Wereldpremière via televisie DNDAGS een suggestief decor oproepen Schepping verklankt en verbeeld: DE hepplng van hemel en aarde, beschreven In de eenvoudige, ritmi sche, maar daardoor juist zo grootse zinnen waar mee de bijbel begint, is een onuitputtelijke in spiratiebron voor kunste naars. Ook visueel Bewegingen ?68 ZATERDAG 2 MAART 1968 Het ontstaan van orde In de materie, het godde lijke proces van niets tot iets, van woest en ledig tot organische eenheid, moet voor ieder schep pend talent, en zeker voor een ordenend muzi kaal vermogen als van Henk Badings, gedurende zijn hele bewuste leven een uitdaging zijn. Maar om daaraan als nietig mensje te durven komen, om dit In klanken te verwerken, dat vereist moed, een prijsgeven van diepe gevoelens. En een eerbiedi ge, nederige benadering, waarbij „wie en wat ben ik?" wel voort durend voor ogen mag staan. Is dat alles de reden waarom deze componist nu pas, op de la- W tere leeftijd van 59 jaar, aan zijn omvangrijke oeuvre de elektro- I nische compositie GENESIS offi- I cieel gaat toevoegen? 1 Een opzienbarend werk, dat zaterdag 30 maart in studio Con- Oll€ cord.a te Bussum zal worden op genomen om op donderdagavond 23 mei, Hemelvaartsdag, via kleurentelevisie zijn wereldpre mière te beleven. vocaal elektronisch met slagwerk en in kleurabstracties De aarde nu, was woest en ledig..* maakt van dia-materiaal. Het zijn geen „genomen" dia's, die worden geprojecteerd, maar be wegende kleurschakeringen, tot stand gekomen met diakleuren als grondstof. Door bewegingen' van deze beelden en het over el kaar heenschuiven ervan worden de door de kunstenaar gewenste abstracties verkregen. Reeds eerder voerden Die Hag- teksten van de dichter Lucebert. gelijk via twee klanksporen dat de vocale vertolking van een he Sanghers een enigszins met Hier was de begeleiding ook op magnetofoonband. Die Haghe werk als dit ongewone eisen GENESIS vergelijkbaar werk, elektronisch. De klanken werden Sanghers hebben dus al enige er- stelt. In de eerste plaats aan de eveneens van Badings, uit. Dat gereproduceerd directe pro- varing. in 1964 en de compositie duktie ter plaatse is om tech- heette Europees Drieluik op nische redenen vooralsnog onmo- Het behoeft wel geen betoog, zijn, dirigent, wiens muzikaliteit niet alleen van hoog gehalte moet wiens overtui- De compositie GENESIS is eeri koorwerk, dat het Koninklijk Mannenkoor Die Haghe Sanghers onder leiding van Jos. Vranken ten gehore zal brengen met elek tronische muziek via tape als be geleiding en een verder al even ongewoon completerend instru mentarium in de vorm van een celesta, buisklokken, pauken, tam-tam, vibrafoon en bekken. Er is echter meer. Niet alleen via het gehoor zal deze GENESIS tot de mensen komen, ook via het gezichtsvermogen. De Poolse beeldende kunste naar Stan Ostaja-Kotkowski, die in Australië woont en waarmee Badings, toen hij daar gastcollege moest geven, in contact kwam, greep deze verklanking zo aan, dat hij op zijn beurt er een serie abstracte bewegende beelden in felle kleuren aan toevoegde, die gelijktijdig met de muziek op het kleurenscherm komen. Het totale effect belooft zeer ongewoon, ui terst boeiend en indringend te worden. Redenen te over om op de avond van Hemelvaartsdag in de desnoods verre kennissenkring naar kleuren-tv te zoeken, of an ders bij een tv-handelaar plaats te bespreken. Wie zonder voor oordeel met de Engelse bijbel in de hand GENESIS wordt in het Engels gezongen het gebo- dene volgt, kan er wel degelijk door „meegenomen" worden zon der dat muzikale scholing nodig is. Dat zegt Badings. Voor de beeldbegeleiding heeft Ostaja-Kotkowski gebruik ge- gingskracht vooral van doorslag gevende betekenis moet worden geacht. Zijn geloof in de ongebruike lijke en nimmer uitgevoerde compositie moet hij kunnen over dragen op zijn koorleden, van wie op hun beurt een meester- prestatie wordt verlangd. Dat komt neer op een langdurig, intensief en moeizaam gezamen lijk worstelen: het is als het ware een zware bergbeklimming met de dirigent als gids, die voort durend tot volhouden en koel bloedigheid maant. In zwakke ogenblikken dat is onver mijdelijk zinkt de moed menigeen dan wel eens in de schoenen. De prijs bleek het eerder altijd waard te zijn. Die Haghe Sanghers hebben internationale naam verworven. Ten slotte, en dat zal ook nu weer gelden, wordt de top van de berg met zijn prachtige vergezichten be reikt Een panorama, waar koor leden straks ook zelf passief van zullen kunnen meegenieten. PROP. BADINGS: Kent u hel ver haal van het eerste orgeltje? (1). Karei de Grote kreeg het uit Byzan tium cadeau. Enfin, honderden men sen zouden het in Aken gaan horen (2) Wat gebeurde er in die kerk, toen het uierd bespeeld? (3). De helft van de aanwezigen viel flauw (4). pUNCTUEEL om tien uur in de morgen ga je door de draaideur van het Kurhaus- hotel, want je hebt herhaal delijk over prof. ir. Henk Ba dings gelezen: hij is een man van orde. Nu, dat klopt, want hij staat al in de hal te wach ten, begroet je minzaam en neemt hoffelijk je jas in ont vangst om die naar de ves tiaire te brengen. Nog geen dame daar achter de balie. Daarom klapt hij het deurtje maar open en glimlacht: „De rol die ik nog nooit gespeeld heb. De juffrouw-met-het- schoteltje." Het is heel rustig in de lounge. Daar gaan we wat praten over zijn GENESIS, meer in het bij zonder over elektronische muziek. Hij: pin me daar niet eenzijdig op vast. Het is ook een mogelijk heid, waarmee bepaald niet ge zegd wil zijn, dat het traditionele MEVROUW HETTY BADINGS: altijd mee op reis instrumentarium geen mogelijk heden meer zou hebben. Integen deel, die mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Maar het nieuwe mag je niet laten liggen. Je moet ermee durven werken. Voor mij is het al lang geen ex perimentele muziek meer. Te pas en te onpas worden elektronische klanken in radio, tv en film gebezigd om er een magisch effect mee te bereiken. Ruimtevaart, droomtoestanden tien tegen één, dat een flard van een elektronische compositie wordt gepakt om in de beoogde sfeer te komen. - Als het iets van Henk is, kijk ik altijd op mijn horloge of het lang genoeg duurt om de BU- MA in rekening te brengen, valt mevrouw Hetty Badings zakelijk in, die inmiddels, met dochter Yvonne (studente in de medicij nen) gezellig zijn bijgeschoven. Pa: zijn jullie nou al weer te rug? O, ik begrijp het: de win kels zijn natuurlijk nog dicht op maandagmorgen. Mevrouw Badings: Welnee, lie verd, we hébben alles wat ons hartje begeert. Haalden alleen vast de treinkaartjes. Hier, de jouwe. Pauze. Dan: Zeg, hebben jullie al kof fie? Je bent me een mooie gastheer. Badings zucht gelaten, maar geeft toch nog een dankbare knip oog in de richting van het vrou welijk deel van zijn gezin, om dan de draad weer op te vatten: die magische werking is dus niet de essentie van elektronische muziek. Want wat gebeurt er? Hoor je een bekend instrument, dan heb je daar relatie mee. Die klanken klinken je vertrouwd in de oren. Onbekende, of nog grotendeels onbekende klanken brengen in eerste instantie een schrik-, een onrustreactie teweeg. Dat is de magische werking van de ken nismaking. Kent u het verhaal van Karei de Grote, die uit Byzantium het eerste orgel cadeau kreeg? Dat zal bij de toenmalige stand van de techniek best een enorm jam merhout zijn geweest. Maar goed, de grote Karei liet het geval plaatsen in een kerk te Aken, nodigde een groot gehoor uit om het te demonstreren. Gevolg: na de eerste akkoorden viel bijna de helft van de aanwezigen flauw! De kennismaking met het on bekende. Maar de magische werking verdwijnt geleidelijk. Dan pas blijft over waar het om gaat: of het organisme van het geluid, dus het geluid zoals een kundig componist dat ten gehore ge bracht wil zien, muzikale waarde heeft. Dat die waarde eerst een zeer omstreden zaak is, behoort bij de natuurlijke gang van zaken in zo'n ontwikkeling. Daar geeft de muziekgeschiedenis voorbeelden van te over. Niemand minder dan bijv. een man als Von Weber heeft Beet hoven voor een volslagen gek uitgemaakt. Ik denk ook aan de bejegening van iemand als Wag ner. Een kunstenaar is nu een maal zijn tijd ver vooruit. Zo er gens dan blijkt hier de tijd niet alleen de leermeester maar voor al ook de ware recensent te zijn. Met elektronische muziek zijn allerlei dingen mogelijk, die met traditionale instrumenten niet of niet zo bereikt kunnen worden. Daarmee bedoel ik niet de imita tie, die hoogstens een grappig spel kan worden genoemd. Neen, je moet het elektronische geluid een eigen leven gunnen door er de oorspronkelijke elementen uit te halen. Een van die elementen is de ruimtelijkheid. Iets heel kenmer kends ervan is, dat elektronisch geluid in beweging kan worden gezet. Op elke plaats in een zaal kun je het schijnbaar laten ontstaan. Daarvoor zijn vier kanalen no dig, aangesloten op vier luidspre kers, te plaatsen in de vier hoe ken van een zaal. Door in- en uitfaden van de luidsprekers kan het geluid als het ware lopen langs de wanden. Het gevaar van elektronische muziek is, dat je ermee kunt ver vallen in het louter mechanische. De Amerikanen noemen dat heel beeldend het gat-in-de-wand-ef- fect. Het is, of je de muziek door een gaatje in de muur hoort. Daarom is er het streven het geluid te „verwijden". Dat kan al enigszins met stereo, twee kana len, zoals u weet. Tussen haak jes: stereo hoor je het best door middel van een koptelefoon! Bij gebruikmaking van luidsprekers komt het geluid onvoldoende tot zijn recht. Maar de mensen wil len nu eenmaal liever luidspre kers. Maar ook stereo brengt je met je ruimtelijkheid nog niet veel verder. Het gat in de wand is nog maar een spleet geworden. Met vier kanalen kom je eigen lijk pas waar je wezen wilt. De moeilijkheid is, dat vier ka- nalen-apparatuur een bijzonder kostbare zaak wordt, zelfs om te huren. Maar die vier kanalen zijn toch wel de toekomst. Voor alsnog alleen in een zaal ten ge hort to brengen. Wat niet wegneemt dat ook mono, zoals straks op de tv, nog kan overtuigen. Het is echter een noodgedwongen opgelegde beper king. De tijd zal ongetwijfeld ko men dat die belemmeringen er niet meer zijn. Mevrouw Badings, die voor de hoeveelste maal al?) intensief mee heeft zitten luisteren, maakt van de nu ontstane pauze ge bruik om op te merken: Zeg. gat- in-de-wand-effect, zou je je kof fie niet eens door het gaatje van YVONNE: liever geneeskunde dan muziek je mond naar binnen laten glij den? Als de echtgenoot het inmid dels koel geworden vocht braaf tot zich neemt, vertellen z'n vrouw en dochter desgevraagd over het huis in Duitsland, aan de rand van een prachtig bos, een heuvelachtig gelegen natuur reservaat. Het is er heerlijk, maar wel erg geïsoleerd. Het vele reizen en trekken, niet alleen door het continent, maar ook door Amerika, (Zuid-)Afrika, Australië, brengt alles weer in evenwicht Beiden verveelt dat ongedurige leven niet. Badings: ik voel me in elk hotel even thuis als in Detten- hausen, ons rustpunt, waar ik creatief kan zijn. Dochter Yvonne gaat weinig mee. Haar vader: dat moet wel voor haar medische studie. Bo vendien geeft ze niet ~~veel om muziek. Geneeskunde is haar ideaal. Yvonne vertelt dan, dat ze intemiste wil worden. Na haar studie in Tübingen ze hepft als 20-jarige haar kandidaats al ach ter de rug mag ze van haar ouders naar gerenommeerde me dische centra, onder meer in de VS, om haar opleiding af te ron den. Och, zegt de componist, die zelf maar al te goed uit zijn ou derloze jeugd weet wat het is in een bepaalde richting gedwongen te worden. Het gaat ons goed en waarom zouden we haar dat niet gunnen. Kenmerkend overigens voor hem: hij behaalde destijds zijn ingenieursdiploma geologie in Delft cum laude. Maar nu dan toch de GENE SIS. Vele jaren is Badings ermee bezig geweest. Het stuk is voor afgegaan door het werk Genese (wording), dat in Australië tij dens een periode van gastcolleges daar tot stand kwam. In Adelaide is dit elektro nische muziekstuk, nog zonder koor, met de beelden van Osta ja-Kotkowski ten doop gehouden. De aanwezigen werden, geloof ik, wel geboeid door de wijze waarop in beeld en geluid een poging werd gedaan iets van het mysterieuze gebeuren dat je de wording van de materie kunt noemen, weer te geven, zegt Ba- dines bescheiden. GENESIS werd de nadere uit werking van het gegeven. Het is nadrukkelijk een koorwerk. De bijbel wordt gedurende de zeven scheppingsdagen op de voet ge volgd. Al in eerdere composities, o.a. het Europees Drieluik, bleek hoe goed elektronisch geluid en stemmenmateriaal samen kunnen gaan. Omdat het samenspel echter meer problemen oproept dan bij gebruikelijke instrumentale be geleiding, was Badings in deze compositie nog uiterst voorzich tig. Na de opgedane ervaring met Die Haghe Sanghers en een ge vonden betere vorm voor gelijk lopen of synchronisatie van koor en begeleiding, durfde Badings in GENESIS méér. Met nadruk stelt hij, dat zijn werk in zoverre conventioneel is, dat de (normale) koorzang domi neert De elektronische geluiden, opgewekt in de z.g. toongenerato- ren van de studio te Stuttgart, gemengd en uitgezeefd naar de inzichten van de componist zijn en blijven begeleiding, d.w.z. on dergeschikt aan de koorzang. Anders gezegd: deze geluiden dienen om het gezongen woord muzikale nadruk te geven, om als het ware een suggestief decor bij de toehoorder op te bouwen, dat hem dit ontzatrwekVpnde oer- gebeuren dichterbij wil brengen. Een betrokkenheid die het kleu rige, bewegende beeldengamma nog intenser kan maken. Zal dat zo zijn? Wat zegt Bading er zelf van? Dit: üc heb alles al wel van binnen gehoord, toen ik het compo neerde. Ik kèn ook de beel den, die ik prachtig vind. Hoe de werkelijkheid straks zal zijn is voor mij in zekere zin even verborgen als voor u. Ik kan alleen dit zeggen wat mijn aandeel betreft: mijn diepste gevoelens zijn erin prijsgegeven. TEKST: Ton van der Hammen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13