•„r
êt
EEN NIEUW TV-TIJDPERK?
Kleuren verlevendigen
emoties van kijkers
EN TV
n Verrassing in
de Flevopolder
Music-Meister van
Georg Ph. Telemann
ZATERDAG 9 DECEMBER 1967
Stoel weg
LVERSUMS scheidendr burge-
W meester J. G. Boot mocht
iavond bi] Mies in de stoel zitten
ij teas de eerste, die durfde be-
ien dat hel ding zo ongemakke-
is. Mies, die er blijkbaar ook
dol op is, besloot onmiddellijk
iubbelzetel af te schaffen. Dat
boek !een kijker aan het hart gaan'
n
helft r8ernees,er Boot vertelde trien-
et is f "i" vom d'
bonds"6' Mieg B°mvman moe& hem
bi c"'*e kennis van zaken (het
enq\iook kaar $ieren a^s "i eerit eens
OUW, rn""1'1 f"
adat rmeerden n°oit *ets anders dan
Du\ d'n8en boort, zoiets als niet naar
opdrav mo8en kijken bijvoorbeeld",
heer Boot hielp haar niet uit de
bm, hij verklaarde slechts dat de
dat j/ormeerden een „militant volks-
werd vormen, die juist heel veel
6 TaVr>gen"' maar müschien de meeste
linister*™"1# bezitten. Ook verdedigde
Zij sheer Boot vol vuur wijlen minis-
Zij laXjolijn tegen te scherpe naoorlogse
'den Lk.
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM „Als een land
in kleuren gaat uitzenden opent
het meteen een nieuw tijdperk
voor zijn communieatie. Kleur is
geen bijkomstigheid, bonte tv is
een geheel nieuw medium. On
derzoekers hebben bevonden dat
kleur het programma verbetert
en zelfs de meest blasé kijker sti
muleert het toestel aan te zetten.
Het maakt een gegeven begrijpe
lijker en het verlevendigt en ver
diept de emoties van de kijkers."
Deze schone en enthousiaste
noeizdde reit van het programma noe-
van wij nog een heldere rede van de
t V°tnoT ^c/iaa/sma over de gevol-
enqul van de jongste samenwerking
rdt dl kranten, een ontmoeting met de
ie cijlhponist Harry Bannink en het ori-
°Ptreden van ene Herman van
in uit Utrecht met zijn grote trom
'kostelijke persiflage. Er werd even
mrenir&eschakeld naar het KVP-con-
aan Is 'n Arnhem en ter afivisseling
G. K. van het Re re weer
Wfeuilleft
ilm ging de mist in, maar
ook met haar onverstaan-
slotliedje, dat ze bovendien niet
bijhouden met play-back.
De NCRV tracteert de kijkers
vanavond weer op een van haar
pittige mini-musicals, en ditmaal
ziet U Aart Staartjes en Patricia
Paay als Arthur de weesjongen
en Ann het dienstmeisje in de
geschiedenis van rijk en arm
worden: „Half a sixpence".
AVRO-rijtest
ook in kleur
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM Als de be
langstelling voor de rijtest, welke
de AVRO nu voor de derde maal
op het scherm brengt in samen
werking met de verkeersinstan-
ties, zo groot blijft, is het de be
doeling er enige malen per jaar
mee te komen en diverse pro
gramma's ook in kleur uit te zen
den.
Het is echter de vraag, of bij
frekwente herhaling de spanning
er zo in zal blijven, als nu het
geval is geweest.
uitspraak werd in Berlijn gedaan
door de president van Amerika's
grootste network NBC en wie
durft er dan nog aan twijfelen?
Zeker niet de BBC, die op 2
december eindelijk officieel van
start ging met haar kleurentele
visie op het tweede net. Het
eerste blijft ervan verstoken, om
dat dit nog op het oude Britse
lijnennorm uitzendt en dus toch
nooit andere programma's zou
kunnen overnemen. BBC-1 wordt
in de toekomst ook op 625 lijnen
gebracht en daarom is het een te
kostbare aangelegenheid, dit net
nog voor kleuren geschikt te ma
ken.
Intussen is die echte start niet
kinderachtig: BBC-2 geeft weke
lijks 29 uren kleur en van 1 ja
nuari af zelfs 40. Dit betekent,
dat men op dat net dan nog
slechts enkele zwart-wit-pro-
gramma's zal aantreffen.
Voor degenen die gewoon
zwart-wit kijken is het geen be
zwaar: alle uitzendingen kunnen
ook zo worden ontvangen.
De Britse omroep hoopt, dat
dit gulle initiatief nu eindelijk
eens zal leiden tot meer be
langstelling voor het tweede net.
want het is in Engeland al niet
anders als bij ons: het heeft
slechts een geringe kijkdichtheid,
terwijl het toch zo hoopvol is
gestart door een speciale staf van
ambitieuze jongeren, die meen
den opzienbarende „nieuwe tele
visie" te kunnen brengen. Maar
bijna niemand keek er naar.
Polen ook
Polen heeft laten weten, dat
zijn omroep in de tweede helft
van 1969 ook met kleuren gaat
beginnen. Men wil het dan pro
beren met anderhalf tot twee
uren op de zaterdagavond. Zo
heeft ieder zijn eigen ideeën.
Dit is allemaal sneu om aan te
horen voor de Belgen, die juist
weer door een officiële medede
ling van minister Wigny hebben
moeten vernemen, dat hun land
nog jaren zal moeten wachten op
het bonte scherm. Eerst moet een
commissie advies uitbrengen
aangaande het systeem dat Bel
gië zal kiezen, dan moet het par
lement zich uitspreken en daarna
heeft men nog een jaar of twee
nodig voor de installaties en de
opleiding van technisch perso
neel.
De moeilijkheid in België is,
dat Vlaanderen is aangewezen op
met Nederland en Duitsland
meegaan met het PAL-systeem,
terwijl Wallonië deel uitmaakt
van het Franse blok en dus het
SECAM-systeem zou moeten
hebben.
Ter voorlichting, van de com
missie heeft de uitvinder van het
PAL-systeem, dr. Walter Bruch,
in Brussel een voordracht gehou
den over de mogelijkheid tot
„vertaling" van beide systemen,
maar uiteraard is daarvoor speci
ale apparatuur nodig en dat
maakt kleurentelevisie voor Bel
gië nog duurder.
NCRV-vocalist en
zijn akkoord
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM Met de leden
van het NCRV Vocaal Ensemble
is, in overleg met de vakbonden,
een accoord getroffen voor ver
mindering van arbeidsdagen tot 3
per week, hetgeen inkomstender
ving betekent.
Men is het eens geworden over
een regeling waarbij de finan-
Commissaris Maigret bevindt
zich morgenavond in een hache
lijke positie als hij de zaak van
„Het meisje voor dag en nacht'
moet oplossen. Marja Habraken
is dat meisje Felice en Maigret
die zich altijd sterk interesseert
voor de humane kant van zijn
werk, speelt ook dit spelletje
alle gemoedsrust mee.
ciële gevolgen van de werk-
tijdsinkorting voor de vocalisten
op 1 april a.s. ingaat (van 1 janu
ari af wordt er een dag minder
per week gewerkt) en voor de
twee leden die bij de NCRV in
vaste dienst zijn, pas op 1 janua
ri 1969.
De vakbonden hebben
recht van de NCRV om de werk
tijd in te korten, erkend.
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM Als morgen
avond Maigret zijn probleem
heeft opgelost, zou het aanbeve
ling verdienen te blijven kijken
op Ned. 1, waar de VARA dan
een „Signalement" geeft van het
gemeenschapscentrum in Dron-
ten, „De Meerpaal" geheten. Het
is een schepping van de architect
F. van Klingeren, die er heel ei
gen ideeën op na houdt.
Ook over die ideeën zult U een
en ander kunnen horen. Zo is de
mening van deze architect: „De
hinder, welke diverse activiteiten
zoals markt, sport, televisiekijken
en toneel, elkaar kunnen aan
doen, vormen een onverbrekelijk,
ja zelfs positief element in de
samenleving. Perfectionisme is
daarom de dood van de samenle
ving".
Hij heeft dus bij de bouw van
„De Meerpaal", het ontmoe
tingscentrum in het hart van de
nieuwe polder Oostelijk Flevo
land, zijn voorliefde voor „open
architectuur" nageleefd. „Ik richt
mij op de mens van morgen,'
zegt hij. „Het liefst zou ik een
gebouw on-af willen opleveren,
opdat toekomstige generaties het
naar eigen behoeften en inzich
ten konden voltooien."
Het centrum is zodoende meer
een overdekt marktplein dan een
gebouw geworden in de zin
van de Griekse agora en het
ligt letterlijk op een voormalig
kruispunt van wegen.
„De Meerpaal" werkte direct
als een magneet op jonge toneel
regisseurs en cineasten. Ei
bestaan plannen, het centrum te
betrekken bij grote manifestaties,
zoals het Holland Festival, en dat
nu het pas enkele weken open
Schoolschrift
(Van onze onderwijsredacteur)
haktijktest is beter
(gei
De Leidse lector in de bedrijfspsychologie dr. Ch. J.
de Wolff heeft onlangs in zijn openbare les beharti-
gingswaarde dingen gezegd over een goede perso-
neelsselectie. Hij vindt dat het opbouwen van een
goede personeelsselectie het noodzakelijk maakt de
testprestaties te vergelijken met prestaties in de
functie. Meestal maakt men voor dat laatste gebruik
van beoordelingen door chefs en dat vindt dr. De
Wolff maar een matige methode.
Zaken als opleiding, ervaring, de organisatie waar
in men werkt, het gereedschap en het materiaal zijn
zo sterk van invloed, dat een chef niet tot een billijk
oordeel kan komen. Dr. De Wolff acht het noodzake
lijk dat allereerst een betere definitie wordt gegeven
van de eisen die men stelt. Die moeten worden afge
leid uit de eisen die worden gesteld aan het totaal
waarvan de functie deel uitmaakt. Praktijktests
kunnen een antwoord geven, zegt de Leidse lector.
$nauwende opdrachten
Op een school in Chicago wordt op schijnbaar
wonderlijke wijze geëxperimenteerd met kinderen die
niet zo goed mee kunnen. Zij worden bij tijd en wijle
door de onderwijzer krachtig afgesnauwd. Het gaat
hier niet om grof sadisme, maar om kinderen die
slachtoffer zijn van „dyslexia" (een lichte hersen
beschadiging) te helpen. De shock-techniek tracht
de kinderen met een dreun tot aandacht te dwingen.
De kinderen realiseren zich al spoedig, dat wij niet
tegen hen snauwen, maar dat wij hen opdrachten
geven die ze direct kunnen uitvoeren, vertelde de
directeur van de school. Het vormende van de me
thode schuilt hierin dat het kind dat ervaart dat het
werkelijk de opdracht uitvoert, „wandelt op wolken".
Technisch: zij leren hun motoriek zodanig beheersen,
dat zij later zichzelf bevelen kunnen geven.
3W67 als opium
In het weekblad van het Christelijk gymnasiaal en
middelbaar onderwijs signaleert H. A. Godschalk de
verderfelijke invloed die het blad M'67 uitoefent.
Het blad wil „op verantwoorde wijze jonge mensen
voorlichten en informeren". Het heeft echter wel een
zeer vooringenomen standpunt. Het gaat duidelijk uit
van de God-is-dood-theologie en profaneert in zijn
afbeeldingen soms ergerlijk, zo meent de heer God
schalk.
Hij wijst verder op een typerend interview met de
onlangs overleden manager van de Beatles, Brian
Epstein, over wie in zulke gewijde zinnen wordt
geschreven dat men bijna komt tot het: „een god, niet
een mens". Conclusie van de heer Godschalk: „M'67
als opium voor de jeugd, dwingt ons meer dan ooit
ernst te maken met de realisering van het bewust
zijnsverruimende evangelie."
Voorlichting industrie
De Vereniging Nederlands Fabrikaat meldt dat zij
bijna dagelijks briefkaarten en telefoontjes ontvangt
van onderwijsmensen die over een bepaald onderwerp
de industrie betreffende nader geïnformeerd willen
worden. Uit al die aanvragen blijkt hoe weinig con
tact er nog is tussen industrie en onderwijs.
Willen wij de kansen die hier liggen niet voorbij
laten gaan. dan zullen we mede in het belang van
het onderwijs meer moeten doen aan voorlichting, zo
concludeert Nederlands fabrikaat. En een van de
belangrijkste zaken die ter hand genomen moeten
worden is het kweken van beter begrip voor de
betekenis van de industrie voor onze samenleving.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.07 uur Swiebertje.
8.20 uur actualiteiten.
8.55 uur tweede aflevering van „Eerste man".
9.20 uur mini-musical „Half a sixpence", daarna af
levering „De Stormridder".
10.10 uur film over bejaardenverzorging en na het
journaal nog een beschouwing over het
KVP-congres.
Ned. 2 AVRO
7.03 uur nieuws uit de provincies.
8.20 uur De Mounties-show, aansluitend Ronnie To-
ber-show.
9.20 uur actualiteiten, daarna aflevering „Peyton,
Place".
PROGRAMMA'S
ting. NTS 22.50
Journ NCRV: 22 35 - 23 30 Ex-
Ta Hier en Nu: reportage uit
\rnhem van KVP congres.
Nederland H: NTS: 18 53 Pl-
'O dc clown. 19.CO Journ.
NTS: 20.00
STER:
tegiovi-
Reel a
21.20
NTS:
VANAVOND TE HOREN
AVRO 20 20 De
hoofd stripverhaal.
Tobershow
evlzlet üff
TV f<
22.15 Reclame. N
22.25 Journ.
België, Nederlands progr.
Kanalen 2 en 10: 18 35 Godsd.
ultz. 18.30 Dierenfilm. 19 52
Med. en: Hier spreekt men
Nederlands. 20.00 Nws. 20.25
Het heeft geen naam: twee
stammen treden in het strijd-
k. 21.45 Akt. 22.15 De on-
I kreukbaren politlefilr
Hilversum I VARA
8.15 uur Malando speelt.
8.45 uur hoorspel „De naald in de hooiberg", stryd
tegen heroïne en wondstyfkramp (tetanus)
10.40 uur Loco, gevarieerd actueel programma.
Hilversum II KRO
8.00 uur verzoekplaten, 10 00 uur liedjesprogramma.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
(Waarschijnlijk inlassen reportages KVP-congres.)
ZONDAG TE ZIEN
Ned. 1 VARA
5.00 uur Doop- en Adventsdienst uit Heemstede
(CVK).
7.05 uur Via Uppsala (CVK/IKOR).
8.30 uur „Maigret en het meisje voor dag en nacht".
9.55 uur Signalement van Dronten.
Ned. 2 VPRO
8.05 uur De oude Draaidoos.
9.05 uur de beeldhouwer Frans Peelers.
9.25 uur filmrubriek.
ZONDAG TE HOREN
Hilversum I AVRO i
8.30 uur Rits, gevarieerd programma.
9.20 uur 3e en 4e bedrijf opera Carmen van Bizet.
Hilversum II NCRV en KRO
i uur Zondagavondzang uit Leeuwarden,
i uur Jules de Corte draait platen,
i uur hoorspel „Profeet aan zee" of „Waar blijft
de muziek nou?",
uur Audio, muziek-informatie.
22.00
Doop-
1st. NTS: 18.55 Pipo
CVK/IKOR/RKK
Bijbel-
Vla Uppsala:
19.30 Sport.
VARA: 20.30 Maigret
- en r
Signaler
Hilversum
VARA
18 Wee:
weer. oo Sportmeded 9.4!
Humanistisch Verbond. 1KOR
10.00 Van alles wat. 10 30 Oeeu
menischc Dienst. 11.30 Vraag
en antwoord, n 40 m
11.45 De
AVRO: 12 00 Bor
Nleu'
13.07
13.00
Instellingen. VARA: 17.00 Ste
reo: StrIJkork. 17 30 Stere
rtitles. AVRO:
Stereo: Licht
Zesdaagse Ic A
- 24.00 Nws.
Hilversum II. 291
8.00 Nws. 8.15 Lie
NRU: 23.50 De
:ugd.
hooiberg, hoorspel. 22.10
deamuskwartet. 22.30
22.40 Loco. een progr. zonder
motief. 23.05 Hoogtepunten uit
de programma's van de afge
lopen 14 dagen. 23.55 - 24.00
Nws.
Hilversum n. 298
Gitaarrecital (gr:. 14.00 Bariton
en plano. NRU: 14.30 Sportre-
portages en uitslagen1. CVK:
17.00 Geref. kerkdienst. 18.00
Gewijde muziek. 1KOR: 18.30
Geestelijke liederen 18.50 Kerk
veraf en dichtbij. NCRV 1900
Nws. 19 07 Klass gewilde muz
Cgr.l 19.30 Nabetrachting op
■MM iConcilie.
Reclar
Journaal
J. NC"
lebertje. TV feu:
•s Reclai
Journ. STER:
NCRV 19 07
STER
NTS
-.16 Reclame.
Actualiteltenrubr.
iu.su ïoppers van toen en nu.
20.53 Eerste Man dl. 2: Koude
-feu111. 21.20 Hoogte-
de musical Half a
2145 In kleur: De
•eglng. 22.45'
hebbers. 23.55 - 24.00 Nws.
Hilversum m. 240 m en FM
kanalen: AVRO: 9.00 Nws. 9.02
Licht platenprogr. 1000 Nws.
10 02 Juist op zondag. It.OO
Nws. 11.02 Muziek Mozaïek.
VARA: 12.00 Nws. 12.02 Ver-
zoekpl. progr. 13.00 Nws. 13.07
Beat- en Popfestival. NRU:
14.00 Nws. 14.02 Rome - Anka
ra - Madrid: voor de gastar
beiders. 15.00 Nws. 15.02 Athe-
■■■■XUkeMVHHi
NTS: 20.00 Journ. VPRO.
20.05 De oude draaidoos. 20.40
Danzi Quintet. 21.05 Progr.
:eldhouwer Frans
Over films en
lakers NTS: 22 n
8.10 Actualiteiten. 8.2C
vrij? Los!: actualltel-
v met verzoekplaten.
- 9.40 Waterstanden!.
nws.
risten. 12.50 Tien
praatje. 13.00 Nws.
Kapel. 17.00 Ontmoeting
:n. 7.55 Overweging.
8.30 nws. 8.32 VOOI
jw. 10.00 NRU: He
iende 14
KRO: ll.Oi
11.02
ie hul
lerl. i
lagen
de zieken.
ren. NCF"
Lichte gram.
en tuinder. 12.27 Meaed.
land- en tuinbouw. 12.30
*1 Actualiteiten. 12.50
adlo snelbuffet. 13.30
Schoolradio. 14.15 8tereo:
Opereltcmuz. (gr.: 15.00 Geref.
mlddagdlenst. NRU: 15.30 Zoek-
'it op Ned
heldsvoorl.
-or
jeugd.
NCRV: 17.30
licht op Nederland.
joh. nc
Voor de kleuters. 17.45 Voor
Jeugd. I8.r-
Uitzending
10 02 Pop-statloi
-;w*. 1Z.0 2
'erzoekpl.
iwt 13.02
Actualiteiten. 13.07 Knalmu-
14.00 Nws. 14.07 Muziek
sport. 15.00 Ni
g-tlme. 16.00 N
Platenshow. 17.00
13.02
7.07 -
A NTON BRUCKNER: de negen symfonieën uit-
gevoerd door de Berliner Philharmoniker (de
nummers 1, 4, 7, 8 en 9) en het Sinfonie-Orchester
des Bayerischen Rundfunks, beide orkesten onder
leiding van Eugen Jochum in een cassette met 11
platen Deutsche Grammophon SKL 929/39 stereo,
ook mono afspeelbaar. Intekenprijs (tot 15 januari
1968) 135,—; daarna 264,—.
Een bijzonder prijzenswaardig
initiatief van Deutsche Gram
mophon om alle Bruckner-sym-
fonieën bijeen uit te brengen: dit
getuigt van een niet geringe durf,
omdat Bruckner weliswaar
steeds meer geliefd is geworden,
maar toch bepaald nog niet als
„gemeengoed" kan worden
beschouwd. Een juiste keuze van
dirigent eveneens, want Eugen
Jochum heeft in de loop van zijn
carrière, die hem ook aan het
hoofd van ons Concertgebouwor
kest bracht, steeds een buitenge
wone affiniteit voor deze Oosten
rijkse meester aan de dag gelegd:
bij vrijwel elk eerste optreden
prijkte er een symfonie van
Bruckner op Jochum's lessenaar!
De uitvoerende orkesten beho
ren tot de beste ensembles uit
West-Duitsland en men heeft dat
ook in ons land tijdens
tournees overduidelijk kunnen
constateren. Natuurlijk bestaan
er van verschillende symfonieën,
en dan met name de meer beken
de als de vierde, zevende, achtste
en negende, reeds opnamen,
waarbij de leiding aan diverse
dirigenten is toevertrouwd, maar
men heeft nu de gelegenheid om
uitvoerig kennis te nemen van de
visie van één enkele orkestleider,
die bovendien alom en terecht
als één der grootste interpreten
op dit gebied wordt beschouwd,
op dit gehele symfonische oeu-
voor de uitvoeringen de z.g. defi
nitieve uitgaven van de symfo
nieën (verzorgd door Prof. Leo
pold Nowak in opdracht van de
Internationale Bruckner-
gesellschaft) gebruikt, terwijl er
op dit punt nog altijd verschil
van mening blijft bestaan
voor de Tweede de versie van
1877 gebruikt, terwijl op Urania
de langere, dus ongecoupeerde,
originele versie, zoals die in 1938
door Robert Haas werd uitgege
ven, wordt gespeeld, en er bevin
den zich in de 1877-versie nogal
wat onbegrijpelijke coupures!
Coupures
In hetzelfde vlak zou men ook
de Derde kunnen beschouwen.
Jochum benut hier wederom
volgens Prof. Nowak de veel
gebruikte versie van 1899, die, al
hoewel Bruckner er zelf zijn fiat
aan gaf, veel van Schalk's (een
van de dirigenten die Bruckner
meer bekendheid wilden
verschaffen door zijn werken
„toegankelijker" te maken door
het aanbrengen van coupures,
door hèrinstrumentatie en tevens
door dynamische wijzigingen) in
vloeden vertoont. Ter vergelij
king beluistere men dan eens de
door Bernard Haitink geleide uit
voering door het Concertgebouw
orkest, waarbij dé herziening
van 1878 wördt gebruikt. Om
slechts één voorbeeld te noemen:
in de versie van 1889 is in de
finale de helft van de reprise ge
coupeerd. Maar dit gebruik van
versies is tenslotte een kwestie
van smaak.
De weergave van zowel d«
Tweede als de Derde onder Jo
chum is uitstekend, bij de Derde
kan men eindelijk blij zijn, dat
er een goede vervanging is geko
men van de zeer goede oude Phi-
lips-opname door de Wiener
Symphoniker onder Volkmar An
ti reae, hoewel dezelfde symfonie
ook pas is uitgekomen op CBS
door het Cleveland Orchestra on
der George Szell. Maar'laatstge
noemde leidt een veel meer
rechtlijnige verklanking dan die
van Jochum, die daarentegen een
grotere samenhang vertoont, en
waarin een veel sterkere climax
werking aanwezig is.
De betrekkelijk weinig beken
de Zesde en de zeer geliefde Ze
vende zijn eveneens in alle
pracht en praal uitgevoerd. (De
Zevende is ook los te verkrijgen
op twee platen, met als aanvul
ling drie motetten en Psalm 150).
In de cassette bevindt zich te
vens een fraai album, verlucht
met talrijke foto's en facsimile's
van Bruckner's handschriften.
Eugen Jochum geeft in dit album
zijn interpretatie-inzichten be
treffende de grote Oostenrijker
weer; Prof. Nowak bespreekt de
gebruikte en door hem geredi
geerde „Fassungen" uitgave
Musikwissenschaftlicher Verlag
Constantin Floros schreef een
interessant artikel over de stijl
veranderingen in het symfonisch
oeuvre van Bruckner en tot slot
volgt nog een verhandeling over
de orkestleider door Karl Schu
mann. Muziekliefhebbers in het
algemeen en Bruckner-kenners
in het bijzonder zij met klem op
deze unieke uitgave, op dit
Bruckner-monument gewezen!
Hoogste eisen
Het is werkelijk ongelooflijk,
dat men deze cassette met platen
die aan de hoogste eisen, zowel
in muzikaal opzicht als in opna-
metcchnische zin, voldoen, voor
'en dergelijke „spotprijs" kan
•erkrijgen.
De opnamereeks is niet in kort
tijdsbestek (hoe zou het ook
haast anders kunnen met een
dergelijke materie?), maar in de
loop van enkele jaren tot stand
gekomen. Zo zijn in de afgelopen
tijd afzonderlijk al uitgebracht
en al uitvoerig met de nodige
lof besproken -- de symfonieën 1,
4 (tot nu toe alleen in Engeland,
binnenkort ook hier, gecombi
neerd met vijf motetten), 5. 8 en
9 (met als aanvulling het Te
Deum).
Nieuw
Georg Pliilipp Tclei
Geheel nieuw zijn dus de num
mers 2, 3. 6 en 7. Van de Tweede
bestaat momenteel geen andere
opname, want de oude versie on
der Georg Ludwig Jochum op
Urania is niet meer te verkrij
gen. Bovendien voldoet deze be
paald niet aan de huidige eisen
op technisch gebied. Wat echter
in dit verband wél jammer is. is
het feit, dat Eugen Jochum die
Jazz op orgel
J AZZ op een hammondorgel is te
beluisteren op Polydor Special
236 099. Het Jimmy Smith Trio
speelt o.a.. „I got a woman"
„Won't you come Bill Bailey"
.The champ" en „If I were a bell".
Echt een langspeler voor de lief
hebbers van deze „sound".
£)E Britse pianist George Shea
ring zorgt op Polydor Special
236 102 voor kostelijke party-
music. Hij wordt daarbij voor
treffelijk bijgestaan door gerou
tineerde bespelers van vibrafoon,
gitaar, bas en drums. Een zange
res. geeft een enkel nummer
apart reliëf.
In de selectie komen O.. voor: H°e v"lzijdi8 da! gebek' wd
Easy Livin", ..Don't blame me" "Jn «eweest. is op te ma-
,My silent love" en „When lights ken uit de reeks ..Der getreue
are low", Music-Meister", die Georg Phi-
Op schilderijen uit de 17de en
18de eeuw, Nederlandse zowel als
buitenlandse, vindt men vaak een
aantal personen afgebeeld, die
samen muziek maken. Viool,
.fluit, luit en clavecimbel waren
in die tijd geliefde instrumenten,
en niet zelden ziet men bij zo'n
groepje musicerenden iemand,
die zingt.
Misschien zong die wel een
partij van een ontbrekend instru
ment, maar het kan ook zijn, dat
enkele instrumenten de andere
partijen van een meerstemmig
zangstuk meespeelden. Men keek
in die tijd zo nauw niet: als men
bij elkaar was, improviseerde
men de samenstelling van het
musicerende gezelschap zoals het
uit kwam, En het aantal com
posities, dat voor fluit of viool,
voor orgel of clavecimbel of zo
maar voor trier stemmen wat
meestal wou zeggen voor vier
willekeurige instrumenten in
die tijd. is gecomponeerd, is bij
zonder groot.
Vorsten en kerkvorsten had in
hun paleizen kleine concertzalen,
maar zalen, waar de burgers bij
een kwamen om naar muziek te
luisteren, waren er nog niet.
Kwamen de burgers bij elkaar in
hun huizen, dan zong elk vogel
tje zoals hij gebekt was.
ÜPP Telemann sinds 1728 liet
verschijnen en die men nu kan
beluisteren op vijf platen in de
Archiv-Produktion van de D.G.G.
Men krijgt liederen en aria's te
horen voor sopraan, alt, tenor en
bariton, die yaak opvallen door
de zeer levendige coloratuur,
koorwerken en allerhand instru
mentale composities op instru
menten, die zelden of nooit te
horen zijn, want ze zijn allemaal
uit de tijd van Telemann of pre
cies nagemaakt: blokfluit,
dwarsfluit, hobo en oboe d'amo-
re, fagot, hoge trompet (Clarin),
viool, altviool, viola pomposa
(waarschijnlijk een instrument
tussen altviool en cello in),
discant- en bas-gamba, dus de
voorlopers van de cello, die ook
is vertegenwoordigd, luit, theorbe
(een soort luit met bassnaren, die
zonder de vingers van de linker-
Hand er op te zetten alleen maar
worden getokkeld), clavecimbel,
clavichord een platte piano,
die op een tafel werd gezet en
een klein orgel, een z.g. positief.
Panfluit
Vijf platen
En wie nog nooit een Panfluit
heeft horen bespelen, kan zo'n
reeks aan elkaar verbonden, tel
kens kleiner wordende fluiten,
die plat tegen de kin wordt ge
houden, horen in een kostelijke
stukje „Flauto pastorale". Rijk
gezaaid zijn de kostelijke stukjes
op deze vijf platen, die niet al
leen een uitermate levendig stuk
muziekgeschiedenis zijn, maar
ook een onuitputtelijke bron van
vreugde voor de muziekliefheb
ber, dit laatste niet het minst
door de prachtige en boeiende
zang van de solisten Hertha
Töpper, EditJh Mathis, Ernst Haef-
liger, Gerhard Unger en Barry
Mc Daniel en van het Würburger
Bach koor onder leiding van
Günter Jena, en door het voor
treffelijke spel van de vele Instru
mentale solisten.
Wie zich deze fraaie cassette
voor 1 januari aanschaft, betaalt
er maar ƒ85- voor; daarna
wordt de prijs 145.-.
G. M. DERSJANT