BROEDERHAND VOOR DR. BUSKES Gevecht om brooi in volle gang c.s. Die Welt publieeert geheime Nederlandse catechismus Vrijwel iedereen volgt voortgezet onderwijs Een woord voor vandaag Ds. F. de Vries met emeritaat Kanttekening gezien opTV Philips hoogtezon het hele gezin het hele jaar lang weldadig fit... en zon-gebruind PHILIPS HOOGTEZON Griekse bisschop voor kerkelijk tribunaal Oudste curielid is afgetreden Dr. BasF(PTT) met pensioen Spoedvergadering bakken Vlaamse studenten in Leuven staken Synodeverk laring gevolgen Assen Hulp Wereldra aan Sicilië DONDERDAG 18 JANUARI Als er één is geweest, die later kon zeggen dat zijn leven radicaal anders is gelopen dan hij zich ooit had kunnen voor- stellen, dan de apostel Paulus. Natuurlijk, men mag zeggen dat God elk mensenleven bestuurt en dat het, achteraf bezien, altijd anders gaat dan men had gedacht. Maar bij Paulus was het zonneklaar gevolg van een directe ingreep van boven, door God zelf. Hij was voorbeschikt, zo vertelt hij in Galaten 1, om Christus te verkondigen onder de heidenen. Maar voordat hij zich daarvoor inzette, vervolgde Paulus de gemeente Gods boven mate, zoals hij zelf zegt. Zo was dus de weg, die God bewandelde met Paulus. Hij kwam niet door tivijfel aan eigen opvattingen en optreden tot andere gedachten. Het was bij hem geen langdurig proces, voordat hij een ommezwaaimaakte. Paulus werd op een gegeven moment recht in het hart gegrepen. En van vervolger werd hij volgeling, die zich met al zijn krachten en gaven inzette voor de doorbraak van Gods Koninkrijk. We lezen vandaag: 2 Samuel 17 1-14. DEN HAAG Ds. F. de Vries, predikant van de gereformeerde kerk-vrijgemaakt van Den Haag-oost heeft het voornemen te gen 1 april zijn emeritaat aan te vra gen. Ds. De Vries, die 66 jaar oud is, gedenkt op die datum het feit. dat hij veertig jaar predikant is. Ds. De Vries werd in 1928 predi kant van de gereformeerde kerk van Raamsdonk, in 1931 ging hij naar Mijdrecht en in 1935 naar Den Haag-oost. Daar heeft ds. De Vries 33 jaar gestaan, tot kort na de bevrij ding als predikant van de gerefor meerde kerk en daarna van de gere formeerde kerk-vrijgemaakt. Ds. De Vries is deputaat-curator van de Theologische Hogeschool te Kampen. Hij is verschillende malen afgevaardigd naar de generale syno de. In het weekblad De Reformatie schrijft hij als redactielid al jaren de rubriek Persschouw. Domino 7IJ die snel een eind willen maken aan het conflict in Vietnam ver werpen de Amerikaanse „domino theorie", volgens welke geheel Zuid- oost-Azië communistisch zal worden als Zuid-Vietnara wordt prijsgegeven. China zou geen expansionistische be doelingen hebben en ook geen impe rialistische neigingen, omdat het te meer in beslag wordt genomen door de binnenlandse problemen van een bevolking van 700 miljoen. Ook wordt gesteld dat. indien het communisme tich xou verspreiden in Zuidoost-Azië, dit anti-Chinees zou ■Un. Zij die zulks menen vinden echter zelfs de Russen tegenover zich. De invloedrijke Russische commen tator Rostowsky heeft onder het pseudoniem Ernst Henri in de Mos- kouse Literaire Gazette een belang wekkende uiteenzetting gegeven van deze „domino-theorie". De opvatting van deze Rus doet vol gens Sulzberger, politieke commen tator van de N'ew York Times, de Amerikaanse theorie tot iets arm zaligs Ineenschrompelen. Rostowsky acht geen twijfel mogelijk, dat achter de leus van Peking „de wind gaat uit het Oosten waaien" een concreet plan schuilgaat, dat al geruime tijd geleden gestalte kreeg. Het kernidee daarvan zou zijn een superstaat, die niet alleen oostelijk en centraal-Azië. maar later ook westelijk Azië moet omvatten. Het project doet sterk denken aan vroe gere Japanse plannen. Korea, de Mongoolse volksrepubliek. Vietnam. Cambodja, Laos, Indone sië. Birma en andere landen in dat deel van de wereld zouden eerst in het Chinese rijk opgenomen moeten worden. In een tweede fase zou expansie vol gen in de richting van het Indiase subcontinent, Russisch Centraal-Azië en het Russische Verre Oosten. Rostowsky twijfelt niet aan de vast beslotenheid van Peking. De Rus gaat ervan uit, dat China dit plan slechts kan uitvoeren als het rekening houdt met een conflict met kernwapens op wereldschaal, in de loop waarvan een groot deel van de mensheid zou omkomen. Blijkbaar dromen de militaristen in Peking van een nieuw imperium, al dus Rostowsky. dat formeel onder de rode vlag van het communisme zijn scepter zwaait, doch in feite de militaristische politiek van de Chi nese keizer kopieert. Deze analyse verklaart volgens Sulz berger de grote vrees van Moskou voor China en ook, waarom het rustig werkt aan begrenzing van de oorlog in Vietnam, zij het dan niet aan be ëindiging ervan. Het beleid van de Russen Is er vooral op gericht China af te zonderen, ook al leidt dit tot grote moeilijkheden binnen de communistische wereldbe weging. Deze komen volgende maand weer te Boedapest ter sprake. Overigens sluiten de ontwikkelingen in China het verlaten van deze ge vaarlijke weg niet uit. Zolang dit echter niet duidelijk is gebleken en zelfs de Russen er ernstig rekening mee houden, kan geen enkele Ameri kaanse regering zich experimenten veroorloven. vraag bat yw doktor ZS22L ATHENE Aartsbisschop Pante- leimon van Saloniki, die vanwege een prestigekwestie met de huidige Griekse legering huisarrest is opgelegd, wordt nu voor een kerkelijk tribunaal daagd. De bisschop heeft geweigerd zich te schikken naar de bevelen van de junta, die zich met zijn kerkelijke zaken be moeide. Zoals bekend heeft hij zich niets aangetrokken van de eis van de junta om op nieuwjaarsdag een mede werker in de kathedraal te laten voor gaan. Ook hijzelf leidde de dienst niet, die werd bijgewoond door de junta, maar lagere priesters. De zogenaamde heilige synode van de Grieks-Orthodoxe Kerk heeft aarts bisschop Panteleimon voor de kerke lijke rechtbank gedaagd, evenals bis schop Jakovos van Attica. Deze laatste ts In 1962 reeds na drie dagen afgezet als aartsbisschop van Athene omdat er gegronde aanmerkingen op zijn privé- leven waren. Krachtens een artikel van de op 12 december vorig jaar uitgevaardigde verordening kunnen geestelijken voor het kerkelijk tribunaal worden gedaagd en uit hun kerkelijke func ties ontzet als zij „hun goede naam en prestige hebben verloren". VATICAANSTAD Het oudste lid van de curie (het bestuur van de Rooms-Katholieke Kerk), de negentig jarige kardinaal Giuseppe Pizzardo, is woensdag afgetreden. Hij stond aan het hoofd van de Vaticaanse congre gatie voor de opleiding van rooms- katholieke priesters. De paus heeft de 66-jarige Franse kardinaal Gabriel Garrone tot zijn op volger benoemd. Was de vader van kardinaal Otta-j viani bakker, die van diens opvolger! kardinaal Seper kleermaker, kardinaal! Pizzardo's vader was schoenmaker. Vorig jaar werd hij tot kardinaal ver-i heven. (Van onze onderwjjsredactie) DEN HAAG In 1966 kwamen 205.000 personen vanuit het onderwijs voor de maat schappij beschikbaar. Ruim 76.000 hiervan waren afkomstig van het lager beroepsonderwijs. De laatste dertig jaar is er een grote toeneming geweest in het verder volgen van onderwijs. van de jongens en tot 14 procent (14.000) van de meisjes. De laatste jaren kwamen er per jaar gemiddeld ongeveer 210.000 per sonen voor een functie in de maat schappij beschikbaar. Het merendeel van hen was van het beroepsonder wijs afkomstig, met name van het lager beroepsonderwijs (37 procent). Ook het ulo leverde een grote bij drage (18 procent). Hiervan had bijna de helft een mulo-diploma be haald. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Met 57 tegen 3 stemmen b(j 4 onthouden heeft de generale synode der Gerefor meerde Kerken gisteren een ver klaring vastgesteld betreffende hen die in 1926 en volgende ja ren met de Gereformeerde Ker- 1 ken in conflict zijn gekomen als gevolg van de leeruitspraak van Assen. Gelijk bekend besloot deze synode al in september deze leeruitspraak terzijde te stellen. De synode stelde toen een speciale commissie in die de i consequenties hiervan moest onder- i zoeken ten aanzien van de „slacht- offers" van Assen. Deze commissie bestond uit dr. O. C. Broek Roelofs. - G. van Galen. dr. P. G. Kunst. prof. dr. H. N. Ridderbos en prof. dr. C. van der Woude. Feitelijk lag ook nog de brief op tafel van dr. J. J. Buskes, prof. dr. E. L. Smelik en ds. S. P. Vermeer waarin zij vroegen de vonnissen die hen destijds getroffen hebben terug te nemen. Rechtskracht Uit het uitvoerig rapport van deze commissie lichten wij dat zij van oordeel was dat de syno de zou moeten afzien van een dergelijke revisie. Kunnen de vroeger uitgesproken tuchtmaat regelen wel opgeheven worden, zij die erdoor getroffen zijn heb ben zich immers door hun ver breken van het kerkverband er aan onttrokken. Daarmee verlo ren deze tuchtmaatregelen vol gens de commissie als zodanig hun rechtskracht. Situatieschets Bovendien zou bij revisie in re kening moeten worden gebracht dat. al zouden verklaringen van ge voelens zoals zij door Buskes c.s. in 1926 en 1927 zijn afgelegd in de hui dige situatie en naar de thans gel dende beoordelingsnormen als be vredigend worden geaccepteerd, dit nog niet inhoudt dat hetgeen toen is gebeurd in zijn geheel zou moeten worden gedesavoueerd. Om dit te kunnen doen zou men zich moeten verplaatsen in- de kerkelijke situatie en theologische inzichten van die jaren en rekening moeten houden i met het licht dat de synode toen al of niet bezat. Men zou ook in aanmerking moe ten nemen de motieven van hen die door die tuchtmaatregelen werden getroffen, maar eveneens die van de kerkelijke vergaderingen en allen die bij het uitspreken van die von- unissen betrokken waren. De vrij spraak van de een zou een oordeel over de ander kunnen betekenen. Een eventueel terugnemen van de maatregelen die in 1926-'27 zijn ge-^ nomen, zou trouwens niet kunnen ge beuren door een algemene uitspraak van de generale synode, maar dienen te geschieden door de kerkelijke vergaderingen die tot deze maatre gelen hebben besloten. Deze verga deringen moeten dan rekening hou den met alle factoren die tot bepaal de beslissingen van schorsing of af zetting hebben geleid. Dat vond de commissie al met al een onmogelijke zaak. Tijdens de discussie spraken ver scheidene synodeleden hun teleur stelling uit over de toon van de ver klaring. Men had die warmer, har telijker willen hebben. Maar, aldus prof. dr. G. P. Hartevelt, dit is een synodaal stuk. We moeten ervoor uitkijken als kerk sentimenteel te worden. Intolerant Dr. F. L. Bos wilde de derde tot en met zesde alinea schrappen. De situatietekening in deze passage leek volgens hem toch weer op een soort zelfhandhaving. We moeten helemaal niet spreken over schuld aan de andere kant. Hij vreesde dat ook een niet uitvoerige be oordeling van deze factoren, zo als in de verklaring, tot nieuwe tegenstellingen zou kunnen leiden. Dr. Broek Roelofs verzette zich sterk tegen dit amendement-Bos. We hebben in september uitgespro ken dat het Assen oprecht om de handhaving van het schriftgezag te doen was. Dat moeten we ook nu honoreren. Vanuit het standpunt van Assen konden de vonnissen niet anders zyn. Nu hebben we andere beoordelingsnormen en zouden we dus anders geoordeeld hebben. Maar met de beoordelingsnormen van toen kun je niet zeggen dat men zich toen niet aan eigen rechtregels gehouden heeft. Nu spreken wij over die rechtregels ons leed uit, maar daarmee mag je de kerkelijke vergaderingen van toen nog niet van onrecht beschuldigen. Voor een beoordeling van de rechtshandelingen moeten we ons losmaken van de huidige situatie en ons inleven in de daadwerkelijke situatie van toen. Met 16 tegen 38 stemmen werd het amendement-Bos verworpen. Verklaring Maar dr. Broek Roelofs zei dat er ook voorbeelden zijn waar kerkelijke vergaderingen in 1926 en volgende wel intolerant zijn opgetreden. Daar om zegt de verklaring dat ook in kerkrechtelijk opzicht niet steeds de tolerantie is betracht die ook met be houd van het genoemde standpunt mogelijk was geweest. Tegen deze passage hadden ds. F. J. Scholten en drs. G. IJ. Vellenga ernstig bezwaar. Op deze manier gaan we zonder behoorlijk onderzoek toch oordelen over tuchtmaatregelen van toen, zeiden ze. Maar ook hun amendementen werden verworpen. Het slot van de verklaring lever de zoveel discussie dat het door de commissie geheel werd herschreven. De moeilijkheid was. zoals prof. Ridderbos duidelijk maakte, dat men aan de ene kant de bereidheid tot herstel van kerkelijke gemeenschap met de oud-hersteld verbanders wil tonen, maar dat zij inmiddels allang een plaats gekregen hebben In de Nederlandse Hervormde Kerk. Te genover die kerk zou het bepaald onelegant zijn om Buskes c.s. aan te sporen zich weer met ons te hereni gen. Prof. ds. J. van den Berg stelde voor aan de verklaring nog toe te voegen dat de synode bereid is drie briefschrijvers Buskes, Smelik en Vermeer het recht te verlenen in kerkdiensten van de Gereformeerde Kerken voor te gaan. We kunnen niet meer aansturen op hereniging, want Hersteld Ver band bestaat niet meer en ze uit de Nederlandse Hervormde Kerk lich ten willen en kunnen we niet. Deze drie het recht geven voor te gaan zou toch een zichtbaar teken van de verzoening zijn, aldus prof. Van den Berg. Maar de synode vond in meer derheid dat de gescheidenheid van hervormd en gereformeerd hiervoor een verhindering was. Bij de eindstemming legden drs. Vellenga en ouderling C. Brouwer een verklaring af dat zij in het al gemeen met het stuk instemden maar tegen moesten stemmen omdat zij geen oordeel wilden vellen over As sen op het punt van de intolerantie. Harttransplantatie Ons landje heeft de grootst^ als het over Zuid-Afrika gaat. r feite kunnen we nog niet tippj de beschaving daar. Ook de wetenschap is er verder dan nu spreek ik uit ervaring. Ruim vijftig jaar geleden liej vrouw met een gat in het 20-jarige leeftijd moest ze haari gebit opofferen omdat de doktf nodig oordeelde (het bloed dat f gaf zou daar vandaan komen). Een bekend specialist en ik onder ede verklaren zelf haar u kunt wel 100 jaar gaat u maar naar uw huisdoktl zal u een poedertje voorschrijven] In Zuid-Afrika (Johanni evenwel zei de huisarts tegei schoondochter: uw moeder lang meer leven als zij niet nal hospitaal gaat en hartspeci® raadpleegt. Circa 10 maanden nadien is i onderzoek een geslaagde hartoJj verricht (op 60-jarige leeftijd gat in het hart bleek zo groot 1 als een rijksdaalder. Nu vrouw, die ten dode opgescl| was, 65 jaar. Zuid-Afrika is met de transplantaties niet te vlug, in® deel, hier is men te traag. Of I om zwarte, bruine of blanke gaat, allen krijgen zonder aanzie( persoons een goede behandeling de beste geneesmiddelen en operatie de beste nazorg. Hulde| de artsen in Zuid-Afrika! Rotterdam Joh. C. Gijw BRUSSEL In Leuven zijn giste ren de Vlaamse studenten in staking gegaan. Zij eisen overplaatsing van de franstalige afdeling der katholieke universiteit naar Wallonië. De Vlaamse studenten probeerden in de loop van de dag enkele malen de franstalige colleges te verstoren. Daarbij kwam het tot vechtpartijen met franstalige studenten, waarbij men elkaar met schuimblussers en flessen te lijf ging. Twee studenten moesten met verwondingen in een ziekenhuis worden opgenomen. (Zie ook pagina 5) (Van onze soc.-econ. redactie) DEN HAAG De Nederland se bakkerijstichting zou vandaag in spoedvergadering bijeen ko men om de nieuwe situatie bij de broodverkoop te bespreken. Sinds 1 januari mag namelijk elke winkelier, wanneer hij aan enkele algemene voorwaarden voldoet, brood verkopen. De eerste moeilijkheden zijn in middels ontstaan. Een groot winkel bedrijf (De Gruijter), dat nog geen brood verkocht, gaat dit nu wel doen, en wel gemiddeld drie cent per brood goedkoper dan de bakkers. Over het algemeen duchten de „warme" middenstandsbakkers de concurrentie van het grootwinkel bedrijf niet. omdat zij een kwantita tief beter produkt zeggen te brengen dan de broodfabrieken. Gevaar De fabrieken met eigen winkel- omzet zien echter grote gevaren. Zy vrezen voor een deel van hun om zet. Het is daarom de vraag of de bakkers de goedgekeurde twee cent prijsverhoging per brood wel zullen volgen. Uit concurrentieoverwegingen zou men er vooral in de grote steden hier en daar van willen afzien. De bakkerijen hebben er bezt l< tegen dat een vitaal produkt brood uitgezocht wordt als 1 artikel" tussen de honderden an produkten in de supermarkten. Minimum Aan minister De Block is al vraagd een minimumprijs vast stellen voor brood, maar volgens departement zou deze minimum dan tien cent ónder de huidige ciële prijs moeten liggen. Dat den de bakkers waardeloos. Vandaag hadden de centrale denstandsbonden ook een ges met staatssecretaris Van Son Economische zaken over het onoiti 'lijk economisch verkeer, wut vooral gesproken zal worden de prijs van melk en brood. In de meeste steden houd bakkers al een lagere prijs voot brood aan, dat afgehaald woi de winkel. Het bezorgde broc veelal drie cent duurder. Er komen echter situaties waarbij supermarkten brood di cent zou moeten kosten, voor 49 verkopen. Hiertegen protesterei bakkers heftig. Zette in 1936 na het verlaten van DALING een schoolsoort nog slechts vijftig procent van de jongens en 39 procent van de meisjes de studie voort, in 1966 was dit het geval bij 68 procent van de jongens en 64 procent van de meisjes. Dat blijkt uit een publikatie van het Centraal bureau voor de statis tiek. Vooral na het vertrek uit het ge woon lager onderwijs gaat nu vrij wel iedereen naar het voortgezet on derwijs (98 procent). Dit betekent dat de aantallen leerlingen die het uitgebreid lager onderwijs, het voor bereidend hoger en middelbaar on derwijs en het beroepsonderwijs be zoeken. aanzienlijk zijn toegenomen Ook het vhmo heeft een relatief gro te toeloop te verwerken gehad. In 1936 werden ca. 9.000 leerlingen tot deze schoolsoort toegelaten, in 1966 39.000 .BAGAGE" Dientengvolge is ook de „bagage waarmee de jongeren het onderwijs i verlaten, omvangrijker geworden. Voor de oorlog had nog ruim een I derde van de jongens (28.000) en meer dan de helft van de meisjes 1 (42.000) niet meer bereikt dan het bezoeken van scholen voor buiten- 1 gewoon lager onderwijs (blo), voor gewoon lager onderwijs (glo). voor j voortgezet lager onderwijs (vglo). i Dertig jaar later, in 1966, is dit aan tal verminderd tot 11 procent (12.000) Er is de laatste zes jaar een sterke daling opgetreden in het aantal jon geren dat direct na het doorlopen hebben van het glo, het blo of het vglo zijn intrede doet in de maat schappij. In 1961 waren er 47.000 personen die vanuit het laagste niveau deel gingen uitmaken van de beroepsbe volking, in 1966 nog maar 31.000. Daarentegen is het aantal leerlingen dat vanuit het ulo, de middelbare school- voor meisjes, de opleiding van leerkrachten en het wetenschap pelijk onderwijs beschikbaar komt. toegenomen. DEN HAAG Nederland heeft het vorig jaar voor 30.2 miljard gulden ingevoerd en voor 26,4 miljard uit gevoerd. Ten opzichte van 1966 bete kent dit een stijging van de import van vier procent en van de export van acht procent. ga.it op 1 april met pensioen Hy volg de air zodanig op 1 mei 1951 ir J D. H. van der Toorn op. Hij was toen hoofddirecteui telegra fie en telefonie. Van 1948 tot 1957 do- Vfcurde hij aan de TH te Delft. Di>. Veenhof lector r.k. universiteit (Van een medewerker) NIJMEGEN Tot lector in de Se mitische talen aan de Rooms-Katho lieke Universiteit te Nijmegen is be noemd drs. K. R. Veenhof te Leiden, voorheen te Kampen. Drs. Veenhof is een zoon van prof. C. Veenhof. hoog- leraar van de Gereformeerde kerken I (vrijgemaakt). HAMBURG ..Wat de Nederlandse bisschoppen warm aanbevelen als lectuur, wil het Duitse episcopaat zyn kudde niet laten lezen. Hoe lang zal het Duitse episcopaat nog bij zijn standpunt blijven?" vraagt het Westduitse blad Die Welt zich af. Het blad heeft stukken gepubliceerd uit de nieuwe Nederlandse catechis mus voor volwassenen onder koppen als „In Holland aanbevolen in Duits land verboden: een moderne geloofsleer" en „Adam en Eva een verzinsel". De stukken vullen een hele pagina. Het commentaar luidt: „Zijn de Duitse bisschoppen bang?" In Duitsland hebben de bisschoppen namelijk overeenkomstig de beslissing van Rome geen toestemming willen geven tot publikatie van de catechismus. „Een dergelijke geloofsleer is in Duitsland dringend nodig", schrijft Die Welt. Het blad deelt ook mee. dat er in Duitsland reeds een uitgave van de Nederlandse catechismus is verschenen. Er is sprake van een geheime ge nummerde uitgave, als manuscript gedrukt en niet in de handel. Een kleine groep geïnteresseerden in Duitsland heeft de uitgave voor studie ontvangen. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De tekst van de verklaring, die de synode gisteravond aanvaardde, luidt als volgt: F)E synode van Amsterdam heeft zich er op beraden, wat zij na haar beslissing over de leeruit spraak van Assen 1926 nog zou kunnen doen met betrekking tot de gevolgen, die deze uitspraak in dertijd voor hen, die met de synode van Assen of met andere kerkelijke vergaderingen in conflict zijn ge raakt, gehad hebben. De synode is van mening, dat het moeilijk is tot een alles omvattend oordeel te komen over heel het conflict, dat zich rondom het jaar 1926 in de Gereformeerde Kerken heeft afgespeeld. Men zou daartoe, behalve op de besluiten van de synode van As sen zelf, moeten ingaan op de ach tergronden van de toenmalige theo logische inzichten en kerkelijke si tuatie. Ook zou men rekening moeten houden met de wijze waarop dege nen, die uiteindelijk met de synode in conflict kwamen, het probleem inzake de uitlegging van Genesis 3 hebben gesteld. Tevens zou men moeten oorde len over hun besluit om, liever dan zich aan de besluiten der synode te conformeren, zich aan de Gere formeerde Kerken te onttrekken en tot de stichting van een nieuw kerkverband over te gaan. T~)E SYNODE vreest, dat een uit- voerige beoordeling harer zijds van al deze factoren gemak kelijk tot nieuwe tegenstellingen zou kunnen leiden en weinig be vrediging zou schenken in de thans ontstane situatie. Liever dan over anderen te oor delen. wil de synode voor wat het aandeel der Gereformeerde Kerken betreft, uitspreken, dat de synode van Assen 1926 zich bij al haar zorg voor de handhaving van het schrift gezag, voor het besef van de hui dige synode, confessioneel op een te exclusief standpunt heeft ge plaatst, en ook in kerkrechtelijk opzicht niet steeds de tolerantie is betracht, die ook met behoud van het genoemde standpunt, mogelijk was geweest. Hierdoor is de synode van Assen tot tuchtmaatregelen gekomen, die bij een ruimere opvatting hadden kunnen worden voorkomen. Deze zouden dan ook niet mede oorzaak zijn geworden van de destijds ont stane breuk. rPERUGZIENDE op wat in de ja- ren van het conflict en daar na tot onderlinge vervreemding en kerkelijk uiteengaan heeft geleid, gevoelt de synode zich gedron gen daarover haar leedwezen uit te spreken. Zij beseft daarbij, dat het niet mogelijk is een kerkelijke schei ding van meer dan 40 jaar zonder meer ongedaan te maken. Toch hoopt zy, dat de in sept. 1967 en thans genomen beslissingen zullen bijdragen tot een beter onderling verstaan en tot herstel van gemeen schap. En ook al vormt de loop van de geschiedenis en de daaruit voortgekomen kerkelijke geschei denheid een verhindering om aan dit herstel voor het heden de ker kelijke en ambtelijke gestalte te geven van voorheen, toch wil de. synode harerzijds niet nalaten uit te spreken te allen tijde bereid te zijn met degenen, die na jaren van scheiding met haar het zelfde geloof in een zelfde ker kelijke gemeenschap willen be lijden, tot kerkelijke hereniging te komen. DEN HAAG De Wereldraad Kerken te Genève heeft een b« o gedaan op haar ledenkerken het z door aardschokken geteisterde S r te helpen. Zelf heeft hij een beh van 36.000 overgemaakt. Het is de bedoeling van de We raad om de gelden, die bij hem len binnenkomen, via de fede van Italiaanse Evangelische Ke te besteden voor opbouwprojecte langere termijn, aangezien de aanse regering en het internatio Rode Kruis eerste hulp verlenen. De „Stichting oecumenische aan kerken en vluchtelingen", Nederlandse adres voor de afd hulpverlening van de Wereld heeft hiertoe haar gironummer te Utrecht opengesteld. NED. HERV. KERK Beroepen te Zwijndrecht (vac. Hintzbergen)J. L. W. Koppenhi Haaften, die bedankte voor Capel d. IJssel (vac. A. Kastelein): te dorp (Z.H.): E. J. Schimmel te Ha wijk. Bedankt voor Zegeveld (vac. I. toez.): J. H. Vlijm te Krimpen a.d. sel. GEREF. KERKEN (vrljgem.) Aangenomen naar Souburg-Vli gen: F. van Dijk te Neede, die bed te voor Grootegast c.a. CHRIST GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: B. Bijli te Bussum; te St. Thomas (Ont. C J. Westerink te Kerkwerve-Haams GEREF. KERKEN Beroepen te Middelharnis: D. kenberg te Dordrecht. Bedankt voor Wageningen: C. te Elspeet. REMONSTR. BROEDERSCH. Beroepen te Haarlem (vac. J Wery): G. J. Bierenga te Hengelo Weer in Enropa 1 Kopenhagen mist Londen 1 Amsterdam Brussel Luxemburg Parijs |Nlce Frankfort Mtinchen Zlirich Genève Locarno Wenen ilnnsbrüci zw. bew zw. bew. zw. bew. zw. bew. licht bew onbew regenbui regen sneeuwbui zw bew mist geh. bew sneeuw lichtbew. onbew. onbew.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2