Nederlandse joden geven hun tradities en gebruiken prijs Een woord voor vandaag Hongaarse theoloog plotseling ontslagen Kerk in jaar gehalveerd Zo maakt u in een wip een vurrukkulluk toetje CJVF-STUDIEDAG OVER HUWELIJK IN DEZE TIJD Kerken moeten met de overheid samenwerken brengt jood in verwarring Dualisme westerse 1 VRIJDAG 17 NOVEMBER Wgfl De farizeeën komen bij de Here Jezus met de vraag: „Is het een man geoorloofd zijn vrouw weg te zenden?" De vraag is in kerkelijke kring nog actueel. De Rooms-Katholieke Kerk zegt dat echtscheiding niet mogelijk is. Ook Episcopaalse kerken zeggen dat gewoonlijk. Protestanten denken er vaak anders over. Maar bij de farizeeën leeft geen verlangen naar een eerlijk antwoord. Zij komen tot de Heer om Hem te verzoeken. Misschien dachten ze dat de discipelen om Hem te volgen hun vrouwen in de steek hadden gelaten of weggezonden. Als Hij zou zeggen dal dat juist was. konden ze Hem ervan be schuldigen de Goddelijke wet ie overtreden. Maar Christus kiest de andere kant. Zij wilden Mozes' woorden tegen Hem in het veld brengen. Hij maakt gebruik van Mozes' woorden. Maarzegt Hij, Mozes stond echtscheiding toe met het oog op uw hardheid ran harten. Wat God samengevoegd heeft scheide de mens niet. Christus graaft dieper dan de farizeeën. Wie zijn vrouw de rug toekeertzegt Hij als het ware, keert God de rug toe, maakt stuk wat Hij geschapen heeft. Echtscheiding is geen sociale zonde, maar een zonde tegen God. Wij draaien het om. Wij zeggen: Wat zeggen de mensen ervan en antwoorden soms: Daar trek ik mij niets van aan. De echte vraag is: Wat zegt God ervan?" We lezen vandaag: II Corinthe 13 1-13. COMMUNISTISCHE DRUK OP DE HERVORMDE KERK \EEMT TOE (Van onze kerkredactie) DEBRECEN Prof. Török, de dogmaticus van de oudste hervormde theologische facul teit in Hongarije, Debrecen, is op staande voet ontslagen. Bo vendien is hem verboden om de faculteit uog langer te betre den. Het ontslag werd hem aan gezegd door bisschop Bartha. Tevens werd hij gewaarschuwd, dat indien van het westen uit stap pen worden ondernomen om hem te helpen of om tegen zijn ontslag te protesteren, hij zelfs geen pensioen zal ontvangen. Er werden geen rede nen voor het ontslag gegeven, noch kreeg deze hoogleraar de kans om zijn ontslag met de kerkelijke leiding te bespreken. In augustus werden in Boedapest drie voormalige protestantse jeugdlei ders gearresteerd. Naar wij verne men zitten zij nog steeds in voorar rest. Zij weten niet waaraan zij hun arrestatie te danken hebben. Gevreesd wordt dat ook anderen binnenkort uit hun ambt zullen wor den ontzet of gevangen genomen. Het ontslag van prof. dr. Török wordt gezien als een waarschuwing voor hen die zich niet slaafs willen onder werpen aan de leiding van bisschop Bartha. van Kerken was Bartha met zijn Hon gaarse Lutherse collega de enige die zich aan de zijde van de Russen schaarde, toen zij een veroordeling van Israël eisten. De andere afge vaardigden van achter het ijzeren gordijn steunden de Russen toen niet. (Van onze kerkredactie) WERKENDAM De christelijke gereformeerde gemeente alhier heeft besloten aansluiting te zoeken bij de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarmee zijn in ruim een jaar alle vacante gemeenten van het toch al kleine kerkverband der Christelijke Gereformeerde Gemeen ten overgegaan naar de Oud-Gere formeerde Gemeenten in Nederland. Urk, Vlaardingen en Den Helder gingen Werkendam voor. Over zijn nog Gouda, Gouderak en Rotterdam- Zuid. die alle een predikant hebben. Het besluit werd met bijna alge mene stemmen genomen op een lid- matenvergadering na een uitgebrei de bespreking, die onder leiding stond van ds. J. van den Poel uit Ede. De kerkeraad motiveert de stap door te wijzen op het kleine aantal predikanten, waardoor het beroepingswerk in een impasse was geraakt. De gemeente is bijna twee jaar vacant. Nu hoopt men spoedig weer een eigen predikant te heb ben. Urk. dat vorig jaar overging, kreeg nog voor de aansluiting een feit was, alweer een predikant in ds. E. du Marchie van Voorthuysen. Vlaar dingen heeft dezer dagen ds. Van den Poel beroeoen. Overigens zijn 52 van de 61 oud- gereformeerde gemeenten vacant, terwijl de negen m-ed'kanten allen ouder ziin dan v«'ftie jaar (vijf zijn de »estig al genasseerd). Het kerkverband der Christelijke Gereformeerde Gemeenten ontstond in 1947. toen de Christelijke Gere- Kerk«m in een 'eergeschil ds. H. V;e««»r Mzn. te Rotterdam- Zuid scho-ctpn. D<ve leidde de groen tot vorig iaar. maar legde to<»n z""n amht neAr »n keerde Christe lijke Oerpfnrmeerde Kerken terug, waar over zijn status nog niet be- sl'st is. De meeste christeliike gerefnr- meer-to ziin echter niet HA Ch-istemv» Gerpfp-^AArde vArken 7,r> w?c Werken dam oArsnrnnkelii'k een hervormde iet V'-rre-OmUpn houdt haar zpsde al- ïemenp vewderiu» van 7 tot 1* ianu- iri in MaaIj)» 'TjiHja). de stad van Ja- mh Chelli. Ris«"hoo Stpnhpo van de *nt»li>aanse kerk van Zuid-Tndia pre- ;ideert de ODeningsvergadering. Men wil niet langer aparte groep zijn Meer dan helft gelooft niet meer in God (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Van de joden in Amsterdam gelooft meer dan de helft (54 procent) niet in God en is 85 procent van oor deel. dat de messias nimmer zal komen. Drie kwart (76 procent) neemt niet aan. dat God Israël heeft uitverkoren. procent kan trouwens nog maar He breeuws lezen. Alleen de staat Israël blijkt voor 68 procent een bindmiddel te zijn en voor velen het enige joodse bindmid del. Maar de 32 procent, die voor Israël geen belangstelling heeft, heeft ook geen andere joodse interessen. Overigens blijkt tweederde van de Amsterdamse joden vestiging in Israël nimmer te hebben overwogen. De indentificatle met Israël wordt dan ook voor velen ingegeven door de houding van de Nederlandse bevol- He j king. Dr. Wijnberg meent daarom. Deze cijfers staan in het proefschrift „De Joden in Amsterdam - een studie over verandering van hun attitudes", waarop dr. S. Wijn berg vanmiddag aan de universiteit van Utrecht is gepromoveerd tot doc tor in de sociale wetenschappen. Het onderzoek van de heer Wijnberg (waarvoor hij irf 1962 210 Amster damse joden, ouder dan achttien jaar. interviewde) maakt duidelijk, dal vervlakking en verval van tra dities de sterkste kenmerken zijn voor de joden in Nederland. Reeds eerder had een demogra fische studie aangetoond, joodse gemeerschap in ons land haar einde met rasse schreden tegemoet gaat. omdat het sterftecijfer en het aantal emigranten vele malen het ge boortecijfer overtreft. Ook uit het onderzoek van de heer Wijnberg blijkt, dat de joodse ge meenschap met iedere nieuwe genera tie een stap dichter bij haar einde komt. Want steeds minder is er spra ke van een joodse leefgewoonte. Typerend is, dat een van de 71 enquêtevragen moest worden ge schrapt. Ze betrof d«? Talmoed, het literaire werk, waarop het gehele rabbijnse jodendom gebouwd is. De eerste proefpersonen wisten niet eens, wat de Talmoed was. Slechts 36 PROTEST In Amerika heeft een vereniging van Hongaarse hervormde predikan ten hij bisschop Bartha geprotesteerd tegen de arrestatie van de drie voor malige jeugdleiders. Zij schreven hem dat zij de groeiende dialoog tus sen de Hongaarse hervormden in de V.S. en de hervormden In Hongarije rullen afbreken al* de drie gear resteerde ambtsdragers, een predi kant en twee ouderlingen, niet wor den vrijgelaten. Leider van de Amerikaans- Hon gaarse groep is ds. Andrew Hamza in New York. Hij deelde mede dat hij bisschop Bartha reeds om informatie heeft gevraagd, maar geen antwoord heeft ontvangen. Tijdens een bijeenkomst in de staat New Jersey zei hij: „Bisschop Bartha j hebben. Er zijn heeft de politieke en godsdienstige mogelijkheden macht en kan als hij dat wil zich tegenover de regering opstellen. Naar ons gevoel is het nodig dat hij dat nu doet." STEUN In Hongaarse kringen in West-Eu ropa wordt geklaagd, dat bisschop Bartha geen ander doel voor ogen schijnt te hebben dat de staat en de communistische partijbelangen bij de kerk te behartigen in plaats van om gekeerd. Hij is meer communist dan de partij, zo wordt gezegd. (Van een onzer verslaggeefsters) ITTRECHT Het zou mis- J schien eens goed zijn een statistisch onderzoek te doen hoe verliefden elkaar ontmoet niet zoveel elkaar te inden. Dit zei gisteren prof. dr. E. L. Smelik emeritus-hoog leraar in de ethiek te Amster dam in zijn lezing op de studie dag van de Christen Jonge Vrouwen Federatie (CJVF) in Utrecht. De opkomst in het Swellen- grebelhuis was groot en veel christelijke vrouwenorganisaties, waaronder verschillende rooms- kahtolieke hadden zich laten vertegenwoordigen. het mensen bij elkaar brengt, vind ik het toch een moeilijke zaak om dat van ieder huwelijk te zeggen. Een ander zaak is het om te zeg gen: Ik dank God. dat Hij mij deze man of vrouw heeft gegeven. Over sexualiteit zei de- spreker, dat we in een tijd van oversexualisering leven als reactie op de vorige eeuw, maar dat nu het uiterste wel is be reikt Sexualiteit in het huwelijk is geweldig belangrijk, maar lang niet alles, wel als die gestoord is. Arbeid voor de gehuwde werkende vrouw achtte hij in vele gevallen wenselijk. Voor de vrouw is het goed zelfrespect te krijgen of te houden. terwijl de man enigszins wordt be vrijd van zijn „tirannie". In het kader van dienstplicht voor jongens meende de spreker, dat het goed is een soort maatschappelijke dienstplicht voor meisjes in te stel len. Over huwelijk en gezin merkte hij op, dat de betekenis van het gezin voor de opgroeiende kinderen niet kan worden onderschat. Tegen de uitspraak: de ongehuwde vrouw heeft recht op ec-n kind. stelde hij uitdrukkelijk: het kind heeft recht op een vader. Het geluk van het kind wordt verwoest door de vader te la ten ontbreken. „Het huwelijk in onze generatie is niet aanlokkelijk geweest voor het komende geslacht", bekende prof. Smelik. „Het tegenargument van de ouders is echter: „doe het zelf beter". Ik ben geen huwelijkspessimist. Daarom zeg ik, dat ik zeer veel hu welijken ken, die uitstekend zijn, maar ik zeg niet „ideaal". Er is. altijd iets te verwerken of te overwinnen." Hij meende dat het goed was als echtgenoten eens een paar dagen per jaar op huwelijksvakantie gingen, dat wil zeggen alleen voor elkaar zijn. Athenagoras sloeg Oostenrijk over WENEN Patriarch Athenagoras is uit Londen rechtstreeks naar Is- tanboel gevlogen. Vlak voor zijn ver trek zegde hy wegens oververmoeid heid zijn bezoek aan Oostenrijk, dat twee dagen zou duren, af Athenagoras /ou in Oostenrijk aartsbisschop König ontmoeten. maar daarnaast had de regering een groot program voor hem opge zet. waarbij een erepromotie en een ontmoeting met president Jonas en andere leden van de regering. De Oostenrijkse pers schrijft, dat de patriarch daar nogal boos over zou zijn geworden, evenals over het feit. dat men geen ontmoeting met de leiders van de protestantse kerk had gearrangeerd, waarmee hij zich door het gemeenschappelijk lidmaat schap van de Wereldraad verbonden voelt. „Zijn we zo getrouwd' onderwerp van de interessante en geestige lezing van prof. Smelik als sluitstuk op een serie artikelen van diverse medewerkers in het orgaan van de CJVF. Het officiële huwelijk noemde hij een motie van wantrouwen. „Waarom moeten er altijd autoriteiten bij ko men? Maar ik geloof dat we die mo tie toch moeten aanvaarden. De twee verliefde mensen moeten even tot de nuehterneid van een papiertje wor den gebracht. Romantisch Het is typisch dat wij in het westen vaak te romantisch en idea listisch zijn ingesteld ten opzichte van het 'nuwelijk en te weinig ratio nalistisch. In het oosten is een huwe lijk niet allereerst uit een verliefd heid opgebouwd, maar zakelijk, en men verwacht dat de liefde zal opstijgen. De uitdrukking in het huwe lijksformulier waar staal God zijn \touw als met Zijn hand toe brengt...". vond prof. Smelik moeilijk. In het paradijsverhaal was een Eva. maar nu zijn er zoveel Eva's. „Omdat ik niet ontken dat God bepaalde Geestelijke volksgezondheid SCHEVENINGEN ..Ik zou het op prijs stellen, als u in dit fraaie gebouw ook eens de ge dachte wil overwegen om alleen of samen met uw zusterorga nisaties te onderzoeken in hoe verre u de overheid tot steun kunt zijn bij het realiseren van een modern beleid op het ter rein van de geestelijke volks gezondheid." Met deze woorden opende staatsse- j cretaris dr. R. J. H. Kruisinga van sociale /.aken en volksgezondhèid I gistermiddag het nieuwe kantoor- I pand van het Nationaal protestants centrum voor de geestelijke volksge- I zondheid aan de Duinweg in Scheve- I ningen. De regering moet proberen de maatschappelijke ontwikkelingen zo danig te beïnvloeden dat de uiteenlo- Er moet meer wetenschappelijk on derzoek worden verricht in de sector van de geestelijke volksgezondheid. De regering is bereid dit te bevorde ren. Enkele opdrachten zijn reeds verstrekt, aldus dr. Kruisinga. Tussen de departementen, die be paalde aspecten van specifiek wel zijnsbeleid behartigen moet nauw worden samengewerkt. „Naast de overheid hebben ook de kerken de verantwoordelijkheid bij de uitoefe ning van hun diaconale en pastorale taak de verzorging van de geestelijke volksgezondheid te betrekken". dat mocht de pro-Israëlstemming Nederland omslaan, zeker ook een deel van de joodse groep een stuk Israël-identificatie zal prijsgeven. In toenemende mate vindt verval van tradities plaats. Nagenoeg iedere joodse generatie houdt minder joodse gebruiken in ere. dan de vorige. Terwijl de ouders van de geïnter viewden hun huwelijk nog voor 88 procent volgens de joodse wet be krachtigden, vonden de kinderen van de geïnterviewden dit nog voor maar 43 procent een noodzaak. Ter herden king van de uittocht van Egypte eet nog maar 17 procent van de kinderen van de geïnterviewden uitsluitend matzes, terwijl dat bij de ouders van de geïnterviewden nog bij 53 procent het geval was. Vijf en vijftig procent stelt geen prijs op een joodse begrafenis. Daar entegen laat slechts dertig procent de kinderen niet besnijden. Maar tach tig procent van bzn. die de besnijde nis aanvragen, doet dat om hygiëni sche redenen. Ook het synagogebezoek is sterk teruggelopen. Drie kwart komt nooit meer in een synagoge. Het merendeel van de geïnterview de joden is dan ook van mening, dat de joodse gemeenschap in Nederland langzaam achteruit zal gaan in te genstelling tot de joodse gemeen schap in de gehele wereld, waar van men aan vooruitgang denkt. Vier en zeventig procent is overigens van oordeel, dat de joden zich niet als aparte groep moeten handhaven. Nog is 48 procent bij een van de drie joodse kerkgenootschappen aan gesloten. maar die worden hoofdzake lijk als nationale of sociale instituten gezien. De sterkste binding met het joden dom vindt men nog bij de „joodse beroepen". Deze worden gevormd door de textiel, waarin acht procent van de joden een bestaan heeft gevon den, de diamanthandel (34 procent) en academici (14 procent). Ruim negentig procent beschouwt zichzelf als jood. maar 35 procent zei geen „ja", toen hen gevraagd werd, of zij als joden herboren zouden wil len worden. Dat laatste komt mede door de angst voor antisemitisme dat 85 procent nog steeds in Nederland aanwezig acht en dat meer dan de helft nog in het jaar van ondervraging onder vonden had en waardoor men, zoals dr. Wijnberg stelt, „maar liever niet wil opvallen". Ministerie van financiën niet uit Den Haag (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Het kabinet heeft geen plannen om het ministerie van financiën naar elders te verplaatsen. In het kader van de spreiding van rijksdiensten zijn of worden enkele diensten van financiën verplaatst, maar het ministerie zelf blijft in Den Haag. Zoals hekend zijn er plannen voor een nieuw gebouw. Met de bouw- wordt binnenkort begonnen. Dit deelde minister Witteveen gisteravond mee bij de begrotingsbe handeling in de Tweede-Kamercom missie voor financiën. Hij wees erop, dat zijn ministerie in het sprei- dingsbeleid bepaald niet achteraan heeft gelopen. Een aantal diensten is al naar Apeldoorn verplaatst met 660 ambtenaren en binnenkort komen er nog drie bij met 660 ambtenaren. Om druppelsgewijze spreiding van de rijksdiensten over het hele land te voorkomen, wordt gestreefd naar concentratie in bepaalde gemeenten. Staatssecretaris Grapperhaus (fi nanciën) zei in antwoord op een vraag van mr. Scholten (c.h.) toe te zullen nagaan of ook de Staatsloterij (22 man) uit Den Haag moet verhui- Een motie-De Goede (D'66) over de doelmatigheid van het overheidsap paraat en het ambtenarenbeleid werd naar de begrotingsbehandeling van binnenlandse zaken verwezen. ROTTERDAM Ronduit gezegd: hoewel zij daarvoor nimmer zullen uitkomen, zich deze gevoelens wellicht niet eens bewust zijn. heel wat jo den weten eigenlijk niet hele maal, wat zij met Israël aan moeten. Smalend werden hem „de vleespotten van Egypte" voor de voeten geworpen. Hij voelt de on juistheid van dit beeld. Dat alles heeft de jood in het Westen in ver warring gebracht. Het zou echter heel goed kunnen zijn. dat hij een evenwicht vindt op de in wezen zeer sterke morele basis, dat het niet zo belangrijk is dat iedere jood zich in Israël be vindt. Het is van veel groter bete kenis voor hem, dat Israël bestaat. tig landen en het weer opstaan van Zolang Israël bestaat is de jood r Israël als onafhankelijke staat is schien wel lichamelijk 1 i der geweldigste gebeurtenissen geestelijk kwetsbaar dezer ëëuw. Niét alleen een bekro ning van de bouw aan een eigen joods tehuis, maar ook een bevrij ding uit allerlei minderwaardig heidscomplexen. ontstaan door eeu wenlange verbanning, vernedering en vervolging. Maar in vele westerse landen hebben joden het materieel en ook naar de geest even goed als het volk temidden waarvan zij wonen, waarvan zij zich een deel weten. Zij belijden openlijk hun godsdienst en beleven even open- anti-Semitisme ook. Er is echter iets geheel anders. De Israëli verwijt de in het Westen wonende jood heel gewoon egoïsme. Want de materiële bask van het bestaan van Israël is nog heel wankel. Er is slechts één ma nier om die te versterken: een toe vloed van joden uit het Westen, die hun kennis, hun specialismen, hun leiderschap naar Israël brengen. De in Israël wonende en werken de jood stelt, dat de jood lijk hun tradities, waarbij niemand Westen geen toekomst heeft, omdat hen hindert. Zij hebben goede zonder zijn komst er geen Israël vrienden, nemen ten volle deel aan kan bestaan. Dat laatste is vooral het openbare leven, hebben vaak voor de jonge westerse jood een verantwoordelijke posities in de sa- heel krachtig argument: een direct menleving. beroep op zijn lichamelijke en Hnlrfi ivfwhfiifl geestelijke vermogens. naive HtHl neui Inderdaad heeft de historie meer- Het opstaan van Israël brengt de- malen bewezen, dat het eenvoudi- ze joden in een dualistische positie. Enerzijds straalt de glorie van Israël op hen af. Anderzijds heb ben zij meer te maken met het land waarin zij wonen dan met Israël. Zij geraken nu ten prooi aan allerlei uitspraken en stellin gen. die vaak slechts een halve waarheid inhouden. Er is gesteld „dat de jood buiten Israël geen toekomst meer heeft". De westerse jood is in Israël gaan kijken en hij vond daar èen samen leving die meer spanningen en be perkingen inhoudt dan die, waarin hij is opgegroeid. Opgaan naar Israël betekent voor hem materieel en heel vaak ook naar de geest een afgang. Hans W. Ledeboer die Nog zijn er joodse thuis of in de synagoge de gebeds mantel dragen. In de omhulling zien zij een middel, om zich van de omgeving af te sluiten, (foto boven) Maar meer kenmerkend voor de joden in Nederland is de situatie op de foto beneden: aan deze maal tijd, waar de matzes gegeten wor den, zitten of niet-joden aan, of joden, die gebroken hebben met de traditie, dat mannen aan de maal tijd een kapje op het hoofd moeten hebben. Mohammedanen steken kerken in brand HUT WTI:K IN I I HOI> Belang In de opening van het nieuwe ge bouw door dr. Kruisinga zag prof. dr. J- de Wit, voorzitter van het Natio naal protestants centrum, een open lijke blijk van het belang, dat de regering hecht aan de zorg voor de geestelijke volksgezondheid. „Als het gaat om grote onderzoek- D JAKARTA Opnieuw hebben Brussi Indonesische mohammedanen een jLuxerr aanval gedaan op een kerk in Indo- nesië. In het gebied van Tjirebon op i F"ranni West-Java werd een protestantse j Miincr kerk platgebrand. Reeds eerder was 5"rl5'? er brand gesticht in de kapel van een |*,™arvr rooms-katholieke begraafplaats. Alle wenen kerken in het gebied zijn nu onder j |tnonsbr militaire bewaking gesteld. IMadnc projecten, onder andere ten behoeve van een nationale programmering op het terrein van de geestelijke volksgezondheid, zijn wij voorstander van een gemeenschappelijke krachtsinspanning. Wij zijn gaarne bereid ontwikkelingen op dit gebied te stimuleren, mede omdat wij maar al te zeer van overtuigd zijn. dat er in wetenschappelijk opzicht in ons land nog te weinig gedaan wordt", aldus prof. De Wit NED. HERV. KERK Beroepen te Groot-Ammers: II. Tals- ma te Den Haag: te Rijssen (wijk zuid - toez.'i: J. den Besten te Huizen 'N.H.). Bedankt voor Melissant: J. Bogaard te Ernst 'Gld.): voor Ouddorp: W. y. Hennekeler te Zwarteoroek <Gld.). GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam-Alexan- derstad <2e pred. p!W. B v. d. Meu- len le Uithuizermeeden (Fr.), die be dankte voor Roermond 'vac P Boon stra): naar Fontenay-le-Comte 'Frank-, lijk - Eglise Réformée): P. v. Vliet laatstel. voor de Morgenlandzendinf werkzaam in Algerije. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scheveningen: H Rijk- sen te Gouda; te Borssele P. Blok te Dirksland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2