Vijftig jaar spelen met vuur en klei BLAD ZIJ Vis in blik vindt groter aftrek OPEN BRIEF Lezen met de mond Koop uw schoenen eens een maatje groter... dialoog van ZATERDAG 24 FEBRUARI 1968 |£LITS klats klots. Soepele handen kletsen een klomp klei centrisch op de schijf. Voeten, gestoken in linnen strandschoenen schoppen de schijf tot draaien. De duim breekt de mast klei open door precies in het midden naar beneden te drukken. De klei neemt onder het draaien de vorm aan van hand en vingers. Met gespitste lippen, aandachtige ogen, gevoelige vin gers beproeft Meindert Zaalberg (62) het model dat on der zijn handen groeit. Vijftig jaar pottenbakken, bestempelt u dat met het predicaat kunst? „Jazeker" zegt de mevrouw van mu seum Boymans-van Beuningen. „Want Zaalberg is bij het eeuwenoude handwerk gebleven". Meindert zelf meent: „Potten bakken is een heerlijk ambacht." De bakermat van het potten bakken ligt in Ur der Chaldeeën. De vrouw maakte zelf haar eigen potten. Dat was een deel van haar huishoudelijk werk. Een ge niale Chaldeeuwse kwam op de idee niet langer om de pot heen te lopen, maar de pot naar zich toe te draaien. Tot 1900 werden alle vazen en potten op een schijf gedraaid, zo als zoutpotten, kannen, perepot jes. Langs de Rijn en in Gouda zag je wel twaalf pottenbakkers op een rijtje voor 't raam zitten draaien. Snel Nu worden machinaal wel zesduizend kopjes en tweeëntwintigduizend borden per dag vervaardigd, een enorm snelle ontwikkeling in het vak. Grondstof voor vaas, pot en kan is klei. Klei ontstaat door erosie van berggesteenten. Smelt water spoelde het weg, regen en wind vielen erop aan, via rivie ren kwam het in bergmeren. Resten flora en fauna voltrekken het rottingsproces. Rivieren voe ren klei mee, soms door kalk-, soms door ijzerlagen, naar lager feelegen landen. Bij overstromin gen bezinkt de klei. Schalen kruiken en vazen: voorbeelden van sierlijke gebruikskunst. tallen en cultuur bij opgravingen. De klei krijgt door vuur iSjn kleur. Grijze klei wordt rode steen, rode glazuur wordt groen, witte glazuur kan wel donker blauw worden. „We spelen er een beetje mee", zegt Meindert Zaal berg losjes. De overgave aan zijn ambacht trilt uit heel zijn wezen. Dat „spelen" houdt ook „weten" in. Zo ontstond in de loop der eeu- Muziek wen een merkwaardig natuur- produkt. Is de pot eenmaal ge vormd en gebakken, dan is het materiaal onverwoestbaar. Potscherven verraden zelfs jaar- Als twaalfjarig jongetje mag hij vader helpen bij het potten bakken: schijf draaien, glazuur Invaliden die niet in staat zijn hun handen te gebruiken kunnen baat hebben bij een Engels ap paraat dat het mogelijk maakt de bladzijden toch zelf om te slaan. Het „blad-omslag-apparaat" heeft de vorm van een klein kastje. Hierin kunnen boeken ge plaatst worden tot een bepaalde dikte. Het wordt opgehangen aan een licht stalen buis die verstel baar is. Het boek kan zo op elke gewenste hoogte worden geplaatst. De bladzijden worden zodanig verlicht dat glimmen uitgesloten is. De pagina is goed te lezen, onder welke hoek men er ook naar kijkt. Wanneer de patiënt in een rubber buisje blaast, treedt een kleine elektromotor in wer king die de bladzij omslaat Een ware uitkomst Voorlichting op dit gebied geeft de V.L.G., Stad houderslaan 142 in Den Haag. Hoeveel honderden "paren schoenen zou den er in de kast staan, die niet passen? Een lezeres ging met twee paar bijna nieu we schoenen naar haar schoenenzaak, een gerenommeerd adres, terug. Ze vroeg met een de chef te spreken. Wat hij vertelde is de moeite waard: namelijk dat veel dames hun schoenen te klein kopen, al lijken ze te passen. „Maar waarom zegt de verkoopster dat niet?" was haar verwonderde wedervraag. C'ief: „Dat mogen ze niet, want dan zijn de dimes beledigd. Als u naar maat 37 vraagt en zij komen aandragen met maat 38, dan moet u die gezichten eens zien. Het gevolg is dat de koopsters 'éérst maanden met ze- Gespitste lippen, aandachtige ogen, gevoelige vingers, dit is Meindert Zaalberg, 50 jaar potlebakker. stampen, zelf draaien leren. Va der Herman Zaalberg legde een kunstzinnig stempel op zijn gezin in het tuinmanshuisje bij het landgoed „Zuiderzicht" in Lei den. „Er werd veel muziek ge maakt, vader speelde orgel, de kinderen zongen, soms begeleid door fluit of klarinet, 's Zondags na de kerk buiten tekenen, naar het museum of concerten", herin nert Meindert zich. 's Avonds studeert Meindert wiskunde, schei- en natuurkunde en tekenen. Er zijn studiereizen naar Engeland, Noorwegen, Pa rijs, Italië, Zuid-Frankrijk. In 1963 naar de binnenlanden van Suriname, waar blijkt dat de vrouwen daar hun potten nog met de hand kneden en in veld- kuilen bakken. Meindert toont hun de draaischijf, tot dan toe daar onbekend. „Duizenden in landse vrouwen hebben dat ge zien van me", constateert Mein dert met voldoening. Vorig jaar reisde hij naar Joegoslavië en Griekenland en bewonderde er de prachtig gespannen vormen van waterkruiken. Vijftig tot zestig per dag ziet hij draaien. De klei delft de Griekse potten bakker als het ware naast de deur van zijn potterij. Hij werkt nog primitief, niet achter, maar naast de schijvenkop. Eenvoudig Op al die reizen verzamelt Meindert met zijn vrouw die zijn passie voor potterle deelt gebruiksaardewerk uit de gehele wereld, antiek en modern. Oude Chinese en Japanse vormen inspireren hem. Zijn kommen en schaaltjes hebben dan ook een voudige vormen en geen decora tie. De decoratie zit in het gla zuur, waarvoor vader Zaalberg recepten uitvond en die Meindert nog verbetert. „Je blijft bezig", zegt hij, on derwijl oren trekkend aan een vaas die al „leerhard" is. „Gla zuur ia een glasachtige massa, sterk verwant aan klei, het dient tot waterdicht maken van aarde werk. Metaalverbindingen geven kleur aan het glazuur (koper voor groen, tin voor wit) en de nevenkleuren ontstaan door ver andering van de oventempera tuur." Het vuur is het laatste na tuurelement waardoor de vaas tot kunstzinnige schepping wordt. Vuur en turf en hout, met temperaturen van 1180 graden Celslus (voor halfdoorzichtig tin-glazuur) of 1350 graden (voor tin-cobalt-zinkglazuur) bepaalt de kleur. De pottenbakker ziet door het „loergat" aan de kleur van de vuurgloed of de oven gaar is. Twee dagen „vollen", achten twintig uur stoken, vier dagen koelen. Spanning De spanning bij het legen: geen „kleefjes" (aan elkaar vast gebakken voorwerpen), is de kleur goed, geen heilige dag, (voorwerp waarop het glazuur op een plekje ontbreekt)? De potten bakker is dankbaar als hij ziet dat het goed is. Twee zoons van Meindert Zaal berg, Herman jr. en Gijb, zetten de familietraditie van de potterij voort, nadat vader In 1962 van Leiderdorp verhuisde naar Om men, waar hij zijn eigen atelier heeft. Wie van de internationale ver zameling potten en vazen genie ten wil, wie Zaalbergs potterie wil bewonderen, wie de „gouden" Meindert aan het werk wil zien, kan tot 3 maart terecht in museum Boymans-van Beunin gen in Rotterdam en van 16 maart tot 21 april in de Lakenhal te Leiden. Kunsthandels in Leiden, Den De huisvrouw maakt steeds meer gebruik van het gemak dat visconserven bieden. Zeebanket uït blik pot of fles, geconserveerd of halfconserven vindt zijn weg via kruidenier, groenteman en vishandelaar of kampwinke]. Voor de verkoop gelden geen beperkende bepalingen zodat „ie dereen" vis-uit-blik verkopen kan. Er zijn zes visconservenbe- drijven in ons land (in IJmuiden, Vlaardingen, Woudrichem, Go- rinchem, Oud-Beijerland en Hui zen) die tezamen jaarlijks zeven duizend ton haring, vierduizend Haag, Dordrecht en Rotterdam hebben zijn vazen, kruiken en schalen, alle voorbeelden van sierlijke, eerlijke gebruikskunst. Ook tegeltableaus in kerken en scholen, liturgische, gebruiksvoor werpen en doopvonten in kerken dragen de signatuur van de kunstenaar Zaalberg. re voeten lopen. Past de schoen eindelijk, dan is het leer zo uitgerekt dat het mooie van de schoen af is." Deze eerlijke chef haalde meteen van de zelfde schoenen een maat groter voor onze lezeres. ,JZe zaten heerlijk!" Deze ervaring deel ik met haar. Er is een bepaalde schoen die fijn zit. Daarvan kocht ik al driemaal achtereen hetzelfde model. Het laatste paar één maat groter dan de vorige twee. Ze bleven mooier en gingen langer mee. Weg dus ijdelheid en gekwetste trots. La ten we ons houden aan het advies van een goede verkoopster. VANDAAG beginnen we ons gesprek over de televisie. We hopen dat 't niet te eenzijdig zal worden, het is een onder werp waar veel over te zeggen is. Mevrouw G. te B., moeder van vijf kinderen van veer tien tot vijf jaar, vindt „dat televisie er bij hoort maar geen hoofdzaak moet zijn. Wij genieten echt wel van de pro gramma's, alleen die schiet- films vinden wij naar. Weinig opbouwend voor ons jong ge zin. We hopen dat de NCRV zulke films niet meer vertoont en wat vaker mooie koren Iaat zingen of een kerkdienst op zondag is ook iets prach tigs. Als ons iets niet zint, dan zetten we de tv uit. We moe ten ons zelf ook kunnen ver maken, daarom leren wij de kinderen zichzelf bezig te houden met lezen of spelletjes te doen. Voor ons is de t.v. echt geen probleem, maar al tijd nog voor de gezelligheid! „De tv erin, de gezelligheid eruit", concludeert mevr. O. te L. „Ik geloof dat mèt de tv ook de onrust in de gezinnen is gekomen. Bij ons is er elke avond censuur, want je kunt maar niet alles in je huiska mer halen. De kinderen mop peren dan wel, maar zijn er toch gauw aan gewend. Als de jongeren willen blij ven kijken als het bedtijd is, zeg ik altijd: „Geen sprake van, jullie tijd komt ook en al mag de hele klas „altijd" kij ken, ik ben verantwoordelijk voor jullie gezondheid. Ook daar wennen ze aan. al moet je 't wel consequent volhou den." beslist geen hinder van heb ben." Leerzaam De heer G. te R. vindt dat de tv door reportages over an der landen erg leerzaam is, maar ook beangstigend: „Beel den van oorlogen en opstan den die in verre landen plaatsvinden, krijgt men bijna a la minute op het scherm. Vroeger hoorde men hiervan na enige maanden slechts de geruchten. Men leefde toen veel rustiger wat dat betreft." „Zaterdag drie februari werden wij door de tv be paald bij het mooie werk van Zr. van Kamp in Karachi, waar zoveel ellende is", zegt mevrouw T. te S. „Het was goed dat we dat eens zagen, vooral voor de collecte in de kerken die de zondag daarop gehouden werd." „Door al dat leed dat wij zien wordt ons hart vaak be roerd en gaat de portemonnee eerder open", zegt Mevrouw O. te B. ,fDat alles zal vele collectes ten goede komen. Al word je oud, dank zii de tv. Zacht Wat doen we als de ene helft van 't gezin wil kijken en de andere helft niet? Me vrouw M. te P. lost het zo op: „Zijn er huisgenoten die wel en anderen die niet willen kijken, dan zetten wij het ge luid af als het stuk niet in het Hollands gespeeld wordt. Komt er bezoek, dan zetten wij de tv altijd uit. 't Geluid van de tv zetten wij zo zacht mogelijk, zodat onze buren er blijft je blik ruim. Wij vinden onze tv een rijk bezit en zijn dankbaar voor het vele werk dat er voor »de uitzendingen gedaan wordt. Ongenoegen over „de knop" hebben wij nooit: intereseert het mij niet, dan neem ik een handwerkje en kijk af en toe om de baas te plezieren..." Funest Mevrouw P. te S. vindt tv voor jonge en opgroeiende kinderen funest: „weg met de rust die een kind nodig heeft, weg met het lees- of voor leesboek voor het naar bed gaan, weg met de stilte en tijd, weg met het zichzelf le ren vermaken in spel of crea tief bezig zijn. De tv doet wat een kind zelf moet doen en maakt van uw kinderen: one venwichtige, drukke, zenuw achtige, agressieve, snel af geleide, slaperige, fantasieloze wezens, die niet meer kunnen spelen zonder pistool of voet bal." Een somber beeld dat me vrouw P. van onze kinderen geeft; het zal echter zo'n vaart niet lopen, om allerlei redenen waarvan ons één uit de brie ven duidelijk werd: de ouders houden het heft mèt de tv heus wel in handen! Luister maar naar mevrouw S. te P. Bij ons thuis zeggen de kin deren: „Moe weet alleen de knop te vinden om de tv af te zetten, verder komt ze er nooit aan!" „Dat duivelsding komt bij mij niet in huis", zei een moe der toen haar zeventienjarige zoon vroeg wanneer ze tv kre gen. Zoon zei niets meer. Vroeg er niet meer naar, maar wel ging hij voortaan avond aan avond ergens in de buurt tv kijken. Daar stond het ding iedere avond van zeven uur tot middernacht aan, men keek overal naar. Die moeder vond zich wel flink stand vastig, maar de zoon zag het toch, een jongen van zeven tien jaar leg je immers-niet aan een tafelpoot. Het nare is dat de jongen zo geen keus leerde doen. Hij zag dingen die hij beter niet kon zien. De tv is geen duivelsding, het is een prachtige uitvin ding. Het duivelse, het zondi ge zit 'm niet in de tv maar in de mens die hem gebruikt. De verantwoordelijkheid van de ouders strekt zich verder uit dan de huisdeur, het was be ter geweest dat deze moeder een tv gekocht had en dat ze haaf zoon geleerd had pro gramma's te kiezen. Het is zo jammer dat veel tv-kijkers niet kiezen kunnen, ze zitten heel de avond te kij ken. Een heleboel mensen zouden zich schamen om naar de bioscoop te gaan, maar nu dezelfde films door middel van de tv in hun huiskamers komen, schijnt het niet erg meer te zijn" aldus de heer B. teT. Soms blij „Al hebben wij geen tv, toen ik uw nieuwe onderwerp las, had ik meteen zin om daarover iets te schrijven" be gint mevrouw O. te O. „Waarom hebben wij er geen? Allereerst omdat we al jaren lang studerende kinderen heb ben: ten tweede omdat we het geld beter konden besteden aan dingen die we noodzake lijker achten dan zoveel geld uit te geven voor wat toch bijna uitsluitend ontspanning is. Of onze kinderen iets voor hebben op kinderen die wel tv thuis hebben, weet ik niet. Als bron voor algemene ontwikke ling is de tv zeker niet te versmaden, maar wat zien en horen de kinderen nog meer? Hoeveel kinderen gaan er te laat naar bed omdat de tv zo mooi is? Hoe vaak wordt het huiswerk afgeraffeld om maar vroeg klaar te zijn voor de tv? Aan de éne kant voel ik me soms „achter lopen" omdat er geen tv is, bijv. bij natio nale gebeurtenissen of een an der mooi programma, maar soms voel ik me blij dat we het niet hebben, wanneer ik hoor van al het geharrewar in de gezinnen". Bejaarden Het is met de tv zoals met alles: hoe voed je je kinderen daar in op en geef je zelf het goede voorbeeld? Ook me vrouw B. te P. heeft geen tv en... „Missen doen we het niet. De kinderen moeten leren en zelf heb ik geen tijd om te kijken. Als er eens iemand komt die erover praat of we dit of dat gezien hebben en je zegt dan dat je geen tv hebt, kijkt men je wel aan of je een achtergebleven gebied bent. Men zegt ook wel dat je er niet veel aan mist. Voor onze bejaarden en langdurige zie ken vind ik het fijn, men blijft op de hoogte en voelt zich niet zo uitgerangeerd." „Men leeft nu meer mee dan vroeger", zegt mevrouw G. te H. „Politieke partijen zijn voor ieder een begrip, vroeger wist men nauwelijks het verschil van al die rich tingen." li TVTU ik de laatste tijd veel bq JA ven heb gekregen van zinsverzorgsters en wijkverpli sters, wil ik nog graag éénm met u wat je noemt door v pleegstersland dwalen. Immi meer dan enig ander mensenki zien deze vrouwen „achter de c lissen". Zij komen bij mensen die muil zijn van pijn, mensen op hun me )C hulpeloze ogenblikken. Wie z nog goed kan houden voor de b Cj tenwacht, nette gordijnen voor ramen en rechtop aan de deur t wijl je je bijna voelt breken, i legt bij hun komst de met moe opgehouden flinkheid af. Dat meer aankon, je slijtage, je linni kast, je geeft het met een zui prijs. Te dieper die zucht naam te de vrouw die in je huis kor liever en onbaatzuchtiger is ton makreel en drie duizend ton andere vis verwerken. Honderddertigduizend' mossel- tonnen (per stuk honderd kilo) belanden in binnen- en buiten land. Onze weinige fabrieken zijn uitzonderlijk goed uitgerust met lopen'de-bandsystemen, viswas- machines, automatische verpak kingsluiters, wasmachines voor de verpakking, automatische viulma- chines, haringontgraatapparaten, machines voor vacuumyerpak- king, sterilisatieketels en grote visopslagtanks. Per hoofd per jaar. eten we 1,4 kilo visconserven, aan alle vis bij elkaar 10,5 kilo per hoofd per jaar. Nederlandse vis gaat in blikjes of pijpjes die met de blik opener open gaan: wij houden niet van het lipje dat met een sleuteltje bewerkt moet worden. Visconserven gaan in salades, op het brood of bij hartige hap jes, paturel, met tomaten- of an dere saus. Haring en makreel in blik zijn onbeperkt houdbaar, een reuze gemak. IS zo iemand nodig? Ontzagli Alles wat op herstel van zinsverhoudingen, op harmoi (ook bij ziekte), op iets wat vrede zouden willen noemen, richt is, is voor deze vrouwent! en opdracht. Grote zelfstandigh enerzijds en inzicht in grenzen eigen vermogen anderzijds, z nog maar de uitersten van de h gestelde eis. Zo iemand nu komt "s avonds haar kamer, dag in, dag uit; leeft nog een eigen leven, hei naar men veronderstelt vriend en vriendinnen en familieled Net als ieder ander tijd om boek te lezen, uit te gaan. En ook m kantie en vrije weekends, pree zo. Wat nu dikwijls opvalt, en vot al mij hier in de Open Brief, dat zij zich om de een of ande reden vaak niet nodig acht, i zaam is. Je zou zeggen: kom, zijn duizenden als jij op kantoi die komen 's avonds ook thuis, denk eens aan dat „leuke" lope de-band-werk of andere fabriek arbeid. Maar dat is niet waar, dat zl zij ook wel. Moeten we dan soi die woorden „om de een of a dere reden" nader preciseren? D is het. Het is n.l. niet een of i dere reden. Het is de aard v haar werk die de tegenstelling 1 haar zo wrang maakt. Hoe diep-ellendig ook het gez is waarin zij werkt, het is een g zin. Zelfs al moet er iemand ste yen, dan wordt die iemand stra toch gemist, dan gaat dat gem al bij voorbaat in hevig verdr en ontreddering alle huisgenot aan. Zij echter, de hulp, de vriend lijke, de niet-huisgenote, wordt denkt zij niet gemist. Zij g; van de een na de ander maar z zou ze zonder dat iemand erd< ontdaan was, rustig kunnen w< zijn. Even een vraag misschien r deze of gene, dat is alles. Ve pleegt zij iemand die zwaar zidj of invalide is, klaagt zo iemaj dat zij of hij tot niets meer s is, dan kan zij dikwijls zeggt welnee, dat 's niet waar, kijk hoe blij uw huisgenoten zijn i u weer heerlijk ligt, dat u nas hen glimlacht; zij hebben u nodii als was het maar om uw glimlaci smoesje, dat is zo.. Maar zi zelf? Hoeveel mensen liggen o haar te wachten langer dan tot e met de hulp? Bij wie hoort zij n „echt"? Het zou gemakkelijk zijn hiet op een literair antwoord te geve in de trant van: je weet toch ds jij bij allen hoort. Een getrouwde vrouw leeft een kleine kring, jij in een grote re, beide met hetzelfde middel punt: dienst aan de Heer. Je wee toch wiens voeten je wast als j rondgaat van adres tot adres. Dat klinkt mooi, maar wast als je bezig bent de man, vrouw, het kind van een éni Mystiek, de innige band aan Je zus bij je dienst aan de naaste, iets geweldigs, maar overdag, de regen, bij het gebabbel van j kraamvrouwtje, wil je niets ge weldigs, je wilt iets gewoons, iet van jezelf, iets warms. Behalve het literaire antwoori is er nog een (tenminste in miji voorraad): ach jd, als twintig jaar niet meer ben je, zeg je, allang vergeten - maar ik dan? Jij wdrdt niet ge mist? Wel. ik wordt niet méér j mist. Het is alles zo betrekkelij! DAT is een schrale troost, zoal het eerste antwoord een ho ge troost was. En ik ben over bel de ontevreden. Ik ben ontevredei omdat je die banden, dat getrouwd zijn, dat knusse, innige wilt, om dat iedereen je voor de gek houdt met dat grapje, dat minimum Alsof huwelijk en gezin een ein deloze knuffelpartij is. We doen alsof, zeg ik je, wij getrouwd! vrouwen. We doen als huwelijk een einddiploma is, en kinderen een rijbewijs. We zijn trotst op wat wij zijn, b.v. door wat onze man verdient, we kijken op anderen neer al heb ben we nog geen cent bijgedragen tot die som gelds. We zijn trot! op kinderen, terwijl het lichaam ook zonder die trots heus wel zijn gang ging, en als de kinderen een beetje doen zoals wij ons dat voor stellen, dan noemen we dat op voeden. Is onze zoon eenmaal achttien dan moet hij zelf uitmaken of hij in militaire dienst wil of niet, lie ver wel natuurlijk, dan hoeven wi minder te piekeren, 't Is per slot zo voorbij die paar jaar, en wordt het een probleem, nu, dan heb je nog synodes, een mannen-affaire. Weet je wat huwelijk is, brief- vriendinnen, jullie die er met de neus op gedrukt worden? Dat is altijd de lamp brandende hebben, Altijd weer wakker worden, de .oren spitsen, waken. Van schuld weten, en van opdracht. Jij, één van de schrijfsters, spreekt van schuldgevoel als je hoort van Roeanda, India, Ghana, jij met flatje en mini-autootje en sociale zekerheid. Maar getrouwde vrou wen hebben zich zo knus gepraat dat ze er nauwelijks van wéten. Nu ja. enkele uitzonderingen daargelaten maar die benijden jullie niet, meen ik. En daarmee in het wildeweg voor vandaag: basta.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 14