Kanselboodschap roept
op tot dienstbetoon
Elk gemeentelid moet
een werker worden
Voorwaardelijke doo
was al uitzondering
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Overheid moet
jeugdvorming
Gereformeerde
kerk te koop
Paasappel voor
herv. geref. jeugd
vrij
laten
Maar voor 1953
nog 97 procent
Zaligverklarinj
paus Johannes "g.
BEROEPINGSWERK
MAANOAG 18 MAART 1
„Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld
wonmaar schade leed aan zijn ziel?"
De gehele wereld winnen. De eeuwen door heeft dat de mens
geboeid. Ze zijn. er altijd geweest: de caesars, de Napoleons,
de Hitiers, en ze zullen er altijd wel blijven. Mensen die er
van dromen de wereld te bezitten in al haar facetten.
Maar ten koste waarvan kunnen de dromen werkelijkheid
worden? Tegenover de winst staat een verlies, en een verlies
dat de winst totaal teniet doet. Ze hebben het allemaal er
varen. Er zijn er onder hen geweest, die op de grens van le
ven en dood, hun leven overziende, hun keus hebben ver
vloekt omdat hun ogen werden geopend.
Schade lijden aan de ziel. Wie de diepte van dit woord van
de Heer begrijpt, gaat huiveren. Het betekent in feite iets
stuk maken in de verhouding tot God, liet betekent geen
deel meer willen hebben aan de genade Gods, dus het uitzicht
op de toekomst verliezen.
We lezen vandaag: Lucas 13 1-17.
TELEVISIEDIENST
KREEG FEESTELIJK
KARAKTER
on ze™ UUR
GA AA 100.000
MENSEN OP PAD
(Van onze kerkredactic)
DOORN Wij allen hier vragen u in Christus' Naam de ker
ken ginds te dienen met wat u geestelijk en materieel van Hem
hebt gekregenzodat zij daarmee hun v<fik en de Heer der we
reld kunnen dienen." Met deze woorden eindigde gisteren de
kanselboodschap die in vele kerken van ons land werd voor
gelezen en die opriep om mee te werken aan de actie „Kom over
de Brug".
Vanavond gaan ruim 100.000 mensen op stap om huis aan huis
bij de leden van elf kerkelijke gemeenschappen enveloppen af te
geven met het verzoek daarin hun bijdragen voor de actie te
doen. Gevraagd wordt 21 miljoen gulden om daarmee 140 pro
jecten in de gehele wereld mogelijk te maken.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding U verzekerd. Vragen
(Ua niet onderling met eikaar in
TOrband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Is er een huurverhoging
voor woonhuizen geweest met in
gang van 1 januari 1968?
Antwoord: Er was 1 januari een
landelijke wettelijke huurverhoging
van 4 pet. voor woningen waarvoor
het Rijk nog jaarlijkse bijdragen
betaalt (de meeste naoorlogse wo
ningwetwoningen voorzover ze voor
1967 zijn gebouwd) en vóór de
gesubsidieerde particuliere bouw
van vóór 1967. Er is een wetsont
werp om 4 procent huurverhoging
ingaande 1 april ook voor andere
woningen buiten de „vrije zone"
mogelijk te maken.
Vraag: Namens de dove leden van
onze vereniging, de afdeling X van
de Nederlandse christelijkt bond
van doven, de volgende vraag: Bij
de nieuwe wet luister- en kijkgeld
zal dit gecombineerd worden gehe
ven ten bedrage van ƒ75 per jaar.
Nu hebben de doven geen radio om
dat ze niet kunnen horen. Zelfs de
tv gaat hun voor 60 pet. voorbij.
•Moeten de doven nu ook automa
tisch dit luistergeld betalen?
Antwoord: Tot nu toe is bij de
voorbereiding van de nieuwe wette
lijke bepalingen aan de positie van
doven en blinden geen aandacht
besteed. Er is dus aanleiding voor
de bond om de aandacht van de
minister hierop te vestigen.
Hulp van lezer: Op 7 oktober be
handelde u de vraag naar de grote
witte zandlelie die in Israël gewoon
op het strand bloeit. Volgens één
instituut zou dit een linum of een
peneratium-soort zijn, volgens een
ander instituut was het een pancra
tium maritima fam. amaryllicadeae,
en in de literatuur zou de naam
grote zandlelie niet voorkomen.
De Geïllustreerde Flora van Ne
derland van Heimans, Heinsius en
Thijsse beschrijft plant en bloem als
Witte narcis, Narcis poëticus. geslacht
Leucojum.
Vraag: Ik heb een buitenbalkon
van steen. Nu heb ik het hekje, dat
ook van steen is, en waarop de
bloembakken moeten komen, wit
beschilderd. Maar steeds komt er
groene uitslag doorheen. Wat moet
ik hiertegen doen?
Antwoord: U kan er kokend wa
ter (waarin een handvol keukenzout
is opgelost) overheen gieten. Niet
boenen, want dan worden de stenen
ruw. Na enige tijd is de aanslag
verdwenen. Zo niet, dan herhaalt u
de behandeling.
Verzoek van lezeres: Wie kan me
helpen aan het gedicht „Met vreugd'
omgord" dat jaren geleden op de
achterkant van een Voorhoeve-ka
lender stond?
ROTTERDAMZondag is in alle
kerken van de Gereformeerde Kerk
van Rotterdam-Zuid (Katendrecht).
meegedeeld, dat de kerkeraad de
gemeente voorstelt de kerk aan het
Sandelingplein openlijk ten verkoop
aan te bieden.
Behalve over de Sandelingplein-
kerk beschikt de Gereformeerde
Kerk van Rotterdam-Zuid (Katen
drecht) over een kerk aan het Putse-
plein en aan het Breeplein.
De kerk aan de Sandelingplein is
ruim veertig jaar oud. In het voor
jaar van 1959 heeft een brand veel
schade toegebracht. Daarna is zij
onder leiding van het Rotterdamse
architectenbureau Wm. en Ban
Lengkeek geheel opnieuw ingericht.
UTRECHT Evenals andere jaren
organiseert de ring Gooi-Eemland op
Tweede Paasdag een Paasappel in de
Utrechtse Jacobikerk voor de her-
vormd-gereformeerde jeugdbond.
Aanvang 3 uur.
Sprekers drs. A Noordegraaf uit
Oldebroek en ds. P. J. Bos uit Amei-
de. Koren uit Kampen. Genemuiden
en Hasselt verlenen hun medewer
king
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT In de zaterdag ge
houden jaarvergadering van de Ne
derlandse Christelijke Plattelands
Jongerenbond heeft de voorzitter, de
heer C. Hakkesteegt, gezegd dat de
overheid de burgers op het terrein
van de jeugdvorming de vrije hand
moet laten.
Als wij waarde hechten aan jeugd
organisatie op levensbeschouwelijke
grondslag, aldus de heer Hakkesteegt,
dan zullen wij de invloed van de
overheid op het plaatselijke jeugd
werk aan scherpe grenzen moeten
binden. Anders lopen wij liet gevaar
dat dit jeugdwerk wordt verricht on
der leiding van een jeugd-ambtenaar
of gemeentelijk vormingsleider, die
de jongeren geheel naar eigen inzicht
bezig houdt.
De voorzitter pleitte in dit verbarfti
voor het zoeken naar vormen van
samenwerking met andere christe
lijke groeperingen.
In de middagvergadering sprak
prof. dr. F. L. Polak over de automa
tisering en de gevolgen daarvan voor
de toekomstige samenleving. Hij zei
o.m. dat verdere verkorting van de
werkweek de enige oplossing is om
de problemen der toenemende auto
matisering en de werkloosheid het
hoofd te bieden.
e maken ons. aldus prof. Polak,
in Nederland al ongerust bij een
werkloosheidspercentage van 2, maar
in de VS is dat percentage al en
zonder de oorlog in Vietnam zou er
daar zeker 8 10 procent werk
loosheid zijn.
De meeste predikanten hebben
gisteren in hun preek aandacht aan
deze actie geschonken. Velen maak
ten gebruik van preekschetsen die de
actie ter beschikking had gesteld.
Ook alle radiokerkdiensten stonden
in het teken van „Kom over de
brug".
Voor het eerst werd ook een tele
visiekerkdienst in kleur uitgezonden.
Het was een feestelijke dienst, vanuit
het gereformeerde kerkje te Doorn,
waarin prof. dr. J. Verkuyl preekte,
nadat ds. Budiman uit Djokjakarta,
Philip Potter uit Haïti en de kapitein
van het Leger des Heils uit Kinshasa,
Dick Verpoorte, iets hadden verteld
over de werelddelen die zij vertegen
woordigden.
„We hebben moeite met de verre
naaste omdat we niet weten hoe hij
leeft en denkt. Wil hij geholpen wor
den en is hij bereid zichzelf te hel
pen?". zo vroeg ds. A. Griffioen, de
plaatselijke predikant, zich af. Hij zei
dat de gasten in de dienst gekomen
waren om die afstand te overbrug
gen.
BUDIMAN
Ds. Budiman zei: „Toen wij als
jonge staten zelfstandig werden
meenden wij onze idealen spoedig te
kunnen verwezenlijken, maar het is
een lange weg geworden, net als bij
Israël, toen het uit Egypte wegtrok."
Iedere jonge staat maakte direct
een eind aan sommige kwalijke prak
tijken die in de tijd van het koloniale
regime waren ontstaan. Maar in het
nieuwe volksbestaan zijn ook weer
kwalijke praktijken gegroeid. Als het
hart van de mensen niet verandert,
komen deze steeds weer naar voren.
Juist daarom hebben de kerken zo'n
grote taak.
Ze moeten meewerken aan de men-
taliteiUvernieuwing van de jonge
volken. In Indonesië leefde men
vroeger uit de gedachte dat als je
genoeg te eten hebt, je niet langer
werkt, tot je weer honger krijgt. Er
moet echter een nieuw begrip ge
kweekt worden voor het materiële,
een ander zicht op de arbeid.
Maar één ding mogen de jonge vol
ken weten: ze staan in hun strijd om
een nieuw menswaardig bestaan niet
alleen. De Heiland werkt ook nu nog.
Maar de kerken van het oosten kun
nen de zware weg niet alleen gaan.
In Gods Naam. helpt hen, vroeg deze
docent aan de Theologische Ho
geschool te Djokjakarta.
VERPOORTE
Kapitein Dick Verpoorte zei, dat de
moderne ontwikkeling in Afrika hem
sterk doet denken aan het verhaal
van de uittocht van Israël. Ook Afri
ka is letterlijk verlost van de slaver
nij.
Maar het moet ook verlost worden
uit de slavernijen van analfabetisme,
onwetendheid, honger, ziekte en bij
geloof. Er is nog geen einde aan de
lange weg.
Vooral de jonge kerken spelen ook
daar een rol bij de noodzakelijke
mentaliteitsverandering, omdat zij
vanuit het evangelie de saamhorig
heid. de medeverantwoordelijkheid
en het dienstbetoon prediken.
POTTER
Philip Potter, de leider van de af
deling voor wereldzending en evan
gelisatie van de Wereldraad van Ker
ken, vertegenwoordigde de beide
Amerika's. Hij zei dat wij vandaag
leven in een tijd van groeiende ver-
wachtingen. Maar Israël had een Mo-
I zes nodig om het volk uit te leiden.
In het verleden zijn de pionierzen
delingen degenen geweest die de vol
keren hebben uitgeleid. Maar hun
plaatsen moeten ingenomen worden
door anderen die hun werk kunnen
voortzetten. De actie „Kom over de
Brug" is een uitnodiging aan u, zei
hij, om uw leven met anderen te
delen, opdat de anderen hun leven
met u kunnen delen.
VERKUYL
Prof. Verkuyl moest antwoord ge
ven op deze vragen. Hij sprak naar
aanleiding van de voetwassing van
de Here Jezus. De tijd is voorbij, zei
hij, dat de kerken uit het westen
kunnen heersen. Ze moeten van -hun
Heer weer leren dienen. Wij mogen
de jonge kerken assisteren bij hun
pastorale en diakonale taken.
De wet van het Messiaanse rijk is
een wet van de wederzijdse dienst
verlening. Als we Hem niet willen
volgen in het dienen, zijn we sabo
teurs van het Messiaanse rijk. We
mogen, zei hij, onze voorrechten in
onze handen nemen, zoals Jezus
Christus de linnen doek nam.
KANSELBOODSCHAP
De elf kerkgemeenschappen die in
deze actie samenwerken, hadden sa
men een kanselboodschap opgesteld.
Zij zeiden onder meer tot hun gelovi
gen:
In de komende dagen zal deze actie
haar hoogtepunt moeten bereiken in
het antwoord, dat u geeft op het ap
pel, dat voor deze zaak op u in deze
weken wordt gedaan.
Het is nauwelijks nodig u eraan te
herinneren, dat de opbrengst van de
ze actie bedoeld is om de kerken in
de ontwikkelingslanden beter toe te
rusten tot het vervullen van hun roe
ping in de samenleving. In hun we
reld moeten zij getuigen van Christus
zijn.
Om deze dienst te kunnen vervul
len moeten zij beschikken over ei
gentijdse communicatiemiddelen.
Voor deze dienst moeten zij hun
jonge generatie door theologisch on
derwijs vormen.
In hun wereld moeten zij de kracht 1
van het evangelie, dat leven en sa
menleving vernieuwt, laten zien.
Dan zullen zij hun handen zorgend
en helpend moeten uitstekend naar
hen, die door het leven werden
geschonden.
Dan zullen zij hun jeugd moeten
trainen tot medische, sociale, econo
mische. culturele dienst aan hun
volk.
Wij allen hier vragen u in
Christus' Naam ,de kerken ginds te
dienen met wat ii geestelijk en mate
rieel van Hem hebt gekregen, zodat
zij daarmee hun volk en de Heer der
wereld kunnen dienen.
We herinneren u aan het woord
van Christus, waarin Hij aan Hem
gedaan rekent, wat u aan tén van
Zijn minste broeders deed. (Matth.
25: 40)."
Zilver gestolen
uit Canterbury
CANTERBURY Onbekenden
hebben zaterdagnacht ingebroken in
de eeuwenoude kathedraal van Can
terbury, de zetel van het hoofd van
de Anglicaanse kerk. Zij hebben voor
een waarde van ruim 144.000 gulden
aan zilveren voorwerpen meegeno
men. Ook is geprobeerd twee safes in
de schatkamer op te blazen, maar
zonder resultaat.
Het doopsgezinde kerkje van Woudsend wordt verbouwd tot een ex\
clusief eethuisje. De exclusiviteit zal niet bestaan uit het feit dat e\
exclusieve mensen worden toegelaten, maar dat het interieur exclusief ii
en de hapjes: gebraden haantjes en paling uit de Friese meren. Het tooriïï
een cafeetje stijl anno 1905, zégt eigenaar Egon Brenninkmeijerdij
grote perspectieven ziet in verband met de aanleg van een jachthaven iJ
de onmiddellijke nabijheid.
De menisten van Woudsend verkochten hun „vermaning" wegens hel
teruglopend ledental (het waren er nog maar twintig) en voegden hut
gemeente samen, met die van het naburige Balk.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Vóór 1953 er
kende de Roöms-Katholieke i
Kerk in Nederland de door pro
testanten bediende doop slechts j
in drie procent van de voorko
mende gevallen. In 1965 was dit
percentage gestegen tot 80, in
1966 tot bijna 90. Binnen een
korte periode is dooperkenning
dus regel geworden, de (voor
waardelijke) herdoop uitzonde
ring.
Deze cijfers bewijzen, zo schrijft
dr. C. Augustijn in De Protestant, dat
de dooperkenning, zoals die nu offi
cieel is vastgelegd tussen de
Rooms-Katholieke Kerk enerzijds, de
Nederlandse Hervormde Kerk en de
Gereformeerde Kerken anderzijds, in
(Door Jan J. van Capelleveen)
DJOKJAKARTA Hoeveel studenten de theologische hoge
scholen van Indonesië ook zullen aannemen, hoeveel godsdienst
onderwijzers en -onderwijzeressen in de komende jaren ook zullen
worden afgeleverd, zij lossen het probleem niet op waarvoor de
kerken nu staan: hoe moeten de duizenden die christen willen
worden, leren wat het evangelie inhoudt?
Deze kerken kunnen niet volstaan met plannen op lange termijn,
hoe belangrijk die ook zijn. Er moeten voorzieningen voor dit mo
ment getroffen worden.
En daartoe moeten de kerken
roeien met de riemen die ze hebben:
de ouderlingen, diakenen, onderwij
zers aan christelijke scholen en de
actieve gemeenteleden. Als er geen
predikanten zijn die in de kampong
gemeenten kunnen preken, moeten
de ouderlingen dat maar doen. Als
die het te druk gekregen hebben om
catechisatie te geven, moeten de on
derwijskrachten maar bijspringen.
Als die geen tijd hebben om ook
nog zondagsscholen te leiden, moe
ten jonge gemeenteleden ingescha
keld worden.
Het plan is goed. maar wie in
Nederland heeft geprobeerd om de
logge kerkmassa tot activiteit te
prikkelen, weet hoeveel inspanning
dat kost. Onze kerken zijn in de
loop der eeuwen domineeskerken
geworden.
De Indonesische kerken hebben
veel goeds van de Nederlandse en
andere zendelingen geleerd, maar ze
hebben ook een aantal verkeerde
praktijken overgenomen. Een ervan
was, dat de Indonesische kerken tot
voor kort niet minder domineesker
ken waren dan de Nederlandse. Het
evangelisatiewerk werd gedaan door
betaalde krachten en het gevolg was
dat de gemeente op haar geestelijke
lauweren ging rusten.
Reveil
De Britse zendeling in Salatiga
David W. Ellis verzuchtte tegen me:
„We hebben een opwekking nodig
als nooit tevoren, anders zullen we
al die nieuwe christenen nooit kun
nen opvangen. Er moet een reveil
komen".
Moet je daar op wachten, of kun
je dat organiseren? De Indonesische
kerken hebben eenvoudig niet de
tijd om te wachten tot plotseling de
gemeenten actief zullen worden. En
ze achten dat ook niet bijbels. Gods
Woord zegt: Werk zolang het dag is.
Daarom zijn de kerken op Java
begonnen de actieve gemeenteleden
te trainen voor nieuwe taken. Zo
lang niet de gehele gemeente geacti
veerd kan worden, moet begonnen
worden met de werkende kern, in
de hoop dat hun enthousiasme de
tragere leden zal inspireren.
Kadertraining
Een nieuw woord heeft in deze
kerken zijn intrede gedaan: kader
training. Predikanten moeten leren
hoe ze hun actieve leden aan het
werk kunnen zetten. Ouderlingen
moeten bijgeschoold worden. Lei
ders van jonge kerken, zelf vaak pas
gedoopt, moeten leren hoe ze een
kerkdienst kunnen leiden. Jonge
mensen moeten leren om een bijbels
verhaal te vertellen voor de zon
dagsschool.
Kadertraining is een kameleon
achtig woord. In iedere nieuwe si
tuatie krijgt het steeds weer een
geheel eigen kleur. „We hebben boe
ken erover bestudeerd die ons van
uit het westen werden toegezonden.'
vertelde ds. Sularso in Djokjakarta
mij. „maar lang niet alles is voor
ons bruikbaar. We moeten experi
menteren om nieuwe vormen te vin-
De Indonesische kerken
moeten alle krachten inscha
kelen om in de huidige situa
tie hun werk te kunnen
doen, maar zij kunnen dat
niet zonder hulp. Deze week
kunnen wij in het bijzonder
helpen door te geven voor
de actie „Kom over de
Brug", (giro 7600, Amster
dam).
In zijn volgend artikel
hoopt onze kerkredacteur
Jan J. van Capelleveen aan
dacht te schenken aan de
beste wijze, waarop wij de
kerken kunnen helpen om
op eigen benen te staan. Dat
artikel hopen wij maandag te
publiceren.
den. We zijn dan ook nog lang niet
tevreden."
„In tegenstelling tot het westen."
vertelde ds. G. P. Nooteboom, de
eerste Nederlandse predikant die de
Kerk van Midden-Java met dit
werk is komen helpen, „gaat bij ons
het vormingswerk van de kerk uit.
In het westen staat het daar nogal
los van. Maar hier heeft door de
toeloop van nieuwe leden de kerk
zelf die nood gevoeld. Daarom heeft
de synode een raad voor de kader
vorming in het leven geroepen, zijn
er op classicaal niveau organen ge
komen en zijn we nu bezig ook de
gemeenten zover te krijgen dat zij
aan dit werk aandacht schenken
Geprobeerd wordt een organisatie
op te bouwen, die van de kerk uit
dit werk doet"
De kerken van Java voelden, dat
zij bij dit werk hulp nodig hebben
Daarom heeft alleen al de Kerk van
Midden-Java aan de gereformeerde
zending vijf predikanten gevraagd.
Ds. H. Koetsier werkt al een paar
jaar in Semarang, ds. Zwart was net
aangekomen toen ik door Java
reisde en nog drie anderen worden
verwacht. Vorige week vertrok ook
de hervormde predikant drs. A. de
Jong naar Oost-Java om de kerk
daar in dit werk te gaan helpen.
Een belangrijk stuk werk wordt
reeds verzet. In Oost-Java trekken,
ouderlingen iedere maand minstens
één keer naar de veraf gelegen kam
pongs om daar diensten te leiden.
Maar er zijn geen ouderlingen ge
noeg die dat kunnen en daarom
wordfen zowel in Soerabaja als in
Djokja hele liturgieën met preken
gestencild voor de nieuwe groepen.
Er is daar altijd wel iemtfnd die
leiding kan geven. Hoewel men het
niet ideaal vindt, acht men een gele
zen preek toch nog altijd beter dan
helemaal geen preek voor de jongste
gemeenten en kringen.
Maar ook in de oude en ge
vestigde gemeenten treft men veel
nieuwe leden aan. „Zelf behoor ik
tot een plaatselijke gemeente die
vorig jaar nog 600, maar nu 800 le
den telt," zei ds. Nooteboom. „De
nieuwelingen stimuleren weer de
oudere leden tot activiteit. Lang
zaam maar zeker wordt de traditio
nele lethargie doorbroken."
„Maar," voegde hij eraan toe,
„vergeet niet dat dit werk nog maar
in zijn kinderschoenen staat. Het is
eigenlijk nog een onopgelost pro
fil een dorpje in het Karoland
op Noord-Sumatra trof ik een
jonge medische student die
met vrienden twee maanden
lang tijdens de grote vakantie
in dat dorp had geëvangeli
seerd. Onder zijn leiding zon
gen de kinderen enthousiast
allerlei geestelijke liederen
die hij zelf in de Karotaal had
vertaald en hun had geleerd.
Geheel rechts staat dr. Paul
G. Schrotenboer, de secreta
ris-generaal van de Gerefor
meerde Oecumenische Synode.
I
C<
bleem. We weten wel wat er moet
gebeuren, maar nog niet goed hoe.
De wil is er wel en de strategie is
ook uitgestippeld, maar het werk
zelf moet nog helemaal van de
grond komen."
Daarbij denkt deze predikant niet
alleen aan het opvangen van nieuwe
leden. Er is ook een plan vopr de
toekomst. Dit werk zal niet afgelo
pen zijn als de stroom van nieuwe
lingen plotseling opdroogt. Dan zul
len de gemeenten weer actief moe
ten evangeliseren.
Het grote doel van dit werk is alle
leden van alle gemeenten, jong en
oud. mannen en vrouwen, jongens
en meisjes bij het kerkewerk in te
schakelen, niet alleen nu. maar
voortaan.
feite niet anders is dan de bezegel
van een ontwikkeling die reeds h
plaatsgevonden.
Dr. Augustijn waarschuwt er
ter voor, niet te overdrijven door
wederzijdse dooperkenning als
belangrijke blijk van oecumcnis
gezindheid te zien. Want er is
meer gebeurd, dan dat men is ter
gekeerd tot de praktijk van de h
vormingseeuw.
In een historisch overzicht laat
zien, dat de wederzijdse dopperk
ning tot in de vorige eeuw regel
Pas in de negentiende eeuw werd
gebruikelijk, hen die uit de p
testantse kérken overkwamen vo
waardelijk te herdopen.
Dit gebruik wijst op twijfel:
heeft iets plaatsgevonden, maar
het wel een geldige doop? Om
twijfel op te heffen, ging men
bruik maken van de doop met
formule: indien gij niet gedoopt
doop ik u...
REDEN
De Rooms-Katholieke Kerk had
den, om zleh gereserveerd te ton
In de negentiende eeuw had de o 1
heiliging van de doop in protestan at
kring schrikbarende vormen aan ar
nomen. In de Nederlandse Hervoi
de Kerk waren er predikanten,
doopten „in de naam van geli
hoop en liefde" of „ter inwijding
het christendom". ol
Daarbij kwam, dat verschillen flr
predikanten slechts met bevochtij
vingers het hoofd van de dopell f
aanraakten. Ook op dit punt r er
twijfel: was dit nog een echte days
Men krijgt de indruk, dat dit arg
ment vaak gehanteerd werd bij
brek aan beter, aldus dr. Augusti
Dat het een belangrijke rol
gespeeld, staat echter vast. ten
Verschillende bisdommen maak
In de vorige eeuw de bepaling, dat
rooms-katholieke getuigen moes :w
instaan voor de juiste bediening iDe
de doop, zoals deze over het al iy;
meen jaren geleden had plaats
vonden. Het spreekt vanzelf, dat df"~
een dergelijke bepaling in 99 van
100 gevallen de uitslag van het
derzoek reeds van te voren vaststo
Dit was.ook de bedoeling. |l
GEWOONLIJK
In 1865 gaf het concilie van de
derlandse kerkprovincie als regel a
dat „zij, die uit de ketterij tot
kerk terugkeren, gewoonlijk on
voorwaarde herdoopt worden."
1924 werd het „gewoonlijk"
verscherpt tot „bijna altijd". Dat
geen loze bepalingen bleven bewij;
de cijfers.
De radicale ommezwaai van
laatste vijf jaar is volgens dr. fc
gustijn primair te danken aan
feit, dat de Hervormde Kerk tb
weer kerk is in de eigenlijke zin \rv
het woord wat in de vorige ctful
niet zonder meer gezegd kon word
VENETIë In Venetië is een
gin gemaakt met voorbereidingen
een eventuele zaligverklaring
paus Johannes XXIII. De zaligV
klaring is dikwijls een eerste stap Rfl
heiligverklaring, een proces, dat ti( ;'d
tallen jaren kan duren. '1
Johannes werd in 1958 paus na i P1
jaar patriarch van Venetië te i
geweest Hij overleed in 1963.
LI
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Lisse (vac
Kooistra - toez J v d Velden1
Dubbeldam
Bedankt voor Woerden (vac.
Poot): C. A Korevaar te Rotterdal erf
GEREF. KERKEN
Beroepen te Leiden (vac, E. Havi
oeroepen ie L,eiaen (vac. E. Hav IN
kamp): P. v. Dijk te Creil-Espel (NOftoc'
R-nci
Aangenomen naar Alphen a. a. n
(vac. K. H. Schuring): Fr. de Jongis,
Maasland, die bedankte voor Heefii ui
(2e pred.pl.) en Halfweg-Zwanenbu
Beroepbaarstelling: prep geëx. en 11111
roepb. verklaard: kand. J Bezen/^
Lindtse Benedendijk 95. Zwijndrecht P
CHRIST. GEREF. KERKEN in
Beroepen te 's Gravenzande: M. Bi
te Zeist. qjj,
lal
N