Chr. geref. deputaten voor vrouwenkiesrecht Minister Veringa: Huwelijk is nu toch wel op komst' Onderzoek mirakuleus bloed Kerken moeten over meer bruggen heen Journalistenvereniging koos nieuw bestuur Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Orde en Vrijheid wil strijden tegen excessen Ds. J. A. Talma overleden BEROEP INfiSWERK RAPPORT AAN KOMENDE SYNODE THT: titel Btw voor baccalaureus Congres Leven met de Wetenschap Maar dan ook: de voorwaarden Prof. D. Nauta wordt zeventig Ds. King herdacht Pastoraal concilie heropend Goede start voor kerk van Weesp In Gethsemane begon het laatste deel van Christus lijdens weg. Lucas zegt: ,flij werd dodelijk beangst" en ,JZijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen". Kunnen we wel echt met Hem meevoelen? Of zien we Hem zo zeer als God, dat we niet beseffen dat Hij als mens leed. Wie alleen maar aandacht heeft voor de godheid van Christus zal nooit Zijn lijden kunnen verstaan. Hij leed als mens. Hij voelde wat u voelt, wat ieder mens op een gegeven ogenblik voelt. En zelfs die woorden benaderen de werkelijkheid van Zijn lijden met geen stukken. En toch, als Hij Gethsemane binnenstapt zegt Hij tot Zijn discipelen: „Bidt, dat gij niet in verzoeking komt." Hij zal de grootste en zwaarste verzoeking van Zijn leven gaan door maken. Wij zouden gezegd hebben: „Bidt, dat ik niet in ver zoeking kom." Dat is tekenend voor ons gevallen menselijk hart. We zijn zo zeer in onszelf geïnteresseerd. Als het er werkelijk op aan komt dan kunnen we alleen aan ons zelf denken. Maar Christus denkt toch aan Zijn discipelen. Hij vraagt niet om goede raad, maar geeft raad. Hij denkt niet aan Zijn lijden, maar aan ons lijden. Hij gaat Gethsemane binnen om ons van Gethsemane te bevrijden. Hij is dodelijk beangst, op dat Hij onze vrees zal wegnemen. Zijn hart is niet vervuld van eigen nood, maar van onze nood. Zelfs in Gethsemane vergeet Hij ons niet. We lezen vandaag: Lucas 22 14-34. MAANDAG 8 APRIL 1968 Ds. Landsman na actie: (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Waarom was het nu wèl mogelijk, samen op te trekken en niet bij de jaar lijkse februari-inzameling voor de interkerkelijke hulpverle ning? Waarom niet bij de drie maal per jaar plaatsvindende in zamelingen voor het werk van de zending? In de Nederlandse Zendingsraad is een groeiende samenwerking te constateren. En het eigenlijke werk ten dienste van de missionaire ar beid van de kerken overzee is er al een grote mate van samenwerking. Waarom dan nog een gescheiden optrekken op het thuisfront? Deze vragen stelt ds. F. H. Lands man, secretaris-generaal van de Ne derlandse Hervormde Kerk, in Her vormd Nederland naar aanleiding van de geslaagde actie „Kom over de Brug". Hij heeft nog meer vra gen: Verenigde gemeenten „Waarom geen klaarder inzicht in de pastorale en apostolaire nood zaak van de vorming van verenigde gemeenten, die geen afzonderlijke kerken meer bouwen? Wat voor be zwaren zijn er om niet in elk geval te beginnen met een tezamen op- Brieven die niet sljn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Kan u mij helpen aan een recept om inktvis schoon te maken te bereiden? Antwoord: In Nederland is het niet eenvoudig aan een recept te komen. Schoorvoetend komt het Ne derlands publiek over zijn tegenzin en aarzeling heen. Men maakt het dier schoon door het dunne vlies waarmee het be kleed is te verwijderen, evenals het kalkschild (zeeschuim) uit de li chaamsholte. Trek kop met de inge wanden in één greep van het li chaam. Haal uit de kop, waarvan de ingewanden verwijderd zijn, de ogen en de inkblaas knijpend weg. Verwijder de mond met de scherpe tandjes, als u het smakelijk kop- vlees ook wilt gebruiken. Snij tenta kels en armen af om deze samen met het lichaam te bereiden. U kan dan het vlees stoven, bak ken of vullen. Voor het stoven kan de zak met een schaar in de leng terichting in twee delen geknipt, of in mootjes gesneden worden. Breng voor het stoven ruim water aan de kook met zout, een scheutje azijn, laurierblad en wat citroensap. Dom pel er de .„vis" met de tentakels en eventueel de losse kop in, en schep alles na vijf minuten uit het vocht. Maak van tevoren een sausje klaar, bijvoorbeeld peterseliesaus, eventueel met wat knoflook en wit te wijn erdoor, of een tomatensaus, en stoof daar de vis een poosje in. Dien haar op met gekookte rijst, eventueel worteltjes. De stukjes vlees smaken ook heel goed met een scherpe saus. bijvoor beeld met piccalilly. Deze saus wordt over de bereide vis gegoten en mag niet meekoken. Vindt men de mosterdsaus te scherp, dan kan gemengde groente in azijn dienst doen. Als iets zeer fijns beschouwt men inktvis, gestoofd in een saus van de inkt Vang de inhoud van de inkt- blaas in een kommetje op en voeg deze later bij een gebonden vissaus De Spanjaarden noemen dit „en su tinto". De kleur is niet aantrekke lijk. Men kan de inktvis ook op Chi nese wijze stoven. Trek daarvoor van een halve liter water, de kop, tentakels en desgewenst ook de inktblaas, twee bouillonblokjes, tijm, foelie, laurier en peperkorrels, een gekruide bouillon. Smoor een gesnipperde ui, wortel, peterselie, een teentje knoflook, wat savooie kool en drie stukjes natte gember. Voeg na 10 minuten de gezeefde bouillon toe en de in ringen gesne den inktvis en laat alles nog 10 tot 15 minuten sudderen. Als men in een gemengde visscho tel zoals de Spaanse keuken kent ook stukjes inktvis wil gebrui ken, moet men deze voorkoken om dat het langer duurt voor zij gaar worden dan andere vis. Ook in de Provencaalse vissoep bouillabaisse kan men voorgekookte stukjes inkt vis gebruiken. Snij voor het bakken de zak in ringen. Breng ruim water aan de kook met zout, een scheutje azijn, laurierblaadjes en wat citroensap. Pocheer daarin de vis met tentakels en eventueel de losse kop 5 minuten lang en schep alles uit het vocht. Zo worden de te bakken ringen blanker ®n vlugger gaar. Grotere en taaie exemplaren klopt men wel van tevoren, langer dan met biefstuk en stooft ze langdurie in een vuurvaste pot, die men met een meelpapje hermetisch afsluit om hard worden van de vis te voorko men. Daarna wentelt men de ringen door bloem, haalt ze door losgeklopt ei, met een weinig geraspte kaas. Dan bakt men ze in nog niet dam pende olie. Dien ze op met partjes citroen. De Chinezen laten de inktblaas in de vis zitten, wat een aparte smaak geeft. Om de kleurstof niet in water of olie verloren te laten gaan, halen ze alleen de ogen en de mond uit de kop, die ze met de tentakels samen ln de lichaamsholte duwen, welke ze dan dichtnaaien of met stokjes dichtprikken. De vis wordt zo ge- Weinig belangstelling op serve-in (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG „Steun aan het wettige gezag. We zijn niet ul tra-rechts en met politieke partijen hebben we niets te maken. We zijn nationaal en beogen het welzijn van de hele natie". Dit waren de woorden van ds. C. M. Graafstal, legerpredi- kant in Ermelo tijdens de zaterdag middag in de Haagse Pulchri-Studio gehouden serve-in van het Nationaal Instituut „Orde in yrijheid". Ds. Graafstal was als voorzitter van het Nationaal Instituut met een aantal mede-bestuursleden naar de residentie gekomen om zijn niet tal rijke toehoorders (het merendeel ou deren) informaties te verstrekken over de werkzaamheden van het instituut. Zoals bekend heeft het Instituut zich in eén manifest tot de overheid gericht en de burgerij, waarin zij haar verontrusting uitspreekt over de excessen in onze samenleving: straatterreur, provoca te en .boJedigirtgen van overheden. Gasten in het forum dat door de 150 aanwezigen (tegen- en medestan ders van het instituut) met vragen werd lastig gevallen waren de burge meester van Gorinchem mr. ridder van Rappard en namens de provo's Casper Schuckink Kool die tegen het einde van de bijeenkomst zijn „colle ga's" Rob Stolk en Robert Jasper Grootveld verving. Stolk en Grootveld waren namelijk niet op komen dagen om de stellin gen over het gezag van „Orde in Vrijheid" te bestrijden, hetgeen op een teleurstelling uitliep. Provo's afwezig Schuckink Kool had zich logischer wijze niet op zijn „speech" voorbe reid. Nadat de voorzitter van de af deling Voorburg van het Nationaal Instituut de heer B. Tesink de serve- in had geopend gaf ds. Graafstal een korte uiteenzetting van de werk zaamheden van zijn instituut, dat 350.000 tot 400.000 medestanders van de Bond van christelijke Oranjevere nigingen achter zich heeft staan. Ds. Graafstal („Ik zit hier als me deburger en niet als predikant") zei dat de serve-in het karakter had van een happening met nog onbekende afloop. Tevoren was een minuut stil te in acht genomen om het overlijden van ds. Martin Luther King te ge denken. De voorzitter van „Orde in Vrij heid" onderstreepte dat zijn instituut protesteert tegen onfatsoen, geweld en majesteitsschennis. „In 't hele land hebben wij 330 afdelingen om ons instituut bij welke actie dan ook te gaan helpen. We zijn allerminst radicaal. Geen orde op de spits van de bajonetten handhaven". Historisch besef Mr. ridder van Rappard verdedig de de plannen die er bestaan om Wil lem van Oranje te herdenken tijdens een plechtigheid in Delft. „Het histo risch besef is tanende in ons land. We moeten terugzien op een bijzon der waardevolle traditie van voor de oorlog. We hebben een project in stu die om een standbeeld ter nagedach tenis van Koningin Wilhelmina op te richten. Maar de regering heeft een commissie-Jonkman ingesteld die het zelfde project bestudeert. Op verzoek van de regering hebben wij dit plan laten varen, maar wij zijn ten allen tijde bereid voor een inzameling on der onze medestanders om het pro ject uit te voeren", aldus de ridder. ,Kouive drukte9 De forumleden werden voortdu rend geïnterrumpeerd door mensen uit dè zaal die enerzijds de ge- zagshandhaving gerealiseerd wilden zien via scherpere maatregelen van de overheid, anderzijds vond iemand het instituut te behoudzuchtig en „veel kouwe drukte om een rook bom". Ridder van Rappard zei geen voorstander te zijn van vergoding van het gezag. „Een vrije me ningsuiting moet blijven bestaan". Of deze serve-in heeft bijgedragen tot beter begrip inzake het Instituut „Orde in Vrijheid" wagen wij te be twijfelen. Het geheel was onoverzich telijk. De toeschouwers werden met zo veel informatie overstelpt dat het moeilijk was zich op een bepaalde vorm van gezag te concentreren. Het bleef allemaal te veel aan de opper vlakte. trekken op het terrein van maat schappelijk en cultureel werk, jeugd- en vormingswerk enz.? Waarom geen gezamenlijk voor bereide en tezamen gehouden gro te kerkvergaderingen waarin een poging wordt gedaan te zamen ant woorden te zoeken in de noden van kerk en volk?" Nieuwe raad Hij vervolgt: „Als de nieuwe raad van kerken, die opgericht zal worden, werkelijk zin zal hebben, zul len wij de moet moeten hebben, het geloof en het vertrouwen; om deze vragen tezamen indringend op ons af te laten komen. Anders wordt die hele raad alleen maar een vermoeiende en vervelende aangelegenheid, die beter achterwege had kunnen blij ven. Christenen en kerken in Neder land kwamen over de brug. Maar er zijn nog vele bruggen waar ze overheen zullen moeten trekken. Anders zullen zeker de jongere generaties er niets meer van be grijpen en zich teleurgesteld en ont moedigd afwenden van christenen en kerken, die zo weinig hebben verstaan van de tekenen van de voortgang van Gods werk in Jezus Christus en door Zijn Geest." (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM In het Dijkzigt ziekenhuis is vanmorgen ds. J. A. Tal- ma, hervormd predikant te Strijen overleden. De predikant raakte vori ge week woensdag zwaar gewond bij een verkeersongeluk in Klaaswaal. Zijn vrouw kwam daarbij om het leven. Ds. Talma, die 54 jaar werd, begon in 1939 als hulpprediker in Zandvoort. Hij diende achtereenvolgens de her vormde gemeenten van Cadzand (1941), Zaamslag (1946), 's-Heer- Arendskerke (1949), Hoogvliet (1954) en sinds vorig jaar september de her vormde gemeente van Strijen; In Hoogvliet heeft hij het kerke lijk leven tot ontwikkeling gebracht. Hij zette zich in voor de bouw van de Vaste Burchtkerk (de eerste her vormde in nieuwbouw in Hoogvliet). Oudejaarsdag 1959 legde hij de eerste steen voor deze nieuwe kerk, die op 10 februari 1961 in gebruik werd ge nomen. Vorig jaar 10 september nam hij afscheid'irt Hoogvliet om een week later intrede te doen in Strijen. NED HERV. KERK Aangenomen naar Oosterhout c.a. (Gld.): C. Dolman te Weert. GEREF. KERKEN Beroepbaar: kand. J. G. Korteweg, Zuidvliet 430, Leeuwarden. (Van onze kerkredactie) HILVERSUM Kerkeraden en classes in de Christelijke Gere formeerde Kerken houden zich reeds enkele maanden bezig met het vrouwenkiesrecht. Reden is een deputatenrapport, dat op de aanstaande generale synode in september aan de orde zal komen. Hierin wordt geconcludeerd, „dat op grond van Gods Woord de zusters der gemeente niet uitgesloten mogen worden van het stem recht". Deputaten stellen in hun rapport met nadruk: „Niet de traditie, maar alleen Gods Woord zal beslissen." Vooronderstelling van dit rapport is dan, dat de gemeenteleden hun stem recht uitoefenen krachtens het „ambt der gelovigen". Deputaten spreken van „de ambtelijke bevoegdheid en het daarmee door Christus geschon ken recht", om door middel van de stemming mee 'te werken aan de ver kiezing van ambtsdragers. Zij stellen, „dat dit punt onder ons volkomen zekerheid heeft en geen brede toe lichting behoeft." Uitgaande van. de vooronderstelling worden de vrouwe lijke gemeenteleden gekrenkt in hun ambtelijke bevoegdheid als gelovi gen, als hun het stemrecht wordt onthouden. Maar (het tot dusver steeds gehan teerde argument) is he'c niet in strijd met de bijbelse gegevens, als vrou welijke gemeenteleden meewerken aan de regering der kerk? Daarop poneren deputaten, „dat medewer king aan de verkiezing van aihbtsra- gers niet gezien kan worden als een regeerdaad. Stemmen is in Christus' Kerk minder dan regeren en meer dan adviseren." Aan het slot stellen deputaten: „Deze zaak zal in verschillende ge meenten niet leven. Dan zou het niet juist zijn om in deze gemeenten een beslissing te forceren: voortaan mo gen de zusters ook deelnemen aan de verkiezing van ambtsdragers. Wan neer we iets 'willen forceren, ontstaat in vele gevallen twist, wrok. Dit is niet tot eer des Heeren en tot heil van de gemeente. Wanneer deze zaak we) leeft in diverse gemeenten, be hoort men de consequentie te aan vaarden en mag men de zusters niet uitsluiten van de verkiezing van ambtsdragers." Het deputaatschap bestaat uit ds. B. Bijleveld, J. van Delen. ds. M. (Van onze ondcrwijsredactie) ENSCHEDE Het college van rector magnificus en assessoren van de TH-Twente heeft er zijn voorkeur voor uitgesproken om voor de titel van de baccalaureus technische we tenschappen de schrijfwijze Btw te gebruiken. Volgens de wet op het wetenschap pelijk onderwijs wordt de baccalau- reaatstitel afgekort tot B. met toe voeging volgens in het Academisch Statuut te stellen regels van een of meer letters, die de afgesloten stu dierichting aanduiden. Weer in Enropa weer Kopenhagen onbew Londen onbew. Amsterdam Brussel Luxemburg Parijs Nice Frankfort München Zurich Genève Locarno Wenen Innsbrück Rome Madrid Mallorca onbew. onbew. onbew. onbew. licht bew onbew. regen regen zw bew. onbew. onbew. bakken (of gestoofd met tamarinde water, in plaats van met citroensap). Voor gewoon gebruik snijdt men het visvlees in stukjes, zout ze, haal ze door droge bloem en bruint even snel op in olie, waarna men een teentje knoflook en een paar toma ten toevoegt, en de vis ln een zeer goed gesloten pan langzaam gaar smoort. Een hoge drukpan (snelkook pan) is aan te bevelen. In plaats van tomaten gebruikt men ook peterse lie, tijm. peper en gesnipperde ui, en ln plaats van citroen witte wijn. DEN HAAG In de Ridder zaal is vanmorgen het congres „Leven met de Wetenschap" begonnen, dat zich ten dele zal voltrekken in de aanwezigheid van Koningin en Prins. Van middag was dë Koningin er en morgen zal zij met haar echt genoot aanwezig zijn. Bij de opening zei de minister van Onderwijs en Wetenschappen, dr. G. H. Veringa, na vastgesteld te hebben dat de wetenschap haar ivoren toren heeft verlaten: samenleving en we tenschap hebben nu een zo innige verhouding, dat we van een komend huwelijk mogen spreken. Echter: zonder dat het nochtans tot een rege ling van de huwelijksvoorwaarden is gekomen! Het congres kon wel eens aan dat laatste dienstbaar kunnen zijn. Hij dacht, dat de samenleving zeer wel bereid is haar vertrouwen aan de wetenschap te schenken, maar toch niet blindelings. Er moeten de nodige waarborgen zijn en hier komen we nu op het terrein van overheid en wetenschap gezamenlijk. De vraag of wij al voldoende ge leerd hebben met de wetenschap te leven, zou de minister niet met zo'n volmondig „ja" durven beantwoord den. Maar ook daaraan wordt ge werkt. Hij wees op een aantal initia tieven van de wetenschap in dit ver band en noemde als activiteit van de overheid de „Commissie 2000", die zal nagaan hoe het overheidsapparaat zou kunnen worden aangepakt om met behulp van wetenschappelijke onderzoekingen een beeld te ontwer pen van de voornaamste ontwikke lingen die zich in de samenleving gaan voltrekken. Van de vandaag gehouden refera ten noemen -wij dat van prof. dr. H. Baudet, die over geschiedenis van alpha tot omega sprak. Hij releveer de. dat de vorige eeuw die der geschiedenis is geweest. Maar de hui- (Van een onzer verslaggevers) dige eeuw heeft tegen de geschiede nis een duidelijke aanval ingezet. Zij heeft haar een nutteloze wetenschap genoemd en haar gebrek aan doelma tigheid verweten tegenover de actua liteitsproblemen van de samenleving. Breuk Een moderne wereld, die haar lot in eigen hand wil nemen, aldus prof. Baudet, is meer dan ooit geneigd de toekomst die zij wil verwezenlijken als een breuk met elk verleden te zien. Maar de geschiedenis heeft daarte genover het onmiskenbaar belang van inzicht in tijdsperspectief aan haar zijde. Zij is gespecialiseerd in ontwikkeling van structuren in rui mer tijdsbestek; haar specialiteiten zijn voorts o.m. de vergelijking, de afweging, de problematiek van breuk en continuïteit. Daaraan ontleent zij haar wezenlijke actualiteitsbetekenis. Overigens is die actualiteit noch het enige, noch het doorslaggevende. Het komt ook aan op allerlei aspec ten die men „nutteLoos" zou mogen noemen. Maar „nutteloosheid" is een belangrijke functie, essentieel voor alle cultuur, zo zei de hoogleraar die ten slotte de wetenschap der geschie denis niet meer een echte alpha-we- tenschap zou willen noemen: minder dan ooit hoort zij thans exclusief bij enige faculteit thuis. Macht over toekomst Prof. dr. J. Lever, die het onder werp natuurwetenschap en mens voor zijn rekening nam, schetste o.m. hoe de mens via de natuurwe tenschap in toenemende mate niet al leen de levenloze materie beheerst, maar ook het leven. Reeds is de ma nipulatie van de mens zelf en van zijn nageslacht begonnen. De mens heeft daardoor beheersmacht over de toekomst in handen, waardoor grote problemen, ook en vooral ethische, rijzen. De ontwikkeling van de natuurwe tenschap heeft verder in ons le vensbesef de overtuiging wakker ge roepen van een stuurbaarheid van de sociale verhoudingen en bijv. ook van nationale vormen, politieke constellaties en kerkelijke structuren. Deze grote veranderingen gaan ge lukkig juist in deze tijd gepaard met een groeiend besef van een universe le gelijkheid van alle mensen, met grotere sociale bewogenheid; met een verlangen naar vrede en vrijheid van denken en meningsuiting. Het is daarom niet alleen nodig dat dc kennis toeneemt en verbreid wordt opdat een basis voor de juiste ethische beslissingen wordt gelegd, maar tevens, dat deze positieve mo tieven in 'het denkklimaat worden verbreid en versterkt. Dan is er na melijk uitzicht dat de mens ook in de toekomst met de' wetenschap kan le ven. Drayer, prof. dr. B. J. Oosterkoff (voorzitter) en dr. J. de Vuyst. GEPASSEERD In „Toerusting", het orgaan van de christelijke gereformeerde kerk van Rijnsburg, noemt ds. G. de Vries het jammer en onbegrijpelijk, dat dit de putaatschap niet geleid wordt door een nieuwtestamenticus. Verder noemt hij het eigenaardig, dat bij de samenstelling van dit deputaatschap de man van het kerkrecht, prof. J. Hovius, is gepasseerd, temeer omdat deze een „bestudeerde rede" over de ze materie heeft uitgesproken bij de rectoraatsoverdracht in 1950, waarin hij tot precies de tegenovergestelde conclusie kwam. Ook schrijft ds. De Vries: „Er wordt gezegd: Niet de 'craditie, maar alleen Gods Woord zal beslissen. Keurige these! Maar ze willen blijk baar tooh niet radicaal buigen voor het Woord! Want als deze zaak in verschillende kerken niet leeft, dan mag er niet worden geforceerd zelfs niet mèt he'c Woord. Als een kerk niet voor het Woord wil capitule ren, dan maar tot eer des Heren en tot heil van de gemeente.... doen alsof het Woord geen absoluut gezag heeft! Alles maar bij he'c oude laten! Indien deze deputaten van oordeel zijn, dat ze het Woord van God aan hun zijde hebben, mogen ze dan zo'n halfslach tige houding aannemen?" NOZEMS Overigens vindt ds. De Vries, dat er toch ergens wel .lets scheef zit in de traditionele kerkelijke praxis. We duwen, hoofden van grote gezinnen, moeten als onmodinge kinderen naar huis, maar gebaarde en langharige nozems mogen aantreden om te stemmen. (Om misverstand te voorkoment het gaat hier niet om de „vrouw in het (bijzondere) ambt", maar alleen om de vraag, of de vrouwelijke ge meenteleden mee mogen stemmen bij de verkiezing van ambtsdragers. Overigens behoort de voorzitter van het deputaatschap tot de samenstel lers van het GOS-rapport over de vrouw in het ambt, dat onder meer pleit voor vrouwelijke diakenen.) Drie kringen samengevoegd (Van onze soc.-econ. redactie) UTRECHT De samenvoe ging van de drie journalisten kringen (de Nederlandse journa listenkring, de Katholieke Ne derlandse journalistenkring en de Protestants christelijke jour nalistenkring) tot de Neder landse vereniging van journalis ten is zaterdag officieel een feit geworden. Nadat reeds eerder de nieuwe sta tuten koninklijk waren goedgekeurd heeft de NVJ zaterdag onder leiding van het aftredende federatiebestuur een nieuw bestuur gekozen en is de nieuwe organisatie, die alle georga niseerde Nederlandse journalisten omvat, officieel van start gegaan. Naast de NVJ blijven nog 'cwee au tonome levensbeschouwelijke bezin- ningsorganisaties bestaan: het Cen trum van christen-journalisten en het Katholieke journalisten-centrum. Tot voorzitter van de nieuwe orga nisatie werd gekozen de heer H. de Ru te Zoetermeer, tot vice-voorzitter de heer H. P. Ester te Utrecht en tot tweede vice-voorzitter de heer A. H. J. van den Braak. Voorts maken van het dagelijks bestuur deel uit de he ren E. Alderse Baes. J. H. Bartman, W. P. M. Cremers, K. D. Dokkum, drs. H. Glimmerveen en C. Meijer. Namens de Rotterdamse journa listenvereniging kregen in het alge meen bestuur zitting de heren A. Dekker. J. J. van Raalte en G. Werk man, namens de Haagse vereniging de heren A. Marseille. D. Hillenius en A. B. A. Bruinhof, namens de Leidse vereniging de heer J. M. J. Post, namens Zeeland de heer C. van der Maas en voor Brabant de heren B. Aerden en J. van Gijzel. Aan drie leden, die een belangrijk aandeel hebben gehad bij de integra- AMSTERDAM Donderdag wordt prof. dr. D. Nauta 70 jaar. In verband hiermee gaat hij als hoogleraar met emeritaat. Het is zijn voornemen, om op 7 juni zijn af scheidscollege te geveh. Een werkcommissie bereidt een huldiging voor, die men het echtpaar Nauta op 7 juni wil bereiden. Onder meer zal de scheidende hoogleraar een bundel opstellen worden aange boden. De werkcommissie bestaat uit de VU-hoogleraars dr. Augustijn, dr. J. van den Berg en dr. D. C. Mulder. Verder is er ook een uitgebreid ere- comité, waarin befaamde kerkhisto rici zitting hebben. Dr. John W. Behnken, van 1935 tot 1962 president van de (toenl grootste lutherse kerk van de Verenigde Staten, de Lutherse Kerk Missouri-synode, is op 83-jarige leeftijd in Hollywood (Florida; overleden. ■fr Patriarch Justlnianus, hoofd van de Roemeense Kerk, zal begin mei een bezoek brengen aan de oecumenische patriarch Athenagoras van Konstanti- nopel. Het is een tegenbezoek voor het bezoek dat Athenagoras hem oktober vorig jaar heeft gebracht. (Van onze kerkredactie) pels als patroon vereerd, duidelijk zichtbare wijze NAPELS Kardinaal Achttien maal, op ge- vloeibaar. Ursi heeft toestemming zette tijden in het jaar, Toen het „wonder" gegeven voor een diep- gaan velen het bloed- vorig jaar op Januarius' wonder zien. Het bestaat sterfdag (19 september) daarin, dat ampullen met geronnen bloed, dat van Januarius zou zijn, dicht bij zijn hoofd wor den gebracht. Na enige tijd, terwijl het volk gaand onderzoek naar het mirakuleuze bloed van de Heilige Janua rius. Januarius (in het Ita liaans: Gennaro), een I bisschop die in het jaar hardop en aanhoudend 304 de marteldood is ge- Gods almacht inroept, storven, wordt door Na- wordt het bloed dan op uitbleef, voorspelden bij gelovige Napolitanen grote rampen. Een professor in de anatomie Lambretini wil het proces van het vloei baar worden op film vastleggen en het spec troscopisch analyseren. tie van de drie kringen: de heren Joh. C. Francken, N. Sohrama en mr. A. Stempels werd door voorzitter De Ru het erelidmaatschap van de nieu we organisatie aangeboden. De verenigingsraad verklaarde zich tenslotte akkoord met de nieuwe pensioen-c.a.o. Over de inhoud van deze c.a.o., die een looptijd heeft van vijf jaar, bleek de vergadering overi gens weinig enthousiast. Een motie van de Utrechtse vereni ging, waarin gevraagd werd, de on derhandelingen met de NDP zo tijdig te hervatten, dat bij het aflopen van deze c.a.o. over vijf jaar ook reeds een nieuw pensioencontract op tafel ligt, werd met algemene stemmen aangenomen. NOORDWIJKERHOUT Gisteren in de openingsdienst van de tweede zitting van het Nederlands Pastoraal Concilie in Noordwijkerhout, is ds. Martin Luther King herdacht. Kardinaal Alfrink vroeg enige ogenblikken stilte ter bezinning „op de betekenis die deze grote mens door zijn woorden en daden heeft ge had voor een vreedzame samenleving van alle mensen en op de gevolgen die zijn wrede dood kan hebben voor de vrede in de wereld". De kardinaal vroeg te bidden voor Kings weduwe en kinderen, voor zijn naaste medewerkers en volgelingen die zijn kruistocht van geweld loosheid willen voortzetten. Ook vroeg hij gebed voor hen die door zijn dood verhard zijn en eens te meer geneigd zijn om zich met geweld him menselijke rechten te verwerven en voor hen, die overal ter wereld mensen van een ander ras hun fundamentele rechten blijven ontzeggen en voor allen, die met eer lijke middelen strijden voor een rechtvaardige vrede tussen mensen, rassen en volken. Over de twee grote onderwerpen van deze concilievergadering mis sie en ontwikkelingshulp zei de kardinaal dat vestiging van de we reldvrede en het scheppen van een leefbare wereld een eis van het Evangelie is, die in deze dagen bijzon der sterk aanspreekt. Hij wees er echter op, dat de kerk bovendien de boodschap van het heil, leven en vreugde heeft te verkondigen die bo ven deze wereld uitreikt. De vergadering duurt drie dagen en er zal hard moeten worden op geschoten wil de bezette agenda af gewerkt worden. WEESP De collectes in de ge reformeerde kerkdienst hebben gis teren voor de verbrande gerefor meerde kerk van Weesp ruim een entwintig duizend gulden opgebracht. Er zijn 1500 gemeenteleden. De gereformeerden kerkten, nu hun kerkgebouw woensdag verloren ging door brand, in de gastvrije hervorm de kerk. Zaterdag toen veel bezoekers naar Weesp kwamen is daarvan geprofi teerd. Bij de kerkruïnes stonden jon geren met van het Leger des Eeils geleende bussen. Zestienhonderd gul den werd geïnd. Gereformeerde kerken in omlig gende plaatsen hebben toegezegd ook voor Weesp te zullen collecteren. Op het rampenfonds-gironummer 55 66 11 komen veel giften binnen voor een nieuw kerkgebouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2