Jonge Russen krijgen interesse voor Kerk Zij wachten op het ja-woord KOSTER....: Geen gesloten blok reformatiekerken DE VROUW IN HET AMBT MASSALE BEDEVAARTEN BLOEMEN VOOR BISSCHOP GEESTELIJK LEDER niemand te krijgen ZEGELS OP KERKDEUR De geestelijke pelgrim IATERDAO 3 FEBRUARI 19«» (Bijzondere correspondentie) TR GEBEURT iets wonderlijks in Rusland. Steeds meer jonge mensen tonen belangstelling voor de kerk. Nog zijn de ver volgingen niet ten einde, al stel len de huidige machthebbers zich verdraagzamer op dan hun voorgangers, inclusief Chroesjt- sjef. Maar nog altijd moet men in de kerken op zijn woorden let ten. Nog altijd zijn bijbels in Rusland niet te krijgen. Nog al tijd wordt er geen kerkboek ge drukt. Men schrijft daarom ge deelten van elkaar over. Na een halve eeuw communistisch regiem is de Russische Orthodoxe Kerk de grootste van de oosterse orthodoxie springlevend. Hoe het kan? In de eerste plaats omdat ook hier het bloed der martelaren het zaad der Kerk is gebleken. En voorts, omdat juist door het be staan van een Sowjetdictatuur, die voor de kerk een lijdenssituatie be werkstelligde in Rusland de geest van het oudste christendom is hersteld. spontaan gesprek aan te knopen. Dat is vanouds al zo geweest. Hoon en smaad, verachting en Er blijkt dan, dat zich ook bij vergetelheid, armoede en dee- de (nog?) niet in de kerk geinte- moed hebben de machthebbers resseerde jongeren een verschui- de gelovigen een halve eeuw op- ving in denken voordoet. Als eedrongen Resultaat: de Russi- men met hen zo'n tien jaar gele- Khe Orthodoxie heeft mede dtór- den over het wezen der dingen «oor de geest van het oudste praatte, dan was steevast de re- «hristendom opnieuw ontdekt. actie: „schrap het woord ïnyste- rie maar uit je woordenboek, want er zijn geen geheimen. En voor zover ze nog niet ontsluierd Prof. dr. P. Hendrbc, kenner werden, zal de wetenschap ze van de Oosterse Orthodoxie en met name de Russische, heeft dat al jaren geleden gepeild: „De orthodoxie heeft juist hier (in Rusland) laten zien, dat de Kerk het beeld van Christus in zich moet dragen, lijdend en verheerlijkend tege lijk, dat ze van macht en aardse invloed moet worden be roofd, omdat haar rijk niet van deze wereld is, dat zij het wezenlijkste triom feert in haar ogen- schijnlijkste diepste vernedering." In Rusland is het de gewoonte dat de gelovigen pelgrime ren naar vaste plaat sen. Een ervan is het klooster van de Hei lige Drieëenheid in Zagorsk, ongeveer 80 kilometer ten noord westen van Moskou. Dit klooster ver werkt tegenwoordig K>'n tien miljoen pel grims per jaar! Vol gens ruwe schattin gen bestaat meer dan de helft uit jonge ren, dat wil zeggen: Russen, die hoog stens 30 tot 35 jaar zijn. Tweemaal per jaar komen ex- Onder de toekomstige intelligentsia tra grote "menigten naar het Rusland, zelfs van de jongste Juist hier klooster, dat een stad op zichzelf lichtingen, ontwaakt een zij het is. Er worden in de grote kerken die daar staan één ervan kan zesduizend mensen bevatten vieringen gehouden en na afloop komen allen bijeen op een reusachtig plein voor een geza menlijke bidstond. Ook hier weer overwegend jonge mensen. Bloemenhulde De kerkleiders beleven deze ontwaking ook zelf als een won der. Niet lang geleden kwam de aartsbisschop van Siberië, op visitatiereis, aan in Omsk, dat te genwoordig universiteitsstad is. Hem viel een ongewone drukte op, toen hij er met de trein aan kwam: een grote menigte jongens en meisjes, die met bloemen zwaaiden. Zijn eerste gedachte: er komt hier zeker ook een beroemdheid aan. In de verste verte kwam het niet bij hem op dat het wel eens voor hém bedoeld kon zijn. Maar het was zo: het gold een mani festatie van de universitaire jengd om hèm te verwelkomen. Hij was er ontroerd en verbou wereerd van tegelijk. De ontwakende religieuze be langstelling kan men ook bemer ken in de cafés en cafetaria's van Moskou, waar het voor iemand die de Russische taal machtig is, niet moeilijk blijkt te zijn een voorlopig dan nog oppervlakkige religieuze belangstelling. wel oplossen. Kwestie van geduld hebben." Onzienlijk Dat zeggen de meesten nu niet meer. Men wil nu wel aanvaar den dat er dingen zijn die buiten het verstand liggen en blijven liggen. Onzienlijke dingen dus, al willen velen van het woord „God" in dit verband niet horen. Of: nog niet horen? In het algemeen kan over de Russische jonge intelligentsia ge zegd worden dat de religie lang zamerhand meer in hun be langstellingssfeer komt te liggen. Echter bepaald niet nadrukke lijk; integendeel: het blijft voor lopig nog aan de oppervlakte. Maar dit op zichzelf kan men al verheugend noemen. Een belofte voor de toekomst. De toenemende belangstelling kan wellicht ook verklaard wor den uit merkwaardige nieuwe ini tiatieven van staatsscholen en communistische jeugdorganisa ties. Ze organiseren namelijk voor de jongelui excursies naar oude kloosters en historische ker ken. Niet om de religie uiter aard, maar meer uit een geschied kundig oogpunt, of zoiets als folklore. Maar het gebeurt en de jongelui kijken hun ogen uit... De vraag waar de Russische Orthodoxe Kerk zich nu op moet bezinnen is: hoe vangen we de jeugd op? Vanouds was dit al tijd: in de kerkdienst, die daar heel nadrukkelijk het karakter van een feestelijke viering heeft. Vernieuwing Echter gaan er onder de jonge ren hoe langer hoe meer stem men op om vernieuwing. Niet zo zeer een vernieuwing van het wezenlijke der liturgie, als wel een vernieuwing van de vormen. Gedacht moet hierbij in de eerste plaats worden aan de tijdsduur van de diensten. Ouderen vinden diensten van drie, vier uur nog geweldig. Maar de jongere generatie niet meer. Het moeten kortere diensten worden, vinden zij. Het bewijs hiervoor leveren ze zelf, omdat De Russische Orthodoxe Kerk is on denkbaar zonder haar vele ikonen. Hier is de restaurateur Peter Lenin- ski bezig met het onderhoud ran een ikoon, dat vier eeuwen oud is. ze bij voorkeur naar die vierin gen gaan, die geen halve dag in beslag nemen. Men kan niet anders dan be grip daarvoor hebben. Diensten van zoveel uur de gemeente staat altijd in de kerk mogen ouderen nog aanspreken, ze zijn in feite niet meer in over eenstemming met deze tijd. De patriarch van Moskou en heel Rusland, Alexeu (Van onze kerkredactie) De nauwere betrekkingen tus sen hervormden en lutheranen mogen niet leiden tot de vorming van een „gesloten blok van Re formatiekerken". Dit is een van de conclusies van een studiegroep van her vormde en lutherse theologen, die twee dagen in Genève verga derd heeft Hun opdracht, die hun door de uitvoerende comités van de Her vormde Wereldbond en de Lu therse Wereldfederatie verstrekt was, was de betekenis te bepalen van de verleden jaar afgesloten hervormd lutherse gesprekken in Europa en Noord-Amerika en van daaruit lijnen te trekken naar de toekomst. De zes deelnemers beoordeel den deze gesprekkenreeksen una niem positief en spraken zich uit voor verdere bevordering van het proces van toenadering. Maar, zo wordt in het slotcommuniqué ge zegd: „beide kerken moeten er ook bij nauwere samenwerking open voor staan, om van andere kerkenfamilies te leren en om in gemeenschap met alle kerken bij te dragen aan de vernieuwing van de evangelieverkondiging voor de wereld". In de komende contacten zal volgens de studiegroep meer de nadruk op de niet-theologische verschillen moeten worden ge legd, omdat die de eenheid van beide kerkenfamilies wel eens meer in de weg zouden kunnen «taan dan het verschil in de leer. Aan het gesprek namen deel van de kant van de Hervormde Wereldbond dr. James I. McCord (Princeton), dr. Wilhelm Neuser (Münster) en dr. Thomas F. Tor rance (Edinburgh). De Lutherse Wereldfederatie had aangewezen dr. Regin Prenter (Aarhus), dr. Theodore G. Tappert (Philadel phia) en dr. Wolfgang Trillhaas (Göttingen). De situatie, zoals die in Neder land bestaat (kansel- en avond- maalsgemeenschap tussen de Ne derlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch Lutherse Kerk), is bepaald nog niet algemeen. In Europa kwamen de theolo gen tot de slotsom, „dat de we derzijdse veroordelingen in de belijdenisgeschriften hun actuele betekenis verloren hebben en een volledige gemeenschap mogelijk Mevrouw M. J. van der Veen- Schenkeveld (Van een onzer verslaggeefsters)1 "^OEN ik theologie ging studeren en me werd gevraagd wat ik ervan ver wachtte zei ik altijd: ik doe de ene zondag intrede en de volgende neem ik afscheid wegens emeritaat. Zo lang meende ik dat het zou duren voor in de Gereformeerde Kerken de vrouw in het ambt zou komen/' Dat was in 1945. Mevrouw M. J. van der Veen-Schenkeveld uit Rotterdam, die dit ver telt, is inmiddels getrouwd met een predikant en moeder van twee school gaande zoons. Voor.haar persoonlijk zal de openstelling van het ambt voor de vrouw dan ook geen gevolgen hebben. Als een van de deputaten voor onderzoek naar de plaats van de vrouw in dienst van de kerk echter vond ze aanvankelijk het synodebesluit van verleden week om de ambten niet open te stellen voor de vrouw, teleurstellend. Toch zegt ze het verwacht te hebben. Maar ze heeft wel hoop op de beslissingen, die in het najaar zullen worden genomen als de synode In september (waarschijn lijk) weer bijeenkomt „De hele tendens van de voorbije synode zitting Is er een van even afstel len geweest. De stemming was echter zo, dat het in het najaar wel zal doorgaan," meent me vrouw Van der Veen opti mistisch. Zoals bekend wordt het oordeel afgewacht van de Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS), welker advies is gevraagd en die bi augustus in Amsterdam bijeen zal komen. Ook al zal de GOS afstemmen, wil dat echter nog niet zeggen, dat de synode van de Gereformeerde Kerken daarna (in eigen huis) hetzelfde zullen doen. t „Het GOS-besluit is niet bin dend voor ons," verklaart me vrouw Van der Veen deze nogal ingewikkelde materie. Uit de kranteverslagen van de synode was op te maken, dat een ander struikelblok voor het wel of niet aannemen was of de dif ferentiatie-bepalingen in verband met het vrouw-zijn in de kerkor de moeten worden opgenomen. Het deputaatschap voor onder zoek naar de plaats van de vrouw in dienst van de kerk stel de enkele praktische richtlijnen op, zodat als regel de taak van de TOOSTER: niemand te krijgen gaf de ker- keraad van de doopsgezin de gemeente van Baüum op Ameland op voor het nieuwe jaarboekje. Een organist is er in Ballum blijkbaar ook niet te vinden, want we lezen dat een juffrouw uit Leeu warden moet overkomen, om het Baïlumer orgel te bespelen. En achter „se cretaris van de kerke- raad" en „correspondentie adres Zusterkring" meldt het jaarboek ook al niet meer, dan een serie veel zeggende puntjes. Het moet in doopsge zind Ballum op Ameland niet zo'n rooskleurige toe stand zijn. ALS we het nieuwe doopsgezinde jaarboekje doorbladeren, komen we die indruk van achteruitgang tel kens weer tegen, in de steden en op het platteland. Van de 14 gemeenten kunnen er nog maar circa vijftig zelfstandig beroepen. De anderen moeten combineren. Dan krijgen we situaties, zoals die van mevrouw ds. T. Blanksma-Van der Zwaag, die predikante is van de gemeen ten Twis-Abbekerk, Medem- blik, Wieringerwerf-Slootdorp Middenmeer. in al die plaat sen op tijd preken moet en dan alles bij elkaar nog maar de pastorale zorg heeft over 151 doopsgezinden. QF, om nog eens een wil- lekeuriige naam te noe men, ds. H. J. Witteveen, die zijn loopbaan begon in Leer- mens-Loppersum- Middels t um en nu staan in Krommenie - Knollendam - Wormer - Jisp. Het behoeft niet te verwon deren, dat ook in de periode 1 september 1966 1 september 1967 het aantal doopsgezinden in ons land weer verder is te ruggelopen: van 35.245 tot 33.972. Een aanzienlijk forsere ach teruitgang dan het jaar tevo ren, toen ze ongeveer 400 le den betrof. Daarbij moet dan bovendien nog bedacht wor den, dat de Amsterdamse ge meente (met 4325 leden verre weg de grootste) dit jaar geen mutatie opgaf. W/IJ hebben een kleine berekening gemaakt. Per 1 september 1962 wees de sta tistiek nog 39.255 leden aan. Als hun getal gelijke tred zou hebben gehouden met de aan was van de Nederlandse be volking in deze vijf jaar (6,52 procent) dan hadden er nu 41.814 doopsgezinden moeten zijn. Dat betekent, dat de doopsgezinden in vijf jaar tijds 18,8 procent of bijna achtduizend van haar leden zijn kwijt geraakt. Dit afkal vingsproces is overigens al ja ren aan de gang, maar men kan wel de vraag stellen, hoe lang dit nog zo kan doorgaan. T EERZAAM juist om die- -Lj per inzicht in deze neer gang te krijgen, lijken ons de drie „in memoriams" waarmee dit jaarboekje opent. En, o ja, wie koster in Bal lum wil worden, kan zich in verbinding stellen met G. Nagtegaal, Nesserweg. Om de drie weken een vriie zondag, want dan is er geen dienst. Doopsgezind Jaarboekje 1968. Uitgave Algemene Doopsgezinde Sociëteit, Singel 454, Amsterdam. (181 blz., f4.-). vrouw meer gezocht dient te worden in het diaconale en pastorale dan in het besturende en regerende dienstbetoon. De deputaten vonden het niet nodig, dat deze bepalingen wer den vastgelegd. „Ik geloof persoonlijk, dat dat ook niet kan," meent mevrouw Van der Veen. ,,'k Zou geen vorm weten te be denken daarvoor. Het zijn richt lijnen voor de praktijk." Ze vindt wel dat het erdoor moet komen, dat alle ambten worden opengesteld voor de ge reformeerde vrouw. Het is voor de gemeente nodig. Soms is de behoefte groot. In Rotter- dam-Delfshaven bijvoorbeeld kan men geen ouderlingen ge noeg krijgen. Vrouwen zouden wel eerder tijd en gelegenheid kunnen hebben. Het ambt van ouderling is in discrediet. Huisbezoek door een vrouwelijke ouderling zal het geijkte beeld veranderen. Dat beeld is nu. dat de ouderlingen 's avonds komen op vastgestelde tijden en heel officieel. Getrouwde vrouwen komen vaak tekort bij het huisbezoek, want het is meestal een gesprek onder mannen. Misschien als er vrouwelijke ouderlingen mee doen, dat ze dan op een andere manier worden benaderd. Vrouwen kunnen wat gediffe rentieerder werken. Er zal bij voorbeeld een vrouw zijn, die eens een apart gesprek moet. heb ben. Dat kan 's middags een vrouwelijke ouderling doen. Dat kan minder officieel. In Amsterdam is er zo'n ge brek aan ouderlingen, dat al eni ge tijd vrouwen zijn aangesteld. Ze heten dan wel geen ouderling, maar bijvoorbeeld assistent-ou derling. Zij hebben wel in het bijzonder uitgekeken naar het synodebesluit, waarvan ze veel hebben verwacht. (De Hervormde Kerk heeft eni ge maanden geleden het besluit genomen de vrouw volledig toe te laten in alle ambten nadat er 65 jaar voor is gepleit Dit feit heeft echter op de Gereformeer de Kerken zoals aanvankelijk wel werd verwacht geen in vloed gehad. In deze kerken is pas vijf jaar geleden deze zaak aan de orde gesteld. Als bijzon derheid kan worden vermeld, dat de synode van de Indische Kerk in 1936 al vrouwen toeliet in het ambt voor predikant. In Neder land was het in die tijd het geval met enkele kleine kerkge meenschappen - red.) In 1963 heeft de kerk van Bad hoevedorp, waar een vrouwelijke theologische kandidaat werkzaam was, de synode verzocht zich met deze kwestie bezig te houden. Mevrouw Van der Veen heeft niet de indruk, dat de gerefor meerde kerkmensen zich zo druk maken over de kwestie van de vrouw in het ambt Alleen als het nodig is. Veranderingen Toch heeft ze de laatste jaren, als ze bijvoorbeeld voor vrou wenverenigingen spreekt, grote veranderingen opgemerkt. In het begin ontmoette ze veel weerstand. Nu is het voor de Deze twee zegels, aangebracht door de politie, sluiten de kerk- zaal van de baptisten van Bilbao (Spanje) af. De civiele gouver neur van de stad gelastte de slui ting, omdat de baptisten geen of ficiële toestemming voor hun sa menkomsten hadden gevraagd. Omdat deze zendingspost door minder dan twintig mensen be zocht wordt, beriepen de bap tisten zich op een wet uit 1880, die voor dergelijke kleine samen komsten geen toestemming ver eist. Het doet denken aan de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw in ons land, toen het getal van twintig bezoekers eveneens een belangrijke rol speelde bij het uiteenjagen van de samen komsten der afgescheidenen. (Van onze kerkredactie) L. Myseras was geen dominee als Brakel. Hij mist ook de brede visie van zijn oudere tijdgenoot Toch heeft ook deze Middelbur ger vijf boekjes geschreven, die nu, ruim tweehonderd jaar later, in „bevindelijke" kringen nog ge lezen worden. Van zijn leven is niets bekend. We stellen ons deze man voor als ouderling, die in zijn gesprekken steeds vragen tegenkwam als hoe weet ik, of ik wedergeboren ben, wat is het verschil tussen echt en onecht geloof, het krijgen van teksten, de geloofszekerheid, aan vechtingen. In de vorm van vraag en antwoord gaat hij op al dergelijke problemen uit het be vindelijke leven in. Zijn „Der vromen ondervin ding op de weg naar de hemel" is nu opnieuw verschenen, bewerkt in modern Nederlands, onder de titel „De geestelijke pelgrim" bij Uitgeverij Pieters te Oostburg. meesten een zaak, die vanzelf spreekt. Maar ze merkt ook dal het velen niet kan schelen. Aan de andere kant staan ech ter de vrouwelijke theologisch® kandidaten. Er zijn er meer dan tien. Zij hebben banen als assis tente bij een professor, als lera res godsdienstonderwijs, geeste» lijk verzorgster van een psychia trisch ziekenhuis en in verschil lende landelijke kerkelijke func ties. Zij wachten op het ia-woord van de synode.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15