Kardinaal
de
stippelt
paden uit
Fouten Westen voorkomen
Commentaar
MOTIES
OVER HET
AMBT
Arts
niet direct
gewond kind
SLECHTS 7 PROCEN'
WIL NAAR KINDEREI
Een ivoord voor vandaag
Geen concilie,
maar beraad
Inspraak, maar
geen besluiten
Uw probleem
is het
onze....
Protestant
bidt voor
concilie
DONDERDAG 4 JANUARI 191
Jezus werd besneden. De ouders van Jezus brachten het
reinigingsoffer. Als twaalfjarige jongen ging Hij voor het
eerst mee naar de tempel op Grote Verzoendag. Jezus was
een echte trouwe meelevende joodse gelovige.
En dan lezen we bij Lukas dat Hij zich laat dopen. Die doop
was niet iets nieuws in de geschiedenis van Israël. De wet
schreef verschillende dopen en wassingen voor ter zuivering.
De doop spreekt van reiniging, maar tegelijkertijd van meer.
De vaten van de tempel werden gedoopt om gebruikt te wor
den. De doop in het Oude Testament is niet los te denken van
het werk van en voor God, dat daarop volgt.
Door de besnijdenis heeft de Here Jezus deel aan het Verbond
van God, het reinigingsoffer plaatst het gezin in de gemeen
schap met God. Als twaalfjarige jongen komt Hij te staan
voor de troon van God. De doop opent de weg naar het werk
van God.
En weer zien we hoe volledig de Here Jezus mens werd. Dit
is de laatste daad die nodig is om door God gebruikt te kunnen
worden, Christus laat zich gebruiken. Hij wordt een instru
ment in de hand van God. Hij, de Vrije, wordt aller dienst
knecht, opdat wij, gebondenen, vrij zullen worden.
We lezen vandaag: 2 Samuel 5 112.
Eenzaamheid
POTTER
li.twerking frapp*"'
ryPNIEUW heeft zich een geval
voorgedaan dat iemand naar
eerst dagen later bevonden werd in
eenzaamheid is gestorven.
Het is met name in onze steden dat
zich een geval als dit soms voor
doet. Geen wonder. Want, hoe j
vreemd het klinken mogen, daari
kan de eenzaamheid het grootst zijn.;
In de moderne stad is de buurschap
niet zelden pover ontwikkeld. Ook
in dit opzicht is het leven er ver
schraald. Men leeft spoedig lang.-
de ander heen. En dat. terwijl wij
weten dat de ander op ons is aan
gewezen, zoals wij on onze beurt
aanspraak mogen maken op ons
aangewezen zijn op de ander.
Er wordt in onze dagen veel gerept
van medemenselijkheid en commu
nicatie en in tal van verhandelingen
vindt men beschouwingen over het T'*
begrip mensheid neergelegd. AAClCl-L
In de harde praktijk van het leven
blijven er niettemin de eenzamen,
die alléén door het leven gaan en
van wier heengaan uit dit leven wij
soms de ontdekking doen dagen na
dat dat is geschied.
Triest is dat, en eigenlijk ook wel
beschamend.
en bij zware of
hardnekkige verkoudheid
POTTER'S CATARRH
PASTILLES
Alleen bij apotheken en drogisten
(Van onze kerkredactle)
NOORD WIJK Vanmorgen zijn op
het rooms katholiek pastoraal concilie
in N'oordwRk reeds twee moties inge
diend. die voor de discussie veelbelo
vend zijn.
In de eerste motie wordt het episco
paat gevraagd maatregelen te nemen
voor priesters, die onzeker zijn in het
persoonlijk leven en hun ambtsbeleving.
Men vraagt vooral te bevorderen, dat
gehuwden het ambt kunnen bekleden,
en dat gehuwde priesters hun ambt
kunnen blijven uitoefenen.
In de tweede motie wordt geconsta
teerd. dat het fundamentele vraagstuk
van het ambt In de kerk niet op de
agenda staat. Men wenst, dat een spe
ciale studiecommissie het theologisch
en menselijk aspect van het ambt be
studeert.
De moties zijn ingediend namens de
afgevaardigden van de bisdommen Den
Bosch. Breda. Groningen en l'trecht.
Morgen wordt over de moties ge
stemd.
Luthers congres
in Boedapest
DEN HAAG Ds. mr. D. G. Hoevers.
evangelisch luthers predikant in Den
Haag zal met ds. A. Burghoven van
Ede het congres van de lutherse min
derheidskerken in Europa bezoeken.
Dit congres, dat van 23 tot 26 april in
Boedapest wordt gehouden, heeft als
thema „Het probleem van de minder
heden. Ds. Hoevers en Burghoven vor
men de Nederlandse delegatie.
PIETER MARITZBURG In de
streek van Msinga in Zoeloeland.
waar in december bij gevechten tus
sen stammen 50 doden zijn gevallen,
zijn gisteren 73 verdachte negers ge
arresteerd.
In totaal zijn thans 120 negers in
hechtenis, die ervan worden beschul
digd bij de bloedige gevechten be
trokken geweest te zijn.
(Van onze kerkredactie)
NOORDWIJKERHOUT Kardinaal Alfrink heeft het de leden
van de algemene vergadering van het pastorale concilie weer eens
duidelijk doen weten: het concilie is „niet bedoeld als een zuiver
wetgevende vergadering
De bisschoppen hebben aan heel de gemeenschap van het kerkvolk
in zijn verschillende geledingen en stromingen gelegenheid en moge
lijkheid willen geven tot meningsuiting en tot inspraak".
Zelf acht de kardinaal het beter om te spreken van een algemeen
pastoraal beraad van de Nederlandse kerkprovincie, wat hem er toch
ook weer niet van weerhield om later toch nog weer het juridisch
onjuiste woord „concilie" te gebruiken.
Weer klacht in Vlaardi
ngen
Het beraad is allang aan de gang,
maar vanmorgen kwam de plenaire
zitting bijeen om de eerste vrucht
van het studiewerk van een commis
sie te bespreken. Onderwerp van
gesprek is het rapport: „Gezagsop-
vattingen en gezagsbeleving."
De zitting werd gisteravond geo
pend met een „plechtigheid" zonder
misviering, die nog het best vergele
ken kan worden met de traditionele
bidstond die vooraf gaat aan een ge
reformeerde synode.
Taakomschrijving
Maar de kardinaal preekte niet. Hij
gaf meer een taakomschrijving van
dit beraad, een waarschuwende
blauwdruk. Al in het begin zei hij,
„dat het Nederlandse episcopaat geen
enkele behoefte heeft en ook geen
bedoeling heeft zich tegen iets in de
kerk op te stellen, noch tegenover de
broeders in het bisschopsambt noch
tegenover de paus. dien we gelovig
aanvaarden als degene die de Heer
over geheel zijn kerk heeft aan
gesteld."
Maar het concilie kan ook geen ei
gen beslissingen nemen: „Ik bedoel
te zeggen" vervolgde de kardinaal,
„dat dit concilie niet gezien kan wor-
Drieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
Ie net onderling met eikaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Wat zijn de adressen van
Doris Day, Sophia Loren en James
Stewart?
Antwoord: Doris Day: Columbia,
799 Seventh Avenue. New York.
NY. USA; Sophia Loren: Via de
Villa Ada 10. Roma, of: Unitalia
Film, 91 Via Sistina. Roma. Italia;
James Stewart: 918 North Roxburv
Drive. Beverley Hills. Cal.. USA.
Vraag: Onze dochter krijgt een in-
validiteitsuitkering. Bij de keuring
zeiden de doktors, dat ze na vier
maanden een nieuwe oproep voor
keuring zou krijgen. Die heeft ze
nooit gehad. De specialist zei dat ze
beter niet meer kon werken. Is onze
dochter nu al afgekeurd of kan ze
weer een oproep verwachten en
loopt ze de kans weer te moeten
werken?
Antwoord: De mogelijkheid tot
herkeuring, die kan leiden tot een
wijziging in de invaliditeitsgraad,
blijft bestaan na de eerste keuring.
Een bepaalde periode is hiervoor
niet vastgesteld. Het kan soms nog
wel een jaar duren, vQordat ze een
oproep krijgt. Teg3n alle beschilr-
king staat beroep open.
Vraag: Wat kan een 19-jarig
meisje dat een jaar zelfstandig in
een boekwinkel werkt, volgens de
collectieve arbeidsovereenkomst
verdienen?
Antwoord: Het enige wat alge
meen bepaald is. is dat het mini
mumloon op 25-jange leeftijd 550
per maand bedraagt. U ken met dit
bedrag het salaris vergelijken.
Vraag: Kan u mij een recept ge
ven om appelstroop te maken?
Antwoord: Om een of anderhalf
potje te maken neemt u 12 kg appe
len. wast ze, snijdt in neren en
kookt ze met een bodempje kokend
water in een gesloten pan gaar. U
laat de massa op een doek in een
vergiet uitlekken en knijpt het ach
terblijvende vruchtenmoes goed uit.
et sap laat u in een wijde pan
met dikke bodem onder nu en dan
roeren inkoken.
De stroop is goed. wanneer een
druppel aan een lepel een draadje
trekt U doet de stroop in potjes
over en sluit deze. Naar verkiezing
kan u aan het sap wat suiker toe
voegen. Wanneer u afgevallen ap
pels gebruikt, is dit meestal nodig.
Hulp van lezer: Het gedicht Be
droefde Bart is ons toegezonden en
doorgestuurd naar de vraagster,
evenals het gedicht van een onbe
kende dichter ..Waar woont de lieve
God' met de gevraagde regels
..Waar 's aags de zon en 's nachts
de maan"
(Van een onzer verslaggevers)
VLAARDINGEN De afde-
lingsraad Schiedam en omstre
ken van de Koninklijke Neder
landse maatschappij tot bevor
dering der geneeskunst zal een
onderzoek instellen naar het
beweerde weigeren van hulp aan
een gewond kind. waarvan de
vader een aantal Vlaardingse
huisartsen heeft beschuldigd.
Volgens de vader, de heer J. M.
Muller uit de Struyckstraat. raakte
7,ijn dochtertje van anderhalf jaar I
gewond toen hij op Nieuwjaarsdag
het kind voorop de fiets in een stoel
tje vervoerde en door de gladheid
viel. De heer Muller geeft de vol
gende lezing:
..Ogenschijnlijk leek ze niets te
hebben, maar na thuiskomst deden j
zich bij het kind verschijnselen voor.
die ons onze huisarts Leynse deden
opbellen. Diens vrouw adviseerde ons
j dokter Bordewijk te roepen, omdat
haar man geen zondagsdienst had en
bovendien niet thuis was.
Mijn dochtertje reageerde op dat
moment nergens meer op en haar
lichaampje schokte voortdurend. Dat
heb ik aan dokter Bordewijk door
gegeven. Die gaf de raad het kind
rustig te laten liggen, het een aspe-
rientje te geven en de nacht verder
I af te wachten." vertelt de vader
I Hij was er echter niet gerust op en j
belde de eveneens dienstdoende arts
Prins van Wijngaarden. Van hem
kregen ze hetzelfde advies.
Ziekenwagen
Vervolgens hebben we dokter Bus
semaker opgebeld, die zei niet te ko
men omdat we niet in zijn wijk wo
nen. Ten einde raad hebben we de
politie geroepen. Nauwelijks tien
minuten later kwam er al een zie
kenwagen. die ons kind naar het Ho-
jlyziekenhuis bracht.
Over politie. GG en GD en het
ziekenhuis hebben we niets dan lof.
maar de huisartsen die dienst hadden
en weigerden te komen, klagen we
aan." aldus de heer Muller.
Dokter Bordewijk. voor wie de
aanklacht het zwaartst weegt, zei niet
de indruk te hebben gekregen hals
over kop naar het kind te moeten
gaan. „Ik dacht aan een „gewone"
hersenschudding, en schreef daarom
rust en een asperientje voor.
Ik heb de heer Muller gevraagd
mij te bellen, wanneer de toestand
erger zou worden. Hoewel hij dat
niet heeft gedaan, ben ik later toch
nog gegaan, fnaar toen zag ik net de
ziekenwagen wegrijden", aldus de
heer Bordewijk.
Hij had de heer Muller gevraagd
of de toestand zo erg was. dat het
kind naar een ziekenhuis moest wor
den gebracht. „Ik ben geen dokter",
zou deze hebben geantwoord en de
heer Bordewijk heeft naar zijn zeg-
zen de indruk gekregen, dat de heer
Muller een beetje opzag tegen een
ziekenhuis vanwege de financiële
consequenties.
Bewusteloos
In zijn telefoongesprek met dokter
Prins van Wijngaarden vertelde de
vader dat zijn dochtertje bewusteloos
was en met haar lichaampje schokte.
Hu zei erbij dat hij dokter Bordewijk
had gebeld, waarna de heer Prins
van Wijngaarden hem adviseerde op
nieuw met deze huisarts contact op
te nemen. De vader belde echter
I dokter Bussemaker.
Betere regeling van
kweekschoolexamen?
DEN HAAG Het Tweede Kamer
lid J. A. van Bennekom far) vraagt de
minister van onderwijs en wetenschap
pen of deze kennis heeft genomen van
het verzoek van de drie samenwerken
de kweekschoolorganisaties. Zij beplei-
it, die bij het eind,-
ek een voldoende
heeft behaald een-volledige en blijvende
vrijstelling voor dit onderdeel krijgt.
De heer van Bennekom vraagt of de
minister wil bevorderen dat de nieuwe
regeling in 1968 ingaat.
De heer Prins van Wijngaarden
voelde de geprikkelde stemming van
de vader aan, belde voor de zeker-
I heid zijn collega Bordewijk en ad-
I viseerde hem alsnog het gewonde
I kind te bezoeken. Dokter Bordewijk <Agn-dat .een kandidaat,
is toen direct gegaan, aldus dokterwoo* didactje
De Koning, die als voorzitter van de
Vlaardingse Huisartsen Kring een
voorlopig onderzoek heeft ingesteld.
De Kring heeft onlangs nadrukke
lijk verklaard, „dat de artsen ten
alle tijde bereid zijn om in nood
situaties bijstand te verlenen". Aan
leiding tot deze uitspraak was een
j ongeluk, waarbij een gewond meisje
van veertien jaar lange tijd zonder
I medische hulp op straat heeft gele-
gen.
Het was. volgens deze verklaring,
niet juist dat een huisarts geweigerd
zou hebben medische hulp te verle
nen en dat de weekenddienst niet
goed zou functioneren. Er was sprake
I van een ongelukkige samenloop van
omstandigheden.
Omdat deze kwestie bij velen nog
vers in het geheugen ligt, heeft de
Huisartsen Kring de betrokken art
sen geadviseerd het probleem voor
de medische afdelingsraad te bren
gen, omdat bij dergelijke ernstige
aanklachten een zo objectief moge
lijk onderzoek moet worden inge
steld. Dokter Bussemaker valt hier
buiten, omdat hij niet bij de Kring
is aangesloten.
Wanneer de afdelingsraad een uit
spraak doet over al of niet foutief
handelen van een medicus, zal deze
uitspraak worden voorgelegd aan
het medisch tuchtcollege. Gister
avond was de toestand van het ge
wonde kind nog zorgwekkend.
den als een parlement, dat beslissin
gen neemt, die de bisschoppen heb
ben uit te voeren. Maar anderzijds
neem ik aan, dat dit pastoraal beraad
conclusies naar voren brengt, die de
bisschoppen, gezien hun eigen ver
antwoordelijkheid in grote bereidwil
ligheid tot uitvoering willen bren
gen."
Sleutelwaarden
De sleutelwoorden van dit concilie
zijn dus: „meningvorming" en
„inspraak", maar niet „besluitvor
ming" of „besluitneming". „Voor de
bisschoppen kan dit beraad", zei de
kardinaal, „een uiterst kostbare in
formatiebron zijn. We hebben de be
doeling hun beleid daarop af te stem
men", maar, waarschuwde hij. „de
gezamenlijke bisschoppen hebben
hun eigen verantwoordelijkheid".
De kardinaal „hoopt op een werke
lijke open dialoog, waarbij heel de
kerkgemeenschap, heel het volk van
God gezagsdragers en niet-gezag-
dragers samen overleggen wat de
kerk vandaag nodig heeft".
De rede van de kardinaal greep in
deze gedachte reeds vooruit op de
discussie, die vanmorgen beginnen
zou over „gezagsopvattingen en ge
zagsbeleving". maar de kardinaal
wijdde toch ook nog een aparte ali
nea aan dit rapport
Met nadruk zei hij nog eens. dat
het rapport niet door de bisschoppen
is opgesteld.
Kritiek
Hij verhulde dan ook zijn kritiek
niet op dit rapport, dat in vele pro
testantse bïaden nogal enthousiast'is
beoordeeld.
Letterlijk zei hij: „In het rapport is"
zelf al uitgesproken, dat het eenzijdig
is en dat de nodige theologische
Weer in Europa
doorlichting van de materie eraan
ontbreekt.
Wanneer dit document ooit als een
document van het concilie gepubli
ceerd gaat worden, zal dit manco in
ieder geval moeten worden aange
vuld". „Worden de aangeboden
uitspraken", zo zei hij nog, „in het
juiste theologische zicht gesteld", dan
zal „het een en ander gewijzigd moe
ten worden."
Naar zijn mening was dat juist
de taak van deze plenaire vergade
ring. In de loop van deze dag zal
blijken in hoeverre de leden van deze
vergadering langs deze vrij strak uit
gestippelde paden zullen willen mar
cheren.
In Noordwijkerhout is gisteravond
het Pastoraal Concilie van de Ne
derlandse r.k. kerkprovincie begon
nen. Vlak voor de aanvang werden
drie hoofdpersonendie met elkaar
in gesprek waren, gefotografeerd.
Van links naar rechts prof. mr. dr.
J. J. Loeff, voorzitter van de com
missie die het rapport over gezags-
opvatting en gezagsbeleving sa
menstelde (hoofdonderwerp voor
de komende dagen), kardinaal
Alfrink en prof. dr. J. Th. Snijders,
die het concilie zal voorzitten.
De openingsplechtigheid van
het pastoraal concilie bestond
niet slechts uit de toespraak van
de kardinaal. Zes afgevaardigden,
onder wie een protestant, baden
door hen zelf opgestelde gebeden,
die door de aanwezigen overge
nomen werden met de woorden:
„God, onze Heer, wij bidden u.
verhoor ons".
Een meisje dat werkt op een
vliegtuigfabriek bad voör hen
„die voorop gaan", en voor hen
„die bezorgd zijn dat de goede
weg verlaten wordt". Een theolo
gische student voor hen „die zich
op bijzondere wijze aan uw
dienst hebben gewijd" en een
burgemeestersvrouw „voor allen
die gezag hebben ontvangen".
Namens de protestantse waar
nemers bad de gereformeerde
emeritus-hoogleraar prof. dr. C.
van der Woude uit Kampen. Hij
vroeg om een zegen over deze
kerkelijke samenkomst en zei:
„Helpt ons steeds weer in de
eerste plaats naar uw wil te vra
gen. Doe ons de zin en bedoeling
van uw woord en geest verstaan
en maak ons bekwaam en bereid
om het licht van uw woord hel
der te laten schijnen voor de
kerk en wereld beide over de be
nauwende vragen van onze tijd,
opdat de mensen het mogen zien
en tot de rechte verhouding je
gens u en hun naasten mogen
komen".
Tijdens de misviering van van
morgen aan het begin van de
vergadering verzorgde de re
monstrantse emeritus-hoogle
raar uit Leiden, prof. dr. L. J.
van Holk de schriftlezing.
-f
weer
min. temp neerslag
gisteren
Kopenhagen
geh, bew.
-2
0
zw. bew
0
Amsterdam
hagelbui
-0
5
3russe!
zw. bew
Luxemburg
sneeuw
2
3arijs
zw. bew.
3
0
«Jice
onbew.
2
0
Frankfort
Zürich
zw. bew
-2
9
Senève
-1
6
onbew
Venen
onbew
-17
0
sneeuw
-5
1
licht bew
-0
0
0
0
Mallorca
licht bew
13
0
Bejaarden in Amsterdam:
AMSTERDAM Uit een en
quête onder drieduizend Am
sterdamse bejaarden is geble
ken dat slechts 7 procent bij
kinderen wil inwonen. 42 pro
cent geeft de voorkeur aan een
bejaarden woning met hulp en
30 procent kiest een bejaarden
tehuis. De rest heeft geen me
ning. Overigens woont 91 pro-
Vooral in Indonesië zijn de ver
anderingen in kerk en staat veel.
Dat betekent voor de kerken een
nieuwe benadering van de pro
blemen en een radicale vernieu
wing van de kerken zelf.
Over de achtergronden van al
die veranderingen is in de verga
dering van de raad van kerken in
Indonesië uitvoerig gesproken. En
men verdronk in de gesprekken
niet in allerlei theoretische over
wegingen en pseudo-wetenschap-
pelijke uiteenzettingen, zo ver
volgt de heer W. de Jong uit Ma
kassar, zijn artikel. Algemeen was
men het er over eens, dat de fou
ten en tekortkomingen van de
kerken in het Westen voorkomen
moeten worden.
Het traditionele agrarische leven in Indonesië
staat onder sterke invloed van de moderne we
reld door de verbetering van de verbindingen.
Waar deze verbindingen nog ontbreken, zorgt de
transistor-radio. die overal is doorgedrongen,
voor het contact. Het primitieve stamleven ver
andert en zo de structuur van de gehele natie. De
natie moet op haar beurt haar plaats weer zoeken
in de wereld. Wanneer in dit snelle proces de
kerk niet op progressieve wijze leiding geeft, zal
het christendom ook in Indonesië van de mensen
vervreemden.
Er is heel veel te doen voor de kerken. Het
agrarisch leven en de industrie moeten in even-
De openingsplechtigheid van de vergadering t
de Raad van kerken in Indonesië
wicht worden gebracht. Het probleem van de
werknemers moet worden opgevangen voor er
werkelijk een probleem ontstaat.
Belangrijk is dan. dat de fouten, die in het
Westen zijn gemaakt, worden vermeden. Daar
kreeg het communisme immers een grote aan
hang doordat het christendom in het verleden
geen antwoord wist te geven op de problemen
van de werknemers Maar dat antwoord (het ge
bod van de naastenliefde) stond wel in de bijbel.
DE GROTE STAP
Indonesië doet de stap van het feodaal en kolo
niaal leven naar de sociaal rechtvaardige
maatschappij. Vernieuwingen. Wat wil het voor
Indonesië zeggen dat Christus alle dingen nieuw
maakt? In de kerkvergadering kwam men tol
deze conclusie, dat de nadruk niet in de eerste
Maats valt op het feit. dat Christus voor het
hristendom is gekomen.
De kerken, die dit niet zien. moeten zelf veran
deren en vernieuwen. De kerken ontstonden in.
lit en voor de volksgroepen. De vernieuwing
moet zo zijn, dat de kerken leven in. uit en voor
le gemeenschap als natie.
Nodig is daarom een totale bekering, een radi
cale vernieuwing en zeker in de eerste plaats een
eenheid. Deze noodzaak wordt niet overal ge-
oeld. Maar zeker wel in de steden, onder de
- eugd en overal, waar de kerk naar buiten treedt.
Ondanks alles wat In het verleden is gebeurd
blijft het Westen een voorbeeld. Maar het Westen
mag niet nagedaan worden. Indonesië heeft een
'eer eigen volksaard. De maatschappij is geheel
mders. De Kerk moet haar taak vervullen in een
x>sterse wereld, in een oosterse samenleving zon-
ier een christelijke basis en zonder dat er sprake
s van een christelijke invloed in culturele zin.
ENORME TAAK
In de omwenteling, die gaande is van de primi
tieve maatschappij naar de moderne samenleving
staat de kerk voor een enorme taak. Wat kan de
Het front boven de bestuurstafel in de ver
gaderzaal. Het opschrift luidt: Zie, Ik maak alle
dingen nieuw. Daaronder staat: Vernieuwing
van mens (heid). kerk en maatschappij.
kerk aan de arbeiders en werknemers bieden?
Wat aan de ambtenaren en hun gezinnen? (op hei
ogenblik zijn er ruim 1 miljoen regeringsambte
naren). Wat aan de vele militairen? Wat aan de
12 miljoen leerlingen van de lagere scholen, de
ruim 2 miljoen leerlingen van de middelbare
scholen en de ruim 250.000 studenten? Wat aan
de wereld van de kunstenaars?
Met deze praktische vragen had de kerkverga-
Icring in Makassar te maken. De kerk moet
kritisch en creatief zijn in het vernieuwingspro
ces, in al haar plannen en activiteiten. Hoe moet
zij op al die reuzenterreinen van de maatschappij
het zout der aarde zijn?
Dan ontkomen de kerken niet aan een totale
bekering, een radicale vernieuwing en zeker in
de eerste plaats eenheid. W. de Jong
cent van de bejaarden in een
„gewoon" huis,
Ongeveer 22 procent is van oordeeT'
dat zij zich financieel niet alles kunf
nen permitteren wat iemand van huf1
leeftijd nodig heeft. Vooral de ber;
jaarden die minder dan honderd gulb
den per week ontvangen dat is bi
53 procent van de bejaarden het gel
val zijn deze mening toegedaan. I
Van de Amsterdamse bejaarden (eje
zijn in totaal ongeveer 110.000) krijgL
13 procent alleen aow. 12 procerl
krijgt ondersteuning van df
Bijstandswet. P'
TEVREDEN
Van de bejaarden is 79 procent tcj
vreden, 18 procent is berustend ot
neerslachtig en 3 procent ontevredej
of opstandig. 9 procent van de bet,
jaarden geeft toe dat men zich vcty
veelt. ]j,
Enkele andere conclusies zijn: vaf
de bejaarden die alleen wonen is 7£
procent valide. 27 procent heeft hinf
der van een kwaal en 3 procent r'
bedlegerig. Nog 89 procent van d
bejaarden kan zonder hulp van ande
ren trappen klimmen, lopen, bader
wassen enz.
Van de bejaarden die alleen wone
kan 20 procent in geval van plotse
linge ziekte of van een ongeluk, ni<
gemakkelijk iemand waarschuwe!
11 procent oefent nog een beroep ui
en 5 procent heeft een vaste betrek
king.
De belangstelling voor bejaarden
bijeenkomsten neemt met het oude
worden tóe: 13 procent heeft be
langstelling, maar vindt het vervoe
bezwaarlijk.
Ned. Hervormde kerk 3
Bedankt: voor Stedum: G. v. d. Mei)
len te Zevenhuizen (Gr.).
Aangenomen: naar Britswerd
(toez.): W. A. G. Meeuse te Annerveei
Geref. kerken
Beroepen: te Oostvoorne Tinte
Baflo: H. Koetsveld te Wapenveld:
Bergen op Zoom - Oud-Vossemeer:
O van Veenendaal te Genderen.
Aangenomen: de benoeming tot luch
machtpredikant in lang verband
Blomberg 'Dld met geestelijke ve
zorging gezinnen militairen: B. Min
jes te Halfweg-Zwanenburg.
Chr. Geref. kerken
Geref. Gemeenten
Tweetal: te Boskoop: D Hakkenber
uit Dordrecht en J. C. Weststrate u
Meliskerke.
Bedankt: voor Ridderkerk: G A Zij
derveld te Middelburg.