WERELD TELT NU 377 MILJOEN KIJKERS Bill band raakt 111 EN TV GERT EN HERMIEN IJ\ VISSERSHA VENSFEER Europa blijft kampioen 3 Bij Mies NCRV boekte ledenwinst ,De drie musketiers als jeugd-tv-spel 7 VANAVOND TE ZIEN PROGRAMMA'S VANAVOND TE HOREN ZONDAG TE ZIEN ZONDAG TE HOREN I ZATERDAG 6 JANUARI 1968 .ai J *.|DAT de meeste kijkers 'oon Hermans hadden ge- voor de praatstoel van U* en hy gisteravond niet ik komen, „wel op 16 febr. dan in kleur", mocht het kgnde Kamerlid mevrouw van Someren-Downer de ch vragen beantwoorden. <nd dat veel journalisten •oordig de pen eerst in lat dopen en dan pas in j^nkt, zij noemde de heer heuvel de knapste man in OfTweede Kamer, Marcus t^er een heel briljante en j« fractiegenoot Toxopeus Ijharmantste, voorts zou zy ot naast boer Koekoek wil- jiitten. Trots is zy op prof. ibff. Tinbergen, op de ont- fiers van het Deltaplan en infitsenrijder Kees Verkerk. ^s|e vindt zij alleen maar >o- als die uit een positieve |lling voortkomt. Hooman vormde de noot in het overigens jke programma met een over vervolgde kunste- in ondemocratische lan- iajen daarna nodigde Mies lan iedereen in het land een briefkaart te sturen ieodorakis in de gevan- j de KRO viel veel te ge en van een aan Koos "nhoff gewijd programma pWim lbo, waarin verschei- ji van zijn liedjes goed wer- jeinagezongen, waar Jaspe- hjde Jong het met haar „De toch moest afleggen te- de creatie van Ank van der ob de Karei Door- li hetgeen bepaald geen |ide is. (Van onze radio- en tv- redactie) HILVERSUM Volgens het gebruikelijke gemiddelde van 3,3 personen per toestel heeft de wereld nu 377 mil joen televisiekijkers, want er zijn volgens de telling in december jL meer dan 222 miljoen ontvangapparaten in gebruik. Hoe snel dat allemaal gegaan is kan men het beste waarnemen als men bedenkt dat in 1949 in de hele wereld slechts 8 tv-zenders werkten waarvan 4 in Europa en het aantal kijkers toen op onge veer 100.000 werd geschat. Euro pa was toen al kampioen op alle fronten en is dat gebleven ook. Nu telt ons werelddeel 4908 zen ders met 95.049.000 geregistreerde toestellen. Amerika heeft 4529 zenders en 95.035.000 aangegeven ontvangers, zodat het wel een nek-aan-nek-race is. Azië heeft zijn opkomst te dan ken aan vooruitstrevend Japan, dat relatief over het grootste kij kersaantal beschikt. Dit wereld deel kent nog diverse tv-loze lan den, maar heeft toch al 1160 zen ders en ruim 27 miljoen toestel len in gebruik. Australië/Nieuw Zeeland komt nog niet verder dan 311 zenders en ruim 3,7 mil joen apparaten en Afrika, waar de tv nog dun gezaaid is, sluit de rij met 109 zenders en 1.165.000 kijkers. Billijkheidshalve dienen we bij dit overzicht Amerika te schei den in de Ver. Staten en het zui-' den, want ongetwijfeld komen in werkelijkheid de V.S. op de eerste plaats met 75 van de 97 miljoen kijkers en 3996 van de 4529 zenders op het gehele conti nent. Intussen blijft Nederland een opmerkelijk goed figuur slaan als televisieland en dat mogen vooral de mopperaars wel eens weten. Wij staan met onze dikke 2,5 miljoen toestellen op een bevol king van 12 miljoen hoog geno teerd en bezetten na Zweden en Polen de 9e plaats. Maar daarbij tellen we dan ook de Sowjet-U- nie (no 1 met 27,5 miljoen), Enge land (14,6), West-Duitsland (13,7), Frankrijk en Italië (beide ruim 7) bij Nummer 9 te zijn van de 34 is lang niet gek. Bovendien zijn wij een van de 5 Europese landen, die al kleurentelevisie hebben. Dat is bijzonder vooruitstrevend. Geen wonder dus, dat Nederland een flinke stem heeft in het in ternationale gesprek over tv-ont- wikkeling. Dit jaar is eindelijk IJsland verschenen in de rij van Euro pese tv-landen. Het heeft nu 3 eigen zenders en 23.300 kijkers. Groenland blijft afwijzend. Hier werkt slechts één Amerikaanse zender voor 100 aangesloten toestellen behorende aan daar gelegerde militairen. De bevol king kijkt in 't geheel niet mee. Andere landen behalve de V.S. die kleurentelevisie hebben zijn in Azië, Hongkong, Japan, Liba non en Philippijnen, in Amerika, Canada, Mexico en Portorico, in Oceanië geen en in Afrika geen. In totaal heeft de wereld, uit genomen de Ver. Staten, 131 tv-landen en daarvan hebben et 12 kleurentelevisie. Is Nederland dan voorlijk ot niet? (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Bij de NCRV nog altijd geen klagen over het ledenbestand. Niettegenstaande het verschijnen van een nieuwe omroep en de vooruitgang van de AVRO blijft zij gestadig groeien. In 1967 wead wel een eenvou diger winst geboekt dan in voor gaande jaren, maar er kwamen er toch 3.455 bij, zodat het totaal nu 477.540 bedraagt. De onverwoestbare, altijd jeug dige charmeur en chansonnier Maurice Chevalier (79) is hoofd persoon in de Frans-Ameri kaanse show „C'est la vie' die de NCRV vanavond op Ned. 1 vertoont. Dit was een kleuren- inzending voor het Montrevx- festival 1967. Naast Maurice, die geen Frans maar Engels zingt, treedt de gevierde Amerikaanse zangeres Diahann Carroll op, zo dat het een fijn uurtje belooft te worden. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Dinsdagavond a.s. zal de AVRO in een speciaal radioprogramma tussen 9.30 er 10.30 uur de door haar leden ge kozen sportman, -vrouw en -stac 1967 bekend maken. Verleden jaar waren de win naars Ada Kok. Ard en Kees sa men en de stad Eindhoven. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Een oude vissershaven, een stemmig klein café, de geur van teer en vis (maar die moet u missen), het zachte klotsen van het havenwater tegen een vermoeid-krakende steiger (zegt de AVRO), dat is het decor waarin Gert en Hermien Timmer man maandagavond lieve liedjes komen zingen op het scherm. U kent ze wel: Melodia, Laatste brief. Morgen wordt alles anders. Jij alleen en Zo zal het altijd zijn. Ze ontvangen gasten: Jan Lemaire sr., Reggy van der Burgt, De Globetrotters, De Fron- talini's en de Pimpernels, 't Zal wel heel gezellig worden. De AVRO zelf is er erg mee ingenomen, omdat bij de rondvraag welke zij onlangs hield, het „Avondje uit met Gert en Hermien" verreweg de meeste stemmen kreeg als lievelingsprogramma van het grote kijkpubliek. Beter kan het niet. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De geschiede nis van „Schatciland" is ten ein de en daarom begint de NTS op de avond van 10 januari a.s. (7.06 - 7.31 uur, Ned. 1) met een nieuw tv-spel in vervolgen voor de jeugd: een BBC-bewerking van Alexander Dumas' beroemde ro man „De drie musketiers". Anthony Steven heeft het ver haal in tien delen voor televisie bewerkt. De jeugd kan al kijkend kennismaken met de avontuur lijke held d'Artagnan, die in het 17e-eeuwse Frankrijk van Riche lieu huzarenstukjes uithaalt sa men met zijn kornuiten, de be faamde drie musketiers. De nadruk wordt gelegd op de vrolijkheid en de onuitputtelijke energie van het viertal. De op windende buitenscènes werden gefilmd in de ruige, kleurrijke kuststreek van Dorset Zuid-Engeland. Het wordt weer een van die reeksen waarin de vechtpartijen hoofdzaak zijn: zwaard- en sa- belgekletter is niet van de lucht, er worden duels gehouden verder is het een aaneenschake ling van hof-intriges, waarbij de vier vrienden telkens gelegenheid krijgen hun bedrevenheid in het geweld op grappige of drama tische manier te vertonen. Ivanhoe is bij dit alles een kleine jongen... maar wie wordt nog geschokt door moord ei doodslag op het scherm? We slik ken het immers allang als zoete koek. Leuk en spannend voor de kinderen, ze zullen er weer on verdroten van genieten. jg afkeer aankweken (Van onze onderwijsredacteur) iftyuders en JA 1968 al i immoet dai en onderwijzers, die het in het historische moeilijk genoeg zullen krijgen, omdat de dan werkelijk zijn intrede doet, hebben nog extra probleempje aan het hoofd. Onderzoekers namelijk „ontdekt" dat mensen die zelf geen natuurwetenschappelijk onderwijs hebben geno- reeds bij kinderen in de kleuterleeftijd een afkeer dit vak aarikweken. ei "He negatieve houding heeft weer zijn invloed op 8eJ aantal vrouwen dat een generatie later een na- j] ^wetenschappelijke loopbaan kiest. Beter onderwijs ,e^e remedie, zeggen de vrouwelijke onderzoe- k p. Voor een spontane afkeer jegens een vak schijnt cafs geen plaats meer te zijn. \tifttabletten enh Roemenië hebben oudheidkundige onderzoekers n f andere ontdekking gedaan. Zij vonden namelijk voorhistorische kleitabletten met ingebeitelde te- s, die veel weg hebben van een vroege vorm van aefift. Naast de twee tabletten werd nog een derde tramden met een primitieve voorstelling van een vejttafereel en voorts een schelpenarmband en een ™tal beeldjes. EV(ls tijd van ontstaan denkt men aan 2900 tot 2700 dof Christus. De tabletten zijn aanzienlijk ouder dan wiberste tot nu toe bekende sporen van geschreven bj die op Cyprus gevonden zijn. LI benauwd plannen he t het steeds leesbaarder studentenblad Demokrater lerft J. Godefroy, hoogleraar demografie in Tilburg 1aTl boeiende visie op ons onderwijs. Het is verkeerd .Planning te laten afhangen van een vermeende be- ifcjte aan academici. Het gevaar bestaat dan name- gludat men geen rekening zal houden met allerlei vr&ikkelingen, waardoor in feite een conservatief ndiid wordt gevoerd. liet »n een voorbeeld te noemen: er zijn nu ongeveer r £end psychologen in Nederland. Over een jaar of da£ er misschien vier- of vijfmaal zoveel. De ^piking zal niet zo snel toenemen, waardoor er een Tuflus zou ontstaan. Wanneer een minister echter numerus clausus zou instellen, zou hij daarmee ontwikkeling (een grote behoefte aan school- thologen bijvoorbeeld) afnemen. dierverhalen mis jen slotte een advies uit het Christelijk Pedagogisch Sieblad. Mevrouw J. M. de Groot-Vreugdenhil '|t enkele voorwaarden waaraan een goed dierver- l moet voldoen. Het dierverhaal moet de weetgie- Jeid van het kind tevreden stellen door het aanbie- 3 van biologische kennis en bovendien moet het het J vertrouwd maken met de psyche van het dier. dit punt wordt te veel misgetast. De grofste laarheden krijgt het kind van volwassen vertellers Jgeschoteld. In veel zogenaamde dierverhalen wor- ^aan het dier eigenschappen toegedicht die zowel "a als psychologisch met zijn aard strijden. Ned. 1 NCRV 7.06 uur Swiebertje. 8.20 uur aflevering „Eerste man" met Rien van Nunen. 8.45 uur Franse show met Maurice Chevalier. 9.35 uur nieuwe Engelse serie: „De gevangene". Ned. 2 TROS 7.08 uur Mr. Ed en Mr. Terrific. 8.20 uur Klucht van Arnold en Bach; „Hoera, 't is een jongen". 10.00 uur actualiteiten. Hilversum I KRO 8.00 uur verzoekplaten. 10.00 uur Nooduitgang, amusement. 10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma. Hilversum II VARA 8.15 uur Malando en zijn orkest. 8.45 uur hoorspel „De duivenmelker", drama van het kwade geweten. 10.40 uur Loco, amusementsprogramma en 11.05 uur hoogtepunten uit voorbije programma's. Ned. 1 VARA 7.05 uur (CVK/IKOR) Via Uppsala (4.) 8.30 uur Maigret met vakantie, tv-spel. 9.55 uur filmportret van Salvador Dali, r waardige Spanjaard. Ned. 2 KRO 7.00 uur (NTS) Axel Nort. 7.30 uur film met Fernandel. 8.01 uur portret van Prof. P. Lieftinck. 8.45 uur aflevering „De verloofden" en 9.30 uur film over de berechting van Debray. Hilversum I NCRV en KRO 8.10 uur zondagavondzang uit Leeuwarden 8.30 uur Stereoclub. met tips voor fans. 9.30 uur „Het weerhuis" amusement met Jules de Corte en Tonny Huurdeman. 10.45 uur Audio, muzikale informatie. Hilversum II AVRO 8.30 uur Rits, gevarieerd programma. 9.35 uur BRT-symfonieorkest en Emil Gilels in het 2e pianoconcert van Tsjaikowski. 10.50 uur amusement in woord en muziek. MOIU.IX Hilversum I 402 m: KRO: 10.30 Nieuws. 18.45 Actualitei ten. 19.05 Lichte grammofoon muziek. 19 10 Jeugd accordeon orkest. 19.30 Voor twintigers. 20.00 Verioekplatenprogramma. 21.50 Wegen door de wildernis, lezing. 22.00 Nooduitgang voor het volkje dat er niet meer uitkomt vanavond. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 Muzikaal sportprogramma met commentaren en reportages. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m VARA: 18.00 Nieuws en commentaar op het nieuws. J8.20 Stereo: Melodieën Expres. 18.45 Ver- zoekplatenprogramma. 19.30 Nieuws. 19.35 Artistieke Staal kaart. 20.15 Stereo: Tan go-rumba-orkest met zangso- llsten. 20.45 De dutvemelker, hoorspel. 22.00 Stereo: Fluit en clavecimbel. 22.30 Nws. 22.40 Loco: een programma ronder motief. 23.05 Hoogtepunten uit de programma's van de afge lopen 14 dagen. 23.55-24.00 Nieuws. Nederland I: NTS: 18.50 Plpo de clown. STER: 18.56 Recla me. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NCRV: 19.06 Kop op. Swiebertje, TV-feuilleton. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: De Gevangene, TV-feullleton (dl. 3). 20.45 in kleur: show rond Maurice Chevalier. 21.35 De Gevangene, TV-feuilleton (dl. 1). 22.25 Hier en Nu. 22.50 Evangelie. NTS: 22.55-23.00 Journaal. Nederland II: NTS: 18.50 Pl po de clown. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. TROS: 19.03 Familie Favorie ten: 19.03 Rick de Kikker: 19.08 Mr. Ed: 19.32 Mr. Terrific. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. TROS: 20.20 Hoera, een Jongen. TV-klucht. 22.00 Moment.... actuele kro niek. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Hilversum I. 402 m. KRO 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoonmuziek. 8.55 Inlei ding Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00 Nieuws en waterstanden. 10.15 Stereo: Klassieke gewijde muziek (gr). 10.45 Strip - lite raire kroniek. 11.00 Promena de-Orkest. 1150 Buitenlands commentaar. NCRV: 12.00 Ste reo: Kerkorgelconcert (gr). 12.40 Klassiek platenprogram- ma. 13.00 Nieuws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30 Klassieke strijkkwartetten (gr). 14.00 Voordracht. NRU: 14.30 Sport- reportages en uitslagen. CVK. 17.00 Gereformeerde kerk dienst. 18 00 Gewijde muziek. IKOR: 18.30 Zingt het voorbe dachte lied. 18.50 Kerk veraf dichtbij. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.07 Oude gewijde muziek, (gr). 19.30 De derde wereld (1). lezing. 19.45 Stereo: Kamerorkest van Zürlch. 2010 Geestelijke liederen. KRO: 20.30 Stereoclub. 21.30 Licht muziekprogramma. 22.00 Actu ele godsdienstige vraagstuk ken. 22.30 Nieuws. 22.40 Over weging. 22.45 Muzikale infor matie voor kenners en lief hebbers. 23.35—24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. VARA: 8.00 Nieuws. 8 18 Weer of geer (9.00 Sportmededelln- gen). 9.45 Humanistisch Ver bond. IKOR: 10.00 Onderweg: wetenswaardigheden. muziek en actualiteiten. 10.30 Neder lands Hervormde kerkrilpnst 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gewijde muziek. 11.45 «De kerk in de spiegel van de pers. AVRO: 12.00 Bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.07 Jour naal, waarin: De toestand In de wereld, lezing. 13.25 Radi o-periodiek. 14.00 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. NRU 14.30 Klassieke orkestwerken (opn.). (In de pauze: 15.25 - 15.45 Cursus muzlek- luisteren). 16.30 Nieuws uit de wereld van levensbeschouwe lijke Instellingen. VARA: 17.00 Melodieën uit film en musical. 17.50 Nws. NRU- 18 05 Sport- reportages en -uitslagen. VA RA: 18.30 Klatergoud: muzi kaal feuilleton. 19.00 Discussie over een aktueel onderwerp. VPRO: 19.30 Nieuws. 19.35 Chansons. 20.00 Balans: opinies en gebeurtenissen gewogen en getoetst. AVRO: 20 30 Voor de jeugd. 21.35 Festival van Vlaanderen 1967: BRT-symfo- nie-orkest en solist. 22 30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Combo en solisten. 23.20 Licht instrumentaal sextet en solisten. 23.55—24.00 Nieuws. Hilversum IU. 240 m FM-kanalen. AVRO: Nieuws. 9.02 Licht platenpro- gramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muziek mozaïek. VARA: 12 00 Nieuws. 12.02 Veraoekpla- tenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.07 Beat- en Popfestival. NRU: 14.00 Nieuws. 14.02 Rome Ankara - Madrid: voor gastarbeiders. 15.00 Nieuws, bon: voor gasarbeiders. AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Rhythm and blues. 16 35 Coun try and Western muziek. 17.00 Nieuws. 17.02 Sportactualltei- ten. 17.05-18.00 Muzlek-Mélan- Nederland I. KRO/RKK: 11.00-12.00 H. Eucharistievie ring. NTS: 14.00-15.30 Teleac: 14.00 Automatisering (29): 14.30 Polemologie (16): 15.00 Russische les (15). 15.30 Nieuws in het kort. 15.31 Monitor, (plm. 15.50 In kleur: Paulus de boskabouter; plm. 16.00 In kleur: Skippy: plm. 16.30 Voet baluitslagen). 17.00-17.30 Repor tage schaatswedstrijden te De venter: Nederland Noorwe gen. 18.55 Plpo de clown. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Bljbel- vertelllng voor kinderen. CVK/IKOR: 19.05 Via Uppsala: gesprekken. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journaal. VARA: 20.30 Maigret met vakantie. TV-spel. 21.55 In kleur: Sig nalement: kunstkroniek. NTS: 22.45-22.50 Journaal. Nederland II. NTS: 18.55 Pl po de clown. 19.00 Axel Nort. tv-feullleton voor de Jeugd. KRO: 19.30 In kleur: De we reld van Fernandel: De koffer, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.95 Silhouet - portret van een tijdgenoot. 20.30 The Dave Clark Five. 20.45 De Ver loofden. TV-film. 21.30 Een te ken van wanhoop, documen taire. NTS: 23.15-22.20 Jour naal. RADIO MAANDAG Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7 15 Klassieke grammo foonmuziek. (7.30 Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.55 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.25 Con- clllepostbus: 9.35 Waterstan den). NRU: 10.00 Nederlandse muziek in de komende veer tien dagen. KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogramma. NCRV: 12.00 Stereo: Moderne amusementsmuziek (gr). 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Radio-snel- buffet. 13.30 Stereo: Lichte or kestmuziek en zangsoliste. 13.50 Schoolradio. 14.15 Amahl and the night visitors, opera van Menotti (gr.) 15.00 Her vormde middagdlenst. NRU: 15 30 De provincie Limburg. 17.20 Overheidsvoorlichting. NCRV: 17.30 Voor de kleuters 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Koorzang met orkestbegelei ding (gr.) 18.10 Uitzending van de PSP Hilversum II. 298 m. VARA: 00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. :7.30-7.35 Van de voorpagina. persoverzicht). VPRO: 7 55 Deze dag, lozing. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Actu aliteiten. 8.20 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Stereo: Se- mi-klassieke muziek (gr.) lo.oo Voor de huisvrouw. 11.00 Nieuws. NRU: 11.02 Premières door de Nederlandse radio-or kesten. VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevarieerd program ma. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ste reo: Muzikale aanwinsten. 12.50 Tien voor één: praatje. 13.00 Nieuws. 13.10 Informatie: Ontwikkelingshulp. 13.20 Pro memorie, praatje. 13.25 Klas sieke en moderne grammo foonmuziek. 14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Kleintje cabaret. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Licnt orkest. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte zuidamerl- kaanse muziek. 16.30 Stereo: Metropole orkest. 17.00 Ont moeting met... Pleter Goe- mans: licht muziekprogramma. 17.30 Brabant Journaal. Hilversum m. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht platenpro- gramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Popmuziek (ll.OQ Nieuws). TROS: 12,00 Nieuws. 12.02 Ac tualiteiten. 12.10 Verzoekpla- tenprogramma. KRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Knalmuzlek. 14.00 Nieuws. 14.02 Muziek en sport. 15.00 Nieuws. 15.02 Swing time. 16.00 Nieuws. 18.02 Platenshow. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei ten. 17.07-18.00 Verzoekplaten- programma. (door Bob Tichelman) IN de VS (nog steeds het enige land waar jazz wordt gemaakt; een enkele uitzondering daargelaten) is op het ogenblik een beweging gaande die zich nogal druk maakt over het verschijnsel big band. De managers van vermaakcentra hebben meer geld over voor de muziek; als gevolg daarvan neemt de publieke belangstelling voor de BB toe; als gevolg daar van gaan de platenmaatschappijen zich ook steeds meer voor grote orkesten interesseren. Het lijkt me in dit verband aardig om de bigband door de jaren heen aan een geschiedkun dig onderzoek te onderwerpen. Het woord geschiedkundig is natuurlijk een wassen neus, want de jazz bestaat te kort dat ik me druk zal maken over een chrono logische gang van zaken. Als we het gaan hebben over bigbands, moeten we natuurlijk eerst weten wat een bigband is. Dat probleem is gauw opgelost: een bigband is een jazzorkest dat zonder acht te slaan op stijl en samenstelling bestaat uit tien of meer muzikanten. Voordelen Wat zijn de voordelen van een groot orkest boven een small- combo? Eenvoudig: klankkleur. Een kwartet (bij voorbeeld) moet het hebben van solistische prestaties; als geheel als muzi kaal team is het van geen belang. Die klankkleur draagt bij tot de swing (wat dat dan ook mag zijn). De tegenstander van de big band komt met het argument, dat bigbandmuziek door een te veel aan arrangeren een dood ge boren kind is. Nou ja, dat zal dan wel; ik zie dat niet. De geschiedenis van de big band dus. Maar dan wel in een nutshell; verwacht in dit bestek geen volledigheid. En verwacht ook geen chronologische opzet. Laten we maar beginnen bij Edward Kennedy „Duke" Elling ton. Zijn ontwikkeling start in 1918. Hij wordt dan manager van maar liefst vijf orkesten.-In dat jaar ontstaat ook zijn eerste ei gen band, met Otto Hardwick (trombone) en Sonny Greer (drums) om een paar namen te noemen. Meesters In 1924 komen Charles Trvis (trombone) en Buber Mi ley (trompet) de gelederen verster ken, Miley en Irvis zijn alle twee meesters in de woh-woh- of junglestijl; door het gebruik van allerlei dempers worden heel fraaie klagelijke geluiden verkre gen, die sterk doen denken aan de menselijke stem. Duke's' eerste plaat wordt ge maakt in 1925 „Trombone Blues" en „I'm gonna hang around my sugar". Het jaar daarop maakt hij 25 opnamen. Maar de muziek is nog niet van de befaamde Elling ton kwaliteit Pas in '27 breekt de graaf pas goed los. Het begint al met East St. Louis toodle Oo en Birmingham Break down. Deze twee platen zetten een lange rij geniale muziek in; grof geschat zullen ongeveer 1500 grammofoonplaten gemaakt zijn. En deze muzikale vloedgolf is nog niet uitgevloeid. De grootheid van Ellington's bigband is. geloof ik, te danken aan twee feiten: het genie van de leider zelf. Als componist heeft hij z'n weerga niet. (In dit ver band een annekdote: Duke schreef Strawinsky eens dat hij graag les in harmonie en contra punt van hem (Strawinsky) wilde hebben. Strawinsky schreef terug dat hij de Duke niets kon leren. Maar was het mogelijk dat hij zélf van Ellington les kon krij gen? Serieus Ja, ook in de „serieuze" muziek heeft Ellington z'n sporen ver diend. Enkele orkestsuites (Black, Brown and Beige suite is heel bekend geworden). Een paar ope ra's en dan nog een mislukking A drum is a woman. De tweede reden van Elling tons succes is het feit dat hij z'n medewerkers zo goed koos en ze tot zo'n gaaf orkestraal geheel bij elkaar kon brengen. Wallace Jones, Cootie Williams, Rex Stuart, Cat Anderson zijn trompettisten, die allen genoeg kwaliteit en inhoud hadden om zelf een orkest samen te stellen en te leiden. Het zelfde kan gezegd worden van trombonisten als Joe Nanton, Juan Fizol en Lawrence Browne. Hardwick en vooral Hodges op altsax hebben onder Ellingtons hoede grote faam gekregen. Hod ges is wel de grootste van Duke's sidemen geweest. De man heeft het inderdaad aangedurfd een eigen orkest te vormen. Het werd een flop. Al heel gauw was hij bij Ellington terug. Natuurlijk was Parker op alt een klasse apart, maar er zijn twee muzikanten die hem toch wel dicht op de hielen zitten: Sonny Stith en Hodges. Andere reus Een andere reus uit de Elling- tonstal: de tenorbeul Ben Webster. Ik zou kolommen lang door kunnen gaan; de enige naam die ik nog noemen moet is die van arrangeur Billy Stray- horn (u weet wel: Take the A train). O ja, nog even over dit: Duke Ellington speelde en speelt onnavolgbaar piano; dat blijkt heel duidelijk uit de plaat die hij samen met wijlen John Coltrane maakte. De volgende bigband waar we het over zullen hebben: Count Basie. Natuurlijk niet van de klasse van Ellington, maar toch... Overigens veel duidelijker een swingorkest met een prachtige ritme-sectie. Het orkest van de Count is ei genlijk zij het indirect ontstaan toen The Blue devils uit elkaar gingen. The blue devils was een band. die onder leiding stond van de broer van de trom pettist Oran Hot Lips Page: de bassist Walter Page. In 1928 kwam er een scheuring in de band en de beste krachten traden toe tot de gelederen van Benny Moten. Eén van hen was William Basie. Hij werd derde pianist in de Moten band. Zijn stijl van pianospelen staat dan nog duidelijk onder invloed van Fats Waller. In 1935 sterft Benny Moten; Basie verzamelt enkele solisten uit de band, en formeert daarmee een eigen or kest. Eerste Basie band Deze eerste Basie band ziet er dan als volgt uit: de blues shou- ter James Rushing. Walter Page (bas) Jo Jones (drums). Edward Durham (gitaar en trombone) Ed ward Lewis (trompet), Jack Washington (altsax) eh de man die de band maakte: Lester Young (tenor) en Basie zelf (pia no). Van 1925 tot 1935 nam Kansas City de plaats in, die daarvoor New Orleans bezette. De hele stad was bezeten van jazz. Nach ten lang duurden soms de jazzsessions. De Basie band kent drie duide lijk te onderkennen fasen: le van 1936 (aankomst in New York) tot 1940 (eerste) vertrek van Lester Prez Young. 2e van die datum af tot 1950 en 3e van 1950 tot heden. Ook hier, net als bij Ellington een paar heel grote namen: ik noemde al Lester Young; een prachtige toon, schitterende fraze- ringen een vlekkeloze timing. Hij doet sterk denken aan Stan Getz. maar deze is iets te week in ver gelijking met Young. Geweldenaar Over Webster hoef ik het niet te hebben, we kennen hem als een geweldenaar op de tenor, die faam heeft gekregen met hoge gillers en loeiende klankex plosies, maar hij kan ook heel mooi een ballad blazen, zonder te veel vibrato straight In het orkest zaten in de be ginperiode twee typische swing- trompettisen: Harry Edison en Buck Clayton, beiden specialist in de hoge tonen en de ra zendsnelle nummers. En dat is bij een trompettist altijd een be wijs van een goede techniek. (Het klassieke voorbeeld: Dizzy Gillespie). Maar echt groot is de band in z'n ritmesectie. Met de exacts Freddy Green op gitaar, Walter Page (bas) Jo Jones (drums), hij verving Chick Webb, die toch wel beter was, geloof ik en Basie zelf (piano). Als pianist haalt Basie niet het peil van Ellington maar z'n manier van begeleiden is strak en efficiënt. Veel van z'n succes heeft Basi'e te danken aan zijn concurrent Benny Goodman. Hij heeft zich beijverd dat de Basie band naar New York kon gaan. Verscheide ne musici ruilden hun plaats bij Goodman voor een stoel bij Basie. O.a. Charlie Christian de gita rist, die de muziek verlevendigde met z'n passage-akkoorden, die zo prachtig aansloten bij de op vattingen van Lester Young. Een (niet al te lange) tijd heeft ook Billy Holiday bij Basie ge zongen. Door haar toedoen is Lester Young tenor blijven spe len; iedereen vond n.l. dat Pres Young maar een alt moest gaan kopen. Z'n toon zou daar beter geschikt voor zijn. „Lady Day" heeft hem ervan weerhouden. We zullen haar er altijd dankbaar voor zijn. Overeenkomsten Dit waren dan zo'n beetje twee big bands. Er zijn veel onder linge verschillen, maar ook dui delijke overeenkomsten. Beide zijn typische negerorkesten; de muziek is minder bestudeerd, wat emotioneler, Een andere overeenkomst is klasse. Beide or kesten hebben zich door de jaren heen kunnen handhaven ondanks een felle concurrentie. Ik zei het al: een nutshell. Maar over Basie en Ellington is zo machtig veel te zeggen, dat de blanke swingorkesten de boot hebben gemist Aan die orkesten (Glenn Miller, en Benny Good man) hoop ik bij een volgende gelegenheid de nodige (en eerbie dige) aandacht te txisteden. Klederdracht inspireert jonge mode Het Fashion Centre in Amster dam wil een nieuwe rage intro duceren. Volgens dit modehuis is het namelijk heel modern om klederdrachten te dragen. Na tuurlijk niet precies zoals onze opa's en oma's dat deden, maar meer aan onze tijd aangepast. Je moet er maar opkomen. Het idee is van één van de ont werpers van het Fashion Centre. Tijdens zijn vakantie in het Zeeuwse Veere zag hij in een dorpscafé een aantal oude wijze mannen die nog steeds de uitstervende klederdrachten in ere proberen te houden. Gefascineerd door de vele mo gelijkheden die hij met zijn con- fectie-oog zag om deze verouder de mode weer als hernieuwd op de markt te brengen, slaagde hij erin zijn directie te interesseren. Toen de ontwerpers aan de slag gingen om de oudere vor men in modernere te „vertalen" bemerkten zij tot hun verwonde ring, dat er weinig aan de pak ken verandert hoefde te worden. Enkele ingrepen waren natuur lijk wel noodzakelijk. In plaat* van laken gebruikten de ontwer pers bijvoorbeeld flanel voor de pakken. De grote Zeeuwse kno pen, meestal erfstukken, liet men weg en ook in de kleuren bracht men wat variatie. Het traditione le zwart bleef gehandhaaft, maar daarnaast voerde men het pak ook uit in de modekleuren don kerbruin en donkerblauw. Het eindresultaat was verbluf fend. Een verouderde Zeeuwse mode is weer als verjongd tot nieuw leven gekomen. Als siera den bij het costuum kunnen zo genaamde filigrainknopen of -broches worden gebruikt. Onder het vest staat' vooral een kanten blouse bijzonder goed. Ook de kantoor, de rond* Zeeuwse hoed. komt er als a soire buitengewoon goed bij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 15