STUDIE VAN ISLAM NODIG Een woord voor vandaag Kerken van Indonesië zeggen Evangeliseren behoeft niet te irriteren Mogelijk geen VS-ambassadeur meer in Parijs „Geen hereniging met ger ef or meer den" Vragen over afstaan Grote Kerk Principe van een oecumenische synode aanvaard Mijnbeambten: NKV niet achter Bogaers Helft Duitsland berust in Oder- Neisse-grens „Het is goed om de Here te loven", zingt Psalm 92. Maar hebt u wel eens opgemerkt wanneer wij Hem mogen loven? Als Hij grote daden aan ons heeft gedaan? Als gebleken is dat Hij vergeven heeft? Als wij zien hoe machtig hij is? De psalmist geeft een ander antwoord: „in de morgenstond Uw goedertierenheid te verkondigen en Uiv trouw in de nachten". We mogen Hem niet alleen achteraf loven, aan het einde van de dag waarin Hij tot ons kwam, maar ook voor die d*19 begint, in de morgenstond, ja zelfs in de nacht die daaraan vooraf ging. Want de psalmist zelf heeft nog in de nacht „wanneer de goddelozen uitspruiten als het groene kruid en alle bedrijvers van ongerechtigheid bloeien". Maar hij verkijkt zich daar niet op. Hij laat zich niet beïnvloeden door wat hij ziet gebeuren, maar door wat hij gelooft dat zal gaan gebeuren. Want terwijl de ongerechtigheid bloeit, kan hij ook zingen: „Maar Gij. o Here, zetelt in de hoge voor eeuwig". Daarom weet hij: „De rechtvaardige zal groeien als een palm boom". Dat is een heel wat sterkere boom. dan het groene kruid van de goddeloosheid. Maar hier spreekt niet de ervaring, hier spreekt het geloof. Het geloof begint niet met Kerstmis, het begint in de donkere dagen daarvoor. De belofte is er al voor de komst. We lezen vandaag: Jeremia 36 11-19. WOENSDAG 6 DECEMBER 1967 (Door ds. H. Bultje) MAKASSAR Nog voor de leiders van 14 godsdienstige gemeenschappen en kerken in Djakarta elkaar ontmoetten, bespraken de Indonesische kerken in Zuid-Celebes de vraag, hoe de spanningen van de laatste maanden tussen de christelijke kerken en de Islam verminderd kun nen worden. Voorop stond dat daarbij niet het evangelie schade mocht lijden. Het werd een periode van ernstig zelfonderzoek, waarbij de afgevaardigden zich afvroegen of ze met hun evangelisatie methoden misschien onbewust reacties opwekten die voorkomen zouden kunnen worden. De bespreking vond plaats tijdens de driejaarlijkse bijeenkomst van de Federatie van Kerken van Indonesië. Tien dagen lang waren de afgevaar digden uit alle delen van de archipel bijeen in de gebouwen van de Theo- Charles Bohlen temp naar Washington WASHINGTON De Amerikaanse ambassadeur in Parijs Charles Boh len. is benoemd tot opvolger van de aftredende plaatsvervangend onder minister van buitenlandse /aken Foy D. Kohier. President Johnson maakte dit gisteren bekend. Het Britse ochtendblad The Guar dian meldt vandaag dat president Johnson geen haast zal maken met het sturen van een nieuwe ambas sadeur. Het open late» van de vaca ture kan worden beschouwd als een protest tegen de anti-Amerikaanse politiek van president De Gaulle, aldus The Guardian. Foy Kohier, de aftredende onder minister, is met zijn 59 jaar een van de meest ervaren diplomaten in de buitenlandse dienst. Hij wordt hoog leraar aan het centrum voor voort gezette internationale studie aan de universiteit van Miami. Charles Bohlen, 63 jaar. is ook een ervaren diplomaat. In 1962 werd hij door president Kennedy tot ambas sadeur in Parijs benoemd. De nieuwe functie maakte hem vierde in de hiërarchie van het State Department, na minister Rusk en de onderminis ters Katzenbach en Rostow. Bohlen en Kohier zijn beiden am bassadeur in Moskou geweest en staan bekend als specialisten op het gebied van Russische aangelegenhe- Nieuw offensief in voorbereiding WASHINGTON - De Verenigde Sta len bereiden zich thans voor op een voorjaarsoffensief in Vietnam De bom- menvoorraden worden aangevuld om over enige tijd. als de regenmaanden voorbij zijn. nieuwe aanvallen op Noord-Vietnam te kunnen uitvoeren. Er is al voor veertig miljoen dollar aan bomonderdelen. elektronische ap paraten en raketten besteld en voorts werd vorige week vrijdag een contract getekend voor de levering van twaalf gehele Tweede Wereldoorlog op Euro pa werden geworpen fin 24 jaar al 1.63 miljoen ton aan bommen! Israëlisch plan voor gesprek met Arabieren •JERUZALEM De Israëlisahe mi nister van buitenlandse zaken. Abba Eban. heeft gisteren in het parlement te Jeruzalem verklaard dat Israël praktische voorstellen zal doen bij eventuele rechtstreekse onderhande lingen met zijn Arabische buurlan den. De voorstellen, die nu worden uit gewerkt. hebben zowel betrekking op de agenda voor vredesoverleg a!s op de kwesties die bij vredesverdragen geregeld moeten worden on de voor waarden voor een eventueei akkoord. Eban legde er echter weer de nadruk op dat Israël zijn huidige bestands- grenzen niet zal wijzigen voordat men een vredesverdrag heeft geslo ten. Eban leverde felle kritiek op de Russische wapenleveranties aan Egypte. De stroom van Sowjet-wa- pens vormde een tegenstelling tot de betrekkelijk gematigde Russische uit latingen in de VN. zo meende de Israëlische minister HET WEER l\ K RUIM Londen Luxcnnu Pa ril» Cenère Innabruc» logische Hogeschool van Makassar. Het onderwerp werd ingeleid door een aantal vooraanstaande christenen zoals prof. dr. J. L. Ch. Abineno, de algemeen voorzitter van de raad van kerken, de vroegere vice-president dr. J. Leimena en door oud-generaal T. B. Simatupang. Opleving Duidelijk werd dat niet alleen de christelijke kerken groeien, maar dat er ook een opleving valt te bespeuren van de islam. In ontelbare dorpen worden moskeeën gebouwd. Beseft werd dat christenen vaak veel te weinig van het moslemse ge loof afweten. Vaak worden uitspra ken gedaan over de islam als godsdienst en over de profeet Mo hammed die kant nog wal raken. Dikwijls kwetsen christenen hun moslemse medeburgers door op hau taine wijze over het moslemse geloof te spreken. Vaak wordt ook de islam benaderd zonder te overwegen: Hoe komt mijn boodschap bij de moslems aan. wat kan een moslem van het evangelie begrijpen? Verwijten Ondertekenaar „Open Brief": (Van onze kcrkredactie) KAMPEN Ds. J. O. Mulder, een van de ondertekenaars van de „Open Brief" in de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt), acht hereniging met de Gerefor meerde Kerken thans nog min der dan vlak na 1944 geoor loofd. Dit blijkt uit een nadere verkla ring, die hij heeft afgelegd in de kerkeraad van Kampen. Ds. Mulder heeft tevens verklaard, dat hij ten aanzien van die broeders en zusters, die de Vrijmaking in dankbaarheid een werk des Heren willen noemen of een kerkreforma tie. zonder dat zij anderen aan deze hun opvatting willen binden, niet wil spreken, noch gesproken heeft van ..een gevaarlijke beschouwing" of ..een ideologie" of ..judaïsme". Integendeel, ds. Mulder zei dank baar te zijn, dat de vrijgemaakten zich van bovenschriftuurüjke bindin gen en onchristelijke schorsingen en afzettingen mochten vrijmaken en hebben vrijgemaakt en dat :n die weg een gereformeerd kerkelijk le ven mocht worden behouden. Nog onveranderd erkent hij wat in artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis is uitgesnroken, dat het het ambt aller gelovigen is. zich af te scheiden van degenen, die niet van de kerk zijn en zich Ie voegen bij de ware kerk. Geliik hekend was het feit. dat de k"Tt*"vaad van Kamoen niet wilde ..handelen" met ds. Mulder in»ake '"'n han.-DeV-mng onder d° O^en Br'ef aan'eid'n" voor Drof. J. Kamp huis c.s.. om in Kampen tot reforma- VU: meer hervormde en rk-studenten (Va ondcrwjjsredactiei AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit studeren thans 1159 hervormde studenten, dat is 21 pro cent van het totaal aantal ingeschre venen. Het aantal gereformeerden bedraagt 3120 of 56 procent, chris telijk gereformeerden 88 of 2 pro cent. vrijgemaakt gereformeerden l 171 of 3 procent, rooms-katholieken 383 of 7 procent, geen kerk: 393 of 7 procent. Tien jaar geleden waren deze cij fers 339 (16 procent), 1484 (69 pro cent. 34 (2 procent), 46 (2 procent). 54 (3 proeten). 93 (4 procent! en 89 (4 Drocentl. Het aantal vrouwelijke studenten is thans even groot als het totaal aantal studenten in 1947. De verschuivingen doen zich het meest voor onder de studenten van dc drie grote kerkgenootschappen. Verhoudingsgewijs daalt het aantal gereformeerden sterk, terwijl de hervormden cn de rooms-katholie ken een steeds grotere plaats inne- De exploitatiekosten bedroegen in 1957 nog geen vijf miljoen. Dit jaar is dat bedrag de vijftig miljoen reeds gepasseerd. tie over te gaan. De classis Kampen bleef echter de vertegenwoordigers I van de „oude" kerkeraad ontvangen J en erkent de „nieuwe" groep niet. Naar aanleiding van dit classis- besluit had de kerkeraad van Em- meloord aan de kerkeraad van Kam pen gevraagd, van ds. Mulder een nadere verklaring inzake zijn hand tekening onder de Open Brief te vragen. DEN HAAG Naar aanleiding van het afstaan van de Grote Kerk voor een rooms-katholieke eucharis tieviering heeft de kerkeraad van wykgemeente 8/9 (rondom de kapel „Uw Koninkrijk Kome") van de Haagse hervormde gemeente enkele vragen gericht aan het college van kerkvoogden. 1. Zijn we volgens uw mening in onze nervormde gemeente reeds zo ver, oat een kerkgeoouw ler beschm- king kan worden gesteld voor het opdragen van het misoffer, waarover de Hervormde Kerk in naar belijde nis op grond van het H. Schrift een j scnerp afwyzend oordeel heeft uit- gesproken? Hierbij mogen wij u erop wijzen, dat paus Paulus VI in zijn encycliek „Mysterium Fidei" van 3 september 1965 met nadruk ver klaard neeft, dat er in het wezen van het misoffer sinds het concilie van Trente niets is veranderd. 2. Indien bovenstaande vraag ont kennend moet worden beantwoord, bent u dan niet voor oordeel dat hierdoor by velen in de gemeente ergenis en verwarring is gewekt? 3. Bent u van oordeel, dat door uw besluit :n onze gemeente en wei- licht ook elders een bedenkelijk precedent is geschapen0 De brief is ondertekend door preases en scriba van de kerkpraad der wykgemeente. resp ds. H. Tais- ma en J. Hartman. Marine-ambtenaar van fraude verdacht DEN HAAG De marine-recher che stelt een onderzoek in naar de wijze, waarop de hoofdproefleider T S K. van het marine-opleidings kamp te Hilversum met de onder zyn beheer staande kas is omge sprongen. In afwachting van de re sultaten is K. uit zijn functie ge schorst. De hoofdproefleider, een burger, die by de Koninklijke Marine in in moslemse zijde wordt de kerk eten dat er plannen zouden bestaan om binnen 40 a 50 jaar ge heel Indonesië te kerstenen, dat de kerken steun ontvangen uit het bui tenland welke gebruikt wordt om ar me Indonesische moslems te lokken met rijst en kleding. Moslems kunnen niet begrijpen waarom de christenen ook evange liseren in hun gebieden. Zij mogen wel het evangelie naar de „heidenen" brengen, daar hebben de moslems geen bezwaar tegen. In uitgesproken mohammedaanse gebieden als Atjeh op Sumatra en vc"' -i Zuid-Celebes wordt de gedachte j 4 Maar .het afwijzen van (je „sta- geuit. dat de christelijke kerken daar tus-quo betekent met dat elke me moeten verdwijnen. Ook worden er j stemmen gehoord van mensen die te rug willen naar de voor-oorlogse. ko loniale tijd. toen de Nederlands-In dische regering bepaalde mohamme daanse gebieden als Atjeh voor kerk en zending gesloten hield, uit over weging van veiligheid en rust voor het koloniale bewind. In het vrije Indonesië is onder Soekarno aan deze discriminatie een einde gemaakt. Dr. J. LEIMENA de wereld het heil Gods voor de mensen door te geven. Het is onmo gelijk om op dit punt te schipperen en te marchanderen. In dit doorgeven van het evangelie van Jezus Christus hebben we zelf deel aan het heil. Het bestaansrecht van de kerken hangt hiermee samen. Dit houdt in dat het samenleven van verschillende godsdiensten in één staat niet betekent, dat de kerk haar boodschap voor zichzelf kan houden. Omgekeerd geldt dit ook voor de is lam. Het met elkaar samenleven be tekent niet een „status-quo" handha- thode van benadering van moslems door christenen gebruikt mag wor den. Eén van de belangrijkste punten is: Hoe benadert de kerk moslemse medeburgers, hoe wordt het evange lie aan de moslemse wereld verteld? Om het evangelie door te geven moet de ander gekend worden. De opdracht van de Indonesische kerken in de komende jaren is het bestude ren van de islam, weten wat de moslems geloven, hen aanvaarden in hun geloof zoals ze zijn, niet op kwetsende wijze over hun geloof denken, spreken en schrijven. Pas dan mag gehoopt worden op een ech te ontmoeting. Confrontatie In dit verband wordt het woord „confrontatie" afgewezen, omdat dit woord na de „confrontatie met Ma leisië" te militant klinkt. Het gaat om een werkelijk gesprek. Dit vraagt van de Indonesische kerken een ernstig zelfonderzoek en correctie, want slechts weinige Indo nesische christenen zijn in staat en voelen zich geroepen tot deze experi mentele dialoog met moslems. De kerk zal moeten afleren de islam als minderwaardig te beschouwen. Christenen zullen ook hun angst moeten overwinnen, dat ze een min derheid vormen. De Indonesische wetten kennen geen meerderheid en minderheid. Alle staatsburgers heb ben gelijke rechten en gelijke plich ten. Dit alles betekent dat bepaalde evangelisatiemethoden kritisch beke ken moeten worden. Vooral massale acties wekken scherpe reacties van moslemse zijde op. Het evangelie zelf werkt provocerend, maar de methode Evangelisatie In het rapport over evangelisatie wordt de massa-evangelisatie als mo gelijkheid erkend. Wel is in dit rap port gewezen op het feit, dat het effect van dergelijke acties vaak meer naar binnen zichtbaar wordt i dan naar buiten. Zo'n actie kan een j geestelijke opwekking tot gevolg heb- j ben. Bovendien moet de situatie van elke streek op zich worden bestu- deerd. Het gaat er om dat de kerken inventief zijn en nieuwe ëvangelisa- tievormen ontdekken. Als ik ten slotte nog een persoon - lijke indruk doorgeef, wijs ik op het volgende: Uit allerlei delen van Indo- nesië komen berichten binnen, dal mensen zich tot de kerken wenden. Wanneer men de Indonesische ker ken enigszins kent en weet hoeveel laksheid er wordt gevonden, dan kan men zich alleen maar verwonderen dat mensen van buiten zich aanmel den. Uit een groot aantal gevallen mag de conclusie getrokken worden dat het leven van de christenen vaak de grote aan trekkingskracht vormt. Dit moet ons stil en dankbaar maken en voorzichtig in ons oordelen. Deze overgangen maken ons opmerk zaam op het werk van de Geest, ondanks alle lauwheid en ge breken die wij menen te moeten signaleren. Richting Het zou te vee! ruimte vergen om de gehele discussie op de voet te vol gen. Maar in een korte samenvatting kunnen we wel zeggen in welke rich ting de Indonesische kerken in de komende jaren deze problemen wil len gaan aanpakken. In de grondwet van 1945 en de zogenaamde Panja Sila. de ideolo gische basis van deze staat wordt de vrijheid van godsdienst gegaran deerd. Er is niet slechts vrijheid om het geloof te belijden, maar ook om het uit te dragen. In het gesprek met de islamietische leiders over toleran tie en godsdienstvrijheid moeten deze punten naar voren worden gebracht en verdedigd. Samen strijden moslems en christe nen voor de opbouw van hun land, maar ieder van hen strijdt op grond van eigen overtuiging. Het geloof dat elk van hen belijdt is basis en uit gangspunt voor de gezamenlijke op- Tweede predikant VU-ziekenhuis AMSTERDAM Ais tweede zie- ken'huispredikant voor het Acade misch Ziekenhuis der Vrije Univer siteit is benoemd ds. W. F. O. E. Stange, hervormd predikant te Weerselo. De kerkeraad van de hervormde gemeente van Amstelveen-Buiten- veldert heeft in verband met zyn be- noeming een beroep op ds. Stange uitgebracht. In 1962 werd de Amsterdamse ge reformeerde predikant ds. J. van Buuren als ziekenhuispredikant be noemd voor het VU-ziekenhuis. (Van onze kerkredactie) MAKASSAR De driejaar lijkse vergadering van de Raad van Indonesische Kerken is nog voldoende tijd gehad om het concept te bestuderen. Op 4 november werd dit plan uit voerig besproken. Toen bleek vol gens een rapport van dr. A. G. Ho nig, dat slechts enkele kerken met j iii6, uai sictais cuKcic Kerxen roer met ^omgezet een synode. Wel j een mandaat aanwezig waren. Het ti j. i i l-j gevojg was jat jjg besprekingen een soort van verkenningen moesten blijven. Geloofsbelijdenis Uit de bespreking bleek dat in het algemeen verlangd werd naar een concrete eenheid, maar dat men toch geen overhaaste stappen wil nemen. De Indonesische kerken willen sa men deze weg gaan. In dat verband viel het woord „pemahaman": „po gen om elkaar te begrijpen in zaken van geloofsbelijdenis. Uit het gesprek bleek dat alle ker ken de Apostolische Geloofsbelijde nis willen aanvaarden als een ge meenschappelijke belijdenis. Over een nieuwe geloofsbelijdenis werd uitvoerig gesproken. Het inge diende concept werd beschouwd als „stof ter overdenking" in het tot ontwikkeling brengen van de nieu we belijdenis. De kerken werd ge vraagd ieder voor zich in de komen de -jaren dit concept te bestuderen en dan over twee jaar de resultaten van hun bezinning te overleggen aan het werk-comité. bleek dat de kerken er over het algemeen veel voor voelen om samen een overkoepelende sy node te vormen, waaronder dan iedere kerk, van welke signa tuur ook, (voorlopig althans) zijn zelfstandigheid en eigen ka rakter kan behouden. Maar de kerken meenden dat het plan nog niet volkomen rijp is. Het zal over drie jaar opnieuw aan de orde komen. 1. We gaan akkoord met het con cept in zoverre we het beschou wen als de maximale mogelijk heid op dit ogenblik om de vol gende stap te zetten op de weg naar wat ons allen voor ogen staat: één kerk voor heel Indo nesië. 2. We gaan akkoord. 3. We gaan in principe wel ak koord. maar hebben nog niet Opdracht Consensus Nog veel werk in tapijtindustrie HILVERSUM De Nederlandse i tapijtindustrie, waarin al 106.000 mensen werken, kan nog aan zeer velen werk verschaffen als zü tenminste niet ge hinderd wordt door concurrentieverval sing en als zij op enige steun van de overheid kan rekenen. Er is op het ogenblik sprake van meer begrip voor de sociale en econo mische waardevolle positie die de tex tielindustrie in het nationaal bestel in neemt. aldus het jaarverslag van de Verenigde Nederlandse tapijtindustrie (Veneta). Dat er in de afgelopen zes jaar 21.000 mensen ziin afgevloeid is niet uitslui tend te wijten aan een slechte gang van zaken of aan geringe activiteiten. Ook herstructueringsmaatregelen kunnen lei den tot het vormen van concentraties waardoor efficiëntere bedrijfsvoering met minder mensen mogelijk is. vaste dienst is, werkt met werk studenten, die onder zijn leiding ma rinepersoneel psychotechnische tests afnemen. Omdat deze studenten in dienstverband tot de marine staan, moeten zij bij verzuim van een werkdag het dagloon in een kas stor ten. waaruit K. een vervanger be hoort te betalen. Het vermoeden is nu gerezen, dat K. meermalen zou hebben voorge wend dat hij een student verving en zichzelf dan uit de kas hebben be taald. Hoe groot het bedrag is dat HEERLEN De Katholieke fe deratie van mijnbeambten betreurt het dat het NKV de resolutie- Bogaers, die eind deze week op de Partijraad van de KVP wordt be sproken. (De groep-Bogaers wil de KVP omvormen tot een radicaal- vooruitstrevende partij). Het bestuur van het NKV heeft nooit een standpunt bepaald. En Ruim Zicht (het blad van het NKV) kan volgens de federatie niet de be voegdheid hebben om in beleids vragen in het algemeen en zeker in deze belangrijke zaak onaf hankelijk van het verbondsbestuur te opereren. Aan de andere kant mag de een heid in de r.k. vakbeweging geen gevaar lopen omdat er op politiek terrein onder r.k. uiteenlopende op vattingen bestaan. De federatie vindt het ook ten opzichte van vele in tegere katholieke politici beslist onheus te stellen, zoals in Ruim BADEN BADEN Meer dan de helft van de Westduitsers is volgens een opiniepeiling voor erkenning van de Oder-Neisse grens als Duitse oost grens als dit zou leiden tot verbete ring van de betrekkingen met de Oosteurepese landen. 33 proenct is tegen erkenning en 53 procent voor. Uit het onderzoek bleek verder dal negentig procent van de onder vraagden voor rechtstreekse bespre kingen zijn tussen Oost. en West- Duitsland ter verbetering van de menselijke betrekkingen. 53 procent iZoht werd gesuggereerd, dat „se rieuze KVP'ers" de resolutie-Bogaers moeten steunen. Geen oplossing; uitstel voor Cyprus ANKARA De kwestie-Cyprus kan binnenkort-.weer dreigend wor den, nu gaat het'echter tussen Tur kije en bisschop Makarios. Premier Demirei heeft Makarios gewaar schuwd, dat de ger.ngsle actie tegen Turken op het eiland onmiddellijk gevolgd zal worden door militaire vergeldingsmaatregelen Demirei vindt het Turkse recht op interven tie onloochenbaar. Maar dat is nu juist een recht vastgelegd bij de akkoorden van Londen en Zürich, dat voor Maka rios onaanvaardbaar is. omdat het nu „onbruikbaar" zou zijn. Evenals het recht aan de Turken toegekend, 650 soldaten op Cyprus te legeren. De dreiging van een oorlog tussen Turkije en Griekenland is afgeno men nu de Grieken reeds bezig zijn hun troepen van Cyprus weg te halen. Bovcot van het Griekse transport LONDEN De Internationale fe deratie van transportarbeiders over weegt een „gezamenlijke actie" tegen alle Griekse nationale transportbe drijven. Deze actie zal neerkomen op een boycot van de Griekse schepen en vliegtuigen. Hiermee wil de federatie proteste ren tegen de houding van het Griekse regiem die de vrijheid van de aangesloten bonden in Grieken land en de maatregelen tegen de Dan zal geprobeerd worden of het mogelijk is tot een volledige consen sus te komen. Het nieuwe ontwerp dat dan wordt opgesteld zal dienen als een geheel eigen aanvulling op de Apostolische Geloofsbelijdenis. Tijdens de vergadering werd et- vooral op aangedrongen dat de nieu we belijdenis formuleringen moet bevatten, die op Indonesië zijn afge stemd vooral waar gesproken wordt over de drieëenheid en de oecumeni- citeit. Ten aanzien van een orde voor deze Indonesische oecumenische sy node kwamen eigenlijk geen nieuwe inzichten naar voren. Maar ook op dit punt zullen de kerken hun be zinning verder voortzetten. Dr. Honig is van mening dat de voorgestelde grondslag waarin wordt gezegd dat „het Woord Gods betuigd wordt door de Schrift" hem wat ma ger toe schijnt. Als docent aan de Theologische Hogeschool te Makas sar moest hij een heel wat verder gaande grondslag ondertekenen. NED. HERV. KERK Beroepen te Oud-Beijerland toez J J v. d Velden te Amersfoort: te Am- sterdam-Buitenveldert (pred. bgw. ziekenhuispred. VU-ziekenhuis!: W. F. O. E. Stange te Weerselo: te Rotterdam- Hoogvliet (vac. K. Verbeek toez.): drs. C. A. ter Linden, pred. bgw. leger- pred. te Hoogerheide (Ni.); te NO- polder (wijkgem. Emmeloord toez.!: drs C. G. Baart te Nieuwpoort: te Ten Post (toez.): K. Beks te NO-polder 'wijkgem Bant-Rutten)te Woerden '4e p.p.): J. Bogaard te Ernst (Gld.). Aangenomen naar Alblasserdam (vac. H. J. de Bie toez.): J. Wieman te Nunspeet: naar Blijham (Gr.): A. Don ker te Stolwijk. GEREF. KERKEN (vrijgem.) GERFF. GEMEENTEN —o—.. f - idnu «rn ue niaau eeeien leizen cie r jr7 B acht hereniging van de beide delen vakbondsleiders beknot. Elf Griekse (V S en te^W^ll^ï w"1!' van Duitsland mogelijk in de afzien- vakbonden van transportarbeiders I 22B "m., I onderhouden contact met de ITF. Rijsscn (vac. J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2