Nieuwe bez uning op
zending en missie
HERVORMD SCHULDBELIJDEN
Boete geëist van f150 voor
afrukken burgemeestersketen
Een woord voor vandaag
Aarzelend begin van moeilijk gesprek
Uw probleem
is het
onze.
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
DEVALUATIE POND
BELASTING VOOR
BRITSE GELOVIGEN
Boycot van
KIPO een
misdrijf?
Geld voor
belangrijke
winteraankopen:
Kleurentelevisie
Bontmantel
Ski-uitrusting
persoonlijke lening
Gideons hebben doel
nu bijna bereikt
Israël blij met
benoeming
George Hakim
Dr. J. J. Buskes vraagt om:
WOENSDAG 29 NOVEMBER 1967
Driemaal heeft Jezus gesproken over Zijn komend lijden, ster
ven en opstaan. Het laatste wat Hij zegt, eer Hij naar Jeruzalem
gaat is: Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om
Zich te laten dienen, maar om te dienen en Zijn leven te ge
ven als losprijs voor velen."
De vraag duikt op hij de lezer die voor het eerst geconfron
teerd word met dergelijke woorden: „Wie toch is deze Jezus,
die zo spreekt?" Marcus geeft zijn antwoord als hij in 10 :46-
52 de geschiedenis van de genezing van Bar-Timeüs vertelt.
De naam zelf heeft al een betekenis. Bar-Timeü is niet zo
maar een blinde langs de weg. Bar betekent zoon, Timeüs is
de „onreine", Bar-Timeüs is dus de zoon van de onreine.
Dan doet de bijbel hier iets wat steeds weer in dat wonder
lijke boek gebeurt. In het leven van een mens, wordt het le
ven van alle mensen getekend. Abraham wordt geroepen,
maar in hem het hele volk Israël. Ezau verzet zichmaar in
hem het hele volk Edom. Bar-Timeüs is blind, maar zo is de
hele mensheid die afstamt van Adam. ,Jona, gij en ik, noem
de ds. A. van den Bosch zijn boek. Marcus zegt hier: Bar-Ti
meüs, gij en ik."
Zo staan ze tegenover elkaar, de Zoon des mensen en Bar-Ti
meüs, de zoon van de onreine, de blinde bedelaar. Het eerste
woord „blind" geeft zijn hopeloze situatie aan. Het tweede
woord „bedelaar" laat een sprankje hoop vallen. God is im
mers een God van de armen.
We lezen vandaag: Jeremia 31 15-22.
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genot
>rden Ingesloten.
Vraag: Wij hebben in een kamer
van ons huis een plafond en daarop
aansluitend in de buitenmuur erg
last van salpeter. Het is een lelijke
grote vlek. Men kan er geen bed of
meubelstuk neerzetten omdat aldoor
net wit poeder naar beneden komt.
En komt het op de vloerbedekking
(plasticprodukt) dan smelt het ook
nog en bijt uit.
Antwoord: Deze salpetervlek wijst
op lekkage, hetzij via de dakgoot, de
spouwmuur, losliggende pannen of
water langs de dakspanten, enz. Ge
regeld wegwassen van salpeter helpt
niet, daar het vocht in de stenen
toch weer als salpeter naar buiten
of naar binnen werkt. Wordt die
lekkage niet vertiolpen, dan blijft u
met dit euvel zitten. Haal er dus een
vakman bij, die de lekkage opspoort
en laat deze zo spoedig mogelijk ver
helpen. Laat desnoods op die natte
plaats nieuwe stenen inzetten. Is het
een huurhuis, dan zal de eigenaar
moeten ingrijpen.
Vraag: Voor de oorlog bestond er
een christelijk tijdschrift De Prins.
In een exemplaar van 1908 stond
een foto. waarvan ik er graag een
wilde hebben. Bestaat dit tijdschrift
nog, op welk adres, is dit tijdschrift
door een ander overgenomen en
door wie?
Antwoord: Het geïllustreerde
tijdschrift De Prins werd uitgegeven
door G. J. Thieme te Arnhem en
Nijmegen. Tijdschrift en uitgever
bestaan niet meer. zodat u terecht
moet bij het antiquariaat of in een
of andere bibliotheek.
Vraag: Hierbij stuur ik een beetje
potaarde van mijn ficus. Er leven
heel kleine beestjes op. Het blad
krult. Mijn planten krijgen ieder
voorjaar nieuwe aarde en ook zo nu
•n dan pokonwater. Welk bestrij
dingsmiddel raadt u aan?
Antwoord: Deze beestjes zijn zeer
kleine, witte, snelle *ortelduizend-
poten. De besmetting wordt overge
bracht in de kluit van de planten
•Is ze verpot worden. Ze zitten ook
vaak in de grond. Ze vreten aan de
wortels en door hun veelheid zijn ze
•chadelijk, zodat de planten in de
groei achterblijven.
Allereerst kan u ter bestrijding de
wortelkluit 2Vi uur in vrij warm
water dompelen, waardoor ze uit de
grond komen. Ook kan u de te ge
bruiken potgrond uitkoken of ze be
gieten met 6 ml parathion 25 pet.
per 10 1 water (zeer giftig). Ook kan
u de potgrond bestuiven met lind-
aanstuif 7 pet. Dit is veel minder
giftig, doch het eerste middel helpt
beter, daar de vloeistof nu door de
hele grond of kluit trekt.
Deken treedt af
ter Mille van
demokratie
SCHIEDAM Deken F. P. J. Boel
rijk '60) heeft bekend gemaakt, dat
hij zijn functie neerlegt, om op korte
termijn mogelijk te maken, dat een
deken wordt aangesteld met mede
werking van geestelijkheid en le
ken.
Hij wil geen kandidatuur voor
herbenoeming ontvangen.
Door dr. C. J. Th. van Bocksmeer,
secretaris van het bisdom, en G. J.
W. Felix, directeur van het dioce
saan pastoraal centrum is een regle
ment voor kandidaatstelling voor de
functie van deken ontworpen, dat
door bisschop Jansen is goedgekeurd
en van toepassing is verklaard in
het dekenaat Schiedam.
In de nieuwe procedure zal de bis
schop bij de benoeming gebonden
zijn aan het advies van de priesters
en van het lelcenberaad in het deke
naat. Dit advies zal bestaan uit een
ljjst van voordracht (drie namen),
die langs demokratische wm door
geheime stemming tot stand komt.
Tot het dekenaat Schiedam beho
ren Vlaardingen en Maassluis.
Onmiddellijke verlichting van
(Van onze kerkredactie)
HILVERSUM Zo totaal an
ders waren de wijzen waarop
het protestantisme en het
roomskatholicisme zich in Afri
ka en Azië presenteerden dat in
onze taal twee geheel verschil
lende woorden zijn ingeburgerd:
zending en missie. Vergeten was
dat ze oorspronkelijk hetzelfde
betekenden. Nu ze beide voor
dezelfde problemen komen te
staan, beginnen ze elkaar weer
te naderen.
De rooms-katholieke uitgeve
rij Paul Brand in Hilversum is
er in geslaagd om in de redactie
van een nieuwe serie boeken
ook protestantse deskundigen
op zendingsgebied aan te trek
ken. De serie heet: „De grote
oecumene".
De vernieuwing van de rooms-ka
tholieke exegese bracht voor het
eerst Rome en Reformatie dichter bij
elkaar. De bijbel ging op een geheel
nieuwe wijze spreken. En zo grondig
wierpen de rooms-katholieke exege
ten zich op het bijbelonderzoek, dat
protestantse exegeten nu erkennen
dat ze wel genoodzaakt zijn van hun
resultaten kennis te nemen.
De hernieuwde bezinning op de
bijbel dwong Rome zichzelf te onder
zoeken. Het besef brak baan dat Ro
me zich moest vernieuwen, wilde zij
niet door de huidige wereld als een
anachronisme aan de kant worden
geschoven. Maar bezinning op de we
reld bracht ook de andere kerken
binnen het gezichtsveld van Rome.
zonderlij ke gesprekken, met de or
thodoxie, met de anglicanen, met de
lutheranen enz.
Het theologisch gesprek met de
Wereldraad was misschien wel het
allermoeilijkste, omdat deze raad van
kerken allerminst een theologische
eenheid is. Als vanzelf ging toen het
gesprek al gauw ook over practische
problemen.
Er kwam een bezinning op gang
over de mogelijkheid om samen te
werken op het terrein van de kerke
lijke hulpverlening. Ook begon het
gesprek over het politieke spreken
van de kerk. Het allerlaatst breekt
nu het besef door dat ook gesproken
moet worden over zending en missie.
Met zin voor de realiteit werd er
kend dat dat gesprek niet gemakke
lijk zou zijn. Maar het Centraal Co
mité van Kreta riep toch de kerken
van de raad op tot dit gesprek.
Nieuwe serie
Uitgeverij Paul Brand brengt nu
een nieuwe serie boeken over zen
ding en hulpverlening op de markt
onder verantwoordelijkheid van een
gemengde redactie. Daarin treffen we
prof. dr. J. Blauw van de VU aan,
maar ook prof. dr. A. Camps uit Nij
megen. prof. dr. J. M. van der Linde
uit Zeist, maar ook prof. dr. J. Kerk
hof een jezuïet uit Leuven.
"Doorstraalt" verlichtend weefsels en
spieren tot in de gewrichten
||eumatische. pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.-r
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Zo begon ook daar de „oecumenische
Algesal diep op de weefsels in tot aan de beweging",
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatle of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot ln de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel
verlichting en welbehagen.
Nieuwe contacten
De Wereldraad en het Vaticaan
vormden een gezamenlijke gespreks-
I groep, oorspronkelijk onder lei-
De serie begint niet met de onder
linge verschillen, maar concentreert
zich op de gezamenlijke problemen.
Het eerste boek is dan ook getiteldgesprek wel voor.
„Missionaire wegen voor morgen".
Daarin gaat het allereerst om de dia
loog van het christendom met de an
dere wereldgodsdiensten, maar ook
om de eisen die deze ontmoeting stelt
aan de wijze waarop de christelijke
heilsboodschap gepresenteerd wordt.
Dit eerste boek is geheel geschre
ven door rooms-katholieke auteurs.
Het is of wordt ook in zes andere
talen gepubliceerd. Het tweede boek
„Zending en missie" is echter van de
hand van een Amerikaanse oud-zen
deling van de presbyterianen. Het
geeft een bijzonder interessante
vergelijkende studie over pro- j
testantse en rooms-katholieke missio-
naire strategie. De schrijver A. Hor- i
ner wil daarin bruggen slaan op en
kele punten „waar vijandigheid hem J
niet alleen zinloos voorkomt, maar
bovendien in toenemende mate scha
delijk is voor de zaak van het j
christelijk geloof over de ganse we- j
reld".
„Witte raven"
Na twee algemene inleidingen be
palen de volgende boeken zich bij
specifieke problemen. Elisabeth
Gössmann schreef over het
christendom in Japan, en binnenkort
verschijnt „Afrika en het christen
dom". Harry Haas schreef reeds over
„Revolutie en kerk. De christenen in
De boeken alle paperbacks
zijn te herkennen aan de witte
omslag met zwart-wit foto's en de
titel in rood. Misschien is deze
„kleurloze" omslag gekozen om het
..witte raven" te laten zijn in een nog
vrijwel onontgonnen gebied. Als de
zwaluwen kondigen ze misschien' nog
niet een nieuwe lente aan in de soms
nog gespannen verhouding tussen
zending en missie. Het eigenlijke
gesprek moet nog op gang komen.
Deze boeken bereiden echter dat
Missionaire wegen voor morgen, door
G. C. Anawati en anderen. Uitgave
Paul Brand, Hilversum. Prijs 18,90,
3?6 pagina's.
Zending en missie, door Norman A.
Horner. Uitgave Paul Brand, Hilversum.
Prjjs 12,90, 196 pagina's.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Niet alleen het
Brits en Buitenlands Bijbelge
nootschap is in moeilijkheden
gekomen door de devaluatie
van het Britse pond, maar ook
de Britse zendingsorganisaties
en hulpverleningsinstanties. Al
leen voor het werelddiakonaat
zullen de Britse christenen
ruim 5 miljoen gulden meer op
tafel moeten leggen om de aan
gegane verplichtingen te hono
reren.
Alleen al op het gebied van de
hongersnood werken drie verschil
lende organisaties, Christian Aid, Ox-
fam en het Save the Children Fund.
Oxfam heeft voor 12 miljoen gul
den verplichtingen op zich genomen.
Door de devaluatie zal echter nu 1,8
miljoen gulden meer nodig zijn. „We
zullen bepaalde aanvragen moeten
afwijzen en in andere gevallen de
hulp drastisch moeten beperken," zei
mejuffrouw Elizabeth Stamps, de pu-
bliciteitsmedewerkster van deze or
ganisatie tot Church Times.
Christian Aid kampt met nog gro
ter moeilijkheden. Om in 1968 het
zelfde te kunnen doen als vorig jaar
zal deze organisatie 2 miljoen gulden
meer moeten ontvangen. Ongeveer
twintig projecten die reeds waren
Schade: anderhalf
miljoen
ROTTERDAM De beruchte „KI-
PO-affaire", ook wzl bekend als de
oorlog tussen „de witten" en „de grij
zen". of tussen niet-kortinggevende
winkeliers en kortinggevenden met
als resultaat een leveranciersboycot
tegen KIPO NV, komt vrijdag voor
de Rotterdamse rechtbank in de
vorm van een strafzaak.
Beklaagden zijn de ondernemingen
die deze boycot organiseerden.
Uitsluiten van een bedrijf op deze
manier is een economisch misdrijf.
De verticale prijsbinding komt in
dit proces niet ter sprake.
De directie van KIPO zal onmid
dellijk na een veroordelend vonnis
een schade-eis indienen bij de recht
bank. Zij raamt de door KIPO gele
den schade op anderha1' miljoen gul-
Zuid-Afrika heeft twee postzegels
uitgegeven ter herdenking van de
Reformatie.
Schrappen
Save the Children Fund zal per
dag 2000 gulden extra moeten ont
vangen, als ze al de kinderen wil
blijven helpen die op het ogenblik
geholpen worden. Komt dat geld niet
binnen dan zal een van iedere zes
kinderen het zonder hulp moeten
stellen. Volgens de voorzitter, graaf
Boyd van Merton,' had het fonds voor
dit jaar een budget van 13,4 miljoen
gulden.
Ook de Britse zendingsorganisaties
staan voor geweldige problemen om
hun verplichtingen na te komen. De
United Society for the Propagation of
the Gospel heeft een miljoen gulden
meer nodig per jaar om het huidige
werk te kunnen handhaven.
Volgens een persbericht worden
niet alle zendelingen op dezelfde wij
ze door de devaluatie van het pond
getroffen. Sommige zendelingen wer
ken in landen, waar ook een devalua
tie is geweest. Maar de zendelingen
die in landen werken waar niet werd
gedevalueerd zullen op iedere zes
guldens er een bij moeten hebben om
hun levensstandaard te kunnen
handhaven.
De Church and Missionary Society
heeft een spoedvergadering bijeenge
roepen om de situatie te bespreken.
Deze zendingsorganisatie kampte
toch al met financiële moeilijkheden.
In 1964 kon nog ruim een half mil
joen gulden worden uitgetrokken
voor bijzondere projecten. In 1966
was dat bedrag gedaald tot nog geen
twee ton. En sindsdien moest het
budget nog veel verder ingekrompen
worden. De devaluatie heeft tot ge
volg dat de zendingssalarissen niet
kunnen worden uitgekeerd.
Ook de interkerkelijke Leprozen
Zending ziet de werkelijke inkomens
van haar zendelingen drastisch ver
laagd. Dat betekent dat de salarissen
in Brits geld verhoogd moeten wor
den, maar dan zal het basiskapitaal
van deze zepding aangesproken moe
ten worden.
SPAANSE SINAASAPPELEN
onmisbaar voor de fijne keuken
Omdat zij uitblinken door hun frisse smaak Minder
van de zon dat heerlijke gerechten zo bijzonder maakt.
Echt sinaasappelen voor u die van koken houdt I
Het christendom ln Japan, religieus ver
leden - profane toekomst, door Elisa
beth Gössmann. Uitgave PanI Brand,
Hilversum. Prijs 10,90, 146 pagina's.
Revolutie en kerk. De christenen in Ailë.
8.90. 94 pagina's.
Uitgave Paul Brand, Hilversum. Prijs
Waarom
zou u
het niet
lenen?
Duizenden mensen vinden het heel
gewoon om geld van ons te lenen voor een
belangrijke aankoop. Waarom zou u in
zo'n geval ook niet een
bij ons sluiten? Wij lenen u het benodigde
bedrag (van 500,- tot 5.000,-)
zónder borg of andere zekerheid;
zónder beperkingen voor wat de
besteding betreft;
mèt kwijtschelding van de nog te
betalen termijnen bij onverhoopt
overlijden.
Over de Persoonlijke Lening zal men u
gaarne op al onze kantoren (meer dan 380)
iedere gewenste inlichting géven.
U bent welkom bij de
Algemene Bank Nederland
„Ire elke hotelkamer een bijbel
Hongaarse bisschop
Petery overleden
VATICAANSTAD Het Vaticaan
heeft bekendgemaakt, dat in Honga
rije op 77-jarige leeftijd is overleden
bisschop Jozsef Petery, die sterk ge
kant was tegen het communistische
regime. Wanneer hij -overleed is niet
gezegd.
Bisschop Petery werkte nauw sa
men met kardinaal Mindszenty. in
1953 werd hij door de commu
nistische autoriteiten geïnterneerd
omdat hij geen inmenging van de
regering in zijn bisdom wenste.
De laatste tijd zou hij in het 3tadje
Hejce gevangen hebben gezeten.
(Van een onzer medewerkers)
JERUZALEM De verkiezing van
aartsbisschp George Hakim tot patri
arch van de Grieks-Katholieke Kerk
is in Israël met vreugde begroet. Men
verwacht dat hij zich zal beijveren
voor een oplossing van de problemen
tussen de Arabische landen en Israël.
Sinds 1943 is hij aartsbisschop ge
weest van Nazareth en Opper Galilea
en daarmee de geestelijke leider van
de 25.000 grieks-katholieken in Israël.
Zijn volgelingen, grotendeels Arabie
ren, doordrong hij er steeds van, dat
de staat Israël een feit is.
Vlak voor de Zesdaagse oorlog riep
hij zijn volgelingen op, loyaal aan
Israël te zijn. In Arabische kringen
werd hij daarvoor uitgekreten als
„zionist" en „rabbi Hakim".
Maar anderzijds liet hij geen gele
genheid voorbijgaan, facetten van de
Israëlische politiek te kritiseren, in
het bijzonder waar het het vluchte
lingenvraagstuk betrof. Herhaalde
malen zei hij dat iedere Arabische
vluchteling die in Israël wordt toege
laten, een steen is van de lange weg
die naar de vrede voert.
De nieuwe patriarch werd in 1908
in Kairo geboren. Hij gaat zich nu in
Damascus vestigen.
Kerkschendingen
in België
BRUSSEL In het Belgische Na
men is het interieur van drie kerken
beklad. Op beelden, schilderijen en
stoelen stonden hakenkruisen en
SS-tekens.
Ook waren er opschriften, die de
den denken aan het werk van de
maniak, die geruime tijd kerkhoven
in Nederland en Noord-België
schendt.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG „In elke hotel-
j kamer een bijbel", het doel van
I de vereniging De Nederlandse
Gideons is thans voor meer dan
negentig procent bereikt. Op 1
januari van dit jaar waren in
3004 hotels in totaal 69.637 bij
bels aanwezig.
Tekort
Dat het zover komen kon, wordt in
de jaarverslagen 1965-1966 van deze
vereniging voor een belangrijk deel
toegeschreven aan het gunstige oor
deel over het werk van de Neder
landse Gideons, uitgesproken tijdens
een congres yah rooms-kathölieke
hotelhouders. De geestelijke adviseur
zei, dat er zijns inziens geen enkel
bezwaar was, de Gideonbijbels in de
hotels te accepteren.
Daardoor gingen vooral in Brabant
en Limburg de hoteldeuren wijd
open. ln één jaar werden alleen in
deze belde provincies al meer dan
tienduizend bijbels ondergebracht.
Voordien was het zeer moeilijk, bij
bels af te leveren in deze provin-
Al is het doel van de Nederlandse
Gideons voor meer dan negentig pro
cent bereikt, het werk is niet afgelo
pen. Voortdurend moet het bijbel
bestand in de hotels worden
geïnspecteerd en aangevuld.
Naast de bijbels in de hotels heb
ben de Gideons nog 3616 bijbels ge
plaatst op schepen en zeshonderd in
gevangenissen. Dit laatste werk is
pas ter hand genomen.
De jaarverslagen maken melding
van een minder rooskleurige finan
ciële situatie. Doordat de rooms-ka
tholieke dam doorbrak was het no
dig, om vorig jaar 30.000 Nieuwe
Testamenten met Psalmen te kopen.
Daarvoor moest najaar 1967 een ton
op tafel worden gelegd. In juni van
dit jaar was daarvan nog maar 58.000
gulden bijeengebracht.
Inmiddels is dit bedrag gestegen
tot 70.000 gulden.
De vereniging, die in 1948 werd
opgericht, telt ruim tweeduizend le
den en contribuanten. Gelijk bekend
is de voorzitter, de heer M. A. Potter,
dezer dagen overleden.
VOOR DE HANDEL: B D LEEFSMA NV,
j KERKSTR 25. AMSTERDAM. TEL 232727
MAASTRICHT De officier
van justitie bij de rechtbank te
Maastricht heeft gistermiddag
150 subsidiair 30 dagen hech
tenis gevorderd tegen de 43-
jarige dipl. ing. J. B. uit Geleen
die op 21 april 1966 de ambts
keten van de hals van burge
meester mr. J. van Banning
had gerukt en er mee was ge
vlucht.
B. had door deze daad de aandacht
willen vestigen op zijn geschil met
het gemeentebestuur van Geleen.
omdat alle hem ten dienste staande
wettelijke middelen niet zouden heb
ben geholpen. Tijdens de zitting zei
hij van plan te zijn geweest de
ambtsketen aan de minister van bin
nenlandse zaken, de commissaris van
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Nu de Gereformeerde
Kerken s huid beleden hebben over hun daden
in 1944 en 1926 komt de vraag op of zij zich ook
zullen gaan uitspreken over de Doleantie in
1886. Maar de ex-gereformeerde en nu her
vormde emeritus predikant dr. J. J. Buskes
vraagt zich af of het ook niet de tijd wordt
dat de Hervormde Kerk komt tot schuldbe-
lijden over 1886.
In het blad „In de Waagschaal" reageert dr. Buskes
op de opmerking van de hervormde hoogleraar prof. dr.
G. P. van Itterzon: „Als het zo doorgaat, komt 1886
wellicht ook nog op de agenda." Hij las deze zin in het
Hervormd Weekblad van de confessionele vereniging.
Dr. Buskes is het met hem eens, maar vervolgt: „Als
ex-gereformeerde en hervormde moet het mij echter
van het hart, dat mijn confessionele broeders in de
Hervormde Kerk zich ook nogal eens schuldig hebben
gemaakt aan vrijblijvend schuldbelijden."
„Daarom mijn vraag: zou de Hervormde Kerk er niet
eens over willen denken, 1886 op de agenda te
plaatsen? Of weet de Hervormde Kerk wat 1886 betreft
uitsluitend van schuld, die door de Gereformeerde Ker
ken moet worden beleden?"
de koningin in Limburg of de presi
dent van de rechtbank terug te ge
ven. Zo ver was het niet kunnen ko
men, doordat de Geleense politie hem
na een achtervolging over muren en
door tuintje in de kraag had weten te
grijpen.
J. B.'s echtgenote trad als getuige a
decharge op. Zij verklaarde dat haar
man ten einde raad de aandacht had
willen vestigen op het feit dat zij
door burengerucht en burenruzies in
hun huis geen leven meer hadden en
dat de gemeentelijke instanties daar
niets aan had willen doen.
In zijn requisitoir kwam de officier
van justitie mr. W. Moors tot de con
clusie dat B. niet schuldig was aan
diefstal, maar wel aan het „wegma
ken" van de ambtsketen, belediging
van de burgemeester en verzet tegen
de politie.
Invloed aardgas
op beplanting
wordt onderzocht
DEN HAAG Een zojuist opge
richte studiecommissie zal de direc
teuren van de plantsoenendiensten in
het hele land aanschrijven om een in
druk te krijgen van de invloed van
aardgas op stadsbeplantingen. Er ko
men overal klachten vandaan over
sterfte van bomen in steden, vooral
in oude stadskernen.
Men wil nagaan of dit verschijnsel
moet worden geweten aan aardgas en
als dit zo is aan de giftigheid van het
gas dat door lekken in het buizennet
ontsnapt of aan door het aardgas ver-
i oorzaakte uitdroging van de grond.
*3. Alfred Petersen '58) uit Husum is
gekozen tot bisschop van de Evange
lische Kerk in SleeSwUk-Hulste'n. Hij
volgt Reinhard Wester op. die met
emeritaat is gegaan.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Groningen (vac. C. J.
Lambour): K. W. Slik te Rotterdam
zuid; te Nieuw-Beijerland: kand. A.
van Wijngaarden te Utrecht; te Wer
kendam (vac. A. de Bruijn): D. C.
van Wijngaarden te Hoofddorp; te
Boven-Hardinxveld (2e pred.pl.): J.
L. W. Koppenhol te Haaften; te
Zaamslag: C. L. Verbaas te Monni
kendam; te Lopik (toez.): J. H. Vlijm
te Krimpen a. d. IJssel.
Bedankt voor Gameren: S. de Jong
te Houten (U.).
Benoemd tot hulppred. te Ravens-
waay: G. G. van Vrouwerff, pasto
raal medewerker aldaar.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Marken; te Giessen-
Rijswijk; te Mildwolda; te Peassens,
c.a,; te Schiermonnikoog: te Vinken
veen; te Vries en te Woudsend: kand.
R. S. Elgersma te Grijpskerk (Gr.),
die geen verdere beroepen in over
weging kan nemen.
Aangenomen naar Leens, c.a.
(Gr.): kand. J. Bulthuis te Assen,
die bedankte voor Vollenhoven
(stad) Kraggenburg.
Bedankt voor Ridderkerk (vac. A.
C. Mooy)J. W. Genuït te Drachten;
voor Den Helder (vac. M. Ham
ming): K. P. v. d. Wel te Assen.
III I WEER IX EUROPA
Kopenhagen geh. i
Madrid
gisteren slag