Voortaan in de twee dooppraktijken Hervormde Kerk? eet n appel! Dr. Buskes ziet dienst als wezenlijke verzoening Verontrusten vragen paus in te grijpen Meeste Joegoslaven geloven in Gocl Is Een woord voor vandaag RAPPORT NA VIJF JAAR NEEN TEGEN OVERDOOP fi Uw probleem is het onze.... Visserij vraagt meer vakkennis Rapport komt morgen op synode Geen isolement of secularisatie van kerk Dr. Lastpost naar premier Vorig jaar meer gebouwd Vragen over aow- belastingheffing snoep verstandig: Spanje leq,, protestante»! F z Baptisten nH niet in Ra af Kunstenaars staan achter A. Waalkens 1 y BEROEPïNfiSV Als Jezus verder trekt langs steden en dorpen, op weg naar Jeruzalem, wordt Hem de vraag gestelddie de eeuwen door miljoenen heeft bezig gehouden: Heer, zijn het weinigen, die behouden worden? Een vraag, waaruit in de grond van de zaak meer angst dan nieuwsgierigheid spreektangst vooral om eigen heil. Hij antwoordt niet ja en Hij zegt niet nee. „Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaandoch het niet kunnen" (Lucas 1324). Het gaat om de eerste woorden. Bemoeit u niet met dingen die u niet rakendie alleen God betreffen. Strijdt gij om in te gaah. Guido Gezelle heeft het treffend gezegd: Het leven is: geen vrede alhier, geen wapenstilstand vragen; het leven is: de kruisbanier tot in Gods handen dragen. We lezen vandaag: Lucas 4 3144. MAANDAG 19 FEBRUARI^! Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband itaan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Hoeveel vakantiegeld ben ük verplidht te geven aan mijn huis houdster (intern)? Antwoord: Voor huishoudelijk personeel is er nog maar weinig wettelijk geregeld. Ook vakantiegeld is niet voorgeschreven. Als er niets is afgesproken, kan u zich het beste houden aan de algemene regel van 6 pet van het jaarloon. Vraag: Verschillende Nederlandse steden hebben een bijnaam, bijvoor beeld Leiden - Sleutelstad, Utrecht - Domstad, Deventer - Koekstad, enz. Zijn er nog meer zo? Antwoord: Utrecht ook wel (grij ze) BIsschopstad, Rotterdam -Maas- stad, Alkmaar - Kaasstad, Amster dam -Mokum, Den Haag - Residen tie, Delft - Prinsestad, Breda - Oranjestad. Vraag: Men schonk ons een ■childpad. We zijn er enigszins mee bezet; we hebben er namelijk geen verstand van en we willen niet dat hij aan onze ondeskundigheid te gronde gaat Hoe moeten we hem behandelen? Antwoord: Een landschildpad is een planteneter, o.a. jonge slablaad jes, gekodkt? wortelen zonder zout, en brood, in wat melk geweekt. Ook •ten ze graag meelwormen en slak jes. Als de schildpad 's winters in de tuin blijft, graaft hij zich in en houdt een winterslaap. Haalt u hem 's winters in de warmte, dan heeft hij geen behoefte aan winterslaap en dan kan u hem actief houden. Bij strenge vorst is het niet aan te raden het dier in de tuin te houden, want dan het het zeker dood. U kan het beter in een vorstvrije ruimte brengen in een flinke kist, die u op een kleine verhoging houdt om schimmel tegen te gaan. Vul de kist met wat vochtige tuinaarde en dorre bladen en zet er een drinkbakje in. Zorg ervoor de grond van tijd tot tijd met water te besprenkelen, doch maak deze niet te vochtig met het oog op schimmel. Vraag: Hoe kan ik bramen behan delen voor drank? Moet dit alleen op suiker of moet daar nog brande wijn e.d. bij? Antwoord: Neem de door u ge wenste hoeveelheid bramen, was ze en doe ze in een fles. Neem enige glazen water en los per twee glazen een limonadeglas suiker daarin op. Giet dit suikerwater nog handwarm op de bramen en laat dit afkoelen. Daarna kan u jenever of brandewijn naar smaak bijvoegen. Desgewenst een vanillestokje toevoegen. Zorg ervoor dat de bramen nog enige tijd blijven staan opdat het geheel goed doortrokken is. Vraag: Hierbij een takje met vruchten van mijn bramenstruik. Vroeger was deze gezond en rijk- dragend. Nu is deze ook rijkdragend maar met waardeloze vruchten. Wat hapert eraan? Antwoord: Uw bramen zijn aan getast door de rode vruchtenziekte, veroorzaakt door galmijt. Galmijt vermenigvuldigt zich zeer sterk, zo dat in een paar jaar de bramen ge heel aangetast zijn. In het voorjaar als de jonge scheuten een lengte hebben van 5-15 cm moet u met 100 gram spuitzwavel per 10 liter water spuiten; vlak voor de bloei een tweede bespuiting geven. Verder In het najaar vroeg insnoeien en het snoeihout (bron van infectie) ver branden. (Van onze onderwysredactie) BERGEN De moeilijke situatie waarin de Nederlandse visserij ver keert betekent een uitdaging voor dit bedrijf, die ook consequenties moet hebben voor het visserij-onderwijs. Dat onderwijs staat nu nog geheel in het teken van de veiligheid, maar vei ligheid alleen is niet voldoende. Nodig is een grotere vakkennis en daarom zal het onderwijs ook op de uitoefe ning van het vak visserij moeten zijn gericht. Dat zei de heer J. G. de Wit, hoofd van de afdeling technisch onderzoek van de directie van de visserijen op de visserijdagen in de volkshogeschool te Bergen. In de zuidelijke Noordzee, zijn de vangsten verminderd. In de noorde lijke Noordzee zijn ze groter gewor den. Van de totale hoeveelheid haiing die de Noordzee levert, slepen de Scandinaviërs nu de grootste portie in de wacht. Om zijn aandeel weer te vergroten moet Nederland uitzien naar andere visgronden en andere vangst methoden. Daarvoor zijn nodig: betere schepen, betere netten, betere opsporingsappa- ratuur, aanpassing van de mechani sche apparatuur en meer vakkennis. De heer De Wit waarschuwde dat een situatie zoals die zich bij de haring voordoet ook bij andere vis soorten mogelijk is. Douwe Egberts met firma in Bremen UTRECHT De tabaksfabriek van Douwe Egberts gaat samen met de firma Joh. Jacobs in Bremen een dochtermaatschappij oprichten, waarin zij de research en ontwikke lingsactiviteiten ten aanzien van kof fie, en koffieprodukten en thee sa men zullen brengen. Ook zal worden samengewerkt voor het ontsluiten van nieuwe markten voor hun produkten. Beide behoren tot de grootste koffie- en thee-ondernemingen in Europa. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Morgen gaat de hervormde synode praten over een voorstel, om de kinderdoop en de volwassendoop kerkordelijk als volkomen gelijkwaardig naast elkaar te stellen. Dit voorstel is afkomstig van een commissie, benoemd door de raad voor de zaken van kerk en theologie ter bestudering van de kinderdoop. In haar rapport verwerpt de commissie overigens de „overdoop". worden. Een tweede doop moet uit gesloten zijn. De kerk kan de kinder doop niet laten devalueren door na drukkelijk of stilzwijgend het over- dopen te tolereren. Als men laat overdopen, bewijst men daarmede, dat het niet gaat om het verschil van twee verschillende dooppraktijken, maar om een andere doopleer. Hier zal de kerk duidelijk neen moeten zeggen. De doop aan kleine kinderen bediend, is een volledig legitieme doop. hoe men ook over de orde, de praktijk moge denken. De doop is volgens het doopformu lier naar zijn uiterlijke kant een „on dergang en besprenkeling" met wa ter. Het uiterlijke teken zal zo duide lijk mogelijk de betekende zaak moe ten aanduiden. De bediening van de doop zal zo moeten plaatsvinden, dat de aandacht daardoor geleid wordt naar Christus en Zijn werk. Zoveel mogelijk dient alles vermeden te worden, wat daarvan zou kunnen af leiden. De Nederlandse Geloofsbelijdenis belijdt in artikel 34, dat Jezus Christus onze Rode Zee is, waar wij doorheen moeten gaan om te ontko men aan de tirannie van Farao, dat is de duivel, en in "te gaan in het geestelijke Kanaan. Ook geldt wat gezegd wordt in Hebreeën 3 19. dat het niet-ingaan gevolg is van onge loof. De commissie heeft een con cept-verklaring van twaalf punten opgesteld, waarvan wij de laatste drie citeren: De commissie is er zich zeer wel van bewust, dat de voorgestelde flexibiliteit der kerk inzake de doop praktijk gemakkelijk kan leiden tot een nieuwe doopleer, waarin de gesteldheid, de gelovigheid van de dopeling een constitutief element van de doop wordt. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de dopeling meer gelooft in eigen gelovigheid dan in het heil extra nos. Omgekeerd moet echter bedacht worden, dat de kerk eeuwen zonder merkbare veront rusting de geestelijke risico's van' een automatische werking van het heil in en door de doop aanvaardde. Zonder risico's geen kerkelijk handelen. De commissie is van oordeel, dat de kerk er zich voor moet hoeden tot twee leren over de doop te komen: één voor de kinderen, eerst doop en dan geloof, en één voor de volwasse nen, eerst geloof en dan de doop. De doop is en blijft inlijving in het li chaam van Christus, verzegeling van het heil in Christus. Daarom en daar om alleen en uitsluitend gaat het in de doop. Als dat vaststaat, is het theologisch legitiem, zowel om te zeggen, dat de doop zich over het ganse leven uitstrekt, beginnende bij de eerste levensdag en elke dag op nieuw. roepende om geloof, als om te zeggen, dat de doop eerst kan worden bediend als men tot dit geloof geko men is en de dopeling voor zichzelf de doop begeert. Hiermede is dan in de dooppraktijk verdisconteerd de di alectiek van Philipp. 2 12 en 13, dat wij onze behoudenis moeten bewer ken met vreze en beven, want God is het, die zowel het willen als het wer ken in ons werkt. Regel commissie de vraag stellen, of het i probleem van de doop wel hervormd- kerkelijk kan worden opgelost. Een j brede samenspreking met andere kerken zal noodzakelijk zijn. De i commissie dringt er op aan tot zulk een samenspreking zo spoedig moge lijk te geraken. De commissie bestaat uit prof. dr. G. C. van Niftrik, voorzitter, dr. T. Dokter, secretaris, prof. dr. 3. N. Bakhuizen van den Brink, dr. Ch. de Beus, mevr. dr. E. Flesseman- van Leer, ds. \V. Glashouwer, dr. C. Graafland, ds. W. A. Plug en dr. W. Sijbrandij. Aanleiding tot de instelling van de commissie (in 1962) waren de bezwa- ren tegen de kinderdoop, die hier en j daar gerezen waren. Zo had ds. Glas- houwer in 1961 aan de synode toe- I stemming gevraagd tot het „zege nen" van kleine kinderen van zulke ouders in de kerk, die alleen de vol- wassenendoop konden aanvaarden. Utrechtse studenten vroegen, om evenals in de Franse Hervormde Kerk de praxis van de doop van vol wassenen gelijke rechten toe te ken nen als de praxis van de kinderdoop. De voornaamste aanleiding was een gravamen betreffende de kin derdoop, dat twee Haagse lidma ten, de heren A. van der Linde en F. M. Verbeek, aan hun kerkeraad voorlegden. Dat de commissie vijf jaar nodig had, was het gevolg van interne te genstellingen. Uiteindelijk moest worden besloten, met een meerder heids- en een minderheidsnota te komen. De (bovenstaande) meer derheidsnota werd geconcipieerd door prof. Van Niftrik. Oneens Herdopi en Aangezien de doop een inlijving in Christus is, kan hij niet herhaald Beide gezichtspunten hebben de commissie geleid bij de opstelling van de „Verklaring" over de doop. De commissie is in meerderheid van mening, dat de exegese van de Schrift-in-haar-geheel dwingt tot er kenning van een hiërarchie in de ac centen, die de Schrift zelf legt: de bijbelse boodschap legt zulk een na druk op verbond, volk, kerk en ge meente, dat de enkeling eerst daarna theologisch in aanmerking komt. Daarom heeft de Hervormde Kerk als regel de kinderdoop. In de prak tijk zal het echter om heilloze ver warring en onzekerheid ook om wil lekeur en dwingelandij in de kerk te voorkomen, nodig zijn de kinderdoop en de volwassenendoop kerkordelijk als volkomen gelijkwaardig naast el kander te stellen. De commissie ziet niet, hoe op andere wijze kan worden gehonoreerd, wat de voorstanders van de volwassenendoop bijbels-legi tiem beweegt. Met de grootste nadruk wil de Daarnaast diende prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink een min derheidsnota in, waarin hij het vol strekt oneens blijkt te zijn met de suggestie beide dooppraktijken te erkennen. Hij gaat diep in op de doop-discus- sie in de Reformatie-tijd en komt tot de conclusie: „Wat in onze tijd tegen de kinderdoop wordt aangevoerd, is wezenlijk niets anders dan wat in de zestiende eeuw reeds van alle kanten onder de ogen gezien is en beantwoord. Geen enkel argument voor de volwassenendoop, ook in de vergaderingen uwer commissie ge maakt, gaf iets nieuws, dat niet reeds bij Calvijn -»- en de overige reformatoren zij het in andere his torische vormen en bewoordingen, aan de orde is geweest." Overigens stelt prof. Bakhuizen, dat hij niet de historie als zodanig en de belijdenisgeschriften als zodanig als norm laat gelden, maar de daarin beleden onaantastbare heilswaarheid. Andere citaten uit zijn betoog: „Het is een illusie en niet meer dan dat, wanneer men meent, dat bij invoe ring van de volwassenendoop een toe lichting voldoende zou kunnen zijn, om de gevolgtrekking bij de gemeen te, dat de volwassenendoop de voor keur verdient boven de kinderdoop en deze laatste dus eigenlijk te verwer pen is, te voorkomen." Verwarring DEN HAAG De heer J. J. L. van Zuylen („Dr. Lastpost") zal op 29 fe bruari op diens verzoek een gesprek hebben met minister Den Toom van Defensie. Zoals bekend heeft de heer Van Zuylen enige tijd geleden via de t.v. zijn ideeën kenbaar gemaakt over de ontwapening in Nederland. Nadat hij een groot aantal reacties hierop had gekregen richtte hij de stichting „Ne- derland-vredeland" op. Met de mi nister zal hij nu over de doelstellin gen van de stichting praten. De zesduizend personeelsleden van Van Gend en Loos krijgen vanaf 1 ja nuari jl. een salarisverhoging van 4Vt procent. AMSTERDAM In een stampvolle Raphaëlkerk te Am sterdam-zuid is dr. J. J. Buskes zondagmiddag voorgegaan in de bijzondere dienst die op verzoek werd gehouden als een teken van verzoening tussen de Gerefor meerde Kerken in Nederland en allen, die in 1926 werden getrof fen door de synodale beslissing van „Assen 1926". Zelf be schouwde hij deze 18e februari 1968 niet als een datum, een ge geven, maar als een gave. En, zo zei hij elke gave van God roept om een antwoord. Ds. W. Baas las als praeses van de kerkeraad van Amsterdam-Zuid een verklaring voor, waarin schuld werd beleden voor „wat in de donkere dagen van het conflict Is gebeurd: hardheid van oordelen, gemis aan zielszorg, het ontbreken van vedraagzaamheid en ge duld, ja zelfs beschuldiging van Schrift- aanranding, ten onrechte geuit" „We denken aan allen", zo zei hij verder, „die we hier graag hadden ge zien." Hij noemde de naam van de overleden dr. Geelkerken en dacht aan allen, die door het conflict van 1924 de kerk als gemeente van de Heer zijn kwijtgeraakt en aan hen voor wie hier door de Heer zelf onherkenbaar of on zichtbaar is geworden. Wereld „Samen belijden wij, die eens tegen over elkaar stonden, dat Jezus Christus zijn handen bedekkend en zegenend legt op als ons kwaad en dicht bij elkander staande willen wy beschikbaar voor de wereld, in deze nieuwe tijd anders, beter dan in het verleden, gehoorzaam trachten te zijn aan de Heer alleen", zo besloot ds. Baas, daarmee dr. Buskes als representant van de „slachtoffers" van „Assen 1926" inleidend. Dr. Buskes zei voor hy ging preken, dat h(J deze dienst zag als een teken van wezenlyke verzoening, omdat er verzoeningsgezindheid aan ten grond slag lag. „Om met professor Herman Ridderbos te spreken: er viel Iets goed te maken. Ook van onze kant Is er schuld, niet vanwege ons neen tegen Assen, maar in de manier waarop wij de kerkelijke strijd gevoerd hebben, zijn wij ook tekort geschoten. Daarin staan wij schuldig tegenover u." Dr. J. J. BUSKES „Want ook al ls de strijd voor een rechte zaak, kerkelijke strijd roept altijd hartstochten wakker, die van het vlees en niet van de Geest zijn. Schuld tegen over elkaar is in de diepste zin schuld tegenover God." Gevaren In zijn preek waarschuwde dr. Buskes voor twee gevaren, die de kerk be dreigen: ten eerste de geïsoleerdheid en ten tweede dc verwereldlijking van de kerk. Hij sprak naar aanleiding van enkele verzen uit het Hogepriesterlijk gebed (Johannes 17). Het gebed van Jezus: „Ik bid voor hen, niet voor de wereld bid ik" haalt geen streep door Johan nes 3 vers 16, maar juist een streep eronder. Met het vervolg van het tekst verband („Gelijk Gij My gezonden hebt in de wereld, zend Ik ook hen") maakte hy duidelijk dat God de zijnen welis waar uit de wereld haalt, maar Hij zendt ze er ook weer in. Gemeente Het is Hem om de wereld te doen. maar die wereld kan alleen behouden worden als de gemeente getuigt Als de kerk een verloren zaak is, dan is ook de wereld een verloren zaak. want hoe zal de wereld behouden worden als er geen kerk is die Zijn lof getuigt? Dr. Buskes besloot met te zeggen, dat alle kerkelijk gras verdort en alle kerkelijke bloemen vallen af, maar de ene ongedeelde gemeente van Christus blijft er voor de wereld en zij is een overtuigender teken van de optelsom van alle kerkverbanden tezamen. In de kerk waren verschillende leden van het moderamen van de gerefor meerde synode aanwezig. Wij noemen: ds. P. Visser uit Tilburg, ds. A. C. van Nood uit Velsen, en ds. E. N. van Loo uit Sneek. Ook waren aanwezig prof. dr. E. L. Smelik uit Amsterdam, ds. S. P. Vermeer uit Slikkerveer, de oud- zendingspredikant H. A. C. Hildering, ds. H. Harter uit Den Haag en dr. G. Ubbink, die destijds als predikant in Utrecht was afgezet. DEN HAAG Het vorig jaar werd aan woningen en andere gebou wen (zonder normaal onderhoud en werken van minder dan 10.000) voor een bedrag van zeven miljard gulden geproduceerd tegen 5,9 mil jard gulden in 1966. Met uitschakeling van de invloed van prijsstijgingen was de reële bouwproduktie in 1967 vijftien pro cent hoger dan in 1966. Aan weg- en waterbouwkundige kapitaalswerken werd in 1967 2.287 miljoen gepro duceerd (in 1966 2.005 miljoen). DEN HAAG Het Tweede-Ka merlid de heer A. de Goede (D'66) heeft de regering gevraagd maatrege len te nemen opdat vele aow-ge- pensioneerden en weduwen met een aww-uitkering geen werknemersver klaring voor mogelijke heffing van loonbelasting behoeven in te vullen. De regering heeft toegezegd de kwestie van de belastingheffing te zullen bestuderen. Stel dan ook het invullen van formulieren voorlopig uit, aldus de heer De Goede in vra gen aan staatssecretaris Grapperhaus. I „Men mag niet zeggen, dat de kerk met de kinderdooppraktijk willekeur en dwingelandij uitoefent; 'deze gaan veeleer uit van de bestrijders van de kinderdoop, terwijl de kerk, zoals reeds gezegd, de volwassenendoop nimmer geweigerd heeft. Het zal heil loze verwarring stichten, wanneer beide vormen van doop, waar tweeër lei leer achter staat, kerkordelijk als volkomen gelijkwaardig naast elkan der gesteld worden." „Alle verzet tegen de kinderdoop in de geschiedenis stond in enig ver band met een andere beschouwing van de genade en van de verhouding van mens en God, dan die in volstrek te overeenstemming is met het Nieu we Testament. De Reformatie daar entegen heeft de leer der kerk be treffende de genade alleen maar ver sterkt en verhelderd. Het zou een inbreuk zyn, daarvan thans af te wyken en 's mensen eigen oordeel over of ervaring van zyn ge- loofstoestand en het bezit van de Hei lige Geest op enigerlei wyze als con ditie of maatstaf voor de doop toe te laten. Historisch en dogmatisch is hier geen terug meer voor de kerk," aldus prof. Bakhuizen van den Brink. In een naast een hotel gelegen bar in Moberly (in de Amerikaanse staat Missouri) zijn gisteren twaalf mensen om het leven gekomen bij een felle brand. De brand ontstond doordat iemand een blik benzine naar binnèn wierp en direct daarna een brandende lucifer. Een man is aangehouden. Bij een ontploffing in de kelder van de woning van de Joegoslavische am bassadeur ip Parijs is zondagavond de 21-jarige conciërge om het leven ge komen: 19 anderen raakten gewond. In de kelder, die dienst doet als club voor Joegoslavische jongeren, zijn scherven van een zelfgemaakte bom gevonden. Vooral van Taiz) Ji0 J hl (Van onze Spaanse correspond 1 be MADRID Sinds 1965 bui meer dan zestig boeken vanjobe testantse theologen in het Spjw£ vertaald en uitgegeven, van meer dan veertig in de tun de helft van 1967. pp Barth. Brunner. Cullmann. Ki S( T. Robinson en Tillich zijn mai h kele van de namen, die snel ajje inburgeren zijn in Spanje, maj w worden in populariteit nog ov« o] fen door de broeders van Taizd ger Schutz en Max Thurian. Het zijn niet de Spaanse protL ten, maar juist de rooms-kathol! de jonge priesters en theologeiDI naar deze boeken vragen. Zijvai niet geïnteresseerd in het Snzal protestantisme, dat ze beschd als een onbelangrijke minderheipla querulanten, maar wel in het kol boek van bisschop Robinson. H Als in elke Spaanse bisschop jrer van een Ottaviani, dan lijkittt doorsnee jonge priester in SKr meer op Schillebeexcks of opile Küng. Daarom is hij zo geïiieli seerd in de moderne ontwikkelde in de protestantse theologie. Daarbij is voor vele rooms-lj lieken in Spanje de Bijbel een f boek. „Wij moeten nog helemsj* ren, bijbels te denken", schr^Di onlangs een. Daarom is alles w^st waarvan zij vermoeden, dat h((L, bij hun bijbelstudie kan helpen, t-j j ere GRONINGEN Veertig beeldende kunstenaars uit het noorden van het land hebben zich solidair verklaard met de heer A. Waalkens, die deze week de culturele prijs van de pro vincie Groningen weigerde. De kunstenaars zijn van mening, dat de heer Waalkens gelijk heeft als hij iedere vorm van censuur ver werpt. Zij geven hem ook gelijk, dat hij erkenning van zijn verdiensten door de gemeenschap afwijst als deze gemeenschap hem tegelijkertijd ver volgt wegens overtreding van het wetboek van strafrecht. De heer Waalkens weigerde de prijs nadat rumoer was ontstaan over tekeningen en een schilderij, die zijn bijdrage waren aan een tentoonstel ling in het warenhuis van V en D Toen de inzending werd geweigerd kwamen de kunstwerken in het Gro ninger museum te hangen, waarna ze in beslag werden genomen. :oi ARNHEM De Unie van.„ tistengemcenten zal in ieder geJIJ jaar niet toetreden tot de n Raad van Kerken in Nederland. 'Dl fn De Commissie der Unie ('die «par maanden geleden tot toetredingi o viseerd had), heeft besloten af teer van haar voornemen om op dejuu: mene Vergadering in mei mde 1 voorstel te komen. s z De Unie-secretaris ds. Th. vJam Laan schrijft in De Christen ^de gesprek is nauwelijks op gang it i men en reeds nu blijkt hoeveedn gen er leven in de gemeente$rv vendien is het de Unie-commiséid. mogelijk, om al deze vragen uit en uitputtend voor de algemenl gadering te beantwoorden. DaT"" is nader overleg en gesprek meenten nodig." De gemeenten zullen als basi een vrijblijvende discussie in een tweede nota toegezonden kl Het is dan de bedoeling, da#" nota besproken wordt gedureni,ns kele uren, dat de algemene vepd.^ ring officieel geschorst is. lasw Een comité uit de burgerij varli lo '3700 inwoners1» onder Venl'd' in drie weken 103.000 bijeen gtu voor de bouw van een verwarmd, bad. Bij het zwembad komen visvijver en een camping. :en; Demonstratie in Utrecht E" ion UTRECHT „Duizenden ka tholieken in Nederland wensen Uwe Heiligheid getuigenis te ge ven van onwrikbare trouw aan de Rooms-Katholieke Kerk en aan het oppergezag van de stoel van Petrus en de persoon van uwe heiligheid." „Zy betreuren ernstig, dat met name in Nederland leerstellingen en praktij ken opgedrongen worden, die niet in overeenstemming en vaak zelfs in te genspraak zijn met de uitspraken van het hoogste leergezag en de traditie, waardoor talloze gelovigen in verwar ring worden gebracht. Zy smeken eer biedig, doch met grote aandrang, dat Uwe Heiligheid spoedig bijzondere maatregelen neme ter veiligstelling van de wezenlijke orthodoxie en het behoud der Nederlandse kerkprovincie". Aldus het telegram, dat circa vijf honderd verontruste rooms-katholieken zaterdagmiddag naar de paus gestuurd hebben. Zij woonden het eerste congres bij, dat het pas opgerichte Michael-le- gioen had belegd, om tegen de ontwik kelingen in de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland te protesteren. AFBRAAK Voorzitter L. Knuvelder zei dat in onze tijd niets anders wordt gedaan dan verwarring en onenigheid zaaien en strijd en afbraak opdringen. Dit geldt volgens hem ook voor de kerken der Reformatie. Een dergelijke ontwikke ling noemde hij lijnrecht in strijd met de ware oecumene. Met betrekking tot de „doorhollers" vond hij dat er weinig overblijft van de verkondiging van de kerk, wanneer ze alleen kan verkondigen dat men moet leren met onzekerheid te leven en dat we feitelijk nog op zoek zijn naar de waarheid. Het Michael-legioen wil een dam op werpen tegen de kerkrevolutie en de trouw aan de kerk, het geloof, de ze- deleer. de liturgie, de sacramenten en het gezag in de kerk bewaren en ver stevigen. Dit. aldus de heer Knuvelder, niet uit een behoefte aan verouderd in- (Van onze kerkredactie) BELGRADO Zeventig procent van de Joegoslavische bevolking is gods dienstig. Dat is de uitkomst van een onderzoek, ingesteld door het weekblad Feljton. Het blad laakt de staat, die als een onpartijdige macht boven de samenleving wil staan en eist levendiger atheïstische propaganda tegen de godsdienst. Gelijk bekend beroemt de regering van naburig Albanië zich er op, de godsdienst daar uitgeroeid te hebben. stitutionalisme. maar alleen uit n lijke liefde tot onze naasten, wieCei heil op het spel staat. J ZENDTIJD Hy wekte de aanwezigen op, l(jke afdelingen op te richten. Ilvkj gioen moet uitgroeien tot een üur buis van, de honderdduizenden, rsk nergens gehoor vinden of aan het>~th komen. Zodra het voldoende heeft, zal het zendtijd voor r: televisie vragen. In een brief aan de Nederland schoppen vermaande de vergi hen, dat zij de hun toevertrouwen!:^ de nooit mogen uitleveren aan! lingen of overlaten aan wolvenje zult u rekenschap moeten aflegai de miljoenen zielen, die aan uwT zijn toevertrouwd." aldus de bridjeh LONDEN De Britse i Airways is zaterdag getroffeiwb een staking in verband met ejTiu schil over nieuwe cao's vcfpe: 198 piloten. ;KO Dl JON Acht mensen z!rin terdag omgekomen bij een ai££p, sing op de autoweg Parijs-jjk waarbij twee auto's in brand NED. HERV. KERK Beroepen te Den Haag-Loo^ (vac. W. E. den Hertog (toez.)&__. Gijzel te Groningen; te Eemnesldia kand. H Veldstra te Bilthoven; P seke: A. Westra te Rhenen; tel (vrijz. prot. verb.)A. M. v. Peski-th. acht. te Bergen (N.H.); te Rotfet zuidwijk 'vac. W. M. Kalmijn)jjs> Coenraad te Den Haag. Pp c Benoemd tot hulppred. te St'®® beek: G. Breijer, voorh. hulp»TG Ruinerwold. |SCh GEREF. KERKEN Beroepen te Rottevalle; kanif R G. Dronkert te Leiden; te Rhoqlt s A. Griffioen) en te Uithuizen: i Zwaag te Ten Boer; te Alphen ai F. de Jong te Maasland. £Ri, Aangenomen naar Monster f fi Rowaan): P. H. de Kleer te Schkvor gen: naar Veendam: F. de Jongi pingedam, die bedankte voorj (2. dam-Hillegersberg (vac. J. v. Itia voor Uithuizen, voor Veenendar, Nijverdal en voor Ommen. r Bedankt voor Huizen 'N.H Hij <j vinck te Heemstede. GEREF. GEMEENTEN lib Beroepen te Rotterdam-zuidwijl8 drecht en Lombardije: J. C. M'r10 te Meliskerke. fee Mi OUD GEREF. GEM. in NB do, Beroepen te Capelle a.d. IJssell v-, weg 362): J. v.d. Poel te Ede.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2