Naast verontwaardiging ook veel begrip KERK MOET OPEN GEMEENSCHAP ZIJN S1RAIFFEISENBANK Gesprekskringen zetten aan tot evangelisatie Drie managers leiden nieuwe universiteit Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... SYNODE BESPRAK ..OPEN HUI El' Delftse studenten Devaluatie 1S 47 tegenslag voor op gele fietsen bijbelwerk DONDERDAG 23 NOVEMBER 196? Gehandicapten hebben vaak gavenwaar andere mensen ja loers op kunnen zijn. De blinde Bartimeüs ziet scherper, dan de hele schare, die Jezus omringt. Hij ziet Hem niet maar als de rabbi, de wonderdoener, maar als de Zoon van David. „Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij!" Door zo te roepenbrengt deze blinde bedelaar de verwachting onder woorden, die in het Oude Testament in beloften is ge geven. Deze Jezus is de beloofde Messias, ook al is Hij anders, dan men gedacht had. Hij is machtig, Bartimeüs te helpen. „Heb medelijden met mij". Dat is genoeg. Christus' genode omvat alles. Dit geloof is de redding van Bartimeüs. „En Jezus zeide tot hem: „Ga heen. uw geloof heeft u behouden." Niet zijn volharding, maar zijn geloof. Wij lezen vandaag Prediker 7 1-14. helmhoudinc Is ver* die niet onderling Ujke brieven worde Vraag: Kan u er.ige nadere bij- tonderheden geven over Vietnam? Antwoord: Het huidige Vietnam maakte vroeger deel uit van Frans Indo-China, en omvatte Annam. Co chin China en Tonkin. Het is bijna tienmaal zo groot als Nederland De noordelijke helft heeft als hoofdstad Hanoi (700.000 inwoners), de zuide lijke helft Saigon. De scheiding van noord en zuid tekende zich al in 1945 af. nadat de Japanners het Franse bestuur omver hadden geworpen en de Geallieer den te maken kregen met het voldon gen feit van een onafhankelijk Viet nam. Op de conferentie van Potsdam werd besloten dat de Ja panse troepen in het noorden ont wapend zouden worden door de Chinezen en in het zuiden door de Britten. Tussen 1946 en 1954 werden de (inmiddels teruggekeerde) Fransen door de Viet-Minh. het sterk com munistische onafhankelijkheids front, steeds meer teruggedrongen, sinds 1949 ook met steun van com munistisch China. Op de conferentie van Genève werd Vietnam in twee "delen gesplitst, die door vrije verkiezingen herenigd moesten worden. Die ver kiezingen werden nooit gehouden. Het noordelijk deel kreeg een grondwet die veel overeenkomst vertoont met die van communistisch China. In het zuidelijk deel is een strijd gaande met de Vietcong. de door communisten beheerste gueril- labewegir.g. die uit het noorden gesteund wordt. Tussen 1962 en 19(15 namen de Amerikaanse strijdk»-chtpn dear toe van 12.000 tot 125 000. in maart 1967 stègen deze tot 427 000 Op 5 oktober was het aantal 460.000 Ame rikanen en 59.000 bondgenoten leren naar schatting 297.000 Vietcong. De Zuidvietnamese striidkrachten wa ren volgens een opgave van 1 janu ari jl. 732.000. Op 23 september werd bekendge maakt dat de Amerikanen 6721 man dit jaar aan gesneuvelden hadden verloren of iets meer dan in de zes voorafgaande jaren Het aantal ge wonden was toen 45.705 in dit jaar op een totaal van 83.443 Het aantal gesneuvelde Vietcong- en Noord- vietnamese soldaten was opgegeven als 66.883 dit jaar en 228 883 totaal. Bundeling van gereformeerde C7 verontrusten (Van onze kerkrcdaetie) AMERSFOORT Verontruste ge reformeerden uit verschillende delen van ons land hebben op een vergade ring in Amersfoort besloten, om een landelijke „Vereniging van veront rusten in de Gereformeerde Kerken in Nederland" op te richten. Deze vereniging wil naast en in sa menwerking met de persvereniging „Waarheid en Eenheid" binnen het kader van de Gereformeerde Kerken opkomen voor de onverzwakte er kenning van de waarheid der Heilige Schrift en voor handhaving van de Drie Formulieren van Enigheid als uitdrukking van gereformeerd belij den. De vergadering was uitgeschreven door de vereniging van verontrusten in Hilversum, in samenwerking met de vereniging van verontrusten te Harderwijk. Het streven naar een kerkscheu ring behoort beslist niet tot de doel stelling van de vereniging. In een circulaire (aan te vragen bij secreta ris H. Schellevis. Egelstraat 15. Hil versum) wordt doel en streven-nader uiteengezet. (Van onze kerkredactie) 1 maar bedoelde hetzelfde: „We heb ben een opwekking nodig." Prof. DRIEBERGEN Met slechts twee stemmen tegen besloot V^rf Niftrik voegde er de hervormde synode gisteren de 24 ondertekenaars van de Open Brief per brief te beantwoorden. Tevens werd de synodale com missie die dat moet, gevraagd om zich erop te bezinnen hoe er gereageerd kan en moet worden op de huidige onrust in de kerk. Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering, 't Is heerlijk en zo gezond. Doublemint reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje - plezier voor twee - en merk zelf hoe goed Doublemint u doet. Want tijdens het langdurig debat bleek dat velen wel felle kritiek had den op de brief, maar tegelijkertijd de verontrusting die in de brief ge uit wordt, deelden. Ds. J. Bouterse uit Vlaardingen vatte zijn reactie samen in twee woorden, maar ver tolkte tevens een vrijwel algemeen gevoelen: verontwaardiging en be- grip. „In een slechte verpakking ver volgde hij, „ontdek ik een reële ver ontrusting die in de gemeente leeft". „We moeten het wezenlijke lospel- ien uit allerlei scheve uitingen", zei prof. dr. R. Bijlsma. „goede en on mogelijke dingen staan erin naast elkaar". Er klonken vele bezwaren. De Open Brief spreekt zichzelf tegen. Er wordt oo een vooroorlogse ma nier tegen Karl Barth geschopt. Er wordt onverantwoord met etiketten gewerkt. Er wordt niet gedocumen teerd. De Open Brief is overtrok ken en eenzijdig. De theologie, die erin verwerkt is. is bijzonder zwak. Oude tegenstellingen worden zeer opgerakeld. Maar deze bloemlezing uit korte en langere toespraken van achttien synodeleden geven alleen maar de „verontwaardiging" weer en niet het beerio. Hét meest was de sy node misschien nog wel verontwaar digd over de wiize waarop dr. A. Th van I.eeuwen werd gepeperd. Hii d<* eni»e levende Neder landse theoloog d'e genoemd wordt werd eenvoud-'» od »en l»n ge- ntaatst met b'spebon (FerliiV voor God) Robinson. Be'den wordt een naïef optimisme verweten ten op zichte van de huidige geseculari seerde wereld. „Denk erom", zei prof. dr. G. C. van Niftrik, „Van Leeuwen moet gerehabiliteerd wor den. als we op deze brief antwoor den". .Christus zei twee dingen: komt tot Mij en: gaat dan heen in de gehele wereld. In onze tijd is er een te veel „heengaan" en te weinig „ko men". Maar dat moet kwantitatief verstaan worden, niet vijftig pro cent „komen" en vijftig procent „heengaan", het moet beide tege lijkertijd zijn." Bezinnin« Maar zoals eergisteren de synode probeerde heen te kijken door de wat vlakke en soms oppervlakkige stellingen van de jongeren, zo pro- i komen beerde zij nu de achtergrondje w,dnddijk Sprak prof. Bülsma van een nieu we genmente-opbouw, ds. Lands man herhaalde wat hij al vaker in Hervormd Nederland schreef: „Er moet een evangelische concentratie Ds. Landsman prijst gezagsrapport Studie bepleit van het oude boek (Van onze onderwi'jsredactie) AMSTERDAM De studie van het oude boek dreigt in diskrediet te eeraken. Dat constateerde prof dr. S. van der Woude die prof. dr. L. Brummel is opgevolgd als buitenge woon hoogleraar in de bibliotheek wetenschap in zijn rede „Een keurige wetenschap". Prof. Van der Woude bepleitte een beter researchwerk in de bibliotheken, onder andere wegens het ontbreken van statistisch materi aal over de gebruiker van boeken en gijn studeergewoonten. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Als de tendens in het rapport „Gezagsaopvat- tingen en gezagsbeleving" door het pastoraal concilie zou wor den aanvaard en zou gaan door werken. kan dit van zeer grote betekenis worden, niet alleen voor de verhouding van de Ne derlandse rooms-katholieken tot Rome, maar ook tot de kerken van de Reformaie hier te lande. Dit schrijft dr. F. H. Landsman, secretaris-generaal van de Neder landse Hervormde Kerk, in het jongste nummer van Hervormd Ne derland. Hij noemt het rapport, dat in discussie zal komen in de plenaire vergadering van het pastoraal con cille (3 tot 5 januari), „het meest radicale stuk, dat het concilie tot nu toe heeft bereikt." CRISIS Uitgangspunt van het hele rap- port is het in feite bestaan van een gezagscrisis. „Men neemt het een voudig niet meer. dat geestelijken, c'ie hun gezag ontlenen aan een wij ding, het in de kerk alleen voor het I zeggen hebben en dat zij zonder in spraak van anderen altijd en overal het laatste woord hebben. Ook neemt men hel niet meer, dat zij dit gezag uitoefenen volgens een (kerkelijk) recht, dat zo dicht mogelijk hel burgerlijk recht pro beert te benaderen en dat zich auto ritair oplegt. Niet alleen dat de „mo derne" mens. die gewend is demo- kratisch te denken, dit niet meer neemt, maar het is ook in strijd met wat echt gezag is en behoort te ziin." Het ambt is nu in wezen een broederlijke dienst binnen de ge meente geworden. Deze visie vraagt volgens ds. Landsman, dat de kerk zich niet langer laat verleiden re gelend op te treden op alle terreinen waar geestelijke, godsdienstige of etische waarden aan de orde kwa men. zoals huwelijk en gezin, zie kenverpleging. onmaatschappelijk heid. sociale organisatie, economie, nationale en internationale politiek. Als men hier al optreedt in uitzon derlijke gevallen, dan volgens een goed democratisch beginsel in overleg met de op deze terreinen deskundige en verantwoordelijke leken. DIENST „De kerk en haar ambtsdragers", aldus het rapport, moeten zich vooral concentreren op hun verkondigende en dienstverlenende taak. Deze opvatting valt onzes inziens geheel samen met die welke door de Hervormde Kerk naar voren werd gebracht in het herderljik schrijven over het „christen zijn in de Neder landse samenleving" van 1956. Al leen kunnen wij mijns inziens nog wel het een en ander van onze roomse broeders leren in de uitwer king van deze fundamentele gedach ten. als het gaat om de vraag hoe zo'n verkondigende en dienende kerk er uit moet zien. als ze Christus wil dienen in de huidige samenle ving. Daarover hebben wij als hervorm den wel wat dieper nagedacht en enkele resultaten daarvan zijn ook te zien in onze kerkorde (bijv. in de figuur van de organen van bij stand). maar de ontwikkeling van de maatschappij in sindsdien voort geschreden. Ik kom daarom dan ook meer en meer tot de concluisie dat wjj in de Hervormde Kerk nog veel te veel hebben mee te zeulen, dat in de vorige eeuw misschien nog wel tot de aanvaardbare lading behoorde, maar nu toch wel ballast dreig', te worden", aldus ds. Landsman. ONKRUID Deze gedachten, zo vervolgt hij, kregen scherper vorm bij de passa ges: Het inzicht groeit dat de kerk verstaan moet worden als een open systeem, waar ook plaats is voor onkruid in de zin van de parabel, voor zogenaamde slechte vissen, het dorre hout, voor ketters ook. „De opvatting als zouden perso nen. die wie zal dat uitmaken? onder deze beelden vallen, buiten de gemeenschap van de kerk staan is een juridische vertekenng van de bijbelse boodschap. Alleen in een „open gemeenschap" kan het getui genis van de verkondigers vrij zijn", aldus ds. Landsman. .-erstaan van waaruit deze Open Brief is geschreven. Neo-modernisme Zo zei ds. A. W. Kranenburg uit Hocgeveen: „Ik heb het ook wel I eens te kwaad met de geborneerde houding van hen die de medemen selijkheid betrachten en die de kerk hun mening willen opdringen." „Er begint een neo-modernisme op te komen, waar we voorzichtig mee moeten zijn", waarschuwde prof. dr. j R. Bijlsma uit Zeist. „Ik moest de verzoeking weer staan om niet mijn eigen naam on der deze Open Brief te zetten", rea geerde prof. Van Niftrik: „Deze brief wordt gedragen door een grote liefde voor de gemeente zoals zij is. De assessor van de synode, ds. L. Roetman uit Gouda zei. juist daarom moeten we de diepste be weegredenen en bedoelingen op hoog niveau behandelen. Het mag geen strijd worden van „nietes- welles". Ds. F. H. Landsman drong daarom aan op een zakelijk en duidelijk antwoord, waarin aandacht geschon ken wordt aan de innerlijke tegen strijdigheden in de Open Brief, maar waarin ook duidelijk positief wordt gereageerd. Die brief zal dus geschreven worden, want daar stond de overgrote meerderheid op de synode achter. Maar ook werd be grepen dat er meer moet gebeuren. Gemeente-opbouw Dat werd misschien wel het beste weergegeven door prof. Bijlsma: „Wordt het niet tijd dat de ge meente wordt vporgehouden, dat het iets geweldigs is om gemeente te •zijn. We hebben een nieuwe vorm van Gemeente-opbouw nodig, als concentratie van alle krachten die de gemeente weer onder het Woord he'.Dt." Ds. L. Roetman zei het anders. erd dan ook aan aard dat de commissie die de brief moet onstellen zich tegeliikertiid moet bezinnen hoe deze gedachte gerealiseerd moet worden om tot een werkelijke geloofsvernieuwing j moest zo gauw mogelHk geschre- I1 moest zou gauw mneelnk geschre ven worden, mmr die bezinning zal nog wel wat tijd vergen. spaarbank en alle bankzaken (Van een onzer verslaggevers) DELFT De Vereniging voor studie en studentenbelangen in Delft heeft, geïnspireerd door het witte fietsenplan in Amsterdam, een geel fietenplan ontworpen. Op woensdag 6 december kan men voor het eerst van de geel geschilderde fietsen ge bruik maken. Men kan een gele fiets voor on bepaalde tijd huren voor een be drag tussen de tien en vijftien gul den. De fiets wordt dus geen ge meenschappelijk bezit zoals bij het witte fietsenplan van de provo's de opzet was. De Delftse politie staat achter het plan. De centrale commissie is op dit idee gekomen door de jammerlijke aanblik van de roestbruine studen- tenfietsen die ieder jaar van eige naar verwisselen en tenslotte terecht komen in de fie'senloodsen van de Delftse politie. Het is de bedoeling om bij politiebureaus'grote aantallen gevonden fietsen op te kopen, te repareren en geel te schilderen. El ke fiets wordt van een slot voorzien en eventueel van licht. Elk lid van de VVSSD kan zo'n gele fiets voor opbepaalde tijd hu ren. Hij is dan in feite de eigenaar van het vehikel. Iemand die rijdt op een gele fiets die hij niet zelf gehuurd heeft, is strafbaar tenzij hij kan aantonen dat hij toestem ming heeft van de eigenaar. De huurders zijn verplicht de fiet sen op slot te zetten. Als een fiets onbeheerd door de politie wordt aangetroffen, wordt hij meegenomen en aan de commissie teruggegeven. Het kantoor van de commissie is ge vestigd aan het Mijnbouwplein! NAIROBI De Evangelische Kerk in Duitsland heeft een miljoen mark beschikbaar gesteld voor de uitbrei ding van het radio- en televisiecen trum van de Oostafrikaanse kerken- conferentie. Dit centrum startte in 1963 in Nai robi dankzij hulp van Amerikaanse kerken, de Lutherse Wereldfederatie en de Wereldassociatie voor christe lijke radioarbeid. De Duitse gift maakt onder meer de bouw van een interne televisiestu dio. het vergroten van de geluidstu dio's en de bouw van een vleugel voor het administratieve personeel mogelijk. (Van een medewerkster) UTRECHT „Het is ons voorrecht de gemeente te voe den. Elk offer dat wij daarvoor brengen is klein vergeleken met wat Christus de Opperherder voor haar gedaan heeft. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Zo beklimmen we bijvoorbeeld elke zondag de preekstoel om het Woord door te geven. Een herder is verant woordelijk dat zijn schapen te eten krijgen. Dat betekent even wel niet dat hij steeds voor hen uitvliegt en het voedsel voor hen zoekt, of voorkauwt. Het betekent dat hij hen de plaats waar het gevonden wordt, de weide, wijst. Er heerst een grote kloof tussen de mensen in de kerkbanken en de do minee op de kansel. Vaak ziet men dat een predikant geestelijk sterk groeit, terwijl de gemeenteleden de zelfden bliiven. Dat is begrijpelijk: hij voedt zich met het Woord, maar de mensen horen alleen maar dat hij dal voedsel eet." Zo begon ds. D. R. Steele, angli caans predikant te Londen zijn lezing voor een groep Nederlandse collega's. Uitgaande van het feit dat een mens zich slechts tien procent herin nert van wat hij hoort, de helft van wat hij ziet. maar 75 procent van hetgeen waarbij hijzelf is betrokken, sprak deze Engelsman tert zijn Ne derlandse collega's over het grote nut van bijbelstudiekringen binnen het raam der kerk. Actief Kleine bijbelgesprekskringen heb ben bijzondere waarde omdat elk lid nauw en actief betrokken wordt bij de Bijbel en daaruit voortvloeiend bij de gemeente. In Kenya zal een dominee in de preek een vraag stel len en zich dan over de kansel bui gen. wachtend op het antwoord. Kleine gespreksgroepen stimuleren tot bijbelstudie. Dit is een bemoedi ging voor vele leken, die daardoor ontdekken dat zij de Bijbel kunnen bestuderen. Wanneer men leert om in kleine kring over geestelijke zaken van gedachten te wisselen geeft dat moed om daarbuiten, in werk- of studieverband, met ongelovigen daarover te spreken. En zo wordt de kerk van binnenuit gedreven tot evangelisatie. Nadat hij enkele jaren als predi kant in Londen had gestaan, kreeg hij van zijn bisschop vrijstelling om zich te wijden aan een meer gespeci aliseerde opdracht. Twee jaar werk ten hij en zijn vrouw als zendelingen in Oost-Afrika. Zij werden daarheen uitgezonden door De Navigators. In samenwerking met de Raad van Christelijke Kerken in Kenia werden duizenden die na de Mau-Mau- opstand opgesloten werden in inter neringskampen met het Evangelie benaderd en daarna geholpen in bij belstudie. Uitwerking Thans werkt hij als predikant on der 350 semi-intellectuelen uit de hoogste Engelse kringen, die zich In een organisatie „The Stewart's Trust" bezighouden met bijbelstudie en de uitwerking daarvan in het da- geliiks leven. Ds. Steele zei dat de nieuwe Navi gator-bijbelstudies uitzonderlijk geschikt blijken te zijn voor gebruik in bijbelkringen als hij op het oog heeft. In ons land blijkt eveneens grote interesse voor dit onderwerp te bestaan. Dat bewees niet alleen deze groep predikanten die uit onderschei dene plaatsen en kerken was samen gekomen om over dit onderwerp te horen en van gedachten te wisselen. Rapport aan Academische Raad: Voor presidium adviesorgaan (Van onze onderwijsredactie) DEN HAAG Het bestuur van een universiteit is een taak voor een presidium, waarin drie managers en geen hoog leraren zitten. De faculteiten en afdelingen worden geleid door dekanen, die het algemeen college van overleg vormen, dat onder het presidium staat. senaer en dr. E. Rerink. Bijbel Zaterdag jongstleden sprak ds. Steele tot ongeveer vierhonderd deel nemers aan een zogenaamde Naviga- tor-Halve-Dag-Conferentie. Uit een forum dat op zijn toespraak volgde bleek dat er in ons land op universi teiten, in scholen, kerken en zieken huizen mensen op dezelfde manier een antwoord vinden op de vraag: hoe wordt de Biibel weer belangrijk voor mij persoonlijk, nu? De Navigators hebben besloten trainingscursussen te geven voor bij- belkringleiders. Hierbij zal dan een aparte groep voor predikanten wor den gevormd. De eerste twee lessen worden in de maand december gege ven. Voor nadere inlichtingen en aan melding kan men schrijven naar De Navigators, Koningin Wilhelminalaan 13. Voorburg. Telefoon 070 - 864149 sidium. In deze raad zitten studen- o. Bottema. prof. mr. J. L. H. Cluy ten en leden van de wctenschappe- ütke staf. De dekaan is uitsluitend verantwoording verschuldigd aan het presidium, de hoogleraar aan de dekaan. Dit heeft de vorig jaar gevormde commissie „Zelfstandige taakvervul ling van de universiteiten en hoge scholen" gerapporteerd aan de Aca demische Raad. naar het Utrechtse studentenweekblad Trophonios weet te melden. Volgens de commissie, die onder leiding staat van ir. A. C. Maris (vorig jaar nog voorzitter van de Academische Raad), moet er aan ge dacht worden, dat tenminste één van de leden van het presidium be kend is met wetenschappelijk onder zoek. AFGESCHAFT In de opzet voor een nieuwe be stuursvorm voor universiteiten cn hogescholen zijn de functie van rec tor magnificus en die van senaat af geschaft. De commissie werd in het leven geroepen op initiatief van de Acade mische Raad met het doel aan te geven, hoe het bestuur van univer siteiten en hogescholen kan worden verbeterd. Het presidium wordt bij bestuurs reglement verplicht voor bepaalde gevallen het algemeen college van overleg te raadplegen. Deze verplichting geldt ook voor de universiteitsraad, die 6lechts AMSTERDAM In de Wereld bond van Bijbelgenootschappen is grote bezorgdheid ontstaan door de devaluatie van het Engelse pond, die de toegezegde bijdrage van het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap aan de wereldbegroting belangrijk in waarde heeft doen dalen. Zo deelt het Nederlandsch Bijbel genootschap mee. Reeds voor de lopende begroting 1967—1968 heeft deze vermindering directe gevolgen. Het deel, dat door het Britse, het Schotse, het Nieuw- zeelandse en het Deense Bijbelge nootschap wordt betaald voor het werk elders, wordt in waarde 350.000 gulden lager dan verwacht mocht worden. Voor de komende jaren zal de doorwerking van de devaluatie deze jaarlijkse bijdragen zelfs verder na delig beïnvloeden, zodat de totale achteruitgang op ruim een half mil joen gulden is te stellen. Volgen meer landen het voorbeeld van Groot-Brittannië, dan ziet het er naar uit, dat de inkomsten voor de wereldbegroting nog sterker zullen verminderen. advies geeft, in principe over on derwijskwesties. De voorzitters van de faculteiten moeten goedgesala- rieerde hoogleraren zijn. Ze wor den benoemd door het presidium, na overleg met de sectie en een in te stellen faculteitscollege van overleg. De scheiding tussen beheer ener zijds en het onderwijs en het weten schappelijk onderzoek anderzijds is door de commissie-Maris ook door gevoerd op het niveau van de insti= tuten. Beide categorieën behoren niet in dezelfde handen. Alleen in kleine instituten kan het hoofd, als hij geen volle dagtaak aan het beheer heeft, ook het onderzoek en het onderwijs leiden. In de commissie van de Acade mische Raad zaten met ir. Maris mr. H. Addens, dr. F. Bender. prof. dr. NED. HKRV. KERK Beroepen te Joure ivac. R. Btjl - toez.): B. Zoodsma te Wemeldinge: t« Schoonhoven (vac. H. Jongerden): L. Roetman te Gouda. GEREF. KERKEN Bedankt voor Uithoorn (2e pred. pl): G. Assies te IJmuiden. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum-oost: H. W. Eerland te Amersfoort. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Veen (N.B.): D. Hak kenberg te Dordrecht. UNIE v. BAPT. GEM. Bedankt voor Veendam (2e maal): Ph. Lindeman Wzn te Utrecht. IlLT WEEK 11% F.IKOPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2