krant van
FORMAAT
rmn
TV
PIET KAAR T ZOEKT MET
CAMERA EERST DE MENS
1
PUZZELBOEK
de stad en
dokter Moore
m
De Gaulle eist gewipte
tv-reporter terug
en
VRIJDAG 17 NOVEMBER 1967
Mpkowsohijf voor cineast
Violist C. Bor (Van onze radio- en tv-redactie)
I HILVERSUM „Ik vind het
kreeg ongeluk geweldig-, zegt Piet Kaart, als
wij hem vragen of hij blij is met
GORKUM Christian Bor, de be - - - J J
kende, jeugdige Nederlandse violist,
is woensdagmiddag op de rotonde bij
Gorkum bij een aanrijding betrokken
geweest.
Op weg van Breda naar Amster
dam, botste de auto, bestuurd door
de pianist Th. M. Bollen op een
personenauto van mevrouw B. uit
Ameide. Zij verleende geen voorrang.
De auto waarin de violist zat, sloeg
óver de kop en werd totaal vernield.
Hijzelf, zijn vader en de bestuurder
kwamen met de schrik vrij. In een
andere wagen kon later in de middag
de reis naar de hoofdstad worden
voortgezet.
Grafische prijs voor
boek van Aafjes
BRUSSEL In bijzijn van de
Belgische minister voor Nederlandse
cultuur, de heer Van Elslande, is
donderdag de grafische prijs van
100.000 frank 7.200,-) uitgereikt
aan de Belgische uitgever van Bertus
Aafjes' kindeiiboék „Kleine Isar, de
vierde konin»".
DEN HAAG Staatssecretaris
Grapperhaus zal een onderzoek laten
Instellen naar het verschijnsel van de
kapitaalvlucht: het „emigreren" van
kapitaalkrachtige Nederlanders naar
landen met een lagere belasting (o.a.
Zwitserland)-
In antwoord op een vraag van de
socialist Wierenga zei de staatssecre
taris gisteravond in de Tweede - Ka
mercommissie voor financiën, dat
voor dit onderzoek vier miljoen ar
chiefkaarten bij de belastinginspec
ties opgevraagd en grondig bekeken
zullen worden.
Kruiswoord-ptizzel
zonder zwart
de Zilveren Nipkowschijf, prijs
van de kritiek, die hem maandag
a.s. wordt Uitgereikt. „Niet alleen
voor mezelf, ik vind een onder
scheiding voor alle cineasten.
Dat ons werk wordt opgemerkt
is belangrijk, omdat wij zo ach
ter de schermen blijven".
Piet Kaart, een man van wei
nig woorden, is een grotere huis
vriend van u dan u misschien
beseft: hij is de cineast die de
grote reportages voor Brandpunt
maakt en u zo dikwijls treffende
beelden thuisbracht.
U zult zich ongetwijfeld herinne
ren, hoe zijn camera keek naar honge
renden in India (na deze reportage
ontstond meteen spontaan een twee
de geldinzameling), naar de mars in
Alabama voor rassengelijkheid, naar
de Indiërs rondom de baar van
Sjastri, de melaatsen, $e wanhopige
ontslagenen voor het hek bij Van
Heijst en naar Soekarno in de laatste
dagen van zijn presidentschap. Die
man in bretels, en de camera die hem
maar volgde en vólgde, van het ene
vertrek naar het andere.
Zo werkt Piet Kaart en daarvoor
hebben de critici hem onderscheiden:
hij zoekt met het camera-oog de
mens in de actualiteit,
„Het landschap of de zaal of de
stad rondom is voor mij niet interes
sant". vertelt hij, „ik geloof dat de
emotie en de betekenis van een be
langrijke gebeurtenis het best tot
zijn recht komt als je ziet, hoe de
mensen die erbij zijn, er naar kijken.
Daar let ik dus op."
Niet, dat Piet Kaart in het tv-team
van Brandpunt de dienst uitmaakt:
„We bepalen de reportage in goed
overleg. Ik houd me dan strikt bij
het onderwerp, maar ja, ik hanteer
de camera zoels ik denk, dat het
Vandaar dat terwijl Soekarno een
l fraaie zin ten beste geeft, het beeld
even de tragiek van de slobberbretels
I laat zien. Vandaar ook dat een mager
I handje voldoende aangeeft, wat hon
ger kan betekenen.
Piet Kaart heeft een typisch gevoel
voor details. Voor hem hoeft het geen
massabeeld te zijn: de tranen van
één vrouw in het publiek verbeelden
de rouw om een grote dode voldoen
de.
ik geloof dat dit het eerlijkste came
rawerk is. Vergeet niet, dat een came
ra ook flink kan bedriegen!"
Anekdotes over zijn vele reizen ver
telt Piet Kaart niet, daarvoor is hij
geen prater. Zijn collega's van Brand
punt doen dat wel voor hem:
„We moesten ineens naar de begra
fenis van Sjastri, Piet en ik. Er was
geen tijd meer voor visa. Geeft niet,
zei Piet, kom maar mee. Nu moet je
weten, dat Piet er nooit slordig bij
loopt, hij is altijd gesoigneerd, een
lange, forse, keurige heer. Hier op
Schiphol ging alles goed, maar in In
dia op het vliegveld was het passen-
controle. Opeens kwam er een druk
Nederlands sprekende heer te
voorschijn, met een klein kofferdra-
gertje achter zich, dat was ik. Met
buigingen en grote imponerende geba
ren liep hij de controleurs en de dou
ane voorbij. Ze keken helemaal eer
biedig naar zo'n deftige, dure man.
En wij waren de hal uit!"
Wachten
„Piet is er ook heel goed in, om
iedereen op hem te laten wachten als
het nodig is. In Afrika heeft hij eens
een koninklijke stoet gestopt. Er man
keerde opeens iets aan zijn camera.
Hij liep keurig de afgesloten weg op
met een air, alsof hij alles mocht. Hij
hield de ceremoniemeester aan en
deelde hem mee, dat de stoet hier
twee minuten moest halt houden. De
hoge meneer dééd het eenvoudig, hij
wist niet, wie hij voor had, maar ja,
Piet doet zoiets perfect. Het gaf hem
precies voldoende tijd om zijn came
ra in orde te krijgen".
„Een andere keer, in Indonesië.
Een heel officiële vergadering. Piet
ziet Soekarno in de zaal zitten. HIJ
dacht: nu of nooit een afspraak ma
ken voor opnamen! Hij ging naar Soe
karno toe, sprak rustig met hem en
de voorzitter bleef kalm wachten, tot
hij klaar was. Het leek precies, of het
zo behoorde, dat hij daar verscheen.
Ongelooflijk, dat zou niemand van
ons klaarspelen."
Hij niet
Óver zulke dingen krijg je hem
zelf niet aan 't praten. Dat doet hij af
met de opmerking: „Och ja, voor
mijn werk heb ik de hele wereld
over gereisd. Ik ben vooral erg vaak
in Afrika geweest. En dan ondervind
je wel eens iets, wat je thuis niet
overkomt."
Brutaal of onbescheiden optreden
ls Piet Kaart vreemd. Misschien dat
hij daarom wel toegang krijgt als
men eigenlijk geen tv-team wil zien.
Zijn onverzettelijk aanhouden en
zijn vriendelijkheid maken de deuren
voor hem open. Van een merkwaar
dig soort autoriteit maakt hij alleen
gebruik als het broodnodig is „voor
het werk".
Hij gaat daar niet prat op, wil er
zelf niets over zeggen. Wel vertelt hij
nog, opgetogen: „Toen het bekend
werd dat ik de Nipkowschijf zou krij
gen, heb ik heel veel felicitaties en
telegrammen gehad van collega's,
zelfs uit het buitenland en van
mensen die ik jaren niet meer heb
gezien. Is dat niet wérkelijk gewel
dig?"
pepermunt-dragee
25 Ct v| J
Het begin
Horizontaal: 1. drank - plaats in
Italië, 2. geur - deel van een fornuis,
3. achting - verouderd woord v. flu
weel, 4. hebben sommige schepen -
slede, 5. gewicht in China - voor
voegsel - duinvallei, 6. telwoord -
biersoort - soort van kraai, 7. plaats
in Gelderl. - plaats in Over., 8. lopend
touw tot het inkorten der zeilen -
water in Friesl. - plaats in Limb., 9.
lusthof - schrijf kosten.
Verticaal: 1. plaats in Groningen, 2.
droombeeld - plechtige gelofte. 3.
plaats in N.-Brab. - vaarwel, 4. Eu
ropeaan - niet vergezeld, 5. baan
voor balspel - vreemde munt, 6. ver
dicht verhaal in proza - japon, 7.
nakomeling - muzieknoot - vis, 8.
water in Limb. - oude vr. datief van
een, 9. voorzetsel - elke keer.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. lamp, 4. Kampen, 9.
ora, 10. pan, 11. adé, 12. Gerrit, 14.
Iser, 15. koe, 16. bes, 17. er, 19. enge
len, 22. rot, 24. ten, 25. rad, 27. Game
ren, 30. tr, 32. lor, 33. Dee, 35. tres, 37.
Delden, 39. Ain, 40. urn, 41. alt, 42.
Matera, 43. amie.
Verticaal: 1. logger, 2. are, 3. mark,
4. kat, 5. An, 6. passer, 7. Ede, 8. nerf,
10. pienter, 13. roe, 14. iel, 16. bene
den, 18. rog, 20. Ger, 21. nat, 23. ta
lent, 26. Drente, 28. mos, 29. Nel, 31.
stam. 34. Edam, 36. Ria, 37. dra, 38.
Eli, 40. Ur.
„Hoe ik begonnen ben? Nou, ik bert
een Haarlemmer van 1929 en ik ben
altijd op film gesteld geweest. VooraL
actualiteiten trokken me erg; naar
speelfilm verlang ik niet zo. Ik heb
bij Polygoon en later bij Multifilm
voor de bioscoopjournaals gefilmd.
Het koninklijk bezoek aan de West
en later dat van prinses Beatrix bij
voorbeeld. In het begin van het
NTS-journaal maakten wij daarvoor
ook opnamen."
„Ja, ik heb het tv-journaal hele
maal zien groeien, heel interessant.
In 1960 ben ik bij de KRO in dienst
gekomen, toen gingen de omroepen
zelf ook actualiteiten filmen. Toen
Brandpunt begon ben ik er meteen
bij gekomen en het was erg fijn, die
ontwikkeling mee te maken."
„Voor mij blijft het altijd nieuw,
elk onderwerp. Van je werk moet je
nooit een routinezaak maken, het
moet altijd een belevenis blijven.
Vroeger waren de tv-actualiteiten ge
baseerd op veel commentaar met
pregnante beelden erbij. Nu is het
zoveel mogelijk beeld met zo weinig
Ontslagen na conflict met ORTF
(Van o
e radio- en tv-redactie)
mogelijk commentaar:
moet laten zien, wat
de
Goedkoop
„Dat legt je een hele verantwoor
ding op, want je moet mee-kiezen. Je
kunt bijv. in zo'n melaatsenkolonie
wel een massaal angstwekkend beeld
opnemen door de ergste gevallen bij
elkaar te halen, maar dat is zo goed
koop. Ik ensceneer niets. Ik pak beel
den, die me treffen, echt de mens
zoals hij is in zijn eigen omgeving en
HILVERSUM Enkele maanden
geleden heeft de Franse omroep, zo
als wij u berichtten, voorgoed de
ster-reporter Georges de Caunes de
laan uitgestuurd. Reeds herhaalde
malen kreeg De Caunes ontslag bij
de ORTF wegens onvoldoende werk,
wegblijven of eigenzinnig optreden.
Om zijn kwaliteiten nam men hem
dan weer terug, de laatste tijd o.m.
als presentator van het tv-journaal.
Een nieuw conflict leidde zelfs tot
een proces dat De Caunes verloor en
met een zucht van verlichting nam
de directie van de ORTF voor altijd
afscheid van deze lastige, zij het be
kwame tv-journalist.
Het zal echter geen afscheid voor
altijd zijn, want president De Gaulle
heeft persoonlijk bij de directeur-ge
neraal van de omroep, de heer Du-
pont, geïnformeerd waarom hij De
Caunes niet meer op het scherm ziet,
en zijn terugkomst bevolen.
De heer Duponfc had geen keus en
schreef Georges een verzoenende
brief, waarin hij hem verzocht terug
te keren als ster-reporter en presenta
tor van het tv-journaal.
De Caunes heeft nu geantwoord,
dat hij voorlopig bij Radio Luxem
burg onder contract staat en dat hij
na afloop daarvan wel wil overwegen
om terug te keren. Zijn conditie is
echter, dat hij dan met het journaal
i de programmalei
ding.
Hiermee zit de directie van de
ORTF lelijk in de maag. want dat
betekent na jaren touwtrekken onbe
twiste onderworpenheid aan De Cau
nes, de man die men juist zo triom
fantelijk en graag heeft ontslagen. In
tussen heeft men even speling vanwe
ge het Luxemburgse contract.
Aan president de Gaulle is meege
deeld, dat dit oponthoud bestaat.
Cineast Piet Kaart met zijn camera, een tweetal dat
niet buiten elkaar kan. Zo zijn ze samen getrokken door
vele landen ter wereld. Piets collega's van Brandpunt
plagen hem er vaak mee, dat hij zo dikwijls in Afrika
is geweest: „Als de kinderen daar jou zien, roepen ze:
daar heb je die grote oom uit Holland met zijn kijk-
Hij laat ze praten, lacht maar eens, want hij is een
man van weinig woorden, behalve als het over zijn
werk gaat. Dan wil hij, bij uitzondering, weieens in
Hij is ook een van de mensen die een groot aandeel
hebben in tv-programma's maar nooit op het scherm
komen. Daarom kunt u hem nu eens via een foto zien.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 AVRO
7.07 uur afleveringen van „Luipaard op schoot" en
„De vliegende non".
8.20 uur actualiteiten, daarna Ronnie Tober-show.
9.30 uur Willem Duys in Voor de vuist weg.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur (NTS) feuilleton „Die van hiernaast".
8.20 uur amusementsprogramma met een aflevering
van „Vidocq", internationaal magazine en om
9.30 uur Farce Majeure.
9.50 uur actualiteiten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I VPRO en VARA
8.45 uur laatste gesprek over agressie.
9.00 uur Wiener Symphoniker geeft een Weens concert.
10.55 uur Prettig weekend, vrolijke platen.
Hilversum II NCRV en TROS
spel van André Kuyten: „Tien ja;
vjroeger".
10.00 uur TROS-opinieriibriek.
10.40 uur gevarieerd programma „All in".
door
\cjotho Younfj
106
Dit alles overdacht David terwijl hij Whitall van achter
zijn bureau observeerde en hij schrok ervan. Niet lang
geleden was Whitall nog een onbeschreven blad voor hem.
Hij vroeg zich af of het inzicht dat hij in Whitalls karak
terstructuur had gekregen, hem verder zou brengen. Zou hij
hem gaan waarderen? Nu pas merkte hij dat de man al lang
praatte.
„Neem me niet kwalijk", zei David. „Ik was even afgeleid*
wat zei u?"
„Ik sprak over het twijfelachtige resultaat van een prak
tijk als die van Moore, nu de staat een steeds grotere rol
gaat spelen op het gebied van de geneeskunde."
„Ik vrees, dat ik daar nog niet erg aan gedacht heb. Ik
had het te druk en was te veel in beslag genomen"
„Wij zullen er wel eens oVer praten. U hebt uw zaakjes
hier fijn in orde, alles is nieuw, naar ik zie. Ik zou niet
denken dat het de moeite loont voor slechts een jaar."
„Ik zou ook liever tweedehands meubelen gekocht hebben,
maar deze stad breidt zich zo uit, dat er niets te koop was."
„Die rivier maakt wel veel lawaai, hindert dat niet?"
„Ik hoor het zelfs niet meer."
Whitall keek naar het raam en daarna richtte zij zijn ogen
weer op David. David voelde zich niet op zijn gemak. Hij
zei: „Komt u ergens speciaal voor?"
„Ik heb zojuist een onderhoud met dokter Moore gehad.
Aardige oude kerel. Doktoren van zijn stempel deden heel
veel goeds in hun leven, en hun leven is nog niet helemaal
voorbij. Maar hij was verschrikkelijk gesl< n. Ik probeerde
wat feitjes over zijn ziekenhuis te weten te komen."
„Ik zou bijvoorbeeld graag weten of u de gezondheidsor
ganisatie dan altijd zoveel aandacht wijdt aan kleine
ziekenhuizen in de staat?"
Whitall rekte de tijd wanhopig. Eerst ging hij zijn p1
vullen en daarna drukte hij de tabak aan. Zijn vingers
waren lang en gelig en zij waren aan de einden plat. Hij
haalde een doosje lucifers uit zijn zak en op een venijnige
manier streek hij de kop van de lucifer, met zijn nagel, over
het doosje. Het ging David door merg en been. Er was ieta
venijnigs in dit aansteken en het was of het hem een zekere
voldoening gaf. Hij slurpte een paar keer aan zijn pijp. „O
nee," zei hij met de pijp nog tussen zijn tanden, en David
moest terugdenken aan wat hij gevraagd had.
„O nee. Ik stel persoonlijk belang in deze situatie. De
toestand is op het ogenblik wat ongebruikelijk en de moge
lijkheden in de toekomst zijn van buitengewoon belang. Ik
ben blij dat ik deze zaak kan bestuderen. Maar ik begrijp
niet hoe u dat lawaai van die rivier kunt verdragen."
„U stelt deze vragen dus uit persoonlijke belangstelling?"
„Ja, ik ben blij het te kunnen. Ik wil een belangrijk
rapport samenstellen. En ik voel dat ik de verschillende
dingen uit eigen ervaring kan zeggen. Daarom is het de
moeite waard voor de doktoren om met mij te praten. Ik
moet zeggen dat Moore niet erg meewerkte. Hij zat maar
met zijn handen op zijn knieën in zijn draaistoel en keek me
geen enkele keer aan. Aardige oude kerel. Heel wat van die
oudere plattelandsdoktoren zijn zo maar hij scheen wel
erg weerbarstig. Ik zou nu echter graag weten, dokter, hoe
staat hij nu werkelijk tegenover het vraagstuk van. het
ziekenhuis?"
„Ik geloof niet dat zijn houding moeilijk te verklaren is.
Hij weet dat het uw mening is dat het ziekenhuis gesloten
moet worden. Hij is het er niet mee eens."
„Het verba
Hij is geen -
onderhoud. Wij werden gestoord door een man die capsules
kwam halen. Moore schudde bijna een handvol capsules uit
een fles, deed ze in een envelop en overhandigde ze aan
hem. Ik keek naar de fles. Het was antibiotica en ik weet
toevallig dat die capsules vijftig cent per stuk kosten. Toen
de man weg was, zei ik: „Geeft u die dingen zomaar?" Hij
„ik veronderstel dat hij^
David keek op zijn horloge
zo vaak te werk gaat..."
Whitall zweeg lang en betastte zijn Phl Betta Kappa-sleu
tel. Hij deed dit wat dromerig, maakte bewegingen met zijn
lippen en David probeerde zich zoveel mogelijk te be
heersen.
„Is er een speciale reden voor dit bezoek?"
„Wel ja! Eigenlijk dacht ik dat we misschien vanavond
wel samen konden dineren het eten is goed in het
Republic House en ik vind dat je dan gemakkelijker praat.
Ik heb wat ideeën die u wel zullen interesseren."
„Het spijt me, maar ik ben bezet."
David sprak nu kortaf en direct had hij er spijt van. Om
zijn woorden te verzachten, zei hij: „Ik heb een afspraak
met een zekere dokter Barlow uit Warwick."
(Wordt vervolgd)
VRIJDAG 17 NOVEMBER
Hilversum I. 402 m. VPRO:
18.00 Nieuws. 18.15 Commen
taar op informatie. 18.20 Uit
zending van het GPV. 18.30
Voor onvolwassenen. 19.00
Jazz-rondo. 19.20 De toekomst
van ons onderwijs, lezing.
19.30 Nieuws. 19.35 Het culture
le en maatschappelijke leven
ln China. 20.45 ARressle:
gesprekken. VARA: 21.00 Bre-
genzer Festsplele: Die Wiener
Symphoniker. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Licht
gevarieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
de tieners. 19.40 Wereldpanora
ma. 19.50 Licht gevarieerd mu
ziekprogramma. 20.55 A
minstens 400.000...!, toespraak.
21.00 Tien Jaar vroeger, tien
laar later, hoorspel. 21.40 Film
muziek (gr). TROS: 22.00 Maan
delijkse ^oplnlerubrlek. 22.30
eerd progr. 23.55-24.00 Nieuws.
DRAADOMROEP
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
VAN 18 - 20 UUR
n'mchafdf Wag
TELEVISIE
VAWVÖMI
Nederland I. NTS: 18.55 Plpo
e Clown. 19.00 Jour-
aal.STER: 19.03 Reclame.
AVRO: 19.07 In kleur: Lul-
Eaard op schoot. 19.32 In
leur: De vliegende Non.
TV-film. STER: 19.56_Reclj
7.00 Nieuw»
NOVEMBER
ochtendgym-
foonmuzlek: VPRO: 7.55 Deze
dag: VARA: 8.00 Nieuws: 8.10
Van de voorpagina: 8.15 Z O.
135: gevarieerd programma;
(9.35-9.40 Waterstanden): 10,30
Sores van Dorus. licht pre
gramma: 11.00 Nieuws; li.'
National Brass Bands Flna
1967 van Groot Britannlë; 11.:
Oosteuropese kroniek: 11.
2.27 Mededellnger
twlntlgei
gazine;
genheid
het bed
NRU: 15 00 Werk
het bedrijfsleven, lezing; 15.30
l Nieuws; 8.10
muzikaal vraag-
12.15 Marktberichten: 12.17 O-
verheldsvoorllchting; 12.27 Me
dedelingen voor land- en tuin
bouw; 12.30 Nieuws; 12.40 Actu
aliteiten; 12.50 Over miss» er
zending; NRU: 13.00 Openbaai
KRO: 14.00 P.M.:
veel plaatjes;
Nieuws); NRU: 16.30
HIRO: 17.00 Waar
Ramblers Radio Reprii
TELEVISIE
MÓRGEN
NTS: 13.00-14.00
•ortage aankomst
olaas ln Neder
land: 15.30 Nieuws ln het kort:
STER: 15.31 Reclame: NTS:
15.34 Weekjournaal, met titels
voor slechthorenden: STER;
15.57 Reclame; KRO: 16.00
Klokke Vier, famlliemagazlne;
17.00-17.30 Voor de kinderen.
België. Nederlands progr.
kan. 2 en 10. 13.00-14.15 Euro
visie: Aankomst Sinterklaas ln
Noordhollandse plaats Medcm-
bllk; 16.00-17.30 Volksuniversl-
Vier programma's
op een scherm
Mie zal dat
betalen?
(Van c
radio- en tv-redactie)
Duizenden va
ders. van tie
ners zullen aan
het eind van
de maand hun
hart basthouden als de telefoon
rekening betaald moet worden.
Woensdagavond reageerden duizen-
BREMEN Voor wie helemaal te-
levisieziek is heeft de Duitse firma
Nordmende een nieuw ontvangtoestel
gedemonstreerd. Dit apparaat heeft
een beeldscherm waarop men vier
programma's tegelijk kan optvangen.
De bovenste strook is voor1 kleuren
televisie en daaronder is de buis ver
deeld in drie parten van elk 12 cm
breed, die drie verschillende zwart-
wit-programma's kunnen doorgeven.
Is het toestel helemaal in werking,
dan moet men drie van de vier uit
zendingen via oortelefoons beluiste
ren. Het apparaat is natuurlijk heel
duur en wij twijfelen eraan, of het
ooit in een huiskamer zal staan. Wel
is het geschikt voor tv-demonstraties
door de handel.
den tieners op een advertentie
waarin de popzanger Mark Lindsay
uit Los Angeles zijn fans opriep een
paar minuten met hem te praten.
Natuurlijk vielen er weer vele
meisjes flauw bij het horen van
Marks stem.
Bijna twee uur lang blokkeerden
gesprekken uit Londen, Tokio,
Rome, Australië en vele andere
plaatsen en landen het internatio
nale telefoonverkeer. Iemand van
de telefooncentrale zed na afloop dat
zij ook bijna flauw waren geval
len. Maar niet vanwege de stem van
De scheeps
jongens
Bontekoe