KIEST U HEDEN WIE GIJ DIENEN WILT NIEUWE MENS MOET INCLUSIEF DENKEN Griekse hogere Kerk zuiver geestelijkheid Een woord voor vandaag VAN TORADJA-LAND TOT TOBA-MEER Indonesische grondwet eist Uw probleem is het onze.... Anglicanen lid van Europese kerken BEBOEPiNfiSWERK r*yjwhtiA ►T' ff -TL Ds. Steenbeek op studiedag van HVD] O1 L DONDERDAG 29 FEBRUARI 1961 Geen mens is te oud om te bidden en geen kind te jong. En toch is ieder gebed nog niet hetzelfde. Jacobus schrijft: Het gebed van de rechtvaardige vermag veel. Waarom verhoort God gebeden in het bijzonder van de „recht vaardige"? Een rechtvaardige is niet iemand die een hoge graad van vroomheidbereikt heeft, ook niet alleen iemand wiens zonden vergeven zijn. Een rechtvaardige is meer, zeker in de zin waarin Jacobus dit woord gebruikt. Misschien is de beste omschrijving wel: de rechtvaardige is een vergeven zon daar, die door God ingeschakeld is om het gebed te vervullen: ..Uw Koninkrijk kome". Zijn leven is weer recht gemaakt, zijn doel is weer Gods doel. Deze levensinstelling bepaalt het gebed van de rechtvaardige. Het grote wonder is dat God dan de rechtvaardige mee laat denken over Zijn werk, en naar hem wil luisteren. Maar als wij zo willen bidden, moeten we wel heel zeker weten dat we bezig zijn aan Gods werk. We lezen vandaag Lucas 8 1-15. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een bejaard echtpaar heeft gedurende een lang huwelijk door hard werken een bescheiden vermo gen bijeengebracht. Voor het huwe lijk hadden beiden niets behalve wat meubelen. Uit een voorafgaand huwelijk van een der echtgenoten is een dochter geboren. Samen hebben ze nog acht kinderen. Zij zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. Is het nog mogelijk huwelijksvoor waarden te maken? Er is hun namelijk verzekerd, dat wanneer de ouder van het kind uit het eerste huwelijk overlijdt, de langstlevende echtgenoot slechts een tiende van het bezit zal krijgen. Antwoord. De positie van de langstlevende is niet zo ongunstig als u schrijft, want het vermogen is geheel tijdens het tweede huwelijk verworven. De langstlevende kan dus de helft der gemeenschap be houden en ontvangt een tiende van de andere helft als nalatenschap. Daar het huwelijk langer dan drie jaren heeft geduurd, is het mogelijk alsnog huwelijksvoorwaarden op te stellen. Hiervoor is goedkeuring door de rechtbank nodig. Notariële hulp is vereist. Gezien de hele stand van zaken en de vele verwikkelin gen. die er mogelijk zijn. is het raadzaam de zaak eens met een no taris te bespreken. Vraag: Wij zijn al twee jaar in het bezit van een hertshoornvaren, die het heel goed doet. al valt er nogal vrij regelmatig een blad af. Nu vormt zich aan de andere kant (waar geen bladeren zitten) een nieuw blad met schutblad en precies daarachter in een holletje ook een blad met schutblad. Is dit gewoon? Kan dit geen kwaad voor de grote plant zelf? Onze plant staat op de tv voor een raam op het zuiden. Het gehele jaar door plegen we de plant eenmaal in de week onder te dompelen in lei dingwater. Moet de plant soms ver poot worden? Antwoord: Die nieuwe bladeren (met schutblad) getuigen van een goede ontwikkeling en zijn heel ge woon. U krijgt daardoor een mooie brede plant. Die schutbladeren die nen er in de natuur voor om zich aan de tak van een boom vast te klemmen. Wanneer dit schutblad groen blijft, is het een teken dat de vochtigheidsgraad goed is. want evenals de meeste varens houdt de ze ook van een vochtige omgeving. Tegen de middagzon moet u schermen, want varens groeien graag in halfschaduw. Wanneer de plant geregeld bladeren verliest, is dit een teken van verkeerde behan deling. bijvoorbeeld te nat of te weinig voedsel. In dit laatste geval moet de plant verpot worden. Dit is meer een werkje voor de bloemist, daar er een speciaal grondmengsel nodig is. Wilt u het zelf doen, ge bruik dan de in de handel zijnde grondsoort voor anthuriums e.d. Vraag: Namens mijn zoon. die in Afrika woont, wil ik weten waar een jeugdboekje te krijgen is waar van hij veel genoten heeft 30 jaar geleden. Hij zou dit voor zijn kleine kinderen willen hebben. De naam weet hij niet. het begint ongeveer met ..Karei Kuifkop was een jon gen". Antwoord: Het boekje over Karei Kuifkop is reeds lang uit de omloop verdwenen. U moet in de tweede hands handel zoeken. Vraag: Een paar jaar geleden zag ik een boekwerk, waarin alle plaatsen en dorpen in Nederland voorkomen, met beschrijvingen van Egging. oppervlakte, aantal inwo ners. industrieën, enz. Ik heb er in verschillende boekwinkels naar geïnformeerd, maar men kan mij niet helpen. Ook de titel kan ik niet te weten komen. Antwoord: Voorzover wij kunnen nagaan, is een dergelijk boekwerk niet in de handel. Wel bestonden er boeken als het ..Aardrijkskundig woordenboek" door K. ter Laan. Uitgeversmij. G. B. van Goor. Fran kenslag 173. Den Haag. kan u wel licht inlichtingen verschaffen. De gemeenten met aantal inwo ners (mannen en vrouwen) en voor naamste gezagsdragers kan u vinden in Pyttersens Nederlandse Almanak. Ook is door Van Goor een plaatsna menlijst uitgegeven. Bedenk wel dat tegenwoordig elk handboek elk ogenblik aanvulling en verandering behoeft omdat tegenwoordig alles veel sneller verandert dan vroe- ELKE DROGIST HEEFT HET! Gebedsdag vrou wen jongens en meisjes ROTTERDAM Morgen wordt niet alleen «n vele kerken in ons land, maar in 160 landen in alle we relddelen weer de Vrouwen-Wereld gebedsdag gehouden. Het thema van deze interkerkelijke samenkomsten, waarin eenzelfde liturgie wordt ge bruikt. is dit jaar: Verdraagt elkan ders moeilijkheden (Gal. 6:2). De samenstelster van de liturgie is mevrouw Rathie Selvaratnam uit Ceylon. Ieder jaar wordt hiervoor ie mand uit een ander land gevraagd. Sinds 1887 worden deze diensten regelmatig op de eerste vrijdag van de lijdensweken gehouden. Het aan tal deelneemsters neemt jaar op jaar toe. In 1929 waren de eerste samen komsten in ons land. Vorig jaar kwa men ongeveer 130.000 vrouwen samen onder wie sinds enige jaren ook le den van de r.-k. kerk. Voor het eerst heeft dit jaar een rooms-katholieke dame meegewerkt aan de vertaling en samenstelling van de liturgie, mevrouw J. Seve- rijn-Cals uit Helmond. Het is de bedoeling, dat ook jon gens en meisjes op de gebedsdag meedoen. Ze hebben een eigen litur- gie met hetzelfde thema. LONDEN De Kerk van Enge land wordt lid van de conferentie van Europese kerken. Dit besluit is genomen op de voorjaarszitting van de kerkassemblee. het „parlemenf van de Kerk van Engeland. Tot nu toe was deze kerk alleen indirect, via het lidmaatschap van de Britse raad van kerken, bij de confe rentie van Europese kerken betrok ken. „Dit indirecte lidmaatschap was begrijpelijk en zinvol, toen deze or ganisatie nog in het stadium van op richting was. Nu is een halfslachtige houding niet langer acceptabel", al* dus het rapport van de raad voor zending en oecumene aan de kerkas semblee. NED. HF.RV. KERK Beroepen te Maurik: C. L. Verbaas te Monnikendam: te Tjerkwerd, c.a. (toez.) A. Sturm te Pesse <Dr.>: te Haarlem- Schoten (toez.-vac dr. H. v. d. Loos): A. J. de Bue te Makkum. Aangenomen naar Oppenhuizen, c.a.: F A. v. Liere te Renesse Bedankt voor Yerseke: A Westra te Rhenen <U.voor Boven-Hardinxveld '2e pred.pl. i: K. Schipper te Middelhar- nis. GEREF. KERKEN Beroepbaarstelling: kand J. O. C. Bouma. Marnixlaan 128. Utrecht. GEREF. KERKEN (VRI.JGEM.) Beroepen te Blija: C. J. Breen te Katwijk a. Zee. Tweetal te Bunschoten-Spakenburg: R. Houwen te Hattem en G. Zomer te Groningen-zuid GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: P Blok te Dirksland: te Hoofddorp: A Hooger- land te Werkendam, die bedankte voor Veenendaal. (Door Jan J. van Capelleveen SALATIGA „We behoeven er niet op uit te trekken om te evangeliseren. De meeste mensen komen vanzelf naar ons toe", vertelde de evangelisatie-predikant van Salatiga. ds. Susilo me. „Nog maar twee weken geleden kwam er een man uit een veraf gelegen dessa en zei: „Wij willen christen worden; wilt u ons onderwijzen?" Toen ik hem vroeg wie in zijn dorp het evan gelie had verkondigd, vertelde hij dat 27 jaar geleden daar eens het Leger des Heils w as geweest. Sedertdien was er nimmer meer een verte genwoordiger van een kerk geweest. Ds. Susilo vroeg hem: „Maar waar om komt u dan nu pas. na zo'n lange tijd?" „Omdat we vrezen dat er spoedig een volkstelling komt. Dan zullen we moeten opgeven wat we geloven. We willen niet zeggen dat we mohamme danen zijn en we durven ons geen christenen te noemen, want wat moe ten we zeggen als ze ons vragen: Waar is uw kerk? Waar zijn uw scholen? Waar is de polikliniek?" Dat is de vraag die op het ogenblik velen in geheel Indonesië bezig houdt: Wat moeten we zeggen als ons straks gevraagd wordt in welke God wij geloven. De grondwet van Indonesië schrijft voor dat iedereen in een bepaalde God moet geloven. Het heidens animisme van de veraf gelegen eilanden en het Javaanse mysticisme zijn geen erkende godsdiensten. Kiezen De Indonesiërs moeten kiezen tus sen de Here God van protestanten en rooms-katholieken, Allah van de is lam en de Verhevene van het hin doeïsme. De grondwet garandeert godsdienstvrijheid, maar verbiedt de vrijheid om geen God te erkennen. Een Indonesiër mag geen atheïst zijn. Maar, vroeg ik telkens weer de kerkelijke leiders op Celebes, Java en in Noord Sumatra, waarom komen de mensen nu pas in grote drommen r.aar de kerk? Eie grondwet dateert toch reeds uit de tijd dat Indonesië een zelfstandige staat werd. Hoewel er voor de mislukte communisten- coup reeds incidentele bewegingen nsar de kerk toe waren, is de grote beweging toch pas daarna begonnen? Uit de antwoorden blijkt dat er in iedere streek weer geheel eigen oor zaken aangewezen kunnen worden. Toch speelt overal één bepaalde reden mee. Soekarno regeerde bij de gratie van een machtsevenwicht tussen de islamitische partijen en het commu- .nisme. Zij eigen Nationale Partij vormde het grote middenblok. dat hij nu eens naar rechts dan weer naar links kon dirigeren om de balans in evenwicht te houden. Proclameren Zolang dat evenwicht er was. bestond er een soort van status quo. De rommunisten hadden zich achter de godsdiensteis van de grondwet ge plaatst en niemand weet eigenlijk precies waarom. Sommigen vermoe den dat het alleen een tactische zet was tot zij de macht zouden kunnen overnemen. Anderen menen dat het Indonesisch communisme vanuit een aangeboren religieuze inslag nimmer in het atheïsme vervallen zou zijn. Maar de mislukte coup en de slachtpartij die erop volgde, waarbij naar schatting zeker 400.000 mensen hel leven verloren, verstoorde de ba lans volkomen. De islamieten zagen ineens een kans om zelf weer de macht in handen te nemen. Het sla pend verlangen om van Indonesië een islam-staat te maken, weTd plotseling wakker. Zij waren degenen die met nadruk de eerste zuil van de Pantjasila-idee (vijf zuilen waarop de Indonesische staat gegrondvest is) gingen proclameren. Toen Soekamo uitgeschakeld was, bleef de Nationale Partij als een ver zwakte. gefrustreerde groep achter. De communisten die nog in leven waren, hadden de doodschrik in hun benen. De tijd was rijp om al die mensen weer binnen het machtsnet van de islam te brengen. Hamer de gedachte erin. dat ieder een God moet hebben en ze zullen voor Allah kiezen, zeker de van huis uit islami tische streken. Dan zal de islam sterk genoeg zijn om de macht in handen te nemen, zo werd geredeneerd. Vier weken lang zwierf onze kerkredacteur Jan J. van Capel- leveen in het kader van de actie „Kom over de Brug" (Giro 7600, Amsterdam) door Indo nesië. In deze serie artikelen geeft hij een overzicht van de huidige kerkelijke problemen. Zoals bekend wil de actie 21 miljoen gulden bijeenbrengen, waarvan een deel bestemd is om de Indonesische kerken te helpen de weg naar de toe komst te vinden. Zijn volgend artikel, dat wij morgen hopen te publiceren, schenkt in het bijzonder aan dacht aan de jongste ontwikke lingen bij de islam. Ds. Susilo, de evangelisatiepredikan van Salatiga bij het bord dat de we[ wijst naar de zojuist gestichte ge meente van Randuares. het verleden al te zeer vastgehouden hebben aan de status quo, de bestaande samenleving, te weinig gesproken hebben over sociale ge rechtigheid ook al weten we dat we dan sterk generaliseren? Maar dc Indonesische kerken heb ben nimmer kunnen spreken voor de status quo. Het evangelie drong de maatschappij binnen en veranderde haar. De kerken stichtten scholen, ziekenhuizen, poliklinieken. De ker ken van Indonesië dr en iets va een aureool van vernieuing. Daarom staan op dc stoep van d Indonesische kerken op het ogenbli vele duizenden die niet zozeer vei langen naar een nieuwe hemel, wel naar een nieuwe aarde. Ma: waarom zou God dat verlangen ni< kunnen gebruiken om mensen Zich te roepen? Wordt vervolg METROPOLIET AFGEZET Rust Maar de tslam gokte verkeerd. Wat de vissen in hun netten had moeten drijven, deed velen uitzien naar een andere mogelijkheid. Ik geef toe dat er vele andere redenen zijn, waarom mensen aankloppen op de kerkdeu ren, zowel protestantse als rooms- katholieke, maar een belangrijke re den is dat zij het geestelijk tehuis van de islam afwijzen. Ex-communisten en mensen met linkse sympathieën keren zich zeker niet tot de moordenaars van hun fa milieleden. Hoewel ik niet beweer dat geen enkele christen 7-ich heeft laten verleiden om op communisten jacht te gaan. hebben de kerkmensen in overgrote meerderheid in die ban ge dagen en nachten een rust geo penbaard. die grote indruk gemaakt heeft. De rooms-katholieke bisschoppen waren misschien te druk met hun Vaticaans concilie om een officieel protest tegen de massamoord te laten horen, de protestantse kerken hebben zich wel uitgesproken. Maar veel be langrijker dan officiële kerkelijke uitspraken, die nauwelijks buiten Djakarta gehoor vonden, was de hou ding van predikanten en pastoors, van kerkeraadsleden en eenvoudige gelo vige christenen, wier geloof hun er van weerhield zich mee te laten sle pen door de massahysterie van dat moment. Gerechtigheid Maar er is nog een andere reden, waarom zij die voor een keuze staan, eerder geniegd zijn zich tot de kerk te wenden dan tot de moskee. .Tel kens weer als ik de kampongs en dessa's introk, waar de laatste maan den nieuwe christelijke kringen ge vormd werden, die nog tot gemeen ten moeten uitgroeien, hoorde ik weer: Deze streek was vroeger sterk communistisch. (Van onze kerkredactie) 1 ATHENE De 66-jarige me tropoliet Panteleimon van Salo- niki is gisteren door een kerke lijke rechtbank afgezet wegens „daden, die zijn ambt onwaardig zijn". v Volgende week zal voor dezelfde rechtbank terecht moeten staan de voormalige aartsbisschop Jacovos. Hij is 73 jaar. Jacovos is élf dagen primaat van de Griekse Kerk geweest. Nadat de bisschoppen hem gekozen hadden (in januari 1962) ging er in het hele land een storm van protest op. De rege ring bereidde een speciale wet voor, die het haar mogelijk zou maken de omstreden primaat af te zetten. Op verzoek van de sijnode trad Jacovos toen vrijwillig af. Hij werd beschul digd van „wangedrag en niet te noe men handelingen in zijn privéleven". Het onderzoek tegen Panteleimon betrof soortgelijke beschuldigingen aangaande zijn privéleven, waardoor hij enkele jaren geleden in opspraak raakte. 4 Huisarrest Nu de hoop vervlogen is dat het communisme de sociale structuren Begin januari werd Panteleimon ingrijpend zal wijzigen, keren velen enige dagen huisarrest opgelegd door zich tot de kerken. Misschien is dat de autoriteiten van Saloniki. omdat voor ons westerse mensen een merk- hij geweigerd had een nieuw- waardige ommezwaai. Beschuldigen j jaarsdienst te leiden, waaraan ook wij de kerken er niet van dat zij in I vertegenwoordigers van het militaire Overal waar de kerken van Indonesië zich vestigen worden christelijke scholen gesticht. Maar als in Indonesië dat woord valt. betekent dat niet dat deze mensen zich geheel aan de commu nistische ideologie hadden overgege ven. maar dat zij een sterk innerlijk verlangen kenden naar sociale ge rechtigheid. Indonesië had miljoenen commu- nisten, maar de meesten hadden die partij gekozen omdat daar gesproken j wordt over gerechtigheid, hogere lo- j nen en hetere levensomstandigheden. Zij hadden gebroken met het feodale j fatalisme en begonnen te verlangen naar een nieuwe maatschappij. Een Chinese zakenman in Sema- rang verzekerde mij dat de linkse coöperaties altijd beter hebben ge functioneerd dan alle andere. Zij za gen daarin een kans om tot een bete re samenleving en economie te ko men en hadden er wat voor over. Nieuwe aarde idei iet regime zouden deelnemen. Aartsbif' schop Hieronymos, de huidige prriy maat van de Griekse Kerk, die rechtbank voorzit, heeft echter nadruk ontkend, dat de zaken tegeP®w Panteleimon en Jacovos enige polit«PPer ke achtergrond hebben. P b „Dat de zaak tegen Panteleimden samenviel met zijn huisarrest, is bème treurenswaardig, maar wij zijn vasund besloten de kerk zo snel mogelijk t>llei zuiveren. Daarbij kunnen we ons nifcel laten ophouden door taktische ovetrer wegingen", zei hij. are Seiri Geweigerd t Een Griekse bisschop in Ameril 1 heeft een benoeming tot metropolih-QI in eigen land geweigerd. Bissch^ z Meletios Tripolakis was door de Hi lige Synode benoemd tot metropol van Karditsa, maar hij heeft lati weten, liever in San Francisco blijven werken. d toer etzi Bel ads ZWOLLE De Amerikaan dochteronderneming Vr/Wesson (Ei ropa) N.V. in Zwolle gaat haar pr duktie-afdeling sluiten. In verbai hiermee zullen 87 werknemers wopm den ontslagen. Met het gewestelijke] arbeidsbureau en de vakbonden Z contact opgenomen. Volgens de direfn tie is het onmogelijk gebleken ondM de gegeven omstandigheden winstgistai vend te produceren en het bedï4" rendabel te maken. ii De kerk van Rante Pao heeft een speciaal dorp gebouwd voor melaatsen. (Van een onzer verslaggeefsters) lEGSTGEEST Beter is het om te spreken over ,,de kerk als wereld" dan over ,,kerk en wereld". Achter het laatste zit een scheiding een anders zijn die niet helemaal klopt. Dit 1 was de hoofdgedachte van de inleiding die ds. N. O. Steenbeek gisteren op de tweede studiedag van de afdeling Zuid-Holland van de Hervormde Vrouwen Dienst (HVD) hield. Dinsdag en woensdag zijn namelijk ruim taehtig vrou welijke hervormde gemeenteleden op kasteel Oud-Poel geest in Oegstgeest geweest om zich te bezinnen over de communicatie in een tijd waarin vereenzaming zoveel voorkomt. Ds. Steenbeek oud-voorzitter van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap (NJG) hield een bijzonder gewaar deerde lezing over „Leven in en met de wereld". Een titel, die hem overigens niet zinde: „Ik dacht dat we dat al lang deden ook als kerk. Het gaat vervelen over kerk en wereld, kerk en platteland, kerk en industrie te spreken. Daar komt te vajk het woordje „en" in voor. De tijd waarin dit opkwam was na de tweede wereld oorlog toen werd die kreet wel verstaan, maar 25 jaar later blijkt dat de uitdrukking „kerk en wereld" niet helemaal dekt wat bedoeld is." jaar 2500 en het andere bijvoorbeeld in 1 ifje; |To1 ij kc It fuc era ede Bist ire jbkk beens leven kan gevaarlijk zijn. De vraag is kunnen 1 het ene been niet bijtrekken. Of het been van 2500 teri J halen. Deze tijd stelt echter een uitdaging. We beleven I tijd van schaalvergroting met reuze grote snell-.- "n IRi IJ mond Watervallen Als voorbeeld noemde ds. Steenbeek de snelle uitbij n ding van het IJmondgebied, waar hij van 1944 tot (al, emeritaat in 1960 werkzaam is geweest. De hoogovUig breiden uit, er zijn 25000 mensen nodig, met de gezin» b wordt dat een toename van 75000 mensen, daarbij koiraa 25000 mensen bijvoorbeeld in winkels als apotheker «Ui: Dat betekent dat er 100.000 mensen in vijftien jaar bijl, 1 men. Amersfoort heeft daar zevenhonderd jaar over um daan. Technisch kan het. economisch ook, maar kan feu» menselijk ook? -n Een van de bekeringen van deze tijd is het incluj leren denken, niet meer in „wij en zij" of „wij en zulli maar samen vragen die vandaag worden gesteld van antwoord voorzien. Dan krijgen we nieuwe mensen. de ene kant kom je dan terecht bij manipulaties zo harttransplantaties en aan de andere kant bij de Bij! g die over nieuwe mensen spreekt Wie A zegt moet ook B zeggen, zei de spreker over 1 zogenaamde watervallen, maar hij moet er ook iets var 1 inbrengen. Z is de laatste letter, de omega (de laa: letter van het Griekse alfabet). De omega is de voleindl de heerschappij van Christus, waarmee hij de aarde het volmaken is. De inleider verwees naar het boek van dr. Boerwinkel: Inclusief denken. We leven in een tijd van stroomversnel ling. maar dr. Boerwinkel spreekt over „watervallen", waar hij zes voorbeelden van geeft. Een ervan gaat over de snelheid. Van het jaar nul af tot ongeveer 1850 hebben we nooit harder gelopen dan met een snelheid van veertig kilometer. Dat is de snelheid van een paard. Na 1850 schiet de lijn omhoog een watervalachlig ge beuren. Dezer dagen stond er in de krant, dat raketten 100.000 km per uur kunnen halen. „Dat kunnen we technisch en economisch, maar kunnen we het ook baas?" vroeg ds. Steenbeek. „We moeten bekennen, dat we er nog lang niet mee kunnen omgaan. In ons land zijn per jaar in het verkeer 3000 doden. 17000 zwaar gewonden en een x aantal gewon den. Er ontstaat in die tijd van watervallen een discrepantie een tegenstrijdig verschil het ene been staat in het Een kno| E°' bec Dat betekent, dat we niet moeten zitten wachten ,0° bijvoorbeeld het jaar 8002 als er misschien op een kl^'J wordt gedrukt en dat is dan de wederkomst. Helaas wcbur in veel kerken de .wederkomst nog zo voorgesteld. Mvar het is een gebeuren dat zich voltrekt, dat is komende Sei Hij komende is. 9e' Het Koninkrijk is een vredesrijk van de ene mens ledv de andere, het ene ras met het andere, van de sjaloom.! Here Christus duwt dat de aarde binnen en dat geeft i geweldig gekraak. Ons bezig zijn. ons kerkelijk denl het hele kerkelijke bedrijf zal ophouden. Dan is de 1 aarde een echte kerk." In de nabespreking noemde ds. Steenbeek het bel van vormingswerk om praktisch en studerend een a r woord te zoeken op de vele vragen van deze tijd. „U 1 de HVD kunt daar veel aan doen." L A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2