Nieuwe kansen voor gehuwde priesters We zijn je kwijtJoost Hongaarse dominees in hoger beroep Een woord voor vandaag Concilie wil over het ambt praten Ook studie over vrouw in ambt Uw probleem is het onze.... Pax Christi wil opheldering Ixjodschap paus MISSIONARIS BESCHULDIGD VAN MOORD Dinsdag opening textielfabriek Bisschoppen GA ZELF XE MAAR EEXS GEMAKKELIJK ZITTEN Mozambique weert bijbels Overpeinzingen na een afscheid B. DRUKARCH SEFARDISCH RABBIJN \j Luisteren naar de andere kerken BEBOEPtHGSWERK rfc Jan Creraer heef geld nog niet Veel gebruikt woord: vrijheid. Volken schreeuwen er om. Maar wat is het? Voor de meeste mensen alleen dat ze gaan en staan waar zij willen. Een kind dat de vrijheid wenst, wil on der de wil van vader en moeder uit, doen waar het zelf zin in heeft. „Ik wil" op de voorgrond. Ook de Bijbel spreekt van vrijheid. Waar de Geest des Heren is, daar is vrijheid", staat in 2 Corinthen 3 17. Je mag ook zeg gen: waar de liefde tot God is, daar is ook vrijheid. Of: de mens die de vrijheid liefheeft, vraagt niet: wat wil ik, maar: wat wil God? We lezen vandaag 2 Samuel 7 1-17. We lezen zondag 2 Samuel 7 18-29. ZATERDAG 6 JANUARI 1968 NOORDWIJKERHOUT De plenaire vergadering van het pastoraal concilie heeft een punt aan haar agenda toegevoegd. Er zal een studie-commissie moeten komen die tot opdracht krijgt zowel de theologische als de menselijke aspecten van de vernieuwing van het ambt te bestuderen. In ieder geval zal de commissie aandacht moeten scheuken aan: Brieven die nle» lijn voorden van naam en adrei kunnen niet in behandeling tvorden genomen. Ge- belmhoudlne Is verzekerd. Vragen .'te niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven tvorden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Hoeveel bedraagt het stroomverbruik van een koelkast? Antwoord: Dat hangt af van: standplaats, (koud of warm), ge zinsgrootte (in grote gezinnen gaat de kast meer open. waardoor het verbruik toeneemt) en capaciteit van de motor. Gemiddeld verbruik van een kast van 140 liter inhoud per 24 uur 0.55 kW. Over een maand van 30 dagen dus 16.5 kW. Gerekend k 7 cent wordt dit 1.18. Vraag: Koolrapen uit hetzelfde zaad waren verleden jaar lekker, maar zijn nu bitter. Hoe kan dat? Antwoord: Bitter worden moet toegeschreven worden aan stoornis gen in de groei, bijvoorbeeld door oud zaad. andere standplaats, ande re bemesting, ander weer Ook de grond kan van invloed zijn. bij voorbeeld stijve of mooie luchtige grond, grond waarover veel gelopen is. enz. Vraag: Is er een zeevaartkundig tijdschrift? Antwoord: Het zeevaartkundig tijdschrift De Zee. wordt uitgegeven door de stichting De Zee, NZ Voorburgburgwal 130. Amsterdam. Vraag: Wat ls een besmetting met herpes-labialisvirus en de bestrij ding daarvan? Wat is een allergitis en de bestrijding? Antwoord: Herpes labialis, koortsblaasjes aan de lippen, wordt veroorzaakt door besmetting met een virus (en niet door koorts op zichzelf). Het virus blijft na de basmetting heel lang in de weefsels aanwezig en kan bij zwangerschap van moeder op kind overgaan, zodat ongeveer 80 pet. der bevolking vi rusdrager is. waarbij zich ant lichaampjes hebben gevormd. Tijden andere infectieziekten wordt het herpes-virus soms ineens weer ac tief. vandaar de misleidende term „koortsblaasjes". Als men geen anti-lichaampje», heeft gevormd, heeft men veel last van terugkeer. Er bestaat geen ge neesmiddel tegen. Men kan ze - afdekken met steriele vaseline. Ook moet men sterke zonbestraling ver mijden. maar dat is dan ook alles. Denk vooral aan gevaar van besmetting van overige lichaamsde len. Alergie. overgevoeligheid, is een samenvattende benaming voor de reacting van het lichaam op de vor ming van tegen vreemde eiwitten in de lichaamsvochten ontstane an ti-stoffen, die dus een schadelijk ne venverschijnsel vormen van de overigens nuttige immuniteit of on vatbaarheid voor besmettelijke ziek ten. Zulke allergische verschijnselen kunnen dus optreden tegenover al lerlei geneesmiddelen. Men krijgt ze dus op de koop toe. Ook ziet men ze optreden als re acties op allerlei stoffen in hét da gelijks leven, als voedingsmiddelen, stof uit huis of dierenvocht. stuif meel van grassen, enz. en die in de huid als eczeemverschijnselen voor komen. Er zijn geen deugdelijke laborato riummethoden om de soort en de graad van allergie bij iemand vast te stellen. Vandaar dat wel eens on begrepen verschijnselen allergisch genoemd worden zonder het te zi.in. Een van de bekendste allergische verschijnselen is veelal netelroos. die kan worden opgewekt door ge bruik van aardbeien, bananen, eie ren. mosselen, oesters, garnalen, sommige vis- en vleessorten. soms ohocolade en sommige geneesmidde len. Dit is een heel lijstje en men zal dit in de praktijk moeten uitvin den. De behandeling van typisch aller gische ziekten als astma bronchiale. enz. is nog steeds onbevredigend on danks alle nieuwe middelen. Diëten geven meestal veel zorg en weinig baat. Ook staat het niet vast of de verschijnselen erfelijk zijn. Toch voortdurend overleg met de arts no dig. BOEDAPEST Volgens het officieel orgaan van de Hon gaarse Calvinistische Kerk gaan vijf Hongaarse predikan ten in hoger beroep nadat zij zijn veroordeeld wegens sa menzwering. Het orgaan deel de mee deze berichten te heb ben ontleend aan het bureau van de Hongaarse staatskerk. De predikanten zijn al veroordeeld tot gevangenisstraffen door een ge rechtshof in Boedapest, maar in af wachting van de behandeling van hun zaak in hoger beroep zijn zijn op vrije voeten gesteld. Ds. Kovacs Het plan om samen te zweren zou van ds. Kovacs zijn. Die werd ver oordeeld tot zes maanden gevange- DEN HAAG De Nederlandse af deling van Pax Christi. de rooms-ka- fcholieke vredesbeweging, heeft zich tot het internationale bestuur van de beweging gewend met het verzoek, om uit te zien naar middelen, waar mee de indruk, als zou de paus het pacifisme veroordelen, kan worden weggewerkt. De pauselijke vredesboodschap van 15 december bevat een passage, waarin de paus de indruk wekt, alle dienstweigeraars over één kam te scheren als „bange hazen, lafaards en mensen, die zich aan hun verant woordelijkheid onttrekken". Pax-Ohristi-Nederland kan zich moeilijk voorstellen, dat de paus zijn uitspraken, zoals in de encycliek Po pulorum Pregrensio en de concilie- boodschap „Gaudium et Spes-' zou willen herroepen. In deze boodschappen wordt gesproken over het vervangen van de militaire dienst door een sociale en I geweldloze weerbaarheid. nisstraf. Dr. Denez Batiz. de voorma lige secretaris van de christelijke jon gemannen vereniging in Hongarije werd tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. De andere drie kregen lichtere straffen. Het feit, dat de voormalige algeme ne secretaris van de christelijke jon gemannen vereniging bij de zaak was betrokken heeft tot speculaties geleid dat de vermeende samenzwering ver band hield met het opnieuw tot leven wekken van deze organisatie, die in 1950 in Hongarije werd verboden. DJAKARTA Het mohamme- daanse studententijdschrift Angkatan 1 Baroe heeft een Nederlandse missio naris op het overwegend rooms-ka- tholieke eiland Flores er van beschuldigd, de hand te hebben ge- i had in moord op negen plaatselijke j mohammedaanse leiders. Plaatselijke autoriteiten beschuldi gen leden van de verboden commu nistische partij van de moord, maar volgens het blad fc de priester in feite de man, die tot moord heeft aangezet. ZEIST De burgemeester van Zeist. mr. A. P. Korthals Altes zal dinsdag 9 januari het nieuwe gebou wencomplex van de textielgavriek van de Broedergemeente officieel openen. liet gebouw staat aan de Zinzendórflaan. Het complex voor tijdelijk gebruik, bestaande uit drie gebouwen werd in slechts 35 werkdagen gebouwd door de bouwmaatschappij Dura in Rot terdam ien samenwerking met tiental len onderaannemers. Zoals bekend brandde op 27 okto ber de textielfabriek tot de grond toe af. 1. De differentiatie van het kerkelijk ambt. 2. De consequenties voor het kerkelijk ambt van de groeiende oecumenische verhoudingen. 3. De betekenis van het celibaat in de relatie tot het ambt. 4. Het aangeven van mogelijkheden voor gehuwden om tot het ambt geroepen te worden, alsook voor priesters die een huwe lijk sluiten of gesloten hebben, in kerkelijke functies werk zaam te zijn. 5. De mogelijkheid van vrouwelijke ambtsdragers. Aangezien de leden van de plenaire vergadering er bij het presidium, dat zijn de bisschoppen, op aandringen om de vernieuwing van het ambt op de agenda van één der volgende zit tingen te plaatsen, stemden de bis schoppen niet mee, toen deze motie aan de orde kwam. Maar het was toen, na een niet al te lange bespreking reeds duidelijk dat de bisschoppen zich niet zouden keren tegen de wens van de vergade ring. Het voorstel werd dan ook met algemene stemmen aangenomen. Pater dr. W. Goddijn deelde tijdens de discussie mee dat de concilieraad enige tijd geleden al besloten heeft een conciliecommissie in 'te stfellen om een studie te maken over het ambt in de kerk. Dit voorstel is reeds voorgelegd aan het episcopaat, die het niet heeft afgewezen. Instituut Wel voelden de bisschoppen er weinig voor om de resultaten van een dergelijke studie onrijp op het concilie te brengen. De bisschoppen vroegen zich zelfs af of het niet beter was een dergelijke studie op te dragen aan een bestaand instituut in de kerk. Maar dan zouden de resulta ten zeker niet binnen de tijdsruimte van het concilie klaar kunnen zijn. Vooral prof. dr. J. A. G. Tans uit Groningen voelde hier heel weinig voor. Later bleek dat hij duidelijk hyt gevoelen van de vergadering weergaf, toen hij zei, dat hij het he lemaal niet nodig vond dat een we tenschappelijk instituut aan het werk zou moeten gaan, omdat het onder werp te zwaar zou zijn voor een stu diecommissie. Hij was niet tegen een dergelijk wetenschappelijk onderzoek, maar wilde toch wel heel graag dan ook een studie-commissie van het conci lie aan het werk zou gaan. Tijdens de bespreking bleek, dat bepaalde zinsneden uit de oorspron kelijke motie beter herschreven zou den kunnen worden. De afvaardiging uit Groningen ging er nog eens aan schaven en 's middags werd in de kortst mogelijke tijd de motie una niem aangenomen. Gehuwden Maar het was de vergadering nog niet genoeg. Tijdens de tijd dat de studiecommissie aan het werk zou zijn, moest er al iets direct gedaan kunnen worden. Eveneens vanuit Groningen kwam het verzoek om nu eens de pastorale beleidslijnen voor de ambtsvervulling van de priester in Nederland, opgesteld door het episco paat op 24 januari 1967, daadwerke lijk in praktijk te gaan brengen. Tevens vroeg deze motie om duide lijke mogelijkheden te zoeken om ge huwden tot het ambt te roepen en priesters die een huwelijk sluiten of reeds' gesloten hebben ambtelijk werkzaam te doen zijn. Kardinaal Alfrink mengde zich zelf vrijmoedig en blijmoedig in de discussie en wees er op dat er al gewerkt wordt met de pastorale be leidslijnen, maar dat het financieel en practisch onmogelijk is om alle ideeën ineens te verwezenlijken. De slotzin van de motie, zei hij eerlijk, zou het episcopaat .in moei lijkheden brengen, omdat het in de Rooms Katholieke Kerk wel mogelijk is om gehuwde diakenen aan te stel len, maar bisschoppen niet de centra le regels over het celibaat van de priesters af kunnen schaffen. Zijn woorden maakten echter dui delijk dat van de kant van de bis schoppen geen veto zou komen tegen de motie en dat mits afgezwakt en gebracht binnen het raam van de di recte mogelijkheden de bisschop pen er wel achter wilden staan. De afvaardiging van Groningen kwam toen 's middags met een gewij zigde motie, waarin de plenaire ver gadering bisschoppen zowel als le den uitspraken dat „met de meeste spoed moest worden voortgegaan met het volledig ten uitvoer leggen van JOHANNESBURG Volgens een nieuwsbrief van de Nederduitse Ge reformeerde Kerk worden veel bij bels, die aan Bantoe-arbeiders uit Mozambique, die in Zuid-Afrika wer ken. gegeven worden, bij de grens door de Portugezen bi beslag geno men. DEN HAAG Nog steeds kan ik er niet aan wennen. Dat maagde lijke bureau van jou, Joost Wentink en jij er niet meer achter. De hoor nen bril op je neuspunt en jij maar altijd bezig. Rammelend op je blau we machine. Geconcentreerd in je werk verzonken, maar altijd klaar voor een snedige volzin, een voltref fer mag ik wel zeggen. Blijmoedig de zoveelste hoorn van de dag opnemend. Het typische haaltje in je stem: Ja. met Wèntink.. om dan opnieuw een veeleisende le zer'es bij te staan als ware je zijn haar hoogsteigen particuliere juridische en andere adviseur. Hoe geduldig hoorde je ze aan. kijkend. Naar de blauwe of loodgrij ze lucht, naar de oude panden aan de overkant, waar ook tl-licht van negen tot vijf brandde. Op welke manier zo'n lezer het voordeligst wat geld in stukkies kon beleggen. Vat hij moest doen als hij een eigen huis had waar hij niet in kon gaan wonen, omdat de huidige bewoner?Hoe te handelen bij bu rengerucht. Waar je het versje kon vinden, dat begint met „Twee knaapjes lopen in het veld" (en ver der gaat het over koeien). INE hele dag wist men je aanwe- zig. Van half acht tot dik na vieren. Behalve als je spreekuur had in Leiden. Rotterdam. Dordt waar je bedaard heen fietste via „geheime weggetjes". Is het waar dat je liefste wens lange tijd een versnellingsnaaf is geweest? Het is er nooit van gekomen. Ik zie ze langs gaan, mannen en vrouwen in een onafzienbare rij. Hun neus om de hoek van de redac tiedeur: Kan ik mééster Wentink even spreken? Druk of niet, je stond trouwhartig op, stelde de mensen op hun gemak, verwees ze naar het wachtkamertje: „Gaat u daar even gemakkelijk zitten. Ik ben dadelijk bij u." Wat een goodwill heb jij op die manier voor de krant ge kweekt. Je was ook onze adviseur. Ook wij. luiaards, profiteerden van je kennis en goedheid. Een algemene vraag, zo maar in de ruimte gesteld: Zeg. schrijf je lilliput nu met een of twee ellen'.' deed iedereen zwijgen, maar jou weer oprijzen om het na te gaan kijken. Je wist het natuur lijk zeker, maar kwam de vra gensteller met Van Dale in de hand persoonlijk overtuigen. Zo ben je. Jij, wandelende concordantie, kent de bijbel als geen onzer. Jouw ency clopedische kennis is nu al legenda risch. Goos Kamphuis nam eens de proef op de som. Het ging ongeveer zo. Meneer Wentink. wie was de voorlaatste burgemeester van Le ningrad? Jij: ik meen een zekere PalEwski. Je radarhand ging dan in de grote kast achter je. een schijn baar ordeloze papierwinkel. Het knisterde wat en dan had je het. Je wat teleurgestelde stem: O nee zeg. het is even anders. Hij heet Pa- lowski. Dan. jezelf vergoelijkend: maar ik was er wel dichtbij. tussen voorttikkend op je machine en denkend aan de Jappentijd: „Heb dat soort kerels wel meer uit vuil nisbakken zien eten. Dat liep nooit goed af". De talenknobbel van je. De Pra>v- da vloog je door alsof het de 's-Gra- venhaagsche Kerkbode was en wat een gekke keelklankén stootte je uit, toen die Japanner voor jou aan de lijn kwam. Sinoloog ook al. Pesterig - onder je neus gehouden Chinese hiëroglyfen, waarvan de aanbieder de Engelse vertaling had verwij derd, werden door jou a '1 impro- viste vertaald (al moest je dan dat en dat nog wel even thuis nakij ken). Waarom ben je toch altijd zo bescheiden? Een ander met een kwart van jouw kennis en kunde had zijn buik al tienmaal vooruit gestoken en zich als de geniale jon gen gedragen. Waarom jij niet? Zo IS iemand nu eenmaal, jaja. maar Typisch Wentink is ook de manier waarop je velen onzer aanspreekt. Zeg. heilige... Daar bedoel je wat mee. We hebben het je nooit ge vraagd. maar het moet iets zijn in de zin van de wolk van getuigen die we om ons heen hebben. De heiligen slaan ons gade. Is het dat? TAIE voltreffers vana jou. Op een officiële receptie (waar wordt meer gekwezeld dan op recepties?). Dames en heren met glas in de hand. Jij ook. Stem uit de eet-, drink- en rookgrage menigte in jouw kring: ze zeggen dat véél alco hol kwaad kan voor je corpus. Jij ledigt je glas met één forse teug en voegt de opmerker toe: Ja. laten we er meteen een eind aan maken. Jongere in gesprek met collega Grolle over decadentie op toneel, in schilderkunst, in literatuur. Jij, in- daar moet toch meer dan ingeboren beschaving en bescheidenheid ach ter zitten. Kinderlijke vroomheid? In elk geval ben ik er zeker van dat je in zoverre met een drijvende ijsberg te vergelijken bent. dat meer dan driekwart van mr. Joost Wen tink zich onder de waterspiegel be vindt (de ijsberg mag je nou onmid dellijk vergeten en het beeld is niet van mij). TN zekere zin maakte die 1 bescheidenheid en trouwhartig heid en je weerloos tegen baldadige collega's. Weet je het nog van dat telefoontje? Het kwam alweer van grollenmaker, ds. Straatsma-imita- tor (in een leeg theekopje), fijne col lega, Hier-En-Nu-er Goos Kamp huis. Hij zat destijds naast je. weet je nog? Volgende bureeL Pakte eens zijn telefoon en liet de jouwe rinke len. - Ja, met Wèntink... - Eh, me neer Wentink, u spreekt met(on verstaanbaar), mag ik de heer Kamphuis even van u? Verschrikte Wentink-blik opzij. Gebaar Kamphuis: je ziet, ik ben in gesprek. - ,.De heer Kamphuis, is in gesprek, wilt u even wachten?". Diepe stilte in beide telefoontoestel len. Joost: „ik leg u nu even neer" en ranselt nieuwe economische fei ten op zijn kopijpapier. Elke twintig seconden neemt hij de haak op: Bent u daar? De heer Kamphuis is nog steeds in gesprek." Het hele theater werd op deze wijze vijf minuten in stand gehou den. Toen volgde de onvermijdelijke ontknoping. Even iets van een ver drietig lachje op Joost's gezicht. Toen schaterde hij mee. Of het incident met de deur Ou de. zeer knusse redactielokalen. Gros van collega's werkt onder kunstlicht Enkele bevoorrechten (jij nu ook eens) hebben domein met raam. Velen bij jou in en uit. Trek ken deur niet dicht. Gevolg: je pa- perassenwinkel in disorder Tweemaal achtereen sta je op: och, doet u die deur even dicht, wilt u? En sluit dan. Pal hierop weer een snoeshaan die het vergeet Je holt naar die lamentabele deur. Zegt met stemverheffing (ja werkelijk): „Zul len jullie verdulleme nu eindelijk die deur eens dichtdoen?" en knalt het geval in het slot. Even stilte. Deur weer open. Jouw hoofd, dat timidê prevelt: „Neem me niet kwalijk. Ik liet me even gaan...", gevolgd door een behoed zaam sluitingsmanifaal, als gold het een ziekenkamer. WAAROM dit ven? Omdat alles opgeschre- het eigenlijk nu pas tot me doordringt hoe jouw on opvallende gedrag nadrukkelijk on ze vertrouwde Haagse redactie-mal lemolen heeft gestempeld. We zijn je kwijt, Joost. Zo iemand krijgen we nooit terug. En onze le zers ook niet. Ieder mens moge on herhaalbaar zijn. Jij bent dit ze ker. Ton van der Hammen AMSTERDAM Morgen wordt bij® de Pastorale beleidslijnen van het de Portugees-Israëlische gemeente B, vorig jaar, opdat daadwerkelijk steun Drukarch geïnstalleerd als nieuwe rabj verleend wordt aan de priesters van I bijn. Hij gaat de tachtigjarige opperraj wie vele in onzekerheid verkeren, zo- I bijn drs. S. Rodrigues Pereira assisfej wel in hun persoonlijk leven als in ren. Bc hun ambtsvervulling." mié De Portugese synagoge te A msterda iiJl.] In an 11*111 heeft nog maar omstreeks 900 ledevfn- UlldliiLiii verspreid over het hele land. Het heefW er een tijd lang naar uitgezien, dat rirv zou ophouden te bestaan en zou opgaatr: in het Nederlands-Israëlistisch Kerkpel^ nootschap. p*- Respect voor historie en fraditijD! heeft dit verhinderd. Want overigen\5 •zijn de strakke grenzen tussen AsjkeRw nazische en Sefardische joden (respecl tievelijk uit Midden- en Oost-Europ\ en uit Spanje-Portugal afkomstig) lang verdwenen. Bewijs? De Amsterdam geboren rabbijn Drukarcfi* is zelf van Duitse afkomst. J In een tweede deel van die motie wordt gezegd, dat „in de Nederlandse kerkprovincie verdere en duidelijke mogelijkheden gezocht moeten wor den om gehuwden tot het ambt te roepen en priesters die een huwelijk sluiten of reeds gesloten hebben in kerkelijke functies werkzaam te doen zijn." Een priester die trouwde, was en kele jaren geleden nog maar een soort paria in zijn kerkelijke maatschappij. Het is duidelijk dat deze motie genomen op het hoogste gezagsniveau in de Rooms Katholieke Kerk dit stigma van de getrouwde priester afneemt. Hoewel enkele gehuwde priesters reeds daadwerkelijk bij sommige takken van arbeid bijvoorbeeld als godsdienstonderwijzer of bij bepaal- dek erkelijke instituten werkzaam zijn. wordt het gemakkelijker hen nu in te schakelen, vooral omdat de mo tie door de bisschoppen zowel als de leden van het concilie unaniem werd aangenomen. PARIJS Minder dan twee pro-1 cent van de Franse rooms-katholie-| ken heeft bezwaar tegen het gebruik di van het Frans in plaats van het La-|~ tijn bij het lezen van de mis. Dit blijkt uit een onderzoek, datl! verricht werd op verzoek van hetj Vaticaan naar aanleiding van geruch-f ten. dat het kerkbezoek na invoeringl van de wijziging aanmerkelijk zouf zijn verminderd. Gesprek over gezag zal worden voortgezet (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Het pastoraal concilie is lang I niet klaar gekomen met het gesprek over het rapport Gezags- I opvattingen en gezagsbeleving. Niettemin zijn een aantal be- J langrijke resoluties aangenomen. Opmerkelijk was daarbij de grote eenstemmigheid. Nergens was er sprake van een breuk tussen bisschoppen en de andere leden van de plenaire vergadering. lp Een van de belangrijkste' eigen ge dachten die de plenaire vergadering naar voren bracht was waarschijnlijk wel de volgende uitspraak: „De erkenning van het kerk zijn van de andere kerken vraagt van de katholieke gemeenschap en ge zagsdragers bereid te zijn ernstig te luisteren naar en zich te laten inspi reren door het verstaan, beleven en gestalte geven van het evanglie in die andere kerken. Er dient boven dien gestreefd te worden op de verschillende niveaus (diocesaan. - landelijk etc.) naar vormen van per manent contact en samenwerking met andere geloofsgemeenschappen en levensbeschouwelijke groeperin gen." Het eerste deel van dit voorstel kwam van de delegatie uit het bisdom Groningen, die uitzonderlijk vruchtbaar was in het opstellen van moties en resoluties en ze ook behan deld zag. Het tweede deel werd inge diend namens het college van kerke lijke vertegenwoordigers en waarne mers. De resolutie werd aanvaard als een aanvulling van de eerste practische conclusie uit de Handreiking ter discussie door sommigen PINK-reikjng genoemd die bet eerste rapport-Loeff samenvatte. De plenaire vergadering en de bis schoppen aanvaardden de uitspraak dat „De gezagsdragers niet alleen overleg met de gelovigen waarover zij zijn aangesteld moeten plegen, maar ook deskundigen moeten inschakelen tot het geven van advie zen UITSPRAKEN Andere belangrijke uitspraken zijn: Op de verschillende niveaus van de zielzorg (nationaal, diocesaan, deke naal en parochieel niveau) dienen overlegorganen tot ontwikkeling komen. Aanbevolen wordt om bij di aanstelling van ambtelijke ge zagsdragers procedures te ontwikke-| len, waarbij ook de inspraak vai bestaande overlegorganen mogelijl wordt. Om vervreemding en isolering tl voorkomen is het gewenst, dat alll ambtsdragers contact houden met dOE gelovigen en op informele wijze deelj nemen aan de gewone zielzorg. NIEUW RAPPORT Verder kwam de vergadering niefc^ want toen was het tijd om te sluitei^ Maar reeds aan het begin van middag was het besluit genomen centrale commissie in overleg met i concilieraad op te dragen een nieu^ rapport over het gezag op te stellci^ Basis zal zijn het oorspronkelikp® rapport, de toelichting die de voorzillzi ter van de studiecommissie, prof. mfe dr. J. J. Loeff had gegeven aan he begin van de eerste vergadering, #u theologische aanvulling en de hand reilcing die in de naoht voor dl. eerste vergadering was vastgesteli Besloten werd dat dit rapport ba handeld zal worden op de eerstvolr gende zitting in april. Voorstellen er ideeën die op deze vergadering nid meer in bespreking konden komeian zullen ook bij het opstellen van dph nieuwe rapport gebruikt worden. za I ■id. i tr. Bij DE HAAS ligt op Uw aanvraag te wachten: GRATIS REISPROGRAMMA meteen wereldwijde keus uit goed verzorgde touringcar-, trein en vliegreizen. Groot aantal vertrekplaatsen en boekingskantoren. •rei i roe Ir geref. kerken p Beroepen :e Haarlemmermeer-Oostui I zijde: D O. Veenendaal te Genderel j i te Kampen (vac. C. Heyerman): J. BoL l man te Vrouwenpolder: te Dordrecl vac. S Wouters): J. M. v. d. Brink IJmuiden. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Souburg-Vlissingen: van Diik te Needed (GldJ GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam iZuidwijf' Pendrecht en Lombardijen): J. v. Ha^' ren te Amersfoort: voor Leerdam: W. Verhoef te Barneveld. UNIE v. BAPT. GEM. Bedankt voor Vijoomshoop: Geer te Noorbergum (Fr.) AMSTERDAM Schuldeisers, wt van de fiscus wel de belangrijkste U hebben bij de gemeentelijke afdeliit Kunstzaken gevraagd, de aan Jan CrT mer na veel geharrewar toegekenir prozaprijs van 4000 niet uit te keref Er is nog geen beslissing genome! Vast staat wel dat het bedrag lopig wordt geblokkeerd. De andere schuldeisers zijn niet i namen genoemd.Bij uitbetaling i_. schuldeisers gaan de belastingen voc Wat er dan nog overblijft, is voor d tweede groep belanghebbenden. Of I dan nog wat voor Jan zelf overschij moet worden betwijfeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 2