ii W outer Stips bokst tegen monopolie GRÉ BROUWENSTIJN EN TV voor het eerst op tv Beeld van een operaster Zangeres uit en thuis VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN ZONDAG TE ZIEN PROGRAMMA'S ZONDAG TE HOREN ZATERDAG 24 FEBRUARI 1948 Oré Brouwenstijn is de mgeres, die Nederland iifnds de Tweede Wereldoor- een bekende klank heeft b zgeven in de internationale p erawereld. Morgenavond (Nederland 1, i5 uurkomt ze voor het n»rst op de televisie in een De bekende zangeres maakt een fietstocht met haar zoon Jan-Paul van Mantgem. Gré Brouwenstijn als konin gin Elisabeth, vrouw van Philips II, zingend bij de tombe van Karei V (Don Carlos van Verdi). uitvoerig programma, waar in zij de hoofdrol vertolkt. Bij haar televisie-debuut wil de Gré Brouwenstijn niet als concertzangeres optreden. Haar kracht ligt immers in het thea ter en in dit raam zal ze op treden. Frans Boerlage, een van de weinig Nederlandse operaregis seurs met internationale erva ring en vertrouwd met de tele visie schreef een draaiboek: we zien fragmenten uit haar grote rollen, gecombineerd met foto's die haar laten zien als operaster Stap en als echtgenote en moeder. Het programma kreeg dan ook - - de titel „Gré Brouwenstijn uit en Angst Sprekend over haar ervarin gen vertelt Gré Brouwenstijn van de .doodsangst", die ze soms uitstaat, wanneer een be langrijk rekwisiet niet op de af gesproken plaats staat en van de moeilijkheden, die ontstaan wan neer een dirigent plotseling ver hinderd is en een collega invalt, die heel andere opvattingen heeft over het tempo. Maar er zijn ook veel pret tige dingen. Zo stond het pu bliek in Moskou na de voorstel ling in de ijzige kou te wachten om tioch nog een handtekening van haar te bemachtigen. In het programma, dat 70 mi nuten duurt, wordt de helft van de tijd 'besteed aan gesprekken, foto's en film. De muziek vult de andere helft. Opgave Regisseur Frans Boerlage stond voor een moeilijke op gave. Over het vele, dat er van de opera en zijn sterren is te vertellen zouden vele program ma's gemaakt kunnen worden. Bij de samenstelling van het programma moest hij zich vele beperkingen opleggen en de ge sprekken zo kort mogelijk hou den. Toen de opname gereed was moest weer drastisch geknipt worden. Dat 'kon niet in de muzikale gedeelten, die al een definitieve vorm had'den gekregen in een samenspel van techniek en kunst. Iedere instelling van de camera moest afgestemd worden op de muziek, zodat iedere maat en elk thema een eigen beeld kreeg. De regisseur heeft grote be wondering voor het technisch team van de NTS, dat veel in een perfect samenspel wist te bereiken. Die bewondering is wederkerig. Want de technici raken niet uitgesproken over de totaal verschillende perso nen, die Gré Brouwenstijn in de zes opera's zelfs al tijdens de repetities tot leven bracht. Decors Gré Brouwenstijn zingt in dit programma voor decors, die ge bouwd zijn in een van de nieuwe televisie-studio's en tegen een suggestieve achtergrond. Zo krijgen de aria's uit. de opera's van Verdi (ze is Amelia in „Un ballo in Imaschera", Elisabeth in „Don Carlos", Leonora in „La Forza del Destino" en Desdemo- na in „OtéLlo" en zingt de titel rol in „Tosca" van Puccini) de sfeer van het theater, maar ge zien door de televisie-camera. Tussen de aria's zien we haar steeds in dezelfde kamer, die voor haar in de studio werd ge bouwd. Daar sprak zij met haar man, de arts en oud-tenniskam pioen Van Swol, met haar zoon, met de jonge sopraan Marion Sohmitz en met haar zanglerares en raadsvrouwe Jo van de Meent, aan wie ze veel heeft te danken. Dan zijn er nog de filmfrag menten die de internationale ervaringen van deze Nederland se zangeres tonen. Schoolschrift (Van onze onderwijsredacteur) Oberschule van DDR In het blad van het christelijk gymnasiaal en mid delbaar onderwijs doet de heer Th. van den Ent het onthullende verslag van een reis naar de DDR, (Oost-Dultsland), waar hij het onderwijssysteem onder de loep heeft genomen. Toen in 1945 de communisten zich opmaakten maatschappij en staat te reorganiseren, was het onder wijs een van de eerste objecten die zij onderhanden namen. De school moest worden gedemocratiseerd, geldgebrek en drempelvrees werden geëlimineerd. Daarom werd het onderwijs kosteloos, terwijl de drempelvrees werd weggenomen door de lagere school en de eerste vier klassen van de middelbare school te verenigingen tot een nieuw schooltype, de Oberschule. rote wee Is j ,3 ider Jf 'iRussisch verplicht n j De Oberschule telt tien klassen. De kinderen gaan op hun zevende jaar naar school. In theorie krijgen alle kinderen tot hun zeventiende hetzelfde program ma, in de praktijk heeft men echter aparte oplei dingsklassen, die de meest begaafden, ongeveer 20 procent, opleiden voor een voortgezet schooltype. Op de Oberschule wordt veel aandacht besteed aan de algemene technische vorming. De kinderen leren vanaf de eerste klas „het zelf te doen". Zij moeten allerlei karweitjes aan brommer, auto en elektrische leiding zelf opknappen. Vanaf de zevende klas wordt dit „werken" vervangen door opneming in de „socia listische produktie". In vele gevallen schakelt de be drijfsleiding hen in door hen eenvoudige berekeningen te laten maken. Het schijnt dat deze technische vorming, hoe een voudig ook, de resultaten in de wiskunde gunstig beïnvloedt. Nog een aardigheidje: verplichte vreemde taal is uiteraard het Russisch, dat vanaf de vijfde klas wordt onderwezen. Invloed op cijfers Bij een bespreking op een van de scholen die de groep bezocht, trof men een klasseboek. Achter de namen van sommige leerlingen kwamen de letters SED voor, hetgeen inhoudt dat hun ouders lid zijn van de communistische partij. Het is, vertelt de heer Van den Ent, niet goed na te gaan of de cijfers invloed ondervinden van de houding aie de leerling aanneemt tegenover het regime. Wel hoorde men het verhaal dat een jongen die geweigerd had de „agressie" van Israël te veroordelen, ondanks zijn voldoende rapport niet bevorderd werd. Tegenover dat oncontroleerbare verhaal staat het feit dat mensen van onverdachte zijde verzekerden dat christenen die eerlijk voor hun mening durven uitkomen, worden gerespecteerd, en van hun houding geen nadelige gevolgen ondervinden. Jeugd niet gewonnen Eén ding is echter wel duidelijk geworden, zo vertelt de heer Van den Ent: ondanks alle inspan ningen van de docenten en alle beïnvloeding van de kinderen wijst het overgrote deel van de jeugd het communistische systeem af. Men staat zeer kritisch tegenover de regering en er is zelfs zoiets als een nieuw rechts". Hieraan zal de Westduitse radio en televisie, die men in Oost-Duitsland kan ontvangen, wel iets hebben bijgedragen. De voornaamste oorzaak van de debacle lijkt echter dat de propaganda en de leuzen van het regime in strijd zijn met de werkelijkheid. De uitbuiting van het Westen wordt aan de kaak gesteld, maar de jongeren constateren dat de ver schillen in inkomens in de DDR minstens even groot rijn als in West-Duitsland. Nederland 1 NTS 3.00-6.00 uur Wereldkampioenschappen schaatsen te Gotenborg (500 en 5000 meter). 7.06 uur (VARA) Wim Sonneveld speelt gastrol in Ja zuster, nee zuster. 8.20 uur Rudi Carrell ontvangt in een soort droom huis vele internationale gasten. 9.05 uur Per seconde wijzer, vragenspel over kunst, wetenschap, geschiedenis of deze eeuw. 9.45 uur De Forsyte sage (19); Een middag op Ascot, Fleur ontmoet John toevallig. Nederland 2 KRO 8.20 uur Verslag catastrofale brand (1934) tijdens de cruise van de Morro Castle. 10.00 uur Brandpunt Buitenspel, sportprogramma uit het stadion Bellevue in Amsterdam. Hilversum 1 KRO 7.05 uur Jonge artiesten wagen de sprong naar het succes In Springplank. 8.00 uur In antwoord op uw schrijven (verzoekpl.). 10.45 uur Goal: een muzikaal sportprogramma met commentaren, reportages en nieuwtjes. Hilversum 2 VARA 3.00 uur Wereldkampioenschappen schaatsen in Go tenborg. 7.35 uur Actualiteiten op kunstgebied in Artistieke staalkaart. 8.50 uur Het uur vooraf, hoorspel van Anton Quintana. 10.00 uur Ensemble Benedetto Marcello, speelt wer ken van Pergolesi, Scarlatti en Vivaldi. Nederland 1 AVRO met toelichting" "króV 20.30 1.00-5.30 uur Wereldkampioenschappen schaatsen te stereoclub: muzikale en tech- Götenborg (1500 en 10.000 meter). S-fanl T 7.00 uur CVK/IKOR/RKK) Bybelvertelling voor kinderen. 8.30 uur De vliegende non. Zuster Bertrille in zaken. 8.55 uur De internationaal vermaarde operazangeres Gré Brouwenstijn uit. en thuis. 10.05 uur Kunstgrepen van Pierre Janssen. Nederland 2 NCRV pi°atte?and.WlezinÉ188.3o'°Veerhof 7.30 uur Feike As ma bespeelt ..zón eigen urgel" in tie 'SIS Grote Kerk te Maassluis. 1 Verbond: Ziek... sezond. 8.05 uur Quiz tussen studententeams. I ikorïimmï lOnder- 8.35 uur De thriller Het slagkoord door Bruno Ham-J J!, filll 'lil pel uit de serie Politiemuseum. (woord, ii.40 Gesprek over de 9.45 uur Jan van Hilio spreekt met evangelist Anne S°hun van de Bijl over zijn werk in Vietnam. in de maatschappij <in. AVRO: Van 12.00 uur al tot 14.30 uur kans op onderbre king, 2 x 3'. voor het wereld kampioenschap hardrijden op de schaats - laatste dag. 12.00 Bonte muzikale show. 13.00 Nieuws 13.07 Radiojournaal, waarin: De toestanc. in de we reld. lezing. 13.25 Voor alle weggebruikers. 14.00 Stereo: Dansorkest en zangsolisten. NRU: 14.30 Utrechts symfonie orkest en soliste. In de pauze: Pl.m. 15.20-15.40 Cursus mu- zieklulsteren. VARA: 16.30 Ste reo: Strijkorkest. 16.35 Stereo: 11 Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 uur Interview met het verleden; gesprek met 17.15 Rakeiinks: satirisch oro- Multatuli (VPRO). 17.30 Nieuws. NRU 9.30 uur Het Omroeporkest met als solist Frans Ves- .'beschouwfngen600^!"18*30 ter (fluit). Vrij entree: cabaretprogram- 10.20 uur Pianist Gerard Hengeveld speelt preludesI romN^o"'i9.30°ifl2u^ei9^ en fuga's van Bach. Chansons. .20 00 Klankbeeld chansons. 22.38 Plein en pu bliek. licht programma. 23.53-24.00 Nieuws. televisie vanavond Nederland I. NTS: 18.50 Pi- po, de clown. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. VARA: 19.06 Ja zuster, nee zuster. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. VARA: 20.20 De Rudi Cnrrell-show. 21.05 Per sekon- de wijzer, quiz. 21.45 De Forsyte Saga, tv-feuilleton. 22.35 Achter het Nieuws. NTS: 23,00-23.05 Journaal. Nederland II. NTS: 18.50 Pi- po, de clown. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. KRO: 19.03 In kleur: Fllntstones, tekenfilm. 19.28 Zang met instrumentale bege leiding. 19.54 Evangelie, NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. KRO: 20.20 S.O.S. Mor ro Castle, film. 22.00 Sportpro gramma. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. RADIO MORGEN Hilversum I, 402 m. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassiek pla- tenprogramma. 8.55 Inleiding Hoogmis. 9.00 Eucharistievie ring. 10.00 Nieuws en wa terstanden. 10.15 Oude gewijde muziek (gr). 11.00 Limburgs Symphonic Orkest (opn). 11.50 Buitenlands commentaar. NCRV: 12.00 6tereo: Kerkor- gelconc. 12.40 Klassiek platen- programma. 13.00 NJeuws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30 Stereo: Planoduo. 13.55 Moderne gi taarmuziek (-gr). 14.10 Voor dracht. NRU: 14.30 Sportrepor- tages en -uitslagen. CVK: 17.00 Christelllk Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Gewijde mu ziek. IKOR: 18.30 Mensen, gesprek. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07 Stereo: Klassieke gewijde muziek (gr). 19.30 Leren leven met de oekumene. lezing. 19.45 Stereo: Moderne orkestmuziek (gr). 20.10 Geestelijke liederen ..tsche tips voor de stere- o-fans. 21.30 Het Weerhuls. licht muziekprogramma. 22.00 Populair programma over ac tuele godsdienstige vraagstuk ken. 22.30 Nieuws. 22.40 Over weging. 21.45 Audio: muzikale Informatie voor kenners en liefhebbers. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. VARA: Hilversum 1 KRO 8.10 uur NCRV-Vocaal Ensemble o.l.v. Marinus Voor berg en Piet Kiel (orgel) vertolkt geeste lijke liederen. (NCRV). Het weerhuis met o.a. Jules de Corte. Muzikale informatie in Audio. 9.30 uur 10.45 uur Hilversum 2 AVRO Stokkermans. RADIO VANAVOND menlaren en KRO- 1 23-55*24-00 Nieuws. Hilversum i. m in. nnvj. 18.30 Nieuws. 18.45 Actualitei- I ten. 19.05 Stereo: Jonge ar tiesten met orkestbegeleiding. 19.30 Sjook: voor twintigers. 20 00 Verzoekplatenprogramma. 21.50 Wegen door de wildernis, lezing. 22.00 Cursief, cabaret- sportprogramma met kom- Hllversum II. 298 m. VARA: 18.00 Nieuws. 18.20 Lichte grammofoonmuzlek. 19.30 Nieuws. 19.35 Artistieke Staal kaart. 20.15 Promenade orkest en soliste. 20.30 Het uur voor af: hoorspel. 21.20 Licht pla- tenprogramma. 22.00 Stereo: Ensemble Benedetto Marcello, 22.30 Nieuws. 32.40 Franse jeugd. 21.30 Stereo: I Omroeporkest en solist. 22.20 Stereo: Pianorecital (gr). 22.30 reportages Nieuws. 22 40 Radiojournaal ,22.50 Licht platenprogramma 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht platenpro gramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nieuws 11.02 Muziek Mozaïek. VARA 12.00 Nieuws. 12.02 Verzoekpla tenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.07 VARA'S Popshow. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. NRU: 14 00 Nieuws. 14.02 Rome - Ankara - Madrid: voor de buitenlandse arbeiders. 15.00 Nieuws. 15.02 Athene - Rabat Warschau: voor de buitenlan ders. AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Rhythm and Blues. 16.35 Country en Western muziek. 17.00 Nieuws. 17.02 Sportjour naal. 17.05-18.00 Muzlek-mélan- ge. TELEVISIE MORGEN Nederland I IKOR: 11.00-12.00 Nederl. Hervormde Avond- maaldienst. NTS: 13.00 Nieuws in 't kort. 13.01 Eurovisie: We reldkampioenschappen Schaat sen te Göteborg. (pijn. 14,30 Wegeninformatie). Einde ca. 17.30 u. 18.55 Plpo de clown. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Bijbel vertelling voor kinderen. CVK/IKOR: 19.05 Barricade: Het gebed, discussies. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journaal. AVRO: 20.30 In kleur: De vlie gende non, TV-feullleton. 20.55 Gré Brouwenstijn uit en thuis. 12.05 Kunstgrepen. NTS: 22.30-21.35 Journaal. Nederland h. NTS: 13.45-15.30 Teleac: 13.45 Automatisering (36); 14.30 Mens ln de ruimte (2); 15.00 Russische les (21). 18.55 Plpo de clown. 19.00 In kleur: Nieuwe avonturen van Sebastlaan, TV-feullleton voor de jeugd. NCRV: 19.30 Kerkor gelconcert met zangsoliste. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.05 Tweekamp, quiz tussen studententeams. 20.35 Politie museum: Het slagkoord, poli- tlefeullleton. 21.45 gesprek met de evangelist Anne van de Bijl. NTS: 22.15-22.20 Journaal. RADIO MAANDAG Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassiek en mo dern platenprogramma. (7.30 Nieuws, 7.32 Actualiteiten; 7.55 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25 ConciUepost- bus; 9.35 Waterstanden). NRU: 10.00 Het muziekleven ln Ne derland van voor 1940: muzi kale lezing. KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. Bejaardenprogramma. NCRV: 12.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Medede lingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Ac tualiteiten. 12.50 Variant: ra- dio-snelbuffel. 13.30 Stereo: Lichte orkestmuziek met zang. 13.50 Schoolradio. 14.15 Stereo: Opera-aria's (gr.). 15.00 Her vormde godsdienstige uitzen ding. NRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over de provincie Zuid-Holland. (16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Over heidsvoorlichting. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met Instrumentaal sextet. 18.20 Uitzending van D'66. Hilversum II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo foonmuzlek en reportages. (7 30-7.35 Van de voorpagina: persoverzicht.) VPRO: 7.55 De ze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Uit geslapen (vervolg). 9.00 Stereo: Klassieke grammofoonmuzlek. ïo.oo Voor dc hulsvrouw, ll.oo Nieuws. NRU: 11.02 Premières door de nederlandse radio-or kesten: Radio kamerorkest. VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevarieerd programma. 12.27 mededelingen t.b.v. land- tuinbouw. 12.30 Stereo: Muzi kale aanwinsten. 12.50 Tien voor Eén. praatje. Nieuws. 13.10 Informatie: ont wikkelingswerk. 13.20 Pro me morie: praatje. 13.25 Klassieke en moderne grammofoonmu ziek. 14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Kleintje tabard. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. Licht orkest. 18.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Operamuziek met toe lichting. 17.45 Overheidsvoor lichting. I Tekenfilm-producer zoekt j markt na reis aan Praag j DE meeste Nederlandse tekenfilms zijn com mercieel. Dat is jammer, maar aan de andere kant wel begrijpelijk. Voor een gewone tekenfilm is hier bijna geen afzetgebied. Toch wil ik proberen hiervoor ook in ons land een markt te vinden. Dat zal heel moeilijk zijn om dat ik moet opboksen te gen de Tsjechen en Joego- slaven die het monopolie praktisch in handen heb ben. Na mijn bezoek aan Praag heb ik echter zo veel technische kennis en nieuwe ideeën opgedaan, dat het te verwezenlijken moet zijn." De enorme antieke lijst van twee bij drie meter, zonder schil derij, maar met in het centrum de in het niets verdwijnende ge- boortetegel met Wouter Stips, 30 maar 1944 en de ijzeren registra tieplaatjes uit de militaire dienst er onder, karakteriseren één van de jongste vervaardigers van te kenfilms. die daarnaast ook een veelzijdig kunstenaar is. Geringbaarde Wouter is nog niet zo lang terug van zijn vier maanden durende excursie naar Tsjechoslowakije; een zeer be langrijke producent op het ge bied van tekenfilms. Voordat hij over zijn belevenissen vertelt en zijn onlangs gereed gekomen nieuwste film, geeft hij een kenschets van een poppen- of te kenfilm. „Het is een dood element, bestaande uit een grote reeks van tekeningen, dat je doormid del van trucage tot leven brengt. Je kan hem vergelijken met een cartoon of een politieke prent. In het kort brengt hij namelijk een gedachte op begrijpelijke wijze aan de mensen over. Door z'n onwerkelijkheid is hij haast al tijd grappig om te zien." „In Praag", zo vertelt hij over zijn studiereis, „heb ik mij be kend gemaakt met de technische vervaardiging van tekenfilms. Ik werd uitgezonden door Telesync, de studio die mijn films maakt Alle filmstudio's heb ik bezocht en daardoor vele contacten ge maakt. Soms zag ik dertig teken films op één dag. Die werden spe ciaal voor mij gedraaid en later kreeg ik de gelegenheid daarover met de producenten van gedach ten te wisselen. Jiri Triskin Een tijd lang heb ik ook mee gelopen in de filmproducties. Verder voerde ik gesprekken met allerlei mensen die op dit gebied iets doen. Scenarioschrijvers, ani mators, schrijvers van kinder boeken en cameramensen. Met bekende producenten, zoals de grote Jiri Triskin, een man die in De hoofdfiguur uit de nieuwe tekenfilm luidt de klok. Duidelijk is te zien dat voor elke bet veging een andere tekening nodig is. Trucage brengt de stilstaande beelden tot leven. één adem wordt genoemd met de Amerikaan Disney, heb ik van ideeën gewisseld. Enkele van mijn senario's heb ik achtergela ten en misschien worden die ver filmd." „Het grote verschil tussen een Tsjechische en Amerikaanse te kenfilm", zo legt Wouter Stips op een vraag uit, „is dat een film van Disney meestal oppervlakkig Is en Trinka daarentegen bijna altijd een boodschap heeft. Disney's films zijn technisch bijzonder knap maar zij zijn te realistisch. Zij zijn te geperfecti oneerd in de bewegingen. Vaak zijn het gewoon immitaties van menselijke bewegingen. Disney tekent zijn beelden zoals hij ze ook in werkelijkheid wil zien. De Tsjechen daarentegen kun nen met een vierkantje of een rondje een bijzonder goede stem ming bereiken die toch harmo nieert. Trinka is niet gebonden aan de anatomie. Zijn films zijn veel verder doordacht. Hij ka rakteriseert ook veel meer in zijn bewegingen." De nieuwste tekenfilm van Wouter Stips draagt duidelijk een Tsjechisch karakter. Toch heeft hij niet zonder meer de techniek overgenomen. Zijn eigen stijl en vooral ideeën heeft hij er in gelegd, waardoor de film toch zijn stempel draagt. Wouter Stips hoopt met zijn nieuwste aan winst op één van de eerst komen de festivals zijn debuut te ma ken. Zweetdruppels ..Het vervaardigen van die film heeft me heel wat zweetdruppels gekost. Midden in de zomer heb ik er aan gewerkt. Soms moest ik zo'n 200 tekeningen op één dag maken en als je dan nagaat dat er zo'n 3500 in één film van slechts vijf minuten gaan. dan kun je je voorstellen wat voor een karwei het is geweest. Het maken van een tekenfilm is allerminst eenvoudig. Eerst moet je een scenario maken en daarna komen je schetsen. In mijn film is een pater de hoofdfi guur en voor elk persoon zijn bijvoorbeeld wel een honderd verschillende manieren van lopen te bedenken. Het duurde alleen Wouter Stips aan het werk in de film-studio. Elke tekening op cel wordt apart gefilmd. Een mini- tieus werk dat uiteindelijk het gewenste resultaat zal opleveren. al een hele tijd om te ontdekken dat ik die pater moest laten schrijden, in plaats van lopen. Dan zijn er nog talloze bewegin gen die je eerst voor moet doen voor de spiegel bij je zelf, wil je het op papier kunnen zetten. Je moet bepaalde stemmingen in de film brengen en dat kan je bereiken door het kweken van achtergronden. Daarvoor gebruik je meestal de kleuren. Als je ie mand blij wil zien denk je meestal aan een circel en pittige kleuren als oranje en rood. Wil je een nijdig iemand uitbeelden dan gebruik je rechte lijnen met een kleurencombinatie van bij voorbeeld paars en groen. Ben je daar eenmaal achter ge komen dan ga je de tekeningen op cel zetten. Daarna komt de verfilming. Maar voor het zover is komen er nog vele technische dingen bijkijken zoals geluid en eventuele onderschriften. Met zo'n film ben je wel een twee a drie maanden bezig. De kosten variëren van vijf tot vijftiendui zend gulden." Wouter Stips behaalde na een vierjarige studie aan de acade mie. het diploma in de afdeling publiciteit. Behalve producent van tekenfilms houdt hij zich verder nog bezig met het schrij ven van kinderboeken, tekstschrijven en componeren van liedjes, tekenen van car toons, ontwerpen van affiches en platenhoezen (onder meer: Wim Sonneveld, Boudewijn de Groot, Max Tailleur, Jaspcrina de Jong, Connie van der Bos en „The Jay Jays"), en of het nog niet genoeg is, ook nog cabaret. Hij speelde jaren in het inmiddels opgeheven cabaret „Quast". Artistiek Het interieur van zijn kamer is rommelig, gezellig en grappig te gelijk en bestempelt nog eens ex tra zijn artistiek karakter. Aan het plafond hangt een straatlan taarn die je gewoonlijk alleen bij wegopbrekingen ziet. De deur is volgeplakt met kunstzinnige fo to's. "Op de grond staat een le vensgrote buikvormige fles, goed voor een voorraad wijn die een ander in zijn kelder zou bergen. Beeldhouwwerken staan ln don kere hoeken, boven zijn bed hangt een gitaar en de grote verscheidenheid van kleur op de wanden maken de verdere entou rage compleet Ondanks zijn grote veelzijdig heid mikt hij voor de toekomst toch duidelijk op zijn grootste hobby: de tekenfilm. „De moge lijkheid is niet uitgesloten dat ik later zelf nog eens een teken filmstudio begin. Mensen die met dezelfde Ideeën zitten als Ik. ken ik genoeg en misschien kan ik met hen wat opbouwen. Zonder subsidie zal het echter erg moei lijk zijn, maar", zo besluit Wou ter Stips dubbelzinnig, „met een wil kun Je ver komen. Toen ik tien was wilde Ik cartoonist wor den. En... ik ben het geworden. Nu ben ik 23 en Ik wil een stu dio, dus....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15