Kerkgangbeleving
door aanschouwen
NUCHTERHEID MAAKTE wonderen bij pijn of griep
ACTIE TOT SUCCES
Stand per provincie
Warenwet: naam „kunstvlees"
mag niet worden gebruikt
Een ivoord voor vandaag
Geld stroomt nog steeds binnen ChfifSNIlG 4" dOfit
Uw probleem
is het
onze....
Bisschop
Dionnissios
Verstand
uitschakelen
Ton van der
Hammen
Aartsbisschop
van Parijs
SV B-bestuur voor
NSR waarschijnlijk
DAT IS DE
OPBRENGST
Bond-ig
Jezus zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, in de nacht, eer de
haan kraait, zult gij Mij driemaal verloochenen". (Mattheus
26-34).
Petrus wordt zijn verloochening voorzegd. Juist Petrus, de
rots, de machtige. Hij, die de Here het meest aanhangt.
Het is teveel voor Petrus. Hij doet alsof hij de Here niet kent
wier.is woorden hij altijd zo gretig heeft ingedronken?
Petrus zal zich beledigd hebben gevoeld over dit wantrouwen
van Jezus' kant, ook bedroefd. Het spreekt uit het antwoord
dat hij geeft: „Zelfs al moest ik met U sterven, ik zal U voor
zeker niet verloochenen".
Straks zal het zijn gebeurd. In een ogenblik van benauwdheid,
als Petrus van angst geen uitweg meer ziet, als alles om hem
heen schijnt ineen te storten. Straks zal Petrus ervarendat
tussen aanbidding en verloochening slechts één schrede ligt.
Zoals de mens dat vaak ervaart. Wat kunnen we dierbaar
praten over Gods goedheid jegens ons. Wat kunnen we ons
voornemen Hem door goede en slechte tijden te volgen. Zegt
Jezus niet ook tot ons: „Eer de haan kraait, zult gij Mij drie-
maal verloochenen
We lezen vandaag Lucas 17 20-37.
WOENSDAG 27 MAART 19« ;,1VA
V/er middelen in één tablet - waaronder het betrouwbat
maagmiddel Chefarox - helpen snel en... doen wonderen
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Een bedrag van 26.962.646 guldens, een koe en
een geit. Dat was gistermiddag om twee uur de stand van de actie
Kom over de Brug. En nog steeds komt het geld bij duizenden
binnenstromen.
Voor de koe, afkomstig uit Aalten, heeft men inmiddels een be
stemming gevonden. De kindercrèche van de Evangelische Broeder
gemeente te Paramaribo telegrafeerde, dat ze zeer welkom is.
De verhouding contante betalin- konkrete projekten de mensen heb-
gen-toezeggingen blijkt gunstiger tc ben aangesproken,
liggen, dan de organisatoren aanvan- Jan van Hill0i die een belangrijk
kelijk gedacht hadden. Men schat nu, I aandeel had in de tv-uitzending van
j.» j- i j vrijdagavond, noemde het gisteren
het grote pluspunt van deze aótie, dat
pers, radio en televisie geen emotio
nele of sensationele middelen hebben
dat de toezeggingen ongeveer dertig
procent van het totaal bedrag vor
men, mogelijk nog minder.
Hoe komt het, dat deze actie zo'n
succes geworden is? Algemeen j
heerste gisteren op de persconferen
tie, zowel bij de vertegenwoordigers
van pers, radio en tv als bij het
actiecomité de mening, dat de 140
gebruikt, maar feiten hebben gege
ven. De mensen zijn moe van sensatie.
Deze actie is van het begin tot het
einde nuchter gevoerd, zei hij.
En de heer J. E. van den Boon van
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik krijg altijd een ongete
kende huurkwitantie. Al vaak heb
ik hierover gereclameerd. Is deze
kwitantie wel rechtsgeldig?
AntwoordU heeft recht op een
deugdelijk betalingsbewijs en een
ongetekende kwitantie is dat niet. U
behoeft slechts te betalen als u een
behoorlijke kwitantie ontvangt,
Kunt u niet gireren, dan is u van
alle bewijsmoeilijkheden af.
Vraag: Hoe hoog zijn de successie
rechten tussen neven en nichten on
derling (kinderen van broers en
zusters) en hoe hoog voor kerkelijke
of liefdadige instellingen tot 10.000,
vrij van rechten, en hoe hoog als
het bedrag tussen de 10.000 en
20.000 ligt?
Antwoord: Verervingen tussen ne
ven en nichten onderling zijn vrij
gesteld als zij de 500 niet te boven
gaan en anders volledig belast vol
gens het volgende tarief: 01000
36 pet., 1001—2000 38 pet., 2001—5000
40 peet., 5001—10.000 42 pet., 10.001
25.000 44 pet., enz. Indien de
verkrijging door een instelling van
algemeen nut de 10.000 te boven
gaat, is zij belast. Het successierecht
bedraagt dan 10 pet. Er mag echter
geen opdracht aan het legaat ver
bonden zijn, die daaraan het karak
ter van algemeen belang ontneemt
Vraag: We hebben een gedeelte
van ons eigen hui6 verhuurd aan
een klein gezin bij mondelinge
afspraak. Na een half jaar begon de
huurder met een elektrotechnisch
bedrijf, tevens verkoop van radio,
televisie en elektrische artikelen,
waarvoor hij adverteert, zodat er
veel geloop aan de deur Is. We heb
ben nu de huur opgezegd. Geldt nu
ook voor kamerhuur, dat de huurder
drie jaar mag blijven wonen?
Antwoord: Als de huurder de
bestemming van het gehuurde ver
andert en daardoor tevens overlast
berokkent, is er een kans dat u hem
door een proces kan verwijderen. In
elk geval bestaat voor u geen
wachttijd van drie jaar.
Vraag: Mijn hoekhuis, bouwjaar
1966, wordt verwarmd door een ko
lenhaard. 's Winters heb ik veel last
van valwinden, waardoor er stof uit
de kachel vliegt. Tevens ruik ik
gaslucht. Wat kan ik doen?
Antwoord: De oplossing is de
plaatsing van een H-pijp, waardoor
de valwind veranderd wordt in trek,
zodat uw klachten na plaatsing wel
verdwenen zullen zijn.
CONFRONTATIE MET
OOSTERSE ORTHODOXIE
ROTTERDAM Als we de kerk waar de bisschop zetelt kathedraal
mogen noemen, dan heeft de Russisch-Orthodoxe kathedraal"
in Nederland een sober, om niet te zeggen armoedig karakter.
Hij is te vinden in een etagewoning aan de Persijnstraat, waar
bisschop Dionnissios tevens woont. De woning is ook verre van
het soort paleisje (meer passend in een afgesloten tijdperk,
waarin men van „kerkvorsten" sprak), dat rk bisschoppen nog
altijd plegen te bewonen.
Mgr. Dionissios, bisschop-coadjutor
van het aartsbisdom België en Ne
derland, maakt wat zijn persoon be
treft op die eenvoud geen uitzonde
ring. Een vriendelijk en rustig mens,
belangstellend in de ander en graag
bereid iets over het wezen van de
orthodoxe kerkdienst te vertellen.
Spelend met de zwarte houten kra
len aan zijn pols zegt hij: de oosterse
orthodox komt naar de kerk om te
aanschouwen, om te beleven. Niet om
te kijken: de kerk is voor hem be
paald geen theater, geen „show". Hij
komt in de kerk om er tot zichzelf in
te keren en samen met de kerk te
bidden.
De orthodoxe kerkdienst kent j
daarom tijdens de godsdienstoefenin
gen het individuele gebed niet. Alles j
in de kerkdienst is volstrekt ge- j
meenschappelijk. Zoals ik het ergens
eens heel helder geformuleerd heb
gevonden: „het mysterie wordt gege-
ven en onthuld, niet aan het indivi-
du. maar aan een iegelijk in de ge-
I meenschap met allen".
Wie in -de kerk komt, moet zijn i
bewuste gedachtenleven, zijn j
verstand uitschakelen en zich overge-
ven aan de liturgie, d.w.z. aan datge
ne. wat op een bijzondere manier ge
lezen en gezongen wordt. Op deze
stroom wordt de ziel meegnomen en
gevoerd naar een andere oever, die
niet van deze wereld is.
men „de adem der eeuwigheid".
Want waar het zwijgen begint wordt
de stem van de Geest hoorbaar.
In de kerkdienst moet het mense
lijk hart gedachten en gewone
beslommeringen opzij zetten, het mag
niet meer denken en strijden maar
moet zich volledig overgeven en
„rusten aan de borst van Christus".
Zij die zich metterdaad aan de
stroom van de dienst overgeven, lüe
ingewijden, weten uit eigen ervaring
de grote waarde die daarin is verbor
gen. Zij worden innerlijk stil en er
varen de kracht en het licht welke in
de gebaren, eenvoudige tekenen of
symbolen en handelingen, kortom: in
het mysterie der kerk verborgen zijn.
DOOR
ZWIJGEN
De kerkdienst is een dienst van
innerlijk zwijgen: In dat zwijgen
openbaart zich namelijk wat wij noe-
Het is nadrukkelijk de bedoeling
van de symboliek der kerk om de
gelovigen buiten hun gewone, alle
daagse leven te brengen en hun een
andere, geestelijke wereld te tonen.
De orthodoxe mystiek gaat uit van
de opvatting, dat alle dingen van de- j
ze wereld <»en afspiegeling van de
hemelse idee zijn. In de kerk wordt
telkens de geestelijke wereld aan de
gelovigen bij vernieuwing zichtbaar
gemaakt.
INNERLIJK
Het wezen van een orthodoxe I
kerkdienst wordt derhalve gekarak- J
teriseerd door het gemeenschappelijk
innerlijk beleven van Gods verbor
gen openbaring. De preek vervult
daarbij een zeer ondergeschikte func-
tie. Ofschoon het niet de gewoonte is, j
zou deze weggelaten kunnen worden
omdat hij geen innerlijke verbinding
met de viering heeft.
Samenvattend kan gezegd worden,
dat de orthodoxe kerkdienst ge
baseerd is op het geloof in de werke
lijkheid van ide liturgische symboliek.
Er worden mystieke handelingen
verricht, waarin een geestelijke reali
teit, voor het verstand ongrijpbaar,
voor de gelovigen of ingewijden tot
een zichtbare vorm zijn gebracht.
Zoals in de ene persoon van
Christus het goddelijke en het
menselijke onafscheidelijk verenigd
waren, zo zijn bij de Orthodoxie de
goddelijke genade en de (uiterlijke)
handelingen verenigd in de mysteriën
van de kerk.
Innerlijke concentratie en verdie
ping van het geestelijk leven ziin no
dig om de genade van de heilige
mysteriën te kunnen aanschouwen.
Westers gezegd: de mate van
Godsbesef bij iedere gelovige kan hij
zelf afmeten aan de mate, waarin hij
de viering in de kerk meebeleeft!
WONDER
Men kan zeggen, dat in de kerk
iets gebeurt, dat vergeleken kan wor
den met het wonder van Bethlehem.
Voor een aantal der herders en wij
zen wa» Bethlehem een plaats van
verering en aanbidding. Voor veel
anderen onder hen bleef die plaats
de onbekende en onopvallende stal,
zoals die zich aan hun ogen voor
deed.
In de liturgie staat het heilig
avondmaal, de heilige communie of
eucharistie, zoals wij het noemen,
centraal. Christus is voor de gelovige
aanwezig in de kerk in de heerlijk
heid van Zijn opstanding. Zijn aan
wezigheid komt tot uiting in de
mystieke, wonderbare verandering
der heilige gaven: het brood en de
wijn.
Natuurlijk in het plan van deze
wereld blijven het brood brood en de
wijn wijn, zoals Christus zich in het
plan van deze wereld bekleedde met
een stoffelijk lichaam om de mensen
te verlossen. Maar evenals Christus
meer was dan Zijn stoffelijk lichaam,
zo zijn volgens de Orthodoxie de ga
ven van de heilige eucharistie dat
ook. Zijn geest is er in aanwezig
(daar wordt om gebeden), als een on
zichtbare gave van de Heilige Geest.
GOD-MENS
In deze vereniging van het onzicht
bare met het zichtbare weerspiegelt
zich de God-menselijke gestalte van
Christus, dat is: een tot de voleinding
der wereld blijvende tegenwoordig
heid van de vleesgeworden God op
aarde.
Door de heilige eucharistie, in het
algemeen: door de sacramenten daalt
de verkwikkende dauw van de Heili
ge Geest op de aarde neer, al zijn de
sacramenten natuurlijk niet de enige
mogelijkheid om de werking van de
Heilige Geest te ondergaan.
De genade van de opstanding
stroomt door het sacrament van de
heilige eucharistie werkenid en le
vend makend in het hart van de ge
lovige en vervult hem met de heer
lijkheid van nieuw leven: hij beleeft
de opstanding als wèrkelijkheid, als
ervaring. Heel diep. In geheel zijn
wezen.
U zult misschien hebben be
grepen, zo gaat de bisschop verder,
dat het geloof in de werkelijkheid
van de liturgische symboliek niet be
tekent een realiteit op grond van
verwerking via het menselijke
verstand (dan ware er sprake van
een fictie). Het verstand moet im
mers uitgeschakeld zijn, omdat het
hier om een werkelijkheid gaat, die
niets meer met het verstand te ma
ken heeft. Wel met geloven: het be
wijs van dingen die men niet ziet
(Hebr. 11). Heel andere categorieën
dus.
GEEST-STOF
Ik kan het ook nog zo proberen te
zeggen: In de handelingen, de teke
nen en de gebaren van de liturgie
wordt een geestelijke realiteit tot een
zichtbare vorm gebracht, waarin het
geestelijke en het stoffelijke, het he
melse en het aardse, onvermengd zijn
verenigd.
Ik kan hier natuurlijk nog uren op
doorgaan. Toch meen ik dat hiermee
het wezenlijkste is gezegd, zo besluit
bisschop Dionissios. Beter dan erover
te spreken is echter het mysterie van
de orthodoxe kerkdienst te beleven.
Zonder beleving blijft immers ook de
grondigste studie alleen maar studie
en wordt de dorst van de ziel niet
gelest.
Daarom zeg ik altijd tot iedere be
langstellende: Kom eerst maar eens
bij ons in de kerk, nadat u er zich
goed van hebt vergewist wat wij
daar doen. Zegt het u iets, beleeft u
er wat in mee (ook hierin moet men
groeien) dan praten we wel verder.
het actiecomité wees op het vertrou
wen, dat men in de organisatie heeft
gehad en de zekerheid, dat dit geld
goed besteed wordt. Wat dat betreft
noemde hij de actie uniek.
De kerken hebben nuchter gesteld: j
dit vragen wij. Ieder komt te weten,
waar zijn geld heen gaat. Ds. P. J.
Mackaay stelde al een krant in het
vooruitzicht, die te zijner tijd naar al- j
le gevers zal worden gestuurd.
Daarbij is het onkostenpercentage
van deze actie ook uniek: minder dan
vijf procent.
EXTRA
Het bestuur van de actie zal over
twee weken, als de totale opbrengst
wat duidelijker te overzien is, beslis
sen over de besteding van de
meer-opbrengst.
De 140 projecten, waar het om
ging, waren geselecteerd uit een to
taal van 190. Uit de resterende vijftig
kan nu een keuze worden gemaakt.
Daaronder zijn projecten als de her
bouw van een onlangs gebombar
deerd ziekenhuis in Oost-Nigeria, le
prabestrijding in Indonesië en zwak
zinnigenzorg in Afrika.
Maar daarnaast zullen ook enkele
van de 140 oorspronkelijke projecten
opnieuw onder de loep worden geno
men, waarvan de aanvraag in eerste
instantie verlaagd was. Daarbij
wordt met name gedacht aan de
steun voor Vietnam, waarvoor in
eerste instantie 700.000 gulden was
uitgetrokken.
VIETNAM
Het uiteindelijke bedrag voor Viet
nam zal gelijkelijk worden verdeeld
over Noord en Zuid. Vijftig procent
wordt bestemd voor medische hulp
aan de burgerbevolking van
Noord-Vietnam (via de Wereldraad
van Kerken).
De resterende vijftig procent zal
worden gebruikt voor medisch-soci-
aal werk in Zuid-Vietnam en wordt
gekanaliseerd via de medische teams
van de Wereldraad, de medisch-soci-
ale teams van de Oostaziatische raad
van kerken en de sociale teams, die
de dorpen ingaan vanuit de Buddhist
School of Social Studies. In totaal
heeft Kom over de Brug uitloopmo
gelijkheden tot 33 miljoen. Het is dus
duidelijk, dat alle gelden, die door de
actie bijeengebracht zijn, een directe
bestemming vinden.
NAVOLGING
Kom over de Brug heeft inmiddels
in het buitenland tot navolging
geïnspireerd. Vanuit Duitsland is
men zich al in ons land op de hoogte
komen stellen en ook in Australië
bestaan, plannen vpor een dergelijke
actie.
De vier middelen, verenigd in Chefarini
„4" - elk aizonderlijk al beroemd - wer
ken tezamen nóg beter en helpen vaal
ook dan wanneer andere middelen falen
De combinatie is ideaal om pijn of griepU
snel en doeltreffend te bestrijden.
AMSTERDAM Zo is de 27 miljoen, die momenteel bin
nen is, gespecificeerd naar provincies.
Het was nog niet mogelijk de giro- en bankoverschrijvingen en de
stand van de actie „Tientjes van tieners" (samen tien procent van het
totaal) te splitsen
Naast het bedrag per provincie vindt men de gemiddelde opbrengst
per ziel van de e'lf kerken en geloofsgemeenschappen, die in de actie
participeerden.
Groningen 1.197.000 4,40
Friesland 1.960.000 6,40
Drenöhe 930.000 4,20
Overijssel 2.124.000 5,60
Gelderland 2.066.000 3,40
Utrecht 3.104.000 9,90
Noord-Holland 4.135.000 6,80
Zuid-Holland 72.07.000 5,70
Zeeland 798.000 5,20
Noord-Brabant/Limburg781.000 5,00
24.302.000
Tientjes van tieners 100.000
Giro en bank 2.560.000
Totaal 26.962.000 6,28
Van de drie grote steden boekte Den Haag het beste resultaat met
1.874.800 gulden. Rotterdam liet 1.328.900 noteren en Amsterdam kwam
tot 1.044.500 gulden.
PARIJS Tot aartsbisschop van
Parijs is benoemd bisschop Frangois
Marty, aartsbisschop van Reims.
Hij is 63 jaar en zal kardinaal
Pierre Veuillot opvolgen, die vorige
maand is overleden.
(Vanonzeonderwljsredactie)
UTRECHT De Nederlandse Stu
dentenraad krijgt naar verwacht
wordt op korte termijn een nieuw
bestuur, waarin de Studentenvakbe
weging een niet allesoverheersende
rol gaat spelen, omdat zij voor het
behouden van haar relatieve meer
derheid rekening moet houden met
de kleine partij Stud '75.
De SVB bezet in de raad 22 zetels,
Stud '75 drie zetels. De SVB heeft
gisteren laten weten dat zij haar eis
van 26 voorstemmers heeft laten val
len.
De Amerikaanse zangeres en paci-
fiste Joan Baez is gisteren in een epis
copaalse kerk te New York in-het hu
welijk getreden met Davis Harris, lei
der van een anti-dienstplichtbeweging.
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
PS
01
re
Benoemd tot ziekenhuispred. Antq
niusziekenhuis te IJmuiden: G. E. Bah»-/
ker te Krimpen a. d. IJsseL
Beroepen te Zuidbroek-Harkstede: i il
Vollenhove-Kraggenburg en te Droi
rijp: kand. J. Bezemer te Zwyndrecht.
GEREF. KERKEN (VRÏJGEM.)
Beroepen te Oosterwolde (Fr.): kam
J. Kruidhof te Hattem.
Aan het zendingsseminarie te Baar
slaagde voor het zendingsex.: S. Braalü
ma, zendingspred. v. Assen, bestem o
voor Brazilië.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Kornhorn: J. Plantint
te Rozenburg: voor Zaandam: H. Bie
ma te Stadskanaal.
GEREF. GEMEENTEN
ll
Met gerechtvaardigde trots laten de
voorzitter van het actiecomité „Kom
over de brug", ds. P. J. Mackaay
(links), en de produktieleider het
bord zien, waarop de voorlopige to
taalopbrengst van de actie vermeld
staat: 26.962.646.
Beroepen te Tricht (Gld.): D HalJ
kenberg te Dordrecht.
Bedankt voor Scheveningen:
Verhoef te Barneveld.
DEN HAAG De Mammoet oij
weg heet een brochure die de voor
lichtingsdienst van het ministeri
van onderwijs en wetenschappe
heeft gepubliceerd. Het boekje geel"!
in 46 pagina's een overzicht van he
huishoud- en nijverheidsonderwijl
zoals zich dat na 1 augustus 196
zal ontwikkelen (drie- in plaats vai
tweejarige opleiding).
Weer in Europa
weer
max. temp.
nee
Kopenhagen
gisteren
9
sli
regen
1
Londen
zw. bew.
IS
0
Amsterdam
zw. bew.
12
0
Brussel
onbew.
15
0
Luxemburg
onbew.
14
0
Parijs
onbew.
16
Nice
licht bew.
18
n
Frankfort
onbew
14
0
München
zw. bew.
19
0
Zürich
licht bew.
18
0
Genève
onbew.
17
0
Locarno
onbew.
19
0
Wenen
zw. bew
18
0
Innsbrück
licht bew.
20
0
Rome
18
0
Madrid
onbew.
20
0
Mallorca
licht bew.
20
0
/'I voldoet niet aan voortvaarden
(Van onze soc.-econ. redactie)
UTRECHT De adviescom
missie warenwet laat er geen
twijfel over bestaan, dat de
naam „kunstvlees" niet mag
worden gebruikt voor het uit
plantaardige stoffen samenge
stelde TVP. dat onder de naam
„kunstvlees" aan de man wordt
gebracht. Het vlees- en vlees-
warenbesluit geeft duidelijk
aan, waaruit vleeswaren moeten
zijn bereid; aan deze voorwaar
den voldoet het zogenaamde
TVP niet.
Een afvaardiging van de Federatie
van slagerpatroons heeft hierover
een gesprek gevoerd met vertegen
woordigers van de veterinaire
hoofdinspectie en de adviescommis
sie voor de warenwet. In het vak
blad van de Bond van christelijke
slagerspatroons wordt van dit
gesprek melding gemaakt
Aan de orde werden gesteld de
bescherming van de volksgezond
heid en het bevorderen van de eer
lijkheid in de handel. Produkten,
waarin TVP is verwerkt, mogen
daarom niet als vleeswaar worden
aangeduid. TVP mag zelfs niet in
verpakte vorm in de slagerswinkel
aanwezig zijn. Inmiddels hebben de
slagers wel een aanvraag ingediend
om op grond van de vestigingswet
alsnog tot de verkoop van dit pro-
dukt te mogen overgaan. De veteri
naire hoofdinspectie gaat nog na of
TVP wel mag worden verwerkt in
produkten, die geen vleeswaar zijn.
Een andere bijzonderheid die vele
slagers zal verrassen, is nog dat in
slagerijen geen nasi, bami, salades,
ragoutwerk (croquetten, bitterballen
enz.) in onverpakte vorm mogen
worden verkocht. Het toezicht hier
op wordt, verscherpt. Ook het gril
len/braden van kip in slagerijen is
niet toegestaan.
Ontevreden politie
De taak van de politie is vooral in
de grote steden geen eenvoudige.
Groot is daarom de ontevredenheid
over de traagheid, waarmee ten de-
partemente gewerkt wordt aan een
vergoedingsregeling voor het ver
richten van onregelmatige werk
zaamheden. De Bond van christe
lijke politieambtenaren bereikten
van vele zijden verzoeken om een
krachtiger optreden. De weg van het
georganiseerd overleg leidt blijk
baar niet tot een oplossing. Vele le
den menen nu, dat maar tot acties
van andere aard moet worden over
gegaan. Het tempo, waarin deze
voor de politie zo belangrijke zaak
wordt behandeld, geeft ook het
hoofdbestuur aanleiding tot scherpe
kritiek.
Er is echter een toezegging, dat er
nu spoedig voorstellen zullen komen
en dat het overleg hierover kan be
ginnen. Deze hervatting van het
overleg komt naar het oordeel van
de Bond van christelijke politieamb
tenaren echter minstens drie maan
den te laat.
Grafici ongeduldig
De opgeschorte onderhandelingen
in het grafisch bedrijf over een
nieuwe cao, die al op 1 februari j.l.
van kracht had moeten worden, zijn
nog steeds niet hervat. De Neder
landse christelijke grafjsche be-
drijfsbond bericht hierover, dat er
achter de schermen wel activiteiten
worden ontwikkeld. De werkgevers
hebben een vele pagina's tellend
stuk met ingewikkelde berekeningen
geproduceerd, waarin men wil aan
tonen, dat de werknemersverlangens
te hoog gemikt zijn.
De vakbonden bestuderen thans
dit stuk. Al rekenend kwamen de
bonden weer tot een geheel andere,
uitkomst. De uitwisseling van stuk-'
ken duurt voort en voor zover be
kend zijn partijen nog niet weer om
de onderhandelingstafel gaan zitten.