Tweeduizend jaar joodse geschiedenis Mini-kerk op Ceylon houdt tradities vast ...EN ZIJ WERDEN VERSTROOID jfc GEESTELIJK LEVER ONBEKENDSTE DOCHTER VAN NEDERLANDSE HERVORMDE KERK ZATERDAG 6 JANUARI 1968 (Va» een «azer redacteuren) „De Here zal u onder de natiën verstrooien en gij zult met een klein getal over blijven onder de volken." Het is geen wonder dat de Duitse schrijver Werner Keiler, in het licht van deze profetie die op ontstellende wijze letterlijk in vervulling is gegaan, een poging heeft gewaagd de lijdensgeschiedenis van het joodse volk vanaf de vroegste tijden tot nu te verhalen. Geen eenvoudige opgave. Door de eeuwen heen speelt de geschiedenis van het joodse volk zich af binnen de historie van andere naties. Vervolgingen en marte lingen, deportaties, vernederingen en pogingen de joodse godsdienst uit te roeien hebben het volk echter nooit kunnen vernietigen. Keiler heeft hun spoor gevolgd: van het Nabije Oosten, *Egypte en Afrika naar Europa, Amerika, China en het Verre Oosten en weer terug naar het Beloofde Land. Keiler is bekend geworden door het succesboek, De Bijbel heeft toch gelijk. Hij heeft feiten, verschrikkingen, legenden, anecdotes en beproevingen samengeperst in de vijfhonderd bladzijden van zijn nieuwe boek: En zij werden verstrooid onder alle volken. De geschiedenis van het joodse volk na het bijbelse tijdvak (Uitgave La Rivière Voorhoeve, Zwolle, 27,50). at vu 'rdkeller heeft de feiten zeJten spreken. Geen dor Levend, met een st journalistieke in- ig. Zelfs zo, dat dit istorisch overzicht beter staat lijkt tot begrip >r het joodse lot te ren en tot een betere rstandhouding tussen len en niet-joden dan inderden andere boe die met dat doe! ogen geschreven ■v.jn' En dat is nodig ook. Slechts ikele gelukkige uren doorbre- 1€^n de tijden van het diepste )as|ed. Keiler zelf zegt ervan: „O- o°4r de periode tussen het einde het Oude Testament, dat met Boeken der Makkabeeën in de jeede eeuw na Chr. wordt af- i, en de tragische gebeur- ten van het nabije verleden jiipt in de kennis van de meeste ;n een hiaat. ei In dit vacuüm konden lasten vooroordelen binnensluipen, inden haat en vijandschap, lar ook onverschilligheid onge- iderd voortwoekeren. Eindelijk ;t dit bastion van onwetend- kiid, dat hoog in ons midden op- srhjst en nog maar al te vaak in )loze mensenhoofden bestaat, orden geslecht. De tijd hiervoor trijp, meer dan rijp!" Een maquette van een rituele badgelegenheid in Spiers (doorsnede), omstreeks 1100 gebouwd. Sinds onheug lijke tijden bevindt zich in iedere joodse gemeente een gelegenheid lol het nemen van een ritueel bad (miktve). Het moet minstens 800 liter water kunnen bevatten en mag slechts tvorden gevuld met levendwater, dus bron-, rivier- of regenwater. arikatuur diï teifcr i: is verandering merkbaar. rety het concilie van Rome in 1965 trd de volgende verklaring af- ietitegd: „Er moet voorgoed een n leep worden gezet onder het n lpodlottig wanbegrip" tussen orrtristendom en Joden dat met len| wettelijke discriminatie van izer Constantijn, dus op en ristelijk initiatief, in de vierde pitrw is begonnen." in lwii dragen een eeuwenoude Tikatuur van het Jodendom jt ons mee", waarschuwt pro- »r Karl Thieme. deze ook in het christelijke avond land op de leugen van de rituele moord. In verschei dene Franse steden waren onder het volk plotseling geruch ten de ronde gaan doen men zou lijken hébben gevonden van christenen die door de joden waren doodgemarteld. „Toen een stal knecht in Blois zijn dier 's avonds laat naar de Loire voer de om het te dren ken, wilde het toe val dat een jood, die in het donker plotseling voor hem opdook, hem dodelijk liet schrikken. De bijgelovige knecht spoedde zich naar het stadsbestuur en fantaseerde Onder de indruk van het Dreyfus- dat de jood het lijk van een proces schreef Theodor Herzl zijn ohristenknaap in de rivier zou hoM Dr JodmtUM. dir dr hebben geworpen. stoot gaf tot liet ontstaan van het po litiek zionisme. kregen verdedigers, zelfs keizers en pausen. Het hielp niet meer. Eens te meer waren zij een gete kende bevolkingsgroep. Kritiek Slechts één voorbeeld uit de ;rweldigende hoeveelheid ma- iaal die Keiler verschaft. Het ?on met paus Innocentius III, "met ijzeren vuist over Europa teerde. Innocentius, tot een ge- ildige machthebber gerezen, jpageerde de heilige oorlog te- alle ketters, in het bijzonder Verbrand ^ugen jJit de heidense tijd stamde p afschuwelijke beschuldiging de joden in een gruwelijk plicht plaatste. Plotseling dook Alle in de stad wonende joden werden gearresteerd. Op aanra den van een priester werd een godsoordeel ingesteld. De rech ters besloten de waterproef te la ten beslissen. De staljongen werd in een met wijwater gevuld boot je gezet, dat op de Loire werd losgelaten. Daar het schuitje niet zonk, werd de aanklacht als juist erkend. men brandhout had opgestapeld. Een heraut liet weten, dat al wie zich liet dopen, gratie zou krij gen. Niemand meldde zich. Op 26 mei 1171 werd de toren in brand gestoken, vierendertig mannen en zeventien vrouwen verbrandden levend. Uit de vlammen klonk hun laatste lied, stervend zongen zij de hymne Alenoe." Alle joden werden naar een De leugen ging over Europa: houten toren gesleept, waartegen Wenen. Erfurt, Fulda. De joden J Spaanse inquisitie in Mexico maakte slachtoffers van alle leden van de maranenfamilie van gouvernem 'trvajol, die heimelijk het joodse geloof beleden. Links de marteling van Francisca de Carvajal bij het ver hoor en rechts de vuurdood van Mariana de Carvajal (1601). De schrijver heeft het beproef de procédé gevolgd van De Bijbel heeft toch gelijk. Gedurende drie jaar heeft hij materiaal verza meld: de literatuurlijst is indruk wekkend. Zijn eerste boek kreeg veel kritiek, vooral van theolo gische zijde. Toch bereikte het een recordoplage: alleen in Duitsland al een miljoen exem plaren. Ongetwijfeld zijn in dit boek ook enkele zakelijke onjuisthe den te ontdekken. Maar dat kan de algemene indruk, dat Keiler een grote prestatie heeft verricht en wat meer is een bijzon der leesbaar werk heeft afgele verd, niet wegnemen. Dr. Henriëtte Boas heeft een apart Nederlands hoofdstuk toe gevoegd. In het algemeen kunnen de joden de jaren in Nederland tot de weinige gelukkige uren re kenen. Maar ook hier was sprake van een sluimerende discrimina tie. De schrijfster signaleert wat Keiler elders uitwerkt en wat als bekend mag worden veron dersteld: de grote schuld die de kerk heeft gehad bij de vervol ging en de verdrukking van het joodse volk. Verhelderend is de typering van prof. dr. H. Brugmans: „Wat de verhouding van de overheid tegenover de joden in de dagen der Republiek betreft, kunnen wij zeggen: die van de overheid was welwillend en verdraag zaam, die van de Kerk afkeurend en onverdraagzaam, en die van de bevolking gematigd en on verschillig." Maar wat kan dat laatste gauw omslaan in haat. Gelukkig heeft Keiler zich niet beperkt tot ver schrikking. Joden hebben )ok veel kunnen verrichten, kregen een wereldnaam: kunstenaars, geleerden, politici. Met als groots be sluit de vestiging van de staat Israël. (Van onze kerk- redactie) Een jubileum heeft onlangs weer de aan dacht gevestigd op de onbekendste dochter kerk van de Nederland se Hervormde Kerk, de Dutch Reformed Church in Ceylon. Hoewel zij haar Ne derlandse voertaal al lang verloren heeft en er van enig cóntact met Nederland nauwe lijks sprake is, heeft deze mini-kerk (uitge dund tot nog geen vijf duizend zielen) hard nekkig vastgehouden aan haar oude naam. Ook heeft zij haar be lijdenis, de Drie For mulieren van Enigheid, gehandhaafd. Deze Dutch Reformed Church, die onlangs 325 jaar bestond, her innert eraan, dat Ceylon eens Nederlands bezit. was. Zelfs zijn er plannen geweest, om van het eiland het middelpunt te maken van een groot Nederlands koloni aal rijk. Maar dat stuitte af op de heren bewindhebbers van de Oost-Indische Compagnie, die vonden dat een dergelijk gedurfd initiatief meer „het werek van een ambitieus koninck" leek, dan dat van „koopluyden, die alleen naar gewin sien". Typerend voor het beleid van de Compagnie. Dat betekende meteen, dat verdere uitbreiding van de Nederlandse volksplanting op het eiland geen perspectief meer had. Gedwongen Tussen 1638 en 1656 werd Cey lon door de Nederlanders op Por tugal veroverd. Zij stichtten een kerkelijke organisatie naar het voorbeeld van de eigen staatskerk. De vele duizenden rooms-katholieke christenen op het eiland werden gedwongen de gereformeerde godsdienst aan te nemen. De Compagnie zond predikan ten en godsdienstleraren, die als eerste taak,de geestelijke verzor ging van de compagniedienaars hadden, maar ook het evangelie aan de heidenen moesten bren gen. Verscheidenen hebben dat ijverig gedaan, zodat ook in de Zij dragen Nederlandse namen en handhaven een zekere Europese levensstijl. Maar aan hun uiterlijk is na tweehonderd jaar niet meer te zien, dat deze leden van de Dutch Reformed Church in Ceylon van Nederlandse afkomst zijn. Nederlandse tijd het christendom sterk uitbreidde. Maar Ceylon werd een school voorbeeld van hoe men zending niet moet bedrijven. Aantrekkelijk In 1723 telde de kerk 235.000 leden, maar kenmerkend was wel, dat van de meer dan hon derd gemeenten er maar vijf een eigen kerkeraad hadden. Het lid maatschap van de compag- nieskerk leverde aantrekkelijke posities op. Predikanten waren er doorgaans veel te weinig en die er waren, kenden meestal dc in heemse talen niet. Hoe weinig de reformatorische beginselen wortel geschoten had den, bleek, toen de Engelsen in 1796 Ceylon bezetten en volledige godsdienstvrijheid invoerden. De grote massa van de kerkleden viel prompt af. De Rooms-Katho- lieke Kerk was binnen vijf jaar al weer groter dan de hervormde en ook het boeddhisme vertoon de een geweldige opleving. Hoewel het Britse bestuur de Nederlandse predikanten niet be lemmerde in hun werk, gingen zij naar Java, zodat er in 1806 nog maar één over was. Het bestuur liet toen een tijdje presbyteriaanse predikanten uit Schotland overkomen, maar ook zij konden de Dutch Reformed Church niet redden. Actief Tegelijk bleek men van angli caanse zijde zeer actief, zodat ve len zich bij de Anglicaanse Kerk aansloten. Later kwamen ook methodisten, baptisten, Leger des Heils en in deze eeuw weer presbyterianen en (Zweedse) pinksterzendelingen op Ceylon werken.. Onder dit alles schrompelde de Dutch Reformed Church ineen. Ze wist zich te handhaven onder de „Burghers", de afstammelin gen van de Hollandse vrijbur gers. Er zijn nog ongeveer zestigdui zend Burghers onder de elf mil joen Ceylonezen. Deze nog gro tendeels Nederlandse namen dra gende mensen zijn bijzonder trots op hun afstamming, waar aan zij de herinnering zoveel mo gelijk levendig trachten te hou den, Sinterklaas houden zij bij voorbeeld enthousiast in ere. Zij gebruiken het Engels als hun moedertaal, beschouwen zichzelf graag als de dragers van de Europese cultuur en handha ven ook een zekere Europese le vensstijl. hun invloed vrij groot. Zij lever den de meeste ambtenaren et) ook in de zakenwereld trof men relatief veel Burghers aan. Dé onafhankelijkheid van Ceylon maakte aan deze positie een ein de. Dit bracht vele Burghers er toe naar Australië te emigreren. Anderen trokken naar de Vere nigde Staten, Canada, Engeland en Duitsland. Tegelijk vertoont de Dutch Re formed Church daarentegen een opleving, die dateert van de ja ren veertig. Deze kerk werd toen opnieuw ontdekt door dr. Henry Beets, de grote zendingsman van de Christian Reformed Church in Amerika Tussen beide kerken kwam een goede samenwerking tot stand. Sinds 1952 werken de tweeling broers Clarence en John van Ens op het eiland, om de in nood verkerende zusterkerk te helpen. Enkele Ceylonezen werden aan het Calvin Seminary in Amerika tot predikant opgeleid. Belangrijker is. dat deze Ame rikaanse kerk van Nederlandse origine de Ceylonezen leerde, dat zij zich niet tot de kleine kring der Burghers mocht beperken, maar een boodschap had voor heel haar volk. Het zendingswerk onder de Singalezen en de Ta mils, de twee voornaamste bevol kingsgroepen, werd krachtig ten hand genomen. Invloed De Zakbijbelbond stelde deze kerk in staat, samen met andere groepen anderhalf miljoen bij- bels en bijbelgedeelten - te verspreiden. Een krachtige fol- Voor 1948, het jaar waarin l°w-up was mogelijk door de Ceylon onafhankelijk werd, was hulp van het literatuurfonds van de Christian Reformed Church. Duizenden bijbels zijn geplaatst in tempels, moskeeën en openba re leeszalen. Leden, die verspreid over het eiland wonen, worden aangemoedigd huisgemeenten te stichten. Het gevolg is, dat terwijl de Engelssprekende gemeenten klei ner worden, in de loop der jaren al verscheidene kleinere gemeen ten gesticht zijn, waar Singalees of Tamil de voertaal is. Opleiding t Hurgurakgoda met in het midden een „Book Depot". Door dergelijke lileratuurverspreiding zijn de Burghers actief geworden onder de gehele bevolking van Ceyltm. Deze kerk heeft zich er verder al op ingesteld, dat de Ceylonese regering wel eens maatregelen zal kunnen gaan nemen, waar door de buitenlandse zendelingen het land moeten verlaten. Aan het eigen seminarie worden zes predikanten opgeleid. Vijf ande ren volgen een opleiding tot evangelist. Tot slot een wens van de Ceylonese „Dutdh Reform ed" Burghers: zij zouden de band met Nederland, die nu slechts op papier be staat (met de Nederlandse Hervormde Kerk en de Ge reformeerde Kerken zijn zij lid van de Hervormde We reldbond), graag weer in tensiveren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1968 | | pagina 13