Bouwsteen moderne vertolking evangelie ^ogiog voorstellingen Bijbel te [ertalen 5 golf van reacties XINNENKORT BOEK VAN HUIB VERWEY: Toenadering tussen Oost en West kern van SPD - politiek Nasser vormt nieuwe regering in Egypte A Huib Goudriaan Brosio sprak op congres christen militairen voorwiel aandrijving ja of nee? llRELLI LEIDSE COURANT 13 DONDERDAG 21 MAART 1968 Wat la het ultra-realisme? De lezers van het in Rotter- en omgeving verschijnende weekblad De Havenloods innen het weten. De juni vorig jaar door het weekblad begonnen artike- ïserie „De grote levensvragen" is geschreven vanuit een ie, die auteur Huib Verwey het ultra-realisme heeft ge- imd. De 48-jarige Huib Verwey, hoofdredacteur van De Havenloods, wil de vermoeide, of koortsachtig zoekende mensheid geen nieuwe levensfilosofie opleggen, maar al leen de Bijbelse voorstellingen modern vertolken. Hij zegt: „Ik wil militant optreden tegen de secularise ring en de ontmythologisering, en daarbij toch trachten het Evangelie en het Koninkrijk Gods in moderne begrippen te verkondigen." DEN HAAG De Italiaan Manllo Brosio, secretaris-generaal van de Navo, heeft vanochtend op het con gres van christen-militairen een poli- tiek-strategisch overzicht gegeven van de situatie in de wereld, met name binnen de Noordatlantlsche verdragsorganisatie. Het congres, dat geopend werd door generaal-majoor P. G. A. Coop- mans, voorzitter van de ARKO (Al gemene rooms-katholieke offi ciersvereniging), wordt gehouden in het gebouw van de vroegere Haagse Dierentuin. De organisatie is in handen van de hoofdbesturen van de Nationale Christen Officieren Vereniging, de ARKO, de Nationale Christen Onder officieren Vereniging en de Neder landse Vereniging van Katholieke Militairen „Sint Martinus". Het congres, da'c morgen wordt voortgezet, is mede bedoeld als te genwicht tegen de acties van verschillende vredesgroepen in ons land. Het is voor het eerst, dat in Nederland een congres van dergelijke omvang, waaraan zowel protestantse als katholieke militairen aan deelne men, wordt gehouden. Morgenochtend spreekt prof. dr. G. C. van Nifcrik, hoogleraar aan de Stedelijke Universiteit te Amsterdam over „Christen-Krijgsmacht", 's Mid dags behandelt prof. dr. R. C. Kwant, buitengewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht het on derwerp „Krijgsmacht en maatschap pij". NEURENBERG De activi teit van de Westduitse sociaal democraten op buitenlands poli tiek gebied zal voortaan nog sterker dan voorheen gericht zijn op toenadering met Oost- Europa. Als einddoel van de partijpolitiek wordt de vorming verlangd van een Europees vei ligheidssysteem, dat de starre tegenstelling tussen de machts blokken moet verhinderen door middel van tweezijdige en mul tilaterale samenwerking. Voorstellen van deze streMdmg werden gisteren op "het SPD-congres in Neurenberg aangenomen. Andere tóken, waarvoor zich het congres uitsprak, zijn vermindering van de conventionele en atoomstrijdikrach- ten m Europa, aanvaarding van het nieuw» ontwerpverdrag voor de niet-verspreiding van kernwapens, verdere stappen ter verbetering van de betrekkingen met het Oostblok en toetreding van Engeland en ande re landen tot de EEG. Een verklaring, waarin stopzetting van de bombardementen op Noord- Vietnam, bet afzien van een militaire oplossing voor het conflict en een politieke regeling wordt geëist, werd eenstemmig aangenomen. Over de verhouding tussen Bonn en Oost-Berlijn Stelt het congres als „onbetwistbaar" vast dat de „de Duitsers in 'beide delen van het land tot een natie behoren". „De beide regeringen moeten en 'kunnen echter onderhandelingen voeren en naar afspraken streven, die geen van beide kanten discrimi neren." Oder-lVeisse van minister Brandt ('buit zaken), die zich had uitgesproken voor er kenning of eerbiediging van de Oder-Neisse-grens. Volgens Gradl zijn erkenning en eerbiediging in dit opzicht tegengestelde zaken. „Wij respecteren in zoverre de status quo, dat we die niet met ge weld willen veranderen, maar veel eer met politiek of met vreedzame middelen. Maar daarmee erkennen we de Oder-Neisse-grens nog niet aldus Gradl. Politieke kringen in Bonn maken' hieruit op dat de verklaring van Brandt, die tevens voorzitter is van de SPD, in de CDU nogal zwaar is opgenomen. Naar aanleiding van deze kritiek zei Brandt dat „kritiek ons niet van het besef mag afbrengen op de goede weg te zijn". Kamerlid: militairen vroeger naar huis DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid ir. S. A. Posthumus (soc.) heeft de regering gevraagd het vervoer van mi litairen, teneinde overbelasting van de Spoorwegen op vrijdagavond te voor komen, enkele uren te vervroegen. Aan het begin van de vrijdagavond treedt een spits op in het vervoer van reizigers, aldus ir. Posthumus, en door het vervoer meer te spreiden, kan veel overlast voor reizigers in de treinen en op de perrons worden ver meden. Rotterdam voor de onderdoor gang van de tram onder het Churchillplein stuitte woensdag middag een dragline op een oude fundering. De uitvoerder waar schuwde het Historisch Museum en een onderzoek wees uit, dat men een zeventiende-eeuwse kelder met gewelf had bloot gelegd. De kelder is L-vormig en bleek een aantal zeer zeldzame „nier tegels" en „ballustertegels" uit de zestiende en zeventiende eeuw te bevatten. Op de foto de heren B. Heine- ken en A. J. de Wit van het Historisch Museum die de tegels in veiligheid brachten. Zoon van Chaplin overleden LOS ANGELES Charles Chaplin Jr, zoon van de bekende filmacteur, is gisteren overleden aan de gevolgen van een val, die hij zeven weken geleden maakte. Woensdag werd hij dood aangetroffen ln de badkamer in het huis van zijn moeder, Lita Grey, de tweede van de vier echtgenotes van zijn vader. Een onderzoek wees uit dat de 42-jarige Chaplin jr aan trombose was overleden als gevolg van zijn val waarbij hij een enkel •brak. Chaplin leed ook aan een long ontsteking. ROME Een kerkganger die de pastoor in de rede valt omdat hij het niet eens is met de preek, is niet strafbaar. Aldus een Italiaanse rechtbank in de zaak van een pastoor te Spoleto contra de 38-jarige Settino Pacifici. „In Australië, waar ik woon als emi grant, is tegenspreken in de kerk heel gewoon," zei Pacifici tegen de rechter. Niet duidelijk linkser dan vorige De Berflijnse afgevaardigde voor de CDU in 'het parlement in Bonn, oefende 'kritiek uit op de door het congres gesanctioneerde uitlating II gauw na publikatie van de rste artikelen in de serie, kwa- in brieven binnen bq de re- ctie van De Havenloods. Het otal enthousiaste reacties werd f8 zo verbluffend groot, dat schrijver concludeerde dat i boek (een uitgebreider weer- ve van de serie) in een be— efte zou voorzien. Iet manuscript is er nu. Begin ril komt het boek in de handel, i als titel,Ik ben die Ik ben", t wordt uitgegeven door NV geversmaatschappij Buqten Schipperheijn te Amsterdam. Heilloze weg Qftluib Verweyt „Ik heb als leek na- irlijk niet de pretentie een nieuwe rJayiogie te introduceren, maar wel C( ik enkele bouwstenen aandragen !7>r een nieuw denken over de g?) onverklaarbare voorstellingen i de BijbeL Ie modernistische theologie is ps inziens op een heilloze weg pr niet begrepen voorstellingen uit leggen in termen, waarbij de wijze arop wij de wereld verklaren (ten rechte) als maatstaf wordt aange- iiden. )e visie, die ik naar voren breng, reduceer ik als het ultra-realisme. irin wordt rekening gehouden met i werkelijkheid, die verschillende en heeft, lagen die ons merendeels gaan." luib Verwey begon zich in 1958 pgaand bezig te houden met de igen die de Bijbel oproept, voor ereen die de ontwikkeling van we lschap en 'techniek volgt. Pas in 16 vond dit zijn weerslag in het irijven van de artikelenserie die insnkort zal worden beëindigd. Zoeker CAIRO President Nasser heeft gisteren een nieuwe Egyp tische regering gevormd. De beide vice-presidenten en vice- premiers Zakaria Mohieddin en Ali Sabri zijn afgetreden. Nas ser heeft veertien hoogleraren en deskundigen in zijn regering opgenomen. In een aantal be langrijke regeringsfuncties is echter geen wijziging gekomen... Behalve Mohieddin en Sabri ko men nog tien ministers van het oude kabinet niet terug. Een interessant feit is wel de ver dwijning van Moehieddin uit het ka binet. De 50-jarige vice-premier was na zelfmoord van maarschalk Amer in feite de tweede man in Egypte. Mohieddin, die met Nasser deel uit maakte van het comité van 12 offi cieren dat in 1952 de machtsover name in Egypte voorbereidde, werd na de nederlaag van Egypte tegen Israël in juni als opvolger van Nasser aangewezen. Mohieddin zou voorstander zijn van toenadering tot de VS, een gro tere openheid tegenover het Westen. Hij zou wat dit betreft Ali Sabri tegenover zich hebben gevonden. De eveneens ontslagen Sabri zou meer voelen voor toenadering tot de so cialistische landen en streven naar een grote rol van de partij in het po litieke leven in Egypte. Officieel is niets meegedeeld over de reden van Mohieddins ontslag. Tegen de verwachtingen in is de nieuwe regering niet duidelijk linkser dan de vorige. Nasser, die premier van de nieuwe regering is, heeft geen uit gesproken linkse politici in zijn ka binet opgenomen. Mahmoed Riad is minister van buitenlandse zaken ge bleven en generaal Mohammed Faw- zi minister van oorlog. HAARLEM Gisteravond is in een ziekenhuis in Haarlem overleden de 71-jarige heer G. Elsnerus uit Heemstede, die 's morgens omstreeks half elf in het water van de Bakenes- sergraoht was gevallen. De man, vroeger een bekende straatmuzikant uit Haarlem, is bijna blind. Vermoedelijk is hij misleid, omdat de weg bij het water ia opge broken. De grote Bos-atlas is aan zijn 46-ste druk toe, wat betekent, dat het miljoenste exemplaar op de markt komt. Nummer 1.000.000 was voor prins Bernhard, die hem gisteren op paleis Soestdijk kreeg aangeboden. De eerste druk da- teerd van 1877 en verscheen onder de naam P. R. Bos-atlas Voor De Gehele Aarde. Leerlingen van het voortgezet onderwijs, die een tien voor aardrijkskunde op hun Paas- rapport halen, krijgen van de uitgevers Wolters-Noordhoffeen gratis exemplaar. Deze exempla ren zijn genummerd van 1.000.000 af en worden gesigneerd door uitgever en samensteller. E(jn denken heeft zich bepaald niet i een kasplantje op een studeerka- [r ontwikkeld. Als jongeman was een rebel, die er niets voor voelde i conventionele christelijke gedach- pwereld van thuis zonder meer t« mvaarden. Hij werd in 1958 redacteur van De lurheid na zijn orthodox-pro- itants milieu vaarwel te hebben ge ld maar verwekte in commu- Étische kring ergernis ifloor de Bij- li op zijn bureau te hebben. iNa twee jaar i=* in 1948 draaide H het communisme de rug toe. Hij fig een teleurgesteld man, die zocht iar een houvast in het met het Sar- jaanse existentialisme dwepende Be kennismaking met het existen- jlisme was v?" korte duur: hij be- I Mijnheer, ILaten de herein Alfred Pijpers en ïert Mak het boekje eens lezen van JA. R. Wurmbrand „De ondergrondse r fcrk gemarteld om Christus wil". Daarin kun je lezen wat het com- unisme is. Dan zal de kreet 'ohnson oorlogsmisdadiger" wel isterven op hun lippen. Erg veel inwacht ik er overigens niet van: i je zoals een van hen de *rk de rug hebt toegekeerd, maakt i'n relaas toch ook geen indruk (het )ekje kan besteld worden bij De anier te Utrecht). Hoogachtend, H. Wiegman, Alphen a/d Rijn Nogmaals: het brengen van be- ■filde meningen wil nog niet zeggen, »t da krant achter deze meningen landde in een geestelijk en maatschappelijk niemandsland, tot hij tegen het einde van de jaren vijf tig werd geconfronteerd met het Evangelie. Hij werd lid van de Ge reformeerde Kerk. Op het ogenblik ziet hij het als zijn opdracht het Koninkrijk Gods voor de moderne mens te vertolken. Verstandelijk Huib Verwey wordt sterk geïntri geerd door de mogelijkheid, de waar heid van de Bijbel door verstande lijke overwegingen meer aannemelijk te maken. Hij legt echter in de eerste plaats de nadruk op de objectieve waarheid van de Openbaring, onge acht of we die geloven of niet gelo ven. Zijn boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel wordt vooral het ac cent gelegd op de grote betrekkelijk heid van eigen gevoelens en ideëen over God. „In dit eerste deel heb ik een aan tal verstandelijke overwegingen naar voren gebracht, die natuurlijk geen mathematisch bewijs van de waar heid van de Bijbel opleveren, maar die waarheid zeer aannemelijk kun nen maken voor onbevooroordeelde mensen. Dat aannemelijk maken is gebaseerd op het tonen van bepaalde samen hangen, als die van profetie en de vervulling van profetie, die wijzen op een structuur die niet tot mensen werk herleidbaar is." Kennis betrekkelijk Tegen de ontmythologise- ringstheorleën, die grote delen van de Bijbel als mythe beschouwen heb ik aangevoerd dat ons kennen nog heel betrekkelijk is. Ik ben van mening dat verscheide ne wonderen en tekenen niet „niet waar" zijn, maar dat onze kennis on toereikend is om dit te verstaan. Een wonder is niet de realisering van een onmogelijkheid, maar de verwerkelijking van een mogelijk heid. die wij (nog) niet kennen of beheersen. De wolk, die voor het volk Israël uittrok, zie ik niet als een HUIB VERWEY in moderne begrippen verschijnsel dat bovennatuurlijk is, maar als een door God gebruikt na tuurlijk element met krachten, die wij met onze kennis niet kunnen be grijpen. Het tweede deel van het boek gaat in op de werkelijkheidswaarde van wat wij „het fantastische" noemen. Ik leg daarbij sterk de nadruk op het toepassen van de toekomstvisioenen van de profeten op onze werkelijk heid. Bij voorbeeld: het in een ogen blik verwoesten van een stad als Hi roshima. Psychische heelden In het derde en vierde deel van het boek geef ik een zuiver persoonlijke mening over onderwerpen als de maagdelijke geboorte, de opstanding, de alomtegenwoordigheid van God en tegelijkertijd de mogelijkheid van Zijn plaatselijke aanwezigheid. Ik beschrijf deze voorstellingen hoofdzakelijk met fysische of na tuurkundige beelden, hoewel ook an dere beelden zouden kunnen worden gebruikt. Ik heb echter de fysische begrippenwereld gekozen terwille van een moderne vertolking van de voorstellingen. Uit dit alles mag overigens niet worden opgemaakt dat ik het geloof wil bewijzen, want het geloof is een aan alle wetenschap en kennis onthe ven waarde, die alleen door God aan de mens kan worden geschonken. Het is alleen mijn bedoeling de ge loofwaardigheid van de Openbaring in het licht te stellen." Huib Verwey keert zich vooral fel tegen de theologie die de huidige we reld, en de manier waarop die wordt verklaard, als maatstaf gebruikt van het waarheidsgehalte van de Bijbel. „Dit leidt tot een wezenlijke ont krachting van de Openbaring en moet tenslotte uitlopen op een ont kenning van de Openbaring. Ik be treur het bijzonder dat deze geest ln een zo leidend Instituut als de Vrije Universiteit en andere hogescholen is doorgedrongen, wat ik een groot ge vaar acht. Uit slop raken I'k geloof dat wij uit het existentia- listisch-antropologisch slop moeten geraken, waarin ook de theologie gaat verzanden, door weer alle na druk te leggen op de heilsgeschiede nis, waarin God bepaalde tekenen doet, die Israël Zijn levende Tegen woordigheid aantonen. De erkenning dat God Zich in be paalde bestanddelen van onze werke lijkheid als een levende objectieve realiteit laat gelden, geeft grote rust en zekerheid. Dit in tegenstelling tot de modernistische opvatting, waarbij de tekenen en voorstellingen als symbolen worden beschouwd, waar bij de religieuze projectie een rol zou spelen." Huib Verwey vindt bovendien dat de theologie tegenwoordig te veel uit gaat van „de gewenste God". „Alle ellende in de wereld komt voort uit ons anders willen zijn, en anders zijn dan het „zo zijn" van de zich openba rende God. Het is overigens wel zo dat de kerkmens, die terecht de ontmytholo gisering verwerpt, toch eigenlijk hunkert naar nieuwe openingen en nieuwe interpretaties. Ik heb ge tracht ook uit eigen nood daar voor wat bouwstenen aap. te dragen, die ook voor theologen bruikbaar zijn, met alle correcties, die daarop weer nodig zijn." Prof. Berkhof De artikelenserie is kennelijk al een goede bouwsteen ge weest, want in Rotterdam en omgeving zijn heel wat gespreks- kringen, waar de visie van Huib Verwey is besproken. De Leidse theoloog prof. dr. H. Berkhof heeft wel enige kritiek geleverd op het werk van Ver wey. Hij waarschuwde echter: Voorwielaandrijving ja of nee. Motor vóór of achterin: héél wat automobilisten kunnen u haarfijn uitleggen waarom hün auto de vei ligste auto is. De veiligste auto nou jaop de banden nal Want als ze aan nieuwe banden toe zijn dan nemen ze maar wat. (En liefst de allergoedkoopste.) (voor de man die van BANDEN weet) „Laat u niet voor de voeten lo pen door de vaktheologen. U hebt het voordeel geen acade mische opleiding te hebben ge had, en bent daardoor niet ge vangen in traditionele denk vormen, rodat u creatief kunt zijn." Gek. Een veilige auto kiezen en zo maar banden kopen. Er is toch wel een groot verschil tussen veilig praten en veilig rijden. (En tussen "zomaar" banden en Pirelli radiaal- bandenl) CIIMTUBATO radiaalbanden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13