scheppend opgestaan: Hij heeft met lachen ons vervuld; nu is Gods liefde ons onthuld; de Heer is opgestaan Er is een bijzonder spiritueel boek in Nederland bijgekomen: het uit het Frans vertaalde „Als ik de liefde niet had" van de schrijver, priester J. Sulivan. Het zou een gids tot zelfonder zoek kunnen heten eerder dan een roman. Het boek wil een voortdurend gesprek tussen de lezer en de auteur over de liefde. Dat wil zeggen: de échte, mense lijke liefde, die Christus gestal te heeft gegeven. De ide aal figuur in Suli- van's boek is terwille van een zo nadrukke lijk moge lijk hier- en-nu ge personifi eerd in een eigentijdse priester, die van de echte liefde weet en daarvan zijn kudde aan de zelfkant van Parijs deelgenoot pro beert te maken. Hij doet dat, althans voor de ge stroomlijnde, relativistische denken de westerse mens, op nogal naïeve wijze. Negeert misprijzende vromen van de achterban, verwerkt luchtig de conflictsituaties waarin hij onher roepelijk met zijn kerkelijke over heden terechtkomt en werkt maar, werkt maar, ook als is hij de aow- grens ruimschoots gepasseerd. De schrijver noteert alles wat hem uit zijn contact met deze priester, Jeróme Strozzi, waardevol voorkomt. Hij verwerkt het ook, waarbij hij de stroomlijn-mens en de andere mens voortdurend naast elkaar zet, J. Sulivan ilÉ SPAARBANK! se Alt- E NV Cl tij N 998-1 l.'W b bdctfMÏ <K. <lt fwimdkrcit v«er mteg cr. hkwfl,-«IH u aun.de Cntfn .1a kQl;iï<iu,ixw;km)( ac-rxl: CK&TAATroifftKW tt, svVr, tie Afel ijwitlptwrbmir to finer* Sw dn'r at* rnfbrni ót "V <- 'i M Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aperte openingstijden. met als continu vraag: wie hééft het nu? Profetisch Een profetisch werk, dat men na een lezing niet uit heeft. Het moet nog eens en nog eens doorgelezen worden, want er schuilt een grote rijkdom aan wijsheid en waarachtige vroomheid zonder vroomdoenerij in. Neen, het leest allemaal niet zo ge makkelijk. Daarvoor is het teveel werk-boek. Enkele citaten verduidelijken wel licht meer. Strozzi, zeg me eéns het eerste het beste dat je uit het Evangelie te binnen schiet. Ik ben het leven. Hij aarzelt geen ogenblik. Bij de- genen met wie hij te maken heeft krijgt hij het hartverscheurende ge voel, dat de mensheid niet menselijk is en dat ze het zo graag zou wor den. Wanneer hij iemand moet op zoeken, is het enige dat hij bidt! Laat mij beantwoorden aan wat zt van mij verwachten! Probeer die an der te zijn en probeer in Jezelf 1» laten leven, wat in die andere echt is, ook al zie je dat niet dadelijk. Lijkenhuisje Elders over Strozzi: Och, ouwe jongen, je bent vergaten dat een priester vroeg naar bed gaat, een aanzienlijk man is. Waarom trek j» op met tollenaars, zondaars, gang sters metdaar is de politie voor, de lijkschouwers, het lijkenhuisje... Even verder: Wanneer je priester bent, laat je je niet oppikken in een razzia. Waarom niet, zegt Strozzi in de razzia's zitten zonen Gods, ten- wijl jullie slapen. Daar hadden ze niet aan gedacht. Ze waren vergeten dat de Mensenzoon zich op zekere avond had laten oppikken. Tenslotte: mensen als Strozzi zou den ons veel kunnen leren, meer, naar mijn mening, dan de geleerde jongens, die handig weten te mani puleren met kleurloze uitgemergelde ideeën, die hun vaktermen zitten te wikken en te wegen, doctoren, com mentatoren, repetitoren. Strozzi heeft diep in het vlees gewroet en bij hem zijn de ideeën vlees en bloed gewor den: daar komt het waarschijnlijk vandaan, dat hij de allure heeft van een groot heer. die altijd geluk om zich heen verspreidt. Als lk de liefde niet had. door Jean Professor Pavel J. Joedin, een van de belangrijkste Russische theo retici op het gebied van het marxis me en het atheïsme en voormalig ambassadeur in China, is op jarige leeftijd overleden. NED. HERV. KERK Beroepen te Maurik: W. J. A. van 't Ende te Meern; te Apeldoorn 'vac. Th. E. van den Burg): M. van den Leun te Workum. Aangenomen naar St. Maartensdijk fbuitengew. wijkgemeente in wording, toez.): K. M. Vogel te Maassluis. Bedankt voor Schoonhoven (vac. H. Jongerden) en voor Groot-Ammers K. Schipper te Middelharnis. GEREF. KERKEN (vriigem.) Beroepen te IJmuiden: J. Rijneveld te Capelle a.d. IJssel. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Veenendaal (Bethelkerk): B. van Smeden te Amsterdam-Nieuw- west; te Klundert: M. Baan te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Mijdrecht en te Scheve- ningen: C. Harinck te Utrecht; te Franklin Lakes New Jersey, U.S.A.: Chr v. d. Poel te Yerseke. Bedankt voor Middelharnis: J. van Haaren te Amersfoort. Weer in Enropa weer max. temp. neer gisteren sla! Kopenhagen zw. bew. 8 0 Londen zw. bew. 11 Amsterdam zw. bew. 8 Q Brussel onbew. 11 o Luxemburg PariJa onbew. 11 9 Nice licht bew. 16 9 0 Frankfort onbew. München licht bew. 7 i A Zürich 9 Genève zw. bew. 9 o Locarno regen 9 g Wenen zw. bew. 10 0 Innsbruck zw. bew. 10 Rome zw. bew. 14 J Madrid onweer 14 Mallorca zw. bew. 16 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 1