Islam en kerk moeten
leren samenleven
Wageningen
zinvolle
bereikte een
bundeling
Christus wijst weg
ook in deze tijd
Protest houdt aan
over zaak-Miedema
Doden op
de weg
I
Een woord voor vandaag
Ds. G. Boer op jeugdappel
Ds. W. Broer
overleden
Geen maatregelen
IKOR-uitzending
Eerste VI -avond
kernvraagstukken
Dienstencentrum i
voor bejaarden F
beter dan te
vroeg in tehuis
Kerkelijk leven
„indiaseren"
Link van Bruggen
voortijdig terug
Gratie voor
Rhodesiërs
Zwakke motie geen harde noten
Levensverzekering:
4.5 procent meer
MAANDAG 4 MAART 1948
Christus is een groter Hogepriester dan de priesters uit het
geslacht van Aaron, aldus de Hebreeënbrief. En het gaat al
dus verder: „Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst
verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond,
waarvan de rechtskracht op betere beloften berust." Zo wordt
het nieuwe verbond geïntroduceerd, dat Christus met God
de Vader voor ons gesloten heeft.
Maar als het oude verbond is het een verbond dat „berust
op beloften". Dat is een uitdrukking waar we vaak over
heen lezen. Maar juist deze woorden maken duidelijk dat
evenals het oude verbond, ook het nieuwe als basis het ge
loof heeft. God heeft zijn beloften gegeven.
Wij moeten die beloften in geloof aanvaarden. Dat is onze
zekerheid. Deze berust dus niet in onze ervaring, in ons ge
voelsleven. Dat zijn dingen die weer vergeten worden of weg
ebben. Ons gevoel gaat op en neer met de barometer. Als de
zon doorbreekt, tovert hij vaak een glimlach om onze lippen.
Als de regen neerplenst, druilt het maar al te vaak in ons
hart. Maar God heeft gesproken. Hij heeft Zijn beloften ge
geven. En Hij kan niet liegen.
We lezen vandaag: Lucas 9 1-17.
(Van een onzer verslaggevers)
LEIDEN Ds. G. Boer te Katwijk
man Zee verzekerde de leden van de
Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond
In Zuid-Holland, zaterdagavond op een
appel in de Pieterskerk, dat Christus
ook de weg wjjst b(j de vragen van
deze tUd. God stelt niet teleur. Hij
staat aan de grenzen van het leven
en er ook middenin.
Ds. Boer sprak over leven of geleefd
worden. Het leven is een scheppings-
gave van God. WIJ zijn dan ook van
goede komaf, maar het is ook een ge
schonden leven. Het is losgeraakt van
God. Christus is dat veroordeelde leven
van ons ingegaan, maar bleef tege
lijk in de gemeenschap met God. Hij
komt op ons aan met en in het ware
leven. Wat wij leven noemen noemt hij
6chijnleven.
Ds. Boer zag het menselijke als ik
als iets levensgevaarlijks. Het is het
concentratiepunt van hoogmoed en
eigengerechtigheid. Wij kunnen moe
zijn van onszelf, wij draaien maar
steeds om onszelf heen, maar God wil
ons voor zich laten leven en daarom
kunnen wij met niet minder toe dan
met de dood van het eigen ik.
Cement
Dan breekt het leven zich baan, dan
mogen wij de werkelijkheid van Chris
tus ervaren. Het geloof is geen ding,
maar een cementen middel dat ons
aan Christus verbindt.
Aan dit drukbezochte appel verleen
den medewerking de organist Feike
Asma en het koor Vox Jubilans te
Waddinxveen.
Ds. C. Baas te Nieuwerkerk a/d
IJssel sprak het openingswoord en ds.
L. Kievit te Leiden het slotwoord.
HOORN Op 62-jarige leeftijd ls
overleden de doopsgezinde gevangenis
predikant ds. W. Broer.
Ds. Broer stond bekend als represen
tant van de rechtzinnige vleugel in de
doopsgezinde Broederschap. Hij sprak
vaak voor de radio. Uit de contacten
die lïij daardoor kreeg, ontstond de
prekenserie „De wegwijzer", waarin on
geveer tweeduizend abonnees elke
maand een preek van ds. Broer ont
vingen.
Ds. Broer werd in 1933 predikant van
de drie doopsgezinde gemeenten op
Ameland. In 1941 ging hij naar Warns,
welke gemeente hij in 1949 voor Hoorn
en Enkhuizen verwisselde. Sinds 1951
was hij daar tevens met het gevange
nispastoraat belast. Op medisch advies
ging hij in 1966 met emeritaat, om full
time gevarigenispredikant te worden.
De begrafenis vindt morgenmiddag
plaats na een rouwdienst in de doops
gezinde kerk, geleid door een broer van
de overledene, ds. A. L. Broer, emeritus
te Hilversum.
Minister Klompé:
(Van onze kerkredactie)
RIJSWIJK Minister Klompé
heeft begrip voor de verontrusting,
die de tv-oudejaarsavonduitzending
van het Convent van Kerken en het
IKOR veroorzaakt heeft. Maar zij is
niet van plan, maatregelen naar aan
leiding van deze uitzending te tref
fen.
Dit schrijft zij aan de deputaten
'bij de hoge overheid van de Gerefor
meerde Gemeenten in Nederland. De
putaten hadden naar aanleiding van
deze uitzending de minister gevraagd,
zodanige maatregelen te nemen, dat
uitingen van godslastering voortaan
geweerd zouden worden van radio en
televisie.
Het daartoe door hen aangehaalde
artikel uit het Radioreglement past
volgens de minister niet meer in de
samenleving van vandaag, waar de
vrijheid van meningsuiting ook in r/-
dio en televisie als een groot goed
wordt aangemerkt.
De minister vraagt verder geloof
„in de goede trouw van de jongeren,
die ook in het religieuze vlak naar
nieuwe vormen zoeken en niet dan
tastend en in uw en mijn ogen
vaak mistastend verder zullen ko
men. Ik waag mij af, of wij hun niet
de vrijheid moeten laten van tasten
èn mistasten, ook in het gebruik van
radio en televisie".
(Van onze onderwijsredactie)
ARNHEM In Arnhem is de
eerste van een serie van forum
avonden van de Vrije Universiteit
gehouden over „kernvraagstukken".
De belangstelling was zeer groot,
doordat velen, zoals prof. dr. J.
Lever het samenvatte, worstelen
met de vraag „Is de Vrije Universi
teit een gevaar of een zegen?"
Onderwerp van bespreking was:
de natuuronderzoeker en Genesis.
Prof. Lever zette uiteen dat er
een duidelijk verschil is tussen het
geloof dat door het lezen van Gene
sis alleen maar versterkt kan wor
den, en ons wereldbeeld, dat even
tueel gewijzigd kan en moet worden.
Een forum, dat werd voorgezeten
door dr. K. van Nes uit Delft, cura
tor van de VU, bestond verder uit
drie hoogleraren: dr. J. R. van de
Fliert (geologie), dr. C. C. Jonker
(natuurkunde) en dr. J. Lever (bio
logie).
Prof. dr. H. P. Berlage
(71) overleden
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Op 71-jarige leeftijd is
zondag overleden prof, dr. H. P. Ber
lage. die vorig jaar met emeritaat
ging als buitengewoon hoogleraar in
de meteorologie, klimatologie en ocea
nografie aan de Utrechtse rijksuniver
siteit. Hij was een zoon van de be
roemde architect H. P. Berlage.
OPLEIDING VAN
AGRARISCHE
PLANOLOGEN
STICHTING VAN
ZIEKTECENTRUM
RIJSTCULTCCR
(Van onze onderwjjsredacteur)
WAGENINGEN Bij een
gelijke stijging van de uitgaven
voor het wetenschappelijk on
derwijs die wij in het jongste
verleden hebben gekend, zouden
deze uitgaven in 1987 32 procent
van het nationale inkomen op
eisen en in 1995 zelfs honderd
procent.
Steeds minder zal de ontwik
keling van het wetenschappelijk
onderzoek worden bepaald door
hetgeen de wetenschap in staat
is te doen, steeds meer door het
geen de samenleving bereid
en in staat is haar te laten
doen.
Verstopt?
ELKE DROGIST HEEFT HETI
BANGALORE Het kerkelijk le
ven in India moet bevrijd worden
van westerse invloeden en volledig
worden „geïndiaseerd". Anders zal
het christendom ondanks alle inspan
ning en missie vreemd blijven aan de
bevolking.
Aldus protestantse en rooms-katho-
lieke theologen in India op een ge
meenschappelijk academisch congres.
Gereformeerde jeugd
nu ook naar Italië
AMERSFOORT Voor deze zo
mer heeft het Centrum voor Gerefor
meerd Jeugdwerk voor de eerste keer
kampen georganiseerd in Italië. In
totaal zijn er 41 kampen in het bui
tenland, namelijk in Duitsland,
Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk,
Denemarken en België.
In het Friese merengebied worden
28 zeilkampen gehouden, terwijl op
18 verschillende plaatsen in ons land
ruim honderd kampen zijn.
Ongeveer 8000 jongens en meisjes
doen er jaarlijks aan mee.
In de leuke kampgids Wegwezen
staat meer over de zomerplannen van
het GJC. Deze is aan te vragen bij de
afdeling ...kampwerk, Maliestraat la,
Utrecht.
Deze voorspelling is van prof. dr.
E. W. Hofstee, hoogleraar aan de
Landbouwhogeschool te Wageningen.
En tegen de achtergrond van deze
voorspelling sprak minister Lardinois
vandaag in Wageningen de overtui
ging uit dat hernieuwde bezinning
over de structuur, de beschikbare
mensen en de middelen in het land
bouwkundig onderzoek noodzake
lijk is.
De minister sprak op de openings
bijeenkomst van de feestweek ter ge
legenheid van het vijftigjarig bestaan
van de Landbouwhogeschool. Hij prees
zijn voorgangers, die en het weten
schappelijk landbouwonderwijs en het
landbouwkundig onderzoek in institu
ten op een plaats concentreerden.
Daardoor werd Wageningen een
wereldcentrum van landbouwkunde en
hoeven geen grote afstanden te worden
overbrugd om tot de noodzakelijke
bundeling van onderzoek te komen.
VERVAAGD
Sinds 1918, aldus minister Lardinois,
zijn de grenzen tussen fundamenteel
en toegepast wetenschappelijk onder
zoek vervaagd. Wij zijn thans bezig,
nieuwe vormen van samenwerking voor
het in de verschillende instituten ver
richte onderzoek te bevorderen.
Hij vertelde dat de stichting van
een rijstziektecentrum in Wagenin
gen wordt overwogen en dat er aan
de hogeschool een ontwikkeling
gaande is in de richting van een
meer universele inslag der verschil
lende studiespecialisaties, waardoor
op verscheidene terreinen van de
landbouwwetenschap de grens tus
sen tropische en niet-tropische cate
gorieën vervaagt.
TUINBOUW
De minister achtte het verder nodig
tuinbouwkundige probleemstellingen te
betrekken in de studie van algemeen
landbouwkundige vakgebieden. De na
druk zal zijns inziens veel meer gaan
vallen op het onderscheid tussen plant
aardige en dierlijke produktie en min
der op de verschillen tussen akker-
ROTTERDAM Wegens een (overi
gens niet ernstige) aandoening van de
rug heeft onze speciale verslaggever
Link van Bruggen zijn reis door het
Verre Oosten moeten afbreken. Dit
weekeinde is hij uit Bangkok in Neder
land teruggekeerd.
De aangekondigde reportagereeks uit
o.a, Vietnam on Korea zal voorlopig
niet doorgaan
bouw, weidebouw, tuinbouw en vee
teelt.
Bijzondere aandacht zal nodig zijn
voor de opleiding van agrarische plano
logen, die er aan meewerken dat de
landbouw een zinvolle plaats houden
het ruimtelijk patroon van de hoog
ontwikkelde, dichtbevolkte samenleving
van West-Europa.
LONDEN Koningin Elizabeth
van Engeland heeft aan drie negers
die in Rhodesië ter dood waren ver
oordeeld, voordat het blanke bewind
onder -premief Smith zich ruim twee
jaar geleden van Engeland losmaak
te. gratie verleend. Hun vonnissen
zijn gewijzigd in levenslange gevan
genisstraf.
Dit ingrijpen van de vorstin op
verzoek van de minister voor Gé-
menbest-zaken Thompson plaatst
de regering in een moeilijk parket.
Al geruime tijd is een juridische
strijd gaande over de vraag of het
bewind in Salisbury het recht heeft
doodvonnissen ten uitvoer te leggen.
De drie Afrikanen zouden vanmor
gen in Salisbury worden opgehangen.
Twee van hen kregen in 1964 de
doodstraf wegens een aanslag met
een benzinebom die een blanke het
leven kostte. De derde kreeg dezelfde
straf een jaar tevoren wegens een
niet-politieke moord.
P
ki
(Van een onzer redacteuren) f(
DEN HAAG Tot ongeveer de- r
zelfde conclusies als we zaterdag pu- P
bliceerden. komt een tweede rapport
over het bejaardenprobleem. Het ene 'j
ontving minister Klompé zaterdag, L
het andere vandaag.
Het eerste van de federatie voor
bejaardenzorg bepleitte integra
tie van de bejaarden in de samen
leving en daarom reserve tegenover
het „opbergen" in bejaardentehuizen.
Het tweede van de in 1964 in
gestelde commissie onder leiding van
het Kamerlid mevrouw Heroma-Mei
link wil ongeveer hetzelfde, maar
behandelt dan verder vooral het
„dienstencentrum voor bejaarden".
Er moeten, zegt het rapport, breed
samengestelde plaatselijke of regio
nale raden komen. Overheid en par
ticulier initiatief moeten samen een
goed bouw-, woonruimte- en opne-
mingsbeleid gaan voeren.
Maaltijden
Minimum-voorzieningen In zo'n
dienstencentrum: spreekuur van
artsen, sociaal contact en recreatie,
maaltijdenverstrekking, douchegele
genheid en eventueel mogelijkheid de
was te doen. Schakel de bejaarden
bij de organisatie in, suggereert de
commissie.
Het dienstencentrum moet welbe
wust in de samenleving worden
geïntroduceerd.
Onder „bejaarden" verstaat de
commissie iedereen boven de 65 die
niet helemaal voor zichzelf kan zor
gen; een breder begrip dus dan
„hulpbehoevenden". Het diensten
centrum is er dan ook allereerst voor
aanvullende hulp als boodschappen
en de was doen, opdat de bejaarde zo
lang mogelijk in eigen omgevinj kan
blijven wonen.
SCHAESBERGEN/ROERMOND
Zondagmorgen hebben onge
veer honderd kerkgangers aan
het begin van de mis van half
twaalf de kerk van het Eiske in
het Limburgse Schaesbergen de
monstratief verlaten uit protest
tegen het ontslag van hun voor
ganger, pastoor Miedema.
Hun protest gold de wijze waarop
,de kwestie-pastoor Miedema zaterdag
is behandeld op de~ vergadering van
pastorale diocesane raad in Roer
mond waar harde noten zouden wpr-
(Vervolg van pag. 1)
De drie doden zijn de 24-jarige R.
Willaert uit Gremsbergen (België),
zijn even oude echtgenote en hun
tweejarig kindje. Zwaar gewond
werden de 56-jarige heer K. Peters
(de vader van mevrouw Willaert),
zijn vrouw en hun zoon.
De andere ongelukken in Zeeland
gebeurden in Yerseke en in St.-An-
naland. De dertienjarige J. A. Nous-
sen uit Wemeldinge viel in Yerseke
van de laadbak van de melkauto,
waarop hij meereed, en kwam onder
de wielen terecht.
De achttienjarige W. Hage uit St.
Annaland overleed in een ziekenhuis.
Hij zat achterop de bromfiets die
vanaf het erf van zijn ouderlijke wo
ning de straat opreed en in botsing
kwam met een auto.
Italiaan
AMBT-DELDEN —De 29-jarige in
Apeldoorn wonende Italiaan G. Ch.
heeft zaterdagavond een ernstig on
geluk veroorzaakt waarbij twee
mensen omkwamen en hijzelf en nog
een andere automobilist ernstig wer
den gewond.
De Italiaan was op de linkerweg
helft geraakt van de E8 in Ambt-Del-
den en raakte daarbij eerst een door
de 31-jarige student H. J. uit Delft
bestuurde auto waarna hij frontaal
In botsing kwam met een tweede au
to, bestuurd door de 47-jarige J. N.
uit Rotterdam. De auto van de stu
dent sloeg over de kop waarbij de
bestuurder ernstig werd gewond. De
Rotterdammer en zijn vijftigjarige
echtgenote overleden kort na de
botsing.
Een getuige, die achter de Italiaan
heeft gereden, verklaarde dat deze
vanaf Hengelo slingerend over de
weg reed. Gezien de ernstige situatie
van de Italiaan, kan nog niet worden
vastgesteld of hij onder invloed was.
AMMERZODEN De 24-jarige A.
C. Verzijl uit Wijk en Aalburg is in
de nacht van zaterdag op zondag met
zijn personenauto in Ammerzoden in
de berm geraakt en via een boom in
de sloot beland. Hij overleed ter
plaatse.
AMSTERDAM De 61-jarige me
vrouw T. Vorstman-Gouwetor uit de
hoofdstad is zaterdagavond bij het
oversteken aangereden door een
bromfiets. Zij overleed in het zieken
huis.
WINSCHOTEN De vijfjarige
Annelles Meerman Is gistermiddag
vlakbij haar ouderlijke woning In
Midwolda verongelukt. Zij werd ge
grepen door een auto toen zij plotse
ling de weg overstak.
(Door Jan J. van Capelleveen)
MAKASSAR Het is mijn eerste nacht op Celebes. Plotseling
word ik wakker. Ik zit ineens rechtop in bed: Machinegeweervuur!
Vlak bij! Vindt er weer een botsing plaats tussen Islam en kerk?
Ik bevind me in het huis van ds. A. Schipper, dat op 1 oktober
overvallen werd door een groep jonge moslems. Een nieuwe aanval?
Dan ineens barst een metalige stem los uit een luidspreker.
Ineens besef ik waardoor ik wakker geworden ben. De oproep tot
het mohammedaanse gebed, die nu klinkt vanaf de moskee aan de
overkant van de straat, is opgenomen op een grammofoonplaat.
Er zit een barst in.
Het geluid van een machinegeweer werd veroorzaakt door het
tikken van de naald in de breuklijn.
Tijdens zijn reis door Indonesië
sprak onze kerkredacteur Jan J.
van Capelleveen zowel met kerke
lijke als met moslemlelders. Hij
maakte deze reis In het kader van
de actie „Kom over de Brug"
(Giro 7600, Amsterdam) die 20
miljoen gulden bijeen wil brengen
voor 140 noodzakelijke projecten
In de wereld. Zijn volgend artikel
In deze serie hopen we woensdag
te publiceren. Het beantwoordt de
vraeg wat de kerken kunnen doen
om de Islam niet nodeloos te irri
teren.
Ik ga weer liggen, maar slapen
kan ik niet. Nauwelijks is de eerste
plaat afgelopen, of er wordt een
tweede opgezet. Deze is van iets be
tere kwaliteit. Maar zo mogelijk nog
luider klinkt de schreeuwerige stem
over de oude kampong. Ieder moet
kennelijk de oproep tot gebed kun
nen horen, ook die christenen aan
de overkant. Laat ze maar wakker
worden. Moeten ze zich maar niet
indringen in onze wereld.
Een uur lang schettert de
luidspreker boven mijn hoofd. Dan
wordt het weer stil. Buiten is het
nog altijd donker. Het is ook pas
half vijf. De mensen die de dienst in
de moskee hebben bijgewoond
schuifelen weer naar huis terug.
Maar ik kan de slaap niet vatten.
Pas dan dringt tot me door, dat
wat hier gebeurt in wezen niets an
ders is dan wat iedere zondagmor
gen in Nederland geschiedt, zij het
daar iets later. Hier schettert een
luidspreker. Bij ons galmt een kerk
klok als oproep tot gebed.
Voor het eerst besef ik, hoe onbe
hoorlijk dit eigenlijk is voor an
dersgelovigen. Die kerkklok paste in
de tijd van het Corpus Christianum,
toen iedereen geacht werd tot de
kerk te behoren. Hij past niet meer
in onze pluriforme maatschappij.
Daar is de oproep tot het gebed voor
eigen gelovigen een irriterende uit-
Op het platteland wordt nog
steeds geploegd met kar
bouwen. Toch doet ook daar
de moderne wereld snel haar
intrede.
daging geworden voor anderen.
Er is nog een reden waarom zowel
de roep van de Moskee, als het lui
den van de kerkklok anachronismen
zijn geworden. Ze zijn een schoolse
manier om mensen te herinneren
aan hun gebedsplichten. Ze zijn een
symbool van het moeten, niet van
het mogen. Ze passen niet in een
mondig wordende wereld.
Samen leven
In een moderne maatschappij kan
één bepaalde kerk niet zo maar zijn
wil opleggen aan alle mensen. Ze
moet cr rekening mee houden daf er
mensen zijn die er andere opvattin
gen op na houden. Ook Indonesië is
bezig een moderne maatschappij te
worden, waarin de islam zal moeten
leren met andere gelovigen samen te
leven.
Niemand beseft dit beter dan ge
neraal Soeharto, de waarnemend
president. Toen in Makassar kerken
geplunderd werden en in Medan
jonge moslems en christenen elkaar
bloedig te lijf gingen na een bijzon
der felle pennestrijd tussen twee
kranten, riep hij in Djakarta verte
genwoordigers van de vier grote
godsdiensten (Islam, protestantisme,
rooms-katholieke en hindoeïsme)
bijeen voor een gesprek. Tegelijker
tijd gaf hij de goeverneurs van alle
districten opdracht om soortgelijke
besprekingen elders te organiseren.
Het gesprek in Djakarta was geen
onverdeeld succes. De islam stelde
eisen waaraan de kerk vanuit haar
evangelie niet kon voldoen. Sommi
ge moslems willen een soort reli
gieuze status quo, een verbod van
overgang van het ene geloof naar
het andere. Ze willen terugkeren
naar het Nederlandse koloniale sys
teem, dat bepaalde gebieden een
voudig sloot voor het werk van kerk
en zending. Die gedachte wezen de
christenen af.
Besluiten
Ook in Soerabaja bleven de moei
lijkheden niet uit. De islam eiste
daar dat het gesprek zou resulteren
in concrete besluiten, die wetskracht
moesten krijgen. Nadat moeizaam
enkele algemene conclusies waren
geformuleerd, ging de goeverneur op
eigen houtje bepaalde uitspraken
aan de overeenkomst toevoegen.
Prompt weigerden de rooms-katholie-
ke gesprekspartners het stuk te on
dertekenen. Ik kon er niet achter
komen wat de protestanten hebben
De goeverneur van Zuid-Cclebes
wees ook gesprekspartners aan,
maar daar zijn ze zelfs nog niet bij
elkaar geweest om een voorzitter te
kiezen. Ik kreeg sterk de indruk dat
het gesprek daar niet alleen door de
islam maar ook door de protestanten
en rooms-katholieken getorpedeerd
werd. Een pastoor in Makassar zei
me ronduit, dat hij geen enkel heil
in het gesprek zag.
Moeizaam
Enkele leden van de pro
testants-christelijke Parkindo-partij
noemden de voorgestelde besprekin
gen een farce. Andere zeiden dat het
principe niet zo dwaas is om onder
linge geschillen op te lossen via
gesprekken, maar dat de standpun
ten te ver uiteen liggen.
Een moeilijkheid is Makassar is
dat de christenen daar geen ver
trouwen hebben in de militaire
commandant, die indertijd niets deed
om de aanval op de kerken van 1
oktober te voorkomen. Hij is op het
ogenblik bijzonder boos op de
christenen, die hij ervan verdenkt
in Djakarta geklaagd te hebben om
hem zwart te maken bij de centrale
regering.
Het samen praten gaat dus maar
moeizaam. En daarom gaat ook het
noodzakelijk samenleven met aller
lei moeilijkheden gepaard. Een wild
Tussen Makassar en Rante
Pao ligt de rijstschuur van
Indonesië. De boeren hebben
hun huizen op palen in de
sawa's gebouwd om zo weinig
mogelijk grond te missen.
gerucht dat in (christelijk) Toradja-
land een moskee verbrand is, kan in
Makassar een nieuwe actie tegen de
kerken ontketenen.
In Medan was het plaatselijke is
lamitische dagblad al weer een felle
perscampagne tegen de christenen
begonnen, ondanks het feit dat dat
door de centrale regering verboden
is. Voorlopig reageert de christelijke
krant nog niet, totdat ook daar weer
eens het bloed overkookt en dan is
er weer een nieuwe botsing in de
maak.
Toch praten
Er zijn streken in Noord-Sumatra
waar bepaalde groepen van de islam
christenen stoten onder de gordel
toebrengen. Christelijke administra
teurs van ondernemingen werden
weggewerkt. Bepaalde christenen
werden zelfs beschuldigd van com
munisme en zitten op het ogenblik
in politieke kampen opgesloten.
Dergelijke feiten zouden onder-
zodht moeten worden en met naam
en toenaam op tafel moeten komen
tijdens de gesprekken. Maar dat is
waarschijnlijk een westerse manier
van denken. De Indonesiër spreekt
niet graag ronduit, zoals wij dat
gewend zijn. Hij gebruikt een
omslachtige manier om zijn ideeën
op tafel te leggen.
Daarom is het' de vraag of de
westerse idee van het gesprek om
de moeilijkheden op te lossen, ook
bruikbaar is voor Indonesië. Heeft
Soeharto zich niet al te zeer laten
leiden door een westers denken,
toen hij het eerste gesprek orga
niseerde? In Indonesië heeft een
gesprek bovendien tijd nodig. Mo
gen we na één mislukte bespreking
al zeggen dat de methode niet
deugt? Dat is de vraag die aan de
andere kant gesteld wordt. Soeharto
is vast van plan om de gesprekken
voort te laten zetten. De kerken
zullen daaraan in ieder geval hun
volle medewerking moeten geven,
ook al ziet niet ieder de waarde
ervan.
den gekraakt. Wel is een afgezwakte,,
motie aangenomen met alle stemmen, j
De motie ging over verontrusting,
die wordt uitgesproken over dé
noodsituatie die in het Eiske is
ontstaan vanwege het ontslag van
pastoor Miedema. Een centraal or
gaan, dat zaterdag is gevormd moet
snel een commissie van goede
diensten vormen voor een oplossing;
Einde
Dat de motie was afgezwakt was te
danken aan de voorzitter van del
raad, bisschop-Moors, wiens beleid ir
de kwestie Miedema sterk wordt af
gekeurd. Hij waarschuwde dat de
raad niet bevoegd is zich uit te spre
ken over benoemings- of ontslag
kwesties, „Wil men anders, dan is dit
het einde van de raad", aldus de bis-
schop.
Een incident deed zich voor aan 4
het eind van de vergadering toen on-
derwijzer L. Huynen nog iets" over de
kwestie wilde zeggen, maar de hem
toegemeten tijd te kort vond en naar
buiten liep.
Misschien had hij al op een derge-
Jijke gang van zaken gerekend, want
in de gang deelde hij zijn woorden
op papier uit. In de inhoud werd het
door de bisschop gevoerde beleid in
de kwestie-Miedema, als „armzalig
gemanoeuvreer" aangeduid.
De heer Huynen meent, dat de bis
schop ernstig, wellicht fundamenteel,
in gebreke blijft een beleid te voeren
in overeenstelling met de huidige
pastorale en humane situatie.
DEN HAAG De levensverzeke
ringsmaatschappij en, georganiseerd
in de Nederlandse vereniging ter be
vordering van het levensverzeke-
ringswezen, en de samenwerkende i<
vakorganisaties hebben overeenstem
ming bereikt over een salarisverho
ging voor het administratief perso
neel van 4.5 procent per 1 januari jl.
Waarschijnlijk door de duisternis
misleid is gisternacht de 65-jarige ,n
J.D.S. uit Harderwijk met zijn h
fiets in een gracht gereden en ver- J
dronken.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Terneuzen (4e pred. pl.)'.Ri
G. Zonneberg te Bunnik.
Aangenomen naar Dussen (toez.):
G. F. Smaling te So.hoonrewoerd.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Leeuwarden-Huizuni
(vac J. Schelhaas): H. Dijkslag te
Spijk (Gr.) (verb. ber.).
GEREF. KERKEN (vrljgem.)
Aangenomen naar Utrecht-noord^'1
west: R. Houwen te Hattem.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-IJsselmonde:
A. Hogerland te Werkendam.
Weer in Enropa
weer min. temp neersla 1?
Kopenhagen cmbew.
Londen licht bew.
Amsterdam
Brussel
Luxemburg
Parijs
Nice
Frankfort
München
Ztirlch
Genève
Locamo
Wenen
Innsbrück
Rome
Madrid
Majorca
t. bew.
geh, bew.
geh.bew.
geh.bew.
zw. bew.
half bew.
geh bew.
geh.bew
geh.bew.
mist
zw. bew.
sneeuw
half bew.
zw. bew.
half bew.