De goede boodschap zonder „goede bedoelingen" MUZjeKj Kanttekening Italië eindelijk verdeeld NA DE NACHT VAN BOGAERS ZATERDAG 2 MAART 1968 Naar aanleiding van Mr. E. Straat, DE GOEDE BOODSCHAP VOLGENS MARKUS, MATTHIJS, LUKAS EN JAN, uitg. Bosch Keuning, Baarn en Uitgeverij In den Toren, Baarn; 253 bid*., 8.90. Partij kiezen "DOLlTlEK GEZIEN hebben we een opmerkelijke week achter de rug. Er ls een nieuwe politieke party geboren. Dat ls in Nederland, waar men ook op dit terrein tegenover geboortenbeperking met enige terughoudendheid staat, niet ongewoon. Ongewoner is, dat het hier betreft een afsplitsing van een der traditionele partyen die bovendien tot dusver door be stendiging van inneriyke eenheid leek te *yn gekenmerkt Voor de KVP betekent de geboorte van deze nieuwe party, om zo te zeggen, een wat bittere pil. Deze ervaring geeft my aanleiding een paar opmerkingen te maken met name over het verschynsel van de party-als-zo danig in ons politieke bestel. Helemaal overbodig ïykt dat niet Partyen *yn inderdaad in bepaalde opzichten merkwaardige Instellingen. Een van de merkwaardige kanten is, dat men er in onze grondwet niets over leest. Ook in de proeve voor een nieuwe grondwet die nu allerwege in discussie is, is van vermelding van het bestaan van partyen afgezien. Wat de gewone wetgever wil doen. lezen we daar, moet deze zelf weten, maar voor grondwetteiyke regeling ziet men nog geen aanleiding aanwezig. T\IT laatste trekt natuuriyk wel even de aandacht. Want de politieke partyen *yn er toch maar, ze functioneren volop in ons democratisch bestel, en men kan zich afvragen of ver melding van hun bestaan in het algemeen In onze hoogste staatswet byvoorbecld niet zou kunnen bydragen tot verhoging van hun aanzien. Het instituut van de politieke partyen zoals we dat kennen stamt uiteraard uit de tyd waarin de burger tot politieke bewustheid kwam te geraken. Ze passen naar hun ontstaan in het beeld van de negentiende eeuw. die voor ons volks wezen van zo lngrypcnde betekenis is geworden en die tot in de tweede helft van de twintigste eeuw bezig is door te werken. Wat politieke party en zyn weten we. We kunnen ze om schrijven als kanaliseringen van het lcvensbeschouwelyfee of maatschappübcschouweiyke denken op het terrein van de politiek. Ze trachten vorm te geven aan ideeën voor het staat kundige. Daarmee zyn ze draagster geworden van politieké beginselen of van sociale belangen. Hun functie is in aansluiting hierop nog een andere. Ze fun geren als vonnings- en selectieapparaten. Wekken ze in het algemeen reeds op tot beoefening van politieke belangstelling, daarnaast hebben ze een specifieke aantrekkingskracht op de geïnteresseerden in meer engere zin. We kunnen dat inder daad vorming en selectie noemen. TT ET belangwekkende van het Nederlandse partywezen ls on der meer, dat het zo nadrukkeiyk levens- of maatschappy- besc-houwelyk is bepaald. Dat komt weer door die negen tiende eeuw en het onderscheidt ons partywezen nadrukkeiyk van byvoorbeeld dat in Amerika of Engeland. De wezeniyke vraag van deze tyd is, in hoeverre juist dat principiële karakter van ons partywezen zich door de ont wikkelingen binnen het hedendaagse denken laat aanvreten. Want het ïykt ondenkbaar, dat van de algehele herwaardering van waarden zoals onze snelle tyd die te zien geeft veler kyk op het partyenstelsel niet de beïnvloeding zou ondergaan. Nu ia er binnen ons partywezen een grote verscheidenheid naar richting en naar kleur, maar er is eveneens variatie naar de Intensiteit van de structuur. Dat is eveneens bekend, maar het biyft dienstig ook aan dit aspect aandacht te geven. Er zyn politieke partyen die zich als het ware in slagorden opstellen, met een ernstige verbetenheid het vaandel heffend en met nauwlettende zorg toeziende op het onderling sluiten van de gelederen. Er *yn ook partyen van een aanmerkeiyk gemocdelyker type, waar de mogeiykheid van onderlinge verdraagzaamheid als het ware is ingebouwd. TAEZE verschillen ïyken alleen het uiteriyke te betreffen, maar duideiyk is dat ze ook dieper reiken. Want een in teressant punt in de hedendaagse partyproblematiek is by voorbeeld, in hoeverre de omstandigheid dat iemand tot een party Is toegetreden hem beperkingen oplegt in de speel ruimte van zyn individuele opvattingen. De ene party zal daarby meer geduld aan de dag leggen dan de andere. Het gaat by veel van wat hierboveff is opgemerkt ook om het functioneren van onze politieke partyen in de openbaar heid. En ook hier Iaat de tyd zich gelden. Vroeger waren verscheidene van onze partyen als het ware gepersonifieerd ln de partyleiding. De ARP had Kuypcr. Colyn, Schouten, de CHU Lohman, De Geer. Tilanus, de KVP en haar voor gangster Nolens, Ruys en Romme. By andere partyen waren vergeiykbare situaties. Maar dat is verleden tyd en het kan niet meer. Minder omdat de mensen er niet meer zouden zyn, dan omdat de tyd anders ls geworden. Vandaar by enkele partyen nogal vlotte wisse lingen in party- en/of fractieleiding. Het heeft geen zin naar voorbye tyden terug te verlangen; wy hebben in het heden te staan. Dat in dit heden de spanningen niet uitbiyven, ligt voor de hand. Ze *yn er trouwens ook in het verleden, en ook ln de dagen van de sterke mannen, wel geweest. Maar ze krygen nu wellicht wat méér kansen. TY7AT nu gevraagd mag worden is wysheid en bedachtzaam- W held. Elke tyd heeft behoefte aan zyn eigen aanpak. In een eeuw van verstolling kunnen opwekkingsbewegingen van eminent nut zyn. Maar in een eeuw waarin zoveel op drift geraakt en allerlei zaken als het ware vanzelf op de helling komen dreigt weer een ander gevaar, te weten dat van de over haasting. Intussen moeten we langer mee en moeten ook onze naar beginsel gefundeerde politieke partyen langer mee. Wat dan ln deze vlug bewogen tyd zozeer opvalt is het gemak waarmee tal van zaken worden gewogen om spoedig te licht bevonden te worden. Men is zich niet altyd de waarde bewust van hetgeen men in de hand gelegd heeft gekregen. Zo treedt de redactie van een weekblad af omdat ze het niet met de hoofdredactie eens is. daarmee het bestaan van het blad op het spel zettende. In het openbare leven wil men overgeleverde waarden beslist opnieuw waargemaakt zien. Van de ver worven politieke vryheid maakt men gebruik om spoedig eigen wegen te gaan. Men maakt aanspraak op geesteiyke vol wassenheid; tegeiyk ryst de vraag, of die ook niet zou kun nen uitkomen in wat meer geduldige wysheid. Van politieke partyen gesproken, tegenover het onmiskenbare ■treven naar verandering zou ik toch graag wat meer voor wat ln ons volkswezen werkeiyk geworteld is party gekozen willen zien. DIEMER Na een moeilijke en zeer langdurige strijd zyn goedkeuring ROME WÊÊ^m VI heeft het Italiaanse parlement ten slotte zyn go« gehecht aan een nieuwe indeling van het land in se- mi-autonome gebieden, waarvan er al vijf bestonden. In totaal zal Italië er straks negentien tellen met elk een regionaal parlement Door toedoen van de rechtse monarchisten, de neo fascisten en de liberale party hielden de Kamer van de Afgevaardigden en de Senaat zich in totaal 530 uur, verdeeld over 43 dagen, met het voorstel bezig. Schier eindeloze redevoeringen, waarvan er alleen in de Senaat al 600 aan het onderwerp werden gewijd, behandeling van 4.800 amendementen, het uitwisselen van beledigingen en enkele vuistgevechten hebben wel het uiterste van de zenuwen van de volksvertegen- woord'gers gevergd. T^EN merkwaardige erva- ring voor een recensent: de vier evangeliën op één dag uit te lezen op de manier van de wekelijkse roman of no- vellenbundel, en de overbe kende inhoud tegen te komen in een gemeenzame taal, geen straattaal, maar wel Straat taal: een persoonlijk Neder lands van een man van be schaving en grote ontwikke ling, kenner o.a. van Latijn en Grieks en vertaler van naam. Dat persoonlijke Nederlands is het resultaat van een „persoon lijke behoefte, de evangeliën te lezen in een nederlands waarvan de toon overeenstemt met die van het griekse origineel", „een strikte vertaling, géén herschrij ving, navertelling of bewerking". Bij alle erkenning van de mo numentaliteit van de King Ja - mes's Bible en de Staten vertaling vindt mr. Straat „van dat grandioze, renaissan cistische en zelfs barokke taalge bruik vrijwel niets terug in het grieks van de evangeliën, de handelingen en de openbaring" blz5, Verantwoording). De evangeliën zijn geschreven niet voor geleerden, maar voor „maatschappelijk kleine, eenvou dige mensen, die als ze konden lezen en schrijven zich toch niet konden veroorloven dure „boe ken" te kopen... Hun (der evan gelisten) taalgebruik is daar ken nelijk op berekend, telkens met typerende verschillen... Maar één ding hebben zij alle vier gemeen: ze schrijven koinè-grieks, of zo men wil, hun teksten zijn alleen in die vorm overgeleverd (6/7). Doorslaan De tekst van de vier evange liën loopt gewoon door; onder aan elke bladzijde vindt men de opgave van hoofdstuknummer en verzen, zodat het oog niet wordt gehinderd door cijfertjes en ver- delingsstrepen. De plechtige gij-vorm is verlaten, maar ook (en daarbij zet ik een vraagte ken) de springlevende u-vorm. die toch door de eerste de beste leverancier aan de deur wordt gebruikt. Als ontwikkelde en beschaafde mensen volkstaal gebruiken, slaan ze wel eens een beetje door. Volksmensen houden bo vendien van vreemde woorden, liefst wat verhaspeld: fokseren voor forceren, fouderen voor frauderen enz. Maar dit terzijde. Straat heeft voor je en jij geko zen en gaat daarbij naar mijn smaak over de schreef, wanneer hij als bezittelijk voornaam woord altijd „jouw" gebruikt, ook wanneer dat geen nadruk betekent In zo'n geval zegt men toch rustig: „Breng je kinderen mee" en niet: „Breng jouw kin deren mee", alsof de aangespro kene van plan was andermans kinderen mee te brengen. Uitroeptekens Op andere punten gaat hij weer niet ver genoeg en spreekt van „jongeling", een woord dat zelfs organisatorisch niet meer wordt gebruikt. Wat mij bij het eerste doorkijken van het boek ook hinderde was de menigte van uitroeptekens; Straat overtreft hierin Da Costa verre. Maar de lezer moet goed be grijpen dat ik me hier niet op werp tot criticus, te minder om dat ik mezelf al knap vind als ik in de Griekse tekst de vertrouw de Nederlandse tekst herken. Hier is het woord aan vak mensen: classici en nieuw-testa- mentici. Zo heeft prof. Schippers in Trouw zeer onlangs een uit voerig artikel aan deze vertaling gewijd. Teken des tijds Mijn doel is anders. Ik zie deze vertaling als een teken des tijds. Ze is in overeenstemming met de algemene tendens, die zich be weegt van het hiëratisc'he naar het demotiscfie. Tegelijk met de geest van renaissance en barok verdwijnen de opgetuigde taal vormen, die aan die geest uit drukking gaven. De bijbeltekst is door een klei ne tweeduizend jaar theologie en prediking een hiëratische tekst gewerden, omgeven met verering (ook voor de woorden), commen taar, controversen, schoolvor ming. Er heeft een inwikkelings- en verstijvingsproces plaatsge vonden. De traditie heeft het Woord bijna als een hoogvereerd, dood lichaam gebalsemd. En er heeft zich in de godsdienstige praktijk een bespiegelende kerktaal ge vormd, die zich in preken, medi taties, kerkliederen, christelijke verzen breed maakt. Als wij de bijbel horen, vernemen we meer de bijtonen dan de authentieke toon zelf. Het preken over teksten en stukjes van teksten mag weliswaar wijzen op de on middellijke context, het tempo van een evangelie als van Mar kus wordt daarin toch niet bespeurd. Een communist heeft op aan grijpende wijze het evangelie van Mattheüs verfilmd. En nu heeft een agnosticus (Straat noemt zichzelf zo) de vier evan geliën vertaald, zonder zich te bekommeren om het stichtelijke zeewier en de dogmatische schel pen, die zich aan het casco heb ben vastgehecht. Zoals Nietzsche met de moker filosofeerde, zo vertaalt Straat met het instru mentarium van de professionele loswikkelaar van mummies. Hij vertaalt als filoloog, niet als the oloog. Ik zie dit als een bestiering. Wij kerkmensen lusten de bijbel wel in een hiëratische verpak king; soms vinden we die ver pakking belangrijker dan de boodschap. Het kost ons moeite de levende Christus los te wikke len uit de vele lagen theologisch en kerkelijk plastic. Maar God zorgt ervoor, dat zijn goede boodschap niet in goe de bedoelingen verstikt. En in deze ruige vertaling komt zij bij na schrikaanjagend rechtstreeks op ons toe. Het is geen lieve Christus, geen romantisch mooie man in een idyllisch landschap. De discipelen lopen niet in stich telijke houdingen rond en groe peren zich niet schilderachtig om de centrale figuur heen. De lammen en blinden, de me laatsen en doofstommen zijn geen stichtelijke exempelen, of figuranten die opkomen en ver dwijnen. Het is een harde, nog half-archaische samenleving, zonder comfort, met veel openba re ellende. En de boodschap richt zich tot de mensen in hun naakte bestaan, want wat is er naakter dan een „ziel" die gered moet worden en die verloren kan gaan? Laat de vakmensen dit werk maar vanuit hun speciale disci- pline benaderen en beoordelen. Voor mij zijn er tweeduizend jaar weggevallen. Ik heb de evangeliën gelezen. Dr. C. RIJNSDORP Kritieke periode in de Amerikaanse geschiedenis gIJ ZIJN afscheid als mi nister van defensie van de Ver. Staten was Robert McNama- ra niet het computertype. dat men graag in hem ziet. Ontroe ring maakte zich van hem meester, zodat hij zelfs, na enke le woorden gestameld te hebben, zijn toespraak tijdens de plech tigheid in het Witte. Huis moest afbreken. Dit bewogen afscheid is type rend voor de verhouding tussen McNamara en Johnson. Afscheid nemen valt altijd zwaar, omdat het „een beetje sterven" is. In dit geval was het bijzonder moeilijk omdat McNamara het gevoel kon hebben, de president in de steek te laten op een kritieke periode in de Amerikaanse geschiedenis. Onlusten Hoe kritiek de situatie is blijkt niet alleen uit de gang van zaken in Vietnam, waarvoor McNamara tot het laatst toe mede-verant woordelijk was. Ook het rapport over de rassentegenstellingen in Amerika, concluderend, dat voor oordeel en rassenscheiding de toekomst van elke Amerikaan bedreigen, laat er geen twijfel over bestaan. De voorstellen van de commis sie, die het rapport samenstelde, zijn zo ingrijpend, dat zij bij be nadering twee miljard dollar per maand gaan kosten, een bedrag, dat en hier komt het verband al weer nu maandelijks wordt uitgegeven om de oorlog in Viet nam te bekostigen. De commissie heeft de presi dent geadviseerd, zonodig nieuwe belastingen in te voeren om de ongekend grote eeisen aan finan ciële middelen voor opruiming van krotwoningen, het onderwijs, scholing en sociale voorzieningen te verkrijgen. Maar Johnson heeft al grote moeite, de 10 procent binnen te krijgen, die voortzetting van dc strijd in Vietnam mogelijk moet maken. Vietnam Het is duidelijk, dat slechts een vreedzame oplossing van de kwestie Vietnam Amerika uit komst kan brengen, als het nog niet te laat is. Zelfs in de meest geteisterde Amerikaanse steden heeft men volgens de commissie weinig geleerd van ie verschrik kingen, die de onlusten van de zomer van vorig jaar brachten. Van werkelijke toenadering is geen sprake. Intussen lijkt de kans op een vergelijk in Vietnam geringer dan ooit. Nog steeds moet wor den afgewacht of de Noordviet- namezen en de Vietcong hun aanvallen op grote schaal zullen voortzetten om een beslissing te forceren. Dat zou dan geen mili taire, maar een belangrijke psy chologische overwinning moeten zijn. Geen van beide partijen voelt er iets voor, aan de conferentie tafel plaats te nemen, als de een ten opzichte van de ander in een nadelige positie verkeert. Ameri ka heeft echter nog meer reden dan Hanoi en de Vietcong. met minder genoegen te nemen, dan waarvoor het altijd heeft gevoch ten. Voorwaarden Waar het op aankomt is. dat een politieke regeling van het Vietnamese probleem niet de in druk mag wekken, als zou er tenslotte niets terecht zijn geko men van de mooie beloften, die Amerika zijn Aziatische bondge noten heeft gedaan. Een regeling blijft dan ook af hankelijk van dc voorwaarden van Hanoi en de Vietcong. Hit kringen, nauw verbonden met de Ver. Naties, meent Le Nouvel Observateur te kunnen afleiden, welke verduidelijkingen Hanoi aan de secretaris-generaal heeft verstrekt ten aanzien van de mogelijkheid van onderhande lingen. Deze laten geen twijfel bestaan over de afloop van even tuele vredesbesprekingen. Hanoi bevestigt, dat een ak koord over de te volgen procedu re kan leiden tot een overeen komst over de zaak zelf. Het aanvaardt een neutraal Zuid-Vietnam onder internatio nale supervisie, met een regering, gevormd op basis van verkiezin gen. eveneens onder internatio naal toezicht. Onderscheid De moeilijkheden beginnen als Hanoi zegt, dat er fundame; "eel onderscheid is tussen Hanoi en het Bevrijdingsfront, de politieke organisatie van de Vietcong. Amerika moet met beide bespre kingen voeren. Dc regering van Zuid-Vietnam moet volgens Noord-Vietnam van deze onderhandelingen worden uitgesloten. Het fundamentele probleem is volgens Hanoi het vertrek van de Amerikaanse strijdkrachten. Daar valt over te praten, als alle oorlogshandelingen tegen Noord- Vietnam zijn gestaakt. Het tijd stip, waarop onderhandelingen kunnen beginnen, hangt af van de wyze, waarop de VS deze staking der bombardementen aan kondigen. Doen zij het openlijk, dan zijn 48 uur later besprekingen moge lijk. Gebeurt het in het geheim, dan zou een controle-periode no dig zijn om te zien of de bevelen van president Johnson door de militairen worden nagekomen. Het afscheid van McNamara in het Witte Huis. President Johnson onderscheidde hem met ie Vrijheidsmedaille. De ontmoeting van afgezanten zou dan drie weken later pas een feit zijn. Ruil Als antwoord aan Johnson zou Hanoi bereid zijn, in ruil voor stopzetting van de bombarde menten een staakt-het- vuren-be vel te geven aan enige Noord- vie.namese eenheden, die zich in Zuid-Vietnam bevinden. Amerika zal dan ook zijn troepen uit de gedemilitariseerde zone moeten terugtrekken. Het probleem van een vermin dering van de activiteiten van de Vietcong zou direct tussen het Bevrijdingsfront en de Amerika nen in geheime besprekingen op gelost moeten worden. Hetzelfde gaat in wezen ook op voor het zoeken van een politieke regeling voor Zuid-Vietnam. Op papier lijkt alles niet on aantrekkelijk. De grote vraag is. wat er in de praktijk van terecht zal komen. Aan president Johnson de enorm zware taak. hierop het juiste antwoord te vinden. Het is een zaak, die ook McNamara niet zal loslaten na zijn bewogen afscheid als mi nister van defensie. Uitbreker blijkt doorbreker Aan iemand als Aarden kan je alleen maar denken met een mengeling van bewondering, verbazing en ergernis. De bewondering geldt z'n moed, karakter vastheid en zelfkastijding. Z'n Paus Pius-achtige ge laat is dat van de asceti sche waarheidszoeker, die zich tot geen prijs door de aangename dingen van het leven in beslag laat ne men. Hij treedt oneindig veel lie ver op voor de televisie dan er in een luie stoel naar te kijken. Als er geen sigaren bestonden, had Aarden niets dan een vrouw, zeven kinde ren ende waarheid, waar aan hij zonodig alle soorten van eenheid zal opofferen. Denk niet gering over z'n moed. Met de partij die de helft van je leven heeft be heerst, breek je niet zomaar even. Oude vrienden gaan je mijden, noemen je nog slechts schuchter bij je voornaam. Je hoort niet meer bij de club, je ligt eruit. Voor nieuwe vrien den moet je oppassen, want die hebben de neiging je voor eigen politieke doeleinden te gebruiken. Den XJyl en Van Mierlo gaven daar donderdag in de Kamer een treffend staaltje van. In Aarden's geval staat te genover een massa publiciteit en het strelende gevoel een historische pioniersdaad te hebben verricht het verlies van een baan directeur-se cretaris van het Centrum voor Staatkundige Vorming en het krenkende verwijt „zetel- roof te hebben gepleegd. Bo vendien krijgt hij als leider van de nieuwe driemansfrac tie een benauwende hoeveel heid werk te verzetten. Zo'n mini-fractie kan eigenlijk niet behoorlijk functioneren. Te veel werk komt op te weinig mensen neer. Bescheiden ge assisteerd door de onervaren heer Janssen en de aardige juffrouw Kessel, zal Aarden het voornamelijk alleen moe ten doen. Als fractieleider krijgt hij nu 2000 extra op zijn norma le schadeloosstelling van ƒ20.000. Aarden wordt dus be ter van de breuk, concludeer de het Algemeen Dagblad woensdag, suggererend dat hij daarom zou hebben gebroken. Een onbeschaamdheid, vooral als je bedenkt dat de man vo rig jaar op politieke gronden weigerde om staatssecretaris bij minister Klompé te worden (ƒ70.000 salaris plus zeven voudige kinderbijslag en auto met chauffeur). Van die 2000 extra kan Aarden nieuwe banden laten leggen om het fietsje waarmee hij dagelijks naar het Binnenhof kart. De resf gaat natuurlijk, naar de arme landen, al of niet via de missie. Beste man Aarden is zonder twijfel de beste man van de afgeschei den katholiek-radicalen. Bijna ongemerkt heeft hij de laatste weken Bogaers als leider ver drongen. Beide heren hebben dezelfde mentaliteit, lijden aan dezelfde soort bezeten heid, die af en toe ontaardt in het sectarische waarheidsfa- natisme waarmee sommige kerkscheurders zich gehaat hebben gemaakt. Maar Aarden inspireert z'n volgelingen kennelijk toch wat meer dan de voormalige bouwminister, die ideeën en idealen hanteert alsof het cij fers van het Centraal Planbu reau zijn. Aarden heeft meer eruditie en een scherpere poli tieke feeling. Hij is in staat de nieuwe club van een stevige ideologische onderbouw te voorzien. Die is nodig om de indruk te vermijden, dat het hier gaat om een uiterwaard van de PvdA waarop half-confessionele koeien gra zen. Bogaers verprutste veel door dinsdagavond voor de te levisie een poging te doen de breuk op zakelijk-politieke gronden te rechtvaardigen. U had met ons gedacht dat de katholiek-radicalen zijn uitge treden vanwege gebrek aan vertrouwen en diepgaande meningsverschillen over christen-democratische sa menwerking. Niks hoor. Het ging volgens Bogaers om het slechte beleid inzake werkge legenheid, woningbouw, ruim telijke ordening, ontwikke lingshulp en „democratisering van het leven". Enfin, allemaal zaken die In het beslissende stadium van het conflict geen enkele rol hebben gespeeld en dan ook slechts ten koste van de poli tieke eerlijkheid als argumen ten voor het uittreden kunnen worden aangevoerd. Ook in de fracties van ARP en CHU heerst onbehagen over het werkgelegenheidsbeleid, maar niemand die daar aan het bre ken denkt. Bogaers betwijfelt sterk of dit jaar wel 125.000 huizen worden gebouwd, en dus stapt hij maar uit de K.V.P. Het heeft hem „bijzon der getroffen" dat anderhalf jaar na het verschijnen van de nota ruimtelijke ordening nog geen eerste program op middellange termijn is op gesteld, en dus zegt hij de K.V.P. vaarwel. „Gezwam in de ruimtelijke ordening", zei de communist Bakker donderdag in de Kamer. Met z'n tv-verhaal heeft Bogaers de afgescheidenen een slechte dienst bewezen. En wat die werkgelegenheid betreft: hij vergat gemakshal ve dat hij lid was van een kabinet, dat de conjuncturele werkloosheid zoniet veroor zaakt, dan toch de dreiging daarvan te laat onderkend heeft. Niet omheen Aarden draaide er in de Ka mer niet omheen. Het verschil tussen zijn groep en de KVP zit 'm niet in 45 miljoen meer of minder voor de ont wikkelingshulp, maar in een fundamentcel andere benade ring van christelijke partij vorming en christen-democra tische samenwerking. Aarden veegde in een indrukwekkend betoog alle andere oorzaken van de breuk als bijkomstig heden aan de kant toen hy zei: „Wij beschouwen voor onszelf de christelijke inspiratie als onmisbare bron voor politiek denken en handelen, maar niet als beginsel waarmee or ganisaties, fracties en politie ke gelijkgezindheid zijn be paald". En verder: „Politieke gelijk gezindheid is mogelijk bij verschillende geestelijke uit gangspunten en inspiratie bronnen". Het woord „christe lijk" kan niet meer als poli tiek onderscheid worden ge hanteerd. Dat is uit de tijd. Voila, het oude „Door- braak"-verhaal van ruim twintig jaar geleden. Waar was Aarden in 1946 toen de PvdA werd opgericht? Te recht noemt Het Parool hem een „specifieke laatbloeier". Bogaers gelooft nog wèl in christelijke partijvorming. Vandaar dat hij de werkelijk relevante oorzaak van de breuk camoufleert en een za kelijk-politieke motivering zoekt. Aarden noemde het beestje bij de naam. Met zijn verhaal kan je je in een christelijke partij naar klassiek model onmogelijk meer thuisvoelen. Maar dat ligt dan niet aan die partij. Aarden moet nu niet meer doen alsof de KVP. alsoj Schmelzer, Aalberse. Biesheu vel en Mellema hem tegenge werkt hebben. Hij musiceert gewoon in een totaal andere toonaard. Laat hij dan niet anderen de schuld geven van de dissonanten. J. Prillevitz Zeven dagen verder FJE KVP-RADICALEN hadden wel wat anders te doen dan carnaval vie ren. De breuk van (sommi gen van) hen met fractie en partij brengt de vader landse politiek in rep en roer, de krant staat er een week vol van, PvdA en D'66 pleiten in een schimmig Kamerdebat vergeefs voor vervroegde verkiezingen, het gesprek in de groep van Achttien stokt in afwach ting van nader beraad, met name onder de anti-revolu tionairen. De nasleep is nog niet te overzien. De Tweede Kamer verwerpt tot g'oot ongenoegen van de ambtenarenbonden het wetsont werp ziektekosten ambtenaren. De bredklijn tussen voor en tegen loopt dwars door de fracties. De Kamercommissie staat achter mi nister De Block in zijn gevecht met D'66De Goede om de kern energie. Verder houdt de binnenlandse politiek zich stil ('t is trouwens welletjes). De Utrechtse justitie treedt op tegen studenten die af fiches met „Johnson oor logsmisdadiger" ophangen en de studenten vragen steeds luider waarom prof. Delfgaauw dan niet wordt aangepakt. De regering steunt de proeven met kernstra ling voor verser voedsel. Minister Roolvink blijkt geen bezwaar te hebben tegen de even „opgehouden" cao's, maar dat alle cao's met werktijdverkorting straks door de zeef vallen, is nog de vraag. Inmiddels meldt Unile ver een mooie winst, Schiphol 16 pet. meer passagiers, Amrobank succes met de bankcheques. De STER start de reclame per radio, vliegen naar Amerika wordt voor gezinnen de helft goèdkoper, maar koffie worejt duurder, het bedrijfsleven be looft de regering in haar prijsbe leid te steunen, in Etten-Leur en Haaften worden arbeiders ontsla gen, evenals in Amsterdam, waar het 120 stakende bouwvakkers betreft. Onlusten in Amerikaanse ste den zijn gevolg van blank ra cisme, zegt een adviescommissie van president Johnson, en ook de politie wast de blanke handen niet in onschuld. Het Britse Ho gerhuis aanvaardt de wet die im migratie van Aziaten in Engeland moet beperken. Die Aziaten stro men toe doordat Kenia een afri- kaniseringsactie voert. Roemenië speelt het spel van de los-van-Moskoucampagne op de rode topconferentie in Honga rije. De Westduitse president Lübke komt in het nauw door een beschuldiging over zijn hou ding Ln de oorlog. Amerika over weegt meer troepen naar Viet nam te sturen en Frankrijk steunt Oe Thant in zijn mening dat onvoorwaardelijk stoppen van de bombardementen op Noord-Vietnam voldoende is om Hanoi tot praten te brengen. Een rustige week, eigenlijk. DEZE WEEK GEZEGD: „Een mens kan niet meer dan zijn best doen. Als dat er niet toe leidt dat hij ande ren er genoegzaam van kan overtuigen dat zij een weg blijven volgen die in het moeras terecht komt. moet hij hieruit persoonlijk de consequenties trekken." (Dra. P. C. TV. M. Bogaers)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 14