Verantwoordelijk voor
mohammedaanse naaste
WAT NU IN HET NABIJE OOSTEN
Een woord voor vandaag
Bezwaarschrift tegen
Open Brief afgewezen
Kerken tegen
vloeken op tv
Verlamde kan
weer lopen
Dan hebt u
nog déze maand uw
kleurentelevisie
of ski-uitrusting
of bontmantel
of auto...of?
persoonlijke lening
Aziatische kerken
houden assemblee
Onverdiende blaam
NIEUWE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 13 DECEMBER 19t
„De zee bruise in haar volheid, de wereld en wie er in wonen;
dat de stromen in de handen klappen, de bergen tezamen
jubelen voor het aangezicht des Heren, want Hij komt om de
aarde te richten."
Rijmen deze woorden van deze onberijmde psalm? Kunnen
wij het de psalmist nazeggen: Juich, want de Here komt de
aarde richten! Zouden wij ons niet veel meer ons er mee
kunnen verenigen als er stond: Wee u, want de Here komt de
aarde richten.
Het laatste oordeel schilderen wij in donkere kleuren, we
identificeren het met iets dat te afschuwelijk is om onder
woorden te brengen. Het jaagt angst aan, maakt onzeker.
Waarom? Geloven we of niet. Komt de Here niet om Zijn
kinderen te verlossen! Komt Hij niet om de nieuwe wereld
orde te institueren! Komt Hij niet om alles wat zondig is rein
te maken, alle donkere hoeken te verlichten, alle angst te
verjagen.
Wie de komst van de Heer vreest, heeft de kern van het geloof
niet begrepen. Niet de psalmist heeft ongelijk; wij hebben
ongelijk. Christus komt om de aarde te richten, letterlijk om
de aarde recht te zetten. Wie kan daar iets op tegen hebben!
We lezen vandaag: Jeremia 39 15-18 en 40 1-6.
(Van onze kerkredactie)
WAGENINGEN De classis
Arnhem der Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) heeft op
nieuw geweigerd een bezwaar
schrift in behandeling te nemen
van zeven leden van de kerk
van Ede. Deze leden hebben be
zwaar tegen de ondertekening
van de Open Brief door hun pre
dikant ds. G. Roukema.
De kerkeraad van Ede heeft ui-
gesproken, dat hij, gehoord de inter
pretatie van de Open Brief door ds.
Roukema, niet met zijn predikant be-
Snuif en wrijf
Uw verkoudheid vaji neus,
keel of borst wee met
P7T1TT
Dr. Van Leeuwen
gastdocent in
Schotland
DRIEBERGEN Dr. A. Th. van
Leeuwen, directeur van Kerk en We
reld, is door de universiteit van
Aberdcecn uitgenodigd de Gifford Lec
tures te houden.
Deze gastcolleges worden sinds 1887
aan de vier Schotse universiteiten ge
houden. Zij moeten gewijd zijn aan
godsdienstige of theologische onder
werpen in de breedste zin van het
Slechts eenmaal tevoren werd hier
voor een Nederlander uitgenodigd, de
destijds internationaal bekende gods
diensttheoreticus prof. dr. C. P. licle
(1896—1898).
Voor deze colleges zijn in het ver
leden onder meer uitgenodigd de theo
logen Karl Barth, Emil Brunner, Ru-
dolt Bultmann, Reinhold Niebuhr en
Paul Tillich, de filosofen Henri Berg-
son en Gabriel Marcel en de fysici
Niels Bohr, Werner Heisenberg en
Carl Friedrich von WeizsScker.
Dr. Van Leeuwen zal de eerste serie
van tien colleges geven gedurende het
■emester 1969/1970.
Nederlander krijgt
Oostenrijkse
literatuurprijs
WENEN De Oostenrijkse staats
prijs voor jeugdliteratuur 1967 is toe
gekend aan de Nederlandse Jeugd
auteur C. Wilkeshuis voor de Duits
talige uitgave van zijn boek ..Zwart op
wit", dat onder de titel ..Die goldene
Schatzruhe" is verschenen bij Carl
Ueberreuter Verlag te Wenen.
Cornelis Wilkeshuis is thans 71 jaar,
werkt mee aan vele jeugdtijdschriften
en schreef jeugdhoorspelen o.a. voor
de schoolradio.
Brief aan VARA
ROTTERDAM Vijf kerken in
Rotterdam-YVcst hebben zich tot de
VARA gericht met het verzoek het
toneelstuk Dc Jordaan op Tweede
Kerstdag uit het televisieprogramma
te nemen of ingrijpend te wijzigen.
Dat Gods Naam er in misbruikt
wordt, achten zij ontoelaatbaar. ..Het
vloeken on teert Gods Naam, het ge
tuigt van ergerlijke ondankbaarheid,
het beschaamt overheid en natie en
is tenslotte krenkend voor de ware
gelovigen", zo schrijven zij.
Zij vragen de VARA er voor te
waken „dat Gods Heilige Naam niet
misbruikt wordt, en wel in het bij
zonder op de dag, waarop de Kerk
van alle eeuwen mag gedenken, dat
God tot verlossing van gevallen zon
daren Zijn Zoon op aarde gezonden
heeft."
Het schrijven is ondertekend na
mens de hervormde gemeente
Delfshaven-centrum. de christelijke
gereformeerde kerk. de gereformeer
de gemeente en de gereformeerde ge
meente in Nederland, alle te Rotter
dam-West en de oud-gereformeerde
gemeente van Rotterdam.
hoeft te handelen en dat ds. Rouke
ma, omdat hij zich volledig wil hou
den aan het ondertekeningsformulier,
gereformeerd is.
Tegen dit besluit waren de zeven
in appèl gegaan bij de classis in sep
tember. De classis verwees hen toen
terug naar de kerkeraad, omdat er
daar nog verder wordt gesproken
over bepaalde interpretaties van de
Open Brief door ds. Roukema. Een
nieuw bezwaarschrift van een der
bezwaarden is thans eveneens door
de classis afgewezen. De Wageningse
predikant drs. H. de Jong stelde, dat
de zaak van de Open Brief zich
moeilijk leent voor een appèl op een
meerdere vergadering, omdat deze
niet meer objectief kan oordelen. De
meningen zijn uitgekristalleerd. Op
voorstel van hem en ds. J. Keuning
te Nijmegen werd met 13 tegen 2
stemmen bij een onthouding besloten,
de bezwaarden terug te verwijzen
naar hun kerkeraad. De kerkeraad
van Utrecht-Centrum heeft uit
gesproken, dat er geen reden is, om
predikanten, die de Open Brief on
dertekend hbeben, te belemmeren in
bezwaren geuit tegen het voorgaan in
de kerkdienst van predikanten van
elders, die de Open Brief hebben on
dertekend.
Evangelisatie in
Tokio had succes
TOKIO De zondagse kerk
diensten na de evangel isattecam-
pagne van de Amerikaanse evangelist
dr. Billy Graham in de Japanse
hoofdstad Tokio worden over het al
gemeen veel drukker bezocht dan an
ders. Dit meldt de baptistengemeente
aldaar.
„Onze gemeenten zullen nooit meer
de oude zijn," heeft ds. Shuichi
Matsumura uit Tokio gezegd. Hij is
vice-voorzitter van de Baptisten We
reldbond.
Ds. Kenji Ohtani van de Oimachl
baptistengemeente berichtte dat van
de tweehonderd deelnemers aan de
evangelisatie-actie, die op zondag na
de camoagne zijn kerk bezochten, er
honderd om de doop hebben ge
vraagd.
Eerste ontmoeting
rooms-katholieken
en methodisten
LONDEN Voor het eerst zijn
rooms-katholieken en methodisten in
Engeland bij elkaar gekomen. Dat
gebeurde in de Westminster Hall in
Londen. Driehonderd geestelijken en
leken van beide kerken namen deel.
Zij waren afgevaardigd door de
plaatselijke methodistenkerken (drie
per district) en de bisdommen (per
bisdom een priester, een leek en een
broeder of zuster). Voorzitter was
kardinaal Heenan van Westminster,
inleider dr. L Morgan, methodisten-
leider.
De bijeenkomst was het resultaat
van de snel groeiende contacten bin
nen de plaatselijke Raden van Ker
ken. Er bestaan in Engeland zeshon
derd van dergelijke raden, waarvan
er tweehonderd rooms-katholieken
als waarnemers zijn opgenomen en
veertig als volwaardige leden.
De raden houden zich vooral bezig
met-plaatselijk sociaal werk, bijvoor
beeld voor zieken, ouden van dagen
en eenzamen.
door Hans W. Ledeboer
ROTTERDAM/JERUZALEM Wat nu? Deze vraag beheerst
sedert de „zesdaagse oorlog" ieder, die op de een of andere manier
van doen heeft met de situatie in het Nabije Oosten.
Voor Achmed Sjoekeiri, de beruchte leider van het „Palestijnse
bevrijdingsfront", is het antwoord op deze vraag zo te zien een
voudig. H(j zei: „We maken van Israël een tweede Vietnam."
Nasser heeft het moeilijker. Hij
ziet slechts één mogelijkheid: oprui
men van de staat Israël en verdwij
nen van alle elders uit de wereld
aangevoerde joden uit het hele Na
bije Oosten. Degenen die er van
geslacht op geslacht thuis horen, mo
gen er misschien blijven. Maar dan
als tweederangs burgers in een Ara-
bisoh-Egyptische-Palestijnse samen
leving.
die wens
Degenen die het met die vraag het
moeilijkst hebben, leven in Israël.
Over het algemeen zit de Israëli met
zijn toekomst in zijn maag. Klinkt
wonderlijk voor een volk, dat een
overtuigend militair succes heeft be
leefd.
Ten opzichte van dat militaire suc
ces toont de Israëli een merkwaardi
ge mengeling van ongelooflijke trots
en evenzeer ongelooflijke ootmoed.
Die trots is te begrijpen.
joodse staat zonder meer zijn, waarin
de Mohammedaan een tweederangs
burger zou kunnen zijn. Er zijn
in Avnery's ogen slechts Israëli, jo
den, zowel als mohammedanen, bur
gers van een normale staat, die zich
een plaats moet
groter verband.
NOOIT MEER AUSCHWITZ
Na de gebeurtenissen tijdens de
laatste oorlog, toen het jodendom in
Europa door een dieptepunt werd ge
leid. de wanhopige worsteling die
aan de stichting van de staat Israël
vooraf ging en die daarna moest wor
den voortgezet om die staat te laten
voortbestaan, en ten slotte de voort
durende dreiging van terreur waar
aan de Israëli bloot stond, is een
dergelijk éclatant succes van bijzon
dere morele betekenis.
Velen, vooral de jongeren, zien het
verloop van de „zesdaagse oorlog" als
een soort uitwissen van de „schande
van Auschwitz". Deze jongelieden
namen het hun voorgeslacht bijzon
der kwalijk, dat dit zich door Hitier
als „schapen naar de gaskamer liet
leiden". Waarom was er geen j
opstand. waarom geen verweer,
waarom moest dit alles zo onwaar-
dis?
Deze jongeren zeggen: zoiets zal l
ons nooit kunnen overkomen. En ten J
bewijze daarvan halen zij het ver-
loop van de „zesdaagse oorlog" aan. i
A be Nathan bij zijn bezoek aan
Nederland, waar hij zijn „pira
tenzenderschip" kocht.
Dat in een dergelijke sfeer van
hooggestemde eenzijdige en aan an
deren op te leggen idealen de een-
manskruistochten van Abe Nathan en
Uri Avnery serieus aandacht verdie
nen is duidelijk.
Als variatie op het bekende „wie
de vrede wil bereide zich ten oorlog"
kwam Abe Nathan, hoteleigenaar in
Tel Aviv, met een eigen uitspraak:
„wie de vrede wil bereide zich tot die
vrede".
Al in het vroege voorjaar zag hij
een oorlog aankomen. Hij stapte in
zijn privé vliegtuig, vloog naar Port
Saïd en wilde met Nasser spreken.
Hij kwam tot de gouverneur van
Kaïro en werd bij terugkeer in
Tel-Aviv prompt gearresteerd.
NAZARET
ONTROERING
Die trots is gemengd met ootmoed:
het besef dat op de een of andere
manier het enorme militaire succes
een soort geschenk was, dat op waar
dige wijze dient te worden aanvaard.
Het besef, dat de „zesdaagse oorlog"
de plicht oplegt, wezenlijk iets te
doen voor de overwonnene. Want als
een der oorzaken van de moeilijkhe- I
den ziet de jood het verschil in le
venspeil tussen Israël en de omrin-
gende landen.
Verder gaat hij van de stelling uit, J
dat de jood voor de mohammedaan
géén „kafir" het Arabische woord
voor ongelovige en dat de moham
medaan voor de jood geen „goy"
het joodse woord voor ongelovige
is.
De Israëli meent dat de gehele bui
tenwereld, die immers bestaat uit ka-
firs en goyim, van het Nabije Oosten
moet afblijven.
Israël acht zich geroepen de omrin
gende volken te leiden naar een beter
levenspeil. Dus een zich ontwikke
lend Nabije Oosten onder Israëlische
leiding.
OOTMOEDIGE TROTS
Daar zitten de moeilijkheden.
Aan de ene kant het ontbreken van
een overwinningsparade, omdat
Israël in zijn ootmoed beseft dat zo'n
deze omstandigheden niet
I Abe Nathan kwam thuis met de
overtuiging dat Arabieren en Egypte-
naren geen barbaren zijn, maar heel
j gewone en zelfs vriendelijke mensen,
i die als goede vaderlanders tegen het
i hen belagende Israël moeten optre-
I den!
Hij wilde met Nazaret iets bijzon
ders doen. Die stad bestaat uit twee
gedeelten. Het oude Nazaret is Ara
bisch, heeft een Arabische
stadsbestuur en een Arabische burge
meester. Het nieuwe Nazaret is in
enkele jaren uit de grond gestampt
en telt enige tienduizenden gloed
nieuwe immigranten.
Op de grens tussen oud en nieuw
Nazaret wil Abe Nathan een sja-
lom-school bouwen, waar mohamme
daanse en joodse kinderen samen on
derwijs krijgen.
Aan dc andere kant de frotse van
zelfsprekendheid. waarmee de Israëli
in zijn gedachten alvast begint met
het omhoogheffen van de bevolking
der omringende landen metter
daad in de bezette gebieden! en
stomverwonderd is als die volken,
voorlopig althans, weinig moeten
hebben van de joodse „opheffers".
Joden links en mohamme
danen rechts vormen samen
de zo gemengde bevolking van
Beërsjeva, de hoofdstad van de
Negev. Zij bezoeken dezelfde
winkels, verkeren als gemeen
schappelijke burgers van één
stad met elkaar.
Beter begrip voor elkaar is ook
binnen Israël nodig, stelt Abe Na
than, en daarbij moet je met de op
voeding van de kinderen beginnen.
Een tweede stap is de „Kèrèn Sja-
lom Echad", de „stichting Eén Vrede"
met een radioschip, een in Nederland
gekochte piratenzender, waarmee Na
than zijn boodschappen tot Israël en
de Arabische landen wil richten.
De andere interessante
éénmans-kruisvaarder is Uri Avnery,
parlementslid, hoofdredacteur van
„Ha-Olam Hazeh" (Deze Wereld).
GEEN ZIONISME MEER
Hij beschouwt Mosje Dajan als ge
vaarlijk en hij is niet de enige In
Israël die zo denkt. Het zionisme ziet
hij als een anachronisme, dat geen
rekening houdt met dc mohamme
daanse bewoners van Israël en Jor
danië en dat met de onafhankelijk
heid van Israël een natuurlijke dood
stierf.
Israël kan volgens hem niet een
„Wij hebben zelf de Israëlische
mohammedanen verpest", zegt Avne
ry. „Veruit het grootste deel van hen
is verbitterd en fel anti-Israëlisch, één
procent bestaat uit opportunisten, die
er heil in zien met de Israëli samen
te werken Economisch hebben zij
het redelijk, maar voor de rest blijft
hun weinig over. Het militaire
bestuur over de mohammedanen is
vervangen door geheime politie. Als
een mohammedaan een tractor wil
kopen, of leraar wil worden, wordt er
eerst op de zwarte lijst gekeken".
Die zwarte lijsten beschouwd Av
nery als chantagemiddelen.
NU SAMENGAAN
„Als ik nü door het bezette deel
van Jordanië rijd", schrijft hij in zijn
„Ha-Olam Hazeh", „zie ik Arabieren
zoals ik ze in 1949 hier in Israël zag.
Zelfstandige, waardige mensen, die
open hun mening zeggen. Die kom je
in Israël niet meer tegen. Er zijn nu
anderhalf miljoen mohammedanen
binnen de nieuwe Israëlische gren
zen. Maak met die anderhalf miljoen
maar eens een keurige lieve joodse
staat!"
Avnery bepleit een mohamme
daans-joodse staat, met mohamme
daanse gebieden onder mohamme
daans bestuur en joodse gebieden on
der joods bestuur.
En hij zou het prachtig vinden, als I
Dayan elke dag voor de radio in het
Arabisch tot de bevolking van de
Israël omringende landen zou spre
ken: „Jullie zijn moedige mensen,
jullie hebben dapper en als helden
tegen ons gevochten. Jullie hebben
net zo'n oude cultuur als wij. Jullie
zijn in feite onze broeders. Wij wil
len niet langer met jullie in oorlog
zijn". Maar of Dayan dat zou kunnen
opbrengen?
„Natuurlijk niet", schrijft Avnery,
„Dayan wil een groet-Israël, dat zo
joods is als Nederland Nederlands is.
Over een paar jaar verwacht ik een
atoombom in Israëlische handen. Dan
zijn wij een lont voor een derde we
reldoorlog!"
Waarom
zou u
het niet
lenen?
Duizenden mensen vinden het heel
gewoon om geld van ons te lenen voor een
belangrijke aankoop. Waarom zou u in
zo'n geval ook niet een
bij ons sluiten? Wij lenen u het benodigde
bedrag (van 500,- tot 5.000,-)
zónder borg of andere zekerheid;
zónder beperkingen voor wat de
besteding betreft;
mèt kwijtschelding van de nog te
betalen termijnen bij onverhoopt
overlijden.
Over de Persoonlijke Lening zal men u
gaarne op al onze kantoren (meer dan 380)
iedere gewenste inlichting geven.
U bent welkom bij de
Algemene Bank Nederland
Voortgang oecumene
(Van onze kerkrodactie)
BANGKOK Meer dan 280
afgevaardigden van kerken
uit vijftien landen komen van
30 januari tot 8 februari in de
hoofdstad van Thailand bijeen
voor de vierde assemblee van
de Oostaziatische kerkenconfe-
rentie.
Het werk van de assemblee zal
voornamelijk worden verricht in
twee secties: een voor „interkerke
lijke hulpverlening voor zending en
dienst" en de ander voor „een ver
deelde kerk in een gebroken wereld".
De eerste sectie zal zich bezig hou
den met het hulpwerk in Zuid-Viet-
nam en in India, de groei van de
kerk in Indonesië, de toekomst van
de westerse zendelingen in Azië en
GELDROP De 36-jarige Annie
van 't Hof, die van haar vijftiende
jaar af vrijwel geheel verlamd was
en nu werd verpleegd in het St. An-
naziekenhuis in Geldrop, kon plot
seling weer lopen. De plotselinge
genezing is het resultaat van de mo
derne behandeling van de neuroloog
in de kliniek, dr. P. Houben.
Acht weken geleden begon hij met
activeren van de spieren in haar
benen. Hoewel aanvankelijk weinig
vooruitgang werd geboekt, trad sinds
vorige week vrijdag verrassend snel
herstel in.
Bij de behandeling gebruikte hij
ondermeer een zgn. warmwater-vlin-
derbad en paste hij massageoefeningen
en andere revalidatie- en reactive
ringsmethoden toe.
Na haar plotseling herstel is mejuf
frouw Van 't Hof overstelpt met tele
foontjes en gelukwensen.
Sinds haar vijftiende jaar. toen zij
ten gevolge van een val werd ge
troffen door ernstige verlammings
verschijnselen in haar rug, moest zij
een leren korset en een rolstoel ge
bruiken wannneer ze niet op bed lag.
Complete Bijbel
in Rusland
weer te koop
NEYV YORK Over enkele dagen
verschijnt voor het eerst sinds de
communistische revolutie weer een
complete Bijbel Ln Rusland.
Deze editie is geïllustreerd. Het is
geen nieuwe vertaling.
Dit heeft metropoliet Nikodim van
Leningrad verteld aan mensen van
het Amerikaans Bijbelgenootschap.
Met twee andere vertegenwoordigers
van de Russische Orthodoxe Kerk is
hij drie weken in de Verenigde Sta
ten op uitnodiging van de Church of
the Brethren.
De metropoliet noemde een nieuwe
vertaling voor Rusland niet interes
sant, omdat de taal niet onderhevig
is aan zulke snelle veranderingen, als
andere talen.
De vijfde Arabische topconferen
tie zal op 17 januari in Rabat
(Marokko) worden gehouden, meldt
radio-Cairo, Alle Arabische landen
op Syrië zullen de conferentie bij
wonen.
CBC WIJST TE II AR DE CONCLUSIE AF
UTRECHT „Wij hebben geen
goed woord over voor hen, die de
sociale verzekeringswetten mis
bruiken en inderdaad liever lui zijn
vallen niet billijk zijn.
De minister van sociale zaken heeft
hierover aan de SER advies gevraagd.
Gedacht wordt in het hier genoemde
geval bijv. een aanvullende uitkering
te doen ten laste van het wachtgeld-
voor de dag kwam. Prijslijsten zonder
kwaliteitsaanduiding zijn waardeloos.
Bij de consumenten worden onjuiste
verwachtingen gewekt. Hopelijk gaal
dit nu na het advies van de SER-
commissie veranderen, zo schrijft het
dan moe; dat gebeurt helaas."
Maar daar gaat het Toenadering,
het orgaan van de Christelijke Be
of werkloosheidsfonds. De CBC zou
een dergelijke maatregel toejuichen,
kruideniersblad.
Vrij brood
Op 1 januari wordt de brood verkoop
vrij en de kans op de verkoop van
drijfsgroepen Centrale, deze week
niet om. De redactie wijst op een
onbillijke verhouding, die de werk
lust van de werklozen afremt. De
Bond-ig
beloning voor een week onge
schoold werk kan aanmerkelijk
minder zijn dan de werkloosheids
uitkering, omdat de werkloosheids
uitkering is gebaseerd op het hoge
re loon voor het voorheen verrichte
geschoolde werk.
Zou een werkloze ongeschoold
werk aanvaarden en dus minder
dan de werkloosheidsuitkering gaan
vooral om de werkloze werknemers in
bepaalde gevallen te vrijwaren voor
een onverdiende blaam.
Prijsinformatie
De Christelijke Kruideniersbond is
wel gelukkig met het rapport van de
Commissie voor Consumenten Aange
legenheden van de SER over prijs-
maximum prijzen groter. De Chris
telijke Bakkerspatroon maakt zich
daar zorgen over. De redactie van ge
noemd blad vreest, dat een maximum
broodprijs de stuntverkopen van brood
tegen lage prijzen in supermarkets in
de hand zal werken. Volgens het bak
kersblad kan het moment komen, dat
de bakkers van een toegestane brood
prijsverhoging beter geen gebruik kun
nen maken, omdat zij de prijsconcur
rentie dan in de hand werken en bo
het risico in dit ongeschoolde be
roep werkloos te worden en een
werkloosheidsuitkering te krijgen,
afgestemd op het lage loon van de
ongeschoolde.
zijdige informaties voorkomen. Het be
drijfsleven krijgt hier volop de kans
mee te spreken. „Het dilettantische ge
doe van de consumentenorganisaties
heeft het bedrijfsleven tot nog toe
grote ergernis^ gegeven. Bovendien
vendien de daling van het broodver-
bruik verder stimuleren. Niet in elke
situatie zal het verantwoord zijn ho
gere kosten in de prijs van het brood
door te berekenen. Ook hiermee zullen
de bakkers rekening moeten houden,
willen zij hun propaganda voor meer
niet vragen zichzelf en zijn gezin op
deze wiize tekort te doen. Al te snel
worden hieraan nogal eens harde con-
Het blad van de Christelijke Kruide
niersbond wijst op de onnozele lijstjes
met prijsopgaven waarmee het Con-
broodverbruik niet onmiddellijk al tor
pederen. Voor de Nederlandse consu
ment ligt hier de kans een financieel
voordeeltje binnen te halen.
de opleiding van Aziatische zendelin
gen.
De tweede sectie bespreekt
vraagstukken van kerkten samenle
ving, politieke zaken, jeugd, leken-
training, het gebruik van massamedia
en medisch werk.
Andere groepen gaan in op de
houding tussen de kerken, met i
op het gesprek met de rooms-katho
lieken en met de evangelische gezin
den.
De koning van Thailand zal de as
semblee toespreken.
De Oostaziatische kerkenconferen-
tie is opgericht in 1957. Alle landen'
vanaf Pakistan oostwaarts behoren!
Australië "n
Enschede wil
Heerlen iets
afsnoepen
ENSCHEDE Met algemene 1
stemmen heeft de gemeenteraad van Dr-
Enschede een motie aangenomen, ge- a"
richt aan de regering, waarin 1
wordt aangedrongen om het Alge- a
meen Burgerlijk Pensioenfonds niet éi
naar Heerlen, maar naar Enschede f
over te brengen.
Het Algemeen Pensioenfonds 5
bouwt hier reeds een zogenaamd In
dustrieel Centrum, een project van 32 en
tot 35 miljoen gulden. Aangezien in e:
dat gebouw ruimte te over zal zijn,
zou het een vreemde zaak worden, zo
meent men in Enschede, als deson-
danks in Heerlen nog aan de bouw r
zal worden begonnen van een com- e
plex dat ongetwijfeld nog meer zal j
kosten.
Geen volkskerstzang
in Wierden
WIERDEN e=» De hervormde
meente werkt dit jaar niet mee aan
een „volkskerstzangavond", zoals die
vorige jaren door hervormden en ge
reformeerden samen gehouden werd.
Daardoor gaat de volkskerstzang dit
jaar niet door.
De reden is, dat de gereformeerden
zondagavond in een eigen kerkdienst
het rooms-katholieke parochiekoor
laten zingen. De hervormden achten
het zonder antipapistisch te zijn on
juist, om tijdens de Kerstdagen te
doen. alsof er geen diepgaande
schillen met Rome zijn.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Hardenberg (O.):
A. v. d. Beek te Joure.
Bedankt voor Rijssen (wijk zuid
toez.): J. den Besten te Huizen (N.H).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Leidschendam (vac.
G. L. R Riphagen): H. J. Lugtigheid
te Hengelo «O.); naar Kamerik (U.>:
kand G Warner te Utrecht, die be
dankte voor Slootdorp (N.H.). vo<
Lewedorp <Z.) en voor Rockanje (Z.H.
Benoemd tot evangelist-voorganger
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Brunssum-Treebeek
(accl.): dr. J. Douma te Rijnsburg.
Bedankt voor Berkum: B. de Voi
Ten Boer.
CHRIST. GEREF. KERKEN
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam (Zuidwijk-
Pendrecht - Lombardijen): J. v. Haa-
ren te Amersfoort: te Rijssen (2e p.p.>:
P. Blok te Dirksland, die bedankte
voor Vlissingen.
Bedankt voor Beekbergen: W. C. Ls-
main te Grands Rapids (V.S.).