CVK/IKOR vragen hulp aan „Duitse blók" VIER GOUDEN STEMMEN Profeten verhalen in kleur Maigret verspeelt weer eens zijn vakantie Richter en de Oistrachs Grandioos harpspel van Zabaleta ZATERDAG 11 NOVEMBER 1967 (Van tie) Weerzien met Indonesië HILVERSUM De AVRO heeft vier lange reportages over Indonesië-nu in petto. De eerste Is maandagavond a.s. op Ned. 1 te zien en duurt bijna anderhalf Een vijf man sterk tv-team onder aanvoering van mr. G. B. J. Hilterman en Jaap van Meek- ren reisde voor dit „Weerzien met Indonesië" zes weken in het land rond. Doel was een impressie te ge- jn van de politieke en econo mische situatie zoals deze is ge worden na het aftreden van Soe- karno. Daarbij wilde men nagaan welke mogelijkheden tot samen werking met Nederland er zijn. In de eerste aflevering zijn zestien interviews verwerkt. Deze werden gehouden met rege ringsleiders. adviseurs van het gouvernement. een vertegen woordigster van de Indonesische vrouwenbewegingen. economen en personen die onder het be wind van Soekarno politieke ge vangenen waren. De tweede en derde uitzending, te verwachten op dinsdag 21 no vember en maandag 11 decem ber, zijn gewijd aan land en volk en behandelen 40 onderwerpen, .o. rijstbouw, het wegennet, de tv, het vervoer, de thee-, rubber en suikerondernemingen, het on derwijs, de stad Djakarta en de dessa, het platteland en de ge zondheidszorg. Tevens wordt aandacht besteed aan het leven van nu weer welko- e Nederlanders in Indonesië. In januari volgt nog een repor- ge, gewijd aan Bali, het eiland .an de goden, met zijn duizend tempels, religieuze dansen, sa- wahs en hanengevechten. O.m. zal ook het ritueel van de lijkver branding worden gevolgd. HILVERSUM „Wij wil len graag meedoen aan de kleurentelevisie, maar zullen ons tot niet te groot werk moeten beperken", vertelt ons ds. W. J. Koole van het IKOR. „Wij hebben een serie van zes vijfminutenprogram- ma's over de profeet Jesaja gemaakt en dat was finan cieel een grote krachtsin spanning. Zonder hulp kun nen wij niet verder gaan en die zoeken wij daarom bij het Duitse blok, in de hoop met deze landen tot co- produktie te kunnen komen." Het Duitse blok wordt ge vormd door de veel samenwer kende Bondsrepubliek, Oosten rijk en Duitstalig Zwitserland. „Als wij met deze kinderuitzen dingen in hun pool kunnen mee doen, zijn we gered", zegt ds Koole. „Deze week was ik in München op het congres van de WCAB, de wereldorganisatie van de christelijke omroep. Ik had een band met onze serie meegeno men en ik moet zeggen, dat men er bepaald verrukt van was. Dat gaf me moed. Maar er zijn bezwa ren. Daarom komt vóór half de cember een delegatie van de Bei erse omroep bij ons om er over te praten." „En als het lukt....?" „Dan zouden we in het voor jaar met een zesdelige serie over Jeremia kunnen komen en hope lijk zou de samenwerking zich dan voortzetten zodat we alle gro te profeten kunnen behandelen." U zult zich herinneren, waaro ver het gaat: op 2 oktober, de dag van de officiële kleurenstart in Nederland, hebben de kerke lijke zendgemachtigden de eerste aflevering van „In die dagen" vertoond. Ton Lensink vertelde de te'kst van Will Barnard bij collages en papiersculpturen van Noni Lichtveld, die kleur en be weeglijkheid aan het beeld ga ven. Deze serie wordt mor gen (zondagavond) voortgezet en komt in de plaats van de bijbel- vertelling „Woord voor woord". Die reeks keert op 24 december terug. „Wij zitten met het probleem, dat de Duitstalige componenten de serie niet in hun godsdienstige programma's kunnen opnemen, omdat, vooral in Duitsland, dc theologen sterke invloed op radio en televisie oefenen. Zij zijn uiterst voorzichtig met interpre taties, omdat zij die elkaar ook betwisten. De serie zou in de fa milieprogramma's moeten wor den opgenomen, en dat is ons wel zo lief, dan bereiken ze des te meer kijkers." Ds. Koole geeft ons toe, dat Bijbeluitleg lang niet altijd langs dezelfde wegen gaat, ook niet in Nederland, waar de kindervertel lingen worden gemaakt voor r.k., protestantse en buitenkerkelijke kinderen. „U noemt de naamkeuze. Ja, wij hebben de Hebreeuwse na men aangehouden bij wijze van proef, 't Is toch al verwarrend, want de protestantse kinderen zeggen Jesaja en de r.k. Isalas. Nu komen wij met Jesjajahoe. Misschien duidt dit meer er op, dat het verhaal voor elk kind is bedoeld. We rekenen erop, dat de ouders wel zullen gidsen en de omröepster zegt er ook iets „Wij gaan er steeds meer van uit, dat de kinder-bijbelverhalen voor de tv niet bedoeld zijn om zieltjes te winnen of te theologise ren. Daarom luisteren wij in deze meer naar adviezen van de peda gogen dan van de theologen. Als het maar boeiend is voor de kin deren. heeft het meteen zijn bete- Mevrouw Rita Boas-Koopman beleeft eindelijk haar grote dag: zij gelooft er al bijna niet meer in. Twee jaar geleden bood zij de NCRV haar idee voor een vrolijke, op authentieke beleve nissen gebaseerde tv-serie aan Een jaar geleden werden de op namen gemaakt en van avond kan z\j zich dan scharen in de brede rij van kijkers, die perste man" wel eens willen zien. Voor mevrouw Boas kun nen de uren niet vlug genoeg voorbij gaan tot tien voor 9.' Vanavond is het zo ver: U kunt de eerste aflevering zien van „Eerste man", de avonturen van Rien van Nunen als Amster damse taxichauffeur, helemaal echt opgenomen in de straten van de hoofdstad, zonder een enkel strikje decor. Hier Rien als Freek Nijdam, een NCRV-tv-figuur, die u gauw vertrouwd moet worden! (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vele duizenden liefhebbers van de Maigret- verhalen van Simenon zullen zich morgenavond in de handen wrijven, want dan is het trio Jan Teulings, Lies de Wind (als meneer en mevrouw Maigret) plus Wies Andersen (als de trouwe Lapointe) weer terug in een nieuw avontuur. De VARA zondt het uit op Ned. 1 tussen 8.30 en 10 uur. Maigret verspeelt in deze aflevering, waarin hij met kabeljauw vissers te doen krijgt, weer eens zijn vakantie. Toch is hij al een eind op streek: het echtpaar heeft zich genesteld in een vissers plaats aan de Normandische kust om van een welverdiende rust te gaan genieten. Maar nieuwsgierige Maigret ontdekt dat het niet allemaal botert op de vissersvloot en wat mag daarvan de reden zijnU zult het weten, eer de avond anderhalf uur ouder is geworden en mevrouw Maigret in haar eentje vakantie heeft gehouden. Vlag op nieuwe VAR A-studio (Van HILVERSUM De VARA, die al jaren bouwt aan de uitbrei ding van haar studiocomplex, is nu bezig aan de laatste fase. De ze betreft het optrekken van eer grote studio met ontvangsthal. De bouw vordert snel en vol gens plan. Het hoogste punt van het ijzeren geraamte voor de stu dio werd bereikt en dus ging de VARA-vlag in top aan een paal van ruim 15 meter hoogte. De Marokkaanse bouwvakker Ach- med Bilkasmi zag er geen been in, even die paal in te klimmen om de vlag te planten. Neder landse collega's zagen beneden eerbiedig toe hoe handig dat ging. Er wordt nu bijzonder hard ge werkt om binnen enkele weken, men hoopt voor de winterkou, „dicht" te zijn. Het is de bedoe ling, dat de studio in de komende «omer in gebruik wordt genomen. Schoolschrift (Van onze onderwijsredacteur) Reisje voor Paardekooper Dr. P. C. Paardekooper van de „Vereneging voor wetenschappeleke spelling" is nooit kinderachtig geweest in zijn uitspraken. Luister: een spellmgs- sanering zou het sluitstuk van onze sociale verzeke ring zijn. Een onverwacht extra karweitje voor minis ter Roolvink. Die zal zich echter niet al te druk maken om 's-heren Paardekoopers betoog, dat volgens vele andere deskundigen nogal rammelt. Paardekooper is voor een fonologische spelling (steeds hejzelfde teken voor een bepaalde taalklank) en hij is kennelijk zo naïef te geloven dat alle pro blemen dan in een klap zijn opgelost. Wij adviseren de zeergeleerde een reisje te maken naar zeg Lim burg en Friesland. Dan moet hij nog eens poneren dat de uitspraak norm moet zijn. Elke dag Chinees Op dezelfde dag dat dr. Paardekooper zo robuust uit de hoek kwam, liet prof. dr. J. Kommandeur, een chemicus!, zijn licht schijnen over ons taalonderwijs. Daar deugt niet veel van volgens de hooggeleerde en hij lanceerde de overigens lang niet nieuwe kreten als: te veel ontleden, te weinig spreken, klassieke talen zijn praktisch overbodig. Nu willen we best geloven dat dat voor de chemicus geldt, maar daarom hoeft zulks nog niet op te gaan voor al die mensen dje aan alpha-faculteiten stude ren. Die zullen altijd dankbaar blijven dat er een bodempje Latijn onder hun taalonderwijs ligt En het argument van prof. Kommandeur dat Latijn nier. meer gesproken wordt, en dus uit de gezichtskring ver dwijnt, zou dan niet opgaan voor het door hem ge propageerde Russisch en Chinees, dat we immers bij na iedere dag om ons heen horen -. Dienstbetoon tot 700 De altijd boeiende en tot vergaande uitspraken bereid zijnde drs. T. M. Gilhuis belicht in Ad Fontes de wijze waarop de schoolleiding zich aan de leerling voordoet. Dienstbetoon is daarbij een kernwoord, al dus drs. Gilhuis, en hij zegt: „Lukt het om dit dienst betoon enigermate zichtbaar te maken, dan komt het beeld in zicht van Hem die Heiland, de Helende is." In de praktijk van alledag betekent dat dat de schoolleider zijn leerlingen bij name kent. Kan dat niet vanwege de schoolgrootte, dan is een dergelijk instituut veroordeeld. Daarom moet ieder de plannen ter uitvoering van de mammoetwet met vrees tege moet zien. Daar wordt van scholen van zo'n duizend leerlingen gesproken. Van een persoonlijke benade ring kan echter geen sprake zijn. De optimale grootte moet met 600 h 700 leerlingen bereikt zijn, vindt drs. Gilhuis. EHBO op school In „De School met de bijbel" beklaagt de heer IJ. Jacobs zich er over dat er bij de opleiding tot onderwijzer zo weinig aandacht geschonken wordt aan het verlenen van eerste hulp op school. De vroegere opleiding was tenminste consequent en deed er helemaal niets aan; de nieuwe is weinig beter. Er schijnen kweekscholen te bestaan waar de leerlingen blij gemaakt worden met een soort draai- kaart, waarop ze een aantal ongevallen kunnen 'voordraaien" door een raampje. Een ander raampje geeft dan een hoogst eenvoudige behandeling. De heer Jacobs vreest echter en terecht dunk' ons dat het in de meeste scholen wel zo zal zijn dat de conciërge wat pleisters en jodium bij de hand heeft en maar ziet wat hij er mee doet. Een klein diplomaatje lijkt ons hier een fraaie bekroning van pakweg vijf of zes zinnige lessen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NCRV 7.07 uur Swiebertje terug: eerste avontuur „De plu van Baartje". 8.20 uur actualiteiten en dan amusement met „Toppers van toen en nu" in muziek, zang en dans, eerste aflevering van de Rien van Nunen- serie „Eerste man" en hoogtepunten uit de musical „Pajama Game". 9.40 uur feuilleton „De stormridder" en 10.05 uur gesprek over de Oktoberrevolutie met de Russische astronaute Tereskowa en de dich ter Isajew. Ned. 2 AVRO 7.03 uur nieuws uit de regio. 8.20 uur de Mounties in een nieuw stripverhaal, daar na Gert en Hermien-show en om 9.30 uui Jan Brusse met nieuws over Franse tv- produkties. 9.55 uur aflevering feuilleton „Peyton Place". VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA 8.15 uur gevarieerd muziekprogramma met Malando en de zijnen, 9.20 uur jazz en 9.45 uur cello- recital door Edmond Kurtz. 10.40 uur Loco, van alles wat. Hilversum 11 KRO uur verzoekplaten, 10.00 uur Lureleycabaret. 10.45 uur Goal, muzikaal spcrtprogramma. ZONDAG TE ZIEN Ned. 1 VARA 7.05 uur (CVK/IKOR) Via Uppsala, deel 2. 8.30 uur tv-spel „Maigret en de kabelji 10.00 uur portret van Oskar Kokoschka (herhaling). Ned. 2 KRO 7.00 uur (NTS) jeugdverhaal „Axel Nort". 8.05 uur gesprek met de journalist J. M. Lücker. 8.30 uur aflevering van „De verloofden" en 9.00 uur Amerikaanse documentaire over de televisie PROGRAMMA'S 22 20 Reclame NTS: 22.25-2 RADIO noRc;i:\ 10.30 Oud-Katholielce Hoogmis. De toestand ln de wereld, le zing en Journaal. 13.25 Radlopc- riodiek. 14.00 Stereo: Licht strumentaal ensemble. NRU: .15 Stereo: Concertgebouwor- - "5.20-15.40 Cur- Nieuws uit de i Nieuws. NRU: 18.05 Langs de Lijn: sportreportages en -beschouwingen. VARA: 18.30 Muzlekfeullleton over de woi de klein- i gebeurtenissen gewogen t :ualltelten. 22.50 Hilversum II. 298 m. KRO: .00 Nieuws. 8.15 licht klassiek ZONDAG TE HOREN Hilversum I AVRO 8.30 uur open programma: Rits. 9.20 uur concert van de Bayreuther Festspiele: 3e acte van Wagners „Lohengrin". 10.50 uur liedjesprogramma. Hilversum II KRO uur (NCRV) zondagavondzang, uur Jules de Corte aan de draaitafel uur hoorspel „Een winterreis". 10.00 uur gesprekken in Kruispunt. 10.45 uur Audio, serieus muziekmagazine. 19.35 Artistiek. Tango-rumba sngres Christen-Radikalen Lichte grammofoonmu- 21.20 Jazzmuziek. 21.45 een programma z 23.05 Hoogtepu» wlntlgers. 20^00^Verroekplajcn d pVo g r a m m a 6 2 2^ 3 o' °NM e u w 40 Overweging. 22.45 Muzl- lal sportprogramma met •mmentaren en reportages TKIKVISIK v vvvoivh 19 07 Swiebertie- TV-feuille'.i Bariton k (gr.). 10.45 Strip, literai- >niek. 11.00 Promenade-or- mentaar.' ^NCRV: £2.00 Kerkor- 13.07rvoor"'de' klnderen^LUO kamermuziek <gr». "de lijn: sportreportages en -uitslagen. CVK: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Gewijde mu ziek. IKOR: 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Nieuws. ^19l07 Klassieke sewij- calms1 ConcU le'l 9.*^ KIawl eke orkestwerken (gr). 20.10 Geeste lijke liederen. KRO: 20.30 Licht gevarieerd platenpro- hoorspel. 21.45 Lichte pianomu ziek. 22.00 Populair progri isgstukken. nstige leton <dl. 5). 22.0! NTS: 22.40 - 22 45 Journaal. Nederland II. NTS: :8.5S Pl- po de Clown 19 00 Journaal. AVRO: 19 03 AVRO's Reglovi- zier: dc schiinwerper op dc elf Nederlandse provincies NTS: 20 00 Journaal STER 70 16 Reclame AVRO 20 20 De man zonder hoofd, strlpver- er Parijs - !1 55 Peyton riek Mozaïek \"AH A 12 n Nws. 12 02 Verzoekplatenprc gramma 13.00 Nieuws 13 07 Be at- en Popfestival. NRU: 14. Nieuws. 14.02 Rome - Ankara Madrid: programma voor d gastarbeiders. 15 00 Nieuw: 15.02 Athene - Rabat - Llssa (3); 14 30 Polemologie: 15.00 ln 't kort. 15.31-17.00 Mo (plm. 15.35 In Kleur Haui> boskabouter: plm. 16 30 Voet baluitslagen» 18 S5 I'lpo Clown. CVK/IKOR/RKK: In kleur: Bijbelvertelling voor de kinderen. CVK/IKOR: Vla Uppsala gesprekken NTS 19.30 Sport. 20.25 Journaal. VA RA: 20 30 Maigret en de kabel jauwvissers. TV-spel. 22.00 In 22 40-22.45 Journaal. Nederland II. NTS: 18.55 Pl- KRO: 19.30 In kl< tussen hemel en aarde. Open- lucht-dtxus.^NT^ 20.00 Jour- De verloofden, ^TV-fculileton. 21.00 In kleur: Experiment ln TV NBC-documentaire 21.50 Onze man In Washington NTS: 22.15-22 20 Journaal. 2 m. VARA: .00 Nieuws en ochtendgym- 23 Lichte grammo- lalltelten; 8.20 Actualitel- how met verzoekplaten: (9.35 Waterstanden); NRU: Mededelingen één praatje: 13 00 3.25 Klassieke gramm kestmuzlek: 16. oi :6 30 Stereo: Me'.ropole-orkest: Journaal Hilversum II. 298 m. KRO 00 Nieuws; 7.10 Het levende Woord: 7.is Licht klassiek pia- (I): <7.30 1 tellen); 7.5S Overweging: 8 00 Nieuws: 8.10 Licht klassiek platenprogram- <II). 8 30 Nieuws; 8.32 Voor huisvrouw; <9.2S Concilie- postbus); NRU: 10.00 Neder landse muziek ln de komende 14 dagen: KRO: 11.00 Nieuws: 11.02 Voor de zieken: 11.30 Voor bejaarden: NCRV: 12.M Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek: 12.22 Voor boer en tuin der; 12.27 Mededelingen voor J tuinbouw; 12.30 10 Actualiteiten; 12.50 Variant: radlo-snelbuffet; 13.30 Stereo: Licht Instrumen- Schoolra dio; 15.00 Godsdienstige i Drente; (16.00-16.02 lichting; NCRV: 17.30 Voor de 18.00 Verzoekplatenpro- gramma: 18.20 Uitzending van FM-kanalen. NCRV: 9 00 iprogramma: 10.00 s: 1002 Plezierige Popmu ziek; (11.00 Nieuws): TROS: Verzoekplatenpro- DE in ons land door Bovema gelan ceerde serie „Gouden Stemmen" is uitgebreid met platen van Richard Tauber, Joseph Schmidt, Beniamino Gigli en Marlène Dietrich. „Vooroorlogse" liefhebbers van opera en operette horen bij het noemen van Taubers naam onmiddellijk uit de herinnering weer die prachtige stem in zo vele onvergetelijke melodieën. 'pAUBER, voor wie zelfs de nuchtere Nederlandse vrou wen bjj zjjn bezoeken aan ons iand in extase raakten, is op Odeon - mono OPXH 1012 te beluisteren in o.a. de grote suc ces-operettes van zjjn vriend Léhar; Das Land des Lachelns, Paganini en Die lustige Witwe. Maar natuurlijk zijn er ook de triomfen van zjjn Weense en Berlijnie operatijd. jyjARLÊNE Dietrich behoort tot de weinige internatio nale topartiesten, die met hun kunst de tweede wereldoorlog hebben overleefd. Zij is „Iegen- darisdh-bij-het-leven". Er zal daarom zeker aftrek zijn voor een langspeelplaat met haar lie deren die over de gehele wereld FR zijn uitvoerende kunste- dan tot nu het geval is geweest naars van wie men zich in ook rechtstreeks liet horen. Maai gemocde afvraagt wat over hen bij-platen als deze kan men zich nog te schrijven wanneer van als eenvoudig en verstild luiste- hen grammofoonplaten afkomen, raar toch weer nauwelijks tekort- Tot hen zijn uiteraard de Russen gedaan achten. Svjatoslav Richter en de beide Oistrachs (David en Igor) te reke- zijn gegaan. Liederen als Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt, Mein blondes Baby, Lili Marlen en Peter. (HMV mo no XLPH 1065). JOSEPH Schmidt (1904—1943), de Oostenrijkse tenor en filmacteur, genoot ook in ons land grote populariteit. Dat de „liefde" wederkerig was, bleek wel uit het door hem in het Nederlands gezongen liedje Ik houd van Holland. Op Odeon mono OPXH 1013 zijn verscheidene romantische successen van Schmidt vastge legd, o.a. Santa Lucia, O sole mio, Tiritomba, La donna mo bile uit de Rigoletto en Ein Lied geht um die Welt. JN nog breder kring was hier de beroemde Italiaanse tenor Beniamino Gigli (18901957) geliefd. Opera- en operettemin- nend Nederland liep te hoop by zijn bezoeken in 1932, '47, '48 en in zyn afscheidsjaar 1955. Dank zij de techniek zal de warme lyrische tenor ontelbare n blijven ontroeren, zeker nu His Master's Voice (is er passender label voor hem denkbaar?) een kostelijke selectie heeft samen gesteld. Met o.a. Adio Bel Sogno, Vio- letta, Caro mia ben, Nostalgia d'amore en La Serenata een plaat vol gouden herinneringen aan Caruso's zingende en film- spelende opvolger, die door vele critici de grootste zanger van zijn tijd werd genoemd. (XLPH 1064). Bij de Deutsche Grammo- phon-Gesellschaft kwam van Richter een Chopin- en Debus- sy-plaat van de pers (Stereo 135 044) en van de beide Oistrachs een met Bruch en Beethoven (Ste reo 135 039). En opnieuw lijkt elk woord overbodig, ja zelfs banaaL Want dit is herscheppende kunst van de hoogste kwaliteit Van de techniek spreekt men bij platen als deze allicht al in het De veelzijdigheid van de grote harpist Nicanor Zabaleta is in alle glorie te beluisteren op de realis tische plaat, die D.G.G. maakte van deze kunstenaar (139304 SLPM). geheel 'niet meer. Ze wordt volko men beheerst en vervolgens ook totaal dienstbaar gemaakt aan de geestelijke uitdrukkingsmoge- ■lijkheid van deze grootste pianist uit onze dagen en van deze beide eveneens onvergelijkelijke vio- Er is hier een rijpheid en vol wassenheid van spel, een laten zingen van de instrumenten, een doorgloeidheid van toonvorming, die wel zeer overtuigende bewij zen leveren, hoe hun muzikale volk zonen wist te wekken van opperste muzikaliteit. Zeker met betrekking tot Rich ter mocht men wensen, dat hij zichzelf ook in ons land meer Met zijn virtuoze spel excel leert Zabaleta op de eerste plaat zijde in het concert in Bes op. 4 no. 6 (ook bekend als orgelcon cert) van GeorgFriedrich Handel en een pittig concert met een op vallend Adagio-middendeel van een van Beethovens leer meesters: Johann Georg Al- brechtsberger. Het ongewone nuanceringsver mogen van deze unieke instru mentalist komt wel buitenge woon sterk tot zijn recht in de impressionistische composities op de andere kant: het in alle opzich ten voorbeeldig verklankte Intro duction et Allegro voor harp, strijkkwartet, fluit en klarinet van Maurice Ravel en de Danse sacrée en Danse profane van De bussy. De vooral in dynamisch opzicht verzorgde begeleidingen worden gespeeld door Paul Kuen'tz en zijn kamerorkest Pianisten De jonge Russische pianist Jew- geny Moguilewsky, evenals Svia- toslav Richter en Emil Guilels leerling van prof. Neuhaus aan het Moskouse Conservatorium, en winnaar van de eerste prijs tijdens het in 1964 gehouden Ko ningin Elisabeth-concours te Brussel maakte op Melodia (O.S. 2144) samen met de Moskouse Philharmonie onder Kyrill Kon- drashin een opname van Rachma- ninoffs berucht-moeilijke derde pianoconcert in d, op. 30 (in dit zelfde werk soiieerde Mogui lewsky in de Brusselse finale). Maakte zijn spel destijds al een onvergetelijke indruk, nu is het nog meer verdiept, zodat men bij het luisteren de indruk krijgt dat hier een zeker twee maal zo oude pianist aan het woord is. Zjjn verbluffende techniek gaat gepaard aan een heel bijzondere toonvorming. Bovendien speelt de jonge kunstenaar de ongecou- peerde versie van het concert en daarin dan nog de vrijwel nooit gespeelde ossia-versie van de ca dens in het eerste deel (waarin hij merkwaardigerwijze wèl twee maten tegen het einde weglaat). De opname is van goede kwali teit en het begeleidende orkest speelt sterk geïnspireerd. De hoes vermeldt helaas niets over de uit voerenden. Virtuositeit Moguilewsky's wat oudere Amerikaanse collega John Brow ning, winnaar van de tweede prijs tijdens het Koningin Elisa beth-concours van 1956 (Wladi- mir Ashkenazy werd toen eerste), laat op de RCA-Vlctor LSC-2963 (mono: LM-2963) horen over wel ke grote virtuositeit hij beschikt. Aan de ene zijde speelt hij Beet hovens late sonate op. 110 in As, waarbij het eerste deel wel tame lijk vlug wordt genomen, maar waarin met name Scherzo en fu ga een magistrale weergave genie ten. Schumanns moeilijke Etudes Symphoniques, op. 13, die aan de andere kant staan, tonen Brow ning als de grote technicus met vaak een sterk ontwikkelde zin voor nuance. Het is alleen jam mer, dat de pianist zich een enke le keer laat verleiden tot „bijcom- poneren", met name in de zin van akkoorden opvullen. Klank- technisch voldoet de opname aan hoge eisen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13