KERKDENKTMEE
OVER TOERISME
Spaanse regering onder
conservatieve druk
Dr. Berghuis treedt af
als voorzitter ARP
Werkgevers nemen overal
eenzelfde standpunt in
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
INDE
GREEP X
VAN
DE GRIEP?
WITTE KRUIS
Pastoor Miedema
moet weg
Tevreden over nieuwe
salarisvoorstellen
Hromadka blijft
voorzitter
Tekst passiespel
Oberammergau
toch gewijzigd
Onze levensverzekering is
straks bijna f4.000,- hoger...
Meerderheid
protestanten
negeert
gebedsweek
en dat kost geen cent méér!
PREMIE
SPAARPLAN Hl
IVOROL: de béste tandpasta
Bond-ig
DINSDAG 6 FEBRUARI 1968
Verzamelt u geen schatten op aarde. Een woord dat de
mens altijd heeft aangesproken. Niet potten, niet er als hoog
ste doel naar streven, in grote hoeveelheden goederen hijeen
te krijgen.
Want, zegt Jezus, waar uw schat is, daar zal ook uw hart
zijn. Mensen die erop uit zijn, schatten te verzamelen, zijn
veelal mensen die omlaag kijken. Zij voelen zich te sterk ge-
honden aan de aarde, dan dat zij ertoe kunnen komen het
oog omhoog te richten. Geen schatten op de aarde, maar
schatten in de hemel.
Het is de grote strijd in het leven van de mens. Er is geen
mogelijkheid tot combineren. Niet èn schatten op aarde én
schatten in de hemel.
De mens moet kiezen. In feite moet hij kiezen voor God of
voor de wereld. „Gij kunt niet God dienen en de Mammon."
Geen twee heren dienen. Niet proheren het op een akkoordje
te gooien. Wie de wereld kiest, kiest het tijdelijke. Wie God
kiest, kiest voor de eeuwigheid.
We lezen vandaag: Psalm 89 39-53.
VERMANING VAN
BISSCHOPPEN
VALT SLECHT
NIEUW UITSTEL
LIJKT NIET TE
VERMIJDEN
(Van onze Spaanse correspondent)
MADRID Het ontwerpen van de ..Regelingen'\ die de
wet op de godsdienstvrijheid nader moeten uitwerken voor de
praktijk, kost de Spaanse regering veel hoofdbrekens.
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding ls venekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Op mijn dia's zitten heel
kleine „beestjes", die als ik ze pro
jecteer, de grootte van een halve tot
anderhalve centimeter hebben op
het scherm. Op de dia's zelf zijn ze
bijna niet te zien. Wat is hiertegen
te doen?
Antwoord: Waarschijnlijk is het 't
weer. Daar is weinig aan te doen. U
kunt met tetra als proef één dia
filmpje behandelen daarna in een
nieuw raampje doen en nagaan of
het geholpen heeft
Vraag: Wij kregen een kannetje
en enige bekertjes van olijfhout be
doeld voor wijn. Ze lekken wat. Kan
dit verholpen worden door ze in
olijfolie te drenken?
Antwoord: U kan ze aan de bin
nenkant behandelen met olijfolie. U
laat deze olie goed indringen. De
buitenkant kan u insmeren met wa
terglas. Dit laatste maakt de bekers
en het kannetje volkomen water
dicht. Het eerste behoedt ze voor
indringen van vocht het laatste
voor binnendringen van vocht van
buitenaf.
Vraag: Welke kleuren worden in
de kerkelijke liturgie gebruikt?
Antwoord: In de R.K. kerk wit op
hoogfeesten en die van Maria, van
engelen (behalve Rafaël) en van hei
ligen die geen martelaren waren.
Rood is de kleur van feestdagen van
de Heilige Geest, apostelen en mar
telaren en wordt gebruikt bij het
feest van Rafaël en bij de gene
zingsdienst. Paars in de tijd van
zelfonderzoek en voorbereiding, zo
als in Quadragesima en Advent,
voorts bij exorceren en bijzetten
van doden. Groen is de kleur voor
de tijd na Driekoningen en na H.
Drievuldigheid. Rose vervangt soms
het paars op de vierde zondag van
Quadragesima en de derde zondag
van Advent Zwart is in gebruik bij
de Requiem-mis. In de oud-katho
lieke, de lutherse, de anglikaanse en
soms in andere kerken worden met
enige variaties dezelfde kleuren ge
bruikt
Vraag: Een Engelse uitgeverij
heeft een bouwplaat uitgegeven van
de plaats waar president Kennedy
vermoord werd. Kan u mij het
adres opgeven?
Antwoord: Het bouwpakket „The
assassination of president Kennedy"
is nog verkrijgbaar bij boekhandel
Kerbergen en Kesper, Oude Turf
markt 153. Amsterdam (teL 020 -
242264) en kost ongeveer 7.
Vraag: In uw blad van 7 oktober
staat: „De grote witte zandlelie
bloeit er (in Israël) gewoon op het
strand". Welke plant wordt bedoeld?
Antwoord: Een Instituut veron
derstelt, dat het een linum of een
pancratium soort zou zijn. die alle
bei ook met witte bloemen voorko
men. Een ander instituut schreef
onder enig voorbehoud dat het een
pancratium maritimu (fam. amaryl-
lidaceae) zou zijn Deze piani met
grote witte oljetnen komt. soms
massaal, voor langs stranden, enz.
van Spanje tot "5yri5. En deze lijn
gaat ook over Israël. In de litera
tuur komt de naam grote wii'-e
zandlelie niet voor.
Vraag: Welke leden van de
Hesslsche vorstenfamilie kwamen in
1937 bij een vliegtuigongeluk om het
leven?
Antwoord: Bij het vliegongeluk
van 16 november 1937 te Steene bij
Oostende kwamen om het leven
Elsenore, prinses van Solms-Ho-
hensolms-Linch, geboren 1871, Ge-
org, erf groothertog van Hessen, ge
boren 1906. Cacilie, prinses van
Griekenland en Denemarken, geb.
1911, prins Ludwig. geb. 1931, en
prins Alexander, geb. 1933.
Vraag: In de jaren vijftig gaf een
commissie, die kritiek had op de
SGP, enkele brochures uit. getiteld
„Bouwen en niet breken" en „Mijn
Schilt ende Betrouwen".' Zijn die
nog tn de handel?
Antwoord: Het bestuur van de
SGP deelde ons met'-: dat de lezing
van ds. Kersten „Bouwen en niet
breken" nog dagtekent van voor de
oorlog. Van het archief dier jaren is
niets meer over. De tweede brochu
re is het bestuur onbekend. Kunnen
lezers inlichtin -*en geven?
helpt u eruit
(en spaart bovendien-de maag)
N Poeders, tabletten, cachets.
Gelijk bekend is de termijn, gedu
rende welke „niet-katholieke groepe
ringen" zich konden laten registre
ren, verlengd tot 31 mei. De rege
ringscommissie voor de godsdienst
vrijheid zei, dat ze met dit uitstel de
protestanten nog meer gelegenheid
wilde geven tot bestudering van de
nieuwe wet.
Waarnemers menen nu, dat de
werkelijke reden voor dit uitstel niet
zozeer vriendelijkheid jegens de pro
testanten, als wel verlegenheid van
de commissie zelf is. De Regelingen
hadden al lang klaar moeten zijn. En
de commissie kan het de protestantse
kerken niet kwalijk nemen, dat zij
hun standpunt pas willen bepalen,
wanneer de Regelingen bekend zul
len zijn.
Enkele groepen hebben zich al min
of meer officieel over de nieuwe wet
op de godsdienstvrijheid uitgespro
ken. De adventisten en de mormonen
(samen ongeveer vierduizend zielen)
waren voor de nieuwe wet, de bap
tisten en de Spaanse Evangelische
Kerk (samen ruim negenduizend zie
len) waren tegen.
De overige protestantse kerken (sa
men 17.000 zielen) kijken de kat nog
uit de boom. Maar nog geen enkele.
(Vervolg van pag. 1)
De laatste tijd heeft dr. Berghuis
meermalen blijk gegeven van sym
pathie voor het streven van de chris
ten-radicalen, hoewel hij zich na
drukkelijk distantieerde van het *gn.
stembusakkoord. Tijdens de kabi
netsformatie van 1967 kwam hij in
conflict met AR-fractieleider mr. B.
W. Biesheuvel door openlijk party
te trekken voor de AR-spytstem-
Dr. Veerman
Het Centraal Comité zal zich bin
nenkort over de keuze van een nieu
we partijvoorzitter beraden. De
meest genoemde kandidaat, dr. A.
Veerman (51) is thans onder-voor
zitter. Hij heeft sinds april 1967
weer zitting in de Tweede Kamer,
waarvan hij in de jaren 19621963
reeds deel uitmaakte.
Vermoedelijk zal de oudste onder
voorzitter. mr. A. B. Roosjen, tot aan
de verkiezing van de nieuwe partij
leider het voorzitterschap tijdelijk
waarnemen.
Bestuurlijke loopbaan
Dr. W. P. Berghuis (57) heeft onder
meer een administratieve en be
stuurlijke loopbaan achter de rug.
Van 1937 tot 1939 was dr. Berg
huis werkzaam op de Provinciale
Griffie van Drenthe en op 8 mei 1940
mei 1940 werd hij benoemd tot bur
gemeester van Smilde. Het was de
ROERMOND Bisschop Moors
van Roermond heeft pastoor E. Mie
dema te Schaesberg gevraagd voor 20
februari ontslag te nemen. Mocht hij
dit niet doen, dan wordt het ontslag
hem ongevraagd verleend.
Vorig jaar had de bisschop pastoor
Miedema al verzocht zijn ontslag te
nemen. Gesteund door zijn gemeente
weigerde de pastoor.
Bisschop Moors heeft daarop ter
oplossing van het conflict de pastoor
een pastorale functie op een andere
plaats aangeboden maar de pastoor
heeft dit aanbod geweigerd, aldus
een mededeling van het bisdom.
Een van de gronden voor het
ontslag van pastoor Miedema is, dat
de bisschop herhaaldelijk heeft moe
ten vaststellen dat de pastoor wezen
lijk in gebreke is gebleven, waan het
erom ging zijn parochieel beleid in
Schaesberg te plaatsen binnen het
kader van het bisschoppelijk beleid.
Verder constateerde de bisschop een
fundamenteel gebrek in de verhou
ding van pastoor Miedema tot hem
als bisschop.
Kiceekschooldocenten
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT De nieuwe sala
risvoorstellen van de minister van
onderwijs en wetenschappen zijn een
redelijke basis voor het Georga
niseerd Overleg.
Dat zei de heer K. G. K. Hansel-
man. voorzitter van de Katholieke
vereniging var docenten bij het
kweekschoolofiderwijs. in de jaarver
gadering in Utrecht.
Gisteren is overleden kardinaal Rl-
cbaud. aartsbisschop van Bordeaux Hij
werd tachtig jaar. Hij was aartsbisschop
sinds 1950 en werd in 1958 door paus
Johannes tot kardinaal verheven.
laatste burgemeestersbenoeming van
het toenmalige kabinet-De Geer voor
werd hij benoemd tot burgemeester
van Smilde.
In de oorlogsjaren moest dr. Berg
huis zijn burgemeestersambt 3% jaar
onderbreken. Twee jaar bracht hy
door als gijzelaar in het kamp te
St. Michielsgestel.
Na de bevryding werd dr. Berg
huis benoemd op de afdeling bin
nenlands bestuur van het militaire
gezag, maar reeds in juni 1945 kon
hij zijn plaats op het gemeentehuis
te Smilde weer inneme
In juni 1952 volgde zijn benoe
ming tot burgemeester van Kampen.
Hy werd op 3 maart 1959 gekozen
als lid van de Eerste Kamer. Van
zijn politieke activiteiten noemen wij
onder andere zijn werk voor het
Europese federalisme en voor de in
ternationale unie van Christen-de
mocraten, waarvan hij enige tijd
vice-president was.
Oprichter „Praag"
(Van onze kerkredactie)
PRAAG Prof. dr. Josef L. Hro
madka is nog niet van plan af te
treden als voorzitter van de Praagse
christelijke vredesconferentie.
De Tsjechische hervormde theo
loog, die in juni 79 jaar wordt, heeft
zich weer kandidaat laten stellen
voor de bestuursverkiezingen, die
gehouden zullen worden op het con
gres van 31 maart tot 5 april in
Praag.
Overigens wordt wel met verande
ringen gerekend. De permanente
commissie, die nu nog overwegend
adviserende functies had, zal, naar
aangenomen wordt, omgezet worden
in een soort centraal comité.
Men verwacht, dat de Afro-Azia-
tische landen sterker dan ooit te vo
ren vertegenwoordigd zullen zijn op
het komende congres. In totaal re
kent men op 500 afgevaardigden uit
alle delen van de wereld plus onge
veer honderd waarnemers, adviseurs,
officiële gasten en vertegenwoordi
gers van de pers.
Thema van het congres is Psalm
34 15 b „Zoek den vrede en jaag
dien na".
MÜNCHEN De tekst van het
passiespel van Oberammergau wordt
gewijzigd. Bij de opvoering in 1970
zal deze gewijzigde tekst worden ge
bruikt.
Dit heeft een vertegenwoordiger
van kardinaal Doepfner, de rooms-
katholieke aartsbisschop van Mün-
chen, gezegd. De tekst zal in over
eenstemming worden gebracht met
de uitspraak van het Tweede Vati
caanse concilie over het joodse volk.
Deze woordvoerder sprak daarmee
het organisatiecomité in Oberam
mergau tegen, dat bekend gemaakt
heeft, dat de spelen opgevoerd zul
len worden, zonder wijzigingen in
de tekst. Naar aanleiding van dit be
richt had het Amerikaanse joodse
congres opgeroepen om de komende
passiespelen van Oberammergau te
boycotten.
De passiespelen te Oberammer
gau, een dorp in Beieren, worden
eens in de tien jaar gehouden. Deze
trauitie is voortgekomen uit een be
lofte, die de bevolking heeft gedaan
tijdens een pestepidemie in het jaar
1633.
ook de adventisten en de mormonen
niet, heeft zich tot nu toe laten re
gistreren.
Langzamerhand is er onder de pro
testanten een communis opinio ge
groeid: zij hebben bezwaren tegen de
wet op de godsdienstvrijheid, die tot
stand gekomen is. Maar zij zijn ge
neigd de wet te accepteren als het
maximaal haalbare", omdat deze wet
hun een mogelijkheid biedt, om er
kend te worden. Maar eerst willen zij
zekerheid hebben, of de Regelingen
voor de praktische uitwerking van de
wet voor hen acceptabel zijn.
Druk
Dat weten de conservatieve groe
pen in Spanje en de „integristen" in
de Rooms Katholieke Kerk, die daar,
althans in de top, nog steeds in de
meerderheid zijn. Daarom oefenen zij
op het ogenblik zware druk uit op de
regering.
Sommige waarnemers rekenen al
met de mogelijkheid, dat de regering
in mei opnieuw zal besluiten tot ver
lenging van de termijn voor de niet
katholieke groepen, om de wet te ac
cepteren.
De regering heeft dit uitstel zelf
nodig, om de conservatieven er van
te overtuigen, dat de Regelingen in
de geest van het Tweede Vaticaanse
concilie moeten zijn.
Elke wettelijke „regeling" moet
volgens de Spaanse wet minstens
twee maanden bestudeerd kunnen
worden door degenen, op wie de re
geling betrekking heeft. Wanneer de
Regelingen eind maart dus nog niet
gepubliceerd zijn, betekent dit, dat
de termijn weer zal moeten worden
verlengd.
De protestantse leiders is het opge
vallen, dat zij door de regeringsamb
tenaren zeer tegemoetkomend behan
deld worden. Het probleem van de
regering zijn niet meer de protestan
ten, maar de conservatieve roomska-
tholieken, waarvan men weet, dat ze
tot onder de bisschoppen te vinden
zijn.
Vermaning
Een duidelijk bewijs daarvan is de
„pastorale vermaning", die het
Spaanse episkopaat aan het eind van
de Week der Gebeden heeft doen uit
gaan over de godsdienstvrijheid.
Het betoogt daarin, dat het recht
tot godsdienstvrijheid alleen binnen
zekere grenzen uitgeoefend kan wor
den. Godsdienstvrijheid is iets be
perkts: vrijheid van dwang. Het
heeft te maken met de betrekkingen
tussen mensen onderling, maar niet
met „de zedelijke plicht van elk
mens en ook van elke samenleving
om zich te voegen bij de ware
religie en de enige ware kerk van
Christus, de Katholieke en Roomse
Kerk".
Daarom is er geen zedelijke keus
tussen het aanvaarden of afwijzen
van de ware religie. Deze interpreta
tie van godsdienstvrijheid is degene
van het liberalisme en de filosofische
bev/egingen tijdens de negentiende
eeuw. maar zij is veroordeeld door de
encycliek Mirari Vos van paus Gre-
gorius XVI.
De Spaanse bisschoppen zeggen
verder, dat ook het Tweede Vati
caanse concilie deze godsdienstvrij
heid niet bedoeld heeft. Godsdienst
vrijheid betekent alleen, dat niemand
godsdienstige aangelegenheden
dwang mag ondervinden.
Maar ook dit beperken de bis
schoppen weer binnen bepaalde
grenzen. Als men deze grenzen niet
in acht neemt, kan en moet de bur
gerlijke macht iedere burger ver
plichten, deze grenzen te respecteren.
De bisschoppen weiden dan enkele
passages uit over de hulp van de
burgerlijke macht. De overheid is
niet alleen verplicht de godsdienst
vrijheid te beschermen, maar niet
minder om de ware godsdienste te
bevorderen. De staat kan niet neu
traal zijn. „Spanje is een katholiek
land en de wetten moeten de katho
lieke kerk speciale erkenning ge
ven.".
Broeders
Aan het eind van hun pastorale
vermaning groeten de bisschoppen
(voor het eerst in de Spaanse histo
rie) de „gescheiden broeders van de
niet-katholieke gemeenschappen, die
in Spanje bestaan, in het bijzonder
degenen, die samen met ons bidden
voor de eenheid der kerken."
„Wij hebben hen lief in Christus
en vragen de'hemel, dat er een oecu
menisch gesprek zal ontstaan." Maar
onmiddellijk voegen ze er aan toe,
dat er geen eenheid mag worden ver
kregen ten koste van „verdeeldheid
onder onze gelovigen".
De vermaning eindigt met het aan-
reoepen van de „Onbevlekte Maagd,
Moeder Gods en Moeder van de
Kerk, die aangeroepen wordt als de
inspiratie en dynamiek voor de oecu
menische beweging In elk gebed voor
de eenheid."
Een Spaanse protestant (voorgan
ger van een vergadering van gelovi
gen) zei: ik kan vergeven het ontbre
ken van ware oecumenische beleefd
heid, het aanroepen van de Heilige
Maagd en de uitlegging van de wet
op de godsdienstvrijheid als een wet,
die feitelijk alleen aan rooms-katho-
lieken godsdienstvrijheid waar
borgt.
Ik kan dat allemaal vergeven, om
dat ik de spanning begrijp, waaraan
deze ouderwetse lieden bloot staan.
Maar de puur cynische groet aan de
gescheiden broeders deed voor mij de
deur dioht. In iedere Spaanse bis
schop is nog een Ottaviani.
MADRID De gebedssamen
komsten tijdens de Week voor
de Eenheid werden in Spanje
door een overweldigende meer
derheid van rooms-katholieken
bezocht. Hier en daar zag men
een protestant.
Veel groter was de belangstelling
van de Spaanse protestanten voor de
Wereldgebedsweek van de Evange
lische Alliantie. Deze week de
eerste week van januari heeft een
lange traditie in Spanje.
In volle kerken baden hervormden,
baptisten, vrije evangelischen, broe
ders van de vergadering en andere
protestanten samen voor de doelstel
lingen van de Evangelische Alliantie.
Alles wat wij doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. We
betalen nu samen jaarlijks zo'n 500 gulden levensverzekeringpremie
en daarom krijgen we straks elk jaar 100 gulden terug van dit natio
nale plan. Belastingvrij! Wij gaan het geld gebruiken om onze levens
verzekering te verhogen. Dat scheelt maar liefst zo'n 4.000 gulden
Misschien is hel Premie Spaarplan ook iets voor Even een briefkaartje aan
Premie Spaarplan. Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure
over alle mogelijkheden (levensverzekeringen, spaar- en effeclenbewijzen, hypo
theekaflossingen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredletaflossingen).
Wiltu persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffelsenbanken,
Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen,
Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en
de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan
vertellen.
Basis voor persoonlijk bezit
DRIEBERGEN In het jaar
1966 brachten 128 miljoen men
sen hun vakantie buiten hun
eigen land door. Alleen al in de
landen van Europa ontving men
95,5 miljoen inkomende toeris
ten.
De problemen, waarvoor de kerken
zich door het steeds groeiende
De gebeden stonden dit jaar in het
licht van het eeuwfeest van het
Spaanse protestantisme (1868 de
„tweede reformatie").
De Evangelische Alliantie, die met
name in de Verenigde Staten en La-
tijns-Amerika tot ontwikkeling is ge
komen, wil een oecumenische bewe
ging zijn naast (niet noodzakelijker
wijs tegenover) de Wereldraad van
Kerken.
In Spanje varen alleen de Episco-
paals-Hervormde Kerk (1500 zielen)
en de Spaanse Evangelische Kerk
(3800 zielen) de oecumenische koers,
zoals die door de Wereldraad van
Kerken wordt gestimuleerd.
De rest van de ongeveer 30.000
Spaanse protestanten is of helemaal
niet oecumenisch gezind, of in de
geest van de Evanglische Alliantie.
Zij menen, dat de enig mogelijke
„dialoog" met de rooms-katholieken
die is op de manier van evangelisatie.
Ondanks vrije loonpolitiek
(Van onze soc.-econ.redactie)
JJTRECHT De Nederlandse
Christelijke Grafische be-
dryfsbond klaagt er deze weck
in z(jn „Grafisch Orgaan" over,
dat de werkgevers in alle be-
drijfstakken tegenover de vak-
bondswensen op loongebied een
zelfde standpunt innemen. Er is
thans een vrije loonpolitiek,
maar achter de schermen Rjken
de werkgevers onderling over
leg te plegen om de loonsver
hoging in de verschillende be-
drijfstakken zo dicht mogelijk
bij elkaar te houden.
Op vrijdag 19 januari is het over
leg over een nieuwe cao in het gra
fisch bedrijf door de werkgevers af
gebroken. Zij hadden aangeboden 4
procent loonsverhoging en een
kwartier korter werken per dag of
43 3/4 uur per week. De werkne
mers, die 7 procent hadden ge
vraagd, eventueel te splitsen in 5
procent contant en 2 procent spaar
loon en een half uur werktijdver
korting per da'g (eventueel in twee
jaar te verwezenlijken) wezen het
werkgeversaar.bod af. De werkge
versdelegatie vond toen verder pra
ten zinloos en staakte het overleg.
Winst
Het „Grafisch Orgaan" voert aan
dat de winst bij de bedrijven we
liswaar wat minder is dan in de
vette Jaren, maar de bedrijfstak is
niet noodlijdend. Het netto-inkomen
van vrijwel alle leden is per 1 janu
ari echter gedaald ten gevolge van
de lastenverzwaringen. Bovendien
komen er nog meer kostenstijgin
gen, Op 1 januari zijn een aantal
huren omhoog gegaan, op 1 april
volgen er nog meer.
De NCGB gelooft, dat er van „ho
gerhand" bij de werkgevers een
streep Is aangegeven, waar men bij
de onderhandelingen niet overheen
mag. „Dat Is dan de praktyk van de
vrije loonpolitiek ln 1968". De bond
roept al zijn leden op, de ontwikke
ling nauwkeurig te volgen en zich
achter het beleid van het hoofd
bestuur te stellen.
In het bouwbedrijf zijn het niet
alleen de werkloosheidscijfers, die
duidelijk maken, dat het met de
welvaart minder goed gaat, ook de
sterke vermindering van de toeloop
van nieuwe arbeidskrachten naar de
bouw, geeft een duidelijk beeld van
de situatie.
„De Opbouw" van de Nederlandse
christelijke bond van werknemers
in de hout- en bouwnijverheid
schrijft, dat in 1963/1964 de toeloop
naar de bouw nog 40.400 man of 13.2
procent van het totale bestand be
droeg. In het jaar 1966'1967 was dit
aantal nog maar 20.800 of 6'/i pro
cent van het totale bestand. De
nieuwe toetredingen nemen het
sterkst af in de gebiedert waar de
werkloosheid het grootst is.
Wel neemt het aantal jeugdigen
onder de nieuwkomers sterk toe. De
NCB noemt het een belangrijke taak
er voor te zorgen, dat de jonge aan
was voor de bedrijfstak behouden
blijft.
Van de jeugdige nieuwkomers
hebben misschien velen voor het
bouwbedrijf gekozen, toen de voor
uitzichten in deze bedrijfstak nog
gunstig waren. De vakopleiding is
inmiddels afgrsloten maar ook de
economische kansen zi.in gekeerd.
Hier ligt een taak voor de organisa
tie.
grensoverschrijdende toerisme ge
plaatst zien, zijn besproken tijden»
een vierdaagse conferentie op Kerk
en Wereld. Ongeveer vijftig verte
genwoordigers van kerken en
deskundigen op het gebied van het
toerisme uit twaalf Europese landen
hebben een aantal conclusies op
gesteld. die zullen worden gezonden
aan de Europese kerkenconferentie.
Men acht een samenspraak van de
kerken en het toeristenbedrijf hoogst
gewenst, vooral beogend te komen
tot een adekwate opleiding van func
tionarissen, die berekend zijn voor de
belangrijke taken, die de veelzijdige
dienstverlening in de Europese toe
ristische centra stelt.
Dienstbereid
Men was het er ook over eens, dat
de dienst der kerken in de wereld
van het toerisme zich moet richten
naar de toeristen zelf en naar dege
nen, die beroepsmatig bij het toe
risme in de toeristische centra
zijn betrokken, hetgeen betekent, dat
de kerken voor beide groepen duide
lijk dienstbereid aanwezig dienen te
zijn.
De kerken zullen hun vormen en
structuren, zowel nationaal als inter
nationaal, moeten aanpassen aan de
eisen, welke het steeds massaler en
veeleisender wordende toerisme stelt.
Tenslotte voelde men de noodzaak
van een duidelijker theologische kijk
op het begrip toerisme. De theologie
staat voor nog niet onderkende pro
blemen. De methode moet worden ge
vonden, het nieuwe fenomeen te ana
lyseren en de resultaten daarvan in
het theologisch denken te integreren.
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oudwoude, H. van den
Beid te Beesd.
Aangenomen naar Amstelveen (7e
pred.pl.), W. Jansen te Goes, die be
dankte voor Rotterdam-Zuid; naar
Reeuwijk, C. Snoei te Langerak.
Bedankt voor Gameren, H. K. van
Wingerden te Zoetermeer; voor Gies-
sendam (2e pred.pl.), L. Blok te Rid
derkerk; voor Zwijndrecht (vac. G.
J. Hintzbergen), J. L. W. Koppenhol
te Haaften.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dronrijp en te Edam,
kand. W. B. Obbink te Amsterdam;
te Hillegom (2e pred.pl.), J. Hartkamp
te Den Helder; te Vinkeveen, kand. P.
N. B. Pool te Amsterdam.
Bedankt voor Groningen-West
(wijk Paddestoel), G. Assies te IJmui-
den.
Praeparatoir geëxamineerd kand. J.
van Andel, Boergoensevliet 104, Rot
terdam (010—291921); hem is propo-
nentsrecht verleend, maar hij kan om
studieredenen voorlopig geen beroep
in overweging nemeri.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Kralingscheveer-
Krimpen aan den IJssel, A. Hordijk
te Baflo-Warffum..
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Goi nchem, G. Bijkerk
te Oud-Beijerland; te Sint-Janskloos
ter, P. H. Seggeling te Woerden; te
IJmuiden, M. W. Nieuwenhuijze te
Delft.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid, J.
van Haaren te Amersfoort.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Rotterdam-West, FL
Mallan te Veenendaal.