Godard en Pasolini:
triest mensbeeld
Voor de televisie moet je een
eigen wereldje opbouwen
EN TV
Actrice Anne-Wil Blankers: Ik ben heel gewoon
?3$ s.
SrS/ï/e mavo-leraar
aspect sta voorop
^'p stond open
Als
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
ZONDAG TE ZIEN
ZONDAG TE HOREN
ZATERDAG 17 FEBRUARI 1968
Blankers is er de figuur niet naar om rond haar
begif
én lP* kreten op te vangen als „verrassend talent", veel-
Jie epend actrice" en wat dies meer zij. Anne-Wil Blankers
ert' 'nvoudigweg een serieuze en sympathieke jonge vrouw,
Ti a ai
lamr^
die er allerminst op uit is met haar ellebogen een groot
actrice te worden.
„Dat hoeft niet", zegt ze, „en 't klinkt ook zo beroerd. La
ten we het gewoon houden op een fijne plaats in het Neder
lands toneel."
r gepf en toe een
r, wfl Scherphuis,
knap, heeft mooie ogen,
beetje op
e is ge-
•lezetf, heeft een fikse zoon Ger-
- troji van twee jaar en ze
in Eindhoven. Ze speelde
een opvallende rol
of AVRO-thriller „Het zwij-
d-enPn de telefoon" en binnen-
29 februari zal ze te
je lijn in „Een scène in de
ebt V, welk spel door Walter
eVniörr Kamp voor televisie is
jf
ittiei
Magna Pete,
zag.
amateurtoneelgeizelschap „Met Stije heb ik er heel veel Dat secretaresse zijn was eigen-
wel iets in haar over gepraat" zegt ze „en toen lijk ook eetn saaie beweging. Ik
kreeg ik de smaak te pakken.
7-je-Wil Blankers dus. Zeven
tig, voor de geïnteresseer-
Sigenlijk heet ze mevrouw
Qaveren, maar meneer Van
a zêïen wil er buiten blijven.
Maajet zaken en vindt dat je de
graa gescheiden moet houden,
hven is weliswaar de
en de mensen gunnen er
Ihet lidht in de ogen, maar
brjOok weer niet zo'n grote
dil of de mensen letten op
einl De slager rijdt er ook niet
win de wagen, die hij zich
tijd. :ou kunnen kopen. Zaken
A*scbken en dus niet mevrouw
nrPiJKlaveren maar Anne-Wil
Alleen fijn
,va> i
i vaj
e spï
feit bij het open haardvuur
antieke lage tafel, waar-
tijdschrift „De Boerderij"
televisie staat op een
copjómet rieten zitting. Ze voelt
ene pet bepaald geweldig. Moet
oi bjou, een interview? Altijd
noleijfde verhaaltje afdraaien, ik
we^n'S te vertellen. Ik doe
döPeen' omdat ik het fijn vind
vrifoneel te praten. Vroeger op
i fijs ook al. En misschien vin-
grip.je mensen het fijn over to-
e lezen.
oudi^haar HBS in Rotterdam
ofin; Anne-Wil Blankers niet
Daar was he-
jl geen sprake van. Ze
and terecht op het instituut
een tvers om een keurige secre-
deje te worden. Dat is ze twee
t ga$eweest en toen ging ze toch
toneelschool, omdat Stije
Jrandenberg, regisseur van
slaagde voor het toelatingsexa
men in Maastricht en na drie
jaar voor het eindexamen. Er
waren aanbiedingen van diverse
toneelgezelschappen en daarvan
heb ik de Haagse Comedie uitge
kozen. En daar zit ik nu nog. Het
bevalt me prima, ik krijg er
heerlijk werk te doen. Mijn
eerste rol was Desdemona, heel
erg fijn, en verder rollen in
„Lessen in laster", Agnes in
„School voor vrouwen" en op 't
ogenblik ben ik het meisje Ca
therine in „Van de brug af ge
zien" van Arthur Miller. Dat
stuk loopt als een trein."
fijn. Het ls een soort compact
wereldje, wat je om je heen moet
bouwen. In een gezicht op het
scherm zie je de ogen en de
mond. Je ziet iemand met zijn
ogen denken en hoort die mond
die gedachte even later uitspre
ken. Je kunt zien, wat er in ie
mand omgaat en tóat is geweldig.
Op het toneel kun je 'k weet niet
wat staan denken, maar niemand
ziet je ogen."
Gewoon
Geboft
u
Een opname van Anne-Wil Blankers uit het door
Walter van der Kamp voor de AVRO geregisseerde
spel „Een scène in de nacht". Rechts de hoofdrolspeler
Leo de Hartogh.
Dit jaar is het vijfde toneelsei
zoen voor Anne-Wil en ze vindt
dat ze enorm geboft heeft. „Ik
heb niets te klagen," zegt ze,
„steeids fijne partijen in fijne
stukken. Het enige nare is, dat ik
veel in Den Haag zit en dus erg
weinig thuis kan zijn. Maar over
een jaar of twee hopen we te
verhuizen. Zo erg veel televisie
heb ik nog niet gedaan. Ik moet
vrij veel spelen bij de Haagse
Comedie en dan laten ze je niet
zoveel los. Het fijne van televisie
vind ik dat je heel erg klein kunt
spelen qua geluid en gebaren. Zo
gewoon mogelijk. Soms moet je
op het toneel iets zeggen in een
bepaalde-sfeer en dan zou je dat
heel klein willen doen, maar de
meneer op de achterste rij wil
ook iets horen. Ik heb dan vaak
het gevoel, dat je door de sfeer
heen schiet. Dat risico loop je in
elk geval. Met een blijspel kun je
grote steun aan een zaal met
mensen hebben. Als je iets geks
moet zeggen en je hoort lachen
in de zaal, dan (helpt je dat.
Bij televisie ls zoiets heel gek.
Als je op iets grappigs drie we
ken gerepeteerd hebt en je hoort
geen enkele reactie, dan vraag je
je af: is het eigenlijk wel leuk
wat ik zeg? Televisie vraagt een
enorme concentratie en dat is
i uit
lukT
ik
?ken
iter I
veei
altijd
shuv
4
5 U
Schoolschrift
T
(Van onze onderwijsredacteur)
bi
va
ope
ïn het cultureel maandblad voor het christelijk on-
zilrwijs, Ad Fontes, schrijft de heer A. Petersen een
to®jtikel over de leraar-mavo, wiens toekomstige
D|rSchijning nu reeds veel stof tot discussie heeft
weejgeleverd. Wij willen uit het artikel citeren; het is
de verhelderend.
^je|De veranderingen die door de wet op voortgezet
s op.jderwijs ontstaan, zullen hun invloed hebben op de
isitie van de leraar en op de inhoud van zijn taak.
isaar wie zal nu reeds overzien in hoeverre er aan-
.dSjsbaar van functieverandering en vernieuwing spra-
^ror zal ziin? Het is m°ge,iJh dat wij over tien jaar een
and fe'd hebben ook van de leraar dat bepaald niet
het Jldoet aan het nu geschetste,
dat
[Waarin onderscheidt het ulo zich van het mavo? De
!o-onderwijzer wordt leraar. Enerzijds wordt over die
ieen kamsverandering geglimlacht, anderzijds is er soms
stukjn wat moeilijke verwerking van alweer een stukje
n nivellering. De leraar mavo is in het algemeen een
™?gprde-grader. Hij zal tot goede uitvoering van de wet
3 Hijln tafel gaan zitten met tweede- en eerste-graders.
b Gofezenlijk is hier sprake van afstand,
iaat I
cheidEer zal hierover meer gedacht dan gesproken wor-
wee kn. Het belangrijkste is echter dat wij elkaar accep
ts Iren op punten waar dat kan, dat wil zeggen in het
in dfsprek over de leerlinSen- de school, dé brugklas en
ied^ didactiek. Er zal, om concreet te zijn, respect moe
een 'n zijn voor de beheersing van een bepaalde discipli-
i vak.
!te.rJ
"ënzen doorbreken
Van het oude naar het nieuwe gaande, zal men
loeten beseffen dat er overbrugging dient plaats te
tbben. Maar dat ligt in het cerebrale vlak. Veel
ilangrijker is het doorbreken van eigen grenzen, het
ittreden uit de koestering van hoge verworvenheden,
ook van het „wel genoeg vinden".
Als de leraren van de verscheidene gradaties tot de
itmoeting willen komen en men moet om de
Briing tot die ontmoeting raken dan is er nodig
imor, relativering en het besef van eigen beperkt-
lid, maar ook respect voor de verworvenheden van
ander. Dan moeten we wat van het individualisme
ijt en moeten een ergernis weten te transponeren in
in aanvaarding.
constateren, aldus de heer Petersen, dat er een
huvfro'te belangstelling is voor de vernieuwing. Men on-
erschatte niet de betekenis van wat er de laatste
Ie n aren aan bezinning, aan overleg, aan studie en aan
bij probleemstelling heeft plaats gevonden. De pedago-
reenfjgche centra hebben een welwillend oor gevonden bij
le ulomensen.
iwde Ajs wij het goetj zjen ig het zo gegaan: in de eerste
het prille stadium van de discussie rondom de
Ik Kome
e rupees
lomende onderwijsvernieuwing is er overwegend
„.'rees geweest, zozeer dat defaitistische geluiden niet
riet, Ongewoon waren. Het is verrassend te zien hoe in de
waa aren daarna de open en positieve mentaliteit het won.
eJ? Door de nuchtere beschouwing van de moeilijkheden
•neireen kwamen de ulo-onderwijzers tot een nieuwe
wef riëntatie; zij vatten hun leerlingen in het oog.
Zo verschrikkelijk weg van
zichzelf is Anne-Wil niet. „Ik
vind mezelf een gewoon type,"
zegt ze, „niets bijzonders. Soms
heb ik het gevoel dat ik het haal,
soms ook niet. Maar dat zijn
juist de dingen, waaraan je kunt
werken."
Goede eigenschappen? „Heel
veel" zegt haar man. ,,'t Is veel
verstandiger om over de slechte
te praten", zegt zij. „Ik geloof
niet, dat die er zijn" zegt hij.
„Slechte" is een naar woord"
vindt Anne-Wil „noem maar
zwakke kanten. Ik ben nogal
slordig hé?" (tegen haar man).
„Nee, slordig niet, een tikje
nonchalant".
Gekke tijd
„Deze tijd vind ik een leuke
tijd, een gekke tijd, vooral in
verband met de plaats van de
jonge mensen. Er gebeuren
positieve dingen. Men wordt
wakker geschud. De jongen
mensen breken opeens met aller
lei traditionele toestanden en lo
ze dingen die geen zin hebben.
De jongelui willen dë wereld met
de neus op de feiten drukken, op
de normale waarden van het le
ven. En dat vind ik goed.
Vroeger mocht je geen eigen
mening hebben tegenover oudere
mensen. Waanzin. Als die mening
er op een gegeven moment is,
behoorlijk gefundeerd, dan moet
zoiets toch waarde hebben tegen
over de mening van iemand an
ders, ook al is ie ouder? Als te
genwoordig een groep jongelui
een idee hebbën, dan wordt daar
weer naar geluisterd, er wordt
rekening mee gehouden. Het
positieve uitvloeisel daarvan is
dat je niet meer alleen bepaalde
gevestigde meningen te horen
krijgt, maar dat ook frisse ideeën
in vervulling gaan."
Nederland 1 AVRO
6.00 uur Slalom voor heren en samenvatting 10.000
meter schaatsen.
8.20 uur Olympische winterspelen.
9.25 uur De quiz Wie van de drie.
9.55 uur Show van Johnny en Rijk vanuit de Stads-
dOelen te Delft.
10.45 uur De juiste man op de juiste plaats uit de serie
De High Chaparral, (film).
Nederland 2 NCRV
8.20 uur De Lucy-show. Lucy neemt een baantje bij
een bekend filmkomiek die filmproducer wil
worden
8.45 uur Hoe solliciteer ik als boekverkoper?
9.35 uur Rechtstreekse reportage ijshockey Canada
Rusland.
Hilversum 1 KRO
7.30 uur Sjook, een programma voor twintigers.
8.00 uur Verzoekplaten in antwoord op uw schrijven.
9.50 uur Wegen door de wildernis door prof. dr. A.
Stolk
10.45 uur Goal, een muzikaal sportprogramma met een
praatje, plaatje en een allegaartje.
Hilversum 2 VARA
7.35 uur Actualiteiten op kunstgebied in Artistieke
staalkaart.
8.30 uur De Kathedraal van Orvieto, toneelspel in één
bedrijf, van Ferenc Karinthy.
10.50 uur (NRU) Olympisch journaal.
Nederland 1 KRO
7.00 uur (CVK/IKOR/RKK) Bijbelvertelling voor kin
deren.
8.30 uur Der Vogelhandler, operette op muziek van
Carl Zeiler.
10.35 uur Olympische winterspelen. Sluitingsceremonie.
Nederland 2 VARA
8.05 uur Verkenning in de wetenschap. Onderzoek
naar de waarneming van de mens in het
verkeer.
8.30 uur Cimarron Strip. Ditmaal Landhonger (film).
9.45 uur Geëngageerde en romantische chansons van
en door Jean Ferrat. (herhaling)
Hilversum 1 KRO
8.10 uur (NCRV) Samenzang vanuit de Opstandings-
kerk te Leeuwarden.
Het weerhuis met o.a. Jules de Corte.
(RKK) Actuele godsdienstige vraagstukken
in Kruispunt.
10.45 uur Muzikale informatie in Audio (gr.).
Hilversum 2 AVRO
8.00 uur Revolutie is de creativiteit van iedereen
(documentaire over Cuba).
9.30 uur Het Radio Kamerorkest, Radio koor en so
listen met Hfindel, Vivaldi en Haydn.
Olympisch journaal
Tout a toi, een programma van Jan Brusse.
9.30 uur
10.00 uur
10.45 uur
11.00 uur
Hilversum I 402 m. KRO
18.30 Nws. 18.45 Actual. 19.05
Lichte orkestmuz. (gr). 19.10
Musicerende dilettanten: har
monie-orkest. 19.30 Sjook:
progr. voor twintigers. 20.00
Verzoekpl.progr. 21.50 Wegen
door de wildernis, lezing. 22.00
Nooduitgang: cabaretprogr.
22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 Goal1: muzikaal sport-
progr. met commentaren, re
portages en lichte gramm.muz.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. VARA
18.00 Nws. Aansluitend: com
mentaar op het nieuws. 18.20
Stereo: Melodieënexpres. 18.45
Stereo: Feest der herkenning:
verzoekpl.progr. van moderne
en klassieke muz. 19.30 Nws.
19.35 Artistieke Staalkaart.
20.15 Stereo: Lichte orkestmuz.
20.30 De Kathedraal van Or
vieto, hoorspel. 21.55 Sopraan
en piano: klassieke en moder
ne liederen. 22.30 Nws. 22.40
Stereo: Gltaarmuz. (gr). 22.50
Olympische Winterspelen. 23.00
Loco: een programma zonder
motief. 23.25 Bis: hoogtepunten
uit onze programma's van de
afgelopen 14 dagen. 23.55-2400
Nws.
TELEVISIE VANAVOND
Televisie Ned. I. NTS: 18.00
Olympische Winterspelen:
skiën. 18.40 Nederlands com
mentaar Olympische Win
terspelen. 18.50 Plpo de clown.
STER: 18 56 Reclame. NTS
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NTS: 19.06 In kleur:
Olympische Winterspelen
Ijshockey. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzloht. STER: 20.16 Re
clame. NTS: 20.20 In kleur:
FilmverSlag Olympische Win
terspelen. AVRO: 20.35
kleur: The Thunderbirds. 21.25
Wie van de Drie. 21.55 De
Weekendshow. 22.45 In kleur:
De High Chaparral. NTS:
23.35-23.40 Journaal.
Televisie Ned. II NTS: 18.50
Pipo de clown. STER: 18.56
Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
NCRV: 19.03 In kleur: Spanje,
fllmreportage. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
NCRV: 20.20 In kleur: De Lu
cy Show. 20.45 Gevraagd: pro
gramma over solliciteren 21.30
Evangelie. 21.35-23.00 In kleur:
Olympische Winterspelen:
IJshockey. NTS: plm.
22.00-22.05 Journaal.
RADIO MORGEN
Hilversum I. 402 m. KRO:
8.00 Nws. 8.15 Klassieke
gramm.muz. 8.55 Inleiding
Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00
Nws. en waterstanden. 10.15
Oud-Poolse gewijde muz. (gr).
10.45 Strip literaire kroniek.
11.00 Promenade-orkest. 11.50
Buitenlands commentaar.
NCRV: 12.00 Stereo: Kerkor
gelconcert (gr). 12.40 Klassiek
platenprogramma. 13.00 Nws.
13.07 Voor de kinderen. 13.30
Klassiek pianokwartet (gr).
13.55 Stereo: Klavecimbel-reci
tal (gr). 14.10 Voordracht.
NRU: 14.30 Sportreportages en
-uitslagen. CVK: 17.00 Gerefor
meerde kerkdienst. 18.00 Ge
wijde muz. IKOR: 18.30 De
Passie, éénstemmig of
meerstemmig verhaal 7,
beschouwing. 18,45 Kerk veraf
en dichtbij. NCRV: 19.00 Nws.
19.07 Stereo: Engelse kerkmu
ziek uit de 19e eeuw (gr). 19.30
Leren leven met de oekumene,
lezing. 19.45 Stereo: Semi-klas-
sleke orkestwerken (opn). 20.10
Geestelijke liederen. KRO:
20.30 Muzikale en technische
tips voor de stereo-fans. 21.30
Licht muz. progr. 22.00 Progr.
over actuele godsdienstige
vraagstukken. 22.30 Nws. 22.40
Overweging. 22.45 Muzikale in
formatie voor kenners en lief
hebbers. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II. 298 in. VARA:
8.00 Nws. 8.18 Weer of geen
weer. (Om 9.00 Sportmeded.)
9.45 Humanistisch Verbond:
Een miljoen humanisten,
toespraak. IKOR: 10.00 Het
Geladen Schip: rubriek in het
raakvlak van kerk en cultuur.
10.30 Hervormde kerkdienst.
11.30 Vraag en antwoord. 11.40
Balans: gebeurtenissen en opi
nies. gewogen en getoetst.
AVRO: 12.00 Bonte muzikale
show. 13.00 Nws. 13.07 Radio
journaal waarin: De toestand
in de wereld, lezing. 13.25 Ra
dio-periodiek. 14.00 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble.
NRU: 14.15 Stereo: Concertge
bouworkest, klein omroepkoor
en solisten (15.20-15.30 Cursus
muzieklulsteren). 16.30 Uit de
wereld van levensbeschouwe
lijke instellingen. VARA: 17.00
Muziek uit film en musical.
17.50 NWS. NRU: 18.05 Sportre
portages en -beschouwingen.
VARA: 18.30 Klatergoud: Mu
zikaal feuilleton. 19.00 Discus
sie over een actueel onder
werp. VPRO: 19.30 Nws. 19.35
Chansons. 20,00 Documentaire
over Cuba (II). AVRO: 20.30
Voor de Jeugd. 21.30 Stereo:
Radio kamerorkest, koor en
zangsollsten. In de Pauze
(22,03-22.18): Stereo: Boccherlnl
kwintet. 22 30 Nws. 22.40 Radi
ojournaal. 22.50 Olympisch
Journaal. 23.00 Tout a toi, licht
progr. 23.30 Licht muzikaal
progr. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. KRO/RKK:
11.00-12,00 Viering van de H.
Eucharistie te Apeldoorn.
NTS: 14.00-15.30 Teieac: 14.00
Automatisering (34b); 14.30
Mens in de ruimte (1); 15.00
Russische les (20). 15.30 Nws ln
het kort. 15.31-17.30 Monitor,
(plm, 15.35 In kleur: Paulus de
boskabouter: plm. 16.00 In
kleur: Skippy; plm. 16.30 Voet
baluitslagen; plm. 17.00 In
kleur: Olympische Spelen:
skispringen.) 18.55 Plpo de
clown. CVK/IKOR/RKK: 19.00
Bijbelvertelling voor kinderen.
IKOR/CVK: 19.05 Dat staat te
bezien: discussies. NTS: 19.30
Sport. 20.25 Journaal. KRO:
20.30 In kleur: Der Vo
gelhandier, operette. NTS:
22.35 Journaal. 22.40-23.10 In
kleur: Olympische Winterspe
len: sluitingsceremonie te
Grenoble.
Nederland II. NTS: 18.55 Pi-
po de down. 19.00 In kleur:
Nieuwe avonturen van Se-
bastiaan, TV-feullleton voor
de jeugd. (dl.5). VARA: 19.30
De woestijn groeit, filmrepor
tage over het woestijngebied
van Israël. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.05 Verkenning
in wetenschap, wetenschappe
lijke documentaire. 20.30 In
kleur: Cimarron Strip: Uit
wijkplaats voor vogelvrijen,
TV-fllm. 21.45 Jean Ferrat
zingt Franse chansons met
instrumentale begeleiding.
NTS: 22.10-22.15 Journaal.
RADIO MAANDAG
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke
gramm.muz. (7.30 Nws; 7.32
Actual.; 7.55 Overweging; 8.00
Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de
hulsvrouw. (9.25 Concillepost-
bus: 9.35 Waterstanden). NRU:
10.00 Nederlandse muziek in de
komende veertien dagen (opn).
KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. 11.30 Voor bejaarden.
NCRV: 12.00 Stereo: Lichte
gramm.muz. 12.22 Voor boer
en tuinder. 12.27 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Actual. 12.50 Radio-snel-
buffet. 13.30 Stereo: Lichte or
kestmuz. (gr). 13.50 Schoolra
dio. 14.15 Operamuz. (gr). 15.00
Gereformeerde godsdienstige
uitzending. NRU: 15.30 Mu-
zlekprogr. met informaties
over de provincie Gelderland.
(16.00-16.02 Nws). 17.20 Over
heidsvoorlichting. NCRV: 17.30
Voor de kleuters. 17.45 Voor
de kinderen. 18.00 Stereo:
Koorzang. 18.20 Uitzending van
de PSP.
Hilversum H. 298 m. VARA:
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23
Lichte gramm.muz. en repor
tages. (7.30-7.35 Van de voorpa
gina: persoverzicht.) VPRO:
7.55 Deze dag, lezing. VARA:
8.00 Nieuws. 8.10 Actual. 8.20
Lichte gramm.muz. en reporta
ges. 9.00 Stereo: Semi-klassle-
ke en moderne orkestmuz.
(gr). io.00 Voor de vrouw, li.oo
Nws. NRU: 11.02 Premières
door de nederlandse radio or
kesten (opn.) VPRO: 12 00
Blauwe maandag: gevarieerd
progr. 12.27 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Stereo: Mu
zikale aanwinsten. 12.50 Tien
voor Eén, praatje. 13.00 Nws.
13.10 Informatie: ontwikke
lingshulp. 13.20 Pro memorie.
13.25 Moderne kamerrnuz. 14.25
Schoolradio. NRU: 14.45 Caba
retprogramma. AVRO: 16.00
Voor de vrouw: 15.40 Stereo:
Licht orkest. 16.00 Nws. 16.02 s
Lands eer, 's lands wijs:
volksmuzlekprogramma uit
Israël. 16.30 Stereo: Metropole
orkest. 17.00 Ontmoeting met
Han Dunk. 17.30 Brabant Jour
naal.
Kannibalen
van heden
Ongevoelige
filmtaal
De les van
Oedipus
Y)E echte filmliefhebbers zijn er waarschijnlijk wel
aan gewend dat de Franse regisseur Jean-Paul
Godard in zijn film heel wat overhoop haalt. Dat heb
ben de Godard-vereerders tijdens de Cinemanifestatie
te Utrecht weer kunnen ervaren en tevens, dat het
niet zo eenvoudig is zijn bedoelingen te volgen.
Niettemin verklaart Godard zelf van zijn film
„Week-end": „Ik heb alles gedaan om er een popu
laire film van te maken. Iedereen kan hem begrijpen,
zelfs de ergste imbecielen". Daar kunnen we het dan
mee doen, want als we zeggen dat hij niet duidelijk is,
dan weten we waar we volgens Godard thuishoren.
Dat neemt niet weg dat 'dit
werk, zelfs in Frankrijk, met
zeer gemengde gevoelens is ont
vangen, geprezen en verguisd, en
begrijpelijk. In zijn „Masculin
Feminin" en later ook nog in
„Deux ou trois choses qui je sais
d'elle" kon men nog geloven dat
Godard, begaafd cineast als hij
is, werkte op een poëtische ge
drevenheid en uit een bepaalde
bewogenheid met zijn individuen.
Doch in „Week-end" zijn deze
elementen toch wel zoek en raakt
men toch wel in twijfel of ideze
kunstenaar niet zijn frustaties
afreageert in zijn films.
Het eerst rustige, bijna sta
tische beeld, begeleid door een
pornografische dialoog (voor ons
onaanvaardbaar) als inzet, krijgt
plotseling en dat zal Godards
kwaadaardige opzet wel zijn ge
weest een schokkende wen
ding naar een fantasmagorie, fel
van kleur, met veel rood van
vuur en bloed, de elementen die
het kannibalisme demonstreren
van de Parijse autobezitters, wier
vrijetijdsbesteding ontaardt in de
meest afschuwelijke vorm van
massa-hysterie, waarin egoïsme,
wrede stompzinnigheid en godde
loze onbarmhartigheid zonder
grenzen domineren.
Inlassen
Daar loopt dan een verhaal
tussendoor van een jong echt
paar. dat, jagende op een erfenis
in de verkeerschaos een weg
zoekt naar het buitenhuis van
hun stervende vader, doch
dusdanig gehinderd wordt dat
het te laat komt, want de moeder
heeft alles al „geregeld". Het
echtpaar heeft echter niet voor
niets dood en bedreiging ge
trotseerd om deze erfenis; der
halve wordt de moeder drastisch
„opgeruimd".
Op de woeste tocht incorpo
reert Godard dan ook nog öen
liftende Christus en Mariafiguur.
Inlassen met de Franse revoluti
onair Saint Just, een Emily
Bronté dienen kennelijk als
toetssteen voor de cineast zelf om
zich te realiseren of dit van van
daag een boze droom of wel har
de werkelijkheid is!
siviteit om te zetten in werkelijk
honderd procent film.
Het is uit dit gezichtspunt mis
schien blijvend interessant Go
dard in zijn werk te volgen, doch
niet omdat hij de wereld in feite
iets te zeggen heeft maar om te
ervaren hoe hij later zijn stof zal
geordend hebben en bezonnen
werk zal creëren., of, dat hij in
derdaad op dood spoor zal raken.
„Edipo Re"
Een boeiende tegenhanger bood
de Utrechtse filmweek in de we
reldpremière van „Edipo Re",
een film van de grote cineast
Pier Paolo Pasolini, die bekend
heid verwierf door zijn veel be
wonderde en ook wel omstreden
film „Het Evangelie volgens Mat-
theus".
Pasolini is duidelijk een den
ker in zijn werk, die daarnaast
de gave heeft zijn gedachte tref
fend gestalte te geven in de film
en van wie men, in tegenstelling
tot Godard moeilijk zal kunnen
beweren dat hij zijn ideeën niet
volledig zou beheersen en
toetsen.
Zijn beelden zijn doorgaans so
ber. Hij laat zich niet drijven tot
schreeuwende excessen; niette
min kennen zijn films een prach
tige, dramatische geladenheid.
Dit geldt zeker voor films als
zijn „Accatone" (De schooier) al
zijn zijn eerste films wat eenzij-
idig gekleurd door een sociale be
wogenheid, wat voor een Itali
aanse cineast niet zo bijzonder
opvallend was, want in de tijd
van Attacone waren films over
de zielige toestanden in arbei
derskringen door werkloosheid
en lage lonen aan de orde van de
dag.
Hij was geïntrigeerd door het
uitzichtloze en het onleefbare.
Met veel overtuiging verwerkt
hij ideze elementen bijv. in
„Mamma Roma", een boeiend
filmwerk met tragische inhoud.
De mens is in zijn films slachtof
fer van zijn aanleg en milieu,
van zijn maatschappelijke en
Franco Citti als koning Oedipus iu
de film van Pasolini „Edipo Re",
waarin hij uit zijn paleis komt om
de schuldige te zoeken voor de
pestepidemie die zijn land teistert.
zeer persoonlijke omstandighe
den.
Wonderlijk is dan ook de ty
pische verstilling die zijn „Mal-
theus-film" kenmerkt, waarin
de mens door Christus' woord
verlost wordt van zijn doem.
„De film zelf was sterker dan
ik", is een veelzeggende uitlating
van Pasolini zelf. Het is voor
hem waarschijnlijk een wonder
lijke adempauze geweest.
Maar een mens is maar een
mens. In Edipo Re is hij terug
gekeerd tot zijn thema, zij het
dan in een bredere visie en in
een zeer persoonlijke interpreta
tie van de Oedipus-tragedie van
Sophokles.
Deze film is prachtig van kleur
en sfeer; heeft een krachtige rol
bezetting. In dit werk dringt hij
door tot de kern van deze trage
die, de mens zoekende naar de
oorzaak en de schuldige van en
voor alle onbegrijpelijke ellende
en ondergang, die het leven on
leefbaar maken.
Pasolini heeft deze mythe ge
plaatst in de context van zijn
eigen leven en daarin heeft dit
werk de mens van vandaag iets
te zeggen, al zijn de aspecten van
het moderne leven anders dan in
de wereld van Oedipus. De es
sentie van de gebeurtenissen blij
ven hetzelfde.
In de film wordt een „Oedi
pus" geboren en de vader ziet in
hem de man die hem aanstonds
zal verdringen. Dit begint al in
de liefde van de vrouw die ster
ker op het kind is gericht dan op
hem. Aan het eind ziet men de
blinde Oedipus als bedelaar en
fluitspeler door de straten geleid
worden. Daartussen speelt zich
het Oedipus-drama in
flash-backs af.
Terug
Het is een film goed en door
dacht opgebouwd, die men won
derlijk ondergaat. Zijn Oedipus
is de man die niet begrijpt
maar alleen kan handelen, en
daardoor diep ontzet raakt als hij
het web waarin hij gevangen zit
niet kan ontwarren. De film
vraagt niet om een diepere ontle
ding. Wie het drama meebeleeft
verstaat ook Pasolini's bedoelin
gen. Om aan zijn pessimisme te
ontkomen zal hij terug moeten
keren tot zijn „Mattheus".
H. STEGGERDA
Geniaal P
De manier waarop Godard in
deze film zijn schokkende beel
den toont, zijn zo exclusief, dat
men zich gaat afvragen: zijn ze
geniaal, of geniaal krankzinnig?
Zijn deze, tot het waanzinnige
opgevoerde calamiteiten bloe
dende en dode verkeersslachtof
fers met brandendei en gekantel
de wagens een uiting van neu
rose? En is deze toestand de bron
van zijn inspiratie?
Het onsamenhangende en frag
mentarische karakter en de over-
beladenheid wijzen daar wel op.
Men krijgt het gevoel dat de ci
neast de opgeroepen situaties
niet meer beheerst, doch dat het
werk hém meesleept.
Er is nergens tegenwicht in de
geest van zijn werk en dit moet
hem onherroepelijk op dood
spoor zetten. Dat is slechts een
kwestie van tijd, ondanks Go
dards grote vermogen zijn agres-
Een beeld uit Godards film „Le week-end", waarin het kannibalisme
van de Parijse automobilisten tijdens het week-end schokkend wordt gete
kend.