rtS. „Conscrva. sme" van Blake ondervindt kritiek In Orthodoxie geestdrift van oudste christendom Twaalf studenten verlaten vrijgemaakte Hogeschool D'66 naar 13 zetels Radicalen Een woord voor vandaag Geen goedkope! Bezwaar tegen transcendentie Uw probleem is het onze.... Prof. Hendrix viert Pasen elk jaar in Moskou Ton van der Hammen Als er nu gekozen werd: b vier Verzekering medisch verzorging in studii Bredero heeft orders te ove BEBOEPINfiSWERK DONDERDAG 28 MAART T 961 „En Hij ging een weinig verder, en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en had, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt" (Mattheüs 26:39). Jezus en zijn discipelen zijn aangekomen in Gethsémane het grote drama en het grote heilsfeit tegelijk staat te ge beuren. Op Petrus en de zonen van Zebedeüs na laat de Heer zijn discipelen voor een ogenblik alleen om te bidden ih alle menselijkheid. Maar als Hij Gods aangezicht zoekt, laat Hij zelfs deze drie achter. Tot het laatst strijdt Hij zijn strijd alleen, tot driemaal toe. Hem overvalt de verlatenheid, die Hem doet uitroepen: Indien het mogelijk is, laat deze beker aan Mij voorbijgaan. Maar Hij aanvaardt het offer voor de redding der mensen: Niét gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Geen mens heeft ooit in dieper diepte gestaard dan Hij en ooit groter verlatenheid gevoeld. Wij zouden het niet hebben kunnen dragen. En dat hoeft ook niet. Hij heeft het voor ons uitgevochten in de hof van Gethsémane, in volledige overgave, tot ons eeuwig geluk. We lezen vandaag Lucas 17 1-19. SCHIPHOL In de internationale j vereniging van luchtvaartmaatschap- pijen IATA heeft men geen eenstem- j migheid kunnen bereiken over het voorstel van een aantal maatschappijen om de familietarieven voor vliegreizen naar Noord-Amerika te verlagen. Het initiatief hiertoe was uitgegaan van 19 maatschappijen (waaronder de KLM), die regelmatig van Europa en het Na bije Oosten op Amerika vliegen. Bij een algemene stemming bleek, dat de IATA-leden niet unaniem voor dit voorstel waren. De KLM had voorgesteld voor ge zamenlijk reizende gezinsleden alleen de vader de volle retourprijs te reke nen. De vrouw en de kinderen tot 22 jaar zouden een retour kunnen krijgen voor de prijs van een enkele reis. Op de vandaag begonnen bijeenkomst op Bermuda van de Standing Traffic Advisory Committee, een commissie van de IATA, zal het voorstel, opnieuw aan de orde komen. Wordt het voorstel opnieuw afgewe zen, dan zal KLM proberen op andere wijze reductie te bewerkstelligen voor naar Amerika reizende gezinnen. Men denkt om. aan reductie op hotels, bus sen en huurauto's. De Lufthansa over weegt een dergelijk initiatief. (Van onze kerkredactie) GENÈVE Van twee ver schillende kanten is de laatste weken, bij de voorbereiding van de assemblee van de Wereld raad te Uppsala, kritiek uitge oefend op wat men noemt het „theologisch conservatisme" van dr. Eugene Carson Blake, de se cretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken. In beide gevallen richt de kritiek zich tegen het rapport, dat Blake vorig jaar augustus uitbracht op de vergadering van het centraal comité van de Wereldraad. In dit rapport, het eerste dat Blake als secretaris-generaal uitbracht, sprak hij een duidelijk „neen" uit tegen de radicale theologie van de „God-is-dood-theologie". Hij noem de de afzwakking van het transcen- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. "Vraag: Hoe werd vroeger een bed- depan verwarmd? Antwoord: Door een gloeiend stukje kool (briket). De pan werd slechts even tussen het beddegoed heen en weer bewogen voordat men ging gslapen. Vraag: Wanneer leefde de Spaanse componist Sebastian Ira- dier? .Antwoord: Van 1809 tot 1865. Hij schreef veel Spaanse liederen en dansen. In Parijs is hij zangleraar van keizerin Eugenie geweest. Later vertrok hij naar Cuba en daarna werd hij zangleraar te Madrid. Van hem is ook de Habanera el arreglite, die Bizet gebruikte voor zijn Car men. La Paloma was een van zijn populairste liederen. Vraag: Wij willen onze vakantie doorbrengen in Normandië en ook het eilandje Jersey bezoeken. Wij gaan met eigen auto. Kan u ons bfjzónderheden vertellen over-die streken? Antwoord: U rijdt via Calais en Dieppe naar Etretat, waar de krijt rotsen, de Falaise d'Aval, behoren tot de natuurwonderen van Nor mandië. Vandaar via Le Havre naar de Cóte Fleurie (na de Riviera de drukst bezochte kust van Frank rijk), met Honfleur, Trouville en Deauville. In Trouville is een groot zwembad en het casino met wassen beelden. Caen, de zeer oude stad der Benedictijnen, is een van de mooiste van Normandië. Vervolgens naar Fontaine met het kasteel Henry, een der prachtigste bouwwerken van de Renaissance. Bezichtiging 's middags op donder dag, zaterdag en zondag. Barfleur met zijn vuurtoren Phare de Fatte- ville, biedt een indrukwekkend uit zicht over zee en land. Na Cher bourg en Fort de Roule gaat u naar Nez de Jobourg, met uitzicht op de Kanaaleilanden (o.a. Jersey) Op het vasteland kan u de Jardin des Plan- tes te Avranche bezichtigen tevens met prachtig uitzicht op Mont Mi chel, het bekende rotseiland met kerk en klooster. Via de Cóte d'E- merande komt in in St. Malo, van waar u zoals we schreven naar de Kanaaleilanden kan gaan. Voor een verblijf op deze eilanden kan u kosteloos inlichtingen krijgen bij de British Travel Association, Leidseplein 29, Amsterdam. U kan daar ook afvaarttijden vragen voor de bootverbinding St. Malo—Jersey (In 1967 Mij Condor Ltd, enkele reis ƒ23, retour ƒ40, dagretour 32). Gratis folders over Normandië en Brctagne kan u vragen bij het Nati onaal Frans Verkeersbureau, Noord einde 138a, Den Haag. Vraag: Wat is de gemiddelde leef tijd van de Nederlandse man? Antwoord: Op 31 december 1966 was de gemiddelde leeftijdsver- wachting voor mannen 71,1 jaar, voor vrouwen 75,9 jaar. CONFRONTATIE OOSTERSE ORTHODOXIE Het christendom is springlevend in Rusland. Daarvan leggen de telkens terugkerende bedevaar ten van gelovigen, onder meer naar het Sergiusklooster, ruim honderd km van Moskou verwij derd, getuigenis af. Duizenden zijn dan op het kloosterplein ver enigd. De meerderheid vormen de jongere generaties. DORDRECHT Wie iets wil proeven van de Oosterse Orthodoxie en wat deze voor de zielen der gelovigen betekent, moet gaan praten met prof. dr. P. G. J. A. Hendrix, oud-hoogleraar in de (een hele mondvol) Griekse taal en letterkunde en de cultuurgeschiedenis van de oud-christelijke, de byzantijnse en de nieuwe tijd, aan de rijksuniversiteit te Leiden. Vanwege de grote belangstelling doceert hij er nog altijd liturgie. Eén 'geestdriftig, bewogen mens, die er geen geheim van maakt de ze - kerkert en met - na me de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk lief te hébben als geen andere. Ja, ook meer dan zijn eigen kerk, de rooms-'katholieke. Waarom? Omdat in deze kerk, zo als hij zegt, een allesomvattende lief de en een extatische, alle begrip te boven gaande vreugde heersen: de eindeloze vreugde van hei eeuwige Pascha. Het feest, dat in de oude kerk terecht centraal staat. Dit nu is het merkwaardige, zegt hij: in een tijd van vervolgingen en God-loosheidacties, toen het westen Rusland nog slechts kon zien als in de wurgende greep van satanische machten, ging ik in de Paasweek naar Moskou om er met de gelovigen dit feest aller feesten te vieren. Ik heb er u krijgt geen woord teveel de hemel geschouwd! VREUGDE Zijn stellige overtuiging: in Sow- jet-Rusland heeft, voor het eerst na lange eeuwen, het christendom weer zijn oorspronkelijk, zijn eigen niveau teruggevonden. Juist door allerlei el- lende en druk van buitenaf bloeide er een onverstoorbare, innerlijke vreugde op. Er functioneert daar nu een waarlijk christelijke kerk, die I een hemel en aarde verbindende lief de gestalte weet te geven. Dit alles moge de nuchtere calvi- nistische Nederlander emotioneel en geladen in de oren klinken er komt trouwens nog veel meer maar hij mag zich dan te binnen brengen, dat in zijn land de kritiek op de kerkdienst (je beleeft er niets; je zou mee willen doen; het is alles zo versteend; de mensen zitten er doorgaans met pijn-in-de-buikgezich- ten bij, om nu maar enkele van de extreme klachten te noemen) zich juist op het gemis aan vreugde en bewogenheid richt. Zou het dan niet dienstig kunnen zijn te luisteren naar iemand en waarlijk niet de eerste de beste die. tastend naar woorden, want woorden schieten tekort, deze Russische Orthodoxe Kerk in haar functioneren probeert te duiden ais: het beeld van Christus' werke lijkheid, van Zijn werkzaamheid op deze wereld. Heel de schepping, het heil, culminerend in de verlossing, de zaliging, dat alles wordt realiteit in POOR en door de liturgie van deze kerk, die zij als het ware eindeloos met haar gelovigen speelt of opvoert." IETS GEWELDIGS Prof. Hendrix: „Ik kan het ook zo proberen te zeggen. Al mediterende aan de voeten van de Meester brengt deze kerk iets over van het eeuwige, stralende rijk van God, aards ver huld uiteraard, maar meer dan over vloedig om ernaar te gaan hunkeren. Deze kerk weet haar gelovigen op te wekken in werkelijke gemeenschap met Christus te blijven. Is dat niet iets geweldigs? Voor ons, christenen van het westen, brengt zij, veel hechter clan wij vermoeden, de geestdrift van het oudste christendom. Ze leert ons weer beseffen dat het Licht op ons donker pad géén gemeenplaats, maar heus en echt hèt Licht op ons donker pad is!" „Een wonderbare kerk, deze Russische Orthodoxe." gaat de hoog leraar voort. „Ze mag dan weinig we ten van handelend optreden, als geen andere kan ze in Paasjubel een he melse vreugde uitzingen! Elk jaar moet ik daarvoor naar Moskou om met de gelovigen daar in dat eigen aardige, strakke ritme van hun li turgie die sfeer van goddelijk en eeu wig leven te mogen ondergaan. Daar kan ik niet meer buiten. VOERTUIG Het uitvoerige ritueel in deze kerk, trouwens in alle orthodoxe kerken van het oosten, is er bepaald niet om zoiets als een esthetische beleving op te roepen. Dat wordt in ons land nogal eens verondersteld. Nee, de li turgie is ondergeschikt, is voertuig om de mens bij God te brengen. Het is een heilig spel, waar men zich in volkomen passiviteit en met uitschakeling van zelfs zijn verstand tegenover moet opstellen. Daar wordt ook eerst om gebeden: „Komt, laten we alle aardse zorgen afleggen, nu wij de Koning van het heelal gaan ontmoeten" om vervolgens tot die confrontatie met Christus te dentiebegrip de sterkste bedreiging van de oecumenische beweging. God werkt in de wereld en in de mensen, maar Hij staat tegelijk bui ten de wereld en de mensen. Het transcendentiebegrip schijnt van daag voor de meeste intellectuelen en zelfs voor theologen onbruikbaar geworden te zijn. aldus Blake. De kerk moet in onze tijd radicaal •zijn als het gaat om een revolutio naire gehoorzaamheid aan Christus. Maar zij moet tegelijk conservatief zijn, om voor de wereld het oude evangélie van de transcendente God te bewaren. Achter het wezen van de God en Vader van de Here Jezus Christus mogen wij geen vraagte kens zetten, zei hij. Begin maart uitte de jonge Frans man Daniel Galland, voorzitter van het jeugddepartement van de fede ratie van protestantse kerken in Frankrijk, kritiek op wat hij het theologisch conservatisme van dr. Blake noemde en vooral zijn gebruik van het begrip transcendentie. Blakes categorische afwijzing van de radicale theologie hebben vele jonge christenen ervaren als een ware excommunicatie, zei Galland. Hij waarschuwde de Wereldraad, zich niet vast te leggen op een „of ficiële theologie", die veel christe nen niet meer kunnen volgen. Nu heeft ook het officiële orgaan van de Russische Orthodoxe Kerk, het Journaal van het patriarchaat van Moskou, het transcendentiebe grip van Blake aangevallen in een artikel, dat van groot belang wordt geacht voor Uppsala. Het is voor de Wereldraad gevaar lijk, aldus het blad, zich in een tijd waarin de „linkse" theologie ver breid is, te laten meeslepen door filosofische begrippen. Blake noemde het transcendentie begrip niet alleen in de verhouding van de mens tot God, maar ook met betrekking tot culturen, rassen en klassen en nationale belangen nuttig voor het denken en handelen in een tijd, die steeds meer pragmatisch, empirisch en seculair wordt. Het Russische blad schrijft nu: Be langrijker dan het begrip van het transcendentale zijn de bijbelse be grippen van schepping, incarnatie (menswording van Christus), ver lossing en oprichting van het Rijk Gods. Belangrijker dan die trans cendentie is het, de realiteit van God en van het kwaad in deze we reld te ervaren en werkzaam te zijn binnen de grenzen van deze bijbelse begrippen. Zending, die aansluit bij het evangelie, is een duidelijke de monstratie van de evangelische mo raal in het leven van kerken en christenen. Beter dan de nadruk te leggen op de transcendente Godsidee is het dan ook volgens het Russische blad, so lidair te zijn met al degenen die het gebod van het evangelie volgen, ook al staan zij buiten kerk en christen dom en worden zij gedreven door het humanisme of hun eigen geweten. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Wanneer op dit moment verkiezingen zouden worden gehouden, zou de Groep- Aarden 4 zetels krijgen, D '66 zou van 7 op 13 zetels komen en de KVP zou met 3 zetels verlies teruglopen naar 36 zetels. Dit z(jn de belangrijkste uitkomsten van een enquête onder 2.300 kiezers, die door het Bureau Veldkamp Marktonderzoek, in samenwerking met De Telegraaf, is gehouden. De Tweede Kamer zou er als volgt komen uit te zien: komen, meegenomen te worden, op gevoerd tot een voorsmaak van de eeuwige vreugde. Nu zie ik menige nuchtere Neder lander al meewarig het hoofd schud den over zoveel lyrische ontboeze mingen. Maar er is geen woord over drijving bij: Zo heb ik het ervaren; zo ervaar ik het elk jaar weer. Zo ervaart het ook de oude orthodox in Rusland, die een diep gelovig christen is. Laat ik het dan mogen zeggen met de woorden van kerkvader Basilius de Grote (4e eeuw na Chr.), die in het slotgebed van de door hem op gestelde liturgie deze prachtige omschrijving geeft: „Voltrokken en voltooid, voorzover het in onze macht ligt, Christus onze God, is het gehei menis van Uw heilswerkzaamheid. Want wij krégen de herinnering aan Uw dood. Wij zagen de afdruk van Uw opstanding, Wij wérden vervuld met Uw eindeloos leven. Wij smaak ten Uw onuitputtelijke zoetheid". ONUITSPREKELIJK Deze gemeenschappelijke beleving IS er bij de g-elovigen. Men kan het tijdens de diensten van hun gezich ten aflezen. Voor degenen die dit mee mogen beleven kan het zijn, dat ze op een gegeven ogenblik niet weten of ze in de hemel of nog op de aarde zijn. Zo onuitsprekelijk is de vreug de. God-Zèlf weet men in de Kerk tegenwoordig. Wie onvoorbereid een viering bij woont, ondergaat van dit alles door gaans nog niets. Of, zoals de Russische Orthodoxie het zegt: Men moet ingewijde zijn. Iedereen verstaat ook niet zo maar de kunst zichzelf tot zwijgen te brengen om zich aan de 3troom van de dienst over te geven. En dan is er natuur lijk nog de taalbarrière. Wat het eerste betreft leert de tijd. En een liturgie kan men zich eigen willen maken. Een westerse christen, die tot de essentie van de oud-ortho doxe vieringen wil doordringen, zal deze moeiten er graag voor over heb ben. Wat hij ervoor terugkrijgt is op een bijzondere manier verrijkend." Demonstratie (2) De heer P. v. d. Dussen heeft kritiek geleverd op uw berichtgeving over de pro- Amerika- demonstratie in Den Haag. Ik was er ook bij aanwezig, maar 'het verslag in uw krant was geheel volgens de waarheid, hoe pijnlijk dat voor de anti- Amerikanen ook is. Van een politie- officier hoorde ik een schatting van 5 7.000 deelnemers. Wel groeide de stoe'c tijdens het lopen sterk aan, zodat het inderdaad moge lijk is, dat wij met 3.000 mensen ver trokken. H.I.Ambacht P. Kors Partijleiding Velen zullen de heer Koole uit Die- men dankbaar zijn, dat hij de vraag naar de a.r. partijleiding aan de orde heeft gesteld en voor de wijze, waarop hij dat deed. We zijn geleidelijk in een formele impasse geraakt. Theore- tisch is die scheiding van partijvoor zitter en fractieleider allemaal heel mooi, maar je kunt je die luxe alleen veroorloven, als je voor beide functies de mensen hebt van het formaat, wel ke die functies eisen. Bovendien komt er bij, wat de heer Koole zéér terecht stelde, dat onze mensen in deze enorm verwarde tijd zich minder aangetast voelen door formele minder preciese oplossingen dan door gebrek aan een stevige en vooral bezielende leiding. We moeten het niet primair zoeken in een knappe en integere man. Na tuurlijk is dat ook vereist. Maar ie mand is pas leider, als hij de anderen weet te bezielen. Dat red je met knapheid en persoonlijke gaafheid al leen niet. En om zo'n leider zitten we momenteel meer verlegen dan om een knappe voorzitter. Als we voor die functie slechts één persoon beschikbaar zouden hebben, laat hij dan tegelijk partijleider en fractievoorzitter zijn. Wanneer straks het Centraal Comité een voordracht aan de partij zal doen van waarschijnlijk twee namen, dan hoop ik en hopen velen met mij, dat het namen zijn, die zoveel mogelijk tegen elkaar opwegen en personen aangeven, van wie men in een drei gend stadhouderloos tijdperk weer het gevoel krijgt, dat ze richter in het volk zullen zijn. Voorburg Dr. Joh. H. Scheurer Een miljoentje Nu de opbrengstraming voor „Kom over de brug" zo overschreden is. vraag ik bescheiden: zou het actieco mité nu niet eens een miljoentje kun nen afstaan voor de spastische kinder tjes en» inrichtingen voor dergelijke gehandicapten in Nederland? Leiden A. S. Wijnnokcls thans onderzoek KVP 39 36 PvdA 37 37 VVD 17 17 ARP 15 13 CHU 12 12 Boerenpartij 7 6 D'66 7 13 CPN 5 5 PSP 4 3 SGP 3 3 GPV 1 1 Radicalen 3 4 Uit deze enquête blijkt onder meer dat de huidige regeringspartijen (KVP, VVD, ARP, CHU) op dit mo ment nog kunnen rekenen op een kleine meerderheid van 78 van de 150 zetels. Linkse combinatie Hoewel de PvdA door het verlies van de KVP de grootste partij van ons land zou worden, zou een linkse combinatie van PvdA, D'66, PSP en Radicalen slechts over 57 zetels kun nen beschikken. In het onderzoek is de ge- enquêteerden gevraagd naar voor keur voor een kabinet van de drie confessionele partijen met de VVD of een combinatie van PvdA, D'66 en Radicalen, respectievelijk aangeduid als combinaties De Jong en Den Uyl. Van de ondervraagden had 44 pro cent voorkeur voor de combinatie- De Jong, terwijl de combinatie-Den Uyl 31 procent kreeg. Elf procent wenste geen van beide en 14 procent had geen mening. Verdeeld naar de aanhangers per partij krijgt men een nog iets dui delijker beeld. Bij de ARP kiest 25 procent de VVD als partner, 10 procent de PvdA terwijl 42 procent de PvdA beslist afwijst. Van de CH-aanhang wenst 31 procent samenwerking met de VVD, 14 procent met de PvdA terwijl 26 procent beslist de PvdA afwijst. Bij de KVP ontlopen de stromin gen elkaar weinig; 31 procent wil samenwerkinge met de VVD en 29 procent met de PvdA. Bij D'66 is een duidelijke voor keur voor de PvdA (58 procent tegen 31 procent met de VVD. Vertrouwen Ook is nagegaan in welke politici de kiezers het meeste vertrouwei stellen. Minister Luns gaat met 1 procent duidelijk op kop. Hij word gevolgd door minister-president D Jong met 9 procent. Na hem komei drs. Den Uyl met 7 procent en nu "Biesheuvel (5 procent). Opvallend is dat oud-minister Von fn deling, die bijna een jaar door ziekt uit de politiek is, nog altijd van '0I procent het meeste vertrouwen krijg UD Eveneens 4 procent hebben de herei011 Schmelzer, Van Mierlo en Toxopeuj DEN HAAG Minister Roolvinlen zal de Sociaal-economische Raad ad vies vragen over de structuur van d ziektekostenverzekeringen. Ook de po ei sitie van de niet-loontrekkenden z^;t uitdrukkelijk in beschouwing wordi genomen, evenals van de vrijwill verzekerden wel in loondienst end o bejaarden. Omzet 15 pet. hoger Detailhandel niet eenstemmig over betalen per giro DEN HAAG Het hoofdbedrijf schap detailhandel is het gisteren niet eens geworden over een voorstel van het dagelijks bestuur om de minister van verkeer en waterstaat te verzoe ken de PTT toe te staan betalingen per girokaart tot een bepaald maxi mum te garanderen. Dat maximum zou zodanig moeten zijn dat de detailhandelaar een be perkt eigen risico draagt. Het bestuur zal zich beraden over een nieuw voor stel. KAMPEN Twaalf studenten van is het onmogelijk langer de voorge- de theologische hogeschool van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) hebben zich laten uitschrijven om el ders de studie voort te zetten. Acht lieten zich inschrijven bij de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zij heb ben dit zonder voorkennis van de senaat van hoogleraren gedaan, heeft prof. dr. L. Doekes op de vergadering der curatoren meegedeeld. Daardoor schreven toezicht op hen uit te oefenen. Twee studenten van de vrijgemaakte hogeschool hebben zich laten inschrij ven bij de theologische hogeschool dei- Gereformeerde Kerken te Kampen en twee aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Het jaarboekje 1967 van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) ver meldt 95 studenten aan de theologi sche hogeschool. UTRECHT De orderportefeuill van de Verenigcie bedrijven Bredei in Utrecht is tot 1969 zo goed gevulf dat het de vraag is of zij zelf ai 1 opdrachten wel zal kunnen uitvo 1 ren, zei directeur drs. De Vries va middag op een persbijeenkomst. De opdrachten vertegenwoordigf een waarde van 480 miljoen, waat onder ruim 50 miljoen voor realis 6c ring van een fase van het plan HoeIc Catharijne in Utrecht. Voor dit jaar wordt een omzetst ging van vijftien procent verwachet even groot als in het afgelopen jaao. De winst is in 1967 gestegen vi8< 3,46 (in 1966) tot f 3,76 miljoen. L De produktie lag aanzienlijk hog et dan in 1966. De bruto resultaten n^c men toe van 10,34 tot f 11,74 m :o joen. Di De orderportefeuille bestaat vo een derde uit buitenlandse opdracp, ten. Zo wordt onder de haven v ii Marseille een tunnel gebouwd iv ook wordt gewerkt aan de uitbn 'd ding van de Parijse metro. In hm binnenland zijn het voornameli ziekenhuizenuniversiteitsgebouwe scholen, fabrieken en winkelcentra Door de toegenomen concurrent 8 dreigt een verslechtering van rentabiliteit, maar de heer De Vri®J maakt zich daarover pas volge$. jaar zorgen. NED. HERV. KERK Beroepen te Julianadorp en CallaiiL oog: C. J. Meilink te Badhoevedorp; Drogeham: W. A. Soesan te Eijerla^ (Texel). I Aangenomen naar Oldebroek (v i wijlen H. A. v. Bemmel); J. A. Bruijn te Krimpen a. d. Lek, die 1 g dankte voor Emmeloord (NOP). 81 Bedankt voor Zalk en VeecatenA, d. Vlist te Andel (N.B.). T GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Zutphen (vac. J. C. J( se): drs. J. Faber te Schiebroek-Hil gérsberg; te Tweede Exloërmond Valtermond: kand. J. Kruidhof te HL tem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-zuidwijk: Hoogerland te Werkendam. Weer In Europa n.» Kopenhagen licht bew. Londen Amsterdam Brussel Luxemburg Parijs Nice Frankfort München Zurich Genève Locarno Wenen Innsbrück Rome Mallorea Madrid mist onbew. onbew. onbew. onbew. onbew zw. bew. licht bew. mist onbew. onbew. licht bew. mist mist geh. bew. onbew.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2