«s
Strijdkreet met Kerst„nieuws"
Rennies
Volkskerstzang doet een appel
op al die duizenden tezamen
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Soeharto
ongerust
Moslims niet eens
over hun Nieuwjaar
Wending over
manipulatie
DONDERDAG 21 DECEMBER 1967
In Psalm 105 wordt ons God geschilderd als de Heer van Zijn
volk. Hij gaf Abraham het land Kanaan. Hij redde Jacob uit
de hongersnood. Hij verloste Israël uit Egypte. Hij hielp het
volk in de woestijn.
Zo zien we de Here als een zorgende God. Maar toch wil de
psalm meer zeggen. God zorgt niet alleen voor Zijn ixtlk.
Aan het begin en het einde van de psalm komt de hele wereld
in ons vizier. .JMaakt onder de volken Zijn daden bekend" is
de eerste uitroep en het slot luidt: .Mij gaf hun de landen
der volken".
God roept Zijn volk niet weg uit de wereld, maar geeft het
een plaats in de wereld, een taak ten opzichte van die wereld.
Soms doen we alsof God „onze God" is en niets te maken wil
hebben met andere mensen. Maar Hij is „onze God" omdat
Hij Zich juist wil openbaren aan andere mensen.
Hij heeft ons geroepen om in ons leven te bewijzen dat Hij
leeft, helpt, verlost, redt. God geeft aanschouwelijk onderwijs.
Wij worden niet geroepen om een bepaalde filosofische ge
dachte te propageren, maar om de grote daden Gods te ver
kondigen, wat Hij voor ons en in ons en aan ons heeft gedaan.
Is dat misschien niet juist de zwakte van de kerk in onze
dagen, dat zij niet actueel kan spreken over wat God nu bezig
i* te doen
W« lez errvandaag: Ruth 2 1423.
lAt'tlvrvii h i> ff a is
hffl bviungrijk
J Brandend maagzuur,
dnjkopd, raaig, opgeblazen
helpen direkt!
Brieven «He niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
Vraag: Kan een gescheiden vrouw
zelf haar alimentatie bepalen? Of
welke bedragen kan zij eisen?
.Antwoord: De rechter bepaalt dat.
Vraag: Is artikel 11 van de huur
wet sedert de huurliberalisatie nog
van kracht? M.a.w. is de verhuurder
van een woning nog gebonden aan
•en door de huuradviescommissie
geadviseerde huurprijs?
Antwoord: Artikel II verbindt de
verhuurder niet. doch handelt over
een advies. Nu mag men verwachten
dat in de meeste gevallen beide par
tijen zich bij het advies zullen neer
leggen. maar indien één zich niet
met het advies kan verenigen, kan
men zich tot de kantonrechter wen
den en deze stelt dan de huurprijs
vasft:
Nu is er voor 345 gemeenten
van het land verandering gekomen;
niet voor het gehele land. Voor bo
vengenoemde delen van het land is
de huurprijs vrij geworden, behou
dens enige beperkingen. Kunnen
huurder en verhuurder het niet over
de prijs eens worden, dan kan de
verhuurder ontruiming aanzeggen,
met inachtneming van een termijn
van twee maanden.
De huurder kan binnen die twee
maanden de kantonrechter uitstel
verzoeken. De kantonrechter kan de
termijn verlengen tot een jaar en
bij hernieuwd verzoek tot twee jaar.
na afweging van de belangen van
verhuurder en huurder tegenover
elkaar. Hij stelt voor de perioden de
huurprijs vast na advies van de
huuradviescommissie. Deze commis
sie is dus nog niet geheel buiten
werking gesteld.
Vraag: In mijn ..hobby-kasje" heb
Ik géén verwarming en daarom kan
ik pas laat in het voorjaar zaaien.
Voor sommige bloemsoorten wordt
aangeraden ..op warmte" te zaaien.
Is het mogelijk (en hoe) om bin
nenshuis te zaaien en zo nodig te
verspenen ..op warmte"? Ik heb
geen centrale verwarming. De plan
tjes wilde ik dan verder opkweken
in mijn ..hobby-kasje".
Antwoord: Het is zeer goed moge
lijk tevoren op warmte te zaaien en
te verspenen. U kan daartoe in een
licht grondmengsel. gemengd met
wat schepzand en vochtige turf
molm, zaaien in wat schoongemaak
te potten, pannen of kistjes. Zet de
ze bijvoorbeeld op de schoorsteen
mantel of vlak naast de haard of
kachel, en dek ze af met glasruit of
plastic. Elke dag de ruit of het
plastic af laten druipen, daar u an
ders last krijgt van rotting door de
condensdruppels.
Zodra het zaad opkomt, geleide
lijk de ruit of het plastic verwijde
ren en de potten of kistjes in het
licht zetten, steeds in de warm» ka
mer. Hier kan u ze ook verspenen.
Zet ze geleidelijk wat koeler, zodat
ze afgehard zijn, zo geschikt om in
het kasje te zetten.
U kan in februari al beginnen,
zodat u bijvoorbeeld half tot eind
maart al in het kasje terecjit kan.
Harde vorst krijgt u dan niet licht
•n de zon krijgt steeds rr?:er kracht.
Vraag: Enige tijd geleden las ik
ergens van een professor (naar ik
meen een Franse) die in plaats van
de mensen een prothese te geven,
meteen in de kaak een nieuwe tand
plaatste. Elke tand als het ware een
kleine operatie. Weet u naam en
adres van die professor? Wordt deze
methode in Nederland toegepast? Zo
ja. door wie?
Antwoord: Dit is praktisch onmo
gelijk. Bovendien is het on
waarschijnlijk dat het een Franse
professor is geweest. Het enige wat
mogelijk is. is het plaatsen vt-n een
zogenaamde stifttand op de goede
wortel van een verwijderde kroon.
F.n wat zeldzaam voorkomt, is da:
men een tand. die door slag of stoot
uitgevallen is. probeert opnieuw te
plaatsen in de hoop. dat deze zich
weer in de kaak zal hechten Maar-
al het andere kan u gerust afschrij-
Snoep
verstandig
eet 'n appel
Leer harmonisch
samen te leven
(Van onze kerkredactie)
DJAKARTA Opnieuw heeft ge
neraal Soeharto, de waarnemend
president van Indonesië, gepleit voor
een harmonische samenleving tussen
de verschillende godsdiensten in zijn
land. Tijdens een bijeenkomst ter
herdenking van de overdracht van de
Koran gaf hij uiting aan zijn be
zorgdheid over de toenemende span
ning tussen mohammedanen en
christenen.
Volgens een correspondent van het
ANP maakte hij bekeringen op basis
van materiële voordelen belachelijk.
Dit sloeg op de beschuldiging van
mohammedaanse zijde, dat enkele
christelijke kerken arme moslims
proberen te bekeren door hun le
vensmiddelen en kleding in het voor
uitzicht te stellen. Deze beschuldiging
is door de kerken fel afgewezen.
Bekeringen, zei Soeharto, moeten
gericht zijn op verbeteririg van het
individu en bevordering van een een
heid tussen de verschillende
godsdienstige groepen.
Volgens de correspondent is de
bespreking tussen vertegenwoordi
gers van veertien kerken en religieu
ze gemeenschappen enkele weken ge
leden mislukt, omdat van mohamme-
(Van een onzer verslaggeefsters)
T TTRECHT Toen de Utrecht-
se zakenman H. J. van
Loon tegen zijn buurman, de
hervormde predikant ds. A. J.
Brinkman, zei: .Jullie doen
het niet goed. Breng zoveel mo
gelijk mensen bij elkaar in een
zo groot mogelijke ruimte -
een hal en niet een kerk en
laat ze kerstliederen zingen",
zal hij wel niet hebben ver
moed dat zijn idee Volkskerst
zang te organiseren zo zou in
slaan in heel ons land.
Hoewel de heer Van Loon in 1953
nog maar enkele weken voor kerst
met zijn plan op tafel kwam kon
alles toch worden gerealiseerd. De
Beatrix- en Irenehal van de Jaar
beurs werden gratis ter beschikking
gesteld. Maar daar puilden de
mensen 6600 in getal uit. Later
werd gebruik gemaakt van de Mar
griethal.
„Wijzelf vinden dat eigenlijk nog
altijd de mooiste volkskerstzang, dat
was iets nieuws, dat sloeg in", vertelt
dr. A. Dronkers voorzitter van het
comité van voorbereiding, maar ook
van het landelijk beraad. „Hier is de
smidse" lacht hij wijzend op de vele
paperassen in zijn kantoor voor de
vijftiende volkskerstzang, die vana
vond in de Margrielhal wordt gehou
den. Op eerste kerstdag zendt de
NCRV-radio deze van negen uur tot
half elf uit
Utrecht heeft de grootste bijeen
komsten. maar het idee is in heel
Nederland overgenomen. In naar
schatting meer dan zeventig steden
en dorpen komt men in deze tijd bij
elkaar om samen kerstliederen te
zingen. Dat wil niet zeggen, dat het
overal hetzelfde gaat of op dezelfde
dag.
In iedere plaats worden eigen initi
atieven uitgewerkt. Amsterdam heeft
bijvoorbeeld drie verschillende
plaatsen gekozen, waar men zich ver
zamelt. In Rotterdam worden een
paar bijeenkomsten gehouden in De
Doelen, omdat er voor maar 2200
mensen per keer plaats is. De pro
gramma's zijn overal anders.
Samenzang
Maar de samenzang neemt de be
langrijkste plaats in. Nergens wordt
het „Komt allen tezamen" meer be
leefd, dan wanneer het door al die
duizenden overal vandaan spontaan
wordt gezongen. Het zijn mensen, die
al dan niet lid van een kerk zijn. Het
aantal randkerkelijken wordt vrij
hoog geschal.
indertijd de heer Van Loon. die geen
lid van een kerk is.
Het spreekt vanzelf dat het uitzoe
ken van de liederen een heel belang
rijk onderdeel van de voorbereiding
is. Het Landelijk Beraad voor
Volkskerstzang adviseert de kerstlie
deren zo te kiezen, dat er een even
wicht bewaard blijft tussen de voor
liefde van sommigen voor het van
ouds bekende traditionele kerstlied
en het verlangen van anderen om
met de nieuwe kerstliederen te wor
den geconfronteerd.
Reacties
Ih Utrecht is men ditmaal vooral
benieuwd naar de mening van de
aanwezigen. Daarom wordt gevraagd
schriftelijk reacties in te sturen (met
vermelding van leeftijd). „Hoe vond
u het. zou u het anders willen?" „Komt allen tezamen" is de slogan van
„De vraag is of het traditionele de volkskerstzang, die ieder jaar in de
kerstlied juist tegen de zin van de Utrechtse Margriethal wordt gehon-
mensen wordt gezongen of dat aan den. Regen, hagel, sneeuw en gladheid
een behoefte wordt tegemoetgeko- niets heeft de mensen al die jaren kun-
men." zegt dr. Dronkers. Er zijn sa- nen weerhouden om samen te komen
menkomsten waar „Stille nacht" en zingen.
„Ere zij God" beslist niet wordt ge
zongen, maar wij doen dat wel.
We hebben rondgekeken bij nieu
we dichters. In ons programma is
ook een lied van Huub Oosterhuis en
een van Michel van der Plas opgeno
men: „Stil maar. wacht maar, alles
wordt nieuw"."
De kerstliederen in de nieuwe bun
del 102 gezangen vindt hij onbruik
baar voor zo'n massazang. „Maar in
principe sluiten we het nieuwe kerst
lied niet uit."
Dit maal staat er voor het eerst
een Christmas Carol op het program
ma, die door ds. Jan C. Koppert uit
Made is bewerkt. Ds. Koppert, wiens
muzikale arbeid onze lezers bekend
is, heeft deze tijd veel aanvragen om
Christmas Carols te komen zingen.
Hij vindt, dat te veel kerstliederen in
ons land zijn. ontleend aan het Duits
en ook wel aan het Frans, maar er
zijn geen Engelse.
Snoep
verstandig
eet 'p appel
Dirigent
Om tegemoet te komen aan hen bij
wie kerken drempelvrees veroorza
ken en omdat ze meestal niet groot
genoeg zijn wordt er meestal gebruik
gemaakt van grote hallen of zalen.
Hoewel toch ook soms van kerken.
Door middel van de zang worden
daanse zijde werd voërgestëld*"het Kerstmis en het Evangelie onder de Zonder onderscheid van geloof, af-
christelijk geloof niet te verbreiden aandacht gebracht van de mensen, komst of leeftijd worden van harte be-
in moslimse gebieden als Atjeh en
Zuid-Celebes.
De mohammedanen zouden dan
geen bekeringsijver aan de dag leg
gen in christelijke streken. In wezen
wil dit voorstel terugkeren tot de si
tuatie onder de konoliale regering
van Nederland. Vertegenwoordigers
van de kerken konden met dit voor
stel niet instemrron.
De situatie is weer meer gespannen
geworden na de bijeenkomst van de
Raad van Indonesische Kerken in
Makassar. Daar protesteerden de ker
ken tegen een uitlating van de mi
nister voor godsdienstzaken. Dachlan.
die „bepaalde groeperingen" verweet
pogingen te doen mohammedanen te
bekeren. Het protest lokte weer felle
tegenreacties uit van moslimse zijde.
RADIOREPORTAGES
UIT BETHLEHEM
HILVERSUM Goos Kamphuis en
Wim Jansen zijn voor de NCRV-radio
in Bethlehem. Van morgen tot en met
26 december zullen zij in diverse re
portages laten horen hoe het toegaat
in de nachtdienst in de Geboortekerk
en hoe de Jordanese bewoners van het
stadje een half jaar Israëlische over
heersing hebben ondergaan. Eerste
uitzending vrijdag om 6.45 uur.
Op Oudejaarsdag is er een radio
programma, waarin jonge Israëli's
praten over de toekomstverwachtingen
voor hun land.
OECUMENISCHE OPZET VAN KERST 1967
Alles staat en valt natuurlijk met
een goede dirigent. In Utrecht is dat
al sinds het begin Mees van Huis, die
ook de koren leidt.
„Een toespraak duurt tien of
twaalf minuten", langer kan het ook
niet. Maar het is een unieke kans om
Iets te zeggen. De mensen zitten erop
te wachten", zegt dr. Dronkers.
„Weet je wat de oud hoofdvloot-
predikant ds. J. H. Sillevis Smitt bij
voorbeeld op een Volkskerstzang
eens zei: „Mensen weet u dat u hier
levensgevaarlijk zit. In de massa val
je nooit om. Maar denk erom straks
moeten we op de knieën."
GASTARBEIDERS VASTEN NU
(Van
onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM Twee kerstnum
mers op het gebied van de evangelisa
tie trekken dit jaar de aandacht: de
Strijdkreet van het Leger des Heils en
Kerst 1967. Als vanouds munt de
Strijdkreet uit door de bijzonder inte
ressante inhoud en de verzorgde uitga
ve. Wat Kerst 1967 in de belangstelling
doet staan is. dat het het resultaat is
van samenwerking tussen verschillende
kerken: protestantse, maar ook de
rooms- katholieke. Het is tevens het
kerstnummer van De Open Deur en
Onderweg.
De Strijdkreet gebruikt een idee, dat
raak wordt toegepast, maar dat. wan
neer het goed wordt uitgewerkt altijd
weer boeit. Het kerstgebeuren wordt
namelijk in nieutrs uit die tijd ingelast,!
I des.
natuurlijk fictief en het ge-
Perspectief voor
kerk in Brazilië
LONDEN Nieuwe deuren gaan
open voor het zendingswerk in Brazi
lië. De ontwikkeling daar is zo veel
belovend, dat er een tekort is ont
staan aan Braziliaanse predikanten
en lekeleiders.
Dit meldt het bestuur van de zen
dingsgenootschap van de Britse bap
tisten BMS bij de begroting voor
1969 (rond vier miljoen gulden).
Uitbreiding van het baptistenzen
dingswerk staat verder in Oost-Pa-
kistan, Ceylon, Kongo en Angola op
het programma. In India krimpt het
echter in als gevolg van de rege
ringsmaatregelen.
Cal vij ninstituut
in Zuid-Afrika
POTCHEFSTROOM (Zuid-Afrika)
Aan de christelijke universiteit
van Potchefstroom is een „instituut
ter bevordering van het calvinisme"
gesticht.
Het instituut wil een complete Cal-
vijn-bibliotheek opbouwen en we
tenschappelijke arbeid verrichten,
gebaseerd op de Bijbel, maar niet
uitsluitend theologisch. Directeur is
prof. C. S. W. Duvenage.
heel is voor de verantwoordelijkheidden rijst door de
van de redactie van de Strijdkreet en kerstsier op.
niet voor die van genoemde bladenDe kern van de zaak waar het bij heil cinerend Wending-waardig nummer
i staat er tn het commentaar. kerstfeest om draait wordt raak gety- dat de lezers voldoende ruimte laat
Charles Die-], peerd door dr. J. J. Buskes in zijn\ om zelf ook nog te gaan denken.
UTRECHT De 25.000 isla
mitische gastarbeiders in ons
land zijn het niet eens over de
vraag, op welke dag zij hun
Nieuwjaar zullen beginnen. Dat
betekent voor de moslims het
einde van de vasten, lekker
eten en feestvieren.
Voor de moslims is het nu Rama
dan, de vastenmaand. Het Ara
bische jaar is ingedeeld in perio
den, die helemaal worden bepaald
door de maanstand. Daardoor is de
vastenmaand voor de moslims in
ons land dit jaar begonnen op 3
december.
Öe islamiet onthoudt zich in deze
periode de hele dag van voedsel.
Ook drinkt hij niet en van roken is
evenmin sprake. Alleen tussen
zonsondergang en zonsopgang (dus
tussen half vijf 's middags en half
negen 's ochtends) mag hij spijzen
gebruiken.
Suikerfeest
Wanneer de nieuwe maan weer
zichtbaar wordt, breekt de vreugde
5 en begint het „suikerfeest". Het
een uitbundig feest, waarnaar de
moslims gedurende de hele vasten
tijd verlangend uitzien.
De moeilijkheid is nu. dat de
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Leven we, of
worden we geleefd? De mens van
vandaag begint te ontdekken dat
met al zijn praten over vrijheid hij
steeds meer geconfronteerd wordt i
met practijk van de onvrijheid. Het
maandblad Wending heeft een spe-
ciaal nummer aan deze vraag ge- j
wijd onder het tihema: „Mens en
manipulatie."
Dit blad dat zich langzaam maar
zeker tot boven de tienduizend abon
nees gewurmd heeft als „maandblad
voor evangelie en cultuur heeft een
uitgezochte reeks van auteurs be
reid gevonden om in te gaan op
onderwerpen als: „Manipuleren in
de geneeskunde", „Utopia", „Socia
le manipulaties van de mens", Gren
zen der manipuleerbaarheid", etc.
Medewerking verleenden onder
meer prof. dr. J. de Graaf, prof. dr.
J. H. Plokker, dr. C. van Rijsinge
en prof. dr. P. Toenes. Geen theo
logen die lekenverhalen schrijven
over de studievakken van anderen,
maar specialisten geven een zee
-an informatie. Het werd
maan niet overal op aarde op de
zelfde tijd zichtbaar is. In Turkije
bij voorbeeld zal het op 30 decem
ber nieuwe maan zijn. Het suiker
feest zal daar dus op 1 januari ge
vierd worden. In Nederland daar
entegen is het op 31 december
nieuwe maan en zou het feest dus
op zijn vroegst op 2 januari mogen
worden gevierd.
Een grote groep islamieten in ons
land richt zich nu naar het land
van herkomst. Wanneer de eigen
familie in het verre vaderland feest
viert, willen zij in gedachten bij
hen zijn en ook feestvieren, al is de
maan hier nog niet helemaal vol te
Anderen voelden zich echter
meer gebonden aan de letter van
het voorschrift, dat het suikerfeest
eerst de dag nadat de maan zicht
baar wordt, mag worden gevierd.
De landelijke stichting bijstand
buitenlands werknemers is al ge
ruime tijd met de onenigheid onder
de moslims geconfronteerd. Direc
teur Bregman vindt dat de gastar
beiders dit godsdienstig probleem
zelf moeten oplossen.
Alleen vraagt hij zich af, wat de
moslims zullen doen, als de Neder
landse hemel straks zwaar bewolkt
is. Want volgens het voorschrift
moet de maan zichtbaar zijn..
Snoep
verstandig
eet 'n appel
Federatiè
van kerken
in Italië
(Van onze kerkredactie)
MILAAN Tijdens een vergade
ring in de Waldenzenkerk is de lang
voorbereide Federatie van evangeli
sche kerken in Italië tot stand i
gekomen.
Vier kerken nemen er aan deel: de
waldenzen, methodisten, baptisten en
lutheranen. Samen hebben xij on-
veer 55.000 leden.
De statuten betekenen geen beper
king van de zelfstandigheid van dn
ledenkerken. Ze voorzien nauwe sa
menwerking in de theologische oplei
ding, evangelisatie, sociale en politie
ke zaken, pers, radio en televisie,
jeugd- en vrouwenwerk.
Sommige kerken hebben al te
kennen gegeven, dat zij de federatie
graag zien uitgroeien tot een vere
nigde protestantse kerk.
De adventisten, Apostolic Church
en het Leger des Heils blijven nog
wat op een afstand als „geassocieer
de leden", terwijl de Gemeenten
Gods. de Vergadering der Gelovigen
en de Amerikaanse baptistenzending
volstaan met een positie als waarne-
De Evangelisch-Oecumenische Ge
meente van Ispra-Varese, waartoe
vele Nederlanders behoren, Is aan
vaard als effectief lid.
Voorzitter van de federatie is de
methodistenpredikant Mario Sbaffi.
De gebeurtenis werd besloten met
een gezamenlijke avondmaalsdienst
in een stampvolle kerk.
m
m
De herbergier i
Het kerstverhaal
kens, geïllustreerd door Anton Pieck.j beschouwend artikel ..Het Wereld
Dan volgen fotoreportages over het'feest". Bisschop J. Bluyssen van
werk van het Legerdes Heils. over. 's-Hertogenbosch zorgde wat dat be-
armoede en ellende in New York en treft voor een inbrenp uan rooms- ka- c
recente opnamen uit Bethlehem eni tholieke zijde. Ruime aandacht krijgen mevr. E.
New York. Tot slot wordt aan bekende verschillende voorbeelden van oecume- economie"
Nederlanders gevraagd welke drie' nische samenwerking in ons land. zoals Brtlggemar
personen zij zouden uitnodigen op kerst- in de Bijlmermeer en de telefonische jf- P. Mol
avond. hulpdienst in Rotterdam. wijk1; G.Ct;
Kleiner van omvang, maar eveneens De rooms-katholieke publicist schreef Amsterdan
goed uitgevoerd is Kerst 1967. Opval- een artikel over hulp voor Vietnam
Bethlehem zegt ool-j lend is de omslag, waarop een tekening, door de School „Jeugd in dienst
NED. HERV. KERK
Beroepen te Woudenberg (buiten-
gew. wijkgem. in wording - toez.):
Th. E. v.d. Brug te Apeldoorn.
Bedankt voor Genderen (N.B.):
kand. A. van Wijngaarden te Utrecht;
voor Lopik (U. - toez.): J. H. Vlijm
te Krimpen a.d. IJssel; voor Zuid-
Beijerland: W. E. Heijboer te 's-Gra-
venmoer; voor Werkendam (vac. A.
de Bruijn): D. C. v. Wijngaarden te
Hoofddorp.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hardenberg (vac. G.
M. W. Steen): J. W. de Roo te St.
Annaparochie.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor IJmuiden: P. N.
Ribbers te Enschede-west.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-Hoogvliet:
F. Harinck (e Benthuizen; te Emmel-
oord, te Kalamazoo (Mich., V.S.) en -
te 's Gravenpolder: J. C. Weststrate
te Meliskerke, die bedankte voor
Tricht.
BET W EER IN EUROPA
ACADEMISCHE EXAMENS Kopenh
Londen
AMSTERDAM VU doet. rechten: mej. Amster<
Brussel: doet. Frans: 1 Brussel
t-Nleboer. Amsterdam: Luxerat
o?,p"dar Partl»
Reet
■conomle: E. Holland. Nas
Huussen Zaands~
kand. psych.: T.
Bouw. Amsterdan„J
zeillemaker
eraam: nana, pedagogiek: C. de
maar op een manier zoals de bladen uit gens de Telegraaf: „Wist ik veel..." De van vier rode harten, die met het hartsamenleving", opgericht door de boed- doct- cu,9i^e'e aI,lr?pol: j\.
onze tijd het zouden verslaan. Haagse Post ging in Bethlehem kijken van Jezus geel gekleurd tot eendhistische monnik Thich Nhat Hanh. f. R^^Eiders!1/
half bew
half bew.
geh. bew
half bew
licht bew