F Studie Duitse kerk bepleilt politieke gemeenschap Aantal theologische studenten groeit PROTESTANT BEGRAVEN ONDER VEIE BONDSREPUBLIEK Een woord voor vandaag Protestantse burgemeester in Bolivia Jeugdwerkleider voor Geref. gemeenten Ds. D. van Enk onderscheiden VAN TORADJA-LAND TOT TOBA-MEER Hoogl eraren wervfj, via advertentie MAANDAG 11 MAART 19<if"EU' ..Welzalig hij, die de God van Jacob tot zijn hulp heeft, wiens verwachting is op de Here, zijn God." Een loflied van David, een lofzang, die hij zingt uit de ervaring van zijn leven. David weet langzamerhand wel waar hij aan toe is. Vertrouwt niet op edelen, op een menskind bij wie geen heil is." Hij kan ervan meepraten. Niet vertrouwen op mensen, maar op God. Ver trouwen op God? Ach, Hij is zo ver, Hij is zo onzichtbaarzo ongrijpbaar. Het kan allemaal wel waar zijn, maarDe mens heeft te kiezen tussen God en de mens. Voor David is God de enige Helper, en de helper uit alle nood. „Hij behoedt de vreemde lingen", zegt hij in de 146ste Psalm. „Wees en weduwe houdt Hij staande." David steunt op de Here, verkiest Hem in weer wil van alles, boven alles. We staan aan het begin van een nieuwe week. Een week, waarin van alles kan gebeuren. Die veel moeilijkheden in zich verborgen kan hebben. Maar: welzalig hij, die de God van Jacob tot zijn hulp heeft. Welzalig hij, die het waagt met Hem. We lezen vandaag Lucas 11 1-23. Prof. Delfgaauw (7) Deze hoogleraar staat daar in volle wapenrusting als een Goliath een be vriend staatshoofd te belasteren. Hij daagt de Nederlanders uit om met hem te strijden, maar er is niemand die een hand naar hem durft uit te steken. Onze regering, die het met de uitspraken van prof. Delfgaauw niet eens is, laat hem rustig zijn gang gaan. Maar ieder recht geaarde Nederlan der mag dit niet nemen. Het is de taak van ons allen een slingersteen naar het hoofd van deze geleerde Go liath te werpen. Want het is de hoogste tijd dat hij zijn verant woordelijk ambt neerlegt teneinde te voorkomen dat nog niet meer studen ten geestelijk, staatkundig en maatschappelijk worden verwoest. Als de minister van onderwijs en we tenschappen dit kwaad met wortel en tak uitroeit bewijst hij de Neder landse natie een goede dienst. Ooltgensplaat P. Bom Prof. Delfgaauw (H) In de discussie over de uitlatingen van prof. Delfgaauw hebben verschil lende van zijn tegenstanders opmer kingen gemaaltt, die met de zaak niets van doen hebben. Ik wacht nog steeds op een niet-gefrustreerde schrijver, die bewijzen kan, dat de Amerikaanse terreurbombardementen verzinsels zijn, of dat Johnson de bevelen hier voor nooit heeft gegeven. Zolang deze getuige niet verschijnt ben ik het met prof. Delfgaauw eens: „Gemeten naar de maatstaven van Neurenberg en Tokio zijn Johnson, zijn naaste medewerkers en generaals oorlogsmisdadigers". Ik wil daar bovendien aan toevoe gen dat iedere regering, die de Ameri kaanse oorlogspolitiek steunt, zich me deplichtig maakt aan de meest afschu welijke volkenmoord die de mensheid sinds Auschwitz beleeft. Leiderdorp G. Walle Prof. Delfgaauw (0) Ik zou willen vragen: is het eigen lijk wel zo belangrijk wat prof. Delf gaauw1 en anderen zeggen over Johnson? Liever vraag ik wat het Evangelie van Jezus Christus zegt. ik geloof zeker dat God een gruwel heeft aan de moord- en slachtpartijen in Vietnam. Deze dingen, door de Amerikanen in Vietnam bedreven, zijn niet in de eerste plaats misdaden volgens Neu renberg, maar zonden tegenover God en zijn schepping. Als wij als christe nen ernst willen maken met onze roe ping dan kunnen wij tegen deze misdaden niet anders doen dan pro testeren. Noopdwijk aan Zee J. Hoek Prof. Delfgtuuiw (10) Uit de discussie over prof. Delf gaauw blijkt, dat de meeste mensen of zwart of wit denken. Een oorlog is altijd afschuwelijk en men mag nooit eenzijdig één partij van oorlogsmisda den beschuldigen. Prof. Delfgaauw doet dat wél en dat is zijn fout. Rotterdam B. J. Kruik kvi'-iKr-ciir (7) Het is heel verstandig van de regering geen nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Den Uyl en Van Mierlo hebben blijk gegeven niet 's lands belang op het oog te hebben. Wel wraak en dat loopt uit op chaos. Rotterdam C. van Straver-van Straten LA PAZ Voor het eerst is een protestant in Bolivia tot burge meester gekozen. Het is German Cla- ros, een baptist in Pojo. De Rooms-Katholieke Kerk is staatskerk in Bolivia, maar de 46.000 protestanten (op een totale bevolking van 3,7 miljoen) genieten vrijheid van godsdienst. Om zijn kerklid maatschap was er een sterke opposi tie tegen Claros. De baptisten schrij ven zijn verkiezing toe aan zijn bui tengewone eerlijkheid als gemeente ontvanger. ELST Op de oude rijksweg Arn- hem-Nijmegen is zaterdagnacht de 21-jarige bromfietser Th. Janssen uit Millingen aan de Rijn tegen een lichtmast opgereden. Hij kreeg een schedelbasisfractuur en overleed la ter in een ziekenhuis te Nijmegen. (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT De Bond van Jeugdverenigingen der Gerefor meerde Gemeenten krijgt met ingang van 1 augustus een jeugd werkleider, die wordt vrijgesteld om de taken, die nu nog vaak provisorisch worden gedaan uit te breiden. Per 1 januari van dit jaar zal het rijk nu subsidie aan dit jeugdwerk verlenen. Dit werd zaterdag bekendgemaakt op de bondsdag, die voor de eerste maal niet in een kerk, maar in Tivoli werd gehouden. Duizend jongeren waren naar Utrecht gekomen. Muur Een bedrag van achtduizend gulden van de Actie Opbouw, dat zaterdag werd afgedragen, is bestemd voor de uitbreiding van het bondswerk. Een muur werd op het podium gebpuwd van stenen, die de bedragen vermeld- den, die bijvoorbeeld met verkoop van oliebollen en slaatjes en met een koperen-centenactie zijn ingezameld. De bondsvoorzitter ds. H. Rijksen uit Gouda noemde in zijn openings woord als bemoedigende factor, dat na een inzinking in het bondswerk van een paar jaar geleden er nu spra ke van stijging is. Acht verenigingen zijn er het afgelopen jaar bijgekomen. Ook noemde hij het bemoedigend, dat er nog altijd jongeren zijn, die op verenigingen bezig willen zijn met het Koninkrijk Gods. De kerkeraden gaan zich meer voor het jeugdwerk inte resseren. Er worden bijvoorbeeld in de kerken collectes voor het jeugd werk gehouden. Benauwend Benauwend noemde hij het hoge percentage „ongeorganiseerde" jeugd van de Gereformeerde Gemeenten. Ongeveer zestig tot zeventig procent is nergens by aangesloten. Spreker noemde het gevaar van de doorwerking van het existentialisme ook in eigen kring. De belangstelling voor de geschiedenis verdwijnt. Daar om is juist een historisch thema voor de bondsdag gekozen: de Dordtse sy node van 1618 tot 1968. Ds. K. de Gier uit Den Haag sprak over het historisch aspect van de Dordtse synode, ds. C. Harinck uit Utrecht over de visie, met name over de vijf artikelen tegen de remonstran ten en ds. A. Vergunst uit Rotterdam over het appèl, dat uitgaat in deze tijd. Ook nog werd bekendgemaakt, dat een actie wordt gehouden voor de on dergrondse kerk, zoals die van Roe menië, waarover ds. Wurmbrand heeft geschreven. Lu i r.E (Van onze kerkredactie) HANNOVER De Evangelische kerk in Duitsland heeft de afgelopen week een poging gedaan, om de verstarde fronten tussen Oost- en West-Duitsland te doorbreken. De „Kamer voor openbare verantwoordel ijkheid" (wij zouden zeggen raad voor kerk en samen leving) van deze kerk heeft een studie gepubliceerd over de „Vredestaken van de Duitsers". Hier in wordt gepleit voor een „politieke gemeenschap" tussen de bondsrepubliek en de DDR. Het bijzondere is, dat deze stu die tot stand gekomen is door de gemeenschappelijke arbeid van vooraanstaande protestanten in Oost- en West-Duitsland. De lei ding had prof. dr. Ludwig Rai ser, die rechten doceert in Tü- bingen. De studie voert vele gronden aan voor het voortbestaan van het ene Duitse volk, maar neemt tegelijk afscheid van de gedachte van hereni ging in de zin van de klassieke natio nale staat. Een politieke ge meenschap der Duitsers is alleen mo gelijk en zinvol in het kader van een supra-nationaal Europa. En in dat Europa zal het Duitse volk moeten leren, zijn grondwaarden uit te dra gen in twee tegengestelde politieke ordeningen. De verhouding tussen deze beide politieke ordeningen zal van stap tot stap moeten gaan van het tegenover elkaar van de koude oorlog, via een ordelijk naast elkaar tot een constructief met elkaar. Plicht Ieder, die vandaag in Duitsland po litieke verantwoordelijkheid draagt, neeft de plicht, om zich bij elke poli tieke handeling af te vragen, of hij daarmee ook in het andere deel van Duitsland begrip en instemming kan vinden. Die zal hij volgens de studie zeker niet vinden, als hij het standpunt van de ander zonder meer verkettert of de tegenstellingen in het princi piële vlak trekt en ze daarmee ver hardt, in plaats van ze pragmatisch te overbruggen. De toenadering wordt vergemakke lijkt, als de stemmen van alle partij en, die in de Bondsdag of in de Oost- duitse Volkskamer vertegenwoordigd zijn, in heel Duitsland legaal gehoor vinden, aldus de studie. Voor de wenselijke samenwerking tussen beide delen van Duitsland worden „passende rechtsvormen" als noodzakelijk beschouwd. Louter het aanknopen van diplomatieke betrek kingen zou echter de definitieve scheiding volkenrechtelijk fixeren en is daarom niet wenselijk. De verwerkelijking van een politie ke gemeenschap in Duitsland mag niet gehinderd worden door discus sies over gebieden, die vroeger tot het Duitse rijk behoorden, maar nu praktisch niet meer door Duitsspre kenden bewoond worden. Indringend onderstreept de studie de noodzaak van wereldvrede. Het doorzetten van politieke doeleinden met alle militaire middelen leidt tot zelfmoord. Als gemeenschappelijke taak van alle Duitsers wordt ge noemd de actieve deelname aan maatregelen, die de vrede dienen, vooral het tegengaan van een verdere bewapeningswedloop en spreiding van kernwapens, controle op de be wapening en geleidelijke ontwape ning. In plaats van de huidige „balance j of horror" moet er een omvattende j volkeren- en vredesregeling komen. Alleen zo zullen de geïndustrialiseer de landen opgewassen zijn tegen de eisen, waarvoor de solidariteit met de ontwikkelingslanden hen stelt. Overigens wijst de studie ook op het historische feit, dat afsplitsingen van delen van naties mogelijk zijn. Daarom, zou de meerderheid van de burgers in een van de beide delen van Duitsland in vrije beslissing een blijvende scheiding wensen, dan moet het andere deel dat, hoe betreu renswaardig ook, respecteren. Vergelijking Een vergelijking dringt zich op van deze studie met het Oost-memoran dum, waarin de Evangelische Kerk zich enige jaren geleden uitsprak over de betrekkingen tussen Duitsland en Polen. Er is evenwel dit belangrijke verschil, dat de Evangelische Kerk zich ditmaal niet achter de studie gesteld heeft. Het document is met toestemming van de raad (modera- men) van de kerk door de kamer voor openbare verantwoordelijkheid ter discussie gesteld. In zijn voorwoord deelt prof. Raiser mee, dat zowel in de raad als in de kamer geen eenstemmigheid bestond over details van de studie. De praeses van de Evangelische Kerk, de Beierse bisschop Dietzfel- binger, verklaarde, dat het nu niet om een memorandum gaat, maar om een studie, die basis wil zijn voor discussie, „niet minder, maar ook niet meer". In de Westduitse pars zijn de eerste reacties in het algemeen gunstig. Men waardeert, het vooral, dat voor het eerst sinds jaren voor aanstaanden uit Oost en West over VEENENDAAL Ds. D. van Enk, de gereformeerde predikant van Veenendaal, is benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Hij ging gisteren met emeritaat. De on derscheiding werd hem uitgereikt door burgemeester Hazenberg na de dienst waarin hij afscheid nam van de gemeente. Ds. Van Enk was lid van vrijwel alle generale synodes van de laatste jaren; hij was tevens curator van de Theologische Hogeschool der Ge reformeerde Kerken te Kampen en lid van de gemeenteraad. De dienst werd bijgewoond door de preases van de zojuist gesloten synode, ds. P. Visser uit Tilburg, die daar even eens lid is van de gemeenteraad. (Door Jan J. van Capelleveen) RANTE PAO Het aantal theologische studenten in Indonesië groeit. Dit jaar de nieuwe cursus begon in februari was de toeloop zelfs overweldigend groot. Maar dat kwam vooral, omdat de landmacht behoefte heeft aan legerpredikanten. Het vooruitzicht dat er extra beurzen beschik baar waren, de hoop op een redelijk goed salaris met pensioen rechten en het hoge aanzien dat de militaire macht op het ogen blik geniet, oefende een duidelijke opwaartse druk uit op het aantal „roepingen". Maar ook zonder deze extra opleiding groeide het aantal theolo gische studenten. En dat is hard nodig. Ook als de verschillende kerken niet voor het probleem zouden staan hoe zij de duizenden nieuwkomers moeten op vangen, zou er nog steeds gespro ken kunnen worden over een predi kantentekort. Het zwaarst wordt dat tekort waarschijnlijk wel gevoeld in de Toradja-kerk van Mamasa, die ja renlang weinig of niets heeft kun nen doen aan de opleiding van voor gangers. Maar ook de Toradja-kerk van Rante Pao heeft voor ieder van de 13 classes maar één of hooguit twee predikanten, die niet alleen hun eigen pastorale werk moeten doen, maar ook het toezicht hebben op de lekevoorgangers van de ande re gemeenten en die overal de sa cramenten moeten bedienen. Deze beide kerken. de ene ontstaan uit de christelijk-gere- formeerde zending en de andere uit het werk van de Gereformeerde Zendingsbond hebben nu samen in Rante Pao een theologische ho geschool gesticht die geleid wordt door de in Amerika opgeleide To- radj a-predikant Anggui. Op het ogenblik werkt daar als Nederland se docent drs. J. J. de Heer en binnenkort wordt er ook een chris- telijk-gereformeerde predikant ver wacht. Drie generaties De eerste Toradja-predikanten werden pas in 1943 bevestigd. Op Java is al een vooroorlogse predi kantengeneratie. De grootvader van de huidige docent aan de Theolo gische Hogeschool te Djokjakarta, dr. D. Bakker, begon al in 1906 met een opleiding voor onderwijzers en „helpers in de dienst des Woords." Samen met de zendelingen A. Pos en J. M. Bavinck (de latere, nu reeds overleden, hoogleraar aan de VU) zette zijn vader, F. L. Bakker een echte predikantenopleiding op die vooraanstaande voorgangers als ds. Probowinoto en Than Ik Hay heeft afgeleverd. Maar van 1943 tot 1949 lag deze opleiding geheel stil omdat de Ne derlandse werkers weggevoerd wa ren naar de Japanse interne ringskampen. Het gevolg is dat de veertigers en de vijftigers in het predikantencorps vrijwel geheel ontbreken. De vooroorlogse genera tie is vrijwel >aan vervanging toe, de naoorlogse bestaat hoofdzakelijk uit jongeren. Scholen Indonesië kende na de wereldoor log oorspronkelijk slechts twee ho gere theologische opleidingen. De Toba-Bataks leidden hun lutherse predikanten op aan de Nom- mensen-universiteit m Siantar en Het aantal theologische studenten stijgt snel in In donesië, ontdekte onze kerk redacteur Jan J. van Capelle veen tijdens zijn reis, die hij maakte in het kader van de actie „Kom over de Brug", (Giro 7600, Amsterdam). Deze actie wil ook het theologische onderwijs hel pen. Zo is er 500.000 gulden uitgetrokken voor nieuw bouw van de hogeschool in Djakarta. Maar de Indonesische ker ken hebben niet alleen pre dikanten, maar ook gods dienstonderwijzers nodig. Daaraan is ons volgend arti kel dat wij woensdag hopen te publiceren gewijd. alle andere kerken waren aangewe zen op Djakarta. De school in Djokja werd in 1959 omgezet in een theologische ho geschool en de door prof. dr. E. Ber genia opgerichte school in Makassar pas een paar jaar geleden. Ook de Toradja-kerk heeft nu een theolo gische hogeschool, maar eigenlijk is die benaming een nog wat te wijde broek, waar de school nog moet in groeien. Toch lossen deze scholen niet alle problemen op waarvoor de kerken op het ogenblik staan, zelfs niet als zij ongelimiteerd kandidaten zouden gaan afleveren. Niet het aantal va cante gemeenten is een richtsnoer voor het aantal predikanten dat een kerk in de toekomst nodig zal heb ben, maar vooral de economische si tuatie. De gemeenten moeten de predi kanten niet alleen beroepen kunnen, ze moeten hen ook kunnen betalen. En dank zij Soekarno's wanbeheer bevindt de economische toestand van dit potentieel zo rijke land zich in een deplorabele toestand. Belasting De Toradja-predikant ds. Anggui werd opgeleid in Amerika en is nu behalve se cretaris-generaal van de Toradja-kerk van Rante Pao ook rector van de Theologi sche Hogeschool in dat stad je. Vele kerken krijgen er wel grote aantallen leden bij, maar dat bete kent niet dat deze jonge gelovigen ook de financiële positie van de kerk zullen versterken. Eerder mag verwacht worden dat zij een extra belasting zullen betekenen. De jonge gemeenten bevinden zich, zoals ik reeds eerder schreef, vooral in de kampongs en daar is weinig baar geld te vinden. Dr. Anggui vertelde me, dat in Torad- ja-land twintig gemeenten er maar net in slagen om het salaris van één predikant bijeen te brengen. Er zul len dus heel wat gemeenten geïnsti tueerd moeten worden eer een kerk er weer een predikantsplaats bij kan tellen. In de zendingsperiode werden de meeste gemeenten geleid door on derwijzers. Hun voorgangerschap was dus in wezen een pro deo- baantje. Daarna, toen de zendelin gen hulpkrachten in volledige dienst moesten aanstellen, betaalden zij die maar al te vaak uit eigen zak. Dit betekent dat de oudere gelovigen nimmer geleerd hebben om zelf fi nanciële verantwoordelijkheid te dragen. Nu zijn de kerken zelfstandig. Maar zij kunnen nog steeds niet fi nancieel op eigen benen staan. Alle plannen om de zendingsbij drage voor lopende kosten jaarlijks te ver minderen tót de kerk zichzelf geheel kan bedruipen zijn weinig succesvol geweest. Zij liepen vast in het eco nomisch drijfzand van deze jonge staat. Natura Want zelfs al zouden dc mensen op zeer korte termijn leren om te geven, dan nog moeten zij over het geld beschikken om te kunnen ge ven. En in vele gevallen is dat er juist niet. Vijf roepia's (ongeveer 7 cent) is voor iemand uit een kam pong vaak een handvol geld, terwijl hij met gemik een kip van vijftig roepia kan geven. Daarom heeft ds. Anggui voor gesteld om de collectezak af te schaffen en bij de ingang van de kerk een mand te zetten, waarin de leden hun gaven in natura kunnen deponeren. Maar dat stuit op tradi tionele bezwaren. Dat is een nieu wigheid waar men maar niet zo aan wil. Bovendien bezit eigenlijk geen kerk de organisatie om die gaven leden hun gaven in natura kunnen dan ook weer in 'klinkende munt om te zetten. In de kampongs op Java is de financiële situatie in feite niet veel beter. Dat betekent dat de nieuwe gemeenten veel minder bij zullen kunnen dragen aan de salarissen van de predikanten, dan de oudere gemeenten die meer in de bevol- Vele kerkjes tn de kampong zijn uiterst eenvoudig. Op Java zagen we er zelfs, waar bij dit kerkje in een melaat sendorp in Toradja-land groots leek. Zullen acade misch gevormde predikanten op de duur genoegen nemen met een dergelijke omgeving? kingscentra te vinden zijn waar het geld niet zo schaars is. Er is echter nog een tweede pro bleem, dat wel even belangrijk is. Zullen de kandidaten die aan een theologische hogeschool gestudeerd hebben wel beroepen naar de kam pongs willen aannemen? Zullen zij na hun academische vorming nog wel passen in de eenvoudige, onge letterde samenleving van dessa en kampong? Pioniers Nog steeds heeft Indonesië een groot tekort aan artsen. Ieder die afstudeert moet eerst vijf jaar werkzaam zijn op een buitenpost. Maar als een arts die tijd er op heeft zitten, vestigt hij zich maar al te graag in de grote steden. Daar kan hij een particuliere praktijk op bouwen die hem een zekere garantie geeft voor de toekomst. Over het algemeen zal een predi kant er niet van uitgaan dat hij moet proberen zo gauw mogelijk rijk -te worden. Maar wel gaat al spoedig de vraag mee tellen of er voor zijn kinderen wel voldoende opleidingsmogelijkheden zijn. Bovendien is het de vraag of hij qua huidige opleiding wel de geschikte man is om zich na zijn studie in de kampong te vestigen. Vele dorpen liggen ver van zelfs maar de slechtste wegen af. Dat werk vraagt pioniers die er niet te gen opzien dag in dag uit langs gei tepaden te trekken om gezinnen en gemeenten te bezoeken. De nieuwe kamponggemeenten zullen daarom in de toekomst een ander type predikant moeten heb ben dan de oudere gevestigde ge meenten. Zo plaatst de ontwikkeling van het ogenblik cn dc snelle groei van deze kerken hen ineens voor nieuwe vragen, die geloof ik nog maar nauwelijks gezien worden. deze kwestie tot een gemeenschapp lijke verklaring zijn gekomen. De Evangelische Pressedie, schrijft in een commentaar, dat studie bewijst, dat de Evangelise Kerk in Duitsland niet maar een ganisatie is, die moeizaam in stL gehouden wordt tegen de politia weerstanden in, maar dat zij krar genoeg heeft, om ook in de toekon haar functie waar te nemen als on; hankelijk instituut, dat, zoals het de studie heet, naar beide kan^ openstaat voor een kritische solida K (Van onze Spaanse corresponds izett MADRID In Algezares, dorpje in de Zuidspaanse p 11< vincie Murcia, is verleden weecie een protestantse vrouw beg: °|"z. ven in een hoek van het kei hof, die normaal gebruikt woi dde voor het storten van puin en an. val. W* apr Dit gebeurt juist in een tijd, n o in Barcelona, Madrid en and tobi plaatsen, waar de begraafplaat: staa geen „burgerlijke afdeling" hebb e, m de rooms-katholieken aan de pro les stanten toestaan hun doden in ,,f!ob' wijde aarde" te begraven. pe Ook Algezares kent geen burg lijke afdeling. Maria Lorente Gii" was er een van de weinige p n- testanten. rke Dit incident heeft een storm \oet protesten verwekt, onder and van de commissie tot verdedig* van het protestantisme. De burgerlijke autoriteiten hebl ier toegezegd, het vraagstuk in stug™ te nemen, opdat dergelijke gebs roir tenissen in de toekomst onmogel bc®' zullen zijn, maar tot nu toe is i RbL niets gedaan, om de daad van vt|Een ge week te herstellen. Pinksterboodscha op Asser Vuurdag eist PI (Van onze kerkredactie) irwx Een tfA en ASSEN „Wat moeten wij d mannen broeders?" Dit woord Handelingen 2 was het thema van Vuurdag, die de opwekkingsbeweg Vuur zaterdag heeft gehouden. Ds. J. W. van Petegem, voorgan van een pinkstergemeente te Zwa westeinde, benaderde het thema de persoonlijke kant; leven als wekkingschristen binnen je kerkv band. Ds. W. W. Verhoef, hervormd pj,^ dikant te Hoenderloo, sprak over specifieke van de pinksierboodsch - meer uitgewerkt naar het leven het gewone leven LEI ijk gle hoe DEN HAAG Zes van de instellingen voor wetenschappen1100 onderwijs in ons land staan posit^P0 tegenover de aanbeveling van eFf Academische Raad om, bijzond^3™ gevallen daargelaten, door publikatie in vakbladen én eventu Teg andere periodieken de aandacht vestigen op vacante leerstoelen. 1 JJW€ nog toe zijn zes reacties op de aanli^33 velingen binnengekomen bij de Ad demische Raad. De werving van hoogleraren do '8 middel van advertenties dient nietf31"1 geschieden, aldus de aanbeveling, de vorm van een expliciete oprc van sollicitanten. In de adverten ltS moet naar de mening van de Aca< mische Raad ook een taakomschr ving worden gegeven. Het wordt aan het beleid van besturen van de instellingen v wetenschappelijk onderwijs overgel UUI ten om de aanbeveling óp te volg< 0f. temeer daar het werven van hoot raren door advertenties niet voor aC,si gevallen een juiste methode woi geacht. BEROEPINCSWERK LEI scl le: NED. HKRV. KKRK Beroepen te N.O.-polder (wijkg; I Bant-Rutten, toez.): K. v. d. Sluijs Herwijnen; te Hardenberg (vac. N. ser; toez.): B. C. Juckema te Markne (NOP); te Engwierum (Fr.): kand. G. Barnhoorn te Sassenheim. Aangenomen naar Den Haag-Loosdi nen (vac. W. E. den Hertog): W. Gijzel te Groningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Wieringerwerf: M. Ki vit te Westerlee. GEREF. GEMEENTEN I Beroepen te Amsterdam-centrum: I v. Haar en te Amersfoort. Weer in Europa weer rnm temp neei gisteren Kopenhagen lichtbew -4 Londen zw. bew. 6 1 Amsterdam regenbui 2 Brussel regen 2 Luxemburg regen 0 1 Parus regen 4 Nice half bew. 7 Frankfort sneeuw 2 S?.?1?0.156" sneeuw -1 Zürich beh. bew 3 |Genève zw. bew 3 Locarno zw bew 5 VCnK\ ZW' beW "I Innsbrück sneeuw 0 onbew. 3 iMsiïïr?! lich' bew Majorca ]icht bew 1 Al I v 0 Bterr H< Ha 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2