Camelot - historie bergt wijsheden voor elke tijd r ODDAAR OURF IK "1 NIET OME RH EEN.. .'K BEN ER UEEL TE ZWAAR y k. UOOR... VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN IN DE GREEP X VAN DE GRIEP? WITTE KRUIS St. Laurent stelt teleur Chanel blijft zichzelf en haar pakjes trouw Filmfeest met .Beduz in Utrecht led9 gestart bontekoEj^T^M MOOI, OAMKJÉWELI I MM JUUlEWMft V WeECNAflRJE VkRekEL^.^J 0Ü OE BEEK 15 E6N ZIJVJEO OAAR RUNT U OM fe. HET 00RP .heen' 1 WAT JAMMER 1$ PAT NOU... DAN M06T6N VJE JOU HIER AUEEri MOEDER. HELP... IK.. .00 OH... Poeders, tabletten, cachets. Nederland 1 AVRO 7.06 uur Danny Kaye-show met als gast de zangeres Diahann Caroll. 8.45 uur De vuurproef, spel van Arthur Miller in de vertaling van Alfred Pleiter. 10.26 uur Het Mimura Junior Harp Ensemble uit Japan. Nederland 2 NCRV 8.20 uur Vidocq. Deel 8: De Olympiërs. 8.45 uur „Pop" in de sneeuw met o.a. Sandy Shaw en Sonny en Cher. 10.00 uur De, profeet Ezechiël verhalend en beeldend getekend. Hilversum 1 NCRV 7.30 uur Orgelconcert door Jan Jongepier. 8.30 uur Steravondprogramma met o.a. een quiz. 10.25 uur Zojuist verschenen door dr. Okke Jager. 11.00 uur Muziek en informatie voor late luisteraars. Hilversum 2 AVRO 8.05 uur Kunstkroniek Land der muzen. 8.30 uur Salzburger Festspiele '67. 10.55 uur Venster op de hedendaagse muziek door Ton de Leeuw. RADIO VA.VAVOIND TELEVISIE V A VWO VI) RADIO MORGEIN' TELEVISIE MORGEIN helpt u eruit (eri spaart bovendien de maag) DONDERDAG 1 FEBRUARI 19*j Hilversum I 102 m. NCRV: 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.45 Actualiteiten. 18.00 Stere- o: Muziek van Het Leger des Hells. 19.15 Nieuws uit de pro testants christelijke organisa ties. 19.30 Kerkorgel concert (opn). 20.00 Wekelijkse Inter nationale oriëntatie ln kerk, zending en oekumene. 20.10 Moderne orkestwerken (gr.) 20.30 Stekker: steravondpro gramma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover- denklng. 22.50 Stereo: Lichte muziek. 23.09 Studio 2300: geva rieerd programma. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Radiojour. naai. 18.20 Uitzending van de CHU. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevarieerd programma 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Avond gebed. AVRO: 20.05 Kunstkro niek. 20.30 Stereo: Salzburger Festspiele 1967: Ascanlo ln Al- ba. theaterserenade. (I. d. pau ze: 21 25-21.50 De Delta daarna, klankbeeld.) 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Venster op de hedendaagse muziek. 23.35 Hobo en plano. 23.55-24.01 Nieuws. Nederland I. NTS: 18.50 Plpo de Clown. STER: 18.56 Recla me. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. AVRO: 19.06 De Danny Kay Show. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. AVRO: 20.20 Avro's Te- levlzier. 20.45 De Vuurproef, tv spel v. Arthur Miller. 22.26 Het Mimura Junior Harp ensemble uit Japan. NTS: 22.46-22.51 Journaal. Nederland II. NTS: 18.50 Pl po de clown. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Deltawerken: periode fe bruari 1967 - februari 1968. do cumentaire film. 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Vidocq, politle- feuiUeton. 20.15 Licht muziek programma. 21.32 Ik en Gij. 21.35 Actualiteitenrubriek. CVK/IKOR: 22.00 Dichterbij Ezechiël. NTS: 22.30-22.35 Jour naal. BELGIë. Nederlands progr. Kanalen 2 en 19. 18.25 Passé partout. Herh. 7e les; 8e les. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Zorro. tv-feutll. v. d. jeugd. 19.2S Tie- nerklarrken. 19.52 Meded. en Hier spreekt men Nederlands. 20 00 Nws. 20.25 Sherlock Hol mes, tv-serie v. d. BBC. 21.15 Waarover men niet spreekt. 2e v. e. serie progr. 21.50 Fragm. uit nwe films. 22.25 Exprmtl. 4, filmrep. vanuit Knökke 22.50 Nws. Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Modern platenpro- gramma. (7 30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten: 7.55 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Eucharistieviering. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klassieke orkestwer ken. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Gevarieerd programma (pl.m. 12.23 Voor de landbouwers; 12,27 Medede lingen voor land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws. 12.40 Ac tualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Licht gevarieerd muziekprogramma. TROS: 15.00 Moderne orkestwerken (gr.) 15.30 Gesprekken met jongeren. 16.00 Nieuws. 16 02 Actualiteiten. 16.05 Filmmuziek. 16.30 Voor de Jeugd. 17.15 Ste reo: Lichte grammofoonmu- zlck. 17.30 Sportkompas. 17.50 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Zi geunerklanken. 18.20 Uitzen ding van de KVP. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8 00 Nieuws. 8.10 Radiojournaal. 8 20 Lichte grammofoonmuzlek. 8.50 Woordelijk.... vandaag de dag. NRU: 9.00 Moderne Duitse ope ramuziek (gr.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (LI.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. NRU: 12.00 Blik op de wereld. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Voor de Fosfaat- naoeroe, eiland onaf- ff" u.,eila"d' 36°0 kilometer Itankelljk noordoostelijk van Sydney (AuStralië) is de jong ste en kleinste onafhankelijke eilan denrepubliek. Met zijn oppervlakte van 20 vierkante kilometer en 3100 inwoners zal het eiland voorlopig geen armoede kennen. De fosfaat die er gewonnen wordt, geeft het land een inkomen per hoofd van de bevolking van jaarlijks 13.000 gul den en de voorraad is zeker voor nog 30 jaar voldoende. Tot vandaag werd het eiland bestuurd door En geland en Nieuw-Zeeland. FERDNAND KrvUwoord-pnzzet zonder zwart 5 Waarom ben je bang voor Mieke Kosters? vroeg hJJ zonder inleiding. Freek schrok nooit als vader hem iets vroeg, dat hoefde ook niet, want vader vroeg niet zoals moeder om zijn stou tigheden te achterhalen. Ze is een Iheks, zei hij. Hoe weet je dat? Ik heb je dat toch nooit verteld? Verwonderd keken de grote kinderogen naar de vader. Heb ik je dat gezegd? vroeg deze weer. Nee.zei Freek fluisterend en eensklaps schaamde hij zich. Hoe kom je er dan bij? vroeg Arnold verder. Freek aarzelde. Ze.ze is zo lelijk..., fluisterde hij Arnold verbeet een glimlach. Het klonk zo heerlijk kinder* lijk en naïef. Wat is lelijk, vroeg hij weer, iets lelijks kan juist iets heel moois zijn.van binnen. Denk maar eens aan die rimpelige appel van vanmiddag, die zo lekker zoet was en. in alles wat lelijk is, moet je het mooie zoeken. Wie weet hoe lief en vriendelijk oude Mieke is.als je tenminste niet zo huilerig op je stoel heen en weer zit te draaien. Je moet niet vergeten, Freek, oude Mieke is ook eens een klein kindje geweest, een kindje waar haar vader en moeder waarschijnlijk net zoveel van hielden als moeder en ik van jou houden. Ik kan mij best voorstellen hoe Mieke is ge weest. klein, met blonde krulletjes, een glad gezichtje en dezelfde mooie blauwe ogen, die zij nu nog heeft. Heb je nooit gezien, dat oude Mieke mooie ogen heeft? Freek schudde van neen. Hij was verlegen. Hoe zat het dan met die heksen als Mieke er geen was? Vader keek hem ernstig aan. Vergeet dat maar, mijn jongen, vergeet het lelijke altijd. Zoals jij dat dacht, bestaan er geen heksen. Kijk, hoe vind je dat mooie land, dat dikke gras, de groenten? Staan ze er niet prachtig bij? Weet je hoe dat komt? Wel, de lieve Heere God stuurde de zon en regen natuurlijk, maar de boer bemestte het land. Uit de mest, uit die „lelijke vieze mest" is al die rijkdom opgekomen, heeft daaronder geslapen, zoals jij slaapt in je bed onder je de ken. begrijp je dat? Het jongetje knikte, toch wat twijfelachtig, zijn neusje rimpelde van afkeer. Arnold zag het we! Hij hield het paard in en wees met de zweep. Daar heb je de mesthoop, zei hij, die ls net zo min vies als dat Mieke een heks is. Ik zal het je bewijzen. Hij gooide de teugels op het paard en sprong op de grond. Freeks hart bonsde, hij zette zijn ogen zo wijd mogelijk open om toch maar goed te zien, wat vader ging doen. De schilder liep met grote passen naar de mesthoop; een boerin 'bezig op het erf, keek verwonderd toe. Tot aan zijn polsen stak Arnold Arlsover zijn handen in de mest, veegde ze dan af aan het lange gras en kwam terug bij zijn zoontje. In iets wat vies is steek in mijn'handen niet en aan een heks zouden wij geen eieren sturen. Freek had tranen in zijn ogen en een raar gevoel achter in zijn keel. dat hij snel moest wegslikken en dat pas rijdende weer geheel overging. Die vader van hem.Hij vond geen woorden voor zijn bewondering. De volgende dag stapte er een kleine jongen over de zandweg en duwde de aankierende deur open van het huisje, waar Mieke Kosters, de oude vissersvrouw, voor het raam zat te breien. Freek bleef staan toen Mieke over haar bril heen naar hem keek. Er vluohtigde angst in hem op. maar hij dacht aan vaders moed en aan het kindje dat Mieke geweest moest zijn. Alstublieft, zei hij beleefd, en legde een glazen stuiter snel op een punt van de met een rood kleed bedekte tafel. De oude vrouw mummelde iets. Freek verstond het niet door zijn emotie. Hij nam de stuiter weer op en, zichzelf overtreffend, liep hij op haar toe en liet hem in haar schoot rollen. Omdat u geen heks bent, raffelde hij, en voor uw mooie ogen. Toen schoot hij de deur uit en holde naar huis. De oude Vrouw keek hem na. Het trok langs alle rimpel tjes van haar gezicht. Dat jongetje van de schilder, die ginds aan de duinkant woonde... Deze week nog had het kind zo wonderlijk en bang gedaan.en nu.„Voor uw mooie ogen, omdat u geen heks bent.Ze schudde het hoofd. Zo'n kind tochZij kon veel van kinderen verdragen. Mieke Kosters nam de stuiter op. Een klem wit hondje in een bol doorschijnend glas, nog warm van de kinderhand. Mieke had ook eens een man en kinderen gehad al was dat Jaren geleden. Haar magere hand sloot zich bevend om het speelgoed; haar ogen waren werkelijk mooi. Diezelfde maand ging Freek naar school. Hij had er stille tjes om gehuild, vond het wel groot, maar onwennig, wist vooruit zich niet thuis te zullen voelen; hij was eenzelvig en taalde nooit naar andere kinderen. Het enige kind, waarmee hij wel eens speelde, was Myra Brand, het twee jaar jongere dochtertje van Arnolds vriend de architect Brand en diens vrouw de schilderes Jossie Engelwei. Toch was Freek altijd opgelucht wanneer Myra met haar ouders weer verdwenen was en hij stilletjes zijn eigen spelletje kon spelen en toekijken bij vaders werk. Wordt vervolgd landbouw. 12 40 Stereo: Lichte grammofoon muziek. 12.50 Recht en slecht lezing. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten, waarin opgenomen: Hoor die krant. VARA: 13.30 Voor de middenstand. 13.35 Stereo: Klassieke gewijde muziek (gr.) 14.15 Stereo: Alt en plano (gr 14.20 Wikken en wegen: consu mentenrubriek. NRU: 14.30 Zinvolle vrijetijdsbesteding voor de grote massa, lezing. 15.00 Nederlandse volksverha len en volksgebruiken. 15.30 Gevarieerd muziekprogramma VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Voor thuiszittenden 16.30 Voor de kinderen. 16.45 Concert: A. Omroeporkest en soliste. B. Bariton en plano. 17.40 Infor matie: Achtergronden en com mentaar. HUverseum III. 240 m. en FM-kanalcu. VARA: 9.00 Nieuws. 9 02 Lichte grammo foonmuzlek (10.00 Nieuws). NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Licht platenprogramma. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Ons kent ons (13.00-13.02 Nieuws). 13.30 Geva rieerd platenprogramma. TROS: 14.00 Nieuws. 14.02 Ac tualiteiten. 14.05 Nieuwe gram mofoonplaten. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16 02 Operette muziek. 17.00 Nieuws 17.02 Sport. 17.05 - 18.00 Gevarieerd platenprogramma voor auto mobilisten. (Van onze moderedactrice) PARIJS Vroeger kochten de Franse hoeren zich een trouw pak en dat was en bleef hun verdere leven hun beste (en vaak enige) pak. Ze werden er in begraven of vermaakten het plechtig aan de oudste zoon. De pakken van Chanel kunnen er mee vergeleken worden. Niet wat uiterlijk betreft maar wel wat le vensduur aangaat. Ze zijn onver slijtbaar en blijven altijd in model. De roklengte mag wel eens variëren, maar dat is dan ook het enige. In ieder geval zijn die rokken nooit bo ven de knie gekropen. Ook nu niet. Coco Chanel houdt de rok op de knie. Geen centimeter er boven. Haar pakjes houden dezelfde stijl- De jasjes zijn misschien iets langer. De tailleurs hebben heel lange smalle revers en een enkele heeft een kort opstaand kraagje. De mouwen zijn erg nauw en hebben bij de boord knoopjes als bij een heren pak. Langs de mouwnaad loopt het Chaneltres, dat soms wel tot de ellebogen reikt. De stoffen, altijd speciaal voor dit 'huis geweven, zijn weer prachtig. Veel grijs-beige, donkerblauw en wit. Er wordt royaal gebruik ge maakt van ruiten. Het Chanelpak kan ook een avondtailleur zijn. Er was er een van gebrocheerde zijde met bijpas sende lange mantel. Alle naden waren met goudgalon afgezet, wat wel wat veel van het goede leek. Bij de tailleurs worden zijden blouses in de ceintuur gedragen. Yves St. Laurent Dit keer stelde de collectie van Yves St. Laurent teleur. Om twee redenen. De gewone kleren, mantels en tailleurs, waren fel militaristisch. Epauletten, opgezette zakken, of ficierskragen, nestels en andere de tails, die zo van een uniform, al is het dan een fantasie-uniform, ge haald sdhenen te zijn. Voor feestelijke uren is men van die gestrengheid verlost, maar dan 'komt er een nauwelijks verhulde naaktheid, waarin niemand zyn dochter graag zou dromen. Het heeft geen nut verdere be schrijvingen te doen, we kunnen slechts hopen, dat deze twee rages ons land niet bereiken. Het is voorbij De Parijse modecampagne is ten einde. De journalisten keren huis waarts, de inkopers blijven nog om zaken te doen. Met schrik heeft me nig modehuis bemerkt, dat er uit Amerika aanzienlijk minder belang stelling is dan andere jaren. Men schat dat in vergelijking slechts één op de vijf is .gekomen. Officieel wordt er niets gezegd, want de anti-Franse stemming van de Amerikanen is het gevolg van de anti-Amerikaanse politiek van ge neraal de Gaulle. Over zo iets fluis tert men we! maar spreekt er niet officieel over. UTRECHT Woensdagavond is met de vertoning van de satirische filmcomedie van Stanley Donen „Bedazzled", gebaseerd op het klas sieke Faustverhaal de Utrechtse film- week, Cinemanifestatie-1968, van start gegaan. Er wacht in deze week de filmenthousiasten een zwaar over laden programma waarin 26 films hun Nederlandse, of ook wel Europe se en zelfs wereldpremière zullen be leven. „Het wordt een gevecht tegen de vermoeienis en de slaap" zoals de heer A. F. Wolff voor de T.V. ver klaarde en terecht. Dit filmevene ment begint dat van de Nederlandse Bioscoopbond te Arnhem om de twee jaar voorbij te streven naar beteke nis, sterrenbezoek en bijzondere pri meurs etc. Men kan overigens respect hebben voor de organisatoren, die in 1963 eenvoudig met een internationale filmweek begonnen en thans een filmfees maken van internationale allure. De twee bekende Utrechtse theaters „Studio" en „Camera" geven niet minder dan vijftig voorstellin gen waarvoor al vele plaatsen zijn verkocht. Het totale omvangrijke programma bevat onder meer twee sex- en ge- „Tante Leendoet niet mee aan Songfestival HILVERSUM Mevrouw H. Kok-Polder, beter bekend onder haar artistennaam „Tante Leen", heeft aan de N.T.S. medegedeeld zich te willen terugtrekken als deelneemster aan het Nationale Songfestival. Mevrouw Kok-Polder motiveert haar besluit met de omstandigheid dat zij, behalve in haar zaak, vrijwel niet meer optreedt. Zij acht het dan ook niet verantwoord aan een evene ment als het Songfestival deel te ne men. De N.T.S respecteert deze beslissing. Een plaatsvervangende solist of so liste is nog niet benaderd. Dit zal eventueel eerst geschieden indien na de beoordeling van de binnengeko men composities blijkt, dat een der inzendingen in bet bijzonder geschikt zou zijn voor een bepaalde zanger of zangeres. weldfilms van Jose Benazeraf, Godard's reeds lang aangekondigde film „Week-end", dan de reeds veel omstreden film „La religieuse" van Jacques Rivette en de musical „Anna" van Pierre Koralnik. Joegoslavië is vertegenwoordigd met vier films evenals Duitsland en dan is er nog de aanvankelijk afgekeurde film uit België „Cash cash" van Paul Colet. Bij de vertoning van de openings film „Bedazzled" (Verblind) waren de twee hoofdrolspelers Eleanor Bron en Dudley Moore aanwezig als eerste van een groot aantal acteurs en actri ces en regisseurs dat Utrecht gedu rende de manifestatie zal bezoeken. Europees Loco-burgemeester van Utrecht, dr. J. de Nooy, zei in zijn openings woord, dat deze manifestatie die in 1966 tot zo'n ongekend succes uit groeide, nu van Europese betekenis is geworden. Hij vond het een uniek feit, dat een dergelijk gebeuren wordt georganiseerd door een parti culier bedrijf. Tot de vele genodigden op deze gala-avond behoorden onder meer ook de Joegoslaaf Matzac Klopzic, regisseur van de film „Op vleugels van papier" en Jean Marie Straub, regisseur van de film „Anna". Zo ligt dan nu weer een interes sante filmweek voor ons waarin voor ons aanvaardbaar en onaanvaardbaar op het witte doek zal verschijnen en het zal weer een kwestie van keuze worden welke films uit dit zwaarbe laden programma de aandacht ver dienen en om een bespreking in het bijzonder vragen, want op zulke fes tivals verschijnen vaak films die nooit in het theater terecht komen en eigenlijk „proefdraaien" om de reac ties van pers en publiek te meten. Daartoe bestaat dan ook in Utrecht weer alle gelegenheid. Publiek en pers kunnen zich na de voorstellin gen zwart op wit uitspreken over de producten een attractie op zich zelf, waarover we reeds in onze film kolommen schreven. Op de rijksweg AssenGro ningen bij De Punt (Dr.) is gis teravond een auto uit de bocht ge vlogen en tegen de brug over het Noordwillemskanaal terechtgekomen. De bestuurder, de 30-jarige H. C. V. uit Assen, overleed ter plaatse. CINERAMA te Rotterdam heeft met ingang van donderdag een nieuwe film ingezet, name lijk de tot musical verwerkte le gendarische geschiedenis van de wijsgerige koning Arthur en dienst gade Guenevere. Zijn rijk „Camelot", waaraan de film haar titel te danken heeft, zou naar het streven van de koning een gebied zijn waar vrede en recht voor ieder zouden heersen en oorlog een absurditeit is. Betekent macht dat men gelijk heeft? Zo vraagt de koning zich af. Niet macht is goed. maar macht tot het goede. Macht tot het beoefenen van recht. Daaraan ontleent de ko ning zijn plan om een nieuwe orde te stichten, waarbij alle koningen hun wapens zullen neerleggen en toetre den tot de orde van de Ronde Tafel. Dit plan wordt wel werkelijkheid... doch helaas, als de film begint ont moet men een bedroefde koning Ar thur, die op het punt staat een hem opgedrongen oorlog te beginnen te gen een van zijn beste vrienden, rid der Lancelot du Lac. De wereld wil niet genezen zijn en verward roep Arthur de mystische figuur „Merlijn de Wijze" op, die in het toverbos huist om van hem te weten hoe hij zich toch weer heeft laten verleiden tot de absurditeit van een oorlog en dan toont Merlijn hem de geschiedenis van zijn leven: hoe hij koning werd, zijn gade voor 't eerst ontmoette en vurig lief kreeg, hoe Lancelot in het spel kwam en struikelde in zijn oprechtheid en reinheid door verliefd te worden op de koningin, een liefde die beant woord werd en tenslotte hoe de ko ning ruimte liet aan zijn bastaard zoon, die niet de minste achting had voor Arthur's idealen en alleen maar de drift tot macht kende om er zelf beter van te worden, waardoor de ellende opnieuw in Camelot begon. Dit is dan tegelijk de gehele inhoud van de film. Symbolen Men behoeft waarachtig geen diep zinnig denker te zijn om de symbolen en wijsheden te speuren die in deze kleurige en rijk gemonteerde film liggen opgetast. De dialoog is eenvou dig maar telkens treffend. Het ant woord van het geheel is eigenlijk pessimistisch, het begin en het slot laten er geen twijfel over bestaan: de machtsstrijd zal tot de ondergang van de wereld voortduren... tenzij een Arthur kansen krijgt! Voortreffelijk is het spel van Ri chard Harris als de koning, prachtig in zijn droom, waardig en echt ko ninklijk in zijn beslissingen. Een edelvrouwe is Vanessa Redgrave als Guenevere. Duidelijk toont zij, dat haar geluk niet volkomen wordt, hoe geboeid zij ook is door Lancelot, doordat zij Arthur niet ontrouw kan worden. De Italiaanse acteur Franco Nero die Lancelot du Lac vertolkt geeft een prachtig beeld van de mens die 'wel zijn idealen ziet en er zelfs voor sterven wil, doch wiens echt mense lijke eigenschappen, de liefde, op een gegeven ogenblik toch sterker zijn. Mordred (David Hemmings) is de boze en sluwe duivel in het geheel. Een onsympathieke rol, maar met meesterschap gespeeld. Kin Pellinore (Lionel Jeffries) is een kostelijke ou de koning zonder rijk. Kostbaar De decors zijn van een buitengewo ne pracht, zo ook de costuums. Het is weer een kapitalen verslindend pro duct geworden dat lang zal moeten circuleren om rentegevend te wor den, doch die kansen zitten er wel in Vorstin leeft mee met Urkers URK Koningin Juliana heeft de burgemeester van Urk een telegram van deelneming gezonden in verband met het vergaan van de UK 9! „Nu helaas definitief moet worden aangenomen dat de UK 91 De jonge Albert met zijn bemanning is ver gaan, wil ik mijn deelneming betui gen met de driemaal in korte tijd herhaalde ramspoed die de Urker ge meenschap trof. „Ik verzoek u mijn deelneming in het bijzonder aan de nabestaanden te willen overbrengen", aldus de letter lijke tekst van het telegram. OPLOSSING VORIGE PUZZEL HORIZONTAAL 1. mankement. 2. Irene Amer. 3. emmer rode. 4. reëel lt ei 5. les pan Inn. 6. olie nee a! 7. Best gl ode. 8. enorm eren. P. Sambeek ra. VERTICAAL Mierlo bes. 2. armee Lena. J. Nemesis om. 4. kneep et Rb. 5. eerlang hie. 6. marine Lee. 7. emotie ork. 8. Nede nader. 9. trein Lena. want het is een boeiend en kleurig kijkspel, dat gedragen wordt door goede muziek en fijne melodieën die goed in het gehoor liggen. De regie van Joshua Logan is af. De gehele conceptie is gaaf en prachtig van op bouw. Het is alleen jammer dat maar dat is nu eenmaal het karakter van een musical door de songs, die op zichzelf wel mooi zijn, een grote ver traging ontstaat en veel van het ge duld van de toeschouwer vraagt om de drie uur durende film genietend uit te zitten. Met dit al, ondanks het laatste be zwaar is „Camelot" een film die een goed, en wie er gevoelig voor is, en intrigerend amusement biedt, en dat is heel vee! H. Steggerda Ridder Lancelot velt zijn bespotters en rivalen op het steekspel dat koningin Guenere had uitge schreven om de finoever" uit te schakelen. Het tegendeel werd het resultaat: Een van 's konings beste vrienden wordt geveld en Lancelot als grote held geëerd. Op de foto links Lancelot, midden koning Arthur, rechts koningin Guenere. HORIZONTAAL knaagdiertje lengtemaat (afk). 2. vogel Water in Fries! deel van de mast. 3. tekengereedschap onbep. voornaamw. 4. Neder! schil der dorpje in Gelder! 5. viervoetig dier plaats in Overijssel. 6. bedek king van een gebouw schilderstuk op hout 7. vat met een hengsel soort van hond. 8. op die tijd dorp je in Gelder! 9. lol achting familielid. VERTICAAL rondtrekkende volkszanger die gedichten voordroeg munt in Tur kije (afk). 2. een der muzen god der liefde. 3. onderricht boom bijwoord. 4. scheik. element (afk) slang. 5. plaats in N. Brab. planeet. 6. land in Europa water in Fries! 7. myth, figuur aardsoort. 8. pro vincie van Neder! boom. 9. kle dingstuk gebod. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 11