subliem plaat
ORFEUS
„Wij lopen niet achter
leuzen van anderen
onder de
stervelingen
anders
dan andere
Prins en Prinses bij
de marechaussee
Voorzitter Hazes van chr. bouwbond:
CNV geeft
eigen geluid
Nieuw loonsysteem
voor kappers
Bordeelsluiting
was terecht
Uitdeling PSP-
blad Radicaal
niet gehinderd
Dronken matroos
stak met mes
naar machinist
Aanhangers: Lichaam
van Lou blijft
voorlopig in de kluis
Fokker: 21 pet
Jongeren klagen
bij politie
7
WOENSDAG 3 APRIL 1968
/T"\E Archiv Produktion heeft
7 -*-J een boeiende en fraaie opna-
me uitgebracht van Handels zg.
Brockes-Passion. We menen, dat
dit merkwaardige werk, mede
dank zij deze opname, een goede
kans heeft, in het concertleven
een renaissance te beleven en
een eigen plaats te krijgen naast
de Passionen van Bach.
Een overtuigend pleidooi voor
Handels vergeten passiemuziek houdt
August Wenzinger met zijn Schola
Cantorum Basiliensis, het Regensbur
ger Domkoor, de tenor Ernst Hafliger
als o.m. evangelist, de bas Theo
Adam als Christus en voorts de sopra
nen Maria Stader, Edda Moser en
Verena Scheidegger, de alten Rose-
marie Sommer en Paul Esswood
(„countertenor"), de tenor Jerry Jen-
nins en de bas Jakob Stampfli.
Waarom beeft men deze partituur
tot dusver laten liggen, terwijl men
wèl pogingen onderneemt de tamelijk
vlakke passie-muzieken van Tele-
mann te doen herleven, of zelfs
1 Bachs verloren Marcus-passie
desnoods zonder recitatieven (hetgeen
natuurlijk nooit tot een bevredigend
resultaat kan leiden) te reconstrue
ren?
Waarschijnlijk omdat de tekst
(waaraan Bach stukkeh ontleende
voor zijn Johannes-passie) in onze
tijd moeilijk meer aanvaardbaar is.
Het gaat hier immers niet, zoals bij
Bach, om bijbelpassages doch om een
geheel berijmde, niet-bijbelse tekst
waarin het lijdensverhaal op een
voor die tijd kenmerkende gevoelige
en beeldrijke wijze wordt naverteld.
De auteur van dit passiegedicht
was Barthold Heinrich Brockes
(1680-1747), een eerbiedwaardig Ham-
burgs raadslid, die te Leiden rechten
heeft gestudeerd en wiens literaire
faam voornamelijk is gegrond op het
negendelig werk Irdisches Vergnügen
in Gott, waarin hij de doelmatigheid
prijst waarmee God de wereld heeft
ingericht. Der für die Sünde der Welt
gemarterte und sterbende Jessus pu
bliceerde hij in 1712.
Binnen dit kader bespreken
wij een boek van de musicoloog
dr. J. van der Veen. Van de hand
van deze auteur, die tevens
muziekmedewerker van onze bla
den is, treft de lezer hiernaast
een beschouwing over de her
ontdekte Johannes Passion van
Handel en de sublieme opname
daarvan.
(Van onze kunstredactie)
DIJ uitgeverij Bert Bakker Daan-
men NV, Den Haag, is in de Fakul-
teiten-reeks onder no. 9 een bundel
met drie essays verschenen onder de
titel Orfeus onder de stervelingen. De
schrijver, de musicoloog dr. J. van der
Veen uit Leiden, is tevens medewerker
aan onze bladen, o.a. als recensent var
de Nieuwe Leidse Courant.
De kernvraag die uit dit boek oprijst
is: wat is muziek eigenlijk en waar
liggen baar grenzen? Deze kwestie
wordt reeds in de eerste twee essays
aan de orde gesteld, maar in bet
laatste, Timotheus en de elfde snaar,
gaat de schrijver dieper op de zaak in.
Het wordt dan duidelijk dat de gren
zen der muziek uiteindelijk nooit blij
vend kunnen worden vastgelegd: kunst
en vrijheid zijn onafscheidelijk met
elkaar verbonden.
In het eerste essay De fauteuil van
Sokrates schildert dr. Van der Veen de
Franse componist Eric Satie en zijn
streven om te komen tot een soort
functionele muziek een voorloper
eigenlijk van de latere „achtergrond-
muziek". Het in wezen zeer tragische
kunstenaarsbestaan van deze man
wordt uitermate knap beschreven, me
de aan de hand van interessante cul
tuur-filosofische achtergrondbeschou
wingen.
Het gedeelte De oren van Midas ie
uitermate boeiend. In een heldere ver
handeling over de zin van de muziek
kritiek komt de auteur tot een duide
lijker conclusie: het is tegenwoordig
onmogelijk, op dit gebied nog vast tej
houden aan een werkwijze met literai
re inslag, zoals die werd gehanteerd in
het romantische tijdvak. Hij geeft dan
drie manieren aan, waarop de kritiek
haar beoordelende en informatieve
zal kunnen blijven vervullen.
Vooraf laat hij een bonte stoet van
toonaangevende critici uit de loop der
tijden de revue passeren, waaruit
blijkt, hoe tijdgebonden vele beoorde
lingen wel zijn geweest.
Ieder die de muziek ter harte gaat,
kan dit boek warm worden aanbevo
len, vooral ook omdat de problematiek
van de eigentijdse muziek met haar
vele facetten, zo duidelijk aan de orde
wordt gesteld. (200 blz. 25,-).
caballero
Vrije tekst
Niet minder dan vier componisten
van rang componeerden het gedicht:
Reinhard Keiser in 1712, Telemann in
1716 (te Frankfort in dat jaar uitge
voerd) Handel in 1717 en Mattheson in
1718. Vermoedelijk kreeg Handel de
tekst in 1716 in handen bij zijn be
zoek aan Hamburg en schreef hij de
muziek in Engeland het volgende
jaar op verzoek van zijn vriend Mat
theson, die het plan koesterde in de
Stille week de traditionele uitvoering
van passiemuzieken naar de vier
evangelisten eens te vervangen door
de Brockes-passie in vier verschil
lende versies. Dit voornemen kon hij
in 1719 realiseren, naar het schijnt
met veel succes, want kort daarna
verscheen een vijfde partituur naar
Brockes met muziek, die een soort
bloemlezing vormt uit de vier ge
noemde partituren.
Tot in het midden van de achttien
de eeuw werd Brockes' tekst ge
bruikt, wel een bewijs van zijn popu
lariteit. Nu moeten we bedenken, dat
Hamburg zo ca. 1700 een van de mo
dernste steden van Duitsland was,
waar het muziekleven dan ook een
sterk vooruitstrevend karakter droeg.
Reeds in 1640 had de toenmalige mu
ziekdirecteur van de vijf hoofdker
ken, Thomas Seile, de gewoonte inge
voerd de zgn. oratorische passiemu
zieken met „vrije" tekstdelen in de
vorm van aria's, recitatieven en ko
ren te verrijken (zoals we dat nog in
de passiemuzieken van Bach vinden
uit 1723 en 1729).
De voor Hamburg unieke aanwe
zigheid sinds 1687 van een ei
gen operatheater met bijbehorende
zangers en musici schiep bovendien
de mogelijkheid van dit geschoolde
materiaal gebruik te maken in de
stille week, wanneer de theaters im
mers gesloten waren. Dit verklaart,
waarom de Brockes-passies in muzi
kaal opzicht zo gevarieerd van vorm
en middelen zijn. De muziek die
Handel bij Brockes' tekst schreef, en
waarin enkele ontleningen voorko
men aan zijn eigen vroegere werken,
is bijna zonder uitzondering van hoge
kwaliteit, rijk aan expressieve en rit
mische schakeringen, zeer fraaie ko
ren, virtuoze aria's van uiteenlopende
vormen, bewogen recitatieven.
Dramatiek
Zeker, het uitzonderlijke niveau
van Bachs Johannes-passie (1723),
waarin eveneens Brockes-teksten
voorkomen, wordt niet bereikt, maar
daarvoor in de plaats is er in deze
muziek een vaart en een dramatiek
die vooruitlopen op Handels latere
grote oratoria; trouwens in Esther en
Deborah, evenals in de opera Giulio
Cesare, vinden we fragmenten terug
van deze passiemuziek, die de com
ponist blijkbaar zelf heel geslaagd
vond.
Wat ons vooral heeft getroffen?
Bijvoorbeeld de aria's van „Tpchter
Zion" (een van de vijf allegorische
figuren die Brockes gebruikt om te
genover de recitatieven van de evan
gelist beschouwende aria's te
plaatsen) de nos. 10, 17 en 55; de aria
van Petrus no. 16 „Nehmt mich mit",
het duet no. 42 tussen Jezus en Ma
ria, en nog veel meer.
Evenals bij Bach worden koraallie
deren in eenvoudige zetting door het
koor, orkestraal begeleid, gezongen,
o.a. ter afsluiting van het geheel. Ter
opening is een vrij uitvoerige sinfo-
nia geschreven. Het is Barokmuziek
van de beste kwaliteit, zonder inzin
kingen en met vele hoogtepunten,
doch.... en dat zal voor sommigen be
zwaarlijk blijven, gebouwd op een
onmogelijke tekst. Bloed en tranen
bloeien rijkelijk, en de beeldspraak
doet ons nogal eens vreemd aan
(maar wat Pikander presteerde voor
Bachs Mattlheus-passie is nu ook niet
zo subtiel.
Brockes schreef met vele rea
listische beelden doorspekte gedicht
in de zin van een bewogen verslag
van een openbare terechtstelling, zo
als die toendertijd ook in Hamburg
tot de alledaagse werkelijkheid be
hoorde.
Schitterend
Wat ons van de in drie platen vast
gelegde en van een uitvoerig tekst
boek voorziene opname bijzonder
boeit, is de schitterende verklanking, j
de stijlzuiverheid in tempi en versie
ringen, de prachtige instrumentale
soepelheid, de toon van de originele
ARNHEM Prinses Beatrix
en prins Claus hebben gisteren
een bezoek gebracht aan de
grensposten van de Koninklijke
Marechaussee, waarvan de Prin
ses schutsvrouwe is.
In Lobith bezocht het paar de
brigade-Lobith, die belast is met de
persoonscontrole van de op en af
varende schepen op de Rijn.
Prinses Beatrix, gekleed in een
blauwe mantel, en haar man stapten
via een met een rode loper bedekte
loopplank op het patrouillevaartuig
van schipper sergeant-majoor A.
Kip. Daarmee voeren ze naar de 875
ton metende Staalwijk van de
KNSM, die met een lading grint on
derweg was van Duitsland naar Wijk
bij Duurstede, om een varende con
trole mee te maken.
In strijd met het draaiboek stapte
niet alleen prins Claus, maar ook
de Prinses over op de Staalwijk,
waar zij kennis maakten met schip-
persfamilie Reijmers. Vol belang
stelling keek het prinselijk paar toe
hoe de marechaussee de papieren
controleerde.
l Daarna gingen zij naai- de Neder-
I lands-Duitse grenspost Bergh-auto-
weg en maakte daar een rondgang
door het gebouw van de marechaus-
see. Daar zagen ze onder meer, hoe
I vervalsing van paspoorten aan het
licht wordt gebracht met behulp van
een kwartslamp.
De laatste marechaussee-onderde
len die prinses Beatrix en prins Claus
bezochten waren de garnizoensbri
gade Garderen en het 11de mare
chaussee-eskadron. In een ietwat
miezerige regen bekeken de Prinses
en de Prins de tenten van het bivak
Garderen waarin iedereen druk was
met dagelijkse bezigheden.
Prins Claus stelde enkele vakkun
dige vragen in de onderhoudstent
waar een auto en een motorfiets
werden gerepareerd, terwijl de Prin
ses zich kennelijk beter thuis voelde
in de veldkeuken, waar juist een
geurige erwtensoep stond te sudde
ren.
Chef-kok P. J. van den Berg uit
Schipluiden, toonde vol trots de
kookketels en de rest van zijn outil
lage en antwoordde op de vraag van
de Prinses of hij zelf het menu vast
stelde, „nee, dat doet hogerhand
of gekopieerde barokinstrumenten
(hobo's. Amati-viool, fagotten
etc.), de soberheid der vokale partij
en, waar nergens „sterrencultus"
wordt bedreven, doch waarbij eigen
lijk ook geen zwakheid valt waar te
nemen behalve misschien in enkele
sopraan-aria's.
Wij vinden dit, evenals trouwens
bijv. de Johannes-passie naar Bach
van de Archiv-produktion, een model
van beheerste, gevoelige, toch door
zichtige en rustige uitvoeringsstijl,
waarvan menige koordirigent ook ten
onzent iets kan leren.
De opname werd gemaakt in juni
1967 in de St. Emmeram te Re
gensburg en dankt aan deze prachti
ge ruimte stellig veel van haar
gunstige akoestische kwaliteiten. Wij
menen dat niemand van de aanschaf
van deze passiemuziek ooit spijt zal
hebben.
DR. J. VAN DER VEEN.
constante kwaliteit
Toneelspeelster en TV-actrlce Sigrid Koetse
AMSTERDAM Wij wensen
in een demonstratieve mars door
Den Haag niet achter leuzen aan
te lopen, die wij als christelijke
vakbeweging niet verantwoor
den kunnen.
Met o.m. dit argument verdedigde
gisteren in de voorlichtingsverga
dering van de Nederlandse christe
lijke bond van werknemers in de
hout- en bouwnijverheid voorzitter
Hazes de weigering van de bond aan
de massale betoging van de beide an
dere bonden in Den Haag deel 'ce
nemen. Ook CNV-voorzitter Van Ei-
bergen sloot zich daarbij aan.
Sprekers doelden daarbij op de
Haagse spandoek met als opschrift:
Geef ons heden ons dagelijks brood,
maar eerst moet Roolvink dood.
Ook in de Amsterdamse vergade
ring ontbrak het echter niet aan
uitspraken, die weinig vleiend waren
voor minister Roolvink, ook al stelde
de heer Van Eibergen, dat hij geen
enkele behoefce had aan persoonlijke
aanvallen, omdat hèt hier een stuk
kabinetsbeleid betrof. Hij wilde met
een aanval op één minister niet de
schijn wekken aan de verantwoorde
lijkheid van de overige ministers
voorbij te zien.
Kreten
Uit de zaal klonken kreten als:
Roolvink moet er uit; hij is geen soci
aal mannetje anders had hij dit niet
gedaan. Ik zeg het vertrouwen in
dit kabinet op De verantwoorde
lijkheid voor de gang van zaken ligt
nu in handen van de regering, niet
meer bij het bouwbedrijf zelf.
Roolvink ga naar hüis Roolvink de
Kamer uit en verstoten uit het CNV
Niet terug naar Colijn, Roolvink
verdwijn De kritiek tegen Rool
vink moet bij ons het sterkst zijn,
want het is een man uit onze kring
De artsenhonoraria laten ze wel
lopen. Dit is liberale politiek.
Vele leden klaagden er over, dat
men het vandaag hard te verduren
zou krijgen op het werk, omdat de
NCB zich afzijdig had gehouden van
de demons'cratie in Den Haag.
Voorzitter Hazes stelde hier tegen
over, dat op eey voorliohtingscon-
gres argumenten aangevoerd kunnen
worden, die een ander overtuigen,
maar een demonstratie op straat
overtuigt niemand. Hij vond er meer
moed voor nodig, een eigen stand
punt in 'ce nemen en een eigen weg te
gaan dan achter twee andere bonden
aan te lopen. Nadrukkelijk stelde hij
daarbij in te stemmen met de zake
lijke bezwaren tegen het regeringsbe
leid van de andere bonden en met de
(Van onze soc.-econ. redactie)
nota, die aan de Kamer is aangebo
den.
Ledenverlies
De heer Hazes geloofde, dat deel
neming aan de demonstratie in Den
Haag ledenverlies had betekend,
maar dat ook nu bedankjes zullen
binnenkomen. Maar nu heeft men
tenminste een argument tegenover
hen, die altijd stellen, dat het CNV
toch altijd achter het NVV aanholt.
In het beleid van de vakbeweging
staat het CNV dikwijls voorop, ook
al komt dit dikwijls niet duidelijk
naar buiten.
De heer Van Eibergen bestreed de
opmerking, dat principes alleen thuis
horen bij de kerk en de politieke
partij. Ook de vakbeweging moet in
eigen verantwoordelijkheid be
leidsbeslissingen nemen. De samen
werking kan gaan tot het punt, waar
he'c CNV zou ophouden te bestaan.
De NCB-voorzitter wilde echter
ook niet nalaten zijn beide collega's
van de andere bonden te compli
menteren met de grote gediscipli
neerdheid, waarmee de demonstratie
in Den Haag is verlopen.
Op een vraag uit de zaal antwoord
de de heer Hazes een nieuwe
bouwstaking af te wijzen, omdat deze
een politiek karakter zou dragen. De
werkgevers zouden hiervan ten on
rechte het slachtoffer worden.
Bij de bespreking van de afgewe-
UTRECHT Werkgevers- en
werknemersorganisaties in het kap-
persbedrijf zijn het eens geworden
over een nieuw loonsysteem op basis
van leeftijd en ervaringsjaren en een
toeslag voor het bezit van een be
diendendiploma ter vervanging van
het huidige systeem van functiebelo
ning. De huidige functieionen die
door het nieuwe systeem niet of niet
noemenswaard worden verhoogd,
zullen in ieder geval met 5 procent
worden opgetrokken. Een gevolg van
het nieuwe systeem is ook, dat de
loontabellen voor dames- en heren
kappers op gelijke hoogte komen,
waardoor de bestaande verschillen
worden weggenomen.
zen bouw-cao bleek enig me
ningsverschil te bestaan tussen de
heren van Eibergen en Hazes. De
heer Vap Eibergen geloofde, dat de
regering bereid is althans een kwar
tier werktijdverkorting aan de bouw
toe te kennen, omdat minister Rool
vink in zijn brief aan de Kamer
schrijfc, dat de werktijdverkorting in
1968 en 1969 ten hoogste een kwartier
per dag mag bedragen. De
CNV-voorzitter vroeg zich af, waar
om de bouw hiervoor niet in aanmer
king zou kunnen komen. De minister
kan alleen een bepaling van een cao
afkeuren of goedkeuren, maar er niet
op eigen initiatief iets anders voor in
de plaats stellen. Hierover zullen
partijen de minister opnieuw moeten
benaderen. De heer Van Eibergen
hoop'ce voorts, dat de discussie in het
parlement alsnog zal leiden tot dc
goedkeuring van de verhoging van de
pensioenpremie met 1 pet
De NCB-voorzittcr bleef bij zijn
mening, dat volgens opmerkingen tij
dens besprekingen met partijen de
minister de indruk had gewekt ook
niet tot een werktijdverkorting van
een kwartier per dag voor de bouw
bereid te zijn.
Besloten werd nu eerst het debat
in de Kamer af te wachten en daarna
zich als vakbeweging opnieuw te be
zinnen op de ontstane situatie.
AMSTERDAM B. en W. van
Amsterdam hebben een tegen hen
aangespannen kort geding gewonnen
over de rechtmatigheid van de door
het college besloten sluiting van twee
percelen, waarin prostitutie werd be
dreven, en postering van agenten
voor de huizen.
De eigenaar-kamerverhuurder wil
de dat de maatregelen ongedaan
werden gemaakt. De president van
de rechtbank, mr. U. W. H. Sthee-
man, overwoog dat de beslissingen
van B. en W. op twee artikelen van
de Gemeentewet berusten die hem
doeltreffend voorkomen.
De eiser moet donderdag terecht
staan wegens het als eigenaar van
de panden verhuren van kamers aan
prostituées.
VAALS De douane te Vaals
heeft drie Hagenaars aangehouden,
die hebben geprobeerd twaalf pisto
len met munitie over de grens te
smokkelen. Het trio dat juist terug
keerde van een vakantie in Tsje-
choslowakije had de wapens daar le
gaal gekocht.
S STUKS 1.50 EEN LAURENS PRODUKT
Klachtenbureau
voor hinder
lawaai Schiphol
AMSTERDAM Binnenkort zal
een klachtenbureau, waarin de ge
meenten rond Schiphol, het provinci
aal bestuur en de rijksluchtvaart
dienst zijn vertegenwoordigd, klach
ten over geluidshinder rond Schiphol
behandelen.
De taak van dit bureau, dat ver
moedelijk in Haarlem komt, zal in de
eerste plaats zijn dat mensen, die
klachten hebben, een duidelijk en ge
fundeerd antwoord krijgen.
Bovendien is het de bedoeling dat
de burgers rond Schiphol informatie
krijgen over wat er gebeurt of even
tueel gaat gebeuren.
DEN HAAG Het is niet waar,
dat leden van de militaire politie, op
2 februari voor het station van
Apeldoorn, militairen zouden hebben
gelast het PSP-blad Radicaal, dat bij
de uitgang werd uitgedeeld, niet aan
te nemen en later, toen zij een eind
verder waren gaan staan, militairen
die het blad hadden aangenomen het
uit de hand zouden hebben gegrist
en het vervolgens hebben ver
scheurd.
Dit heeft minister Den Toom (de
fensie) verklaard in antwoord op
vragen van het Tweede-Kamerlid A.
G. van der Spek (pas. soc.).
De colporteurs deelden op zodanige
wijze pamfletten uit dat zij die het
station wilde verlaten een exemplaar
moest aannemen of de arm van de
colporteur met het pamflet opzij
duwen. De commandant van een
garnizoenspatrouille die moest toe
zien op houding, tenue en gedrag
van reizende militairen, beduidde de
militairen toen met een handbewe
gingen door te lopen, omdat door de
wijze van aanbieden een opstopping
dreigde, aldus minister Den Toom.
CVP en BSP in
provincie samen
BRUSSEL De Belgische Christe
lijke Volkspartij (CVP) heeft bij de
zondag gehouden verkiezingen in
verscheidene provincie-raden de
meerderheid verloren en zal, volgens
de eerste berichten, voornamelijk
met de socialistische BSP provinciale
coalities vormen.
Akkoorden hiervoor zijn in beginsel
gesloten in de provincies Antwerpen,
West-Vlaanderen en Namen. Voorts
zal in de provincie Luik de bestaan
de CVP-BSP coalitie worden voort
gezet.
In de provincies Luxemburg en
Brabant hebben de CVP en de
liberale PVV besloten samen te wer
ken.
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM Onder invloed
van alcohol greep de 25-jarige ma
troos Jacob V. naar een mes en ver
wondde de machinist Ch. van M.
aan zijn onderarm.
„Weet u dat u met dit matrozen
mes iemand zo kan verwonden dat
zijn hart per seconde stil staat",
voegde de rechtbankpresident mr. A.
R. Jolles hem dinsdagmorgen toe.
„Daar heb ik niet bij nagedacht",
antwoordde de verdachte. -
Het slachtoffer had zelf later ver
klaard: „Het is een geschikte knul,
zolang hij nuchter is. Als hij dronken
wordt, is het een onhebbelijke vent".
Aan boord van het schip Marva was
hij al meermalen dronken en ruzie
achtig geweest. Als V. dronken was,
kreeg hij pgressieve neigingen. Zo
ook op die bewuste dag en het gevolg
was dat de machinist hem uitdaagde
tot een gevecht op de kade.
Officier mr. J. D. de Jong eiste,
mede op grond van een psychiatrisch
rapport dat V. enigszins verminderd
toerekeningsvatbaar noemde, een ge
vangenisstraf van negen maanden,
waarvan drie voorwaardelijk met
drie jaar proeftijd.
De raadsman wees op de verzoe
ningspogingen van de kant van V.
tegen de machinist. V. zou een brief
geschreven hebben, waarop het
slachtoffer echter geen antwoord had
gegeven.
Uitspraak over veertien dagen.
AMSTERDAM „Lou leeft
nog." Hiervan zijn ten minste 150
aanhangers van de vorige week
in België overleden Lou de pa
lingboer (L. Voorthuizen) rots
vast overtuigd.
Zij zijn gisteravond in het gebouw
Frascati in Amsterdam bijeen ge
weest, zoals iedere eerste dinsdag
van de maand om zich over de 'dood'
van hun voorganger te bezinnen,
die tijdens zijn leven beweerde li
chamelijk onsterfelijk te zijn. Dat
hij niettemin toch dood is gegaan
heeft het geloof in Lou geenszins
verminderd. „Hy heeft om ons ge
leden en door zijn tijdelijk vertrek
heeft hij zich aan ons allen uitge
deeld. Hij is nu in ons, zijn zoons en
dochters. Hij leeft en zal blijven le
ven". zo luidt de getuigenis van zijn
aanhangers.
Brief van Mien
Aan het begin van de avond werd
een brief van Mien, zijn echtgenote,
voorgelezen waarin zij de onsterfe
lijkheid van haar man onderstreep
te. Zij had gaarne de brief zelf voor
gelezen, maar kon in deze omstan
digheden niet komen.
Er zal geen nieuwe leider worden
aangewezen, omdat Lou zich „door
liefde, die Mien is", aan zijn aan-
SCHIPHOL De directie van de
I vliegtuigenfabriek Fokker zal de aan
deelhouders op 26 april voorstellen
een dividend over 1967 uit te keren
I van 21 procent (over 1966: 18 pro
cent).
hangers heeft uitgedeeld. Wat er
met het lichaam van Lou gaat ge
beuren, daarop wist niemand ant
woord te geven. „Die blyft voorlo
pig in de kluis. Lou zal zelf wel be
slissen over de gang van zaken.
Daar maken wij ons geen zorgen
I om", aldus enkele van zijn gelo-
j vigen.
UTREHT Jan Rebergen en
Klaas C. Schuurman jr., leiders van
de onlangs opgerichte jeugdbewe
ging Pluto in Utrecht, hebben bij
de hoofdcommissaris van politie een
klacht ingediend tegen enkele agen
ten, die het tweetal zaterdag bij een
in de Domstad gehouden Vietnam-
demonstratie zouden hebben mishan
deld.
Toen de jongeren daarover op het
bureau hun beklag wilden doen, zijn
zij volgens hun zeggen vrij hard
handig uitgeschakeld. Enkele agen-
ten zouden de jongens aan de haren
hebben meegesleurd en stevig heb
ben vastgehouden, terwijl anderen
zich „beijverden erop los te slaan".
Van politiezijde werd meegedeeld
dat Rebergen bij het bureau werd
verzocht over een uur terug te ko
men omdat de politie de handen
vol had. Een politieman te paard be
lette hem naar binnen te gaan.
Daarna zou Rebergen onder het
hoofd van het paard zijn doorgelopen
en de agent van het paard hebben
getrokken. Twee agenten zagen dit
en brachten de man naar binnen.
Hij is hierbij volgens de politie niet
geslagen.