TV
RADIO
Cliff Richard voor
Joegoslavische TV
KRO mag Ome Lou
wel dankbaar zijn
en
Sebastiaan zegt
op Pasen gedag
Weerzien met „Hazel"
„Glazen speelgoed",
aangrijpend spel
Kogel van jager
treft jongen
Drs. A. J. Mulder
weg bij VPRO
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
JAN BLOKKER
NAAR VPRO
MAANDAG 1 APRIL 1968
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het zit er natuur
lijk wel in, dat de perikelen van Se-
bastlaans vader en „patron" niet
veel langer kunnen worden gerekt.
Sylvia zowel als Pierre zijn van het
onvoorstelbaar innemende jongetje
gaan houden en met het paard
Monseigneur als tweede tussen
persoon moet de verstoorde liefde
wel worden hersteld.
Dat betekent: einde van het avon
tuur en dus van de serie. Helaas, op
14 april, de avond van de Eerste
Paasdag, is het zover. Het mag een
zgn. „kinderverhaal" zijn geweest vol
gebeurtenissen die in feite niet voor
kinderoren bestemd zijn, terwijl het
voor volwassenen niet meer beteken
de dan een dom liefdesromannetje,
maar we moeten het tenslotte eerlijk
bekennen: Sebastiaan heeft aller hart
gestolen en het afscheid van hem zal
zwaar vallen.
Zelden hebben we een kinderrol
gezien die zo knap en geëmotioneerd
werd gespeeld. Dat Franse jongetje
Mehdi toont een begaafdheid die we
gerust fameus mogen noemen.
Laten we hopen, dat de Franse te
levisie nog een derde serie met hem
maakt en de NTS ook die kan vero
veren. Het verhaaltje ten spijt zullen
we Sebastiaan maar al te graag te
rugzien. Dan mag dat ongeschoolde
ineisjesstemmetje de tune weer zin
gen, want is ook dat niet hartvero-
verend? En och, dan hoeft Belle niet
meer aan te sloffen. Die stokoude
hond heeft zijn decor-positie nu wel
voldoende vervuld. Hij moet maar
een prettige oude dag bij een goede
baas krijgen, w»2 gunnen het hem van
harte.
Intussen heeft de NTS al een nieu
we kinderfeuilleton, eveneens van
Franse makelij, aangekocht. Se
bastiaan zal worden opgevolgd door
ene Frédérique en wie weet, steelt zij
opnieuw de harten van het Neder
landse kijkpubliek. Ten bate van de
kinderen voor wie zij in de eerste
plaats optreedt, behoeft zij dan geen
onecht en verguisd kind te zijn, ze
zou best eens een normaal ouderpaar
mogen meebregen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NCRV belooft
ons voor vanavond (op Ned. 2) een
„modelopvoering" van een zeer be
langrijk na-oorlogs stuk, nl. „Glazen
speelgoed" van de befaamde Ameri
kaanse schrijver Tennessee Williams.
Dit is bet spel dat hem in één klap
internationale roem bezorgde en zijn
naam plaatste in de voorste rijen van
de moderne toneelauteurs.
Er is één restrictie: het is een
Brits-Amerikaanse opvoering met
ondertiteling, maar hopelijk zal dat
een niet te groot bezwaar zijn. „Gla
zen speelgoed" werd in de late jaren
40 met geweldig enthousiasme in di
verse landen ontvangen, het stuk
hield overal, ook in Nederland, lang
repertoire. Wij herinneren ons de
treffende voorstellingen met Hans
Bentz van den Berg en Ellen Vogel
in de hoofdrollen als een onvergete
lijke belevenis.
Een interessante bijkomstigheid is,
dat we vanavond de begaafde actrice
Shirley Booth in de moederrol zullen
zien. Dat betekent voor Nederlandse
kijkers weerzien met „Hazel", U weet
wel, de schattige dienstbode uit de
KRO-serie. Ditmaal treedt zij in ge
heel andere gedaante voor het voet
licht, en daaruit zult U haar veelzij
digheid als toneliste leren kennen.
Zij is nu niet de hartelijke, komische
albedil, maar de overbezorgde moe
der, die haar licht-invalide dochter
geforceerd aan de man wil brengen.
Het manke meisje lijdt geestelijk
zeer onder een minderwaardig
heidscomplex en heeft zich helemaal
teruggetrokken in haar wereldje
van aardige glazen dieren, die haar
uit de werkelijkheid van eenzaam
heid schijnen weg te trekken.
De moeder, angstig om het le
vensgeluk van baar kind, draagt haar
zoon op een nette jongeman mee
naar huis te brengen als huwe-
lijkscandidaat voor Laura, die de bij
naam Blue Ifcose heeft gekregen. He
laas loopt het op een nieuw stuk tra
giek uit: de jongeman is al verloofd.
Het meisje krijgt een nieuwe slag te
incasseren en hoe zij dat doet maakt
het stuk duidelijk.
Het lijkt wat goedkoop om te zeg
gen, dat Tennessee Williams een
moeilijke jeugd heeft gehad, maar
toch is dat de waarheid. Zijn zake
lijke en voortvarende vader begreep
zijn kunstzinnige aspiraties niet en
OP 27 APRIL IN HOUTRUSTHALLEN
LONDEN De bekende
Britse zanger Cliff Richard,
die zich sedert ztfn bekering
steeds meer toelegt op het zin
gen van moderne geestelijke
liederen, zal waarschijnlijk
een programma verzorgen
voor de Joegoslavische televi
sie en radio. Hij treedt eind
april op in de stad Zagreb,
waar vorig jaar Billy Graham
een evangelisatiesamenkomst
leidde. Op 27 april zingt hij
ook in Den Haag.
Josip Horak, de voorganger van de
baptistengemeente van Zagreb en te
vens voorzitter van de unie van Joe
goslavische baptistengemeenten, or
ganiseert zijn bijeenkomst. Volgens
Horak heeft de Joegoslavische radio-
en tv-organisatie hem verzocht de
bijeenkomst te mogen uitzenden. Dit
verzoek is aan de zanger voorgelegd.
Cliff Richard komt naar Zagreb om
voor een liefdadig doel te zingen. De
opbrengst van de bijeenkomst is
bestemd voor hulp aan kinderen die
getroffen zijn door de aardbe
vingsrampen van enige tijd geleden.
DEN HAAG
Tevens zal Cliff Richard Stockholm
en Den Haag oezoeken. Ook in Ne
derland zal de opbrengst zijn voor
hulpverlening, en wel voor het pro
ject Rennies Mill, het opvangcentrum
voor kinderen in Hongkong, dat ook
staat op de lijst van projecten die
door tieners zijn geadopteerd in 'het
kader van de actie „Kom over de
Brug".
Zijn Nederlandse bijeenkomst
wordt georganiseerd door Youth for
Christ Nederland. Hij zal zingen in
de Haagse Houtrusthallen. In ver
band met het doel van de avond is
een prijs vastgesteld van 7,50.
Kaarten zijn nu reeds te verkrijgen
bij plaatselijke WV-kantoren of
voor 7,75 via giro 545257 v«an Youth
for Christ te Utrecht
Voor zijn concert op zaterdag 27
april wordt Richard vergezeld door
de Britse zanggroep The Settlers, die
vooral het laatste jaar grote bekend
heid verkregen heeft door hun ver
tolking van populaire volksliederen.
VENLO Terwijl hij langs een bos
rand rustig een boek zat te lezen,
»verd de 14-jarige Sjakie Hagens te
Velden, even ten noorden van Venlo,
zaterdagmiddag getroffen door een ge
weerkogel.
Het schot werd per ongeluk afge
vuurd door een 25-jarige Veldenaar,
die in het bos aan het schieten was op
wild. De kogel werd operatief verwij
derd.
dreef hem te vroeg het zakenleven
in. Zijn grootouders maakten later
zijn academische studie mogelijk.
Tennessee heeft in zijn jeugd een
zaamheid en geestelijke verwaarlo
zing gekend en veel van zijn werke
lijke en doorvoelde belevenissen
blijft hij verwerken in zijn stukken.
Zo heeft hij zelf ervaren, wat „glazen
speelgoed" aan troost kan brengen
en wat het betekent als een jong
meisje door invaliditeit wordt getrof
fen: de plotselinge zenuwziekte van
zijn zuster heeft diep in zijn ge
voelsleven ingegrepen.
Ongetwijfeld Is het deze verweving
van werkelijkheid en fantasie, die
zijn stukken zulk een grote emotio
nele waarde geven. U zult zich dat
realiseren, wanneer U ook denkt aan
andere stukken die wij van hem ken
nen: „Tramlijn begeerte", „De geta-
toueerde roos" en „Kat op een heet
zinken dak".
Het is fijn, dat de NCRV ons van
avond deze Amerikaanse tv-opvoe-
ring aanbiedt. Wie destijds de
voorstellingen van Comedia heeft ge
mist kan zijn schade inhalen.
Het werk van Tennessee Williams
heeft echter ook kritiek ondervonden,
men heeft hem sentimentaliteit en
tekort aan onderscheidingsvermogen
verweten. Men heeft zijn werk du
bieus gesteld omdat hij aan depres
sies lijdt, maar niettemin vielen hem
ook belangrijke bekroningen ten deel.
Twee nieuwe
omroepsters
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De AVRO heeft
twee nieuwe tv-omroepsters „in op
leiding", die beiden van woensdag
af op het scherm zullen komen. Het
zijn de 22-jarige Amsterdamse
Francien Woud, die vroeger al en
kele malen het jongerenprogramma
„Rooster" heeft gepresenteerd, en de
28-jarige Alice I. F. Oppenheim, die
bij de KLM werkt
Bij de AVRO-reportagedienst zult
u van heden af een nieuwe stem
kunnen horen en wel die van de 28-
jarige Evert Brouwers, uit de jour
nalistiek voortgekomen en sinds vo
rig jaar werkzaam bij de regionale
omroep RONO.
9?
(Van onze radio- en tv-redactie)
Zaterdag tussen 10 en half 11 zat
driekwart Nederland gekluisterd aan
Ned. 2, waar AVRO's „Ome Lou" pa
radeerde in zijn tweelingenspel en de
rest keek ongetwijfeld ademloos naar
een aflevering van „Danger Man" bij
de TROS op Ned. 1. Waarschijnlijk
schakelde alleen een intellectueel
groepje tv-afwijzers in op de
KRO-radio om eens naar het sati
rische programma „Cursief" te luiste
ren. De KRO mag Ome Lou" wel
dankbaar zijn, want als er ooit om
ledenverlies werd gesmeekt, dan wel
in deze Cursief-aflevering.
Hoe lang zal het nog duren, eer
geïnteresseerd Nederland gaat begrij
pen, dat er somtijds via de radio
dingen worden uitgezonden die een
waar kijkersoproer zouden veroorza
ken, indien ze op de buis zouden ko
men?
Cursief nl. doet volstrekt niet on
der voor wat eens „Zo is het" op de
tv was. Ergerlijke profanie hoe is
het mogelijk dat de KRO-program-
maleiding die toelaat? de meest
grove taal en de altijd zo „grappige"
vermakelijkheden ten koste van het
koningshuis zijn tenvolle present en,
evenals bij „Zo is het", gaat hiertus-
sendoor kostelijke humor. Hele fijne
„albumblaadjes" in de Boekenweek,
enkele beste speldenprikken hier en
daar, een geestige parodie op de
„Brief van prof. De Quay". Maar dat
maakt zo'n programma met kwetsen-
den profanieën (zij het dan voorna
melijk op de „eigen" kerk) niet goed.
Was dit „Cursief" op de tv geweest,
dan zou het de KRO duizenden leden
hebben gekost.
Maar hoe denkt men dan over de
radio? Neemt men een wrijkaartje in
de wetenschap dat het grote publiek
wel aan de beeldbuis hangt? Tole
reert de programmaleiding dit maar,
in het goede vermoeden dat alleen
gelijkgestemde smnkkelaars naar
Cursief luisteren? Dat komt ons voor
als een kwalijk standpunt, omdat het
hier heeft te maken met principever
loochening. Een christelijke omroep
heeft geen wrijkaartje voor profa
nieën. Een geestige parodie welke ge
loof of kerk raakt kan heel verfris
send zijn, maar grofheden zijn dat
nooit.
Vlak achter „Cursief komt VA-
RA's „Loco", eveneens een vrijmoe
dig, licht-satirisch programma, dat
puntige kritiek uit. Wij hebben het
mede beluisterd, en, al schroomde
men ook hierin niet de dingen bij de
naam te noemen, het was toch een
stuk behoorlijker en nergens
aanstootgevend.
De film „Waarom leest de mens",
door Jan Vrijman en Johan van der
Keuken gemaakt in opdracht van de
Hilversum I. 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.00 Op de
man af. praatje. 19.05 Muziek
en dienst: A. Vocaal ensem
ble: B. Kerkorgelconcert. 19.40
Stereo: Ellas, oratorium van
Mendelssohn. 22.00 Kroniek
over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nieuws 22.40 Medi
tatie. 22.50 NCRV-Vo-
caal-ensemble. 23.15 vertolkers
beluisterd, muzikale lezing.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. AVRO:
door.... praatie. 18.30 De tafel
van (half) zeven: gevarieerd
programma. (Om 19.08 Paris
vous parle). 19.30 Nieuws. 19.35
R.V.U.: De Art Nouveau.
Kunst van het Fin de Siècle.
NRU: 20.05 Het Hooglied:
joodse uitzending. 20.30 Jazz
muziek. 21.00 Licht muziekpro
gramma. 21.30 Documentaire
over Jeugdalcohollsme. 22.10 St
rco: Licht orkest. 22 20 Een
programma van de Bond Zon
der Naam. 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Metro's
Midnight Music. 23.55-24.00
Nieuws.
GRAMMOFOONPLATEN?
ROGRAMMA DRAADOM
ROEP
VANAVOND
VAN 18—20 UUR
Manuel de Falla. 1. El I
Amor Brujo. 2. El Sombrero;
de tres Plcos. II. Heitor Vil-;
la-Lobos Choros nr. 6. III. Ma-!
tiuel Ponce Conderto del Sur.
TELEVISIE
VANAVOND
Nederland I: NTS: 18.50 Pipo
de clown. STER: 18.56 Recla
me. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. CVK/I-
KOR/RKK: 19.06 Kenmerk, de
wekelijkse aktuallteltenru-
briek over kerk en samenle
ving. AVRO: 19.32 In kleur:
De vliegende Non. TV-feullle-
ton. STER: 19.56 Reclame.
NTS: 20.00 Journaal en weero-
verzlcht. STER: 20.16 Reclame.
AVRO: 20.20 Documentair pro
gramma over ons wegennet.
21.15 In kleur: Corry's kleine
cantates. 21.45 Dat mag geen
naam hebben...: cabaretpro
gramma. NTS: 22.15-22.20 Jour
naal.
Nederland II. NTS: 19.50 Pi-
po de clown. STER: 18.56 Re
clame. NTS: 19.00 Journaal.
NCRV: 19.03 Filmserie over de
grenspolitie in de Beierse Al-
Ken. 19.28 Zijne Exellentle ls
oepelen reportage. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NCRV: 20.20 Glazen
speelgoed. toneelstuk van
Tennessee Williams. 22.00 Jazz
In kleur: Actlonpalntine en
jazzmuziek. 22.25 Avondslui
ting. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
BELGIë
Nederlands progr. kanalen: 2
en 10.
18.25 Passe-partout. Herh. 24e
les en les 25. 18.55 Zandmanne
tje. 19.00 Darwln en de Gala-
pagosellanden. (21. 19.25 Ver
grootglas op de postzegel. 19.40
Openbaar Kunstbezit. 19.54
Meded. en de weerman. 20.00
Nieuws. 20.25 Orson Welles-re
trospective. Mr. Arkadin
(Confidential Report) met
Orson Welles. Michael Redgra
ve e.a. 22.00 Gastprogr: De Li
berale gedachte en actie. 22.30
Nieuws.
RADIO
MORGEN
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassiek
hoornconcert (gr). 7.30 Nieuws.
7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo:
Duitse volksliederen. 8.00
Nieuws. 8.11 NCRV- lied. 3.14
Gewijde muziek (gr). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
hulsvrouw. 9.15 Pianorecital
(opn). 9.35 Waterstanden. 0.40
Schoolradio. 10.00 Theologische
Etherleergang. 10.35 Stereo:
Vlooi en piano. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. KRO:
12.00 Gevarieerd programma.
(Plm. 12.22 WIJ van het land:
12.26 Mededelingen voor land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten). 14.05
Schoolradio. 14.30 Muzikaal
middag-magazine. 17.00 Over
heidsvoorlichting. 17.10 Voor
de kinderen. 18.00 Fanfare-or
kest. 18.19 Uitzending van de
CPN.
Hilversum II, 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek
(vervolg). (Om 8.30 - 8.35 De
groenteman.) 8.50 Morgenwij
ding. NRU: 9.00 Uitgebreide
reportage. 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance
(gr). AVRO: 10.00 Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten. 12.00 Stereo:
Operaconcert (gr). 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Voor de landbouw.
12.38 Sportrevue. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30
De Lichte Muze belicht: mu
ziek van Nederlandse compo
nisten. 14.25 Moderne Tsje
chische muziek. 14.45 Rostrum
of Composers: Instrumentaal
forum, met moderne muziek.
AVRO: 15.00 De paarse cheva
lier. hoorspel. Plm. 15.45 Bei
aardspel. 16.00 Nieuws. 16.02
Gitaarrecital. 16.25 Voor
jeugd. 17.15 The Dutch Swing
College Band. 17.30 Voor de
tieners.
Hilversum UI. 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 NAR: Nederlandse
artiestenrevue op de plaat.
10.00 Nieuws. 10.03 Klink klaar:
zonder nonsens. (11.00 Nieuws.)
12.00 Nieuws. 12.03 Tienerpro
gramma. 13.00 Nieuws. 13.03
Gevarieerd platenprogramma
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Er - Jee - Em - Drie.
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Licht
platenprogram. (17.00 Nieuws).
Commissie voor de propaganda uanN
het Nederlandse boek was pleziering
om aan te zien. Zo'n overigens wei
nig-zeggende rondvraag onder het
straatpubliek (men kan er immers
van verwerken wat men wil!) doet
het altijd wel, en het is allang geble
ken dut niemand zich daaraan later
bezeert. De kijker Ss vrij om ermee
akkoord te gaan of erom te lachen,
vooral als er toch geen commentaar
aan wordt verbonden. Er was knap
gemonteerd en het geheel ging op de
luchtige toer.
Belangrijk was de oefening van afa
sie-patiënten, die heel sympathiek
werd weergegeven. Het was geen
stokkerige vertoning, integendeel:
wij voelden bewondering voor de
ontspannen opgewektheid waarme
de patiënten aan het werk waren.
Deze publikatie was nieuw op de
buis en Zal, zo met zorg omgeven,
veel belangstelling hebben gewekt.
HILVERSUM Drs. A. J. Mulder
heeft per 1 augustus ontslag gevraagd
als economisch directeur van de
VPRO, omdat hij het op een aantal
onderdelen niet eens is met het be
leid van het bestuur. De heer Mulder,
die directielid was van de Canadian
Broadcasting Company in Ottawa,
werd op 1 februari 1967 bij de VPRO
benoemd.
TENDENTIEUZE
OPINIEPEILING
(Van onze radio- en tv-redak-
tie)
HILVERSUM Uit Amerika
komt een wonderlijk bericht.
Daar heeft dr. John Allen, vice-
president van een bureau voor
opinie-onderzoek, zijn rapport
over 5 jaar enquêtering in ver
band met tv-kijken gepubliceerd.
Dit onderzoek werd voornamelijk
gehouden met het oog op de ras
senkwestie.
De uitslagen zijn hierdoor
sterk tendentieus. Dr. Allen zegt,
dat 53 pet. van de Amerikaanse
negerbevolking niet weet, wie dr.
Martin Luther King is, maar dat
wel 91 pet. naam en voornaam
van de neger-disc-jockey die de
plaatselijke tv bedient, kan noe
men.
Een opname uit de Brits-Amerikaanse co-produktie
van het spel „Glazen speelgoed" van Tennessee Wil
liams, dat de NCRV vanavond uitzendt op Ned. 2.
Bijna 25 jaar geleden ging dit stuk op Broadway in
première met zeer groot succes.
U ziet, rondom de glazen dierfiguren, van links naar
rechts Pat Hingle als de bezoeker Jim, Shirley Booth
als de bezorgde moeder, Hal Holbrook als de zoon en
Barbara Loden in de rol van het invalide meisje Laura.
Ned. 1 AVRO
7.32 uur aflevering „De vliegende non".
8.20 uur programma over de wegenbouw.
9.15 uur Corry Brokken zingt Nederlandse liedjes.
9.45 uur cabaret met Dolf de Vries, Anne Oostveen
en Kees Coolen.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur serie .Alarm in de bergen".
7.28 uur reportage over de Blarikse volwassen-speel
tuin.
8.20 uur Britse opvoering van „Glazen speelgoed,
tv-spel.
10.00 uur Jazz in kleur.
Hilversum 1 NCRV
7.05 uur Muziek en dienst.
7.40 uur studio-uitvoering van Mendelssohn's orato
rium „Elias".
10.00 uur Literama, daarna passiemeditatie.
10.50 uur Vocaal Ensemble in volksliederen.
Hilversum II NRU
8.05 uur programma over het Joodse Paasfeest.
8.30 uur Jazz, daarna Hetty Blok in „Musonette"
9.30 uur documentaire over jeugdige alcoholisten.
10.55 uur lichte muziek.
(Van onze radio-en tv-redactie)
HILVERSUM Speciale mensen
kunnen in Hilversum verrassend veel
doen, JanBlokker, die tijdenlang
prettige bijverdienste had tij de
VPRO-televisie met een filmrubriek,
was lid van het team dat enige
maanden gelegen het satirische pro
gramma voor deze omroep voorbe
reidde, hetgeen op het bekende fiasco
uitliep. Vooraan in de strijd kreet hij
directie en bestuur uit. Enkele weken
geleden schreef hij in Vrij Nederland
een artikel waarin hij betoogde dat
de VPRO nergens meer voor deugde
en het best maar kon verdwijnen.
In die tijd nam hij op hoge benen
ontslag bij het Handelsblad vanwege
de fusie met de Telegraaf en nu...
heeft hij bij de VPRO een nieuwe,
volledige baan aangenomen. Jaja,
Gelukkig maar, dat de VPRO zich
niet heeft gestoord aan het artikel-in
Vrij Nederland, want waarheen zou
Jan dan nu moeten...?
56
Ik doe het -niet, ik wil het niet, u... u kan me niet
dwingen om te léren... Hij stotterde, zijn stem sloeg over in
een schreeuw.
Wegen haalde de schouders op. Dat laatste staat nog te
bezien, zei hij koud, maar die toon duld ik niet, begrepen!
En ook duld ik niet dat een jongen, door mij opgevoed, zijn
toekomst vergoodt omdat hij te stom is om voor de vuel te
dansen. Er zijn al schooierige kunstenaars genoeg, dan dat
jij er nog bij hoeft te komen. En nu verder geen woord meer
hierover, niet tegen je moeder en niet tegen mij.
Demonstratief nam hij een willekeurig boek van het
leestafeltje en bladerde erin. Zijn toon was zo dreigend
geweest, dat Freek wist dat geen verweer zou helpen; het
enige wat hij zou kunnen bereiken was dat hij een klap om
zijn oren krijgen zou.
Freek tuurde op „La nuit de mai", die hij voor morgen
moest lezen. De Franse leraar had het gedicht voorgedragen
en het had, mede door zijn prachtige klank, een diepe
indruk op de jongen gemaakt. Dit grote vers van De Musset
waarvan de andere jongens niet veel begrepen hadden, deed,
hoewel ook hij nog niet ten volle de diepte ervan kon
doorvoelen, een golf van mee-doorleefd-hebben in hem op-
deinen, er was iets bekends in de voorstelling van dichter en
muze, iets, alsof hijzelf het had meegemaakt en zou kunnen
meemaken. Nu benauwde het hem.
Freek sloeg zijn boek dicht, zag zijn moeder verschrikt
opkijken en las meteen ook de waarschuwing in haar ogen.
Maar hij kon niet langer hier zitten in tegenwoordigheid van
zijn stiefvader, kon ook niet langer lezen en memoreren
alsof er niets ingrijpends was gebeurd.
Mag ik nog een grachtje omlopen voor ik naar bed ga?,
verzocht hij gejaagd.
Wegen keek op de klok, vergeleek de tijd met zijn horloge.
Als je er lust In hebt... Maar voor half tien weer binnen.
Toen de deur achter Freek dichtviel, zei hij in antwoord
op Eleonoors bezorgde blik; Aanstelleritus, Noortje, of een
meisje in het spel.
Freek liep langs de stille grachten, zijn handen in zijn
zakken, en met gebogen hoofd. Het water lag rimpelloos en
duister spiegelend, de bomen neigden zich zwijgend er over
heen. De oude huizen met hun grillige gevels, stoepen en
trapjes, bekeken zich dromend en trots in het glas van de
gracht. De boogbruggetjes spiegelden, een licht uit een huis
viel rood in het water, lantaarns gloeiden aan.
Avond...
Vaag gerucht dreef aan een flard verkeer, getoeter van
een claxon. Even vreemd als van een andere wereld, een
anachronisme met de stille gracht.
De maan kwam staan in een krans van regenwolken,
bescheiden en gedempt. De lucht was kil en prikkelend
vochtig en toch van nog navloeiende zoelte uit de zomertijd.
En nevels stegen. Hier en daar schitterde een ster.
Freek sloot zijn ogen, schrok dan op om niet ergens
tegenaan te botsen. Een fietser suisde langs hem heen.
„Ook dat nog! Zelfs dit niet!... Hij had het ook wel kunnen
weten. Later, als hij meerderjarig was..."
Zijn gedachten zworven en verstierven, hij was alleen
maar moe, zijn voeten sleepten. Hij bleef ver van de water
kant.
VIII
Lange tijd had Freek nodig om deze teleurstelling te
verwerken en eigenlijk verwerkte hij haar nooit geheel. Hij
tekende meer dan voordien, wist zelfs zijn moeder te bewer
ken dat hij één avond in de week tekenles mocht hebben.
Het kostte Eleonoor heel wat 'overredingskracht dit door te
zetten bij haar man, die eindelijk verveeld toegaf om van
haar vragen en verwijten verlost te wezen.
„Als het nu maar uitsluitend voor zijn genoegen blijft; ik
heb het er niet op, maar je moet het zelf weten."
Met deze halve toestemming verkreeg Freek zijn weke
lijkse les van een leraar, niet van een werkelijke beroeps-
schilder, dit hadden zowel zijn moeder als zijn stiefvader
uitdrukkelijk bepaald.
„Zodra ik zie, dat je werk eronder lijdt, is het meteen uit,
zei Wegen toen Freek voor het eerst naar les ging, „en de
bepaling, dat je niet stiekum op je kamer zit te tekenen
blijft van kracht, dat voel je wel."
Freeks rapporten bleven behoorlijk, daar zorgde hij wei
voor, hij wist wat er op het spel stond. Zijn leven verliep
kleurloos. De leraar was niet een man, die hem persoonlijk
iets schonk, doch uitsluitend een goed technicus. Toch leerde
Freek veel van hem. In het voorjaar werd zijn moeder ziek.
Wat haar scheelde kwam Freek niet te weten, maar toen hij
dat jaar weer als van ouds naar oma ging, ging zij met hem
mee om daar volledig uit te rusten en te herstellen. Dokter
Wegen reisde die zomer alleen.
Op een middag, ieder in een strandstoel, moest Freek
plotseling weer aan Queeny denken en nu voor het eerst
vroeg hij zich af waarom hij haar toch nooit geschreven
had. Dromerig liet hij het -tijdschrift waarin hij las zinken,
en tuurde naar de zee. Hij begon het wel te begrijpen van
zichzelf: Queeny had te volledig deel uitgemaakt van vaders
wereld, hij had zonder vader op de achtergrond haar niet
meer kunnen naderen. Waarom eigenlijk niet? Onbegrij
pelijk, maar het feit zette zich in zijn denken vast, met een
gevoel van ontrouw en schuld, dat hem ook bekroop wan
neer hij dacht aan zijn vader. Wordt vervolgd
TELEVISIE
>IORGEïY