om Strijd geruisloos processievei naar bod einde ZEEUWSE KERK WIL EEN ALTERNATIEVE DIENSTPLICHT Meisjesflat voor het doveninstituut Effatha Geen gevaar voor kerkscheuring Romme over recht op liturgische begrafenis Een woord voor vandaag Moeilijkheden op r.k.-lyeeum Protestanten: verbod mag van ons verdwijnen Alfrink: wij voeren liet zo nodig zelf weer in Burgeroorlog of emigratie Bisschop Zwartkmis: De schrijver van de brief aan de Hebreeën vergelijkt Christus met de hogepriester van het Joodse volk. Hij schrijft dan: „Doch Hij heeft, juist doordat Hij in eeuwigheid blijft, een priesterschap dat op geen ander kan overgaan." Het priester schap van Aaron ging van vader op zoon. Maar het priester schap van Christus wordt niet geërfd. Dat wil zeggen dat Christus nog steeds voor ons priester is. Daarom heeft een kerk geen priesters nodig, omdat Christus de levende priester is, die Zijn offer eens en voor al volbracht heeft. Een priester gaat namens zijn volk tot God. Christus staat namens ons voor God. Hij is daar om voor ons te pleiten; Hij is onze levende pleitbezorger. Soms zeggen we eens: Ik wilde wel dat ik in de dagen van Christus' omwandeling op aarde geleefd had. Maar wij ver geten dan een groot ding: dat Christus leeft. Wij mogen leven in de dagen van Zijn omwandeling. En Hij is nu voor Gods troon verschenen in onze naam. Dat mag onze zekerheid zijn, als wij weten dat Christus de Hogepriester van ons hart is. We lezen vandaag. Lucas 8 2639. We lezen morgen; Lucas 8 4056. ZATERDAG 2 MAART 1968 (Van onze onderwijsredactie) ALMELO In Almelo zijn reeds enige tijd moeilijkheden op het rk- Pius X college. De directeur, pater 1 dr. Th. Sengers wordt verweten dat hij dictatoriaal optreedt, waardoor vijftien leraren in enkele jaren tijd zouden zijn vertrokken. Ook de ouders hebben zich nu met de zaak bemoeid. Zij eisen volledige opening van zaken, maar hebben voorlopig nul op request gekregen. Telefonische hulp bij slecht rapport KARLSRUHE In Karlsruhe il een telefoondienst ingesteld voor jon- j gens en meisjes, die met hun slechte rapporten niet naar huis durven. „Zorgen om het rapport? Moeilijkhe den op school? Dag en nacht is er iemand voor jou!" is het motto van de christelijke telefonische zielszorg. Deze zorgt ook dat er met de ou ders wordt gesproken. De nieuwe hulpcentrale is ingesteld ter navol ging van een in Miinchen. waar jaar lijks scholieren zelfmoord plegen we gens het slechte rapport. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG De meeste protestantse kerken hebben de regering laten weten, dat zij het niet erg vinden, dat in de „Proeve van een nieuwe grondwret" geen beperking meer wordt gesteld aan het houden van processies. Tegelijk vinden vele rooms-katholieken zelf, dat de processie als vorm van godsdienstige beleving zo uit de tijd is. dat men kan spreken van een uitstervende folklore. 1 Hef het processieverbod op, want dat beschouwen wij als discriminatie. Wat ons betreft, kun nen de processies dan tegelijk worden afgeschaft, zeggen zij. Het ziet er naar uit, dat een strijd van meer dan honderd jaar. die soms met grote verbetenheid is, gevoerd, bezig is dood te bloeden. Verouderde discussie (Van een onzer redacteuren) com m unie UTRECHT De Nederlandse rooms-katholieke bisschoppen hebben in Rome aangedrongen op een spoe dig onderzoek naar de mogelijkheid van een ruimere intercommunie. Met name willen zij de mogelijkheid on derzocht zien of de intercommunie met andere christelijke kerken geoor loofd is en evenzo, of individuele rooms-katholieken al dan niet mogen communiceren in andere kerken, de „open communie". DEN HAAG Minister Veringa van Onderwijs en wetenschappen heeft een commissie geïnstalleerd die tot taak krijgt advies uit te brengen over de bijzondere honoreringsrege ling van wetenschappelijk personeel aan medische faculteiten. De commis sie moet adviseren welke leden van het wetenschappelijke corps in aan merking komen voor een herziening van de zogenaamde Querido-regeling. NED. HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden-Huizum (vac.) J. Schelhaas): H. Dijkslag te Spijk (Gr). Bedankt voor Valburg-Homoet: A Baars te Papendrecht. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Ouderkerk a.d. Amstel: kand. W. B. Obbink te Am sterdam, die bedankte voor Dronrijp, Edam. Marken. Nieuwolda-Wolden- dorp. Schiermonnikoog en Suawoude. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ridderkerk: J. v. Haaren te Amersfoort, die bedankte voor Vlis- •ingen. Bedankt voor Leiden: Chr. v. d. Poel te Yerseke; voor Poortugaal: D. Hakkenberg te Dordrecht. OUD GEREF. GEM. Beroepen te Scheveningen: J. W. Slager te Rijssen. DOOPSGEZ. BROEDERSCH. Mej. ds. J Gorter te Franeker en Witmarsum heeft wegens huwelijk haar ambt neergelegd. Weer In Enropa weer min. temp neerslag gisteren Kopenhagen onbew -1 0 Londen motregen 0 0.1 Amsterdam onbew. -1 0 Brussel onbew. -1 0 Luxemburg -3 0 Parus onbew. -3 Nice geh.bew. 6 0 Frankfort onbew. -3 0 Mflnchen geh.bew. -3 0 Zürtch geh.bew -4 n Genève halfbew -4 0 Locarno motregen 3 0.1 Wenen onbew. -7 0 Innsbrück geh.bew. -4 n Rome regen S 1 Madrid Majorca geh.bew. Ticht bew. S 7 0 1 GOES De Hervormde Kerk dient er met klem bij de overheid op aan te dringen een alternatieve dienstplicht in te voeren, waarbij iedereen naar eigen geweten een persoonlijke keuze kan doen uit verschil lende mogelijkheden. Met dit voorstel heeft de provinciale kerkvergadering van de Her vormde Kerk in Zeeland zich tot de synode gewend en tevens de Zeeuwse Kamerleden van haar handelen op de hoogte gebracht. Daarbij doet de pkv van Zeeland een dringend beroep op deze kamer leden om aan de verwezenlijking van alternatieve (vervangende) dienst plicht de volle medewerking te ge ven. Mogelijkheden Verschillende mogelijkheden van alternatieve dienstplicht worden in het voorstel opgesomd. 1. de bestaande dienstplicht, 2. het in dienst gaan voor politie- troepen van de Verenigde Naties. 3. het voor twee jaar gaan werken in een ontwikkelingsland en 4. een burgerdienst in eigen land. Het voorstel is een gevolg van besprekingen van jongeren in het ka der van Kerk '66-2000. Belijdenis De pkv heeft zich nog met een ander verzoek tot de generale synode gewend, namelijk om zich ernstig te bezinnen over de binding van het avondmaal en het afleggen van de belijdenis. Een te benoemen studiecommissie zou zich kunnen beraden of er veran dering kan worden gebracht tussen de binding van het avondmaal en de openbare belijdenis en zo ja welke. Ook dit is een gevolg van de bespreking van jongeren in het kader van Kerk '66-2000 Zij hebben erg gepleit voor een loskoppelen van avondmaal en belij denis. Ook de manier van avond maalsviering zou volgens hen anders, geestelijker kunnen. De pkv, waarvan veel leden de ideeën van de jongeren kunnen be grijpen. schrijft nu aan de synode, dat zij van oordeel is, dat de huidige vorm onbevredigend moet worden geacht. Velen, die er toch behoefte aan hebben, worden op deze wijze uitgesloten van het avondmaal. Ook aan de kerkeraden van Zee land schrijft de pkv over de veront rusting van de jongeren, tevens wordt hen gevraagd zich te bezinnen op het avondmaal, zodat meer aan de eigenlijke bedoeling wordt beant woord. Volgens artikel 184 van de huidige grondwet „blijft de openbare godsdienstoefening buiten de gebou wen en besloten plaatsen geoorloofd, waar zij thans naar de wetten en reglementen is toegelaten". Omdat de grondwet uit 1848 dateert kwam dat neer op een bevriezing van de in dat jaar bestaande situatie: processies al leen daar, waar het toen al mocht. Artikel 5 van de „Proeve van een nieuwe grondwet" zegt niet meer dan „Het recht, openbare godsdienstoefe ningen te houden wordt erkend. De wet regelt de bevoegheid een voorge nomen godsdienstoefening buiten ge bouwen en besloten plaatsen te ver bieden, indien dit ter handhaving van de openbare orde vereist is". De kerken (hervormd, gerefor meerd, christelijk-gereformeerd, lu thers, doopsgezind, vrij-evangelisch, baptist, oud-katholiek en rooms-ka- tholiek) kunnen zich daarmee vereni gen. „Gezien het begrip, dat wij nu voor elkaar hebben, vertrouwen wij er op, dat conflicten zullen worden vermeden", zeggen zij kort samenge vat Voor het eerst hebben de pro testantse kerken en de Rooms-Katho- lieke Kerk zich daarmee in een ge meenschappelijke verklaring uit gesproken over de processie-kwestie. Dat hier van een ommezwaai wanneer werd toegestaan, wat we gesproken kan worden, blijkt uit het j nog altijd een recht vinden. Wat ons adres, dat dezelfde kerken (plus de betreft, kunnen dan tegelijk de pro toen nog bestaande Hersteld Evange- I cessies worden afgeschaft". lisch-Lutherse Kerk) zonder de Rooms-Katholieke Kerk in 1949 aan de regering richtten. Zij deden daar in een „dringend en ernstig" beroep, om het processieverbod te handha ven. De processie vraagt eerbied voor het sacrament, dat rondgedragen wordt, aldus het adres. „Hetgeen men redelijkerwijs mag verwachten van iemand, die de besloten ruimte van een bepaalde eredienst vrijwillig bin nengaat. wordt nu bij een processie op de straat verwacht of gevraagd. Wie daaraan niet voldoet, wordt tot een afwijkende of afwijzende hou ding gedwongen en gevoelt zich zo wel gekwetst als anderen ergernis gevend. Zo wordt de straat, het ter rein dat alle burgers- gemeen is, tot een kerkgebouw gemaakt". PROVOCEREND De protestantse theologen waren VOORBURG Het Christelijk instituut voor dove kinderen Effatha in Voorburg beschikt vanaf vandaag over een nieuw gebouw: een prachtige meisjes flat, met daarin zes afzonderlijke eengezinswoningen. Mevrouw L. H. S. Feith-Quarles van Ufford, echtgenote van de burge meester van Voorburg, verrichtte gistermiddag in aanwezigheid van vele genodigden, onder wie vertegen woordigers van zusterinstituten. de plaatselijke overheid en oud-bestuursleden, de officiële ope ning met het openstoten van een raam. waardoor de naam van de flat zichtbaar werd: Open vensters. Tegelijkertijd lieten de bewoon sters van de flat tientallen ballonnen, gevuld met confetti, klappen die aan de rand van de balustrades waren bevestigd. De voorzitter van Effatha, mr. R. J. Mulder, sprak tijdens de ope ningsplechtigheid in de aula van een ..historische dag" voor het instituut. Hij onderstreepte dat Effatha in 1945 was begonnen met 131 leerlingen, wat nu is uitgegroeid tot het indruk wekkend aantal van 321 jongens en meisjes. Mr. Mulder deelde mede. dat Effa tha niet bij de pakken neer gaat zit ten. want reeds nu zijn er verbou wingsplannen voor het internaat. waaruit de 72 meisjes, die nu cnder- dak in de flat gevonden hebben, zijn vertrokken. Sympathiek De burgemeester van Voorburg, jhr mr. A. Feith, wees op de sympa thieke contacten die tussen Effatha en de plaatselijke overheid bestaan, waarna de directeur van het insti tuut, de heer J. L. van der Have, dit belangrijke werk prees. Daarna kreeg men de gelegenheid de flat te bezichtigen. Deze is ge bouwd door de firma D. Versloot uit Nieuwerbrug a d Rijn onder archi tectuur van de heer J. H. v. d. Zee uit Hilversum. De architect heeft een practisch en verantwoord geheel we ten te scheppen dat prachtig past te midden van de andere gebouwen van Effatha. In het souterrain is een wasserette ondergebracht, die tevens wordt ge bruikt als huishou<fkunde-leslokaal voor het meisjesnijverheidsonderwijs. Op de parterre zijn drie kantoorka- j mers gevestigd en de woonruimte van de hoofdleidster Elke flat. die met stijlvolle meube len is ingericht, wordt bewoond door meisjes in de leeftijdsgroepen van 6 tot en met 18 tot 19 jaar. In het oude internaat blijven drie kleutergroepen gehuisvest. De leerlingen hebben hun woning bijzonder originele namen gegeven: Morgenrood. Regenboog. Morgendauw. Sterrenpracht. Horizon en Zonneschijn. Tijdens de receptie na de opening deelde de heer N. J Prinsen, direc teur van de Stichting Nederlands co mité voor kinderpostzegels mee. dat de stichting voor de bouw een bedrag van 100.000 ter beschikking had gesteld. Mevrouw Van Benthem-Sipkes bood een kinderspeelplaats aan. be- I kostigd uit de opbrengsten van de I verschillende bazaars die in Rijswijk zijn gehouden ten bate van Effatha. De heer Van Hardeveld verraste j het instituut met een aantal cadeaus namens de bevolking van Vcenendaal en ten slotte bood de heer H. Bruse- ker namens het Verbond van veilig verkeer iei trapauto's en tea fietsen aan. eensgezind en wezen steeds op het doen?' provocerende krakter van de sacra mentsprocessie (waarin de hostie wordt meegedragen). Zo Karl Barth (in In de Y\aagschaal van 17 september 1948): „De zin en bedoeling van zo'n proces sie is de overwinning van de kerk over de ketterij, speciaal over het protestantisme, te demonstreren en te vieren. Hier ligt een duidelijke grond tot verbod door de staat in het mo tief. dat de godsdienstvrede in het land er door wordt verstoord. Dit kan ook aan iedereen duidelijk ge maakt worden. Voor een Maria beeld-processie geldt langs een om weg precies hetzelfde". BLOSJES De Heilige-Hartstoet in Tilburg, de Omgang ter ere van de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch verkeren in de grootste moeilijkheden. De Maria- ommegang in Bergen op Zoom bestaat nog steeds, maar de meiskes hebben geen blosjes meer op de wan gen en dat is een teken van achter uitgang. De Servaasprocessie in Maastricht is ook al in opspraak. Vooral bij de jongeren zijn de pro cessies een omstreden zaak en vol gens Oudejans zullen er verscheidene binnen afzienbare tijd worden af geschaft. De vraag rijst dan, waarom moet er nog van processievrijheid gespro ken worden? De Amsterdamse her vormde studentenpredikant ds. A. A. Spijkerboer schreef dezer dagen in Trouw: „Je hoeft toch geen vrijheid te vragen voor iets, dat je niet wilt Op de opmerking, dat de processie haar uitdagend en triomfantelijk ka rakter zou hebben verloren, ant woordt ds. Spijkerboer: „Zou het dan niet goed zijn, dat het Nederlandse episkopaat dit duidelijk uitspreekt, met andere woorden dat het de op vatting van het concilie van Trente over de processie als een overwin ning van de waarheid over de leugen en de ketterij voor de Nederlandse kerkprovincie voor nul en van gener lei waarde verklaart?" VOORST Wordt het processie verbod opgeheven, dan bljjft er voor de protestant nog slechts de keus over tussen burgeroorlog of emi gratie. Deze krasse uitspraak was de conclusie van prof. dr. K. H. Miskotte, de vermaarde Hervormde theoloog, nadat hy de bezwaren tegen opheffing van het verbod, zoals ze hiernevens staan weergegeven in In de Waag schaal van 29 mei 1954 naar voren had gebracht. Neemt de hoogleraar deze uitspraak nu nog voor zijn rekening? Dit deelde hij ons mede: „Ik neem niets van hetgeen ik destijds neerschreef terug. Nog altijd wil ik me geen theocratie laten opdringen in een openbare ere dienst. Maar de omstandigheden zijn nu toch wel heel sterk veranderd. De (revo lutie in de kerkelijke rk. praktijken is inmiddels een zodanige richting uit gegaan, dat ik mij in gemoede af vraag of men van deze zijde proces sies nog wel voorstaat. Daarom is de discussie over het processieverbod nu toch ook wel afgelopen en verouderd, nietwaar? Het is een logische ont wikkeling. dat de kerken er nu ook geen behoefte meer aan hebben zich tegen opheffing van het verbod te verzetten. Theologisch zou ik het echter een goede afronding van rk. zijde vinden en daar zit ik nu eigenlijk nog op te wachten dat het Nederlandse episcopaat officieel zou verklaren, dat een processie niet (meer) behoort tot de noodzakelijke uitdrukkingswijzen van het geloof." De Sint-Jansprocessie te Laren (NH) is thans nog de enige pro cessie, die boven de Moerdijk toegestaan is. Het „Allerheilig ste" onder de baldakijn is zojuist onder de erepoort gedragen. Ove rigens is de processie nu (deze foto is van 1964) enigszins ver- In gelijke geest prof. dr. G. C. Ber- kouwer (in Trouw van 18 juni 1949): „Meermalen heeft men de processie aangeduid als een geloofsexpressie, een pure en dankbare reflex van het dankbare hart, maar daarmee is vanuit Romes eigen grondgedachten de processie (en haar inhoud!) gesubjectiveerd. Kan iets anders be doeld zijn in de „openbare uitstelling en aanbidding van het verheven sa crament" en heeft het gelovige ka tholieke volk niet Jezus als de door God gegeven Koning „uit de stilte en verborgenheid van het gewijde kerk gebouw als een triomphator langs de straten der steden willen geleiden om Hem in al zijn koninklijke rechten te herstellen?" (Encycliek over het Ko- ningschap van Christus; 1925). De processie is niet enkel en alleen te verklaren uit de behoefte aan een subjectieve geloofsexpressie. Het gaat om het openbare leven. In de ency cliek van 1925 wordt herinnerd aan het laatste oordeel, waarin Christus zijn uitbanning uit het openbare le ven zal wreken. Achter de processie ligt een specifiek-roomse conceptie. Deze conceptie lijkt op de calvi nistische. die het koningschap van Christus over het ganse leven be lijdt. maar hoe diepgaand is het verschil. Want in de processie gaat het om de glans, om pracht en praal (Encycliek 1925) en niet allereerst om de werkelijkheid van Christus' ko ningschap in alle dagen, waarvoor Hij niet triumferend door de straten behoeft te worden gedragen". TERECHT (Prof. Berkouwer verzocht ons, zijn artikelen uit 1949 over de processiekwestie vooral in het licht van die tijd te zien. ..Het is lang geleden. Alles is inmiddels verschoven. Misschien heb ik het probleem toen wel te theoretisch benaderd". Overigens zijn het volgens prof. Berkouwer elemen ten, die nu nog belangrijk zijn. Het feit dat er nu minder be hoefte aan processieslijkt te bestaan, lost het probleem, waar om het in wezen gaat, niet op.) Inderdaad, het is naar mijn smaak volkomen terecht, dat het processie verbod zich gericht heeft tegen dat soort rooms-katholicisme. zegt de be kende r.k. letterkundige en journalist Gabriël Smit ons. Maar werkelijk, die opvatting van de eucharistie is er tegenwoordig in de Rooms-Katholie ke Kerk nauwelijks meer. ANTWOORD In zekere zin hebben hij en prof. Miskotte daar enkele jaren geleden al een antwoord op gekregen, toen kar dinaal Alfrink gezegd heeft: „De vraag, om ook in de kwestie van de processievrijheid onszelf te mogen zijn. doet bij anderen de vrees ontstaan, dat wij van plan zijn, het gehele land, tot Tietjerksteradeel en Sexbiermerhorn toe, met processies te overstromen en iedereen met ge weld tot reverentie en genuflectie (kniebuiging) te willen dwingen. Ik geloof niet, dat het verleden recht geeft, deze vrees te koesteren". De kardinaal voegde daaraan toet „Wanneer de staat het processiever bod zou opheffen, zouden de bis schoppen er ongetwijfeld weer een invoeren, indien de pastoors of het katholieke volk bltfk zouden geven in dezen geen maat te weten." OOK EEN FACET VAN PROCESSIEVRIJHEID (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Ook een man als prof. mr. C. P. M. Romme heeft zich destijds in zijn kwa liteit van politiek hoofdredac teur van De Volkskrant aan het zogenaamde processiever bod gewaagd. Hij wil er „zoge naamd" voor, omdat in de Grondwet het woord processie verbod helemaal niet valt, maar over „openbare gods dienstoefeningen buiten gebou- wordt gesproken. LONDEN Bisschop Th. Zwartkruis van Haarlem heeft tijdens zijn bezoek aan Londen gezegd, dat er geen gevaar voor een scheuring in de Rooms-Katholieke Kerk van Nederland bestaat en dat ex tremisten aan beide kanten een vals beeld van de toestand geven. De bisschop is in Londen op uitno diging van John kardinaal Heenan en sprak voor de geestelijken van het bisdom Westminster. Hij legde er de nadruk op, dat extremisten, zowel bij de radicalen als bij de conservatie ven, een minderheid, zij het een luid ruchtige. vormen. Universe. het vooraanstaande Britse rooms-katholieke weekblad, publiceerde op de voorpagina een vraaggesprek met bisschop Zwart kruis, waarin deze opmerkte: „Er is een open discussie gaande over het gezag-in-samenspraak. God zij dank dat er geen serviele eerbied meer bestaat." Hij voegde eraan toe: „Wij bisschoppen slapen niet. Wij verkon digen aan onze mensen de wezenlijk- de dingen van de katholieke leer." In een commentaar op het vraag gesprek schreef Universe, dat de Ne derlandse kerk vrijheden geniet, die niet gewoon zijn in Groot-Britannië. Bisschop Zwartkruis voegde daaraan toe dat er „natuurlijk historische en geografische redenen zijn, die het verzet van veel van onze geestelijken tegen theologische speculatie zeer lo gisch maken. Maar leven betekent verandering en verandering brengt onzekerheden, en deze kunnen door het geloof vruchtbaar worden." Gabriël Smit wijst op de Sint-Jansprocessie in zijn eigen woonplaats Laren (de enige processie boven de Moerdijk). De glans, pracht en praal, waarvan de encycliek van 1925 sprak, is daar de laatste twee jaar helemaal afgeschaft. „Zonder de santekraam van vliegende vaandels en slaande trom, wordt de processie daar nu in alle eenvoud en soberheid gehouden. We waren eer- trekpleister voor het vreemdelingenverkeer ge worden" Ook aan de gebeden, die nu konkreet gericht worden op de noden van de tijd. is het te merken, dat men de processie niet meer als een puur-rooms liturgisch gebeuren wil zien. Frans Oudejans, perschef van het bisdom Breda, die er overigens op wijst, dat zijn kerk meer soorten van processies kent, dan de zo omstreden niet?" sacramentsprocessie, zegt: „We zou- Tot zover prof. Romme Wordt het den het een geweldig gebaar vinden, befaamde grondwetsartikel dus ge wen Interessant is, wat hij in een hoofdartikel op 25 juni 1955 zegt over het zijns inziens wijdere karakter van deze zaak. Het gaat. aldus prof. Rom me, niet alleen over een Sacra mentsprocessie. maar ook om andere dingen. Naar mijn gevoel zelfs méér om andere dingen. En hij zegt dan: „Ik zou als katho liek in mijn eigen land toch wel erg graag naar mijn laatste rustplaats gebracht worden op de manier van mijn kerk: met het kruis voorop en met priesters in hun superplie (litur gische begrafenisgewaden - red.), die mij van de kerk over straat naar mijn graf begeleiden. Ik vind het vrij onverdragelijk dat dit niet kan. Dat in het portaal van de kerk de lijkkist verder wordt overgelaten aan de goe de zorgen van de begrafenisonder nemer en zijn doodbidders; dat we ons allemaal moeten wegstoppen in auto's en rijtuigen. En dat alleen bin nen de veilige hekken van het kerk hof onze liturgie zich weer mag ont plooien. Ik kan het niet helpen, maar ik vind dit in een land van godsdienstvrijheid rijkelijk erg." Tot zover prof. Romme, die, dezer dagen door ons opgebeld, verklaarde deze mening nog steeds volledig te onderschrijven. Hij zei: „Tot op de dag van vandaag is het. behalve dan in plaatsen waar processievrijheid bleef toegelaten, met name dus in het rk zuiden, wettelijk onmogelijk zo'n volledig liturgische begrafenis te krijgen. Sterker gezegd: waarotn mocht bijvoorbeeld (vroeger) een so cialist wel met rode vlaggen en om floerste trommen worden begraven en een rooms-katholiek met het ritu eel volgens de liturgie van zijn kerk PROF MR. C. P M. ROMME godsdienstvrijheid wijzigd. dan gaat een rooms-katholie ke begrafenis, als bovenbedoeld, overal in ons land formeel tot de mogelijkheden behoren. Of dat in de praktijk een grote verandering te zien zal geven, vergeleken met de huidige situatie, moet echter worden betwijfeld. Een begrafenis te voet, als door prof. Romme bedoeld, lijkt immers zeker in dichtbevolkte centra met hun overvloedige verkeer een pure onmogelijkheid. Wie zo'n begrafenis wil, zal daarvoor zijn laatste rust plaats in dc stilte van een landelijke omgeving moeten kiezen, dan wel ccn kerkhof in de grote stad, dat onmiddellijk aan het bedehuis grenst (hoeveel van die kerkhoven zijn nog in gebruik?) In beide gevallen betekent dat praktisch geen verandering. Want onder de huidige wetgeving kan men zich ook al in plaatsen waar geen (zogenaamd) processieverbod van kracht is liturgisch laten begraven, hetgeen daar nog altijd een normale gang van zaken is. En voor de eigen terreinen van de rk kerk (liturgische begrafenis kerk - aangrenzend r.k. kerkhof) heeft het verbod nimmer gegolden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2